ik zou eerst eens een afspraak maken met je boekhouder, iedereen heeft een andere financiele situatie, het is moeilijk om je hierin te adviseren
maar als je niets doet gebeurt er ook niets, ik begrijp je gedachte van de investeringsaftrek
wat nog interesanter is om een nieuw bedrijf te starten in jouw geval wellicht een bv
dan kan je de garagebox als je deze in dit belasting jaar koopt afschrijven binnen 2 jaar naar 0
als je gaat verkopen wordt over het gehele bedrag belasting geheven, gezien jouw uren zit je al snel in de hoogste belastingschijf, kort om je schrijft af naar 0 maar moet bij verkoop circa 50% belasting betalen
inverteringsaftrek kan je volgens mij al toepassen als je voor je eigen bedrijf bedrijfsmiddelen koopt
let op als je een garagebox koopt is komt alleen de opstalen in aanmerking de grond is niet bij deze regeling van toepassing stel je koopt een box voor 20.000 de grond waarde is 10000
dan kan je over de opstallen welke gewaardeert zijn op 10000 28% aftrekken
ik zou prive kopen, het geld uit de zaak naar prive hengelen en verhuren in box 3
hoog rendement zien te halen 9% bruto is haalbaar en als je al wil verkopen na 5 of 6 jaar dan ben je vrij om de winst over de box binnen te halen
het beste is dan ook om het beheer / verhuur uit te besteden zodat je nooit met de belasting dienst discussie kan krijgen dat je het zelf verhuurd en zelf werkzaamheden verricht
dan kan men dat zien als loon uit werken,
zelf ben ik ook al enige tijd aan het orienteren
ik ga ik deze week nog toeslaan gezien het feit ik ook al enige maanden aan het orienteren ben op de markt, eerst wilde ik alleen een aantal boxen kopen in mijn eigen woonplaats, toen ben ik mezelf breder gaan orienteren en ben bij 3 landelijke spelers uit gekomen
www.dezilvermijn.nlwww.deboxx.nlwww.garagepark.nlde zilvermijn en de boxx zijn nagenoeg gelijk als gebouw met verdiepingen met een lift de zilvermijn is alleen een mooier gebouw, zijn beide vooral gericht op verkoop, verhuur moet je volgens mij zelf regelen
garagepark is kleiner qua ruimtes maar ook lager in aanschaf veel beveiliging gebouwd uit beton
doen ook verhuur en beheer
dit zijn ieder geval bedrijven die al het e.e.a hebben gerealiseert en een naam hebben
mijn voorkeur gaat uit naar locaties met veel inwoners zodat de verhuur mogelijkheden groter zijn
ik probeer in de huid te kruipen van mijn huurder, en wil dan ook garageboxen kopen die voor de zakelijke gebruiker kan worden gebruikt , de zakelijke gebruiker kan voor belastingen makelijker huur betalen die rond de 9% huur van aanschafwaarde dan een particulier
de zaken die voor mij als belegger belangrijk zijn;
- ligging van het object
- type bouw ( hoe houd het zich in de komende 20 jaar, kijk naar vergelijkende objecten 20 jaar oud
- onderhoud verwachting
- verhuurbaarheid ( liever meer units met lage huur dan een unit met hoge huur spreiding)
- VvE organisatie / beheer - verhuur
- veiligheid in en om de box ( een huurder gaat geen dure dingen in een woonwijk opslaan)
ik vind je gedachte heel goed om te investeren in garageboxen
- makelijk verhandelbaar
- waardevast
- kan goed verhuurbaar zijn
- vastgoed aan de onderkant van de markt loopt altijd door
ik zou niet weten waar je met 40.000 in vastgoed kan investeren, je komt dan al gauw uit op fondsen en waarde papieren maar geen volledig eigendom
ik zelf kijk ook al enige tijd naar garageboxen maar wil alleen nieuwbouw
- voorlopig geen onderhoud
- geen overdragbelasting
- kans op waarde stijging in de toekomst kan groter zijn