abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92166235
Bedankt voor alle tips :). Ik ga waarschijnlijk deze zomer pas beginnen. Ik wil eerst nog wat oefenen ;).
pi_93388865
Hoe staat het met de quiltplannen hier?

Ik ben over de helft met alle hartjes dus het gaat opschieten *O* Ben me nu aan het verdiepen in zelf biaisband maken want dan kan die mooi in dezelfde kleur roze als de tussenbanen en achterkant. Al heb ik ook nog flink wat ikea-hartjesstof over dus dat ik ook nog een optie.

Iemand al eens zelf biaisband gemaakt en handige tips voor me?
pi_93481240
Biaisband maak ik altijd zelf, met een apparaatje van Clover. Ik heb ze in verschillende breedtes. Komt ook goed van pas bij het zelf naaien van kleding :Y

Het snijden van het band is even een precisiewerkje, maar ik doe het gewoon met mijn quiltlineaal en rolmes. Dan is het een makkie. Als je langere lengtes nodig hebt kan je de stroken aan elkaar naaien, maar doe dat altijd ook met een schuine hoek. Dan krijg je geen opeenhoping van stof waar de naad komt (en dus als het biaisband is geworden geen vier lagen stof op elkaar).

Vóór het strijken van het band gebruik ik soms stijfselspray, dan blijft het wat steviger.
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 18:56:36 #54
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_93501778
Oh dat apparaatje klinkt handig! Ik ga het eerst gewoon proberen met behulp van een filmpje van youtube en anders kom ik nog eens vragen naar je apparaatje :Y
pi_93528784
@ stiemie ik heb anders hier nog een heel jaargang borduren doe je zo liggen (daar zit ook quilten, appliceren en siersteken in) Daar zit ook een basiskennisblad in over biaisband. Kan ik zo inscannen en je toesturen ofzo. Ik zal eens snuffelen of er ook nog meer in zit over quilten.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  zaterdag 5 maart 2011 @ 20:58:10 #56
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_93701140
Wat lief zeg!

Ik heb nu online een uitleg gevonden waarmee ik aan de slag kan. Hier staat ie: http://www.quilterscache.(...)artquiltingfive.html

Binnenkort maar eens gaan proberen want het is best een welkome afwisseling met al die hartjes ;)
pi_93737160
Tuurlijk ik heb ze hier ook maar liggen geen probleem om even in te scannen. Ik heb ze ziten doorkijken maar er zit bv ook 3d quilten bij. Maar dat is apart zeg. Je wil dan bv. een hartje in regenboogkleuren appliceren en ipv dat je van groot naar klein gaat appliceren ga je andersom.

Als je nog begrijpt wat ik bedoel tenminste.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_93756724
Half en half verwacht mijn moeder in dit topic aan te treffen :') Erg fervent quiltster, quilt nu al een jaar of 15, 20 en heb echt 4 of 5 quilts voor op mijn bed (afhankelijk van het seizoen), kan wel wat foto's online zetten als iemand benieuwd is.
pi_93892528
quote:
Op maandag 7 maart 2011 03:32 schreef Keselo het volgende:

kan wel wat foto's online zetten als iemand benieuwd is.
Ja leuk :Y
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_93903654
U vraagt wij draaien

Dit bazending hangt bij mij aan de muur:

En op m'n bed:

En nog wat extra's

pi_93903836
_O_

Wow mooi.
pi_93903946
Die laatste is trouwens helemaal vlak, je wordt ook super duizelig als je daar te lang naar kijkt :D
pi_93904298
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2011 14:02 schreef Keselo het volgende:
Die laatste is trouwens helemaal vlak, je wordt ook super duizelig als je daar te lang naar kijkt :D
:o serieus??? Ik dacht echt dat daar zo'n bol met een lamp erin onder zat.
pi_93906485

Hier van een andere hoek, kun je het wat beter zien.
pi_93908513
Holy Moly wat een werk daar ga je echt duizelig van worden als die aan je muur hangt, maar ik vind hem erg gaaf.

Die met die frutsels (foto 3) vind ik ook erg mooi.

Ik heb trouwens vanmorgen stof gekocht voor een babydekentje annex picknickkleed. Het is nog niet duidelijk wat het wordt dus lila stof (twee kleuren voor de voor en achterkant) gehaald en babyblauw met blokjes gekocht voor de biaisband en de handvaten die ik eraan wil maken en babyroze met blokjes voor de zak die ik erop ga zetten zodat ze hem eventueel zelfs nog aan de box kan hangen. Maar welke stof waar komt kan nog veranderen het kan ook zijn dat ik de blokjes aan een kant houdt en die dus niet voor de biaisband ga gebruiken. Ik heb in ieder geval genoeg stof om mee te kunnen wisselen.

Nou nog even wachten op de voet van de naaimachien die in reparatie is en dan kan dat feest ook beginnen. Is mijn eerste quilt annex applicatie werk dus ik ben benieuwd. Ik ga er dan op 1 kant ook boerderijdieren op borduren lijkt me spannend.

Nou staat alleen in mijn beschrijving dat ik etamine nodig heb. Geen idee wat dat is. Maar als ik het goed lees is dat gewoon goedkope voering. Doe je dan eerst een laag etamine, vervolgens de synthetische molton laag en dan de katoenen laag aan elkaar naaien met tijdelijke steken?? Zodat je de applicaties of borduurdingen erop kan doen waarbij je dwars door die drie lagen steekt?? En dan de achterkant stof ertegen aan naaien, de tijdelijke stiksels weghalen en de biaisband bevestigen??
pi_93909500
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2011 13:54 schreef Keselo het volgende:
U vraagt wij draaien

Wow, wat gaaf zeg en wát een werk zal daar allemaal in zitten _O_

En die laatste beweegt :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_93911752
Ik heb het net even gevraagd, met die laatste is ze ongeveer 80 uur bezig geweest.
pi_93913968
wow! ik vind die eerste met die kippen zo geweldig! _O_ de rest ook hoor, maar kippen... O+
  zondag 13 maart 2011 @ 15:20:30 #69
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94047608
Oh die quilt met die kippen is leuk zeg! Wat maakt je moeder dat mooi Keselo!

Ik ben inmiddels bijna klaar met de hartjes *O* Net op tijd zeg maar want ik kan voorlopig geen hartje meer zien :P Nu biaisband geknipt en even aan elkaar maken en dan strijken. Eens kijken hoe dat allemaal gaat!
pi_94077174
Leuke dingen zijn hier gemaakt. O+ Lijkt me ook heel leuk om te doen maar ik ben een drama met naald en draad }:| ...een knoop aanzetten of een eenvoudig zoompje is mijn max. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_94568061
Wauw, wat een gave dingen maken jullie zeg! Ik krijg helemaal zin om zelf ook eens aan het quilten te slaan. Nu heb ik in de bibliotheek gezocht naar boeken over quilten, maar daarin vind ik allemaal van die suffe, ouderwetse ontwerpen. Hebben jullie misschien plaatjes of links naar websites waar wat hippere quiltideeen op te vinden zijn? :)
A balanced diet is a cookie in each hand
pi_94653731
Taartje ik zoek meestal met google afbeeldingen. Dan zie je wel wat leukere. Vooral op Amerikaanse sites en blogs. De boeken bij de bieb zijn vaak wel wat ehhhhh ouderwets ;)

Het maken van biaisband is gelukt! Ik heb 5,5 meter gemaakt. Keurig schuin van stof en dan in fases strijken. Nu is het net alsof het uit de winkel komt *) Nog 12 haartjes quilten en dan de zijkanten netjes knippen en dan kan ik met het band opzetten beginnen! Heb er zin in O+ Hij wordt zo leuk O+
pi_94670695
echt super mooi.
misschien een stomme vraag... maar wat zijn de normale afmetingen voor een 2persoons-sprei/quilt (bed 140x200)
ik wil niet zoiets wat over het hele bed heen valt.
pi_94671551
loecje, "normale" afmetingen bestaan niet. Gewoon opmeten hoe groot jij de quilt wilt hebben en je patroon aanpassen, b.v. een extra rand erom, de rand breder of smaller maken, enz.
Als je bed 140 breed is zou ik toch de quilt wel over de rand van de matras laten vallen, of wil je hem echt "in" je bedframe laten liggen?
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
pi_94671830
matras ligt op het bedframe. dus daar moet het wel overheen vallen maar dat doet mijn dekbed van 200x200 ook al. helemaal over de rand van het bedframe lijkt me bij dit bed niet mooi.
hopen ikea

en ik laat het misschien maken. ben zelf niet zo creatief. moet alleen maten opgeven voordat er een prijs bekent is. ben bang dat het te duur gaat worden maar toch ff een poging doen. heb nu simpele saaie dekbedhoezen. die mooie zijn zo duur.
pi_94672603
Stiemie, bedankt voor de tip. Ik ben gaan googlen en heb een aantal mooie afbeeldingen gevonden. Gisteren heb ik twee leuke stofjes gekocht,woensdag ga ik naar De Greef, daar hebben ze vast meer leuks. Heb zo'n zin om te beginnen. Ben ook heel benieuwd naar jouw quilt als hij af is!
  zondag 27 maart 2011 @ 21:29:18 #77
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94688561
Voor de stofjesliefhebbers: er is zondag 10 april een soffenmarkt in het Amsterdamse Westerpark! Ik ga zeker even kijken!

Leuk Taartje. Wat voor stofjes heb je gisteren gekocht?
pi_94736236
Stiemie, deze stofjes:

Ze komen niet zo tegen elkaar aan, maar dit waren de enige twee stofjes die ik al had, en ik wilde zo graag alvast wat proberen :)
  maandag 28 maart 2011 @ 23:11:09 #79
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94742720
Oh die zijn leuk zeg! Ik vind ze trouwens best samen kunnen hoor. Bij quilts gaat het vaak niet om of 2 stofjes echt samen kunnen maar of het geheel van stofjes samen kan. Ik vind de blauwe trouwens het mooist O+
pi_94829637
Vandaag stofjes gehaald, die twee hierboven ga ik voor deze quilt niet meer gebruiken 8)7 Het bleek toch makkelijker uit te gaan van een kleur (rood!) en daarbij allerlei stofjes te zoeken. Dus nu heb ik Brabants bont, rood met polkadot, rood met kleine witte stipjes, rood met witte bloemetjes, wit met rode bloemetjes :D En een goede stofschaar, dat was ook wel nodig. Vanavond al van twee stofjes vierkantjes geknipt, ben zo benieuwd hoe het gaat worden!
pi_94830683
Klinkt leuk zeg! Maak je foto's als je begonnen bent?

Ik heb de rand van mijn quilt gisteren op maat geknipt en ben *nu* met de hand het biaisband erop aan het zetten. Lekker klusje voor bij de tv ;)
pi_94845604
Ik ga beginnen met de quilt, jij rondt de jouwe af :) Zal zeker foto's maken van m'n eerste pogingen!
  Boks-Chick zaterdag 2 april 2011 @ 09:16:05 #83
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_94934255
lolwut
pi_94983829
Ik ben begonnen met het aan elkaar maken van alle vierkantjes en ik ben nu al blij met hoe het eruit gaat zien. De onderste twee rijen zitten helemaal vast, wat erboven ligt nog niet. Had alles even uitgelegd om te kijken hoe groot ik hem wilde hebben!

zondag 3 april 2011 @ 19:26:05 #85
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_94989565
Ik geloof dat ik niet zo goed snap wat quilten is :P Kan iemand het mij uitleggen? Ik vind de werken die hier gemaakt zijn wel heel erg mooi! O+
Always live your life with full happiness and laughter ;)
  zondag 3 april 2011 @ 20:20:15 #86
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94992354
Taartje _O_ _O_ _O_ Wat ga je snel zeg!

Hier even geen vooruitgang geboekt want ik had een verrssingsweekendje naar Brugge gekregen van mijn vriend voor mijn verjaardag! Hij had vrijag vrij geregeld van mijn werk dus we hebben 3 dagen heerlijk genoten (zonder gequilt uiteraard ;) )
pi_95019386
Ik ben er dan ook de hele zondag mee bezig geweest. :P Ik maak nu steeds blokken van vier, die ik dan weer aan elkaar vastmaak, dat leek me de handigste manier. Of zijn er makkelijkere/ betere manieren?

En wauw, een verrassingsweekend Brugge! Da's natuurlijk minstens net zo leuk als quilten ;)
pi_95254163
Stieme, hoe staan de zaken met je quilt? :)
pi_95276773
Geweldig die quilts O+

Maar hoe krijg je nu van die mooie vierkantjes? Ik knip altijd scheef namelijk :@
pi_95277275
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:41 schreef Inu het volgende:
Geweldig die quilts O+

Maar hoe krijg je nu van die mooie vierkantjes? Ik knip altijd scheef namelijk :@
Het makkelijkste is denk ik een metalen mal.

Ik heb van mijn vroeger kleuterschool de mallen waarmee je driehoeken en vierkanten en rondjes enzo leerde tekenen. Ze zijn van metaal en best zwaar dus die zou ik gebruiken hiervoor.

En je hebt ook een quilttechniek waarbij expres scheefgeknipte lapjes aan elkaar gezet worden en vervolgens over de naden een siersteek wordt aangebracht. Is ook een idee..... :D

[ Bericht 0% gewijzigd door nieslief op 09-04-2011 21:54:10 (typo) ]
  zaterdag 9 april 2011 @ 23:09:00 #91
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95280683
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 11:55 schreef Taartje het volgende:
Stieme, hoe staan de zaken met je quilt? :)
De biaisband zit aan de voorkant bijna helemaal vast. Nu de achterkant nog :) Zal binnenkort weer eens foto's plaatsen.

De manier waarop je de blokken vastmaakt, lijkt me een hele handige. Je kunt ook lange repen maken die je dan weer aan elkaar zet.

Inu ik maak altijd zelf een malletje van karton (meestal een oude verpakking van iets) en ruitjespapier. Ik teken het patroon dan eerst op ruitjespapier, plak dat op het karton en knip het dan uit.
pi_95361443
Heb je een foto van de voortgang?

Mijn bovenkant (hoe heet dat in quilttermen?) is bijna af!
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:06:22 #93
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95391128
De bovenkant van je quilt heet een 'top'. Wat ga je snel zeg! Ik ben al bijna anderhalf jaar bezig met de mijne :D

Even wat foto's gemaakt. Het einde is in zicht!

Overzichtsfoto, niet heel duidelijk door de zon helaas

Close-up stukje quilt

Hoekje waar aan 1 kant al biaisband omheen zit

En een heel klein stukje waar het band nu aan voor- en achterkant vast zit

Ik wil er nog graag een soort van label opmaken aan de achterkant met de datum erop en dat ie voor mijn dochter is. Lijkt me een mooie herinnering voor later. Alleen nog even bedenken hoe ik dat ga doen en wat ik de mooiste manier vind.
pi_95394027
Wat een mooie en lieve quilt wordt dat Stiemie!
En anderhalf jaar? Wow! Hoeveel uren werk zit erin denk je?
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:09:36 #95
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95397357
Dankjewel :)

Geen idee. Ik maak 'm helemaal met de hand dus daar gaat al meer tijd inzitten dan met de machine natuurlijk. En er zijn weken dat ik elke avond elk vrij moment gebruik om te quilten en soms ineens weer een week helemaal niet. Dat vind ik er ook juist zo leuk aan. Dat je het zo weer op kunt pakken en verder kunt gaan O+
pi_95401573
Wauw Stiemie, hij is geweldig! Super leuk ook met de roze banden er steeds tussen, echt een fijne deken voor op bed lijkt me. Volgens mij is de jouwe ook twee keer zo groot als de mijne, dat scheelt natuurlijk ook in werktijd he ;)

Ik ga vanavond de laatste vierkantjes vastzetten en me daarna maar eens inlezen in wat de volgende stap gaat worden!
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:29:05 #97
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95403991
Dankjewel!

Ik denk dat mijn quiltje zo'n 90 x 150 is ofzo (valt het op dat ik geen zin heb om op te staan en het op te meten O-) ). Niet zo heel groot dus, maar mijn dochter slaapt ook nog in een peuterbedje dus dat komt mooi uit :D

Voorat je de bovenkant van je quilt op vulling gaat vastmaken, kan je eerst alle naadjes strijken zodat ze allemaal netjes 1 kant op gaan en je straks geen rare dikke hobbels in de quilt krijgt
pi_95408771
De bovenkant is af!

Bedankt voor de strijktip! En gelijk nog even een vraagje, wel handig dat je op me voorloopt ;) Onder de top komt een vulling en de achterkant wil ik van fleece maken. Als ik nu dalijk de figuurtjes erin ga borduren (ik ben nog niet zo thuis in het jargon, merk je wel), doe ik dat dan door beide lagen of alleen door de vullinglaag? Het lijkt mij door beiden, maar op het Youtubefilmpje dat ik net bekeek deed men dat volgens mij niet...
pi_95409376
Wow Stiemie _O_ Wat ontzettend mooi!!!!

En Taartje, wat ga je hard!!! _O_ Ook supermooi... Leuke patroontjes/stofjes heb je gekozen. Heel mooi!
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:00:17 #100
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95409390
Wow wat issie leuk zeg O+

Ja je quilt door alle 3 de lagen heen! Er zijn volgens mij ook mensen die alleen fleece nemen en dan geen vulling, maar dat weet ik niet zeker. Misschien even google-en?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')