"Is mijn kind leerplichtig als we in het buitenland verblijven?quote:Op donderdag 23 december 2010 19:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik dacht dat zij nog steeds leerplichtig waren ja, maar dat zij die in het buitenland konden vervullen, volgens een internationaal geldende standaard.
http://www.volkskrant.nl/(...)nieuwe-sponsor.dhtmlquote:Laura Dekker op zoek naar nieuwe sponsor
Van onze verslaggever Toine Heijmans − 24/12/10, 02:00
© ap
DEN OSSE - De 15-jarige solozeilster Laura Dekker kampt met geldtekort. Haar reis rond de wereld verloopt voorspoedig, maar het team dat Laura ondersteunt, heeft niet genoeg middelen om haar onderweg te bezoeken of om grote reparaties uit te voeren aan de boot. 'Het is even bidden dat alles heel blijft', zegt vader Dick Dekker.
Laura en haar team, dat vrijwel geheel uit familieleden bestaat, slagen er niet in nieuwe sponsors te vinden die de reis financieel willen ondersteunen. Scheepswerf Jongert gaf eenmalig een flink bedrag, maar daarmee zijn de schulden afbetaald die voorafgaand aan de reis zijn gemaakt. Er is nog geen bedrijf dat beelden van de reis wil verkopen; de samenwerking met tv-producent Mas Media is mislukt.
Dat brengt de reis niet direct in gevaar. 'Ze kan het allemaal prima aan', zegt haar vader. 'Wel is Laura meer op zichzelf aangewezen dan vooraf de bedoeling was. Begeleiding vanuit Nederland is nu niet mogelijk. Als ouders kunnen we niet meer naar haar toe als ze ergens in een haven is. Ze zal ook zelf de bevoorrading moeten doen.'
Beeldvorming
Volgens Dekker zijn sponsors huiverig vanwege de beeldvorming rond Laura en haar reis. 'We zijn neergezet als rijke ouders, terwijl we nauwelijks geld hebben. Dat hebben we ook nooit gehad. Daarnaast heeft Jeugdzorg twijfel gezaaid of Laura het wel aankon. Terwijl er geen kind in Nederland is dat beter kan zeilen dan zij.' Nu Laura zonder problemen de oceaan is overgestoken hoopt hij dat het beeld verandert, en nieuwe sponsors in zicht komen.
De familie van Laura is op haar website een actie begonnen ('Help Laura de wereld rond') maar meer dan 30 euro per week komt er niet binnen, zegt Dick Dekker. De enige inkomsten zijn nu nog de column die Laura schrijft voor het AD, en de royalty's van het boek dat haar oma schreef. Daarvan zijn vijfduizend exemplaren verkocht.
Commotie
Laura Dekker is in augustus begonnen aan haar soloreis rond de wereld, na een slopende reeks rechtszaken en een hoop commotie in de media. Ze is de jongste ooit die de tocht maakt. Deze week is ze aangekomen op Sint Maarten.
'Het is raar gelopen. Toen Laura met haar plan begon en niemand haar nog kende, haalde ze gemakkelijk sponsors binnen. Er zijn gelukkig veel bedrijven geweest die hebben geholpen met het klaarmaken van de boot. Maar door alle commotie is bijna iedereen afgehaakt.'
Probleemloos
Om de jongste wereldomzeiler aller tijden te worden, moet ze voor 16 september 2012 terug zijn in Gibraltar, waar ze is vertrokken. Tot dusver verloopt de reis probleemloos. Zowel Laura als haar boot houdt zich uitstekend. 'Het is echt heerlijk zo op zee rond te dobberen en naar die eindeloze blauwe vlakte te kijken', schrijft ze op haar website.
Maar er wachten nog duizenden zeemijlen, die Laura in een rap tempo moet afleggen. Dick Dekker: 'Laura doet het goed. De boot is goed. Op reizen als deze gaat er altijd wel iets kapot, en repareren is duur. Daar begin ik me wel zorgen over te maken.'
Moeten we nu geld gaan inzamelen omdat een of ander bekakte kutsnol zo nodig volop in de publiciteit wilde komen en dadelijk zielig begint te janken omdat haar guppy zinkt.quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)nieuwe-sponsor.dhtml
Heeft iemand het interview met Dickie uit de Volkskrant magazine?
Een kind van 15 hoeft toch geen eigen woonadres te hebben!!quote:Op donderdag 23 december 2010 18:22 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op als je in Nederland nog een eigen woonadres hebt waar je die maand dan weer verblijft. Als je die maand bij je ouders of in een hotel gaat logeren en je eigen woning verhuurd hebt gaat die vlieger bijv. niet op.
Of anders hangt ze wat rode gordijntjes op, een rood lampje en guppy is een varend bordeel.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:25 schreef SeLang het volgende:
Als jong blank meisje kan ze makkelijk veel poen verdienen als barmeisje in die negerlanden
Nou, daar hoeft ze niet voor weg tegenwoordigquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:25 schreef SeLang het volgende:
Als jong blank meisje kan ze makkelijk veel poen verdienen als barmeisje in die negerlanden
Da's idd waar, volgens mij staat ze gewoon nog bij of Dickie of Babs ingeschreven. En dan mag ze gewoon toch wel een tijdje op vakantie, lijkt me...quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Een kind van 15 hoeft toch geen eigen woonadres te hebben!!
Hij is nu 60, dat is vast nog veel te jong voor een dergelijk recordquote:Op vrijdag 24 december 2010 08:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hoe oud is ie dan? En in hoeveel jaren gaat ie dat record vestigen?
!quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:55 schreef livelink het volgende:
Tja, en als er nou iets gebeurt, krijgt heel Nederland alsnog de schuld, omdat wij niet mee wilden betalen aan de reis en er daardoor te weinig begeleiding was![]()
Echt, die lui denken zo krom. Normaliter ga je op vakantie als je het zelf kunt betalen en als je geen geld hebt, gaat het niet door. Maar nee, in dit geval moet de maatschappij het allemaal voor hen regelen en in orde maken en dat allemaal onder het mom van onafhankelijkheid.
Pff, ja hoor, de zaak ging dan ook helemaal niet om haar vertrek, dat was niet het kader van de gehele zaak ..quote:Op donderdag 23 december 2010 18:02 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee, de rechter heeft geen toestemming verleend om toestemming te mogen verlenen
Het enige wat de rechter heeft gedaan, is de verantwoordelijkheid van die beslissing weer bij de ouders leggen. Daar hoort die verantwoordelijkheid namelijk ook te liggen. De ouders van Laura (en alleen de ouders van Laura) hebben Laura vervolgens toestemming gegeven om te mogen vertrekken.
Voor de rechter ging de hele zaak niet om wel of niet te mogen vertrekken, maar of er gegronde redenen waren mbt veiligheid, en sociale en emotionele ontwikkeling, om Laura wel of niet onder toezicht te stellen van Jeugdzorg. Dat is het enige waar de rechter een uitspraak over heeft gedaan.
LJN: BK1598, Rechtbank Utrecht , 272995 / JE RK 09-2115. 30-11- 2009quote:2.4. Het gaat bij de beoordeling van het verzoek van de Raad om de vraag of, in de woorden van de wet (artikel 1:254 van het Burgerlijk Wetboek) de zedelijke of geestelijke belangen of de gezondheid van [kind] ernstig worden bedreigd als zij begint aan haar voorgenomen solozeiltocht rond de wereld
LJN: BN2481, Rechtbank Middelburg , zaak/reknr: 73059 / JE RK 10-352 27-07-2010quote:2.4.2 Met de overlegging van het zeilplan heeft de jeugdige aan de elf eisen zoals vermeld in het verzoekschrift voldaan, hetgeen voor wat betreft de onder de nummers 3 en 5 tot en met 11 geformuleerde eisen wordt bevestigd door het door Jeugdzorg Utrecht overgelegde rapport van de door haar geraadpleegde zeildeskundige [deskundige].
Nou nee, als heel Nederland al ergens de schuld van krijgt is dat zij haar met al die eisen op kosten hebben gejaagd .. voor de reis in dat kleinere bootje van haar waren de financiën wel rond had ik begrepen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:55 schreef livelink het volgende:
Tja, en als er nou iets gebeurt, krijgt heel Nederland alsnog de schuld, omdat wij niet mee wilden betalen aan de reis en er daardoor te weinig begeleiding was![]()
Echt, die lui denken zo krom. Normaliter ga je op vakantie als je het zelf kunt betalen en als je geen geld hebt, gaat het niet door. Maar nee, in dit geval moet de maatschappij het allemaal voor hen regelen en in orde maken en dat allemaal onder het mom van onafhankelijkheid.
Als er sponsor was gevonden die beelden wilde uitzenden, maar die was en is er dus niet. Ga niet anderen de schuld geven van het falen van deze familie. Ze hebben dit kind op reis laten gaan zonder dat er financiele zekerheid was. Pa kwam eerder al melden dat ze financieel wat knijp zaten en nu de media weer zoeken met het verhaal dat ze niet eens naar hun kind kunnen als ze met haar boot ergens een paar maandjes ligt omdat het geld op is. En grote reparaties kunnen ook niet, "Laura moet maar bidden dat er niets stuk gaat".quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Nou nee, als heel Nederland al ergens de schuld van krijgt is dat zij haar met al die eisen op kosten hebben gejaagd .. voor de reis in dat kleinere bootje van haar waren de financiën wel rond had ik begrepen.
Waar heb je dat gelezen dan? Er is volgens mij nooit sprake geweest dat alles rond was.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Nou nee, als heel Nederland al ergens de schuld van krijgt is dat zij haar met al die eisen op kosten hebben gejaagd .. voor de reis in dat kleinere bootje van haar waren de financiën wel rond had ik begrepen.
Moest ze van de rechter in een grotere boot dan?quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja maar.. Ja maar.. Dit is wel haar jeugddroom hoor. Vanaf haar 10e heeft ze alles voorbereid.quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:55 schreef livelink het volgende:
Wat zijn wij toch een enorm harteloos volk ook. Een kind haar jeugddroom ontnemenquote:Op vrijdag 24 december 2010 13:41 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja maar.. Ja maar.. Dit is wel haar jeugddroom hoor. Vanaf haar 10e heeft ze alles voorbereid.
Ze is nog minderjarig, maar dat maakt in menig land niet zo veel uitquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Of anders hangt ze wat rode gordijntjes op, een rood lampje en guppy is een varend bordeel.
Ze is daar oud genoeg voor, toch?
Nou, maar een baan erbij nemen dan, misschien dat het dan wel gaat lukken. Krantenwijkje? Vakkenvullen? Folders rondbrengen? Kippen vangen? (kutwerk, maar betaalt wel goed)quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:58 schreef livelink het volgende:
[..]
Wat zijn wij toch een enorm harteloos volk ook. Een kind haar jeugddroom ontnemen![]()
En haar familie kan nu ook al niet meer op vakantie. Die hebben het moeten doen met niet meer dan een reisje naar Gibraltar en naar Gran Canaria
Maakt voor die familie niet uit hoor, die lappen gewoon alle regels aan hun laarzenquote:Op vrijdag 24 december 2010 15:01 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ze is nog minderjarig, maar dat maakt in menig land niet zo veel uit
De eisen werden inderdaad gesteld door de familie, als ik deze column mag geloven:quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:35 schreef spuitje het volgende:
[..]
Als er sponsor was gevonden die beelden wilde uitzenden, maar die was en is er dus niet. Ga niet anderen de schuld geven van het falen van deze familie. Ze hebben dit kind op reis laten gaan zonder dat er financiele zekerheid was. Pa kwam eerder al melden dat ze financieel wat knijp zaten en nu de media weer zoeken met het verhaal dat ze niet eens naar hun kind kunnen als ze met haar boot ergens een paar maandjes ligt omdat het geld op is. En grote reparaties kunnen ook niet, "Laura moet maar bidden dat er niets stuk gaat".
Er waren wel meer dingen niet slim in de voorbereiding.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:16 schreef Aneurism het volgende:
Dat is niet zo heel slim, gaan zeilen terwijl je het budget niet rond hebt.
Ze werd duidelijk in iets meegesleept wat ze zelf iig. heel anders had gewild. Ze is aardig verscheurd ja.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar serieus: ik vind het in feite zielig voor Laura, zij is in een verscheurd gezin opgegroeid en gehersenspoeld door de ouders. Laura is maar een kind, het zijn natuurlijk de ouders die echt iets te verwijten valt..
Maar waarom zou je dat willen?quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:45 schreef livelink het volgende:
Lijkt me bijna onmogelijk om vervolgens weer in het gareel van studeren en/of werk te moeten komen in Nederland.
Dat niet alleen, maar ze is hier ook meermaals afgeschilderd als emotioneel al heel volwassen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 15:01 schreef Ronaldsen het volgende:
Ze is nog minderjarig, maar dat maakt in menig land niet zo veel uit
Nu heeft ze het vast wel naar haar zin. Ze zonderde zich wel vaker af.quote:Op vrijdag 24 december 2010 16:45 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat Laura het echt wel naar haar zin heeft nu. Ik vind haar op dit moment niet zielig. Ik vrees alleen dat ze het echt wel heel zwaar gaat krijgen als haar reis afgelopen is. Lijkt me bijna onmogelijk om vervolgens weer in het gareel van studeren en/of werk te moeten komen in Nederland.
Niet met die woorden natuurlijk, maar de gestelde eisen hebben wel gezorgd dat de Hurley te klein werd. Dat stond tenminste op de log op haar site. En die boot reisklaar maken heeft natuurlijk ook geld gekost. Plus dan nog de vlucht vorig jaar, ook een aardige hap uit het budget lijkt mij.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Moest ze van de rechter in een grotere boot dan?
Oh ja, het klimzusje wordt ook gepromoot. We zullen zienquote:Op zaterdag 25 december 2010 14:20 schreef BabeWatcher het volgende:
Vanavond komt het lieve zusje van Laura op tv
http://tros.nl/index.php?id=magiccircus
Dick Dekker is een heldhij heeft twee megatalenten op de wereld gezet.
Hij heeft ze verwekt, zijn ex- vrouw heeft ze op de wereld gezet, ere wie ere toekomt.quote:Op zaterdag 25 december 2010 14:20 schreef BabeWatcher het volgende:
Vanavond komt het lieve zusje van Laura op tv
http://tros.nl/index.php?id=magiccircus
Dick Dekker is een heldhij heeft twee megatalenten op de wereld gezet.
Ik zet mijn teiltje vast klaar.quote:Op zaterdag 25 december 2010 15:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh ja, het klimzusje wordt ook gepromoot. We zullen zien
Waarom? Zus staat toch helemaal los van het Laura drama? Als 12-jarige het zover schoppen aan de trapeze, is een hele prestatie. Daar zitten vele(!) uren training in.quote:
Kim lijkt me een heel bescheiden meisje, en moeder is ook niet bepaald publiciteitsgeil. Dus dat zie ik zo snel niet gebeuren.quote:Op zaterdag 25 december 2010 16:38 schreef Nibb-it het volgende:
Het is zeker een prestatie van die meid, maar ik heb inmiddels mijn buik wel vol van oma, paps en mams die stralend vertellen goed geweldig en fantastisch Laura en Kim wel niet zijn. Maar dit is geloof ik een programma waar de ouders niet in voorbij komen (?).
Misschien komt er een aankondiging dat ze als jongste circusartiest de wereld rond toert.
Zusje woont bij Babbels, de new age therapeute in plaats van Dick Dekker, de narcistische keukenmonteur (geniale naam trouwens) ..quote:Op zaterdag 25 december 2010 16:22 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Waarom? Zus staat toch helemaal los van het Laura drama? Als 12-jarige het zover schoppen aan de trapeze, is een hele prestatie. Daar zitten vele(!) uren training in.
Jammer, als werkelijk talent overschaduwd wordt door een grote zus die ook zo nodig wat moet presteren, maar niet verder weet te komen dan 4 maanden van een vakantie die 2 jaar zou moeten duren op kosten van anderen.
MIsschien gaat het daar uiteindelijk wel allemaal om: welke ouder het meest succesvolle kind weet af te leveren na een gescheiden opvoeding. Het zou me niet verbazen.
Leuke meid trouwens, die Kim![]()
Pa Dekker zal het dan ook niet van een vreemde hebbenquote:Op zaterdag 25 december 2010 16:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zusje woont bij Babbels, de new age therapeute in plaats van Dick Dekker, de narcistische keukenmonteur (geniale naam trouwens) ..
Een iets andere achtergrond, dus mss. wordt ze iets minder hard gepusht.
Hoewel ik het ergste vrees, want toen oma Dekker publiekelijk klaarkwam in de media op het boek van Laura, werd en passant even medegedeeld dat het zusje minstens net zo geniaal was op haar gebied.
Maar wie weet valt het mee, en wie weet heeft ze echt talent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |