Witte Kerst zeker!
Een week of twee geleden schreef ik al iets over een witte Kerst: de kans op een witte kerst schatte ik toen in op 80%. Vorige week ben ik pas overgegaan op 100%, maar ik moet wel toegeven, dat ik het van de week erg somber inzag met de verwachte dooi, die het Europees model aangaf. Als ik nu ga vergelijken met vorig jaar dan zat het Europees weermodel ook steeds achter het net te vissen in tegenstelling tot GFS, die zagen de kou veel eerder. Ja ik weet het..... Behaalde resultaten in het verleden bieden geen uitkomsten in het heden, maar het is wel opvallend te noemen!!
Vandaag kopte de kranten de titel 'Witte kerst lijkt uit te blijven', persoonlijk snap ik niet waar ze bij het KNMI hun data halen. Hier een citaat vanaf Nu.nl "De weermodellen verwachten kwakkelweer met dooi, zegt Harry Geurts van het KNMI dinsdag in Trouw. Voor de liefhebbers van een witte kerst is er echter nog hoop. Op een termijn van vijf tot tien dagen geven de weermodellen namelijk weinig zekerheid". Ik vraag me sterk af welke weermodellen? Zelf heb ik een aantal weermodellen zitten bekijken, maar ik kan niets maar dan ook helemaal niets erin terug vinden. Hier is het artikel te lezen. Vervolgens lees ik een uur of wat later dat we ineens weer wel een witte Kerst gaan krijgen. Zelf stuur ik regelmatig stukken naar de media, maar zoals ik bij Radio 1 ook al gezegd heb, onweer-online wordt genegeerd. De enige, die wat oppakken -waarvoor wij heel dankbaar zijn- is GeenStijl. Het is altijd maar de kunst om zulke berichten te schrijven over het weer. Kortom, persoonlijk weer een faal moment van het KNMI, net zoals het afgelopen weekend met te laat code oranje aangeven. Zie hieronder de pluim maar eens, als dit geen witte Kerst meer oplevert dan weet ik het ook niet meer!
![2jg1p8w.jpg]()
Maar goed, we gaan even verder kijken wat er na de Kerst op het programma staat. Aangezien dat het Amerikaans weermodel er aardig goed op zit, blijf ik die verwachting ook plaatsen. Als we kijken naar de vorige runs van GFS dan krijgen we te maken met echte diepvriestemperaturen, ook overdag. GFS heeft het in de afgelopen drie runs telkens laten zien. Hieronder de run van 18u gisterenavond. Dit was werkelijk een horrorrun.
![1ze9z4j.jpg]()
De 00u run verliep daar in tegen "iets" warmer, maar nog altijd flinke kou te zien. Ook de nieuwste run is weer iets warmer, maar nog steeds erg koud te noemen. Persoonlijk denk ik dan ook, dat het Amerikaans weermodel zich gaat herpakken in de aankomende twee runs, dat betekent dat ze weer aardige kou laten zien. Mocht de run van 18u van gisterenavond uit gaan komen dan zal NUON en andere gas/electra bedrijven in hun handen wrijven. Zachtjes wordt er in de wandelgangen al gepraat over een mogelijke elfstedentocht. We moeten daar wel voorzichtig mee zijn. Wel zag ik vanmorgen een foto voorbij komen op twitter (zie hieronder). Onder het elfstedenbruggetje in Bartlehiem is al geschaatst.
![5vt05s.jpg]()
Als het aan het Amerikaans model ligt dan komt de tocht der tochten er, alleen is de vraag wanneer? Zelf denk ik als dit huidig beeld voort blijft bestaan aan begin januari of mogelijk de tweede week van januari. Als we ECMWF mogen gaan geloven dan zit het er voorlopig niet in. Maar goed, zoals ik hierboven heb geschreven hecht ik momenteel geen waarde aan ECMWF in verband met vorig jaar. Toen had GFS de kou al dagen in de smiezen en ECMWF niet. De enigste spelbreker kan zijn de sneeuw, echter enige sneeuw van betekenis staat pas op de kaart van 5 januari. Het is allemaal erg ver weg, maar zeker de moeite om het goed in de gaten te gaan houden waar de modellen iedere keer mee komen.
Dit stukje is een kleine samenvatting van de run 18Z (gisterenavond) en de 06u van vandaag!! Dit wil dus niet zeggen dat het daadwerkelijk uitkomt!!
Met dank aan
Onweer-Online