abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 december 2010 @ 09:43:26 #126
324665 meth77
to do or not to do
pi_90277158
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 09:41 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ik bekijk het zo:

De rente is historisch laag.
De huizenprijzen zijn voor bij hun historisch hoogtepunt, ik heb mijn (nieuwbouw)huis echter gekocht met 15% korting. Dus die heb ik vast te pakken.

Het is nieuwbouw, een huis voor altijd wat mij betreft.
Nieuwbouw is altijd goed, lage lasten , goede isolatie, enz
  woensdag 22 december 2010 @ 09:58:02 #127
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_90277517
quote:

[..]

Ik bekijk het zo:

De huizenprijzen zijn voor bij hun historisch hoogtepunt, ik heb mijn (nieuwbouw)huis echter gekocht met 15% korting. Dus die heb ik vast te pakken.

Het kopen van een huis wordt alleen maar duurder bij het stijgen van de rente, dus zakken idd de prijzen. Ik los 80% van mijn hypotheek af in de maandlast, dus ik maak mij niet zo zorgen over 30 jaar.

Ik verwacht dat de aftrek er redelijk snel aan gaat, maar ik zit nu iig in een oud regime + dat ik de brutolast ook kan dragen.

Het dalen van de huizenprijzen zal hoop ik worden gecompenseerd door devaluatie van de euro.
De HRA zal echt niet zomaar afgeschaft worden, hooguit gefaseerd dus wat dat betreft zit je ook wel goed hoor en over 30 jaar is je huis gegarandeerd een stuk meer waard dan nu. Inflatie ftw

Ik kan ook best begrijpen dat mensen nu kopen, lage maandlasten, zekerheid, gezinnetje, etc. Ik denk dat de discussie kopen versus huren op de lange termijn dan ook helemaal niet zo'n issue is. Op de lange termijn kan je altijd beter kopen dan huren.

Ikzelf krijg echter jeuk bij de gedachte aan een huis met een waarde X en een hypotheek > X waar je vervolgens verplicht aan vast zit. Ik koop met liefde een huis maar wil wel graag binnen een jaar of 5 doorstromen naar een ander en beter huis, dit is dan niet het moment supreme om in te stappen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  woensdag 22 december 2010 @ 10:00:36 #128
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90277569
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 09:58 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De HRA zal echt niet zomaar afgeschaft worden, hooguit gefaseerd dus wat dat betreft zit je ook wel goed hoor en over 30 jaar is je huis gegarandeerd een stuk meer waard dan nu. Inflatie ftw

Ik kan ook best begrijpen dat mensen nu kopen, lage maandlasten, zekerheid, gezinnetje, etc. Ik denk dat de discussie kopen versus huren op de lange termijn dan ook helemaal niet zo'n issue is. Op de lange termijn kan je altijd beter kopen dan huren.

Ikzelf krijg echter jeuk bij de gedachte aan een huis met een waarde X en een hypotheek > X waar je vervolgens verplicht aan vast zit. Ik koop met liefde een huis maar wil wel graag binnen een jaar of 5 doorstromen naar een ander en beter huis, dit is dan niet het moment supreme om in te stappen.
Zeker niet, nu kopen voor 5 jaar is niet slim. Lekker huren en sparen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_90278332
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 07:47 schreef iamcj het volgende:

[..]

Is toch simpel, ik heb net een huis gekocht tegen 4,8% rente voor 30 jaar. Als straks de rente mocht stijgen tot zeg 8%, kan ik beter 1000 euro in een lange termijn deposito stoppen dan dat ik het aflos.

Stel dit gebeurt over 5 jaar.

scenario 1, niet aflossen: 1000 euro 25 jaar tegen 8% waaraan ik theoretisch mijn rente onttrek levert ca. 4000 op.

scenario 2, wel aflossen: de rente die ik niet hoef te betalen op een spaarrekening met gemiddeld 5% rendement geeft ca. 1340 euro.
Als de rente stijgt dan daalt de waarde van jouw huis in rap tempo, wat nu als de bank het verschil tussen de geleende som en de werkelijke waarde komt opeisen? Sta jij dan op straat?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 22 december 2010 @ 10:29:22 #130
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90278372
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:00 schreef iamcj het volgende:

[..]

Overigens vind ik het heel realistisch om te veronderstellen dat mensen in hun eerste woning niet langer dan 5 jaar blijven zitten. Maar het is inderdaad zo dat die groep mensen beter kunnen huren.

In de jaren '90 ging dat lekker, dat kopen, 5 jaar zitten en verkopen. Toen werd de zeepbel volgepompt met steeds hogere huizenprijzen.

Als je dit nu doet
- Betaal je 10% Kosten Koper, waaronder 6% verhuisbelasting (overdrachtsbelasting).
- Loop je het risico dat (lees: het is zo goed als zeker dat:) de huizenprijzen verder dalen.

Laat ik me even focussen op die 10% Kosten Koper. Op een woning van 200k is dat dus 20k. Als je dat in 5 jaar moet ophoesten, betaal je alleen aan kosten koper 333 euro per maand om af te lossen.

Daar komt nog rente bij. Ik ga ervan uit dat je na HRA netto 2.5% rente betaalt. Die rente hef ik dan over 20k, want je loopt door die kosten koper in feite 20k achter op het afbetalen van je hypotheek dus ik kan die rente over de hele periode aan het hele bedrag toeschrijven. Aan rente betaal je dan 42 euro per maand ten behoeve van die kosten koper.

Dus als je een huis koopt en je verhuist na 5 jaar, dan ben je alleen al aan Kosten Koper 375 euro per maand kwijt. En dan gaat het nog maar om kleine woning.

Aan netto rentelasten (dus na hypotheekrenteaftrek) ben je bovendien zo'n 417 euro kwijt. Dus voor zo'n kutwoning betaal je bijna 800 euro voordat je een cent spaart aan aflossing.

Voor dat geld ben je dan verplicht om meer OZB en dergelijke te betalen dan een huurder. Dat dan weer wel. 8-) Ook ben je zelf verantwoordelijk voor onderhoud (wat ook in de cijfers kan lopen).

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten van de waardedaling van je woning waarvoor je dan opdraait :)

Voor dat geld kun je aardig huren. En dan heb je je handen vrij om een woning te kopen als de markt gunstiger wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door droom_econoom8 op 22-12-2010 10:41:13 ]
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_90278408
quote:

[..]

Ik bekijk het zo:

Het kopen van een huis wordt alleen maar duurder bij het stijgen van de rente, dus zakken idd de prijzen. Ik los 80% van mijn hypotheek af in de maandlast, dus ik maak mij niet zo zorgen over 30 jaar.

Ik verwacht dat de aftrek er redelijk snel aan gaat, maar ik zit nu iig in een oud regime + dat ik de brutolast ook kan dragen.

Het dalen van de huizenprijzen zal hoop ik worden gecompenseerd door devaluatie van de euro.
Waarom zou het oude regiem ontzien worden in de afschaffing van de HRA? Ik verwacht dat er een systeem komt waarbij iedereen gekort gaat worden.
I'll sing you a lullaby.
pi_90278508
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:00 schreef iamcj het volgende:

Precies, lekker huren ^O^
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 22 december 2010 @ 10:38:32 #133
194833 Hanoying
pi_90278675
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Waarom zou het oude regiem ontzien worden in de afschaffing van de HRA? Ik verwacht dat er een systeem komt waarbij iedereen gekort gaat worden.
Ik voorzie geen politieke carriere voor je :)
  woensdag 22 december 2010 @ 10:39:29 #134
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90278710
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:38 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik voorzie geen politieke carriere voor je :)
Ik denk dat de machtsbalans langzaam veranderd, ten nadele van de babyboomers.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  woensdag 22 december 2010 @ 10:41:40 #135
324665 meth77
to do or not to do
pi_90278803
quote:

[..]

Dat denk ik ook en door aanpassing op het forfait kan dat ongemerkt
  woensdag 22 december 2010 @ 10:45:13 #136
194833 Hanoying
pi_90278910
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De babyboomers zijn niet de groep die in de problemen komt als de HRA zonder pardon van de ene op de andere dag wordt afgeschaft.
  woensdag 22 december 2010 @ 10:51:56 #137
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90279105
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als de rente stijgt dan daalt de waarde van jouw huis in rap tempo, wat nu als de bank het verschil tussen de geleende som en de werkelijke waarde komt opeisen? Sta jij dan op straat?
Dat doen ze niet, zolang ik braaf mijn aflossingen doe. NHG
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  woensdag 22 december 2010 @ 10:54:34 #138
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90279192
quote:

[..]

Dat zou wel heel bijzonder zijn in dit polderland.
pi_90279702
Volgens mij wordt de woningmarkt stilletjes hervormd.

Vanaf volgend jaar gaan de hypotheekverstrekkers minder uitlenen aan potentiele kopers (vanwege strengere eisen voor banken). Dus kopers kunnen straks eenvoudigweg geen huis kopen, op basis van de vraagprijs. Dus de verkoper zal water bij de wijn moeten doen. Dit zal in ieder geval de vraagprijs doen zakken. Dat is volgens mij de eerste stap op weg naar meer maatregelen.

Dus de betaalbaarheid van huizen zal toenemen.
pi_90281854
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:27 schreef xenobinol het volgende:
Dat lijkt me sterk. Zolang je gewoon netjes je lasten betaald zal het de bank worst zijn. Beter 20.000 ongedekt op een lening van 200.000 dan een executieverkoop en met een oninbare vordering van 70.000 blijven zitten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 22 december 2010 @ 12:15:59 #141
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_90282645
Nu vroeg ik mij af hoe ze bij TV makelaar aan die netto lage maandlasten komen. Antwoord staat gewoon op de site: :') :+

De beste hypotheek met de laagste maandlasten
Zou je zelf een woning in deze prijsklasse willen kopen dan kun je onderstaande berekening als richtlijn aanhouden:

Koopsom woning ¤ 590.000 k.k.
Benodigde hypotheek ¤ 633.000,-
Opgebouwd uit 2 leningdelen:
1) ¤ 533.000,- aflossingsvrij, rente 1 jaar vast tegen 3,9%
2) ¤ 100.000,- bankspaar, rente 5 jaar vast tegen 3,5%

Bruto maandlast ¤ 2.273,-
Belastingvoordeel ¤ 926,-
Netto maandlast ¤ 1.347,-

Bovenstaande berekening is gebaseerd op een rentevast periode van 5 jaar. Er is een premie van ¤ 90,- voor de overlijdensrisicoverzekering in de berekening meegenomen. Je kunt er voor kiezen de rente voor kortere of juist langere tijd vast te zetten. Kortom; er is dus heel veel mogelijk met allerlei soorten hypotheken en hypotheekvarianten. Om de beste keuze te maken is het handig om je te laten bijstaan door een deskundige, onafhankelijke hypotheekadviseur.

Als je hier ook gebruik van wilt maken, klik dan hier voor een vrijblijvende afspraak met een adviseur van de Van Bruggen Adviesgroep.

:N
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_90283101
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

Ik merk dat steeds meer babyboomers het graaigedrag van hun generatiegenoten meer dan spuugzat worden. Ze beginnen langzaam maar zeker door te krijgen dat hun pensioenen dankzij de graaicultuur zwaar onder druk zullen komen te staan.
I'll sing you a lullaby.
pi_90283158
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:45 schreef Hanoying het volgende:

[..]

De babyboomers zijn niet de groep die in de problemen komt als de HRA zonder pardon van de ene op de andere dag wordt afgeschaft.
Sure..... babyboomers hebben natuurlijk geen enkele last van sterk dalende vastgoedprijzen :')
I'll sing you a lullaby.
pi_90283275
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:51 schreef iamcj het volgende:
Dat doen ze niet, zolang ik braaf mijn aflossingen doe. NHG
Schadeclaims worden steeds vaker afgewezen als blijkt dat de bank jouw teveel geld heeft gegeven. Ik verwacht dat als de pot leeg raakt ze heel erg kritisch gaan kijken en de banken gewoon gaan dwingen hun verliezen te nemen. De bank gaat vervolgens gewoon alsnog jouw zwaar onder druk zetten.
I'll sing you a lullaby.
pi_90283408
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 11:11 schreef Freak188 het volgende:
Volgens mij wordt de woningmarkt stilletjes hervormd.

---

Dus de betaalbaarheid van huizen zal toenemen.
Precies.... niets geen paniek.... heel veel mensen zitten voorgoed gevangen in hun woonhuis. De banken blijven ze gewoon lekker melken, zij gaan hun centjes wel krijgen. In geval jij niet meer kan betalen schoppen ze je gewoon op straat en gaan die huizen verhuren aan mensen die het wel kunnen betalen. Banken worden de nieuwe woningcorporaties :P
Allemaal dankzij de subsidie genaamd HRA w/
I'll sing you a lullaby.
pi_90283469
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 11:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Zolang je gewoon netjes je lasten betaald zal het de bank worst zijn. Beter 20.000 ongedekt op een lening van 200.000 dan een executieverkoop en met een oninbare vordering van 70.000 blijven zitten.
Als de waarde met een halve ton zakt dan moet de bank dus even een halve ton afboeken. Dat is niet bepaald gunstig voor hun balans. Wat denk jij dat er gebeurt als dit voor een groot deel van hun hypotheeknemers gebeurd? Ik denk dat jij dan verzocht word even af te lossen, uiteraard kun je dat bedrag geleend krijgen tegen een hogere rente :7
I'll sing you a lullaby.
pi_90283563
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:35 schreef xenobinol het volgende:
uiteraard kun je dat bedrag geleend krijgen tegen een hogere rente :7
Praat geen onzin, tegenover die lening staat dan namelijk geen garantstelling. Dus dat is lood om oud ijzer.
  woensdag 22 december 2010 @ 12:39:49 #148
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90283610
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Schadeclaims worden steeds vaker afgewezen als blijkt dat de bank jouw teveel geld heeft gegeven. Ik verwacht dat als de pot leeg raakt ze heel erg kritisch gaan kijken en de banken gewoon gaan dwingen hun verliezen te nemen. De bank gaat vervolgens gewoon alsnog jouw zwaar onder druk zetten.
Ik denk dat we dan een volksopstand gaan krijgen.
pi_90283641
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:39 schreef iamcj het volgende:

[..]

Ik denk dat we dan een volksopstand gaan krijgen.
Ik denk dat we dan een wet krijgen die dit verbiedt. O-)
  woensdag 22 december 2010 @ 12:45:01 #150
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_90283822
xenobinol for president
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')