Daar heb je gelijk in. Maar het betekent wel dat je 'bid en u zal gegeven worden' niet serieus kunt nemen, wat mij betreft. Of misschien alleen nog in de betekenis van poldergeist: bidden is goed, niet omdat je doel is om verhoord te worden, maar het bidden zelf is het doel. Daar heb ik geen problemen mee, maar echt christelijk vind ik het nietquote:Op woensdag 29 december 2010 23:46 schreef deboeah het volgende:
Het antwoord op deze vragen moet ik je helaas verschuldigd blijven. Ik ben niet God. Maar omdat je niet overal een antwoord op kunt krijgen wil dat niet zeggen dat God niet bestaat natuurlijk.
Uiteraard, al moet ik zeggen dat die monologen van z'n vrienden niet echt uitnodigen tot integrale lezingquote:Maar ken je het verhaal van Job?
Ondoorgrondelijk, zou je ook kunnen zeggen. Tsja, het loopt uiteindelijk af met een happy end, dus kunnen we nog volhouden dat God toch zo goed is voor z'n kinderen. Dat is precies wat je net zelf ook al zei: als God niet verhoort, dan moet je nog maar even afwachten, want uiteindelijk komt het wel goed. En komt het in dit leven niet meer goed, ach, dan hebben we nog een eeuwigheid achter de hand waar God alle tranen alsnog van de ogen afwist. Ter compensatie.quote:In dit verhaal zie je des te meer dat Gods wegen af en toe bizar zijn.
Daar staat niet dat je direct na je dood naar de hemel gaat. Er staat wel in de bijbel dat de doden dood zijn en van niets weten. En dat bij de dag des oordeels de graven zullen open gaan en de zeeën hun doden zullen prijsgeven. Hoe valt dat te rijmen met jouw overtuiging? Zijn bijvoorbeeld die zeeslachtoffers eerst naar de hemel gegaan en daarna weer terug, om dan weer aan land te klimmen om nog een keer geoordeeld te worden of zo?quote:Op woensdag 29 december 2010 16:23 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Wat dacht je van - onder andere - Mattheüs 5, 7, 11, 22, 25, Markus 9, Lukas 14, Johannes 5, Hebreeën 10, 2 Petrus 3 en het halve boek Openbaring?
De meeste (serieuze) critici hier hebben dat nu juist gedaan, vaak jaren lang. En ja na die jaren is de conclusie: Het is inderdaad allemaal volslagen onzinnig. Dat is voor mij al lang geen vraagstuk meer. De vraag is wel:quote:
Als er een God is die een hemel en een aarde kan maken, dan kan Hij toch ook wel voor dat probleem zorgen? Alleen wij, met ons nietige verstand, kunnen daar niet bij.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar staat niet dat je direct na je dood naar de hemel gaat. Er staat wel in de bijbel dat de doden dood zijn en van niets weten. En dat bij de dag des oordeels de graven zullen open gaan en de zeeën hun doden zullen prijsgeven. Hoe valt dat te rijmen met jouw overtuiging? Zijn bijvoorbeeld die zeeslachtoffers eerst naar de hemel gegaan en daarna weer terug, om dan weer aan land te klimmen om nog een keer geoordeeld te worden of zo?
Je klinkt als mijn moeder. Als ik haar uitleg dat zij en ik elkaar na de dood niet zullen tegenkomen, want als zij gelijk heeft gaat zij naar de hemel en ik naar de hel, en als ik gelijk heb dan is er helemaal niets na de dood, dan zie je ze twijfelen en dan is steevast het antwoord: bij God is alles mogelijk.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:29 schreef deboeah het volgende:
[..]
Als er een God is die een hemel en een aarde kan maken, dan kan Hij toch ook wel voor dat probleem zorgen? Alleen wij, met ons nietige verstand, kunnen daar niet bij.
Komt helemaal niet goed, zo wordt dat idd altijd neergezet. Maar ondertussen is zijn hele familie dood. Dat zijn dus slechts attributen geweest in het leven van Job, geen mensen met een eigen leven?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:58 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Uiteraard, al moet ik zeggen dat die monologen van z'n vrienden niet echt uitnodigen tot integrale lezing
[..]
Ondoorgrondelijk, zou je ook kunnen zeggen. Tsja, het loopt uiteindelijk af met een happy end, dus kunnen we nog volhouden dat God toch zo goed is voor z'n kinderen. Dat is precies wat je net zelf ook al zei: als God niet verhoort, dan moet je nog maar even afwachten, want uiteindelijk komt het wel goed. En komt het in dit leven niet meer goed, ach, dan hebben we nog een eeuwigheid achter de hand waar God alle tranen alsnog van de ogen afwist. Ter compensatie.
Ik ben daar niet echt van onder de indruk.
O, bedoel je alleen dat je na je dood niet direct naar de hemel of de hel gaat? Dan heb ik je verkeerd begrepen; ik dacht dat je bedoelde dat er helemaal niet in de Bijbel stond dat je na je dood naar de hemel of naar de hel gaat.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:42 schreef hoatzin het volgende:
Daar staat niet dat je direct na je dood naar de hemel gaat.
Klopt, in het Oude Testament (psalm 6 en psalm 30, en ik geloof ook nog ergens in Prediker). Da's inderdaad een leuke voor het lijstje 'contradicties in de Bijbel'quote:Er staat wel in de bijbel dat de doden dood zijn en van niets weten.
Voor de goede orde: dat is mijn overtuiging niet. Ik geloof niet in een oordeelsdag, en ook niet in een wederopstanding van de doden.quote:Hoe valt dat te rijmen met jouw overtuiging?
Het OT noemt dan ook geen Hemel en geen hel, die komen pas in het NT om de hoek kijkenquote:Klopt, in het Oude Testament (psalm 6 en psalm 30, en ik geloof ook nog ergens in Prediker). Da's inderdaad een leuke voor het lijstje 'contradicties in de Bijbel'
Hemel? Ik citeer uit het oude testament, Jesaja 14 vanaf vers 12: O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld. Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods sterren plaats ik mijn troon. Ik zetel op de toppen van Safon, de berg waar de goden bijeenkomen. Ik stijg op tot boven de wolken, ik evenaar de Allerhoogste. Nee! Je daalt af in het dodenrijk, in de allerdiepste put.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:59 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Het OT noemt dan ook geen Hemel en geen hel, die komen pas in het NT om de hoek kijken
Voortschrijdend inzicht, omdat de mensen in de tijd van Jezus meer verstand kregen en er dus bij konden met hun gedachten...
Daarom wordt er in het OT ook geen vermelding gemaakt van de duivel, en in het NT wel...
Volgens Christenen althans
In dat hoofdstuk wordt het woord 'hemel' toch gewoon gebruikt in de betekenis van 'uitspansel', 'de plaats boven de sterren'? En niet in de betekenis van 'het paradijs na dit leven'? Dat is waarschijnlijk wat Berjan bedoelt.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:28 schreef deboeah het volgende:
Hemel? Ik citeer uit het oude testament, Jesaja 14 vanaf vers 12: O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe smadelijk lig je daar geveld. Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods sterren plaats ik mijn troon. Ik zetel op de toppen van Safon, de berg waar de goden bijeenkomen. Ik stijg op tot boven de wolken, ik evenaar de Allerhoogste. Nee! Je daalt af in het dodenrijk, in de allerdiepste put.
Die je vervolgens achteraf bestempelt tot de duivel. Maar dat haal je uit het Nieuwe Testament, niet uit Genesis.quote:Wat is dat voor onzin? De slang verleidde Adam en Eva.
Maar er staat nergens dat hij in de hel woont. Satan is daar gewoon een hemelbewoner.quote:In het boek Job komt de duivel ook voor
Nee, dat gaat over de koning van Babel, staat in vers 4.quote:en in Jesaja hoofdstuk 14 wordt de val van satan beschreven uit de hemelen.
In het OT komt satan wel voor, maar het is niet de christelijke duivel. Die komt inderdaad pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Of je zou kunnen zeggen dat hij tussen Maleachi en Mattheüs een gedaanteverwisseling heeft ondergaanquote:Zo zijn er nog meer stukken waar de duivel in voorkomt. Dus waarom je zo zeker weet dat er in het OT niet over de duivel gesproken wordt snap ik niet helemaal. De reinste onzin wat je beschrijft.
Misschien niet te veel interpreteren maar het lezen zoals de Joden het zien? Dat het gaat over een koning, die ze vergelijken met een ster die naar beneden gevallen is. De Joden vergeleken koningen vaak met sterren.quote:Ja zo zou je het kunnen lezen, ik interpreteer het altijd als de val van Lucifer.
Je slaat met je hele post de spijker op haar bekende kopquote:In het OT komt satan wel voor, maar het is niet de christelijke duivel. Die komt inderdaad pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Of je zou kunnen zeggen dat hij tussen Maleachi en Mattheüs een gedaanteverwisseling heeft ondergaan
Waarom?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef deboeah het volgende:
Ja zo zou je het kunnen lezen, ik interpreteer het altijd als de val van Lucifer.
Nee, niet "samen met". Er staat: "de satan bevond zich onder onder hen" (NBV), "de satan bevond zich in het midden van hen" (Statenvertaling), of "satan came also among them" (King James'). Hij hoort er dus bij.quote:In het boek Job staat nergens beschreven dat satan een hemelbewoner is, wel dat hij zijn opwachting bij de Heer maakte samen met de hemelbewoners. Als de Heer dan vraagt waar hij vandaan komt zegt hij dat hij heeft rondgezworven en rondgedoold op aarde..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het boek Job lezen we bovendien niets over een hel. Ik kan de satan van het oude testament, die in de hemel een praatje maakt met God over Job, niet rijmen met de satan van het nieuwe testament, die de aartsvijand van God is en in een hel woont. Jij wel?
quote:Op donderdag 30 december 2010 20:02 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Nee, niet "samen met". Er staat: "de satan bevond zich onder onder hen" (NBV), "de satan bevond zich in het midden van hen" (Statenvertaling), of "satan came also among them" (King James'). Hij hoort er dus bij.Op de Dag des Oordeels gaat satan onder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het boek Job lezen we bovendien niets over een hel. Ik kan de satan van het oude testament, die in de hemel een praatje maakt met God over Job, niet rijmen met de satan van het nieuwe testament, die de aartsvijand van God is en in een hel woont. Jij wel?RedOne is de naam!
Ik zie even niet hoe dat een reactie op mijn post is.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:10 schreef RedOne-Arnhem het volgende:
[..]
Op de Dag des Oordeels gaat satan onder.
Australië ?quote:Op donderdag 30 december 2010 20:10 schreef RedOne-Arnhem het volgende:
[..]
Op de Dag des Oordeels gaat satan onder.
quote:Op donderdag 30 december 2010 20:02 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Nee, niet "samen met". Er staat: "de satan bevond zich onder onder hen" (NBV), "de satan bevond zich in het midden van hen" (Statenvertaling), of "satan came also among them" (King James'). Hij hoort er dus bij.Ja klopt, maar lees eens 2 versen door (Job 1:6-8) (nbv)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In het boek Job lezen we bovendien niets over een hel. Ik kan de satan van het oude testament, die in de hemel een praatje maakt met God over Job, niet rijmen met de satan van het nieuwe testament, die de aartsvijand van God is en in een hel woont. Jij wel?
Hoe kom je erbij dat satan in een hel woont?
Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dat op die manier interpreteer. Maar wat ik wel weet is dat, voor zover ik weet, een bijnaam van satan o.a Lucifer is. En met "morgenster" wordt verwezen of zou verwezen kunnen worden naar Lucifer. Ik zal het eens vragen aan iemand die beweert er verstand van te hebben, niet dat die alwetend is maar misschien een mooi gespreksonderwerp. Bedankt voor de verduidelijking in ieder geval:)
[ Bericht 1% gewijzigd door deboeah op 31-12-2010 00:48:33 ]Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
Met nog even wat bijbelstudie heb ik het volgende ontdektquote:In het OT komt satan wel voor, maar het is niet de christelijke duivel. Die komt inderdaad pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Of je zou kunnen zeggen dat hij tussen Maleachi en Mattheüs een gedaanteverwisseling heeft ondergaan
Al eens gehoord van "Voortschrijdend inzicht"quote:Met nog even wat bijbelstudie heb ik het volgende ontdektIn Openbaringen hoofstuk 12 ver 9 hebben ze het weer over de duivel of satan, de "oude slang". Als hiermee wordt gedoeld op de oude slang uit Genesis, en dat denk ik, dan hebben we het over 1 en dezelfde gluiperd...
Zéér terechte opmerking. Dat is dan al de derde gedaantewissel. Tweemaal in het O.T. en éénmaal in het N.T. ( wat reeds een aanvang nam na de Makkabeese oorlog ).quote:In het OT komt satan wel voor, maar het is niet de christelijke duivel. Die komt inderdaad pas in het Nieuwe Testament om de hoek kijken. Of je zou kunnen zeggen dat hij tussen Maleachi en Mattheüs een gedaanteverwisseling heeft ondergaan.
Ja, voortschrijdend inzicht is een mooie term voor hen die niet geloven wat de bijbel schrijft. Ik geloof wel in het Woord van God dus dat gaat voor mij niet op.quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:51 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Al eens gehoord van "Voortschrijdend inzicht"
Het betekend ook niet dat de slang niet hetzelfde betekende, toch?quote:Je moet niet denken dat men in de tijd van Genesis, hetzelfde geloof als in de tijd van Openbaring
Ik kan nu ook een verhaal verzinnen, en daar een slang gebruiken en zeggen dat de slang staat voor iets, maar dat betekend niet dat de slang van Genesis hetzelfde betekende.
Daar heb je helemaal gelijk in:)quote:De Bijbel bestaat uit 66 geschriften, in een grote periode (wel kleiner dan de christenen vaak denken) geschreven, met verschillende betekenissen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |