Nieuwbouw is altijd goed, lage lasten , goede isolatie, enzquote:Op woensdag 22 december 2010 09:41 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik bekijk het zo:
De rente is historisch laag.
De huizenprijzen zijn voor bij hun historisch hoogtepunt, ik heb mijn (nieuwbouw)huis echter gekocht met 15% korting. Dus die heb ik vast te pakken.
Het is nieuwbouw, een huis voor altijd wat mij betreft.
De HRA zal echt niet zomaar afgeschaft worden, hooguit gefaseerd dus wat dat betreft zit je ook wel goed hoor en over 30 jaar is je huis gegarandeerd een stuk meer waard dan nu. Inflatie ftwquote:Op woensdag 22 december 2010 09:41 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik bekijk het zo:
De huizenprijzen zijn voor bij hun historisch hoogtepunt, ik heb mijn (nieuwbouw)huis echter gekocht met 15% korting. Dus die heb ik vast te pakken.
Het kopen van een huis wordt alleen maar duurder bij het stijgen van de rente, dus zakken idd de prijzen. Ik los 80% van mijn hypotheek af in de maandlast, dus ik maak mij niet zo zorgen over 30 jaar.
Ik verwacht dat de aftrek er redelijk snel aan gaat, maar ik zit nu iig in een oud regime + dat ik de brutolast ook kan dragen.
Het dalen van de huizenprijzen zal hoop ik worden gecompenseerd door devaluatie van de euro.
Zeker niet, nu kopen voor 5 jaar is niet slim. Lekker huren en sparen.quote:Op woensdag 22 december 2010 09:58 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De HRA zal echt niet zomaar afgeschaft worden, hooguit gefaseerd dus wat dat betreft zit je ook wel goed hoor en over 30 jaar is je huis gegarandeerd een stuk meer waard dan nu. Inflatie ftw
Ik kan ook best begrijpen dat mensen nu kopen, lage maandlasten, zekerheid, gezinnetje, etc. Ik denk dat de discussie kopen versus huren op de lange termijn dan ook helemaal niet zo'n issue is. Op de lange termijn kan je altijd beter kopen dan huren.
Ikzelf krijg echter jeuk bij de gedachte aan een huis met een waarde X en een hypotheek > X waar je vervolgens verplicht aan vast zit. Ik koop met liefde een huis maar wil wel graag binnen een jaar of 5 doorstromen naar een ander en beter huis, dit is dan niet het moment supreme om in te stappen.
Als de rente stijgt dan daalt de waarde van jouw huis in rap tempo, wat nu als de bank het verschil tussen de geleende som en de werkelijke waarde komt opeisen? Sta jij dan op straat?quote:Op woensdag 22 december 2010 07:47 schreef iamcj het volgende:
[..]
Is toch simpel, ik heb net een huis gekocht tegen 4,8% rente voor 30 jaar. Als straks de rente mocht stijgen tot zeg 8%, kan ik beter 1000 euro in een lange termijn deposito stoppen dan dat ik het aflos.
Stel dit gebeurt over 5 jaar.
scenario 1, niet aflossen: 1000 euro 25 jaar tegen 8% waaraan ik theoretisch mijn rente onttrek levert ca. 4000 op.
scenario 2, wel aflossen: de rente die ik niet hoef te betalen op een spaarrekening met gemiddeld 5% rendement geeft ca. 1340 euro.
Overigens vind ik het heel realistisch om te veronderstellen dat mensen in hun eerste woning niet langer dan 5 jaar blijven zitten. Maar het is inderdaad zo dat die groep mensen beter kunnen huren.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:00 schreef iamcj het volgende:
[..]
Zeker niet, nu kopen voor 5 jaar is niet slim. Lekker huren en sparen.
Waarom zou het oude regiem ontzien worden in de afschaffing van de HRA? Ik verwacht dat er een systeem komt waarbij iedereen gekort gaat worden.quote:Op woensdag 22 december 2010 09:41 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik bekijk het zo:
Het kopen van een huis wordt alleen maar duurder bij het stijgen van de rente, dus zakken idd de prijzen. Ik los 80% van mijn hypotheek af in de maandlast, dus ik maak mij niet zo zorgen over 30 jaar.
Ik verwacht dat de aftrek er redelijk snel aan gaat, maar ik zit nu iig in een oud regime + dat ik de brutolast ook kan dragen.
Het dalen van de huizenprijzen zal hoop ik worden gecompenseerd door devaluatie van de euro.
Precies, lekker hurenquote:Op woensdag 22 december 2010 10:00 schreef iamcj het volgende:
Zeker niet, nu kopen voor 5 jaar is niet slim. Lekker huren en sparen.
Ik voorzie geen politieke carriere voor jequote:Op woensdag 22 december 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom zou het oude regiem ontzien worden in de afschaffing van de HRA? Ik verwacht dat er een systeem komt waarbij iedereen gekort gaat worden.
Ik denk dat de machtsbalans langzaam veranderd, ten nadele van de babyboomers.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:38 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik voorzie geen politieke carriere voor je
Dat denk ik ook en door aanpassing op het forfait kan dat ongemerktquote:Op woensdag 22 december 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waarom zou het oude regiem ontzien worden in de afschaffing van de HRA? Ik verwacht dat er een systeem komt waarbij iedereen gekort gaat worden.
De babyboomers zijn niet de groep die in de problemen komt als de HRA zonder pardon van de ene op de andere dag wordt afgeschaft.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ik denk dat de machtsbalans langzaam veranderd, ten nadele van de babyboomers.
Dat doen ze niet, zolang ik braaf mijn aflossingen doe. NHGquote:Op woensdag 22 december 2010 10:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als de rente stijgt dan daalt de waarde van jouw huis in rap tempo, wat nu als de bank het verschil tussen de geleende som en de werkelijke waarde komt opeisen? Sta jij dan op straat?
Dat zou wel heel bijzonder zijn in dit polderland.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Zolang je gewoon netjes je lasten betaald zal het de bank worst zijn. Beter 20.000 ongedekt op een lening van 200.000 dan een executieverkoop en met een oninbare vordering van 70.000 blijven zitten.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:27 schreef xenobinol het volgende:
Als de rente stijgt dan daalt de waarde van jouw huis in rap tempo, wat nu als de bank het verschil tussen de geleende som en de werkelijke waarde komt opeisen? Sta jij dan op straat?
Ik merk dat steeds meer babyboomers het graaigedrag van hun generatiegenoten meer dan spuugzat worden. Ze beginnen langzaam maar zeker door te krijgen dat hun pensioenen dankzij de graaicultuur zwaar onder druk zullen komen te staan.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik denk dat de machtsbalans langzaam veranderd, ten nadele van de babyboomers.
Sure..... babyboomers hebben natuurlijk geen enkele last van sterk dalende vastgoedprijzenquote:Op woensdag 22 december 2010 10:45 schreef Hanoying het volgende:
[..]
De babyboomers zijn niet de groep die in de problemen komt als de HRA zonder pardon van de ene op de andere dag wordt afgeschaft.
Schadeclaims worden steeds vaker afgewezen als blijkt dat de bank jouw teveel geld heeft gegeven. Ik verwacht dat als de pot leeg raakt ze heel erg kritisch gaan kijken en de banken gewoon gaan dwingen hun verliezen te nemen. De bank gaat vervolgens gewoon alsnog jouw zwaar onder druk zetten.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:51 schreef iamcj het volgende:
Dat doen ze niet, zolang ik braaf mijn aflossingen doe. NHG
Precies.... niets geen paniek.... heel veel mensen zitten voorgoed gevangen in hun woonhuis. De banken blijven ze gewoon lekker melken, zij gaan hun centjes wel krijgen. In geval jij niet meer kan betalen schoppen ze je gewoon op straat en gaan die huizen verhuren aan mensen die het wel kunnen betalen. Banken worden de nieuwe woningcorporatiesquote:Op woensdag 22 december 2010 11:11 schreef Freak188 het volgende:
Volgens mij wordt de woningmarkt stilletjes hervormd.
---
Dus de betaalbaarheid van huizen zal toenemen.
Als de waarde met een halve ton zakt dan moet de bank dus even een halve ton afboeken. Dat is niet bepaald gunstig voor hun balans. Wat denk jij dat er gebeurt als dit voor een groot deel van hun hypotheeknemers gebeurd? Ik denk dat jij dan verzocht word even af te lossen, uiteraard kun je dat bedrag geleend krijgen tegen een hogere rentequote:Op woensdag 22 december 2010 11:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk. Zolang je gewoon netjes je lasten betaald zal het de bank worst zijn. Beter 20.000 ongedekt op een lening van 200.000 dan een executieverkoop en met een oninbare vordering van 70.000 blijven zitten.
Praat geen onzin, tegenover die lening staat dan namelijk geen garantstelling. Dus dat is lood om oud ijzer.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:35 schreef xenobinol het volgende:
uiteraard kun je dat bedrag geleend krijgen tegen een hogere rente
Ik denk dat we dan een volksopstand gaan krijgen.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Schadeclaims worden steeds vaker afgewezen als blijkt dat de bank jouw teveel geld heeft gegeven. Ik verwacht dat als de pot leeg raakt ze heel erg kritisch gaan kijken en de banken gewoon gaan dwingen hun verliezen te nemen. De bank gaat vervolgens gewoon alsnog jouw zwaar onder druk zetten.
Ik denk dat we dan een wet krijgen die dit verbiedt.quote:Op woensdag 22 december 2010 12:39 schreef iamcj het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan een volksopstand gaan krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |