abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90386984
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 11:47 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Ik snap dat het iets met je doet als je iemand verliest die slechts een medemens wil helpen. Echter doet het ook iets met je als je iemand verliest die niet geholpen werd door zijn medemens.

Als de mentaliteit is dat je in zo'n situatie helpt, zullen er veel minder slachtoffers vallen. Niet alleen omdat er elke keer iemand tussenbeiden komt, maar vooral omdat van een degelijke sociale controle een preventieve werking uit gaat. Je slaat niet iemand midden op straat in elkaar als het normaal is dat je vervolgens wordt besprongen door 10 man. Je doet dit wel (eerder) als het normaal is dat iedereen uit lijfbehoudt enkel toekijkt.

Ik ben trouwens iemand die het weinig uitmaakt of de persoon die me iets aangedaan heeft wordt opgepakt of niet (tenzij ik natuurlijk reden heb om te vrezen dat het weer gaat gebeuren). Mij heb je dan ook niet echt geholpen door foto's te maken als ik in elkaar geslagen wordt.

[..]

Wat ik juist zo vreemd vind is dat er zelfs op het internet zo weinig helden lijken te zijn. Toen ik de titel las had ik allemaal reacties in de trant van "lafaards :r" verwacht, maar het lijkt erop dat de meesten wel begrijpen dat niemand ingrijpt. Als je het dan nog gaat corrigeren voor het aantal mensen dat op internet stoer is, maar in het echt niet echt, kan je denk ik zeggen dat ongeveer 1% van de mensen echt in zouden grijpen.

Als je in elkaar geslagen wordt door 5 man, moeten er dus minstens 500 omstanders zijn, voor je geholpen wordt? Ondertussen vinden 495 van die mensen het wel vreemd, dat Marokkaanse jongeren zich steeds meer de baas op straat gaan voelen.
omdat het niet meer leuk is om in te grijpen.
op de een of andere manier word je er idd immuum voor.

keer een meisje die voor mijn ogen in elkaar gemept werd door haar vriend.
ben tussenbeide gekomen en die gozer weg geduwt (die was ladderzat).
ben naast dat meisje gaan zitten (we zaten in een bus na een personeelsfeest).
onverwachts sloeg die haar weer en toen is die dus door collega's vast gehouden.
eenmaal uit de bus heb ik aangeboden om haar naar huis te brengen want ze was doodsbang en had al vaker klappen gehad.
we werden dus achtervolgt door hem en zijn broertje.
ik bleef rustig en verstandig (ik had geen alcohol gedronken ivm met een begrafenis volgende dag).

weer onverwachts sloeg die eikel haar en toen vlogen de stoppen er bij mij door.
heb hem een paar tikken verkocht en toen kwamen ze met zijn 2-en op mij af.
toen ze me goor in de rug trapten hebben ze een grote fout gemaakt.
door de pijn, woede en frustratie kreeg ik dus een waas voor mijn ogen.
na een paar minuten ben ik door meerdere mensen van die twee etters af getrokken omdat ze bang waren dat ik ze anders dood had gemept.

toen ik haar bij de voordeur had afgezet en ik naar huis zag fietsen hoorde ik haar weer gillen.
bleek die eikel achter haar aan het huis te zijn ingerend.
ben toen midden in de nacht een wildvreemd huis binnen gerend en onder aan de trap net zo lang zitten schreeuwen totdat de ouders uit bed kwamen.
hele verhaal uitgelegd en dat gozertje werd door paps het huis uit gesleept :')

mooi wel dat ik de volgende dag de politie aan de telefoon had dat er 2 aanklachten tot ernstige mishandeling tegen mij waren ingediend :')

daartussen wel vaker bij ruzietjes tussenbeide gekomen.
wat me opvalt is dat vooral allochtonen van de "bekende" groepen smerig spel spelen.
zo na ingrijpen bij een ruzie opeens 10 makaken op mijn hals.
die trappen dan gericht op gezicht, hoofd, nek en rug :r

en de laatste keer heeft een aap mij willen plat rijden.
dus nee, ik ben er wel een beetje klaar mee.

Maar goed soms kan het goed gaan.
zo een keer op een oktoberfeest.
2 gigantische lompe boeren die met elkaar op de vuist gingen.
formaatje dubbele kleerkast die een tractor wiel zonder krik verwisselen :').
loop er net langs met mijn bier, zet het op een tafel en met mijn vrolijk aangeschoten hoofd zeg ik dat ze nu direct moeten kappen met vechten of ik zou ze allebei ff in elkaar slaan (ik paste 3x in 1 vent :'). duwde ze daarbij een biertje in de hand en zei dat we daarom hier kwamen... om gezellig te zuipen en lekkere vrouwen te kijken.

mijn god, wat was ik achteraf blij dat ze beiden na hun verbazing bekomen te zijn begonnen te lachen en elkaar de hand gaven:')

(mijn beloning was achteraf ook goed)
  vrijdag 24 december 2010 @ 12:49:39 #227
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90388084
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:17 schreef huhggh het volgende:

[..]

Ben ik met je eens.
Maar he: weer eens wat anders nietwaar, dan de zoveelste internet-rambo.

Het probleem is grotendeels dat "bystanders"-syndroom waar bij iedereen in een grote mensenmassa denkt dat "de ander" de eerste zet zal geven.
En uiteindelijk dus iedereen maar als makke lammetjes op "anderen" maar wacht en de dader in de tussentijd gewoon doorgaat met z'n misselijkmakende actie.

Wat ik ook ooit van een wat ervaren politieagenten (van de oude stempel) had begrepen is dat in het geval dat het "bystanders"-syndroom de kop opsteekt, jij anderen rechtstreeks moet aanspreken en ze precies moet vertellen wat ze moeten doen.
Dan zijn ze er namelijk "verantwoordelijk" voor dat dit ene ding op z'n minst gebeurd en betrek je ze direct bij het incident.
Door dat laatste zijn ze geen onderdeel meer van die grote anonieme massa, maar worden bijstaanders als individu aansproken.
Je krijg het bij mij wel uit de 2e hand, maar dat is van wat ik ervan begrepen had.
En het schijnt wel te werken volgens deze mensen.
Ik denk dat dat goed zou kunnen kloppen, want ik heb wel opgemerkt dat als er eenmaal 1 iemand iets zegt van iets dat niet door de beugel kan er opeens 20 anderen zijn die ook hun mond opentrekken

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:19 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:

[..]

omdat het niet meer leuk is om in te grijpen.
op de een of andere manier word je er idd immuum voor.

keer een meisje die voor mijn ogen in elkaar gemept werd door haar vriend.
ben tussenbeide gekomen en die gozer weg geduwt (die was ladderzat).
ben naast dat meisje gaan zitten (we zaten in een bus na een personeelsfeest).
onverwachts sloeg die haar weer en toen is die dus door collega's vast gehouden.
eenmaal uit de bus heb ik aangeboden om haar naar huis te brengen want ze was doodsbang en had al vaker klappen gehad.
we werden dus achtervolgt door hem en zijn broertje.
ik bleef rustig en verstandig (ik had geen alcohol gedronken ivm met een begrafenis volgende dag).

weer onverwachts sloeg die eikel haar en toen vlogen de stoppen er bij mij door.
heb hem een paar tikken verkocht en toen kwamen ze met zijn 2-en op mij af.
toen ze me goor in de rug trapten hebben ze een grote fout gemaakt.
door de pijn, woede en frustratie kreeg ik dus een waas voor mijn ogen.
na een paar minuten ben ik door meerdere mensen van die twee etters af getrokken omdat ze bang waren dat ik ze anders dood had gemept.

toen ik haar bij de voordeur had afgezet en ik naar huis zag fietsen hoorde ik haar weer gillen.
bleek die eikel achter haar aan het huis te zijn ingerend.
ben toen midden in de nacht een wildvreemd huis binnen gerend en onder aan de trap net zo lang zitten schreeuwen totdat de ouders uit bed kwamen.
hele verhaal uitgelegd en dat gozertje werd door paps het huis uit gesleept :')

mooi wel dat ik de volgende dag de politie aan de telefoon had dat er 2 aanklachten tot ernstige mishandeling tegen mij waren ingediend :')

daartussen wel vaker bij ruzietjes tussenbeide gekomen.
wat me opvalt is dat vooral allochtonen van de "bekende" groepen smerig spel spelen.
zo na ingrijpen bij een ruzie opeens 10 makaken op mijn hals.
die trappen dan gericht op gezicht, hoofd, nek en rug :r

en de laatste keer heeft een aap mij willen plat rijden.
dus nee, ik ben er wel een beetje klaar mee.

Maar goed soms kan het goed gaan.
zo een keer op een oktoberfeest.
2 gigantische lompe boeren die met elkaar op de vuist gingen.
formaatje dubbele kleerkast die een tractor wiel zonder krik verwisselen :').
loop er net langs met mijn bier, zet het op een tafel en met mijn vrolijk aangeschoten hoofd zeg ik dat ze nu direct moeten kappen met vechten of ik zou ze allebei ff in elkaar slaan (ik paste 3x in 1 vent :'). duwde ze daarbij een biertje in de hand en zei dat we daarom hier kwamen... om gezellig te zuipen en lekkere vrouwen te kijken.

mijn god, wat was ik achteraf blij dat ze beiden na hun verbazing bekomen te zijn begonnen te lachen en elkaar de hand gaven:')

(mijn beloning was achteraf ook goed)
Ik snap dat het niet leuk is om klappen te krijgen hoor (heb ze zelf ook weleens gehad) en als je dan nog wordt aangegeven voel je je helemaal genaaid (dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt), maar ik zou zo graag zien dat we onze morele beslissingen niet af laten hangen van de wet, maar van wat juist is. Misschien leef ik wel in een droomwereld hoor, ik hoor wel vaker dat je op jonge leeftijd denkt de wereld te kunnen veranderen, maar het uiteindelijk simpelweg opgeeft.
pi_90388935
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 12:49 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Ik denk dat dat goed zou kunnen kloppen, want ik heb wel opgemerkt dat als er eenmaal 1 iemand iets zegt van iets dat niet door de beugel kan er opeens 20 anderen zijn die ook hun mond opentrekken

[..]

Ik snap dat het niet leuk is om klappen te krijgen hoor (heb ze zelf ook weleens gehad) en als je dan nog wordt aangegeven voel je je helemaal genaaid (dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt), maar ik zou zo graag zien dat we onze morele beslissingen niet af laten hangen van de wet, maar van wat juist is. Misschien leef ik wel in een droomwereld hoor, ik hoor wel vaker dat je op jonge leeftijd denkt de wereld te kunnen veranderen, maar het uiteindelijk simpelweg opgeeft.
ik heb al paar maal een aangifte wegens (zware) mishandeling gehad.
en zelfs de politie zei dat ik gelijk had maar dat ze helaas er weinig mee konden.
(achteraf hebben ze mij wel geholpen door de aangever onder druk te zetten)
pi_90389714
Ik zie dat iedereen het over een sneeuwbal heeft, terwijl er toch duidelijk IJSBAL staat. Een ijsbal is zo hard als een steen... als jij een steen tegen je kop krijgt loop je gewoon door zonder wat te zeggen?
pi_90389770
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:30 schreef broodroostertje180 het volgende:
Ik zie dat iedereen het over een sneeuwbal heeft, terwijl er toch duidelijk IJSBAL staat. Een ijsbal is zo hard als een steen... als jij een steen tegen je kop krijgt loop je gewoon door zonder wat te zeggen?
Als er 5 mocro's een steen op me gooien terwijl ik alleen ben wel ja. Ben ik met een groep? Dat breek ik die gasten helemaal af want ze durven alleen in groepen.
  vrijdag 24 december 2010 @ 13:37:37 #231
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90390058
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:30 schreef broodroostertje180 het volgende:
Het valt mij op dat mensen alles wat Marokkanen gooien ijsballen noemen, dus daar zou ik niet al te veel op in gaan.
pi_90390708
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:37 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Het valt mij op dat mensen alles wat Marokkanen gooien ijsballen noemen, dus daar zou ik niet al te veel op in gaan.
nee want marokkanen gebruiken nooit zinloos geweld :')
  vrijdag 24 december 2010 @ 13:54:31 #233
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90390820
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:52 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:

[..]

nee want marokkanen gebruiken nooit zinloos geweld :')
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het ALTIJD ijsballen genoemd worden wanneer Marokkanen ze gooien.
pi_90390932
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:54 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het ALTIJD ijsballen genoemd worden wanneer Marokkanen ze gooien.
als het gewoon een onschuldige sneeuwbal was dan had het de media niet gehaald.
typisch marokkanengedrag.
iemand opzettelijk pijn doen en als die er wat van zegt met een hele groep en messen eraan komen.
je moet die marokkanen eens horen piepen als je ze de kop in elkaar slaat :')
  vrijdag 24 december 2010 @ 14:07:45 #235
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90391361
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef ikweethetnietmeervandaag het volgende:

[..]

als het gewoon een onschuldige sneeuwbal was dan had het de media niet gehaald.
typisch marokkanengedrag.
iemand opzettelijk pijn doen en als die er wat van zegt met een hele groep en messen eraan komen.
je moet die marokkanen eens horen piepen als je ze de kop in elkaar slaat :')
Niet mee eens, een groepje Marokkanen dat sneeuwballen gooit is vaak genoeg reden voor een krantenbericht, maar ik doelde eigenlijk niet eens op de media, maar gewoon op iedereen die iets zegt over bekogeld zijn door Marokkanen. Altijd zijn het ijsballen. Wat maakt het uberhaupt een ijsbal, waar ligt die magische grens? Ik vind het gewoon ongeloofwaardig, ook een Marokkaan pakt gewoon een handje sneeuw maakt er een bal van en gooit.

Met dat typische Marokkanengedrag ben ik het eens (met de kanttekening dat het om een bepaald soort Marokkanen gaat) en daarom vind ik ook juist dat omstanders zouden moeten ingrijpen. Dit Marokkanengedrag komt namelijk voort uit de gedachte dat ze het toch wel kunnen maken, want het zijn toch maar bange Hollanders, die niks durven.
pi_90391625
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:07 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Niet mee eens, een groepje Marokkanen dat sneeuwballen gooit is vaak genoeg reden voor een krantenbericht, maar ik doelde eigenlijk niet eens op de media, maar gewoon op iedereen die iets zegt over bekogeld zijn door Marokkanen. Altijd zijn het ijsballen. Wat maakt het uberhaupt een ijsbal, waar ligt die magische grens? Ik vind het gewoon ongeloofwaardig, ook een Marokkaan pakt gewoon een handje sneeuw maakt er een bal van en gooit.
Misschien ligt die grens in hoe hard die sneeuwbal samengeperst wordt in de handen. Als je maar hard genoeg knijpt, wordt elke sneeuwbal een ijsbal.
Maar ook een onschuldige sneeuwbal kan behoorlijk aan komen, trouwens.

quote:
Met dat typische Marokkanengedrag ben ik het eens (met de kanttekening dat het om een bepaald soort Marokkanen gaat) en daarom vind ik ook juist dat omstanders zouden moeten ingrijpen. Dit Marokkanengedrag komt namelijk voort uit de gedachte dat ze het toch wel kunnen maken, want het zijn toch maar bange Hollanders, die niks durven.
Waarheid als een koe.
Stress is voor idioten.
  vrijdag 24 december 2010 @ 14:18:19 #237
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90391804
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:14 schreef Roerkoning het volgende:

[..]

Misschien ligt die grens in hoe hard die sneeuwbal samengeperst wordt in de handen. Als je maar hard genoeg knijpt, wordt elke sneeuwbal een ijsbal.
Maar ook een onschuldige sneeuwbal kan behoorlijk aan komen, trouwens.

[..]

Waarheid als een koe.
Ik denk dat het vooral dat dikgedrukte is. Een sneeuwbal kan behoorlijk hard aankomen en gooien op mensen die je niet kent is sowieso asociaal, maar dat er dan gelijk geroepen wordt dat ze ijsballen aan het gooien zijn vind ik altijd zo dramatisch. Als je een echte ijsbal goed op je hoofd krijgt gaan je lichtjes wel even uit hoor.
pi_90391938
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:18 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral dat dikgedrukte is. Een sneeuwbal kan behoorlijk hard aankomen en gooien op mensen die je niet kent is sowieso asociaal, maar dat er dan gelijk geroepen wordt dat ze ijsballen aan het gooien zijn vind ik altijd zo dramatisch. Als je een echte ijsbal goed op je hoofd krijgt gaan je lichtjes wel even uit hoor.
Hoewel ik me kan vinden in wat je zegt, het kan natuurlijk ook gewoon een ijsbal geweest zijn.
Stress is voor idioten.
pi_90392436
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:07 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Nee hoor. Het gaat ook om stenen die gebruikt zijn in sneeuwballen.Het gebeurde eerder eerin de Schilderswijk door Marokkanen. Toen moest er extra politiepersoneel worden ingezet.
  vrijdag 24 december 2010 @ 14:45:32 #240
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90393036
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:20 schreef Roerkoning het volgende:

[..]

Hoewel ik me kan vinden in wat je zegt, het kan natuurlijk ook gewoon een ijsbal geweest zijn.
Ja tuurlijk, kan wel. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het altijd een ijsbal is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:30 schreef Mylene het volgende:

[..]

Nee hoor. Het gaat ook om stenen die gebruikt zijn in sneeuwballen.Het gebeurde eerder eerin de Schilderswijk door Marokkanen. Toen moest er extra politiepersoneel worden ingezet.
Klopt, maar soms is een sneeuwbal gewoon een sneeuwbal en ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat nooit het geval is bij die berichten waar gedaan wordt alsof die mensen ninjasterren aan het gooien zijn.
pi_90396458
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:18 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Jazeker, en vooral als er daarna nog een mes getrokken wordt. Dat klinkt niet alleen dramatisch dat IS dramatisch en krankzinnig.
En hoe kun je nu mensen die dit zien gebeuren er de schuld van geven? Degene die deze daad pleegt is toch schuldig? Daar hoor ik je niet over, alleen maar dat de omstanders mietjes zijn.
Hoe zou dat komen? Heeft het misschien te maken met het feit dat als je ingrijpt je zélf de zwartepiet krijgt toebedeeld? Dat gebeurt te vaak in dit soort zaken, en ik kan me voorstellen dat mensen nadenken voor ze zich ermee bemoeien.
pi_90397894
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jazeker, en vooral als er daarna nog een mes getrokken wordt. Dat klinkt niet alleen dramatisch dat IS dramatisch en krankzinnig.
En hoe kun je nu mensen die dit zien gebeuren er de schuld van geven? Degene die deze daad pleegt is toch schuldig? Daar hoor ik je niet over, alleen maar dat de omstanders mietjes zijn.
Hoe zou dat komen? Heeft het misschien te maken met het feit dat als je ingrijpt je zélf de zwartepiet krijgt toebedeeld? Dat gebeurt te vaak in dit soort zaken, en ik kan me voorstellen dat mensen nadenken voor ze zich ermee bemoeien.
Je ziet tegenwoordig wel vaker dat slachtoffer en dader express opeens worden verwisseld.
"Blaming the victim", noemen ze dat in het Engels.
Gevaarlijke tendens inderdaad.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_90398525
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 06:46 schreef Flammie het volgende:
Dit knaapje had gewoon geluk dat ik er niet was want ik zou dit soort situaties niet dulden hoor. Dit kan en MAG NIET gebeuren. Punt. Als ik daar zou zijn dan zou ik zooo woest worden he.. dan zou ik die messentrekker persoonlijk van het slachtoffer af rammen. Bange omstanders zijn echt zum kotsen :r :N Iemand laten doodgaan is gezond zeker :')
Met deze uitspraak ben je hoe dan ook een held. Als het waar is een reële held, zo niet een internetheld ^O^
  vrijdag 24 december 2010 @ 18:20:06 #244
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_90402282
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Omdat het nogal logisch is dat die daders schuldig zijn, vandaar ook het woord dader. De omstanders zijn echter medeverantwoordelijk door hun lafheid, want ze geven mensen die zinloos geweld plegen macht in handen. Het feit dat dat zo een geaccepteerde houding is stuit mij heel erg tegen de borst.

Je zou je morele beslissingen niet af moeten laten hangen van de vraag "wat heb ik er zelf aan?", maar van de vraag "is dit het juiste om te doen?". Wacht maar tot je zelf gepakt wordt in het bijzijn van tientallen omstanders, kijken of je dan ook nog begrijpt dat ze "wel nadenken voor ze zich ermee bemoeien".

Ik kan echt niet begrijpen dat er hier mensen zijn die het normaal vinden dat er meer toeschouwers dan daders zijn, maar dat die omstanders totaal niet verantwoordelijk zijn voor wat het slachtoffer overkomt. Als je dan zo laf bent om niks te doen, ga dan niet als een stelletje ramptoeristen toekijken hoe iemand overhoop gestoken wordt, om vervolgens Geert Wilders te aanbidden en te zeggen dat hij er tenminste iets van durft te zeggen.
pi_90403633
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 18:20 schreef Rechtse_Hippie het volgende:

[..]

Omdat het nogal logisch is dat die daders schuldig zijn, vandaar ook het woord dader. De omstanders zijn echter medeverantwoordelijk door hun lafheid, want ze geven mensen die zinloos geweld plegen macht in handen. Het feit dat dat zo een geaccepteerde houding is stuit mij heel erg tegen de borst.

Je zou je morele beslissingen niet af moeten laten hangen van de vraag "wat heb ik er zelf aan?", maar van de vraag "is dit het juiste om te doen?". Wacht maar tot je zelf gepakt wordt in het bijzijn van tientallen omstanders, kijken of je dan ook nog begrijpt dat ze "wel nadenken voor ze zich ermee bemoeien".

Ik kan echt niet begrijpen dat er hier mensen zijn die het normaal vinden dat er meer toeschouwers dan daders zijn, maar dat die omstanders totaal niet verantwoordelijk zijn voor wat het slachtoffer overkomt. Als je dan zo laf bent om niks te doen, ga dan niet als een stelletje ramptoeristen toekijken hoe iemand overhoop gestoken wordt, om vervolgens Geert Wilders te aanbidden en te zeggen dat hij er tenminste iets van durft te zeggen.
Toch vind ik dat je enorm doordraaft door de schuld bij de omstanders te leggen. Wat kunnen die er aan doen dat een of andere idiote klootzak eerst een sneeuwbal gooit naar een man en als die er wat van zegt ook nog eens met een mes gaat steken. Dáár zou je je heilige verontwaardiging op moeten richten, niet over mensen die toevallig net in de buurt lopen.
pi_90403805
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 18:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Toch vind ik dat je enorm doordraaft door de schuld bij de omstanders te leggen. Wat kunnen die er aan doen dat een of andere idiote klootzak eerst een sneeuwbal gooit naar een man en als die er wat van zegt ook nog eens met een mes gaat steken. Dáár zou je je heilige verontwaardiging op moeten richten, niet over mensen die toevallig net in de buurt lopen.
Lees eens de reacties vooral op pagina 9. Anders vallen we in herhaling. Daar hebben Rechtse_Hippie en ik netjes de meerdere opties uitgelegd dat je op dat moment als omstander ter beschikking hebt. Zoals de politie bellen, groepje proberen te verzamelen, dader intimideren op elke manier mogelijk (zoals schreeuwen, waarschuwen etc etc). Het punt is dat je gewoon niet als een hersenloze schaap naar de slachting toe moet kijken, om vervolgens een grote bek te hebben over wat er allemaal wel niet verkeerd is met de Nederlandse samenleving. Want dan ben je zelf verkeerd mee bezig, en deel van het probleem door je medeverantwoordelijkheid.
pi_90403954
Als je een Beretta M92 bij je hebt is het geen probleem hoor om die gene even in z'n been te schieten.
If not now, then when.
pi_90404034
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 10:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Als je dat wat betrouwbaar witl doen, heb je toch een fysiek overwicht van 3a4 tegen 1 nodig kan ik je uit ervaring melden. Als je dus een groepje medestanders nodig hebt om 5 man uit elkaar te halen, ben je wel even bezig. Een volledig doorgedraaide man stop je niet zomaar in je eentje, tenzij je toevallig een zwarte band judo/vulmaarin hebt.
Het gaat ook niet altijd om de kans op succes maar gewoon om de poging. De poging zelf is al goud waard want dat laat zien dat je echt de belangen van het slachtoffer op het hart hebt. En zoals Rechtse_Hippie net onder jouw reactie zegt, is de gedachte alleen al verschrikkelijk dat er een groepsmentaliteit bij dat soort situaties ontstaat waar mensen genoegen in vinden om zulke dingen toe te schouwen. :N
pi_90404260
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 10:57 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef heb ik (van enige afstand) meegemaakt wat het verlies van een dierbare aan zinloos geweld doet met familie en vrienden, en dus ben ik erg terughoudend als het gaat om tussen een aantal vechtende mensen te springen. Ik zou vermoedelijk wel foto's maken, en zeker 112 bellen, maar that's it.

Mocht het zo voorkomen dat mijn lief oid aangevallen zou worden, dan zou ik wat meer decisieve actie moeten ondernemen. Met mijn kleinere fysieke voorkomen zal ik een "eerlijke" knokpartij nooit kunnen winnen, en dus zal mijn eerste actie/aanval/geefhetmaareennaam beslissend moeten zijn. Ik denk dan aan een goedgemikte zijdelingse trap op een knie, daar gaat elke kerel van naar de grond. Of een goedgemikte fietssleutel in het oog/oor oid. In zo'n extreem geval boeit het me niet of die aanvaller daarna de rest van zijn leven kreupel is, of kwijlend met een luier in een rolstoel komt.

Gelukkig zijn mijn lief en ik, en ook mijn familie en vrienden trouwens, mensen die geweld uit de weg gaan, en dus verwacht (en hoop) ik nooit in die situatie te komen.
Wat een achterlijke reactie. Je zegt gewoonweg dat je alleen de menselijkheid in je eigen dierbaren ziet, en dat je alleen hen zou proberen te redden in dit soort situaties.

Wat maakt onbekende slachtoffers iets anders? Ze zijn toch ook mensen.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 28-12-2010 16:56:14 ]
pi_90404470
Lastige zaak. Wat moet je als omstander doen? Voordat je het weet, stormt zo'n idioot op jou af en heb jij een mes tussen je ribben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')