WELquote:'Witte kerst lijkt uit te blijven'
AMSTERDAM - Van een witte kerst lijkt dit jaar geen sprake te zijn. De weermodellen verwachten kwakkelweer met dooi, zegt Harry Geurts van het KNMI dinsdag in Trouw.
Voor de liefhebbers van een witte kerst is er echter nog hoop. Op een termijn van vijf tot tien dagen geven de weermodellen namelijk weinig zekerheid.
"De wind hoeft maar iets te draaien en de vorst keert terug", zegt Geurts in de krant. Vergeleken met andere jaren is de kou dit jaar vroeg. Dat betekent meestal dat de kou ook weer snel voorbij is, maar een wetmatigheid is dat volgens Geurts niet.
De hevige sneeuwval van de afgelopen tijd zou komen doordat koude lucht uit Groenland botst op warmere lucht uit het zuiden. Nederland zit precies op de grens waar de neerslag valt.
Net als de weermannen zijn de weermodellen het nog niet eens. Zet de dooi genoeg door of valt het mee... Voor delen van het land lijkt een witte kerst er te komen, voor andere delen misschien niet... vandaag en morgen zullen we het mogelijk weten.quote:'Het wordt één grote chaos!'
KROMMENIE - Piet Paulusma is stellig over de komende dagen. "We krijgen vandaag en morgen te maken met echt heel bar slecht winterweer. Ik voorspel één grote chaos met veel neerslag in de vorm van sneeuw en ijzel." Positief is wel dat de weerman een witte kerst verwacht. "Voor het weekend voorzie ik opnieuw langdurige vorst en voor het grootste deel van ons land een witte kerst. Kan het mooier?"
Nederland wordt nu al weken in de greep gehouden door gigantische hoeveelheden sneeuw en strenge vorstperiodes, waardoor er veel overlast is ontstaan. En dan te bedenken dat de winter volgens de kalender vandaag pas begint.
Kleine ijstijd
Volgens weerdeskundigen en wetenschappers zijn deze extreme weersomstandigheden mogelijk het begin van een nieuwe periode in de klimaatgeschiedenis. Er zijn sterke aanwijzingen dat we beland zijn in de Kleine IJstijd. Als dat uitkomt krijgen we tientallen jaren zeker te maken met ijzingwekkende winters.
Dat dus alleen dan ook voor Den Helder.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:44 schreef aloa het volgende:
Wel een witte kerst, al moet het dan eerst in Friesland nog even gaan sneeuwen, want hier ligt amper wat.
Officiële definitie is volgens mij dat er in de Bilt gedurende de twee kerstdagen een gesloten sneeuwdek moet liggen. En dat mag dus al oude sneeuw zijn.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bedoel je met een witte kerst dat het sneeuwt op kerstmis, of dat er nog sneeuw ligt? Want dan krijgen we zeker een witte kerst (wellicht geel of bruin, maar iig ligt er sneeuw).
Er moet in De Bilt een sneeuwdek op beide kerstdagen liggen. Het maakt niet uit of het wel of niet sneeuwt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bedoel je met een witte kerst dat het sneeuwt op kerstmis, of dat er nog sneeuw ligt? Want dan krijgen we zeker een witte kerst (wellicht geel of bruin, maar iig ligt er sneeuw).
en bussum?quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dan zeker.
Het gaat vannacht ook nog aardig wat sneeuwen, zeker boven utrecht.
quote:‘Friesland krijgt gegarandeerd witte kerst'
Gepubliceerd op 21 december 2010, 10:13 Laatst bijgewerkt op 21 december 2010, 10:54
LEEUWARDEN - Friesland staat zo goed als zeker aan de vooravond van een witte kerst.
Woensdag krijgt de provincie een pak sneeuw van 3 tot 5 centimeter.
Ook in het kerstweekeinde vallen sneeuwbuien. De temperaturen komen dan flink onder nul te liggen.
,,Een witte kerst voor Friesland is gegarandeerd”, zegt LC-weerman Johan Habekothé.
hahaha, het eerste bericht was ook van Nu.Nl. Die hebben dat nog ff snel veranderdquote:Op dinsdag 21 december 2010 10:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.nu.nl/binnenland/2406927/grote-kans-witte-kerst.html
dussss
Gewoon een sneeuwdek, niet pruttelprutquote:Op dinsdag 21 december 2010 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
quote:maar ik moet wel toegeven, dat ik het van de week erg somber inzag met de verwachte dooi, die het Europees model aangaf. Als ik nu ga vergelijken met vorig jaar dan zat het Europees weermodel ook steeds achter het net te vissen in tegenstelling tot GFS, die zagen de kou veel eerder. Ja ik weet het..... Behaalde resultaten in het verleden bieden geen uitkomsten in het heden, maar het is wel opvallend te noemen!!
Vandaag kopte de kranten de titel 'Witte kerst lijkt uit te blijven', persoonlijk snap ik niet waar ze bij het KNMI hun data halen. Hier een citaat vanaf Nu.nl "De weermodellen verwachten kwakkelweer met dooi, zegt Harry Geurts van het KNMI dinsdag in Trouw. Voor de liefhebbers van een witte kerst is er echter nog hoop. Op een termijn van vijf tot tien dagen geven de weermodellen namelijk weinig zekerheid". Ik vraag me sterk af welke weermodellen? Zelf heb ik een aantal weermodellen zitten bekijken, maar ik kan niets maar dan ook helemaal niets erin terug vinden.
Ik zie daar vooral regenquote:Op dinsdag 21 december 2010 14:33 schreef JDx het volgende:
http://www.teleweer.nl/we(...)herlands&latlng=6.89|52.79
Wit wit wit, wordt alleen maar witter, witterdewitst!
Ojah, vandaag laatste werkdag, ben een beetje hyper
Vorig jaar ook nog hoor.quote:
quote:Regio Rijnmond krijgt witte kerst
Het is zo goed als zeker, regio Rijnmond krijgt een witte kerst. Dat zegt weerman Ed Aldus. Vrijdagavond komt er een nieuw vers sneeuwlaagje bij en de sneeuw die er nu ligt gaat niet meer wegsmelten.
Voor een witte kerst moet er een onafgebroken sneeuwdek liggen. Voor een landelijke witte kest moet er een gesloten sneeuwdek liggen bij het KNMI in de Bilt. Dat is in de afgelopen honderd jaar maar zes keer gebeurd. De laatste keer was vorig jaar.
Vreemd; hier dooit het ook al tijden niet meer, maar de sneeuwlaag gaat wel langzaam weg. Vandaag zag ik zojuist de eerste graspollen weer verschijnen, terwijl er 20+ cm is gevallen.quote:Op woensdag 22 december 2010 11:10 schreef JDx het volgende:
Het ligt hier zelfs al weken onafgebroken veel straten, heb ook al tijden geen groen gezien.
Kerst is meestal landelijk he, bijna wereldwijd zelfsquote:Op woensdag 22 december 2010 11:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ach we krijgen een landelijke kerst![]()
Pech voor de mensen die lokaal geen sneeuwdek hebben of een gebroken sneeuwdek
quote:Nederland krijgt opnieuw witte kerst
DE BILT - Het is officieel. Nederland krijgt opnieuw een witte kerst. Dat maakte het KNMI woensdag bekend. Het is de tweede witte kerst achtereen.
Die van 2009 was de eerste sinds bijna dertig jaar.
Het KNMI hanteert als norm voor een witte kerst dat op beide kerstdagen sprake is van een gesloten sneeuwdek in De Bilt.
Op dit moment ligt er al veel sneeuw in het land en daar komt de komende 48 uur nog een portie bij.
De weersvoorspelling zijn de afgelopen weken heel onzeker, dus vrij zeker is wel een goede benaming. Ik denk dat ook niet het gehele land met een witte kerst te maken krijgt, daar waar weinig is gevallen en het een paar graden boven nul wordt is de sneeuw zo weer weg.quote:Op woensdag 22 december 2010 16:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hmmm, 'lijkt zeker', ik vind dat een heel aparte combinatie van woorden.Ik wil eigenlijk wel weer de zon terug en de groene natuur, alleen moet het dan wel blijven vriezen.
Waar is dit, Limburg?quote:Op donderdag 23 december 2010 14:05 schreef JDx het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Net genomen, vannacht aardige laag bijgekomen.
quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:56 schreef pinine het volgende:
in Limburg hebben ze een te witte kerst als ik dat zo hoor
Ik vind het geweldig hoor, maar ik ben wel blij als ik straks fijn thuis ben en verder nergens meer heen hoefquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |