abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90658927
Hét grote probleem van windenergie (en trouwens óók zonne-energie) is dat de levering van energie onregelmatig is. In mindere mate geldt dat trouwens ook voor anderssoortige energie-opwekkers. Er zit altijd een kloof tussen vraag en aanbod. Met windenergie bijvoorbeeld waait het misschien s'nachts erg hard terwijl er dan nauwelijks stroom wordt verbruikt, terwijl het overdag windstil is. Daar zijn nog wel meer variaties op te bedenken.

Het ingenieursbureau Lievense bedacht in de jaren '80 voor het Markermeer een plan dat er op neer kwam dat er rond dat meer allerlei windmolens werden neergezet die water in dat meer pompten, en als men energie nodig had, dan liet men het weer leeglopen door elektriciteitsgeneratoren heen. Dat plan is toen niet doorgegaan vanwege de kosten maar ook vanwege het mogelijke gevaar dat de stad Amsterdam liep bij een eventuele dijkdoorbraak.

Ze hebben bij dat bureau echter niet stil gezeten en onlangs heben ze een verbeterde versie bedacht, het energie eiland:

quote:
Het nieuwe plan-Lievense, gemaakt door ingenieursbureau Lievense en energieconsultant KEMA, is een energie-eiland in de Noordzee, dat niet uit een stuwmeer bestaat waar het water hoger staat dan de omringende zee, maar om een valmeer waarvan het peil maar liefst 40 m lager ligt. Het eiland wekt energie op door het meer vol te laten stromen. 'Het eiland kan een belangrijke ondersteuning zijn voor een alternatieve energiebron als windenergie', zegt ir. Arie Mol, directeur van Lievense. 'Het aanbod van deze energievorm varieert immers sterk en loopt niet in de pas met de vraag.' Volgens Mol biedt het eiland ook mogelijkheden voor natuurcompensatie en voor de aanleg van een windmolenpark en eventueel een biomassacentrale. Een rendement in de ordegrootte van 70 % is volgens hem haalbaar.
[url=]bron[/url]
Enkele plaatjes:

Bijkomende voordelen zijn kustbescherming en nieuw land voor recreatieve doeleinden (of een vervanging van Schiphol?)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen hierover. Is het een goede oplossing voor het energiebufferingsprobleem of de zoveelste zeepbel?
Aequam memento rebus in arduis servare mentem
pi_90659037
Geothermische energie als ultieme oplossing.
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
pi_90659158
Bovendien hebben windmolens bij windstilte elektriciteit nodig om de wieken te laten draaien, anders gaan de lagers naar de kloten.

Windmolens draaien op subsidie en niet op wind.

De enige windmolens die resultaten opleveren zijn graan- of oliemolens. Of dingen van gelijke strekking.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  vrijdag 31 december 2010 @ 00:45:10 #4
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_90659913
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 00:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
Bovendien hebben windmolens bij windstilte elektriciteit nodig om de wieken te laten draaien, anders gaan de lagers naar de kloten.

Windmolens draaien op subsidie en niet op wind.

De enige windmolens die resultaten opleveren zijn graan- of oliemolens. Of dingen van gelijke strekking.
Bron ? Berekeningen ? Vind dit een bijzondere bewering..
Kan we wel voorstellen dat ze geen weken stil mogen staan.. Maar dagje lijkt me niets uit te maken ?
  vrijdag 31 december 2010 @ 02:49:05 #5
257777 n_gger
people who annoy you
pi_90663625
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 december 2010 00:25 schreef Monque het volgende:
Hét grote probleem van windenergie (en trouwens óók zonne-energie) is dat de levering van energie onregelmatig is. In mindere mate geldt dat trouwens ook voor anderssoortige energie-opwekkers. Er zit altijd een kloof tussen vraag en aanbod. Met windenergie bijvoorbeeld waait het misschien s'nachts erg hard terwijl er dan nauwelijks stroom wordt verbruikt, terwijl het overdag windstil is. de hele zooi versleten is tegen de tijd dat het uit begint te kunnen

fixed
pi_90664727
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 00:29 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik woonde niet zover van een windturbinepark en daar zag ik bij echte windstilte de turbines gewoon stil staan.
Aequam memento rebus in arduis servare mentem
  Boks-Chick vrijdag 31 december 2010 @ 11:13:33 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_90668492
Overgezet naar W&T
lolwut
pi_90675511
het lijkt me wel een goede oplossing, als ze 70% efficiëntie beweren, dan is dat minstens even goed - zo niet beter dan - de meeste conventionele manieren van energieopslag.

de vraag is natuurlijk hoeveel het maken van zo'n heel eiland kost in vergelijking met andere manieren, maar zeker omdat ze het eiland ook voor andere doeleinden gebruiken lijkt het me een realistische mogelijkheid.
pi_90708788
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 december 2010 00:45 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Bron ? Berekeningen ? Vind dit een bijzondere bewering..
Kan we wel voorstellen dat ze geen weken stil mogen staan.. Maar dagje lijkt me niets uit te maken ?
Je kunt die troll gerust negeren. Er komt enkel volslagen onzin uit.
  maandag 3 januari 2011 @ 11:52:34 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_90785865
Prima idee. Al is het uiteraard niet echt een idee, maar een toepassing van een bewezen concept. Ik weet alleen niet of de kosten niet wat erg hoog zijn..
pi_90791862
quote:
7s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:52 schreef pfaf het volgende:
Prima idee. Al is het uiteraard niet echt een idee, maar een toepassing van een bewezen concept. Ik weet alleen niet of de kosten niet wat erg hoog zijn..
Dat dus. Kan mij niet voorstellen dat een dergelijk project rendabel is.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')