Of de homo uit de kast. Of Laura uit de mast..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En toen kwam de aap uit de mouw
Dat is wat jij graag wil dat ze doet. Om je minder zuur te voelen over je eigen leven.quote:
Lachen om een puber die teveel op een voetstuk is gezet, uit een gebroken gezin komt, twee ietwat zonderlinge ouders heeft en een pa die handig denkt te zijn door zowel zijn verwende dochter haar zin te geven als er een slaatje uit proberen te slaan heeft iets triests, ja.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat interesseert mij dat kind nou weer? Dat ze het fijn mag hebben en een dikke middelvinger uitsteekt naar de sukkels die nog steeds op haar zitten te kankeren.
Is dat het Nieuwe Werken?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is wat jij graag wil dat ze doet. Om je minder zuur te voelen over je eigen leven.
Nee hoor, de opbouw AOW begint op je 15de. Voor elk jaar dat je tussen je 15de en je 65ste in Nederland woont, bouw je 2 % AOW op.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:23 schreef Banjerkanjer het volgende:
Sinds wanneer bouwen leerplichtige kinderen AOW op?De opbouw van de AOW begint pas wanneer je aan het werk gaat.
Daar heb je inderdaad gelijk in, ware het niet dat Sint Maarten een zelfstandig land is binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Ze loopt die opbouw dus niet mis.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor, de opbouw AOW begint op je 15de. Voor elk jaar dat je tussen je 15de en je 65ste in Nederland woont, bouw je 2 % AOW op.
Daarom komen er ook zoveel kinderen van 15, die eerst bij mama in Marokko woonden, ineens bij papa in Nederland wonen.
En aangezien Laura net voor vertrek 15 is geworden, loopt ze straks 4 % mis, omdat ze 2 jaar lang uitgeschreven is uit Nederland.
Werken of niet werken heeft helemaal niks te maken met de opbouw AOW.
Mensen houden zich doorgaans bezig met dat waar ze op tegen zijn. Hele actiegroepen worden daar zelfs voor opgericht en kranten en fora worden er mee volgeschreven.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:43 schreef Casos het volgende:
Grappig dat (iig dit deel) het vooral de tegenstanders zijn die het topic in leven houden. Dat je je zo kan bezighouden met iets waar je zo op tegen bent.
Meeste mensen zijn fan van iemand, ipv zich bezighouden met allerlei onzin over iemand waar ze, gezien de reacties, een grote hekel aan hebben.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:55 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Mensen houden zich doorgaans bezig met dat waar ze op tegen zijn. Hele actiegroepen worden daar zelfs voor opgericht en kranten en fora worden er mee volgeschreven.
Fan kun je zijn van iemand die een prestatie heeft geleverd. Fan zijn van een school dropout en vakantievierder gaat wel een beetje ver (imho).quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:03 schreef Casos het volgende:
[..]
Meeste mensen zijn fan van iemand, ipv zich bezighouden met allerlei onzin over iemand waar ze, gezien de reacties, een grote hekel aan hebben.
Richt jij even een anti-Laura actiegroep op en vergelijk dat met bijv. een Greenpeace. Ik hoop dat je zelf ook wel het verschil ziet.
wat ik bedoel met iets als het 'nieuwe werken' is dat ze door op de boot haar huiswerk te doen (aangenomen dat ze dat doet) dus daarvoor niet in Nederland hoeft te zijn. Je kan overal ter wereld je huiswerk doen.quote:
Bedankt voor de herinnering. Ik weet gelijk weer waarom ik deze topicreeks op Fok! links laat liggen......quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:07 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Fan kun je zijn van iemand die een prestatie heeft geleverd. Fan zijn van een school dropout en vakantievierder gaat wel een beetje ver (imho).
Richt zelf lekker die actiegroep op, ik heb wel wat beters te doen
Ik haal dat aan als tegenwicht tegen het feit dat men denkt dat ze nu meer kinderbijslag zou krijgen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:50 schreef Ringo het volgende:
En zo'n zeilende vagabonde, die zich zou druk maken om godbetert haar AOW. We wonen niet allemaal in een Helmondse krottenwijk.
Als ze daar al is ingeschreven!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:53 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in, ware het niet dat Sint Maarten een zelfstandig land is binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Ze loopt die opbouw dus niet mis.
Als ze in Sint Maarten staat ingeschreven (en dat is verplicht bij een verblijf langer dan 3 maanden), dan krijgt ze én 2 maal kinderbijslag, én is er geen verlies van AOW opbouw, omdat Sint Maarten een zelfstandig land is binnen het Koninkrijk der Nederlanden.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik haal dat aan als tegenwicht tegen het feit dat men denkt dat ze nu meer kinderbijslag zou krijgen.
Ze krijgt straks veel minder AOW. Dat heft dat weer op.
Verder vraag ik het me af hoor, of ze wel kinderbijslag krijgt, laat staan dubbele. Volgens mij moet je dan wel een vaste woon- of verblijfplaats hebben en iets van volledig dagonderwijs in het buitenland volgen. Of de wereldschool daar onder valt, weet ik niet.
Denk dus niet dat je in st. Maarten recht opbouwt op AOW vanuit Nederland, als ik dit zo lees.quote:Sinds 10 oktober 2010 bestaat het Koninkrijk der Nederlanden uit 4 landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. De Nederlandse Antillen bestaan niet meer, want alle eilanden hebben een nieuwe status:
Curaçao en Sint Maarten: nieuwe landen binnen het Koninkrijk
Met een Status aparte binnen het Koninkrijk zijn Curaçao en Sint Maarten autonome landen. De landen hebben zelfstandig bestuur en zijn niet meer afhankelijk van Nederland.
Dit gaat dus allemaal over de situatie na 10-10-10.quote:U bent verzekerd in het land waarin u werkt. Dat betekent dat uw Nederlandse volksverzekeringen en werknemersverzekeringen stoppen wanneer u werkt in Curaçao, Sint Maarten of Aruba. U betaalt dan geen premies meer voor de Nederlandse volksverzekeringen. Dit heeft gevolgen voor de Nederlandse uitkeringsrechten van u, uw partner en uw kinderen. U wordt bijvoorbeeld voor elk jaar dat u in het buitenland werkt 2% gekort op uw AOW-uitkering, omdat u geen premie betaalt. Het is mogelijk om u hiervoor vrijwillig bij te verzekeren.
Overigens:quote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:54 schreef Banjerkanjer het volgende:
Als ze in Sint Maarten staat ingeschreven (en dat is verplicht bij een verblijf langer dan 3 maanden),
quote:Voor een vakantie op de Curaçao, Sint Maarten of Aruba heeft u geen visum nodig. U moet wel een geldig Nederlands paspoort en een retourticket hebben. U mag hier maximaal 6 maanden als toerist verblijven
Gia, dat geldt voor mensen die al een vaste woon- en verblijfplaats hebben. Wanneer je nergens staat ingeschreven (zoals Laura), dan ben je op Sint Maarten verplicht om je bij een verblijf langer dan 3 maanden in te schrijven. Het is sowieso belangrijk dat ze ergens staat ingeschreven, bijvoorbeeld ook voor de ziektekostenverzekering.quote:
Dat zou kunnen. Maar.....ze is er niet verzekerd voor de AOW e.d. blijkbaar, of ze er nu staat ingeschreven of niet.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:41 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Gia, dat geldt voor mensen die al een vaste woon- en verblijfplaats hebben. Wanneer je nergens staat ingeschreven (zoals Laura), dan ben je op Sint Maarten verplicht om je bij een verblijf langer dan 3 maanden in te schrijven. Het is sowieso belangrijk dat ze ergens staat ingeschreven, bijvoorbeeld ook voor de ziektekostenverzekering.
Ik denk ook niet dat ze zich zo druk zullen maken om die AOW (ik zou dat iig niet doen) met nog een heel leven voor de boegquote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar.....ze is er niet verzekerd voor de AOW e.d. blijkbaar, of ze er nu staat ingeschreven of niet.
St. Maarten is een autonoom land met een eigen wet- en regelgeving. Ze betalen dus ook geen belastingen meer aan Nederland en zijn derhalve ook niet verzekerd voor de Nederlandse sociale verzekeringen.
Tenzij ze hier zelf nog premie voor betalen, maar dat schijnt nogal duur te zijn.
Huh, neejoh, je ziekenfondsverzekering stopt niet hoor als je langer dan 12 maanden in het buitenland verblijft. Ik ben zelf bijna 2 jaar uit het land geweest en mijn zilverenkruis liep gewooon door. Maar in het buitenland heb je weinig aan je Nederlandse ziekenfondsverzekering als je daar wat krijgt. Je moet daarvoor aanvullend zijn verzekerd --> extra verzekering. En daar betaal je voor het totaalpakket ook nog eens 40 euro per maand extra (buiten je normale verzekering) voor. Deze is alleen niet verplicht maar wel erg verstandig.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 20:19 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat ze zich zo druk zullen maken om die AOW (ik zou dat iig niet doen) met nog een heel leven voor de boeg
Maar kinderbijslag, en ziekenfondsverzekering (en andere verzekeringen) zijn voor dit moment wél belangrijk. Als je Nederland voor een langere periode dan 12 maanden verlaat, stopt je ziekenfondsverzekering. Je zal dan toch echt ergens anders ingeschreven moeten staan, om je iig tegen ziektekosten te kunnen verzekeren.
De kwestie kinderbijslag/AOW/verzekeringen kwam dan ook ter discussie, op het moment dat de vraag werd gesteld waarom Laura zo lange tijd (4-5 maanden) op Sint Maarten wil verblijven, terwijl ze bezig is met een wereldreis. Het mooie weer in juist die periode op Sint Maarten kan daarvoor een reden zijn, maar ik denk dat dat niet alleen de reden is. Verderop is het óók mooi weer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |