Logica en wetenschap zijn geen autoriteiten, maar methodes. Die instrumenten gebruikt de vrijdenker om zelf tot kennis te komen, waarmee hij dus zelf de autoriteit van zijn kennis is ahw. Hij kan zich tov anderen echter niet beroepen op zijn autoriteit want dat is in tegenspraak met zijn opvattingen, een vrijdenker kan niet van je verwachten hem te geloven enkel en alleen omdat hij zegt dat iets zo is.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee, logica is de autoriteit en derhalve ook wetenschap. Beide ontbreken hier vaak.
Die luxe kan een afrikaantje met honger en aids zich niet veroorloven, die houdt zich meer bezig met de knagende honger in zijn buik. Filosoferen en vrijdenken staan dan denk ik niet hoog op zijn lijstje.quote:Op zondag 2 januari 2011 18:09 schreef Bastard het volgende:
[..]
Oh zooo bedoel je het.. ik dacht dat je bedoelde dat je je inleefde in een afrikaantje van honger en aids.
Nee een afrikaantje zal niet snel een vrijdenker worden zoals wiki het aangeeft.
En ik vond wikipedia al een matige bron.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:46 schreef Terecht het volgende:
[..]
Omdat zij zelf de bron zijn van hun kennis zijn. Een vrijdenker is zelf de autoriteit.
Dat is een tautologiequote:Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die luxe kan een afrikaantje met honger en aids zich niet veroorloven, die houdt zich meer bezig met de knagende honger in zijn buik. Filosoferen en vrijdenken staan dan denk ik niet hoog op zijn lijstje.
Het lijkt zich wel te ontplooien tot een kritisch interviewquote:Op zondag 2 januari 2011 12:33 schreef Terecht het volgende:
Dat is 1 van de mooie dingen, ik verantwoord me alleen wanneer ik dat in een of ander kader een goede manier acht.quote:Waarom niet? Ik moet dit maar van je aannemen vanwege de autoriteit die je als vrijdenker geniet? Dat kan dus niet, althans een vrijdenker zou inzien dat anderen hem nooit als autoriteit hoeven zien, een vrijdenker heeft nl afkeer van autoriteitsgeloof. Je hebt je kortom te verantwoorden, lijkt me.
M.i. zijn er ontelbare gradaties in mensen, ook onderling bij vrijdenkers.quote:Itt een afrikaantje dat op sterven na dood is door dorst honger en aids, kan eenieder vrijdenker worden.
Logica, bronnen, het is een menu, een lopend buffet, maar opperen 'en je te laten leiden' dat is n.v.t.quote:Gewoon door als vrijdenker te gaan redeneren op je luie stoel bijv, en je te laten leiden door logica.
Dat doe ik wel, inzake voedsel, echter anderen passen het 'vrij denken' niet op alles toe, ik ook niet denk ik.quote:Als ik dat dus doe en probeer na te gaan hoe een vrijdenker in het leven staat, dan zou hij zijn kritische geest t.a.v. gevestigde autoriteiten ook moeten toepassen op bijv de voedsel die hij tot zich neemt.
Dat kAn wel maar dat hoeft niet per se. Het leven heeft gokken in zich, ongelukken.quote:Immers, waarom zou een vrijdenker aannemen dat het eten dat hij koopt ook daadwerkelijk datgene is wat hem verteld wordt dat het is en dat het veilig is? Om daar zo zeker mogelijk van te zijn zou een vrijdenker zijn eigen eten bijeen moeten rooien, lijkt me.
Je last nu handelen en denken van allerlei vlakken aan elkaar, ik zie die dingen juist los, maar wel als 1 groot (nimmer compleet) wereldplaatje.quote:Een soortgelijke redenering gaat op voor de veiligheid op straat, waarom zou een vrijdenker vertrouwen op een autoriteit als de politie die zegt de veiligheid te bewaken? Een vrijdenker houdt zijn eigen straatje veilig. Etc.
Als jij nu ff de masochist bent, ben ik ff sadist : en op jouw 'vraag' zeg ik dan : doe ik lekker nietquote:En ik wil van je weten waarom jij dat niet ziet. En je kunt je er zoals ik eerder in mijn reactie heb geargumenteerd je er niet vanaf maken met louter een stelling, je zal die stelling moeten onderbouwen.
Perfectie bereiken we niet, niemand denk ik.quote:Je kunt geen twee tegenstrijdige zaken tegelijkertijd voor waar houden, nl. Bepaalde kennis heeft consequenties en sluit andere kennis uit. Zo heeft het leven van een vrijdenker m.i. ook zijn beperkingen.
Dus als ik het goed begrijp ben jij een soort van hedonistische vrijdenker die er zo zijn eigen interpretaties op nahoudt over wat vrijdenken nu is? Echt streng in de leer lijk je niet te zijn nl, het vrijdenken moet natuurlijk niet een al te zware last worden; zowel in fysieke als wel in geestelijke(!) zin. Ik twijfel eigenlijk een beetje of jouw interpretatie van het vrijdenken een niet al zere begripsinflatie is.quote:Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Het lijkt zich wel te ontplooien tot een kritisch interview![]()
Echter de interviewer stuurt met diens roeren zelf ook wat vaste richtingen of gaat voor anker met de eigen gemaakte ankers.
[..]
Dat is 1 van de mooie dingen, ik verantwoord me alleen wanneer ik dat in een of ander kader een goede manier acht.
[..]
M.i. zijn er ontelbare gradaties in mensen, ook onderling bij vrijdenkers.
Hoe vroeger je het leert, wat het inhoud, hoe vaker je het toepast en oefent, hoe 'hoger je band of dan' (zoals bij bijv. judo, zo een band)
[..]
Logica, bronnen, het is een menu, een lopend buffet, maar opperen 'en je te laten leiden' dat is n.v.t.
[..]
Dat doe ik wel, inzake voedsel, echter anderen passen het 'vrij denken' niet op alles toe, ik ook niet denk ik.
[..]
Dat kAn wel maar dat hoeft niet per se. Het leven heeft gokken in zich, ongelukken.
Zo is er een periode geweest dat En aldi En lidl sinaasappelen en appels had met te hoge gif waarden, aldus de regelgeving. Echter met een laboratorium elke slok of hap doorgronden gaat wat ver. Maar een mens kan veel hebben hoor, kies globaal wat je goed lijkt en leef er naar, dan leef je gezonder dan menig een.
[..]
Je last nu handelen en denken van allerlei vlakken aan elkaar, ik zie die dingen juist los, maar wel als 1 groot (nimmer compleet) wereldplaatje.
[..]
Als jij nu ff de masochist bent, ben ik ff sadist : en op jouw 'vraag' zeg ik dan : doe ik lekker niet
[..]
Perfectie bereiken we niet, niemand denk ik.
Dat verhaal van kennis a sluit kennis b uit ben ik al voorbij. Ff kort door de bocht wie bepaalt dat A danwel B goed/fout is... A en B kunnen anders reageren bijv. in situatie c.
Kwantummechanica, fysica e.d. dus, je kan wel grenzen stellen, maar waarom!?![]()
De proef (en dus uitkomst) zal anders zijn (mogelijk) met wel/geen licht er bij, of in een magnetisch veld, in druk of juist een vacuüm e.d.
Jaja, ik weet dat honger en aids twee verschillende dingen zijn, maar omdat deze twee dingen daar vaak hand in hand gaan begrijp ik wel een beetje wat Lambiekje bedoelt, dus iets van een pleonasme zit er wel in toch?quote:
Daar doe je Lambiekje's opvatting imo teveel eer mee aan aangezien ondervoeding één van de factoren is die HIV/AIDS kan beinvloeden maar echt geen synoniem is voor HIV/AIDS. Het is eerder een deelverzameling van de verzameling aan oorzaken/acceleratoren voor HIV/AIDS.quote:Op maandag 3 januari 2011 10:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jaja, ik weet dat honger en aids twee verschillende dingen zijn, maar omdat deze twee dingen daar vaak hand in hand gaan begrijp ik wel een beetje wat Lambiekje bedoelt, dus iets van een pleonasme zit er wel in toch?
Ja, beinvloeden, niet veroorzaken.quote:Op maandag 3 januari 2011 10:19 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daar doe je Lambiekje's opvatting imo teveel eer mee aan aangezien ondervoeding één van de factoren is die HIV/AIDS kan beinvloeden maar echt geen synoniem is voor HIV/AIDS. Het is eerder een deelverzameling van de verzameling aan oorzaken/acceleratoren voor HIV/AIDS.
Vat het op hoe je wilt, ook in mijn denken, is jouw denken, vrij.quote:Op maandag 3 januari 2011 09:52 schreef Terecht het volgende:
Dus als ik het goed begrijp ben jij een soort van hedonistische vrijdenker die er zo zijn eigen interpretaties op nahoudt over wat vrijdenken nu is? Echt streng in de leer lijk je niet te zijn nl, het vrijdenken moet natuurlijk niet een al te zware last worden; zowel in fysieke als wel in geestelijke(!) zin. Ik twijfel eigenlijk een beetje of jouw interpretatie van het vrijdenken een niet al zere begripsinflatie is.
Wat me opvalt is dat jij erg vaak absurde polarisaties gebruikt, mensen vrij vlot in hokjes duwt, graag beledigende woorden gebruikt en een hele emotionele manier van communiceren en redeneren gebruikt.quote:
Kennis is macht.quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:51 schreef sneeuwvrouw het volgende:
Ik wil niet veel zeggen hoor maar ik heb dit forum altijd genegeerd en er nooit in gekeken puur vanwege de discriminatie tegen BNW.
Alleen vanwege mijn uitmuntende topic dat hierheen verbannen werd ben ik hier beland.
En de 9/11 filmpjes maar weer eens bekeken en zowaar een aantal nieuwe gezien.
Toch schrik ik elke keer weer als ik WTC7 zie gaan, zo duidelijk zo opvallend en nog beweert men dat dit door een aantal bakstenen komt die van die andere torens gevallen waren.
Dat kan een vrijdenker wel.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:08 schreef Terecht het volgende:
[..]
Logica en wetenschap zijn geen autoriteiten, maar methodes. Die instrumenten gebruikt de vrijdenker om zelf tot kennis te komen, waarmee hij dus zelf de autoriteit van zijn kennis is ahw. Hij kan zich tov anderen echter niet beroepen op zijn autoriteit want dat is in tegenspraak met zijn opvattingen, een vrijdenker kan niet van je verwachten hem te geloven enkel en alleen omdat hij zegt dat iets zo is.
Inderdaad. In dat soort landen is het voor het overleven van cruciaal belang de banden met de familie, clan, stam, etnische groep etc in stand te houden.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die luxe kan een afrikaantje met honger en aids zich niet veroorloven, die houdt zich meer bezig met de knagende honger in zijn buik. Filosoferen en vrijdenken staan dan denk ik niet hoog op zijn lijstje.
De echte complotter reageert zeer emotioneel op zaken die betrekking hebben op hun heilige huisjes.quote:Op woensdag 5 januari 2011 09:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat me opvalt is dat jij erg vaak absurde polarisaties gebruikt, mensen vrij vlot in hokjes duwt, graag beledigende woorden gebruikt en een hele emotionele manier van communiceren en redeneren gebruikt.
Is het wel es in je opgekomen dat dat een nogal beperkte manier van waarnemen is? Zelfs op een internetforum?
-zo zouden we elkaar niet meer noemen-quote:Op donderdag 6 januari 2011 01:34 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
De echte complotter reageert zeer emotioneel op zaken die betrekking hebben op hun heilige huisjes.
Wees meer plant.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:48 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik heb een anale fixatie opgelopen denk ik sinds er sinds enige tijd een zekere user is die er genoegen in schept heel BNW te bemesten met zijn poeperij en mij hoofdpijnen bezorgt met de bedwelmende walmen die van zijn verbale drolletjes opstijgen. Dit terwijl er speciaal voor de betreffende user een latrine is gegraven waar hij zijn uitwerpselen in kan deponeren, het is zelfs opgetuigd met een naambordje zodat het welhaast niet te missen is! Helaas heeft het poepend voorwerp kennelijk nog de nodige moeite om zindelijk te geraken, wellicht dat hij door enkele welwillende forumgenootjes geassisteerd kan worden netjes zijn behoefte te leren doen.
BELACHELIJK !!!quote:Op donderdag 6 januari 2011 07:47 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
-zo zouden we elkaar niet meer noemen-
quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:03 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
BELACHELIJK !!!
Naieve schaa, als dat al niet eens mag. ohoh men voelt zich weer op z'n kleine pik getrapt.
Zou je hier es fatsoenlijk een antwoord op kunnen geven?quote:Op woensdag 5 januari 2011 09:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat me opvalt is dat jij erg vaak absurde polarisaties gebruikt, mensen vrij vlot in hokjes duwt, graag beledigende woorden gebruikt en een hele emotionele manier van communiceren en redeneren gebruikt.
Is het wel es in je opgekomen dat dat een nogal beperkte manier van waarnemen is? Zelfs op een internetforum?
true, en jij bent machteloos.quote:
jij houdt me niet voor de gek, daar ben ik absoluut niet bang voor.quote:Doe kennis van alle partijen op over het instorten van WTC7 en je hoeft de volgende keer als je de filmpjes ziet niet meer zo te schrikken maar je kan er dan hartelijk lachen om de wanhopige pogingen van complotters om mensen voor de gek te houden.
jouw icoon zegt alles over jouw vrije gedachten.quote:Dan kan je zaken voortaan op basis van logica beoordelen en ben je vrij van indoctrinatie door zowel autoriteit als complotters. Dan ben je een vrijdenker.
Dat zal je vast belachelijk vinden, maar toch is dat afgesproken als norm in respectvol communiceren hier.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:03 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
BELACHELIJK !!!
Naieve schaa, als dat al niet eens mag. ohoh men voelt zich weer op z'n kleine pik getrapt.
Als het hypocriet is betekent dat toch dat het in tegenspraak is met de eigen opvattingen, dus niet erg vrijdenkerig, en is de gebruiker van dit autoriteitsargument daarmee ook niet vrijdenker-af?quote:Op donderdag 6 januari 2011 01:11 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat kan een vrijdenker wel.
Het zou hypocriet zijn maar het kan en het gebeurt ook veelvuldig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |