abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 14:00:22 #26
8781 crew  Frutsel
pi_90232235
Witte Kerst zeker!

Een week of twee geleden schreef ik al iets over een witte Kerst: de kans op een witte kerst schatte ik toen in op 80%. Vorige week ben ik pas overgegaan op 100%, maar ik moet wel toegeven, dat ik het van de week erg somber inzag met de verwachte dooi, die het Europees model aangaf. Als ik nu ga vergelijken met vorig jaar dan zat het Europees weermodel ook steeds achter het net te vissen in tegenstelling tot GFS, die zagen de kou veel eerder. Ja ik weet het..... Behaalde resultaten in het verleden bieden geen uitkomsten in het heden, maar het is wel opvallend te noemen!!

Vandaag kopte de kranten de titel 'Witte kerst lijkt uit te blijven', persoonlijk snap ik niet waar ze bij het KNMI hun data halen. Hier een citaat vanaf Nu.nl "De weermodellen verwachten kwakkelweer met dooi, zegt Harry Geurts van het KNMI dinsdag in Trouw. Voor de liefhebbers van een witte kerst is er echter nog hoop. Op een termijn van vijf tot tien dagen geven de weermodellen namelijk weinig zekerheid". Ik vraag me sterk af welke weermodellen? Zelf heb ik een aantal weermodellen zitten bekijken, maar ik kan niets maar dan ook helemaal niets erin terug vinden. Hier is het artikel te lezen. Vervolgens lees ik een uur of wat later dat we ineens weer wel een witte Kerst gaan krijgen. Zelf stuur ik regelmatig stukken naar de media, maar zoals ik bij Radio 1 ook al gezegd heb, onweer-online wordt genegeerd. De enige, die wat oppakken -waarvoor wij heel dankbaar zijn- is GeenStijl. Het is altijd maar de kunst om zulke berichten te schrijven over het weer. Kortom, persoonlijk weer een faal moment van het KNMI, net zoals het afgelopen weekend met te laat code oranje aangeven. Zie hieronder de pluim maar eens, als dit geen witte Kerst meer oplevert dan weet ik het ook niet meer!

Maar goed, we gaan even verder kijken wat er na de Kerst op het programma staat. Aangezien dat het Amerikaans weermodel er aardig goed op zit, blijf ik die verwachting ook plaatsen. Als we kijken naar de vorige runs van GFS dan krijgen we te maken met echte diepvriestemperaturen, ook overdag. GFS heeft het in de afgelopen drie runs telkens laten zien. Hieronder de run van 18u gisterenavond. Dit was werkelijk een horrorrun.

De 00u run verliep daar in tegen "iets" warmer, maar nog altijd flinke kou te zien. Ook de nieuwste run is weer iets warmer, maar nog steeds erg koud te noemen. Persoonlijk denk ik dan ook, dat het Amerikaans weermodel zich gaat herpakken in de aankomende twee runs, dat betekent dat ze weer aardige kou laten zien. Mocht de run van 18u van gisterenavond uit gaan komen dan zal NUON en andere gas/electra bedrijven in hun handen wrijven. Zachtjes wordt er in de wandelgangen al gepraat over een mogelijke elfstedentocht. We moeten daar wel voorzichtig mee zijn. Wel zag ik vanmorgen een foto voorbij komen op twitter (zie hieronder). Onder het elfstedenbruggetje in Bartlehiem is al geschaatst.

Als het aan het Amerikaans model ligt dan komt de tocht der tochten er, alleen is de vraag wanneer? Zelf denk ik als dit huidig beeld voort blijft bestaan aan begin januari of mogelijk de tweede week van januari. Als we ECMWF mogen gaan geloven dan zit het er voorlopig niet in. Maar goed, zoals ik hierboven heb geschreven hecht ik momenteel geen waarde aan ECMWF in verband met vorig jaar. Toen had GFS de kou al dagen in de smiezen en ECMWF niet. De enigste spelbreker kan zijn de sneeuw, echter enige sneeuw van betekenis staat pas op de kaart van 5 januari. Het is allemaal erg ver weg, maar zeker de moeite om het goed in de gaten te gaan houden waar de modellen iedere keer mee komen.

Dit stukje is een kleine samenvatting van de run 18Z (gisterenavond) en de 06u van vandaag!! Dit wil dus niet zeggen dat het daadwerkelijk uitkomt!!

Met dank aan Onweer-Online
pi_90233316
Wij (in Emmen, Drenthe) krijgen vrijwel zeker een witte kerst, volgens teleweer komt het niet boven de -2 en er ligt zeker nog 10cm! :D
pi_90233384
Opzeker :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 21 december 2010 @ 14:26:34 #29
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_90233721
Ik hoop het!!!!!!
Ik ben een eckte rapnegert
pi_90233753
quote:
maar ik moet wel toegeven, dat ik het van de week erg somber inzag met de verwachte dooi, die het Europees model aangaf. Als ik nu ga vergelijken met vorig jaar dan zat het Europees weermodel ook steeds achter het net te vissen in tegenstelling tot GFS, die zagen de kou veel eerder. Ja ik weet het..... Behaalde resultaten in het verleden bieden geen uitkomsten in het heden, maar het is wel opvallend te noemen!!

Vandaag kopte de kranten de titel 'Witte kerst lijkt uit te blijven', persoonlijk snap ik niet waar ze bij het KNMI hun data halen. Hier een citaat vanaf Nu.nl "De weermodellen verwachten kwakkelweer met dooi, zegt Harry Geurts van het KNMI dinsdag in Trouw. Voor de liefhebbers van een witte kerst is er echter nog hoop. Op een termijn van vijf tot tien dagen geven de weermodellen namelijk weinig zekerheid". Ik vraag me sterk af welke weermodellen? Zelf heb ik een aantal weermodellen zitten bekijken, maar ik kan niets maar dan ook helemaal niets erin terug vinden.
:') Eerst zegt hij dat het ECMWF model in de pluim een dooi-aanval voorspelde, een paar regels later vraagt hij zich af waar KNMI die voorspelling heeft vandaan gehaald.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_90234093
http://www.teleweer.nl/we(...)herlands&latlng=6.89|52.79 :D

Wit wit wit, wordt alleen maar witter, witterdewitst! :D

Ojah, vandaag laatste werkdag, ben een beetje hyper :')
  dinsdag 21 december 2010 @ 14:39:57 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_90234466
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 14:33 schreef JDx het volgende:
http://www.teleweer.nl/we(...)herlands&latlng=6.89|52.79 :D

Wit wit wit, wordt alleen maar witter, witterdewitst! :D

Ojah, vandaag laatste werkdag, ben een beetje hyper :')
Ik zie daar vooral regen :{
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_90236626
Nah tis alweer veranderd sinds vanmorgen, zondag ineens sneeuw EN regen en ineens wel weer bijna boven 0, veranderd ook om het uur :')
pi_90243713
Het zal er om spannen hier in noordoost-Zeeland.
Life is Music
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 19:33:05 #35
8781 crew  Frutsel
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 19:33:26 #36
8781 crew  Frutsel
pi_90248637
sneeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:43:14 #37
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_90249209
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:33 schreef Frutsel het volgende:
sneeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw
Niet hier :P
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 19:46:04 #38
8781 crew  Frutsel
pi_90249375
het wordt bijzonder koud volgens de laatste runnetjes de komende dagen tot de 28e...
zuiden en zuidoosten krijgen -12 tot -16

-6 tot -10 voor friesland
elfstedentocht januari komt dichterbij *O*
pi_90278521
Kan nu niet meer stuk die witte kerst: http://www.teleweer.nl
  woensdag 22 december 2010 @ 10:49:13 #40
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_90279027
Witte kerst *O* eindelijk *O*
pi_90279041
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:49 schreef lipjes het volgende:
Witte kerst *O* eindelijk *O*
Vorig jaar ook nog hoor. ;)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_90279266
quote:
Regio Rijnmond krijgt witte kerst

Het is zo goed als zeker, regio Rijnmond krijgt een witte kerst. Dat zegt weerman Ed Aldus. Vrijdagavond komt er een nieuw vers sneeuwlaagje bij en de sneeuw die er nu ligt gaat niet meer wegsmelten.

Voor een witte kerst moet er een onafgebroken sneeuwdek liggen. Voor een landelijke witte kest moet er een gesloten sneeuwdek liggen bij het KNMI in de Bilt. Dat is in de afgelopen honderd jaar maar zes keer gebeurd. De laatste keer was vorig jaar.
  woensdag 22 december 2010 @ 11:08:34 #43
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_90279592
Ach we krijgen een landelijke kerst :Y *O*
Pech voor de mensen die lokaal geen sneeuwdek hebben of een gebroken sneeuwdek :D
pi_90279666
Het ligt hier zelfs al weken onafgebroken veel straten, heb ook al tijden geen groen gezien.
  Redactie Frontpage woensdag 22 december 2010 @ 11:18:22 #45
145738 superworm
is erbij
pi_90279999
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 11:10 schreef JDx het volgende:
Het ligt hier zelfs al weken onafgebroken veel straten, heb ook al tijden geen groen gezien.
Vreemd; hier dooit het ook al tijden niet meer, maar de sneeuwlaag gaat wel langzaam weg. Vandaag zag ik zojuist de eerste graspollen weer verschijnen, terwijl er 20+ cm is gevallen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_90280309
Het is hier al heel lang niet boven de -5 geweest en snachts -13 ofzo. Bovendien is hier niet 1x 20cm gevallen, maar steeds een nieuwe laag, dan weer 10cm, dan weer 2cm, dan weer wat motsneeuw, dan weer 5cm.
pi_90281051
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 11:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ach we krijgen een landelijke kerst :Y *O*
Pech voor de mensen die lokaal geen sneeuwdek hebben of een gebroken sneeuwdek :D
Kerst is meestal landelijk he, bijna wereldwijd zelfs :P
pi_90292814
quote:
Nederland krijgt opnieuw witte kerst

DE BILT - Het is officieel. Nederland krijgt opnieuw een witte kerst. Dat maakte het KNMI woensdag bekend. Het is de tweede witte kerst achtereen.
Die van 2009 was de eerste sinds bijna dertig jaar.

Het KNMI hanteert als norm voor een witte kerst dat op beide kerstdagen sprake is van een gesloten sneeuwdek in De Bilt.

Op dit moment ligt er al veel sneeuw in het land en daar komt de komende 48 uur nog een portie bij.
pi_90296239
Hmmm, 'lijkt zeker', ik vind dat een heel aparte combinatie van woorden. ;) Ik wil eigenlijk wel weer de zon terug en de groene natuur, alleen moet het dan wel blijven vriezen. :@
pi_90297004
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 16:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hmmm, 'lijkt zeker', ik vind dat een heel aparte combinatie van woorden. ;) Ik wil eigenlijk wel weer de zon terug en de groene natuur, alleen moet het dan wel blijven vriezen. :@
De weersvoorspelling zijn de afgelopen weken heel onzeker, dus vrij zeker is wel een goede benaming. Ik denk dat ook niet het gehele land met een witte kerst te maken krijgt, daar waar weinig is gevallen en het een paar graden boven nul wordt is de sneeuw zo weer weg.

Ik wil niet weten wat voor een rotzooi het geeft als de sneeuw gesmolten is. Ik denk niet dat alles mooi groen is, dus ik geef de voorkeur voor een mooi nieuw laagje wit.
Album top 100 2024
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')