abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 januari 2011 @ 17:30:15 #1
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_90752180
Voorstel werkgevers: ouderen niet meer ontzien

Om meer ouderen aan het werk te houden, willen de werkgevers het onder meer mogelijk maken om ouderen minder te gaan betalen als ze minder presteren. De aparte maatregelen die ouderen juist ontzien, moeten worden afgeschaft en loon moet niet langer afhankelijk worden van leeftijd, maar meer van inzet en prestatie. Dat schrijven de werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB Nederland en AWVN in een nota aan hun eigen cao-onderhandelaars.

Ze noemen nog een hele trits andere maatregelen die het werken voor ouderen aantrekkelijk moet houden en maken, zoals investeren in scholing, het scheppen van een positieve cultuur en betere arbeidsomstandigheden. De werkgevers zitten druk in overleg met de vakcentrales en het kabinet voor een goed akkoord over het AOW en de pensioenen. Als ruilmiddel voor elke partij om er zo gunstig mogelijk uit te komen, zitten er ook afspraken bij om het voor ouderen aantrekkelijk (of noodzakelijk) te maken langer door te werken.
­
Zoals altijd zetten de werkgevers in op een zeer beperkte stijging van de lonen in het komende jaar. Ook zou de pensioenpremie als die stijgt moeten worden verrekend met het loon, menen de belangenbehartigers. Het jaarlijks terugkerende debat over het behoud van koopkracht en compensatie van inflatie willen de werkgevers in de onderhandelingen over de lonen aan zich voorbij laten gaan. De loonstijging zou ’tussen nul en maximale inflatie’ moeten zijn en niet afhankelijk van het verlies van koopkracht. De vakcentrales denken hier heel anders over en willen wel compensatie voor koopkrachtverlies in de lonen.

Trouw, 27-12-2010

--------------------------------------------------------------------------------

Eerst moeten de werkende ouderen nog langer werken om alle klaplopers te kunnen blijven onderhouden.
En nu willen zelfs die ouderen die meer dan 50 jaar moeten werken gaan korten als die ouderen niet meer voldoende presteren volgens de werkgevers.

We hebben 400.000 werklozen, we geven miljoenen uit aan kinderbijslag in het buitenland, we halen de ene na de andere immigrant hierheen die totaal afhankelijk is van ons.
En de werkende mensen die altijd gezorgd hebben voor geld in de schatkist behandelen de werkgevers als oud vuil.
Wat een smerige mentaliteit hebben die werkgevers zeg.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 2 januari 2011 @ 17:30:37 #2
152789 karr-1
pi_90752199
Dit is het vervolg op het oude topic. Laatste post daar

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:22 schreef paddy het volgende:

[..]

Nee, ik vind de bonden prima. Ben niet voor elk wissewasje staken...maar zoals het vroeger ging qua status hoop ik niet mee te maken. De vakbonden zijn er juist zodat werkgevers geen misbruik kunnen maken van hun personeel.

[..]

Nee, we hebben het juist over de meerderheid Er zijn meer mensen die voor een nettosalaris werken dan mensen met een hoog loon
  zondag 2 januari 2011 @ 17:31:23 #3
152789 karr-1
pi_90752236
Ik had het natuurlijk over het feit dat er mensen zijn die te dom zouden zijn om hogerop te komen. Dat lijkt me echt een uitzondering.
pi_90752363
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:22 schreef paddy het volgende:

Nee, ik vind de bonden prima. Ben niet voor elk wissewasje staken...maar zoals het vroeger ging qua status hoop ik niet mee te maken. De vakbonden zijn er juist zodat werkgevers geen misbruik kunnen maken van hun personeel.
Dat standpunt is achterhaald. Decennia geleden waren vakbonden een vrij logische stap omdat er toen een transformatie gaande was. Nu doen vakbonden er alles aan om hun eigen positie te beschermen. Als de arbeidsmarkt flexibeler wordt, zijn vakbonden zo goed als overbodig. Daarom zijn vakbonden ook zo fel tegen iedere poging om de arbeidsmarkt wat meer van het slot te trekken.

quote:
Nee, we hebben het juist over de meerderheid Er zijn meer mensen die voor een nettosalaris werken dan mensen met een hoog loon
Iedereen verdient een netto salaris. Je hebt het waarschijnlijk over een modaal inkomen, maar dan nog zie ik niet in waarom een groep mensen waarbij modaal het hoogst haalbare is een tegenargument zou moeten zijn voor het anders indelen van de loonontwikkeling.
pi_90752400
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:00 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee dat weet ik niet, simpelweg omdat het niet zo is. Iedereen heeft de kans om door te groeien. Als je dat niet kunt of wilt is dat je eigen keuze, maar niet aan het systeem te wijten lijkt mij.
denk nou toch eens wat dieper na. als alle buschauffeurs door kunnen groeien, wie is er dan nog buschauffeur?

zeker ook een fan van de permahrowth theorie
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 2 januari 2011 @ 17:36:23 #6
152789 karr-1
pi_90752482
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:34 schreef simmu het volgende:

[..]

denk nou toch eens wat dieper na. als alle buschauffeurs door kunnen groeien, wie is er dan nog buschauffeur?

zeker ook een fan van de permahrowth theorie
Dan is er een nieuwe generatie van buschauffeurs die weer onderaan de ladder beginnen. Zolang er mensen zijn is er aanwas van werknemers.
pi_90752629
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan is er een nieuwe generatie van buschauffeurs die weer onderaan de ladder beginnen. Zolang er mensen zijn is er aanwas van werknemers.
denk nou toch eens!

stel nou he. op moment t heb je als bedrijf 100 chauffeurs in dienst. je hebt 20 man aan administratief personeel en 10 man aan management. waar wil je dan die 100 man in laten doorstromen? en waar laat je dan de rest van het administratief personeel en het management?
  zondag 2 januari 2011 @ 17:39:33 #8
321876 Cherna
Fuck the System
pi_90752638
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik had het natuurlijk over het feit dat er mensen zijn die te dom zouden zijn om hogerop te komen. Dat lijkt me echt een uitzondering.
In welke wereld leef jij. Dat is geen uitzondering. Het heeft niet alleen maar met domheid te maken. Maar zaken lopen zoals ze lopen in het leven, hoe je tegen het leven aankijkt, welk karakter je hebt, in welke omgeving je woont, of je een gezin hebt met kinderen etc, hoe je partner tegen veranderingen aankijkt zoals verhuizing, hoe je bent opgevoed. Natuurlijk egoisme is tegenwoordig een hype. Daarom ook dat scheiden de normaalste zaak van de wereld blijkt te zijn. Alles in het belang van de carriere al moet je over lijken lopen en die daar niet aan wenst deel te nemen is dom en moet maar inleveren.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 2 januari 2011 @ 17:40:40 #9
152789 karr-1
pi_90752711
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:39 schreef Cherna het volgende:

[..]

In welke wereld leef jij. Dat is geen uitzondering. Het heeft niet alleen maar met domheid te maken. Maar zaken lopen zoals ze lopen in het leven, hoe je tegen het leven aankijkt, welk karakter je hebt, in welke omgeving je woont, of je een gezin hebt met kinderen etc, hoe je partner tegen veranderingen aankijkt zoals verhuizing, hoe je bent opgevoed. Natuurlijk egoisme is tegenwoordig een hype. Daarom ook dat scheiden de normaalste zaak van de wereld blijkt te zijn. Alles in het belang van de carriere al moet je over lijken lopen en die daar niet aan wenst deel te nemen is dom.
Nee die is niet dom, die maakt een andere keuze. Als jij kiest voor je gezin en niet voor je carriere is dat prima, maar dan moet je niet gaan klagen dat je geen mogelijkheden krijgt in de wereld.
pi_90752716
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:39 schreef simmu het volgende:

[..]

denk nou toch eens!

stel nou he. op moment t heb je als bedrijf 100 chauffeurs in dienst. je hebt 20 man aan administratief personeel en 10 man aan management. waar wil je dan die 100 man in laten doorstromen? en waar laat je dan de rest van het administratief personeel en het management?
Hoe relevant is dat hele verhaal nou eigenlijk?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 2 januari 2011 @ 17:41:30 #11
152789 karr-1
pi_90752779
quote:

[..]

denk nou toch eens!

In je voorbeeld gaan er dus geen mensen met pensioen, niemand kiest een andere baan of vertrekt om andere redenen etc?
pi_90752940
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:39 schreef Cherna het volgende:

[..]

In welke wereld leef jij. Dat is geen uitzondering. Het heeft niet alleen maar met domheid te maken. Maar zaken lopen zoals ze lopen in het leven, hoe je tegen het leven aankijkt, welk karakter je hebt, in welke omgeving je woont, of je een gezin hebt met kinderen etc, hoe je partner tegen veranderingen aankijkt zoals verhuizing, hoe je bent opgevoed.
Dat soort mensen hebben weer anderen geneugten. Ieder heeft zo z'n eigen goede en slechte aspecten van het leven. Niemand die alles heeft, niemand die niks heeft.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_90752960
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:41 schreef karr-1 het volgende:

[..]

In je voorbeeld gaan er dus geen mensen met pensioen, niemand kiest een andere baan of vertrekt om andere redenen etc?
Nou, er zijn toch gewoon buschauffeurs van 50, toch? En die konden natuurlijk niet op hun 40e *opeens* naar het middenmanagement bij de -ik noem maar iets- IKEA, lijkt me.

Die hele discussie hierover is helemaal niet relevant, eigenlijk. Mensen kunnen op latere leeftijd best inleveren, als ze minder presteren. Dat heeft niets met 'je snijdt jezelf toch ook niet in de voet' te maken, maar met het denken aan de toekomst (van o.a. je kinderen).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 2 januari 2011 @ 17:45:45 #14
152789 karr-1
pi_90752993
quote:
14s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:44 schreef Five_Horizons het volgende:

Die hele discussie hierover is helemaal niet relevant, eigenlijk. Mensen kunnen op latere leeftijd best inleveren, als ze minder presteren. Dat heeft niets met 'je snijdt jezelf toch ook niet in de voet' te maken, maar met het denken aan de toekomst (van o.a. je kinderen).
Exact.
pi_90753048
quote:

[..]

denk nou toch eens!

Waarom zou doorgroeien alleen binnen je eigen bedrijf of zelfs eigen branche kunnen :?
pi_90753121
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:45 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Exact.
vooral nu de stufi zo lekker uitgekleed is en je ouders verondersteld worden een deel van je opleiding te betalen *O*

oh, wacht. da's weer met dat ietsje verder dan je vvd neus lang is denken
  zondag 2 januari 2011 @ 17:48:01 #17
321876 Cherna
Fuck the System
pi_90753126
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:40 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee die is niet dom, die maakt een andere keuze. Als jij kiest voor je gezin en niet voor je carriere is dat prima, maar dan moet je niet gaan klagen dat je geen mogelijkheden krijgt in de wereld.
Nee ik noem dat bewuste keuzes die ook in het belang zijn van de maatschappij. Je moet zaken niet omdraaien. Ik maak keuzes die zijn gebaseerd op een inkomen waar ik vrede mee heb. Jij wilt mij verplichten om door te groeien zo niet moet ik maar inleveren als ik ouder wordt en iets minder presteer, dit terwijl ik dan al meer dan 40 jaar gewerkt heb. En stel dat ik doorgroei wat dan. Blijft toch die prestatie norm van jou overeind. Of hoef ik dan niet meer te presteren als ik een maal achter een bureau zit. Mag ik dan de halve dag prive internetten op kosten van de baas?
pi_90753203
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:46 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Waarom zou doorgroeien alleen binnen je eigen bedrijf of zelfs eigen branche kunnen :?
omdat elk bedrijf met het door mij gegeven voorbeeld zit? omdat je als buschauffeur niet bijster veel keus hebt? ik noem maar wat praktische details. niks om je druk om te maken. succes is een keuze en de wereld is maakbaar. imho is dat een opinie die ik verwerp. maar goed: dat is een persoonlijke kwestie.
pi_90753258
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Niet iedereen (en weet maar dat dit er veel zijn) heeft de mogelijkheden door te groeien. Voorbeeldje; Vroeger kon je doorgroeien op basis van je ervaring. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Tegenwoordig moet je bepaalde papieren hebben. Ben jij keigoed in de praktijk, maar kan jij de theorie niet aan? Is het gewoon pech hebben. Dit zijn de feiten die bij bijna elk bedrijf te vinden zijn.

Ik ga mensen die zich inzetten maar qua IQ niet geschikt zijn voor doorstroming trouwens ook niet als dom zien. Ik zie bij het woord dom meer een verband qua LAAG EQ, maar dat is mijn mening.

Veel ouderen hebben hun hersenen vroeger ook niet zo getraind dat ze zo even aan een andere opleiding en functie aan kunnen leren. Of dit te leren is? Nou, zeker niet allemaal, maar sommigen misschien wel met wat aanpassingen. Maar minder loon omdat ouder vind ik dus onrechtvaardig en gooi dan liever die HRA eruit. Pak je tenminste niet elke oudere.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zondag 2 januari 2011 @ 17:51:00 #20
152789 karr-1
pi_90753296
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:48 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nee ik noem dat bewuste keuzes die ook in het belang zijn van de maatschappij. Je moet zaken niet omdraaien. Ik maak keuzes die zijn gebaseerd op een inkomen waar ik vrede mee heb. Jij wilt mij verplichten om door te groeien zo niet moet ik maar inleveren als ik ouder wordt en iets minder presteer, dit terwijl ik dan al meer dan 40 jaar gewerkt heb. En stel dat ik doorgroei wat dan. Blijft toch die prestatie norm van jou overeind. Of hoef ik dan niet meer te presteren als ik een maal achter een bureau zit. Mag ik dan de halve dag prive internetten op kosten van de baas?
Niemand is verplicht om door te groeien, als je tevreden bent waar je bent mag je van mij blijven zitten. Maar dan kan je salaris ook stoppen met groeien, je krijgt betaald wat bij die functie past en niet meer doorgroeien omdat je ouder word.
pi_90753300
quote:
5s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

relevant genoeg wanneer mensen claimen dat iedereen altijd de kans heeft om door te groeien. dat is voor heel veel mensen gewoon niet de realiteit.
  zondag 2 januari 2011 @ 17:51:41 #22
152789 karr-1
pi_90753340
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef simmu het volgende:

[..]

vooral nu de stufi zo lekker uitgekleed is en je ouders verondersteld worden een deel van je opleiding te betalen *O*

oh, wacht. da's weer met dat ietsje verder dan je vvd neus lang is denken
Stufi is een heel ander onderwerp en ook niet relevant in dit onderwerp.
pi_90753422
quote:
5s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Net als je voorbeeld van babyboomers, want de meeste van babyboomers zijn allang met de fut of pensioen.

Die hebben weinig/kort tot geen last van deze regeling
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_90753435
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:51 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Stufi is een heel ander onderwerp en ook niet relevant in dit onderwerp.
oh sorrie. er waren wat mensen die voor rekenden dat juist ouderen gerust met minder salaris konden toekomen. guess not. maar uiteraard heeft het er niets maar dan ook niets mee te maken :X
  zondag 2 januari 2011 @ 17:53:59 #25
321876 Cherna
Fuck the System
pi_90753467
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:51 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Niemand is verplicht om door te groeien, als je tevreden bent waar je bent mag je van mij blijven zitten. Maar dan kan je salaris ook stoppen met groeien, je krijgt betaald wat bij die functie past en niet meer doorgroeien omdat je ouder word.
Prima maar jullie hebben het steeds over inleveren als je ouder wordt en iets trager wordt. Ik hoef niet meer dan wat de CAO in die desbetreffende schaal voorschrijft. Zo simpel is het.
Maar inleveren omdat ik ouder wordt dat gaat er bij mij niet in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')