abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90868168
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 13:48 schreef Hoppahoppa het volgende:Toen Karts T. de 'aanslag' op koningin pleegde is binnen een dag zijn kenteken via Suwinet een aantal duizend keer opgezocht. Al die duizenden zoekopdrachten waren illegaal en uitgevoerd door medewerkers van gemeenten, sociaal rechercheurs en uitkeringsverstrekkers. Niet uit beroepsmatig oogpunt, maar puur vanuit nieuwsgierigheid. Dat is ook misbruik. Die mensen hebben geen reprimande gehad, zijn niet ontslagen, maar misbruikte wel hun bevoegdheid.
Het feit dat controleurs al gecontroleerd worden (want gegevens over de zoekopdrachten worden blijkbaar ook gemonitord) geeft al aan dat wat we weten over de informatiezucht van de overheid het topje van de ijsberg is. Ik vrees weet dat men al een aantal stappen vooruit is.

Zelf denk ik dat overheidssystemen al een veel langere tijd aan elkaar zijn gekoppeld. Het aannemen van een wet is alleen om een bepaald protocol legaal te maken.

De procedure van voorstel, haalbaarheidsanalyse, voorbereiding, uitvoering. klopt tot zover. Alleen de aanname van een wet die dit alles mogelijk maakt moet normaal gesproken aan het begin van de procedure staan. In veel gevallen is het echter de laatste stap.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_90869300
quote:
14s.gif Op woensdag 5 januari 2011 00:01 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Idd gaat een mislukte mavo'er bij de gemeente haar gebrek aan fantasie botvieren op het medicijngebruik van je gekke oom?
"PTSS? Aah, die kan best werken ik heb ook wel eens stress."
En dat dan Mork Prutte over haar rug meekijkt en zegt: "Inderdaad mislukte mavo'er ome Piet moet zich niet zo aanstellen. Gewoon lekker meedoen." En dan gooit ie er zo'n VVD nep liberaal lachje uit.
Even een nuancering, voor het BigBrother gevoel te groot wordt ;) . Gegevens van medicijngebruik en andere onder het beroepsgeheim vallende zaken zijn natuurlijk niet direct gekoppeld. Er is geen koppeling tussen dit systeem en het patiėntendossier.
Uiteraard kan het wel dat via berichtenverkeer in MensCentraal (wat in pilotvorm in diverse gemeenten gekoppeld is aan het systeem wat ik in de OP omschrijf) dit soort gegevens worden gedeeld. Daar moet ik bij vermelden dat dat nu ook al gebeurd via de telefoon. Nadeel is dat deze vorm van informatie delen nu makkelijker wordt, voordeel is dat het nu geregistreerd gebeurt. Als de psychiater gekoppeld is en medische geheimen deelt dan is dat voor een controleur te zien. Nun is dat niet zo, ik heb veel als reļntegratiemedewerker voor gemeentes gewerkt in het verleden en ik wist zaken over klanten die ik niet hoorde te weten. Medicijngebruik, ziektebeelden. Door dit electronische berichtenverkeer wordt dit zichtbaar, niet voor de klant, wel voor een controleur.

quote:
Als je nog niet paranoide bent dan ga je dat toch vanzelf worden zodra je met die instanties in aanraking komt? Is het ook meteen gerechtvaardigd dat je er nooit meer uit komt.

Nu nog het systeem koppelen aan de gezichtsherkenning en het hele land vol cameras plempen.
Alles helemaal automatish omdat ze te lui zijn om constant om irhe papieren te vragen. Gaat lekker zo.
Die koppeling met gezichtsherkenning noemde ik eerder ook al. Geniale mogelijkheden krijg je daarmee, maar wel doodeng. Klant komt het gemeentehuis binnen en voor dat hij bij de balie staat ligt er al een aanvraagformulier klaar, ingevuld met al zijn persoonlijke gegevens.

Of hier en daar wat valkuilen bij openbare gelegenheden. Crimineel komt voorbij, camera registreert, valkuil open, boefje weg,
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90869582
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 13:48 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Wwb = bijstand, sorry vaktermen.

Precies, maar het wordt steeds makkelijker om misbruik te maken, omdat alles gekoppeld is en de controle tegenvalt.

Toen Karts T. de 'aanslag' op koningin pleegde is binnen een dag zijn kenteken via Suwinet een aantal duizend keer opgezocht. Al die duizenden zoekopdrachten waren illegaal en uitgevoerd door medewerkers van gemeenten, sociaal rechercheurs en uitkeringsverstrekkers. Niet uit beroepsmatig oogpunt, maar puur vanuit nieuwsgierigheid. Dat is ook misbruik. Die mensen hebben geen reprimande gehad, zijn niet ontslagen, maar misbruikte wel hun bevoegdheid.

Als ik straks op de weg wordt gesneden door persoon X. En ik zou een klootzak zijn, dan weet ik binnen een minuut waar hij woont, wat hij gestudeerd heeft, waar hij werkt, hoe hij heet, hoe zijn kinderen heten en binnenkort zelfs waar zijn kinderen op school zitten. Dat is niet goed. Dat is fout.
Wat is dan fout vraag ik me af, het systeem, of diegene die het systeem misbruikt? Ik kan mijn fileermes gebruiken om een lekkere tongfilet te fileren, maar ook om een willekeurige voorbijganger te steken, moeten we daarom dan fileermessen verbieden?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90869869
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is dan fout vraag ik me af, het systeem, of diegene die het systeem misbruikt? Ik kan mijn fileermes gebruiken om een lekkere tongfilet te fileren, maar ook om een willekeurige voorbijganger te steken, moeten we daarom dan fileermessen verbieden?
In de categorie 'open deuren' ;)

Vanzelfsprekend diegene die hem gebruikt. Maar daarmee is het systeem nog niet goed. Als jij met je fileermes open en bloot over straat loopt en de politie ziet je, dan word je ook aangesproken. Het gaat er om dat er een goede controle is op dit soort systemen. Daarbij is het gebruik van een fileermes goed of fout, bij dit soort systemen is er een enorm groot grijs gebied.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90875850
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

ik ga ervan uit dat iedereen een fileermes kan kopen/regelen.
Iedereen die bedenkt kwaad te willen zal dat dus kunnen met een fileermes.

Als mensen kwaad willen mbv informatie dan kunnen ze die info echt wel achterhalen.

Je verbied geen fileermes zoals jij zegt, omdat niet het mes goed of kwaad is, maar de persoon die het misbruikt.
Maar! Je legt toch ook geen stapel fileermessen op straat tussen twee rivaliserende bendes?
Jevoorziet de mensen er niet van... mensen moeten er iets voor doen.... en bij iedere stap is er kans dat hun geweten, hart, sense voor goed en kwaad de slechte zin overstemt.
Hiermee voorkom je geen misbruik, maar een heleboel potentiele misbruikers zullen afvallen.

Met zo'n systeem.... "bind je ook de kat op het spek".
Dat moet je gewoon niet willen.
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')