Nee, dit zijn geen retail prijzen maar ruwe commodity prijzen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:09 schreef DroogDok het volgende:
Is hierin de supermarktoorlog verwerkt?
Dan gaat het dus om grondstofprijzen, niet om voedselprijzen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, dit zijn geen retail prijzen maar ruwe commodity prijzen.
Jaarcontracten tussen supermarktketens en leveranciers moeten binnenkort opnieuw uit worden onderhandeld.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:09 schreef DroogDok het volgende:
Is hierin de supermarktoorlog verwerkt?
Exactquote:Op woensdag 5 januari 2011 17:00 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dan gaat het dus om grondstofprijzen, niet om voedselprijzen.
Bij de boer om de hoek betaal ik 25 cent per kilo.quote:Op woensdag 5 januari 2011 19:54 schreef LXIV het volgende:
Relatief maken de grondstofprijzen maar een heel klein deel uit van de prijs van een product in de supermarkt. Dus het effect op de consument zal wel meevallen.
Maar voor sommige (ruwe) producten maakt het wel wat uit. Zo kostte 5 kilo aardappelen een paar maanden geleden 5 euro!! Voor een product waarvan je gewend bent dat het bijna niks kost!
(En als je nagaat dat wij hier toch zeker 2 zakken per week kopen, is dat toch 40 euro pm)
Aardige boer, slechte zakenmanquote:Op woensdag 5 januari 2011 20:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bij de boer om de hoek betaal ik 25 cent per kilo.
Die boer verdient er dan ook nog aan hoor. Momenteel zijn de prijzen zo ~22,00 per ton (1000 kg) (bron agd.nl)quote:
Die boer verdient gewoon wat zwart bij, je moet natuurlijk wel een dikke jute zak vol kopen het gaat niet in zakjes van 10kg.quote:
Precies.quote:Op woensdag 5 januari 2011 19:54 schreef LXIV het volgende:
Relatief maken de grondstofprijzen maar een heel klein deel uit van de prijs van een product in de supermarkt.
Heeft Ben toch wat bereiktquote:Op woensdag 5 januari 2011 22:01 schreef LXIV het volgende:
Toch ga ik al met al steeds minder in het deflatie-scenario geloven. De prijzen van commodities, belastingen, aandelen et cetera blijven maar stijgen. Ook wordt er weer vrolijk onderhandeld over loonsverhogingen. Belastingen stijgen ook vrolijk door.
Wat inflatie zal hem wel goed uitkomen. Het is vooral zuur voor spaarders, in combinatie met die lage rente. Dan boer je gewoon achteruit.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:13 schreef iamcj het volgende:
[..]
Heeft Ben toch wat bereiktAlleen gaat het nu de andere kant op fout.
Brood heeft een heel korte distributieketen. Normale supermarktproducten hebben niet alleen met de kosten (en winstopslag daarover) van de producent te maken, maar ook met de opslag(en) van de importeur, distributeur en winkelier. Dan is die kleine stijging in de voedselprijs al gauw verdubbeld.quote:Op woensdag 5 januari 2011 21:42 schreef SeLang het volgende:
Voorbeeld: Een volkorenbrood van 800 gram kost hier ca £1,00. Daar zit dan voor £0,17 aan graan in. Dus boeie als de graanprijs met 10% stijgt.
Ja, en omdat die met nog geen 1% van onze koopkracht met westerse consumenten moeten concurreren om graan, rijst, palmolie, suiker, etc. Als de schaarste aanhoudt, kan de derde wereld weer massale hongersnoden tegemoet zien.quote:Voor mensen in ontwikkelingslanden met een veel lager prijspeil is het natuurlijk wel een probleem, ook omdat die een groot % van hun geld aan eerste levensbehoeften uitgeven.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:01 schreef LXIV het volgende:
Toch ga ik al met al steeds minder in het deflatie-scenario geloven.
Nee niet echt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 06:16 schreef caroline88 het volgende:
Die supermarkten zijn ook niet gek. Die houden de prijzen van bepaalde producten lager want een brood van 5 euro is niet acceptabel. Dat compenseren ze dan door andere producten meer in prijs te verhogen.
Slimmer m2 gebruik en logistiek vallen niet onder bezuinigingen. Het valt wel onder de belangrijkste prijsdaler en de hoofdreden waarom voedselprijzen in de supermarkt in NL hetzelfde zijn als in 2000: veel meer efficiency.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:20 schreef Blandigan het volgende:
Supermarktketens zijn al langer bezig met een prijzenoorlog: nog goedkoper aanbieden dan de concurrent.
Tot nu toe zijn die kosten dus niet of nauwelijks doorberekend aan de consument.
Waar zijn die kosten dan wel terecht gekomen?
Bij de rest van de keten (van producent tot leverancier).
Door eigen merken te introduceren.
Door kleinere verpakkingen te gebruiken (prijs blijft gelijk).
Door interne bezuinigingen (minder distributiecentra, salarissen marginaal omhoog, vast personeel eruit en tijdelijk personeel erbij, onroerend goed verkopen en terughuren, betere logistiek, slimmere m2 gebruik, etc etc.)
Voor zover ik nu kan overzien is de grens van interne bezuinigingen wel zo'n beetje bereikt.
Dan blijven de andere partijen over om de rekening te betalen.
Of die boer een slechte zakenman is kunnen we natuurlijk niet beoordelen. Het kan goed zijn dat de wurgcontracten van de grootgrutters maar 10 eurocent per kilo betalen.quote:
Dan heeft hij natuurlijk alsnog zelf dat wurgcontract getekend....quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Of die boer een slechte zakenman is kunnen we natuurlijk niet beoordelen. Het kan goed zijn dat de wurgcontracten van de grootgrutters maar 10 eurocent per kilo betalen.
Alsof die boeren zoveel keuze hebben, die moeten vechten tegen de afname kartels. Als boer ben je geen speculant, je bent een producent. Het is in het belang van je bedrijf dat je een redelijk constante bron van inkomsten hebt. Door de globalisering moet je als polderboer concurreren met de hele wereld, de afname kartels maken daar handig gebruik van. Ik steun de locale economie en koop enkel Hollandse waarquote:Op donderdag 6 januari 2011 13:17 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dan heeft hij natuurlijk alsnog zelf dat wurgcontract getekend....
Zoek eens naar food inc., en kijk die documantaire, dan zie je hoe er met toeleveranciers in de voedsel industrie in de VS wordt omgegaan. Ik verwacht eigenlijk niet dat het in europa veel beter zal zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:17 schreef flyguy het volgende:
[..]
Dan heeft hij natuurlijk alsnog zelf dat wurgcontract getekend....
Het zijn wel degelijk (ook) bezuinigingen (waarbij m2 gebruik niet alleen slaat op m2 in de winkels maar ook in dc's en in vrachtwagens).quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:30 schreef Zith het volgende:
[..]
Slimmer m2 gebruik en logistiek vallen niet onder bezuinigingen.
Boeren kunnen lokale afnemers zoeken, biologisch opereren, inkomsten hedgen met termijncontracten of inderdaad grote globale partijen benaderen. Hoe dan ook de boer zal zaken moeten doen en niet enkel produceren.quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alsof die boeren zoveel keuze hebben, die moeten vechten tegen de afname kartels. Als boer ben je geen speculant, je bent een producent. Het is in het belang van je bedrijf dat je een redelijk constante bron van inkomsten hebt. Door de globalisering moet je als polderboer concurreren met de hele wereld, de afname kartels maken daar handig gebruik van. Ik steun de locale economie en koop enkel Hollandse waar
Niks mis met efficiency maar kleinere verpakkingen is ook prijsverhoging.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:20 schreef Blandigan het volgende:
Supermarktketens zijn al langer bezig met een prijzenoorlog: nog goedkoper aanbieden dan de concurrent.
Tot nu toe zijn die kosten dus niet of nauwelijks doorberekend aan de consument.
Waar zijn die kosten dan wel terecht gekomen?
Bij de rest van de keten (van producent tot leverancier).
Door eigen merken te introduceren.
Door kleinere verpakkingen te gebruiken (prijs blijft gelijk).
Door interne bezuinigingen (minder distributiecentra, salarissen marginaal omhoog, vast personeel eruit en tijdelijk personeel erbij, onroerend goed verkopen en terughuren, betere logistiek, slimmere m2 gebruik, etc etc.)
Voor zover ik nu kan overzien is de grens van interne bezuinigingen wel zo'n beetje bereikt.
Dan blijven de andere partijen over om de rekening te betalen.
Uiteraard doen boeren zaken en vergis je niet in de inventiviteit van de meesten. Echter... tegen het afname kartel kun je als Nederlandse boer weinig doen tenzij je bereid bent grote risico's te nemen. Dat laatste is voor de meeste boeren geen optie omdat daarmee het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt. Zoals ik al reeds opmerkte.... boeren zijn in eerste instantie producenten en geen speculanten. Er zijn in Nederland al een hoop boeren overgegaan op biologische landbouw vanwege de hogere marges, maar als de vraag achterblijft op het aanbod is dat ook geen goede keuze. Er zijn ook boeren die kijken hoe ze hun producten meer waarde kunnen geven maar ook dat is voor de meesten niet weggelegd, bulk productie zal toch echt het hoofdbestandsdeel van de productie blijven. Ik ken wel wat boeren die hun producten direct aan de lokale supermarkten leveren maar dat is voor de meesten niet weggelegd omdat die vraag ook maar heel beperkt is. De meeste boeren wonen simpelweg te ver van de afnemers. Misschien hebben de boeren gewoon weer een hongerwinter nodig.... toen kwamen de klanten hun spullen zelf halenquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:31 schreef flyguy het volgende:
[..]
Boeren kunnen lokale afnemers zoeken, biologisch opereren, inkomsten hedgen met termijncontracten of inderdaad grote globale partijen benaderen. Hoe dan ook de boer zal zaken moeten doen en niet enkel produceren.
Kleinere verpakkingen zijn meestal dik kassa voor de supermarkt. De marges zijn hoger omdat ze gewoon meer kunnen vragen per volume en gewicht van het product. Die paar extra stukjes plastic en karton maken de prijs niet hoorquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:50 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Niks mis met efficiency maar kleinere verpakkingen is ook prijsverhoging.
Gelukkig kan ik als consument het nog altijd in de schappen laten liggenquote:Op donderdag 6 januari 2011 15:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Kleinere verpakkingen zijn meestal dik kassa voor de supermarkt. De marges zijn hoger omdat ze gewoon meer kunnen vragen per volume en gewicht van het product. Die paar extra stukjes plastic en karton maken de prijs niet hoor
Precies... een langdurig contract kan voor een boer een stabiele basis bieden voor zijn bedrijfsvoering. Als de kosten echter langdurige stijgen of dalen dan kan het noodzakelijk zijn de gemaakte afspraken eerder te herzien. Beide partijen zullen water bij de wijn (of melk) moeten doen in het belang van beide partijen. Het probleem wordt echter chronisch als je op de wereldmarkt niet meer kan concurreren, dan kan je bedrijf alsnog failliet gaan.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:25 schreef tjoptjop het volgende:
Paar jaar geleden ging de melkprijs behoorlijk de hoogte in ivm vraag vanuit buitenland (melkpoeder e.d.). de spotprijs lag een stuk hoger dan de contractprijs met bijv. Campina. Een aantal boeren hebben dat Campina contract opgezegd/niet verlengd en ginngen on the spot leveren voor die erg hoge prijs.
Toen kwam de crisis en stortte die buitenlandse vraag in. Campina hoeft hun melk ook niet meer omdat ze ook met die vermindering te maken hadden. Wat dan als boer....Fransen zouden natuurlijk verontwaardigd ed snelwegen dichtgooien en compensatie eisen
maar feit is dat het zakelijk gewoon geen goede belsissing is (melk is lastig product wat dat betreft)
QFT.quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:39 schreef iamcj het volgende:
Inflatie kan lang op zich laten wachten, maar het komt toch een keer...
Dat kan je persoonlijke ervaring zijn, maar dat is niet terug te zien in de inflatiecijfers. Waar je wel gelijk in hebt is dat iemand de prijs betaald en momenteel zijn dat inderdaad de bedrijven. Dat komt doordat de productiecapaciteit nog ver onder het niveau ligt dat men alles kan doorberekenen. Voor die bedrijven is het inderdaad pompen of verzuipen, al valt dat in de meeste sectoren nog mee omdat de commodityprijzen maar een klein deel uitmaken van de totale prijs. Die margin-kill door stijgende commodityprijzen die niet/amper zijn door te berekenen word IMO dan ook wat overdreven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:28 schreef Blandigan het volgende:
Je kunt sec naar de prijzen kijken en kiekeboe spelen. Feit is dat je meel en mais en al die andere commodities niet goedkoper kunt kopen dan de prijs die geldt. Oftewel, of de consument, of de keten betaalt.
Ik zit boven op een bekende NL grootgrutter en die lost het probleem op door andere produkten duurder te maken. Zolang de winstmarge 15% is maakt het niet uit of meel, of wijn, duurder wordt.
Het is natuurlijk duidelijk dat dit een keer ophoudt.
Er is ook sprake van inflatie maar niet zozeer in het CPI maar monetaire inflatie (althans dat probeerd men want er is nog steeds sprake van krimp/0-groei). Dat is ook de reden waarom vrijwel alle assets in prijs toenemen zowel obligaties als commoditys, iets dat normaal contrair hoort te zijn.quote:Ondertussen vind ik alle postings over een niet bestaande inflatie klinklare onzin. steek je kop nog wat dieper in het zand zou ik zeggen.
Inflatie bestaat uit veel dingen in het westen, voedselprijzen zijn daar maar een klein onderdeel van. Olieprijs heeft tig keer meer invloed. squote:Op donderdag 10 februari 2011 13:28 schreef Blandigan het volgende:
[..]
QFT.
Je kunt sec naar de prijzen kijken en kiekeboe spelen. Feit is dat je meel en mais en al die andere commodities niet goedkoper kunt kopen dan de prijs die geldt. Oftewel, of de consument, of de keten betaalt.
Ik zit boven op een bekende NL grootgrutter en die lost het probleem op door andere produkten duurder te maken. Zolang de winstmarge 15% is maakt het niet uit of meel, of wijn, duurder wordt.
Het is natuurlijk duidelijk dat dit een keer ophoudt.
Ondertussen vind ik alle postings over een niet bestaande inflatie klinklare onzin. steek je kop nog wat dieper in het zand zou ik zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |