Klopt maar het risico is een stuk beter geprijsd, dus de bank ziet dat dan als een betere garantstelling want hun inkomsten nemen toe tegenover hetzelfde risico.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Praat geen onzin, tegenover die lening staat dan namelijk geen garantstelling. Dus dat is lood om oud ijzer.
Die 3,5% rente krijgt niemand meer nuquote:Op woensdag 22 december 2010 12:15 schreef Bayswater het volgende:
Nu vroeg ik mij af hoe ze bij TV makelaar aan die netto lage maandlasten komen. Antwoord staat gewoon op de site:![]()
![]()
De beste hypotheek met de laagste maandlasten
Zou je zelf een woning in deze prijsklasse willen kopen dan kun je onderstaande berekening als richtlijn aanhouden:
Koopsom woning ¤ 590.000 k.k.
Benodigde hypotheek ¤ 633.000,-
Opgebouwd uit 2 leningdelen:
1) ¤ 533.000,- aflossingsvrij, rente 1 jaar vast tegen 3,9%
2) ¤ 100.000,- bankspaar, rente 5 jaar vast tegen 3,5%
Bruto maandlast ¤ 2.273,-
Belastingvoordeel ¤ 926,-
Netto maandlast ¤ 1.347,-
Bovenstaande berekening is gebaseerd op een rentevast periode van 5 jaar. Er is een premie van ¤ 90,- voor de overlijdensrisicoverzekering in de berekening meegenomen. Je kunt er voor kiezen de rente voor kortere of juist langere tijd vast te zetten. Kortom; er is dus heel veel mogelijk met allerlei soorten hypotheken en hypotheekvarianten. Om de beste keuze te maken is het handig om je te laten bijstaan door een deskundige, onafhankelijke hypotheekadviseur.
Als je hier ook gebruik van wilt maken, klik dan hier voor een vrijblijvende afspraak met een adviseur van de Van Bruggen Adviesgroep.
De huurtokkies van deze wereld gaan jullie vast bijstand verlenenquote:Op woensdag 22 december 2010 12:39 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan een volksopstand gaan krijgen.
Ik denk dat we een wet krijgen die het juist mogelijk maakt om deze constructie te bevorderen. De rente over zo'n PL-tje zijn nl. niet aftrekbaar, scheelt de overheid een hoop poen bij hogere rentestanden. Immers... je moet lenen voor het aflossen van schulden die niet gedekt zijn door een onderpand dus heb je ook geen recht meer op HRAquote:Op woensdag 22 december 2010 12:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik denk dat we dan een wet krijgen die dit verbiedt.
Mensen die een dergelijke hypotheek afsluiten voor een dergelijk huis verdienen het gewoon om failliet te gaanquote:Op woensdag 22 december 2010 12:15 schreef Bayswater het volgende:
Nu vroeg ik mij af hoe ze bij TV makelaar aan die netto lage maandlasten komen. Antwoord staat gewoon op de site:![]()
![]()
De beste hypotheek met de laagste maandlasten
Zou je zelf een woning in deze prijsklasse willen kopen dan kun je onderstaande berekening als richtlijn aanhouden:
Koopsom woning ¤ 590.000 k.k.
Benodigde hypotheek ¤ 633.000,-
Opgebouwd uit 2 leningdelen:
1) ¤ 533.000,- aflossingsvrij, rente 1 jaar vast tegen 3,9%
2) ¤ 100.000,- bankspaar, rente 5 jaar vast tegen 3,5%
Bruto maandlast ¤ 2.273,-
Belastingvoordeel ¤ 926,-
Netto maandlast ¤ 1.347,-
Bovenstaande berekening is gebaseerd op een rentevast periode van 5 jaar. Er is een premie van ¤ 90,- voor de overlijdensrisicoverzekering in de berekening meegenomen. Je kunt er voor kiezen de rente voor kortere of juist langere tijd vast te zetten. Kortom; er is dus heel veel mogelijk met allerlei soorten hypotheken en hypotheekvarianten. Om de beste keuze te maken is het handig om je te laten bijstaan door een deskundige, onafhankelijke hypotheekadviseur.
Als je hier ook gebruik van wilt maken, klik dan hier voor een vrijblijvende afspraak met een adviseur van de Van Bruggen Adviesgroep.
Alleen als verlicht despoot ga ik aan de slagquote:
Nee hoor. Je krijgt gewoon die lening niet.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Klopt maar het risico is een stuk beter geprijsd, dus de bank ziet dat dan als een betere garantstelling want hun inkomsten nemen toe tegenover hetzelfde risico.
Zal eerder als Desperado zijn.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:05 schreef xenobinol het volgende:
Alleen als verlicht despoot ga ik aan de slag
De TV makelaarquote:Op woensdag 22 december 2010 12:51 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mensen die een dergelijke hypotheek afsluiten voor een dergelijk huis verdienen het gewoon om failliet te gaan
Dan moet je woning verkocht worden of de bank dwingt je het hypotheekcontract open te breken en te gaan lenen tegen een hogere rente. Voor deze service zullen ze ook vast de nodige kosten gaan vragen. Bankstersquote:Op woensdag 22 december 2010 13:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee hoor. Je krijgt gewoon die lening niet.
Kijk, die reactie snap ik niet. Je koopt een huis om in te wonen, niet om winst te maken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die erop speculeren, maar het overgrote deel wil gewoon lekker wonen. Huren of kopen, in the long run maakt het niks uit. Sterker nog, kopen is goedkoper naarmate de inflatie haar werk doet. Je betaald gewoon braaf je hypotheek en daarna ben je eigenaar van je huis. Jij bent echt een meester in het doemdenken.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies.... niets geen paniek.... heel veel mensen zitten voorgoed gevangen in hun woonhuis. De banken blijven ze gewoon lekker melken, zij gaan hun centjes wel krijgen. In geval jij niet meer kan betalen schoppen ze je gewoon op straat en gaan die huizen verhuren aan mensen die het wel kunnen betalen. Banken worden de nieuwe woningcorporaties![]()
Allemaal dankzij de subsidie genaamd HRA
Hoeveel huizenverkopers hebben dat de afgelopen 10 jaar wel gedaan (en voor het grote deel gelukt). Mensen die iig minimaal hun kosten koper eruit wilde hebben na 3-5 jaar om naar het volgende huisje te gaan?quote:Op woensdag 22 december 2010 13:28 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Kijk, die reactie snap ik niet. Je koopt een huis om in te wonen, niet om winst te maken.
Dat zijn er veel geweest, maar dat is opzich niet erg. De markt bepaalde de prijzen en als zij willen blijven verhuizen... ga je gang. Maar hier wordt af en toe net gedaan alsof je de duivel himself bent, omdat je koopt.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:35 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hoeveel huizenverkopers hebben dat de afgelopen 10 jaar wel gedaan (en voor het grote deel gelukt). Mensen die iig minimaal hun kosten koper eruit wilde hebben na 3-5 jaar om naar het volgende huisje te gaan?
Ik ben geen meester in het doemdenken, ik hoef alleen maar te analyseren. Het zijn juist de meester optimisten die de economie hebben opgeblazen.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:28 schreef Freak188 het volgende:
Kijk, die reactie snap ik niet. Je koopt een huis om in te wonen, niet om winst te maken. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die erop speculeren, maar het overgrote deel wil gewoon lekker wonen. Huren of kopen, in the long run maakt het niks uit. Sterker nog, kopen is goedkoper naarmate de inflatie haar werk doet. Je betaald gewoon braaf je hypotheek en daarna ben je eigenaar van je huis. Jij bent echt een meester in het doemdenken.
Iedere tiende procent per jaar inflatie, werkt in het voordeel van een koper. Salaris wordt jaarlijks aangepast, maandlasten gaan naar beneden.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben geen meester in het doemdenken, ik hoef alleen maar te analyseren. Het zijn juist de meester optimisten die de economie hebben opgeblazen.
Of er een sterke inflatie gaat komen? Ik vraag het me af, als wij hier in Europa het Amerikaanse voorbeeld gaan volgen wel, maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Europa heeft over zo'n besluit minstens 10 jaar de tijd nodig
Dat valt nog te bezien, als jouw onderpand enorm in waarde daalt dan is de kredietwaardigheid van de bank in het geding. Zij zullen dan dit bedrag moeten afboeken van hun eigen vermogen waardoor hun dekkingsgraad in het geding komt. Je kan je voorstellen dat de bank dus minder centjes kan verdienen en dit verlies gaan ze echt niet zonder slag of stoot accepteren. Beter is het om het deel van de lening op te eisen dat niet meer gedekt is, lees de kleine lettertjes er maar eens goed op naquote:Op woensdag 22 december 2010 13:28 schreef Bayswater het volgende:
Als de rente flink stijgt heeft de bank het al druk genoeg met de mensen waarvan de rentevasteperiode afloopt en gaan verlengen. Die gaan zich dan echt niet druk maken over de mensen met een lange rentevasteperiode die gewoon maandelijks netjes betalen.
zHeurders bedoel je?quote:Op woensdag 22 december 2010 12:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De huurtokkies van deze wereld gaan jullie vast bijstand verlenen
De mensen met NHG hebben sowieso geen aflossingsvrije hypotheek, en de mensen zonder NHG betalen al een hogere rente door het hogere risico voor de bank.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:53 schreef xenobinol het volgende:
Aflossingsvrij is leuk als de waarde stijgt en je lekker HRA kan lurken, maar als de waarde daalt wordt het zwaard van Damocles onthuld
Nou.... dat is nog maar de vraag of het salaris wordt aangepastquote:Op woensdag 22 december 2010 13:50 schreef Freak188 het volgende:
Iedere tiende procent per jaar inflatie, werkt in het voordeel van een koper. Salaris wordt jaarlijks aangepast, maandlasten gaan naar beneden.
Kijk nu eens... Mijn schuld is minder waard geworden:quote:Op woensdag 22 december 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou.... dat is nog maar de vraag of het salaris wordt aangepast
http://www.elsevier.nl/we(...)ger-dan-inflatie.htm
quote:Terwijl de lonen dit jaar minder hard stijgen, neemt de inflatie toe. De prijzen stegen begin dit jaar nog met 0,8 procent, maar de inflatie ligt inmiddels boven de 1,5 procent.
Niet volledig aflossingsvrij, maar zelfs bij een constructie waar je aflost kan het probleem zich voordoen.quote:Op woensdag 22 december 2010 13:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De mensen met NHG hebben sowieso geen aflossingsvrije hypotheek, en de mensen zonder NHG betalen al een hogere rente door het hogere risico voor de bank.
loonstijging lager dan inflatie =/= lonen niet aangepastquote:Op woensdag 22 december 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nou.... dat is nog maar de vraag of het salaris wordt aangepast
http://www.elsevier.nl/we(...)ger-dan-inflatie.htm
Jip. Xeno roept nogal hoe hij vindt dat alles moet zijn maar dit is zoals het is. Dus houd er rekening mee, en kopen is dan zeker niet slecht. Eeerlijk nee, realiteit ja.quote:Op woensdag 22 december 2010 14:05 schreef Hanoying het volgende:
[..]
loonstijging lager dan inflatie =/= lonen niet aangepast
Overigens bewijs je met je verhaal over "bijstorten als de huizenprijs daalt en dus allemaal de sjaak" wederom dat je weinig snapt van nederland polderland.
Op het moment dat banken veel moeten gaan afboeken en hierdoor zelf in de problemen komen is het inderdaad niet onmogelijk dat ze mensen met een hypotheek > waarde huis vragen bij te storten, volgens de regels mogen ze dit doen en in bepaalde uitzonderlijke scenario's zullen ze dit waarschijnlijk ook doen.
Maar als dit op grote schaal gaat spelen (vooralsnog speelt het uberhaupt niet) dan is het echt niet zo dat iedereen de sjaak is en een halve ton of een ton tegen frisia percentages gaat moeten afsluiten om bij te storten. Zo werkt nederland namelijk niet.. Op het moment dat dit gaat spelen komt er een staatsfonds wwaar mensen de bijstorting kunnen lenen tegen een hypotheek conforme rente en maakt het voor hun maandlasten weinig tot niets uit.
Moet ik dan als belasting betalende huurder mede opdraaien voor een dergelijk fonds? Dat is toch niet eerlijk?
Antwoord: Inderdaad en inderdaad, maar zo werkt het wel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |