Ik zal ze even voor de mensen op dit forum invullenquote:Op maandag 3 januari 2011 22:50 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Waarom zou je als starter nu een huis gaan kopen in een neergaande markt? Waarom niet minstens een jaar wachten?
1)
2)
3)
4)
5)
Geef er eens één waarbij je er niet naast zat?quote:Op maandag 3 januari 2011 23:03 schreef xenobinol het volgende:
Mmm... zo ver zat ik er kennelijk niet eens naast. Dat streelt mijn ego
En dan zeg je dat ik moeite heb met begrijpend lezen.......quote:Op maandag 3 januari 2011 23:03 schreef xenobinol het volgende:
Mmm... zo ver zat ik er kennelijk niet eens naast.
Als we dan toch reclame gaan maken heb ik hier nog een gelijkwaardige site voor je:quote:Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef xenobinol het volgende:
Dat laatste is geen spam sjabba... dat heet reklame
500? Dat zijn nog niet eens de schrijnende gevallen. In veel steden kun je voor 500 echt geen fatsoenlijk huis huren. In Eindhoven praat je eerder over 800 euro voor een rijtjeshuis uit 1970 in een buurt waar de velgen onder je auto worden weggejat...quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:52 schreef meth77 het volgende:
Sociale woningcorporaties verhuren woningen die ze in 1965 voor 12.000 gulden hebben laten bouwen, voor 500 euro per maand in 2010.
Precies. Het is waanzin om huurders te laten betalen voor de Nederlandse vastgoedbubble.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:52 schreef meth77 het volgende:
Sociale woningcorporaties verhuren woningen die ze in 1965 voor 12.000 gulden hebben laten bouwen, voor 500 euro per maand in 2010.
Dit is publiek vermogen lijkt me.\
In omringende landen zijn die huizen nu 80.000 a 120.000 euro waard, dat ze hier door de HRA aftrek van de overheid 200.000 euro opbrengen heeft niets met de huurders te maken
Ik heb begrepen dat gisteren officieel de vergrijzing is begonnen dus de trek naar Spanje kan beginnen.
Nee, het is waanzin dat huurders (zoals Xenomanda en Zeepsop) hier in trappen. Maar goed, mij hoor je niet klagenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:34 schreef LXIV het volgende:
Precies. Het is waanzin om huurders te laten betalen voor de Nederlandse vastgoedbubble.
Dat komt nogquote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:55 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nee, het is waanzin dat huurders (zoals Xenomanda en Zeepsop) hier in trappen. Maar goed, mij hoor je niet klagen
Wanneer precies en waarom? Dan kan ik die van aan het rijtje Xenomanda's Voorspellingen toevoegen en je uitlachen als ook deze weer niet uit komtquote:
Daarom heeft men ook het huurpuntensysteem uitgevonden, waardoor onafhankelijk van de huiskosten een huurprijs berekent wordt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Precies. Het is waanzin om huurders te laten betalen voor de Nederlandse vastgoedbubble.
Het huurpuntensysteemquote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom heeft men ook het huurpuntensysteem uitgevonden, waardoor onafhankelijk van de huiskosten een huurprijs berekent wordt.
En elke thermostaat kraan levert ook 1 punt op.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:44 schreef xenobinol het volgende:
Het huurpuntensysteem![]()
volgens dit systeem is een fonteintje in het toilet een volwaardige wastafel![]()
Mijn huurbaas mag volgens dit fantastische systeem wel 850 euro voor mijn woning vragen, toen ik ze hier op aansprak moesten ze toegeven dat het systeem volslagen krankzinnig is. Mijn corporatie hanteert daarom een reductie naar 60% van de maximale huurprijs, geeft toch wel aan dat het systeem niet deugd
Als je voortplantingsdrang als iets negatiefs ziet laat ik de discussie liever een paar generaties rusten.quote:Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
2. Omdat mijn vriendin persé wil werpen en ik geen ruggengraat heb haar dit te ontzeggen
Dus jij huurt voor ongeveer 510 euro? SCHEEFHUURDER!!!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
volgens dit systeem is een fonteintje in het toilet een volwaardige wastafel![]()
Mijn huurbaas mag volgens dit fantastische systeem wel 850 euro voor mijn woning vragen, toen ik ze hier op aansprak moesten ze toegeven dat het systeem volslagen krankzinnig is. Mijn corporatie hanteert daarom een reductie naar 60% van de maximale huurprijs, geeft toch wel aan dat het systeem niet deugd
Oi. Ik ben het een keer eens met Xeno. Did hell just freeze over?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:44 schreef xenobinol het volgende:
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:52 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus jij huurt voor ongeveer 510 euro? SCHEEFHUURDER!!!
Dat is dus het gevolg van schaarste, ik weet ook wel dat dit in grote delen van de randstad speelt en dat hier dus enorm misbruik van wordt gemaakt. De oplossing zou moeten zijn dat de overheid ernaar streeft om toch voldoende betaalbare woonruimte beschikbaar te stellen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:59 schreef Whuzz het volgende:
Oi. Ik ben het een keer eens met Xeno. Did hell just freeze over?
Netjes van je corporatie dat ze die 60% grens hebben, maar dat zul je in regio's waar mensen graag willen wonen bijna niet zien. Gewillige schapen zat, dus als jij klaagt over 850 euro huur voor een krot met een fontijntje dat als wastafel gerkend wordt, dan huur je het huis toch niet? Next!
Een nieuwbouw appartement van zo'n 70m2 kost hier bij de corporatie zo'n 390 euro per maand. Deze worden gebouwd om jongeren in de regio te houden, men begint langzaam maar zeker te beseffen dat vergrijzing destructief is voor de economie in de regio. Je hoeft hier eigenlijk nooit langer dan 1 jaar op een wachtlijst te staan voor een sociale huurwoning en de komende jaren gaan ze flink bijbouwen. De bouwplannen gaan zich richten op jongeren en bejaarden, de woningvoorraad voor de fase die daartussen zit is kennelijk hoog genoeg.quote:Zoals ik al eerder vertelde, het appartement dat ik verlaat aan het eind deze maand (klein, slecht onderhouden, ongeisoleerd) heeft een huurprijs in de catagorien die Xeno net noemt (en die dus niet veel onder mijn nieuwe hypotheeklasten liggen). Die prijs is dus schandalig voor wat het huis biedt en daar gaat gewoon 6% bovenop voor de volgende huurder...
Ik meldde begin December dat ik zou gaan verhuizen, een week later stond de verhuurder op de stoep met 30 potentiele nieuwe huurders.
Flevoland heeft natuurlijk als voordeel dat er enorm veel ruimte is, zowel Almere, Dronten en Zeewolde hebben grote bouwplannen lopen, probleem is dat ze voor de verkeerde doelgroep bouwen. Kwam de nieuwbouw vraag een paar jaar geleden vooral uit de hoek van de doorstromers... nu zullen ze zich moeten richten op starters. Nieuwbouw tot zo'n 160k v.o.n. loopt als een speer, daarboven zit heb volkomen vast.quote:Tja, ik snap ze wel. Ik was ook al lang blij dat ik IETS kon krijgen in de buurt waar ik wezen moest toen ik nog geen hypotheek kon krijgen en geen kans maakte op de sociale huurmarkt. Ik had toen ook geen keus. Nu ik die wél heb, voor mij 30 anderen...
Da's best een nette prijs. Voor die prijs heb je hier een kamer waarbij je sanitair met 3 man deelt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:39 schreef xenobinol het volgende:
En dat is een vrij forse huur in deze regio, de huren voor gezinswoningen beginnen hier vanaf 400 euro en lopen op tot 600 euro.
Voor die prijs heb je hier in de vrije sector een kamer met eigen toilet en keukenblokje.quote:Vanaf zo'n 650 euro kun je hier in de vrije sector huren, je woont dan wel in een veel modernere woning met lagere energielasten en meestal op een betere locatie.
Ah. Nu snap ik het ja.quote:hier in Dronten
Rara, waarom?quote:nog tientallen nieuwe huurwoningen en appartementen leeg
Yay! En dan in de tussentijd maar even niet werken ofzo?quote:en vanaf 2012 kun je gewoon de trein pakken naar de randstad.
Had dat niet het afgelopen jaar al heel evident moeten worden met 30% daling? Maar goed, dat kun je natuurlijk elk jaar weer herhalenquote:De 'marktwaarde' van woningen is voornamelijk gebaseerd op een zeepbel en de komende jaren zal dit ook heel evident gaan worden.
Aanvragen staat vrij. Veel plezier met de huurverhoging in 2011!quote:Ik ga dit jaar maar eens huursverlaging aanvragen
quote:GEVOLGEN INKOMENSGRENS VOOR WONINGZOEKENDEN
De overheid heeft, op basis van de Europese regelgeving, beslist dat per 1 januari 2011 de woningcorporaties 90% van hun sociale woningen (met huurprijs van maximaal 652,52 per maand) moeten verhuren aan mensen met een jaarinkomen van minder dan ¤ 33.614 (bruto per huishouden). De landelijke maatregel heeft geen gevolgen voor de huidige huurders, maar wel bij nieuwe verhuringen. Woningcorporaties moeten kunnen aantonen dat zij zich aan de regels van de inkomensgrens houden. Dat betekent dat OFW voortaan bij het tekenen van het huurcontract de nieuwe huurder vraagt naar zijn/haar (gezamenlijke) jaarinkomen. Het gaat daarbij om het (geschatte) inkomen voor het aankomende kalenderjaar. De nieuwe huurder moet bij toewijzing van de woning een inkomensverklaring tekenen en deze onderbouwen met een kopie van de inkomensgegevens, zoals een loonstrook, jaaropgave of uitkeringsspecificatie. Voor mensen die niet in vaste loondienst zijn (zelfstandigen, uitzendkrachten, e.d.) kan dit lastig zijn.
De nieuwe regel betekent ook dat woningcorporaties maximaal 10% van hun sociale huurwoningen mogen verhuren aan mensen met een jaarinkomen dat hoger ligt dan de inkomensgrens van ¤ 33.614. OFW gaat in de loop van 2011 na of zij deze 10% al heeft bereikt en wat het beleid moet zijn voor de aankomende jaren.
Woningcorporaties worden streng gecontroleerd of zij zich aan de maatregel van de inkomensgrens houden. Een accountant gaat de gegevens jaarlijks controleren. Houdt een woningcorporatie zich niet aan de regelgeving, dan mag deze geen leningen meer afsluiten bij het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) en moet lenen tegen een hoger rentetarief. De voordelige leningen hebben woningcorporaties nodig om te investeren in nieuwbouw van sociale woningen en maatschappelijk vastgoed. Als corporaties meer kosten aan rente moeten betalen, gaat dat ten koste van de investeringen in deze projecten.
De verwachting is dat, door de nieuwe regels, het voor mensen uit de middeninkomens lastig wordt om een betaalbare huurwoning te vinden nu zij nauwelijks meer een woning bij de woningcorporatie kunnen huren.
Het is dus begrijpelijk dat ik constateer dat jouw omgeving je beoordelingsvermogen heeft aangetastquote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Da's best een nette prijs. Voor die prijs heb je hier een kamer waarbij je sanitair met 3 man deelt.
[..]
Voor die prijs heb je hier in de vrije sector een kamer met eigen toilet en keukenblokje.
Het valt hier best mee hoor, frisse lucht, ruimte en de mensen komen uit alle windstreken. Aangezien je hier weinig last hebt van files kan je heel snel op je werk zijn in de randstad. Er wonen hier een hoop mensen met een baan in de regio's rond 020, 033, 038 en 040, de laatste 10 kilometer in de randstad kost kwa tijd meestal meer dan de 50 km die daarvoor kwam. Ik heb vrienden in de randstad die net zo lang over de reis naar hun werk in dezelfde stad doen als ikquote:Ah. Nu snap ik het ja.
[..]
Rara, waarom?
Ik gef je vast één tip, het ligt niet aan het aanbod...
Zoek gewoon even een baantje in de buurt of koop een goedkope auto.quote:Yay! En dan in de tussentijd maar even niet werken ofzo?
Jij noemt het ineenstorten van de koopmarkt geen evident bewijs dat er iets heel erg mis isquote:Had dat niet het afgelopen jaar al heel evident moeten worden met 30% daling? Maar goed, dat kun je natuurlijk elk jaar weer herhalen
Ik denk dat de meeste randstedelingen nooit buiten de grenzen van hun stad komen, tja... als je zo graag in een bezemkast op zolder in de buurt van je ouders, vrienden en familie wilt blijven wonen voor een premium-plus prijs dan houdt ik je niet tegenquote:Aanvragen staat vrij. Veel plezier met de huurverhoging in 2011!
Natuurlijk zijn er regio's waar je voor weinig geld leuk kunt huren. Daar zou ik dan ook nooit een huis kopen. Maar daar wil ik niet wonen. Daar is mijn werk niet, ik vindt het daar niet mooi, en met mij geld dat voor heel mensen.
Probleem is dat de betere betaalbaarheid mogelijk is gemaakt door de HRA en lage rentestand, beiden zijn gewoon niet houdbaar. De grens van de betaalbaarheid is bereikt en zodra 1 van beiden factoren ook maar wat ongunstiger word dan zijn de rapen gaar. Oeps.... dat is dus eigenlijk nuquote:Waar ik wél wil wonen zijn bijna geen normale huurhuizen te krijgen, dus is het (zeker in deze tijd, qua aanbod) beter, luxer en goedkoper om te kopen. En dat is precies wat ik al drie topics roep, het is niet zo zwart-wit. Er zijn honderden factoren die een rol spelen in de bepaling of het beter is om te huren of te kopen.
Dat is geen enkel probleem dus, de meeste gezinswoningen worden hier verhuurt aan singles en die net van school af zijn en geen modaal salaris verdienen een andere grote groep zijn uitkeringsgerechtigdenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:03 schreef HansvD het volgende:
Xeno, maar niet meer verhuizen.
Zie persbericht van je WBV.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |