abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90334218
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:22 schreef HostiMeister het volgende:
Die ene plaat die ook in de The Sorcerer's Apprentice zit van OneRepublic, Secrets heet die. Begint ook met een riedeltje dat mij verdomd bekend voorkomt. Toch staat ie niet op de site. Heb ik me dan vergist, of is de site niet compleet?
Niet compleet. Volgens mij is het ook de bedoeling om materiaal aan te leveren :)

quote:
10s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:23 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Daft Punk heeft niet alleen maar samples gebruikt maar soms gewoon bijna hele nummers nagemaakt. :')
:Y

donderdag 23 december 2010 @ 11:45:19 #27
27648 Weakling
available in strong mint
pi_90334654
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 10:51 schreef devl1nsect het volgende:
Imagine van John Lennon is gejat van een italiaans volkswijsje, de jaren 50 muziek zijn hele melodieën gejat van de katoenplantage. Stairway to Heaven van Led Zeppelin is geript van een band die het twee jaar eerder heeft gedaan etc etc etc.
Inderdaad. En dan nog: het gebruik van samples betekent niet dat je niet creatief bent en geen eigen muziek maakt. Of het geluid nu van een gitaar komt of van een sample, het gaat er om wat je er mee doet.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 23 december 2010 @ 11:54:48 #28
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90335061
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:33 schreef devl1nsect het volgende:

[..]

Niet compleet. Volgens mij is het ook de bedoeling om materiaal aan te leveren :)

[..]

:Y

Ja, zelf aanleveren ziet er echter lastig uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Outlined op 24-12-2010 21:21:02 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_90335268
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 11:45 schreef Weakling het volgende:

[..]

Inderdaad. En dan nog: het gebruik van samples betekent niet dat je niet creatief bent en geen eigen muziek maakt. Of het geluid nu van een gitaar komt of van een sample, het gaat er om wat je er mee doet.
Helemaal mee eens. Er is natuurlijk wel een verschil als een melodie lijn compleet jatten zoals John Lennon of Led Zeppelin heeft gedaan OF de melodie lijn in stukken knippen en in een andere volgorde neer zetten. Het eerst genoemde vind ik geen kunst, het laatste wel.

Girl Talk: een Amerikaanse gast die alleen maar samples gebruikt om zo een nieuwe dansplaat te maken.

Of hoe The Prodigy het doet:

En hier de samples van Justice:

(meer gelijke video's of info altijd welkom :))

[ Bericht 2% gewijzigd door devl1nsect op 23-12-2010 12:08:36 ]
pi_90335384
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 10:54 schreef devl1nsect het volgende:
Overigens is de site niet zo briljant. Ik zie een aantal fouten staan en of een aantal dingen missen.

Bijvoorbeeld een breakbeat hoeft niet altijd gejat te zijn van The Funky Drummer - James Brown of the Amen Brothers. Deze site gaat hier meestal wel van uit.
Ja als je gaat neerzetten wie er allemaal de Amen break gebruikt dan krijg je wel een lijst van sowieso al 22000030303 Drum n Bass tracks :P .
pi_90335605
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:01 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Ja als je gaat neerzetten wie er allemaal de Amen break gebruikt dan krijg je wel een lijst van sowieso al 22000030303 Drum n Bass tracks :P .
En dit is nu precies wat ik bedoel. Of je het meent of niet. Niet alle drum n bass tracks zijn geript van de Amen break.

Wanneer Jimi Hendrix een G akkoord aanslaat en iemand samplet zijn eigen G akkoord dus neit van Hendrix, dan zal de massa zeggen: Hendrix akkoord!!

Terwijl het zijn G akkoord is op een compleet andere gitaar, met andere snaren, met andere gitaareffecten, met andere soundmodules etc.

Dat. Kan geen ander gelijkenis bedenken. Dus whosampled.com gaat ervan uit dat het Hendrix is. Terwijl de bron (de sample) compleet ergens anders vandaan is. Dus is het geen sample van Hendrix.

En daarom vind ik de whosampled.com site niet altijd betrouwbaar. Wel is het een handig hulpmiddel.
  FOK!fotograaf donderdag 23 december 2010 @ 12:07:42 #32
159915 -Menn0-
MNO
pi_90335608
Nice :)
,,/
  donderdag 23 december 2010 @ 13:07:47 #34
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90338103
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:07 schreef devl1nsect het volgende:

[..]

En dit is nu precies wat ik bedoel. Of je het meent of niet. Niet alle drum n bass tracks zijn geript van de Amen break.

Wanneer Jimi Hendrix een G akkoord aanslaat en iemand samplet zijn eigen G akkoord dus neit van Hendrix, dan zal de massa zeggen: Hendrix akkoord!!

Terwijl het zijn G akkoord is op een compleet andere gitaar, met andere snaren, met andere gitaareffecten, met andere soundmodules etc.

Dat. Kan geen ander gelijkenis bedenken. Dus whosampled.com gaat ervan uit dat het Hendrix is. Terwijl de bron (de sample) compleet ergens anders vandaan is. Dus is het geen sample van Hendrix.

En daarom vind ik de whosampled.com site niet altijd betrouwbaar. Wel is het een handig hulpmiddel.
Je verwart een sample met een muzieknoot. Een sample is een stukje geluid daar een muzieknoot slechts aangeeft wat je op je instrument moet aanslaan. Als er iets uit Hendrix gesampled is, een drumloop, een G noot, een stukje text, dan is het een sample en zal het (hopelijk) goed in WhoSampled staan. WhoSampled gaat namelijk over samples en in principe niet over muzieknoten
  donderdag 23 december 2010 @ 13:09:45 #35
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90338193
quote:
Bob James (zit in Eple) is vaak gesampled man, niet normaal
pi_90338499
Niks mis met een goede sample.
Op youtube staan onder de naam 'the art of sampling' ook heel wat interessante filmpjes.
  donderdag 23 december 2010 @ 13:22:17 #37
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90338788
Geweldig, Kraftwerk, helemaal kapot gesampled heeft zelf ook gesampled, slechts 2 nummers
pi_90346933
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 13:07 schreef Outlined het volgende:

[..]

Je verwart een sample met een muzieknoot. Een sample is een stukje geluid daar een muzieknoot slechts aangeeft wat je op je instrument moet aanslaan. Als er iets uit Hendrix gesampled is, een drumloop, een G noot, een stukje text, dan is het een sample en zal het (hopelijk) goed in WhoSampled staan. WhoSampled gaat namelijk over samples en in principe niet over muzieknoten
Sampling heeft juist met noten te maken. California Love het origineel en van Tupac en Dré bijvoorbeeld. Voor de rest heb je helemaal gelijk. Het nummer van Tupac met de sample is de sample wat hoger en sneller. Right? Omdat het hoger klinkt, zou het dus hoger op de toonladder staan.

In het voorbeeld probeerde ik aan te geven dat niet iedere kick, snare of G akkoord van de Amen break beat of een G akkoord van Hendrix hoeft te zijn. Terwijl WhoSampled dit wel zo weer geeft.

Voorbeelden van niet juiste weergave:

http://www.whosampled.com(...)ons-Amen,%20Brother/

Op het eind van het nummer Perfect Drug zit inderdaad een breakbeat. Ik weet bijna 100% zeker dat deze niet is gesampled van de Amen break beat. Het lijkt erop. Toch wordt het geclassificeerd als een sample.

Hier een ander voorbeeld:
http://www.whosampled.com(...)wie-Crystal%20Japan/

Zijn duidelijk twee verschillende composities. Het origineel is van Bowie en Nine Inch Nails geeft een andere invulling aan het nummer, zelfde akkoorden maar gebruikt niets uit het origineel in het huidige nummer. Je zou het kunnen beschouwen als een cover.

Kan ff geen duidelijker voorbeelden geven. Lees graag je reactie. :)
pi_90348074
Of deze:

http://www.whosampled.com(...)rdie-Them%20Changes/

De beat lijkt erop. Vraag mij af of de Chemical Bro's het echt gesampled heeft hiervan. Ik hoor het niet.
  donderdag 23 december 2010 @ 16:58:17 #40
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90349452
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 16:12 schreef devl1nsect het volgende:

[..]

Sampling heeft juist met noten te maken. California Love het origineel en van Tupac en Dré bijvoorbeeld. Voor de rest heb je helemaal gelijk. Het nummer van Tupac met de sample is de sample wat hoger en sneller. Right? Omdat het hoger klinkt, zou het dus hoger op de toonladder staan.

In het voorbeeld probeerde ik aan te geven dat niet iedere kick, snare of G akkoord van de Amen break beat of een G akkoord van Hendrix hoeft te zijn. Terwijl WhoSampled dit wel zo weer geeft.

Voorbeelden van niet juiste weergave:

http://www.whosampled.com(...)ons-Amen,%20Brother/

Op het eind van het nummer Perfect Drug zit inderdaad een breakbeat. Ik weet bijna 100% zeker dat deze niet is gesampled van de Amen break beat. Het lijkt erop. Toch wordt het geclassificeerd als een sample.

Hier een ander voorbeeld:
http://www.whosampled.com(...)wie-Crystal%20Japan/

Zijn duidelijk twee verschillende composities. Het origineel is van Bowie en Nine Inch Nails geeft een andere invulling aan het nummer, zelfde akkoorden maar gebruikt niets uit het origineel in het huidige nummer. Je zou het kunnen beschouwen als een cover.

Kan ff geen duidelijker voorbeelden geven. Lees graag je reactie. :)
Het lijkt er op alsof WhoSampled wat minder strict wil kijken dan samples alleen, in tegenstelling tot de naam en (misschien) de voorwaarden op hun site. Bowie en sommige drumloops (sommige patronen zijn immers erg algemeen) zijn daar een mooi voorbeeld van.

Ik zelf heb ook een mooi voorbeeld. Prodigy sampled Nirvana ('very ape'), echter Nirvana geeft geen toestemming tot het uitbrengen van het nummer. Wat doet de Prodigy, ze laten een gitarist het stukje van Nirvana opnieuw inspelen en samplen DAT en verwerken het vervolgens in het nummer. Strikt genomen geen samplen maar wel in de WhoSample database.

tsja wat moet ik er van vinden, wil me er niet druk om gaan maken. Gewoon een waanzinnig leuke site.
  donderdag 23 december 2010 @ 17:00:48 #41
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90349560
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 16:33 schreef devl1nsect het volgende:
Of deze:

http://www.whosampled.com(...)rdie-Them%20Changes/

De beat lijkt erop. Vraag mij af of de Chemical Bro's het echt gesampled heeft hiervan. Ik hoor het niet.
Misschien staat het in de credits er bij, wat ook kan is dat ze er in interviews over hebben gepraat. Ik vond deze van alle samples die in Block rockin beats zat ook wel de minst overtuigende.
  donderdag 23 december 2010 @ 17:03:42 #42
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90349686
btw: leuke titel voor een studieverenigingen feestje van exacte studies: block rockin betas.
pi_90352519
de een noemt het stelen, de ander inspiratie

zo kan je ieder willekeurig nummer wel strippen en al mieren neukend vergelijken en komen we telkens uit op een stukje draaiorgel muziek uit 1648 dat toevallig akoord A G E gebruikte
  donderdag 23 december 2010 @ 18:24:14 #44
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90352932
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 18:12 schreef Elusive het volgende:
de een noemt het stelen, de ander inspiratie

zo kan je ieder willekeurig nummer wel strippen
Maar dat gebeurt niet.

Zie nu net dat WhoSampled onderscheidt maakt tussen covers en samples. Het heeft die mogelijkheid dus iig wel, misschien dat het alleen nog niet verwerkt is voor een aantal platen in de database.

Dat de eerste 5 seconden van dit nummer nog nooit gesampled zijn snap ik echt niet:

pi_90355472
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 18:24 schreef Outlined het volgende:

[..]

Maar dat gebeurt niet.

Zie nu net dat WhoSampled onderscheidt maakt tussen covers en samples. Het heeft die mogelijkheid dus iig wel, misschien dat het alleen nog niet verwerkt is voor een aantal platen in de database.

Dat de eerste 5 seconden van dit nummer nog nooit gesampled zijn snap ik echt niet:

:P
pi_90369807
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:07 schreef devl1nsect het volgende:

[..]

nee lang niet alle maar wel veul!
pi_90381249
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 00:04 schreef Outlined het volgende:

Wist verder niet dat Bach in "de real thing" van 2 Unlimited zat. Ik vind hem ook niet overtuigend moet ik zeggen.

http://www.whosampled.com/sample/view/22839/2%20Unlimited-The%20Real%20Thing_Johann%20Sebastian%20Bach-Toccata%20and%20Fugue%20in%20D%20Minor/

die is vrij duidelijk toch
pi_90381401
Grappig, maar ook alweer wat raars ontdekt

http://www.whosampled.com/sampled/Gary%20Numan/

M.E. (1979) was sampled in
Metal by Nine Inch Nails (2000)

Terwijl 'Metal' van NIN simpelweg een cover is van Metal van Numan zelf. Geen sample gebruikt uit M.E.

Are 'Friends' Electric? (1997) is a cover of
Are 'Friends' Electric? by Tubeway Army (1979)

Is het een cover als Numan zelf de oude band had opgezet en simpelweg zijn eigen single onder zijn eigen naam uitbrengt ipv onder Tubeway Army? Twijfelachtig.

Voor de rest weer een leuke site om door te pluizen :)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 24 december 2010 @ 09:15:53 #50
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_90381683
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 08:51 schreef Ceased2Be het volgende:
Grappig, maar ook alweer wat raars ontdekt

http://www.whosampled.com/sampled/Gary%20Numan/

M.E. (1979) was sampled in
Metal by Nine Inch Nails (2000)

Terwijl 'Metal' van NIN simpelweg een cover is van Metal van Numan zelf. Geen sample gebruikt uit M.E.
staat er ook bij, "replayed" (op het stukje vinyl tussen de 2 nummers)

quote:
Are 'Friends' Electric? (1997) is a cover of
Are 'Friends' Electric? by Tubeway Army (1979)

Is het een cover als Numan zelf de oude band had opgezet en simpelweg zijn eigen single onder zijn eigen naam uitbrengt ipv onder Tubeway Army? Twijfelachtig.

Nieuwe term: "re-released" zou in dat geval misschien op zijn plaats zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')