abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 januari 2011 @ 19:08:07 #76
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_90756666
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:27 schreef Gray het volgende:

[..]

Nee, logica is de autoriteit en derhalve ook wetenschap. Beide ontbreken hier vaak.
Logica en wetenschap zijn geen autoriteiten, maar methodes. Die instrumenten gebruikt de vrijdenker om zelf tot kennis te komen, waarmee hij dus zelf de autoriteit van zijn kennis is ahw. Hij kan zich tov anderen echter niet beroepen op zijn autoriteit want dat is in tegenspraak met zijn opvattingen, een vrijdenker kan niet van je verwachten hem te geloven enkel en alleen omdat hij zegt dat iets zo is.
pi_90757128
Goed punt.
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:53:16 #78
249559 crew  Lavenderr
pi_90758566
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:09 schreef Bastard het volgende:

[..]

Oh zooo bedoel je het.. ik dacht dat je bedoelde dat je je inleefde in een afrikaantje van honger en aids.
Nee een afrikaantje zal niet snel een vrijdenker worden zoals wiki het aangeeft.
Die luxe kan een afrikaantje met honger en aids zich niet veroorloven, die houdt zich meer bezig met de knagende honger in zijn buik. Filosoferen en vrijdenken staan dan denk ik niet hoog op zijn lijstje.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:56:12 #79
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_90758736
quote:
3s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:46 schreef Terecht het volgende:

[..]

Omdat zij zelf de bron zijn van hun kennis zijn. Een vrijdenker is zelf de autoriteit.
En ik vond wikipedia al een matige bron. :P
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  zondag 2 januari 2011 @ 23:26:05 #80
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_90772459
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Die luxe kan een afrikaantje met honger en aids zich niet veroorloven, die houdt zich meer bezig met de knagende honger in zijn buik. Filosoferen en vrijdenken staan dan denk ik niet hoog op zijn lijstje.
Dat is een tautologie
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zondag 2 januari 2011 @ 23:31:06 #81
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_90772731
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:33 schreef Terecht het volgende:
Het lijkt zich wel te ontplooien tot een kritisch interview :)
Echter de interviewer stuurt met diens roeren zelf ook wat vaste richtingen of gaat voor anker met de eigen gemaakte ankers.

quote:
Waarom niet? Ik moet dit maar van je aannemen vanwege de autoriteit die je als vrijdenker geniet? Dat kan dus niet, althans een vrijdenker zou inzien dat anderen hem nooit als autoriteit hoeven zien, een vrijdenker heeft nl afkeer van autoriteitsgeloof. Je hebt je kortom te verantwoorden, lijkt me.
Dat is 1 van de mooie dingen, ik verantwoord me alleen wanneer ik dat in een of ander kader een goede manier acht.

quote:
Itt een afrikaantje dat op sterven na dood is door dorst honger en aids, kan eenieder vrijdenker worden.
M.i. zijn er ontelbare gradaties in mensen, ook onderling bij vrijdenkers.
Hoe vroeger je het leert, wat het inhoud, hoe vaker je het toepast en oefent, hoe 'hoger je band of dan' (zoals bij bijv. judo, zo een band)

quote:
Gewoon door als vrijdenker te gaan redeneren op je luie stoel bijv, en je te laten leiden door logica.
Logica, bronnen, het is een menu, een lopend buffet, maar opperen 'en je te laten leiden' dat is n.v.t.

quote:
Als ik dat dus doe en probeer na te gaan hoe een vrijdenker in het leven staat, dan zou hij zijn kritische geest t.a.v. gevestigde autoriteiten ook moeten toepassen op bijv de voedsel die hij tot zich neemt.
Dat doe ik wel, inzake voedsel, echter anderen passen het 'vrij denken' niet op alles toe, ik ook niet denk ik.

quote:
Immers, waarom zou een vrijdenker aannemen dat het eten dat hij koopt ook daadwerkelijk datgene is wat hem verteld wordt dat het is en dat het veilig is? Om daar zo zeker mogelijk van te zijn zou een vrijdenker zijn eigen eten bijeen moeten rooien, lijkt me.
Dat kAn wel maar dat hoeft niet per se. Het leven heeft gokken in zich, ongelukken.
Zo is er een periode geweest dat En aldi En lidl sinaasappelen en appels had met te hoge gif waarden, aldus de regelgeving. Echter met een laboratorium elke slok of hap doorgronden gaat wat ver. Maar een mens kan veel hebben hoor, kies globaal wat je goed lijkt en leef er naar, dan leef je gezonder dan menig een.
quote:
Een soortgelijke redenering gaat op voor de veiligheid op straat, waarom zou een vrijdenker vertrouwen op een autoriteit als de politie die zegt de veiligheid te bewaken? Een vrijdenker houdt zijn eigen straatje veilig. Etc.
Je last nu handelen en denken van allerlei vlakken aan elkaar, ik zie die dingen juist los, maar wel als 1 groot (nimmer compleet) wereldplaatje.

quote:
En ik wil van je weten waarom jij dat niet ziet. En je kunt je er zoals ik eerder in mijn reactie heb geargumenteerd je er niet vanaf maken met louter een stelling, je zal die stelling moeten onderbouwen.
Als jij nu ff de masochist bent, ben ik ff sadist : en op jouw 'vraag' zeg ik dan : doe ik lekker niet :)

quote:
Je kunt geen twee tegenstrijdige zaken tegelijkertijd voor waar houden, nl. Bepaalde kennis heeft consequenties en sluit andere kennis uit. Zo heeft het leven van een vrijdenker m.i. ook zijn beperkingen.
Perfectie bereiken we niet, niemand denk ik.
Dat verhaal van kennis a sluit kennis b uit ben ik al voorbij. Ff kort door de bocht wie bepaalt dat A danwel B goed/fout is... A en B kunnen anders reageren bijv. in situatie c.
Kwantummechanica, fysica e.d. dus, je kan wel grenzen stellen, maar waarom!? :)
De proef (en dus uitkomst) zal anders zijn (mogelijk) met wel/geen licht er bij, of in een magnetisch veld, in druk of juist een vacuüm e.d.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 23:33:19 #82
249559 crew  Lavenderr
pi_90772847
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:26 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Dat is een tautologie
Ja, is het.
  maandag 3 januari 2011 @ 09:52:41 #83
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_90782510
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Het lijkt zich wel te ontplooien tot een kritisch interview :)
Echter de interviewer stuurt met diens roeren zelf ook wat vaste richtingen of gaat voor anker met de eigen gemaakte ankers.

[..]

Dat is 1 van de mooie dingen, ik verantwoord me alleen wanneer ik dat in een of ander kader een goede manier acht.

[..]

M.i. zijn er ontelbare gradaties in mensen, ook onderling bij vrijdenkers.
Hoe vroeger je het leert, wat het inhoud, hoe vaker je het toepast en oefent, hoe 'hoger je band of dan' (zoals bij bijv. judo, zo een band)

[..]

Logica, bronnen, het is een menu, een lopend buffet, maar opperen 'en je te laten leiden' dat is n.v.t.

[..]

Dat doe ik wel, inzake voedsel, echter anderen passen het 'vrij denken' niet op alles toe, ik ook niet denk ik.

[..]

Dat kAn wel maar dat hoeft niet per se. Het leven heeft gokken in zich, ongelukken.
Zo is er een periode geweest dat En aldi En lidl sinaasappelen en appels had met te hoge gif waarden, aldus de regelgeving. Echter met een laboratorium elke slok of hap doorgronden gaat wat ver. Maar een mens kan veel hebben hoor, kies globaal wat je goed lijkt en leef er naar, dan leef je gezonder dan menig een.

[..]

Je last nu handelen en denken van allerlei vlakken aan elkaar, ik zie die dingen juist los, maar wel als 1 groot (nimmer compleet) wereldplaatje.

[..]

Als jij nu ff de masochist bent, ben ik ff sadist : en op jouw 'vraag' zeg ik dan : doe ik lekker niet :)

[..]

Perfectie bereiken we niet, niemand denk ik.
Dat verhaal van kennis a sluit kennis b uit ben ik al voorbij. Ff kort door de bocht wie bepaalt dat A danwel B goed/fout is... A en B kunnen anders reageren bijv. in situatie c.
Kwantummechanica, fysica e.d. dus, je kan wel grenzen stellen, maar waarom!? :)
De proef (en dus uitkomst) zal anders zijn (mogelijk) met wel/geen licht er bij, of in een magnetisch veld, in druk of juist een vacuüm e.d.
Dus als ik het goed begrijp ben jij een soort van hedonistische vrijdenker die er zo zijn eigen interpretaties op nahoudt over wat vrijdenken nu is? Echt streng in de leer lijk je niet te zijn nl, het vrijdenken moet natuurlijk niet een al te zware last worden; zowel in fysieke als wel in geestelijke(!) zin. Ik twijfel eigenlijk een beetje of jouw interpretatie van het vrijdenken een niet al zere begripsinflatie is.
  maandag 3 januari 2011 @ 09:53:28 #84
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_90782530
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, is het.
Wat???
  Moderator maandag 3 januari 2011 @ 10:03:41 #85
249559 crew  Lavenderr
pi_90782716
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 09:53 schreef Terecht het volgende:

[..]

Wat???
Jaja, ik weet dat honger en aids twee verschillende dingen zijn, maar omdat deze twee dingen daar vaak hand in hand gaan begrijp ik wel een beetje wat Lambiekje bedoelt, dus iets van een pleonasme zit er wel in toch?
  maandag 3 januari 2011 @ 10:19:15 #86
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_90782982
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 10:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jaja, ik weet dat honger en aids twee verschillende dingen zijn, maar omdat deze twee dingen daar vaak hand in hand gaan begrijp ik wel een beetje wat Lambiekje bedoelt, dus iets van een pleonasme zit er wel in toch?
Daar doe je Lambiekje's opvatting imo teveel eer mee aan aangezien ondervoeding één van de factoren is die HIV/AIDS kan beinvloeden maar echt geen synoniem is voor HIV/AIDS. Het is eerder een deelverzameling van de verzameling aan oorzaken/acceleratoren voor HIV/AIDS.
  Moderator maandag 3 januari 2011 @ 10:24:05 #87
249559 crew  Lavenderr
pi_90783078
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 10:19 schreef Terecht het volgende:

[..]

Daar doe je Lambiekje's opvatting imo teveel eer mee aan aangezien ondervoeding één van de factoren is die HIV/AIDS kan beinvloeden maar echt geen synoniem is voor HIV/AIDS. Het is eerder een deelverzameling van de verzameling aan oorzaken/acceleratoren voor HIV/AIDS.
Ja, beinvloeden, niet veroorzaken.
Maar je hebt gelijk, begreep alleen in dit geval wel wat Lambiekje bedoelde.
:)
  maandag 3 januari 2011 @ 23:03:33 #88
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_90818139
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 09:52 schreef Terecht het volgende:

Dus als ik het goed begrijp ben jij een soort van hedonistische vrijdenker die er zo zijn eigen interpretaties op nahoudt over wat vrijdenken nu is? Echt streng in de leer lijk je niet te zijn nl, het vrijdenken moet natuurlijk niet een al te zware last worden; zowel in fysieke als wel in geestelijke(!) zin. Ik twijfel eigenlijk een beetje of jouw interpretatie van het vrijdenken een niet al zere begripsinflatie is.
Vat het op hoe je wilt, ook in mijn denken, is jouw denken, vrij.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_90869931
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 14:09 schreef Lambiekje het volgende:
...
Wat me opvalt is dat jij erg vaak absurde polarisaties gebruikt, mensen vrij vlot in hokjes duwt, graag beledigende woorden gebruikt en een hele emotionele manier van communiceren en redeneren gebruikt.

Is het wel es in je opgekomen dat dat een nogal beperkte manier van waarnemen is? Zelfs op een internetforum?

[ Bericht 6% gewijzigd door Haushofer op 05-01-2011 09:41:52 ]
  donderdag 6 januari 2011 @ 00:41:09 #90
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_90916113
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:51 schreef sneeuwvrouw het volgende:
Ik wil niet veel zeggen hoor maar ik heb dit forum altijd genegeerd en er nooit in gekeken puur vanwege de discriminatie tegen BNW.
Alleen vanwege mijn uitmuntende topic dat hierheen verbannen werd ben ik hier beland.
En de 9/11 filmpjes maar weer eens bekeken en zowaar een aantal nieuwe gezien.

Toch schrik ik elke keer weer als ik WTC7 zie gaan, zo duidelijk zo opvallend en nog beweert men dat dit door een aantal bakstenen komt die van die andere torens gevallen waren.
Kennis is macht.
Doe kennis van alle partijen op over het instorten van WTC7 en je hoeft de volgende keer als je de filmpjes ziet niet meer zo te schrikken maar je kan er dan hartelijk lachen om de wanhopige pogingen van complotters om mensen voor de gek te houden.
Dan kan je zaken voortaan op basis van logica beoordelen en ben je vrij van indoctrinatie door zowel autoriteit als complotters. Dan ben je een vrijdenker.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  donderdag 6 januari 2011 @ 01:11:09 #91
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_90917092
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:08 schreef Terecht het volgende:

[..]

Logica en wetenschap zijn geen autoriteiten, maar methodes. Die instrumenten gebruikt de vrijdenker om zelf tot kennis te komen, waarmee hij dus zelf de autoriteit van zijn kennis is ahw. Hij kan zich tov anderen echter niet beroepen op zijn autoriteit want dat is in tegenspraak met zijn opvattingen, een vrijdenker kan niet van je verwachten hem te geloven enkel en alleen omdat hij zegt dat iets zo is.
Dat kan een vrijdenker wel.
Het zou hypocriet zijn maar het kan en het gebeurt ook veelvuldig.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  donderdag 6 januari 2011 @ 01:29:16 #92
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_90917431
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Inderdaad. In dat soort landen is het voor het overleven van cruciaal belang de banden met de familie, clan, stam, etnische groep etc in stand te houden.
Nepotisme, corruptie, stammenoorlogen, religie en andere onfrisse zaken zijn daar dan ook aan de orde van de dag. Die zaken prevaleren daar boven de objectiviteit en de logica.
Als iemand van de clan iets beweert tegenover iemand van een andere clan dat aantoonbare onzin is maar wel in het voordeel van de clan dan zullen andere clanleden dat altijd steunen.
Heel praktisch om in tijden van schaarste te overleven maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat je niet de achterlijkheid kan ontstijgen.
In dat kader heeft vrijwel alle evolutie van de moderne mens plaatsgevonden.
Het is dus niet vreemd dat wij als het ware hardwired zijn om onlogisch te denken en geneigd zijn tot zaken als religie. Heeft in het verleden allemaal evolutioneel voordeel gehad.
Helaas is het hierdoor problematisch om mensen objectief en logisch te laten zijn. Mensen laten zich helaas eerder door emotie leiden. En dat leidt dan weer bijvoorbeeld tot het aanhangen van complottheorieën waarvoor geen logisch bewijs is maar wel een emotionele druk.
Ik zie steeds weer op BNW en andere plekken waar complotters los gaan dat hun denkbeelden in lijn zijn met hun emoties en dat ze daar moeilijk van kunnen afwijken. Voor mij is het geen enkel probleem om mijn mening na goed bewijs te moeten bijstellen. Ik ben dan alleen maar blij dat ik weer iets geleerd heb.
Complotters echter zien een aanval op hun complot niet zelden als een aanval op hun identiteit en daarom reageren ze vaak emotioneel.
Dit maakt dat het vrijdenken ze slecht afgaat.
Ze zouden het wel kunnen maar de emotie is veel sterker.
Amerika is slecht. Als er dan informatie is die Amerika in een kwaad daglicht zet uit een dubieuze bron dan zullen ze hun besluit om de informatie te vertrouwen niet laten afhangen van de kwaliteit van de bron maar van hun emotie dat Amerika evil is. Onbewust denken ze dat de informatie wel juist zal zijn en als dat niet zo is dan is het in ieder geval goed dat er meer de zogenaamde ware aard van Amerika getoond is. Alles voor de goede zaak! Je komt dus aan op een punt dat het er niet meer toe doet of de informatie juist is.
Dat is dogmatisme en dat is juist een van de dingen die niet samengaan met vrijdenken.
  donderdag 6 januari 2011 @ 01:34:23 #93
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_90917544
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat me opvalt is dat jij erg vaak absurde polarisaties gebruikt, mensen vrij vlot in hokjes duwt, graag beledigende woorden gebruikt en een hele emotionele manier van communiceren en redeneren gebruikt.

Is het wel es in je opgekomen dat dat een nogal beperkte manier van waarnemen is? Zelfs op een internetforum?
De echte complotter reageert zeer emotioneel op zaken die betrekking hebben op hun heilige huisjes. :Y
  donderdag 6 januari 2011 @ 07:47:30 #94
52357 Lambiekje
pi_90918898
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 01:34 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

De echte complotter reageert zeer emotioneel op zaken die betrekking hebben op hun heilige huisjes. :Y
-zo zouden we elkaar niet meer noemen-

[ Bericht 5% gewijzigd door Bastard op 06-01-2011 08:16:08 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_90920943
quote:
9s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 21:48 schreef Terecht het volgende:

[..]

Ik heb een anale fixatie opgelopen denk ik sinds er sinds enige tijd een zekere user is die er genoegen in schept heel BNW te bemesten met zijn poeperij en mij hoofdpijnen bezorgt met de bedwelmende walmen die van zijn verbale drolletjes opstijgen. Dit terwijl er speciaal voor de betreffende user een latrine is gegraven waar hij zijn uitwerpselen in kan deponeren, het is zelfs opgetuigd met een naambordje zodat het welhaast niet te missen is! Helaas heeft het poepend voorwerp kennelijk nog de nodige moeite om zindelijk te geraken, wellicht dat hij door enkele welwillende forumgenootjes geassisteerd kan worden netjes zijn behoefte te leren doen.
Wees meer plant.
  donderdag 6 januari 2011 @ 11:03:39 #96
52357 Lambiekje
pi_90922791
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 07:47 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

-zo zouden we elkaar niet meer noemen-
BELACHELIJK !!!

Naieve schaa, als dat al niet eens mag. ohoh men voelt zich weer op z'n kleine pik getrapt.
pi_90923046
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 11:03 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

BELACHELIJK !!!

Naieve schaa, als dat al niet eens mag. ohoh men voelt zich weer op z'n kleine pik getrapt.
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zou je hier es fatsoenlijk een antwoord op kunnen geven? :)
pi_90944611
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 00:41 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Kennis is macht.
true, en jij bent machteloos.

quote:
Doe kennis van alle partijen op over het instorten van WTC7 en je hoeft de volgende keer als je de filmpjes ziet niet meer zo te schrikken maar je kan er dan hartelijk lachen om de wanhopige pogingen van complotters om mensen voor de gek te houden.
jij houdt me niet voor de gek, daar ben ik absoluut niet bang voor.

quote:
Dan kan je zaken voortaan op basis van logica beoordelen en ben je vrij van indoctrinatie door zowel autoriteit als complotters. Dan ben je een vrijdenker.
jouw icoon zegt alles over jouw vrije gedachten.

Bedankt voor je bijdrage overigens.
  donderdag 6 januari 2011 @ 19:13:19 #99
8372 Bastard
Persona non grata
pi_90944792
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 11:03 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

BELACHELIJK !!!

Dat zal je vast belachelijk vinden, maar toch is dat afgesproken als norm in respectvol communiceren hier.
The truth was in here.
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:37:54 #100
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_90952381
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 01:11 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Dat kan een vrijdenker wel.
Het zou hypocriet zijn maar het kan en het gebeurt ook veelvuldig.
Als het hypocriet is betekent dat toch dat het in tegenspraak is met de eigen opvattingen, dus niet erg vrijdenkerig, en is de gebruiker van dit autoriteitsargument daarmee ook niet vrijdenker-af?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')