abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 december 2010 @ 17:31:12 #1
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_90544241
Ik heb een Ford Focus 1.6 uit 1999. Ik ben heel stom geweest en door omstandigheden ben ik een tijdje aan het rijden geweest met weinig tot geen olie in de auto. Nu maakt de auto een 'tikkend' geluid als ik rij. Lijkt te ontstaan ergens voorin de motor, als ik meer dan 2600 toeren maak. Iemand enig idee wat dat kan zijn? En belangrijker: hoe te verhelpen?
pi_90544368
Bij sommige motoren kunnen bepaalde lagers beschadigd raken als er ooit te weinig olie is geweest, welke na een paar 1000 kilometer helemaal kapot zijn (ook als je ondertussen alweer olie bijgevuld hebt). Met een beetje pech staat je dus een dure reparatie te wachten...
pi_90544392
Wat dacht je van googlen mbt wat olie doet in de motor hm?
En daarna het tegenovergestelde verwachten natuurlijk.
pi_90544419
Waarschijnlijk de klepstoters die tikken.

Als je geluk hebt alleen een halve liter ATF olie erin kiepen.
  dinsdag 28 december 2010 @ 17:35:33 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_90544444
Mag ik hem ook wel eens bijvullen :@
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:04:40 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90545605
Tikt de motor nog steeds terwijl hij al bijgevuld is ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90545688
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 17:35 schreef Anne het volgende:
Waarschijnlijk de klepstoters die tikken.

Als je geluk hebt alleen een halve liter ATF olie erin kiepen.
ATF????? Wa's dat nou weer voor raar advies?
Als je nou dunnere motorolie had gezegd was ik het met je eens geweest maar je gebruikt toch geen ATF als motorolie?
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:20:47 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90546291
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:06 schreef vannelle het volgende:

[..]

ATF????? Wa's dat nou weer voor raar advies?
Als je nou dunnere motorolie had gezegd was ik het met je eens geweest maar je gebruikt toch geen ATF als motorolie?
Ik heb dat al eens vaker gehoord, alleen vertelt ze het niet helemaal goed ;)
Je moet het erbij gooien, even warm laten lopen of een stukje warmrijden en dan meteen verversen; ik zou wel een dagje (rustig, korte stukjes, geen snelweg of gekkigheid) durven rijden met een litertje erbij; in the end is olie gewoon olie, en atf doet niets met keerringen en pakkingen, dus echt kwaad kan het ook niet volgens mij ;)

Klikkie post #4

klikkie post #7

Ik zeg niet : wondermiddel *O* :N maar het is het proberen waard .. het kan ook nog dat er gewoon een klepstoter of klep de geest heeft gegeven door oliegebrek.. maar ik zou niet meteen de kop eraf gaan trekken ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90546465
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb dat al eens vaker gehoord, alleen vertelt ze het niet helemaal goed ;)
Je moet het erbij gooien, even warm laten lopen of een stukje warmrijden en dan meteen verversen; ik zou wel een dagje (rustig, korte stukjes, geen snelweg of gekkigheid) durven rijden met een litertje erbij; in the end is olie gewoon olie, en atf doet niets met keerringen en pakkingen, dus echt kwaad kan het ook niet volgens mij ;)

Klikkie post #4

klikkie post #7

Ik zeg niet : wondermiddel *O* :N maar het is het proberen waard .. het kan ook nog dat er gewoon een klepstoter of klep de geest heeft gegeven door oliegebrek.. maar ik zou niet meteen de kop eraf gaan trekken ;)
Ik wou al zeggen, is niet echt een blijvende oplossing.....
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:27:48 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90546557
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik wou al zeggen, is niet echt een blijvende oplossing.....
Neuh, dat lijkt me niet :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90546843
Maar gewoon dunnere olie is ook een alternatief, zeker met dit koude weer.
pi_90546921
(krukas)lager naar de Filistijnen?

Heb hetzelfde gehad, oliewaarschuwingslampje kapot, geen olie, 230 op de snelweg, en toen was het afgelopen met het blokje.
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:42:48 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90547263
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:33 schreef vannelle het volgende:
Maar gewoon dunnere olie is ook een alternatief, zeker met dit koude weer.
Gaat juist om de reinigende eigenschap die er aan de ATF wordt toegeschreven denk ik, om bijvoorbeeld een verstopte stoter weer gangbaar te krijgen en je oliekanaaltjes een beetje schoon te krijgen..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90547368
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:35 schreef FeestBoek het volgende:
(krukas)lager naar de Filistijnen?

Heb hetzelfde gehad, oliewaarschuwingslampje kapot, geen olie, 230 op de snelweg, en toen was het afgelopen met het blokje.
rijden op een olielampje...... :') Als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.
pi_90547529
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Gaat juist om de reinigende eigenschap die er aan de ATF wordt toegeschreven denk ik, om bijvoorbeeld een verstopte stoter weer gangbaar te krijgen en je oliekanaaltjes een beetje schoon te krijgen..
Dat had ik gelezen idd.
Maar dunnere olie zorgt er dan weer voor dat de stoter sneller gevuld en weer leeg is.
Zeker met dit koude weer zou het een oplossing kunnen zijn.

Al zou ik zelf na me ingelezen te hebben eerst die atf doen en daarna verversen met dunnere olie.
Een combi kan ook prima werken! :)
  dinsdag 28 december 2010 @ 18:54:51 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90547797
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:48 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat had ik gelezen idd.
Maar dunnere olie zorgt er dan weer voor dat de stoter sneller gevuld en weer leeg is.
Zeker met dit koude weer zou het een oplossing kunnen zijn.

Al zou ik zelf na me ingelezen te hebben eerst die atf doen en daarna verversen met dunnere olie.
Een combi kan ook prima werken! :)
Eensch ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 28 december 2010 @ 23:20:34 #17
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_90561594
Thanks voor de tips.
Direct na het bijvullen "tikte" de auto nog wel, maar wel minder. Vooral dus in de hogere toeren.
Nu al 1,5 dag niet meer gereden. Overmorgen pas weer. Zal dan kijken of hij het nog steeds doet en de bevindingen even posten.
pi_90562902


[ Bericht 100% gewijzigd door Meike26 op 29-12-2010 00:35:45 ]
pi_90687169
als hij blijft ratelen, dan liggen er waarschijnlijk een setje lagers uit, dan zul je op een motor revisie of op een sloop blokje komen,

kosten grofweg met een slopblok

2500E benzine handbak
3000E benzine automaat

incl btw + arbeid
pi_90690328
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 18:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
als hij blijft ratelen, dan liggen er waarschijnlijk een setje lagers uit, dan zul je op een motor revisie of op een sloop blokje komen,

kosten grofweg met een slopblok

2500E benzine handbak
3000E benzine automaat

incl btw + arbeid
Ik vind je conclusie nogal voorbarig, ik denk dat eerdere gegeven tips de oplossing al bieden.
En waar haal je het prijsverschil tussen een automaat of een handbak vandaan? Het blok blijft hetzelfde en zou dus even duur zijn.
Plus dat de prijzen die je noemt ook nogal aan de hoge kant zijn, daar kun je gewoon een andere complete Focus uit 1999 voor kopen.
pi_90690567
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 20:36 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik vind je conclusie nogal voorbarig, ik denk dat eerdere gegeven tips de oplossing al bieden.
En waar haal je het prijsverschil tussen een automaat of een handbak vandaan? Het blok blijft hetzelfde en zou dus even duur zijn.
Plus dat de prijzen die je noemt ook nogal aan de hoge kant zijn, daar kun je gewoon een andere complete Focus uit 1999 voor kopen.
Het verschil tussen automaat en hand bak is de tijd.

Duur tja afgelopen maand toch twee motoren vervangen. Prijzen zijn dealer prijzen.
pi_90692358
500 euro voor het verschil in tijd?
Het zijn net zoveel boutjes en het tijdsverschil is toch geen dag?
  vrijdag 31 december 2010 @ 23:04:27 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90694536
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:45 schreef vannelle het volgende:
500 euro voor het verschil in tijd?
Het zijn net zoveel boutjes en het tijdsverschil is toch geen dag?
Misschien moet die automaat uit Australië komen ?? :+

Als de prijs inclusief bak is zou er wel verschil in kunnen zitten, maar de bak is niet kaduuk, en het blok met een beetje mazzel ook niet, dus waar hébben we het over ? ;)

Laat TS eerst maar eens een weekje gaan rijden; als er een klepstotertje vastgekoekt of gefikt zit komt die misschien wel weer los na een paar daagjes lekker in de olie weken, en zoniet is er nog de ATF optie, en dan nog... kan een blok best wel oud worden met een tikkende stoter, er is sowieso geen nood aan de man voorlopig :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90694554
Meer, je zit met een koppel omvormer, extra compter, kabel boom
  vrijdag 31 december 2010 @ 23:30:15 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90695264
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 23:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Meer, je zit met een koppel omvormer, extra compter, kabel boom
Blijft toch allemaal in de auto zitten als je een blok overhangt ?? die bak hoeft er niet uit, en zowel, blijft dat allemaal zitten toch ?? ik denk dat een automaat zelfs sneller is om over te bouwen als een schakelbak.. als je gaat OMbouwen wordt het een ander verhaal, maar dan ga je het niet redden met 500¤ extra :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 01-01-2011 03:56:25 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90700467
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 december 2010 23:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Misschien moet die automaat uit Australië komen ?? :+

Als de prijs inclusief bak is zou er wel verschil in kunnen zitten, maar de bak is niet kaduuk, en het blok met een beetje mazzel ook niet, dus waar hébben we het over ? ;)

Laat TS eerst maar eens een weekje gaan rijden; als er een klepstotertje vastgekoekt of gefikt zit komt die misschien wel weer los na een paar daagjes lekker in de olie weken, en zoniet is er nog de ATF optie, en dan nog... kan een blok best wel oud worden met een tikkende stoter, er is sowieso geen nood aan de man voorlopig :)
Dat dus.
Altijd beter dan ergens een prijskaartje aan hangen zonder het probleem te kennen en ook nog es met rare prijzen komen.
pi_90704961
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 03:05 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat dus.
Altijd beter dan ergens een prijskaartje aan hangen zonder het probleem te kennen en ook nog es met rare prijzen komen.
rare prijzen ?

helaas voor jou werk ik bij een Ford dealer.

probleem ken ik wel, de focus Zetec heeft klep stoter, ook al draaien die krengen een maand zonder olie, dan zijn ze nog niet kapot, omdat de kleppen domweg niet opengaan :+

het ratelen is bijna 90% wel de krukaslager schalen welke een zwak punt zijn bij deze motor, zeker als ze zonder olie hebben gedraait
pi_90704984
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 23:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Blijft toch allemaal in de auto zitten als je een blok overhangt ?? die bak hoeft er niet uit, en zowel, blijft dat allemaal zitten toch ?? ik denk dat een automaat zelfs sneller is om over te bouwen als een schakelbak.. als je gaat OMbouwen wordt het een ander verhaal, maar dan ga je het niet redden met 500¤ extra :)
nee, alles gaat er uit, motor, versnllingsbak de helezooi, dan wordt de motor van de bak gescheiden, nieuwe motor op de bak, en dan weer ingebouwt
  zaterdag 1 januari 2011 @ 14:15:33 #29
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_90708011
In het ergste geval loopt je motor droog en ploft ie. Dan kun je op zoek naar een nieuwe motor of een nieuwe auto.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_90720631
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 12:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee, alles gaat er uit, motor, versnllingsbak de helezooi, dan wordt de motor van de bak gescheiden, nieuwe motor op de bak, en dan weer ingebouwt
Nieuwe motor of andere motor?
Als het een nieuwe is snap ik die prijs wat beter al zou mijn keuze zijn om er een ruilmotor in te bouwen.
Maar het prijsverschil tussen handbak en automaat is me nog steeds niet duidelijk.
pi_90721380
Zal wel nieuw wezen, voor een sloop blok veel te duur.
pi_90722539
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 21:04 schreef ibaneX het volgende:
Zal wel nieuw wezen, voor een sloop blok veel te duur.
Precies.
En ik zou ook geen hagelnieuw blok in een auto uit 1999 bouwen en al helemaal niet voor dat geld.
Voor dat geld heb je een andere, goede Focus.
  maandag 3 januari 2011 @ 00:42:45 #33
53151 T42
Pinball Wizard
pi_90776564
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 17:35 schreef Anne het volgende:
Waarschijnlijk de klepstoters die tikken.

Als je geluk hebt alleen een halve liter ATF olie erin kiepen.
automaten olie?
pi_90786924
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:42 schreef T42 het volgende:

[..]

automaten olie?
Staat een stukje naar boven in dit topic uitgelegd dmv linkjes. :)
pi_90787232
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:45 schreef -moppie- het volgende:

[..]

rijden op een olielampje...... :') Als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat.
Sommige auto's hebben een oliedruklampje en een oliehoeveelheidslampje. Als het hoeveelheidslampje gaat branden is er nog geen man overboord, maar moet je gewoon bijvullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')