So!, waar kan ik jouw nieuwsbrief scoren?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:51 schreef Emu het volgende:
Kijk, ik heb zelf in 2003 goud gekocht, toen wilde niemand dat. Maar ik heb ook in 2008 alles weer verkocht voor ong 970$ per ounce, want de echte waarde van goud is 700-800$ per ouce (berekening op basis van grotendeels de industriele waarde).
Goud is dood geld, goud en kan niets anders opbrengen dan koerswinst. Geen dividend, geen intrest, geen stijging van de efficientie, niks, alleen koerswinst, en wat de psyche van sommige investeerders ervoor willen geven. Deze koerswinst vind enkel plaats als er angst is voor de toekomst tussen de beleggers. Die kans ebt ondertussen weer weg (kan uiteraard in de toekomst wederkeren).
Heb toen begin 2009 alles maar weer op de aandeeltjes gegooit, de aandalen waren immers enorm overgewaardeerd. Gelukkig had ik weer de juiste visie, en heb ik daarmee dikke winst kunnen nemen. Ondertussen ben ik weer een week uit de aandelen, en 80% in cash en 20% in speciefieke gesturtureede producten.
Momenteel zijn de opkomende landen aan het corrigeren, en dat is het volgende waar ik zal instappen, wanneer de corrictie zal eindigen is nog onbekend. Maar let op deze wijze woorden. Op goud zal op langere termijn (+5 j) zeker geen winst worden gemaakt. Op westerse aandelen, waarschijnlijk eveneens minimaal. Aandelen uit groeilanden zijn echter wel de toekomst (de komende 30 jaren).
Gegroet!
Dit klinkt inderdaad wel heel wijs. Ik ben benieuwd of je voorspellingen uit gaan komen.quote:Op maandag 31 januari 2011 07:47 schreef iamcj het volgende:
[..]
So!, waar kan ik jouw nieuwsbrief scoren?
www.glazenbol.nl?
Ik heb gelezen dat er een full-blown-backwardation op de zilvermarkt heerst. Wat het betekent weet ikniet maar het klinkt in ieder geval spannend.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:13 schreef harry83 het volgende:
Op het moment gaat zilver een stuk lekkerder..
Hert is het tegenovergestelde van contango, de normale situatie op grondstoffenmarkten. Bij contango ligt de futuresprijs ('ik wil over een maand een ton zilver hebben') boven de spotprijs ('ik wil nu een ton zilver hebben'). Dat is logisch, want het opslaan van grondstoffen kost geld en je lijdt rentederving.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:48 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Ik heb gelezen dat er een full-blown-backwardation op de zilvermarkt heerst.
Er zijn al een half jaar tekenen van een sterk groeiende vraag naar fysiek zilver, en het aanbod uit voorraden, mijnen en recycling kan niet snel opgevoerd worden, dus de voorspelling (aan de hand van futuresposities) dat er rond het eind van deze maand een sterke backwardation gaat optreden, met een forse prijsstijging tot gevolg, is op zich niet gek.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:07 schreef The_Silver_Surfer het volgende:
Als je onderstaande berichten leest wat is dan de vermoedelijke oorzaak?
Het fysieke zilveraanbod neem ik aan? Comex hanteert namelijk position limits (1500 futures bij expiration) om grootschalige manipulatie tegen te gaan. Hoe het zit bij de spotmarkt weet ik eigenlijk niet aangezien de exchange zelf verantwoordelijk is voor het afwikkelen van fysieke levering en maximale positiegrootten op de spotmarkt niet direct in iemands voordeel zijn. Maar zelfs dan geldt dat 1500 futures gelijk staan aan 232.5 ton zilver. Stoere jongen die dat kan opbrengen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:36 schreef dvr het volgende:
Volgens de Amerikaanse toezichthouder was in het recente verleden meer dan 30% van het zilveraanbod op de Comex in handen van één partij (nu niet meer).
Valt wel mee hoor, de hele zilvermarkt is ongeveer 40 miljard Euro. Ik heb het niet dagelijks op zak maar in de financiele wereld is dat toch peanuts vergeleken met andere markten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:35 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Het fysieke zilveraanbod neem ik aan? Comex hanteert namelijk position limits (1500 futures bij expiration) om grootschalige manipulatie tegen te gaan. Hoe het zit bij de spotmarkt weet ik eigenlijk niet aangezien de exchange zelf verantwoordelijk is voor het afwikkelen van fysieke levering en maximale positiegrootten op de spotmarkt niet direct in iemands voordeel zijn. Maar zelfs dan geldt dat 1500 futures gelijk staan aan 232.5 ton zilver. Stoere jongen die dat kan opbrengen.
Op maximale positiegrootte is dat toch 225 miljoen dollar wat doodleuk ligt te roesten(oxideren) in de hoop op een short squeeze. Ten eerste zijn er maar weinig mensen bereid om dergelijke risico's te lopen en ten tweede zijn er maar weinig mensen/institutionelen vermogend genoeg om dergelijke trades aan te gaan, zelfs als het maar een fractie van de portefeuille betreft.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:37 schreef Blandigan het volgende:
Valt wel mee hoor, de hele zilvermarkt is ongeveer 40 miljard Euro. Ik heb het niet dagelijks op zak maar in de financiele wereld is dat toch peanuts vergeleken met andere markten.
Pensioenfonds moet uit goudquote:Op donderdag 10 februari 2011 17:40 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)pension-fund-sell-it
Komen we een keer in het nieuws, is het weer op zo'n manier :/
Ik vind het een juist besluit van de DNB, maar om meer redenen dan zij aangeeft. De DNB vind namelijk dat een dergelijk hoog percentage aan goud het pensioenfonds makkelijk in toekomstige problemen kan brengen daar er geen goede diversificatie is (in commoditys). Deze beargumentatie klopt natuurlijk wel, maar daar is wel een en ander op aan te merken. Het word bijvoorbeeld wel toegestaan om een mix van aandelen aan te houden, terwijl ook die volatiel en vaak nauw verbonden aan elkaar zijn. Het is niet ongewoon dat een pensioenfonds voor meer dan 60% aan aandelen bezit, die makkelijk kunnen halveren gezien de enorme overwaardering in historisch perspectief. Is daar dan wel een goede diversificatie en geen volatiliteit te bespeuren?quote:Op donderdag 10 februari 2011 17:40 schreef Blandigan het volgende:
http://www.zerohedge.com/(...)pension-fund-sell-it
Komen we een keer in het nieuws, is het weer op zo'n manier :/
Ja hoor piepeloi, in Nederland staat 8mio verkante meter kantoor leeg waar pensioenfondsen al voor een groot deel inzitten en jij raadt ze vanachter je peeceetje even aan nog wat meer stenen te kopen....quote:Uitgaande van geldontwaardering kan een pensioenfonds zijn geld beter steken in bijvoorbeeld TIPS, die naast het bijbenen van de inflatie ook rente opleveren. Vastgoed is natuurlijk ook een optie.
Het hele idee van inflatie, beste piepeloi, is dat het ontstaat omdat de geldhoeveelheid zich vermeerderd. Er zijn mensen die menen dat het tegen een dergelijke achtergrond juist slim is iets aan te schaffen dat zich niet vermeerderd, zodat de prijsstijging de geldontwaarding kan bijhouden.quote:Het geld langdurig wegzetten in assets die zich niet vermeerderen is dus in strijd met de belangen van de leden van het pensioenfonds.
Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.quote:Essentie is dus dat goud niet als valuta gehouden mag worden, maar louter als grondstofbelegging.
Als belegging in grondstoffen...quote:Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.
Op het moment dat een pensioenfonds uitgaat van hyperinflatie kan dat fonds zich (deels) indekken door vastgoed(fondsen) te kopen, al is dat op het moment overgewaardeerd. Een hyperinflationair scenario haalt die overwaardering er zo uit. Als die hyperinflatie dan niet komt of meevalt heeft men ondertussen nog altijd de huren ontvangen, vandaar dat het een optie kan zijn. Het is natuurlijk wel niet de bedoeling willekeurig vastgoed te kopen, maar op toplocaties die prijzen kunnen doorberekenen en waarvan bekend is dat die amper leegstaan.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:56 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja hoor piepeloi, in Nederland staat 8mio verkante meter kantoor leeg waar pensioenfondsen al voor een groot deel inzitten en jij raadt ze vanachter je peeceetje even aan nog wat meer stenen te kopen....
De geldhoeveelheid hoeft niet veel te zeggen over prijsinflatie, de geldgroei kan immers ook in assets/goederen/diensten worden gestoken die een relatief verwaarloosbare invloed hebben op het CPI. Zo was de groei van de geldhoeveelheid enkele jaren geleden jarenlang boven de 10% zonder dat dat terugkwam in het CPI. Dat geld ging grotendeels richting de huizenmarkt.quote:Het hele idee van inflatie, beste piepeloi, is dat het ontstaat omdat de geldhoeveelheid zich vermeerderd.
Het verhaal ging over pensioenfondsen die in historisch perspectief de helft van hun rendement halen uit dividend/rente/huur e.d. Het geld steken in niet renderende assets is op langere termijn (waar vooral een pensioenfonds zich op moet richten) een dief uit eigen portomonnee zijn. Op korte termijn speculeren op prijsstijgingen is in mijn ogen niet weggelegd voor pensioenfondsen, maar voor hedgefondsen. Een pensioenfonds dat rekening houd met mogelijke hyperinflatie kan imo dus veel beter zijn geld steken in renderende 'vaste' of inflatiecorrigerende assets.quote:Er zijn mensen die menen dat het tegen een dergelijke achtergrond juist slim is iets aan te schaffen dat zich niet vermeerderd, zodat de prijsstijging de geldontwaarding kan bijhouden.
Ja, maar pas als de nu opgeblazen bubble waar ook commoditys toe behoren knapt. Met een mits en dat is een soort scenario dat DVR hier geschetst heeft, al lijkt me dat om al te vaak vertelde redenen niet waarschijnlijk. Maar zelfs met het onwaarschijnlijke dient rekening gehouden te worden.quote:Maar goed, jij geloofde ook heilig in deflatie.
Overgewaardeerde zooi zou ik niet kopen, zeker niet als je er al voor een groot deel in zit. Onzinnig advies dus.quote:Op het moment dat een pensioenfonds uitgaat van hyperinflatie kan dat fonds zich (deels) indekken door vastgoed(fondsen) te kopen, al is dat op het moment overgewaardeerd.
Hyperinflatie manifesteert zich doorgaans eerst (en primair) in eerste levensbehoeften. Als die snel gaan stijgen gaan mensen overbodig bezit vaak 'te gelde maken' dus vastgoed hoeft niet direct mee te stijgen. Zeker kantoorpanden die overbodig zijn niet. Los daarvan kan je ook goud kopen met andere overwegingen dan speculatie op hyperinflatie. Bijvoorbeeld een herwaardering van de functie als waardedrager.quote:Een hyperinflationair scenario haalt die overwaardering er zo uit.
Een geldhoeveelheid die kleiner is dan groie+inflatie? Een hoeveelheid kan niet kleiner zijn dan een richting piepeloi. los daarvan zien we toch overal de drukpers aanstaan en horen we zelfs de ECB toegeven dat voedselprijzen waarschijnlijk blijven stijgen. Ik zie daarin toch inflatie en snap niet hoe je dat anders kunt zien.quote:Overigens is de geldhoeveelheid hedendaags (veel) kleiner dan de economische groei+inflatie en is het shadow bankingsystem tot voor kort nog krimpende, ondanks de market to myth en stimuleringen. Ik snap dit argument dan ook niet.
We zijn momenteel bezig met een mogelijke transitie in het financiële systeem en een terugkomst van goud. Daar geen notie van nemen is hetzelfde als een auto enkel besturen door op de tomtom te kijken. Wat er recht voor je op de weg gebeurt is minstens even belangrijk. Bovendien lijkt het advies om een positie in overgewaardeerde assets te vergroten me per definitie stompzinnig.quote:Het geld steken in niet renderende assets is op langere termijn (waar vooral een pensioenfonds zich op moet richten) een dief uit eigen portomonnee zijn.
Dan moeten we uiteindelijk wel onder de prijzen van een tijdje terug gaan eindigen, anders hebben we uiteindelijk per saldo gewoon inflatie gehad. En ik zie dat (zulke lage prijzen) niet gebeuren. De ECB en de markt voorlopig ook nog niet.quote:Ja, maar pas als de nu opgeblazen bubble waar ook commoditys toe behoren knapt. Met een mits en dat is een soort scenario dat DVR hier geschetst heeft, al lijkt me dat om al te vaak vertelde redenen niet waarschijnlijk. Maar zelfs met het onwaarschijnlijke dient rekening gehouden te worden.
Hoezo "jij"? ik vat alleen in een regel samen wat de rechter heeft geoordeeld. Niet mee eens? Prima, maar dan moet je bij de rechter zijn, niet bij mij.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:56 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja vast... De ECB houdt ruim 60% van zijn reserves in goud, en jij meent dat ze dat ziet al belegging. Je moet het maar durven schrijven.
Essentie is dus dat DNB nogal bang is vaste klanten voor zijn schuldpapier te verliezen en daarom pensioenfondsen verbiedt te vluchten naar het schuldenvrije goud.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |