abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90363057
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:47 schreef Sugarsnap het volgende:

[..]

Tuurlijk niet, Vanyel,
dan knip ik de rest ook wel uit de quote, hoewel ik dat persoonlijk dan ook wel weer jammer vind..
De vraag was ook niet helemaal serieus bedoeld.

Ik vind een discussie over dit soort dingen niet zo gek, maar die discussie is m.i. niet echt gebaat bij de mededeling dat je 'anti' iets bent. Een wat openere houding maakt zo'n gesprek meteen een stuk aangenamer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 23 december 2010 @ 21:51:30 #227
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_90363084
Ik snap wat je bedoelt, Claudia, het is ook niet mijn bedoeling om iemands mening de grond in te boren. Maar laat andermans keuzes dan ook in hun waarde (en daar bedoel ik niet specifiek jou mee)
pi_90363288
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:50 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind een discussie over dit soort dingen niet zo gek, maar die discussie is m.i. niet echt gebaat bij de mededeling dat je 'anti' iets bent. Een wat openere houding maakt zo'n gesprek meteen een stuk aangenamer.
Ik houd juist wel van dat felle en rechtlijnige! Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar ik vind ook dat de keuze voor het kinderdagverblijf tegenwoordig wat al te vanzelfsprekend is geworden. Al merk ik ook dat meer en meer ouders kiezen voor een constructie waarbij vader en/of opa's en oma's bijspringen.

Ik begrijp wel dat het gevoelig ligt, hoor, want zo'n discussie wordt al gauw persoonlijk en vervelend. Dat zie je ook in bijvoorbeeld de borstvoedingsdiscussie of de discussie over het moment om met introductie van vast voedsel te beginnen. Maar ik vind ook dat er ruimte moet zijn om niet alles 'even goed maar net anders' te vinden. Iedereen heeft voorkeuren en ideeen over wat het beste is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 23 december 2010 @ 22:01:31 #229
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_90363722
Ik zou heel graag willen dat mijn ouders of schoonouders kunnen bijspringen, maar helaas wonene mijn ouders 230 km bij ons vandaan en zijn mijn schoonouders vooral met zichzelf bezig. Daar komt ook nog eens bij dat ze alle vier nog fulltime werken. J. heeft 1 dag in de week verschoven zodat hij een 'papadag' heeft, maar daar staat tegenover dat we nog maar 1 dag in de week met z'n 3tjes thuis zijn, omdat hij nu op zaterdag moet werken.

Maar ik bied mijn excuses aan voor mijn felle reactie, het zullen de hormonen wel zijn (en mijn opvliegende karakter...)
pi_90363811
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik houd juist wel van dat felle en rechtlijnige!
Maar áls je dan graag fel en rechtlijnig wil zijn, wees dat dan ook.
Ik ben eigenlijk gevoeliger voor "hee ik ga niet in discussie maar ik heb wel een mening en die ventileer ik toch nog even, maar nee hoor, ik ga niet in discussie" wat ik de laatste tijd vrij regelmatig tegenkom in topics, dan voor het hebben van een (afwijkende, felle, tegengestelde, take your pick) mening op zich.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_90363922
Overigens, om er inhoudelijk nog iets over te zeggen, denk ik dat het heel gezond is voor een kind om naar een kdv te gaan.
Drie maanden vind ik daarvoor wel vroeg, maar daar is in veel gevallen (zo ook het mijne) helaas niet zoveel aan te doen als je een baan hebt die je ook na je periode thuis graag wil houden.
  donderdag 23 december 2010 @ 22:08:01 #232
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_90364105
Ik vind het onbegrijpelijk dat heel veel ouders kiezen voor een kdv boven een gastouders aan huis of hun kind bij een gastouder thuis. Ik heb veel op kdv's gewerkt en ook aardig wat verschillende en na een paar jaar was ik er helemaal klaar mee. Ouders hebben vaak een romantisch beeld van kindjes die fijn met elkaar spelen de hele dag of vermaakt worden door leidsters met allerlei leuke activiteiten per dag.
Feit is dat leidsters gewoon heel druk zijn de hele dag en maar weinig uurtjes hebben om echt actief met kindjes bezig te zijn, kindjes moeten gewoon heel veel zelfstandig spelen en zichzelf vermaken.
Zo zijn er nog heel veel voor en nadelen te noemen. Kinderen slapenvaak veel minder op een kdv, door het rumoer, terwijl ze eigenlijk meer zouden moeten slapen door de indrukken die ze opdoen.
Ik vond het naar om voor mijn gevoel achter de feiten aan te lopen en de kinderen niet de aandacht en zorg te kunnen geven die ze verdienen.

Anti-kdv klinkt wellicht wel lomp, maar het geeft wel duidelijk aan hoe of wat. Ik vind niet dat ik iets over een ander te zeggen heb, maar wat meer verdieping in andere vormen van opvang zou wel eens goed zijn, ipv er vanuit te gaan dat een kdv altijd goed is voor elk kind. Een rustig teruggetrokken kind, zal het minder prettig vinden dan een kind dat actief en ondernemend is.

@ Claudia. De reden dat ik me aan een jaar vasthou, is dat een kind zich in het eerste jaar het meest hecht aan de vaste verzorgers om hem/haar heen. Het is het belangrijkste hechtingsproces in je leven en het is belangrijk dat dat goed gebeurd. Dus door zoveel mogelijk bij een of twee vaste verzorgers te zijn.

Ik ben een voorstander van Natuurlijk Ouderschap, zoals weer meer ouders hier en elders.
pi_90364113
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 22:01 schreef Sugarsnap het volgende:

Maar ik bied mijn excuses aan voor mijn felle reactie, het zullen de hormonen wel zijn (en mijn opvliegende karakter...)
Joh, excuses zijn toch nergens voor nodig. :P Dat opvliegende karakter is wel heel herkenbaar, haha.

Weet je, ik heb mezelf gewoon erg verrast in mijn gedachtes over het kinderdagverblijf sinds Ivan er is. Als hij een plaats had gehad had ik hem er met 3 maanden naartoe gebracht, maar ik merk dat ik er steeds blijer mee begin te worden dat hij niet heel snel terecht kon. Zoals we het nu oplossen vind ik het heel fijn (2 dagen opa en oma, 1 dag ik, 1 dag mijn lief, 1 dag samen). Maar ik kijk ook wel uit naar het moment dat ik weer meer tijd heb voor mijn werk.
pi_90364364
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 22:08 schreef Juud79 het volgende:
Ik vind het onbegrijpelijk dat heel veel ouders kiezen voor een kdv boven een gastouders aan huis of hun kind bij een gastouder thuis.
Daarbij ga je er wel aan voorbij dat zowel bij kdv's als bij gastouders onderling natuurlijk kwaliteitsverschillen spelen. Ik ken ook mensen die na anderhalf jaar gastouder merken dat hun kind op het kdv veel vrolijker is en daar veel beter op de behoeftes wordt ingespeeld. En die behoeftes zijn inderdaad per kind anders.
pi_90364421
Het zou in ons geval ook maar om 1 dag in de week gaan. Ik geloof persoonlijk dat het goed is dat ze contact maakt met andere kinderen, dat is de voornaamste beweegreden. En misschien vind ik dat bij 6 maanden ook nog wel veel te vroeg. Ik heb gelukkig de 'luxe' om dat dan ook op dat moment te kunnen beslissen, ik ben er immers gewoon. Mijn lief gaat ook een dag minder werken omdat hij ook bij zijn dochter wil zijn.

Iedereen moet dat zelf invullen zoals dat voor hen goed voelt. Het enige wat ik niet begrijp is wanneer je je kindje 5 dagen in de week naar de opvang brengt, maar ook dat is een persoonlijke mening. Ik geloof zelf niet dat ons kindje een hechtingsprobleem krijgt wanneer ze 8 uur per week niet bij mij of haar vader is. Misschien vindt ze het zelfs wel een verademing :D .
pi_90364483
Ik heb nu een gastouder op het oog die op hun website wel heel mooi zegt dat ze ingaan op de behoeftes van het kind en dergelijke, maar ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk uit gaat pakken.
Maar ik moet eerst ook nog maar eens bellen of ze plek hebben, het voelt alleen zo stom, ik heb het pas over een maand of 10 een keer nodig...
pi_90364698
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 22:13 schreef twentemeisje het volgende:
Het zou in ons geval ook maar om 1 dag in de week gaan. Ik geloof persoonlijk dat het goed is dat ze contact maakt met andere kinderen, dat is de voornaamste beweegreden. En misschien vind ik dat bij 6 maanden ook nog wel veel te vroeg. Ik heb gelukkig de 'luxe' om dat dan ook op dat moment te kunnen beslissen, ik ben er immers gewoon. Mijn lief gaat desondanks ook een dag minder werken omdat hij ook bij zijn dochter wil zijn.

Iedereen moet dat zelf invullen zoals dat voor hen goed voelt. Het enige wat ik niet begrijp is wanneer je je kindje 5 dagen in de week naar de opvang brengt, maar ook dat is een persoonlijke mening. Ik geloof zelf niet dat ons kindje een hechtingsprobleem krijgt wanneer ze 8 uur per week niet bij mij of haar vader is. Misschien vindt ze het zelfs wel een verademing :D .
Eens. Lotte gaat dan wel 5 dagen, maar ik heb me daar hevig tegen verzet. Hier is dat echter doodnormaal en wordt zelfs vanuit het kdv gestimuleerd (hoewel ze daar financieel geen voordeel uit halen). Het gaat hier heel erg om het feit een kindje een vast ritme te geven. Lotte ontbijt standaard iedere dag op het kdv bijvoorbeeld. Onder het mom "ritme" zou ook het wennen sneller en makkelijker gaan. Ik merk dat dat inderdaad zo is, want nu ze een maand niet geweest is, is ze best wel van de kaart. Waar dat precies aan ligt kan ik niet zeggen, maar ik merk dat ze dr energie niet zo goed kwijt kan thuis, bijvoorbeeld.
Ik vind het wel erg fijn dat ze 2 dagen maar een halve dag gaat. Mn vriend is thuis op die dagen en haalt haar dan na het middagslaapje op.
Lotte!
Noah!
  donderdag 23 december 2010 @ 22:18:50 #238
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_90364787
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 22:14 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb nu een gastouder op het oog die op hun website wel heel mooi zegt dat ze ingaan op de behoeftes van het kind en dergelijke, maar ik ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk uit gaat pakken.
Maar ik moet eerst ook nog maar eens bellen of ze plek hebben, het voelt alleen zo stom, ik heb het pas over een maand of 10 een keer nodig...
Gewoon doen, als er plek is dan weet je het in ieder geval.
Tipje: Vraag ook om nummers vd andere ouders, zodat je die kan bellen over hun ervaringen met de GO.
En ga er overdag op de koffie om kennis te maken op het moment dat er andere kindjes aanwezig zijn, zo kan je goed zien of de manier van omgaan met de kindjes overeen komt met jullie wensen.
pi_90364978
Das niet stom hoor Laiveneertiekje, er zijn nou eenmaal wachtlijsten en het is goed om je van tevoren te oriënteren.
Ik ben het voor een deel wel met Juud eens, vooral het eerste stuk uit haar post. Ook ik heb een tijd op een kdv gewerkt en herken het feit dat er veel tijd verloren gaat die beter aan de kinderen kan worden besteedt. Ik zeg niet dat dit overal zo is, maar heb het wel op meerdere locaties van meerdere organisaties meegemaakt en dat is zo jammer.

TM, één dag in de week om te leren omgaan met leeftijdsgenootjes klinkt op zich als een goed idee.
Gek is dan weer (zeker na bovenstaand stukje, maar ik ga het toch zeggen) dat ik je zou willen adviseren om na te denken over twee dagen (of twee dagdelen), omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat kinderen die maar 1 dag per week op een kdv komen, daar behoorlijk veel moeite mee hebben.
Ze raken niet voldoende gewend aan de andere omgeving, mensen en kinderen waar ze de komende uren mee moeten doorbrengen. Het kost de medewerker dan behoorlijk veel tijd om zich te bekommeren om het kindje omdat het zich niet veilig genoeg voelt om lekker te gaan spelen en ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n kindje zich dan prettig voelt.
Tuurlijk, ieder kind is anders, maar nogmaals, dit is mijn ervaring.
pi_90365339
Ik ga me dus echt niet in de kdv discussie mengen. Sorry, maar is niet goed voor mijn bloeddruk geloof me.

Ik heb ineens weer eeeenorme honger. Echt belachelijk gewoon. En hoewel ik de sneeuw echt kotsbeu ben, is het maar goed dat ie er ligt, anders was ik naar de Mac gereden en dat durf ik nu niet.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 23 december 2010 @ 23:20:47 #241
323384 rotsje
kloon zoveel
pi_90368516
Danic de meeste kinderen die 1 dag komen van klein word dat gewoon hoor. Kijk vanaf 1 jaar 1 dag in de week is het een ander verhaal maar vanaf een half jaar zal het wel los lopen. Eigen ervaring op het kdv.

Ook ik heb op het kdv's/bso/psz-en stage gelopen en heel veel gezien de 5 jaar van mijn opleiding.
Maar iedereen denkt idd zoals juud zegt dat de leidster de hele dag met de kinderen op de grond zit en aandacht besteed. Maar dat is totaal niet. Wij hadden soms 12 kinderen op de groep met 2 leidsters. Nou echt die waren alleen maar papierwerk aan het doen. Ik deed alle activiteiten en de klusjes zoals bedjes verschonen enz..
Ik heb genoeg gezien en zou persoonlijk voor gastouder gaan. Een vriendin van mij heeft het ook gedaan. Ik ben fulltime thuis ivm handicap. Dus de kinderen hoeven ook niet naar een go of kdv.
maar zijn wel met 3 jaar naar de psz gegaan 3 ochtenden in de week.
3 januari is de eerste ochtend na 4 jaar weer voor mezelf. Ik kijk er naar uit. :)
Oudste naar school en jongste psz.
  vrijdag 24 december 2010 @ 08:10:21 #242
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_90381014
*Meld* Precies 37 weken vandaag. Straks de sneeuw in om de boodschappen binnen te krijgen.
pi_90381149
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 22:08 schreef Juud79 het volgende:
@ Claudia. De reden dat ik me aan een jaar vasthou, is dat een kind zich in het eerste jaar het meest hecht aan de vaste verzorgers om hem/haar heen. Het is het belangrijkste hechtingsproces in je leven en het is belangrijk dat dat goed gebeurd. Dus door zoveel mogelijk bij een of twee vaste verzorgers te zijn.
Als je die redening doorvoert is het toch juist belangrijk om je kind in die periode naar het kinderdagverblijf te brengen, mocht je dat uberhaupt willen doen? Ik heb het idee dat het bij Ivan nu vele malen lastiger wordt juist doordat hij die belangrijkste hechtingsfase achter zich heeft en al zo gewend is geraakt aan bepaalde mensen (zijn ouders en zijn opa en oma) en omgevingen. Het kinderdagverblijf was vanzelfsprekender voor hem geweest als hij er al naartoe was geweest.

Ik zou trouwens niet eens willen dat mijn kind op het kinderdagverblijf de hele dag vermaakt wordt.
pi_90381164
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 08:10 schreef Sugarsnap het volgende:
*Meld* Precies 37 weken vandaag. Straks de sneeuw in om de boodschappen binnen te krijgen.
*O*
pi_90381196
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 08:10 schreef Sugarsnap het volgende:
*O*
Sterkte met de boodschappen en de sneeuw!
pi_90381252
De baby gaat straks, net als Lotte nu, naar het kinderdagverblijf toe. Lotte heeft het daar vreselijk naar haar zin en ik ga er van uit dat de baby dat straks ook zal hebben. Het heeft even geduurd voor ze gewend was, maar dat was ook bij een ander soort van opvang zo geweest omdat ze toen vrij eenkennig was. Nu regelt ze daar wel de hele boel hoor ;)
De baby zal met ongeveer 4 maanden daar heen gaan doordat ik een maand langer ouderschapsverlof opneem na het zwangerschapsverlof.

Hier nog steeds alles rustig, gisteravond (laat) onverwacht bezoek van schoonouders, waarvan ik dacht dat alleen schoonvader even langs zou komen over het werk van manlief en schoonvader. Eigenlijk had ik helemaal niet zo'n zin in sociaal doen..mja..kom je dan niet echt onderuit
Uiteindelijk te laat naar bed dus (kwam ook door de secret santa lijstjes ;)) en vanmorgen om 6 uur was Lotte alweer wakker. Tja..dat is dan jammer, vanmiddag als ze gaat slapen halen we dat wel weer in.

Om 16:00 hebben we nog een afspraak bij de verloskundige :)
  vrijdag 24 december 2010 @ 08:41:36 #247
312987 PurpleDaisy
Kopietje van 1
pi_90381291
Wij willen de baby straks één dag in de week naar het kdv doen. Ik ben, als alles volgens de planning verloopt, 2 dagen thuis, 1 dag opa, 1 dag papadag. Dus houden we er 1 over.
We vinden het wel belangrijk dat hij/zij straks meer ziet dan alleen ons huis.

Maar goed, ik ben er nog niet zo in thuis. Vanaf 4 maanden naar het kdv, zoals mrien hierboven schrijft, klinkt voor mij ook wel logisch. Ik neem na het bevallingsverlof ook ouderschapsverlof op, en dan zal ik naar m'n uren moeten gaan kijken op m'n werk.
pi_90381742
Ik denk dat het moeilijk is om vast te stellen wat 'het beste' is voor je kind. Hoe definieer je dat? En moeilijker nog, hoe meet je het? Hebben kinderen die al vroeg naar een kinderdagverblijf gaan later bijvoorbeeld meer sociaal-emotionele stoornissen, en hoe weet je dan zeker dat andere factoren daar niet ook op van invloed zijn geweest? Of kijk je meer naar kortetermijneffecten, en hoeveel gewicht moet je daaraan geven?

Kortom, erg lastig. Ik denk dat je die keuze toch op je eigen gevoel en naar eigen inzicht moet maken. Ivan ging toen hij 3 maanden oud was 2 dagen per week naar zijn opa en oma, heeft het daar niet moeilijk mee gehad en is nu erg aan hen gehecht. Ik vind dat heel waardevol. Het is bovendien ook praktisch, want als er eens iets is dan heeft hij een tweede plek waar hij zich geborgen voelt.

Je moet dit soort keuzes wel maken voor je kind er is, terwijl ik heb gemerkt dat juist de geboorte voor mij nog zoveel veranderde. Het is denk ik dus zinvol om je er vantevoren op voor te bereiden dat je misschien behoefte hebt aan andere zaken dan je tevoren dacht. De een zal meer thuis willen blijven, de ander voelt juist een grote behoefte om vaker van huis te zijn en iets voor zichzelf te hebben.
  vrijdag 24 december 2010 @ 09:39:43 #249
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_90382125
Gewoon puur uit nieuwsgierigheid, hoe weet je nou of je een goede gastouder hebt gevonden? Ik vond het beslissen van een kdv op zich al moeilijk!
Het probleem bij mij/ons is dat ik de eerste van mijn vriendinnen ben die zwanger is, ik heb ook al bij familie rond gevraagd maar niemand heeft ervaring met een kdv.

We hebben gelukkig een vrij klein kinderdagverblijf gevonden, hopelijk hebben ze daar plek. Wel heb ik ons gisteren ingeschreven bij een andere kdv-organisatie. Daarvan zitten 3 kdv's bij ons in de buurt.

Gastouderschap-optie houd ik ook nog steeds open, maar daar moet ik me dan toch nog wat meer in verdiepen; net zoals kdv is het belangrijk voor mij om te weten wat ik precies moet weten om een beslissing daarover te maken..
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_90382505
Kleinschaligheid van een kinderdagverblijf hoeft ook niet iets positiefs te zijn. Wij hadden een klein kinderdagverblijf op het oog waar de boel niet echt goed geregeld was. Het grotere kinderdagverblijf lijkt de zaken meer op orde te hebben. En een voordeel is bijvoorbeeld dat zij vaste flexkrachten hebben. Dat kunnen ze zich veroorloven doordat ze meerdere vestigingen hebben door de stad heen.

Van gastouderschap weet ik helaas niets. Het lijkt me ook echt heel moeilijk om daar een goede keuze in te maken. Er is minder externe toezicht, dus je moet iemand wel écht vertrouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')