abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104552789
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+

[..]

De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Feyenoord Rotterdam
pi_104558188
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:26 schreef o.us het volgende:

[..]

Dan zal tram 6 neem ik aan ook RR worden?
Nope, wordt geen RR want Paul Krugerlaan is net breed genoeg voor 2.55 voertuigen en verderop ook zo'n zelfde situatie
pi_104558261
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 17:40 schreef Peter het volgende:

[..]

Geen auto meer :')
Maar het moet lukken :Y, anders leen je die van mij eerst, gebruik hem nu toch niet :+

[..]

De Randstadrail-voertuigen zijn voor veel tramlijnen net te breed.. Zo kunnen ze ook over de turfmarkt niet de omleidingsroute rijden als de tramtunnel dicht is..
Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 15:21 schreef o.us het volgende:
Mooie tram. Gaan alle GTL's dan weg of blijven er maar een paar lijnen over? In Rotterdam had je, op drie lijnen na, alleen maar Citadissen zien rijden. Op die drie alleen maar ZGT's die geleidelijk ook zullen verdwijnen naar Oostbloklanden.
in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
pi_104567155
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 18:22 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Als ik hem kan lenen, graag :+

En de Turfmarkt is het de bocht die te scherp is helaas

[..]

in 2014 komt de eerste en de volledige GTL bestand gaat er uit. Zijn meer dan 30 jaar en gewoon op
Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
dag
  woensdag 14 december 2011 @ 02:35:01 #105
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_105563883
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_105564675
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 22:00 schreef Peter het volgende:

[..]

Geef maar een gil waar je hem wil hebben, de zuignap :Y
Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
pi_105584168
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 06:02 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wil hem ook wel overkopen evt :+ mocht ie werken. Dan rij je s'avonds een rondje mee in het buitengebied ofzo kan ik hem meteen testen en als ie bevalt betalen :9
Betalen? voor die nog geen 7 dollar? :+ Dan is een rondje al betaling genoeg :Y.
dag
pi_105709727
quote:
10s.gif Op woensdag 14 december 2011 02:35 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:42 schreef greavy het volgende:
Iemand het nieuwe uiterlijk van de trams al gezien in Utrecht?
In Dit PDF'je staat informatie over de renovatie en nieuwe kleurstellingen.
dag
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:24:28 #109
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_106090220
De eerste vernieuwde sneltram is sinds deze week in dienst, voorlopig nog even in het gezelschap van een groene:

  woensdag 11 januari 2012 @ 13:37:01 #110
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_106679322
Oude plaatjes, ook met tram in Amsterdamse gracht: http://nvbs.com/toon.php?pag=Expo_10
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_106707692
Nu is er echt een begin gemaakt aan het slopen van de eerste GTL's ;(



  donderdag 12 januari 2012 @ 09:07:49 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_106713936
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_107164374
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:07 schreef Duvel het volgende:
Heftig... Kunnen ze die dingen missen?
:Y Ja deze waren helemaal afgeschreven en alles wat ze evt nog konden gebruiken is er al gehaald. Binnenkort (2/3 maanden) wordt lijn 2 vervangen door Randstadrail voertuigen waardoor er weer wat extra GTL's over zijn die onder de remises verdeeld kunnen worden
pi_107165549
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
dag
pi_107165862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:51 schreef Peter het volgende:
Zijn er zoveel RR-voertuigen over/geleverd? En enig idee wanneer lijn 9 om gaat? (Al lijkt me dat met de huidige route niet te kunnen que profiel bij de turfmarkt)
Zijn laatste maanden 15 voertuigen erbij gekomen. Er is te weinig plaats om te stallen, daarom hebben ze spoed gezet achter de verlenging bij (tijdelijke) eindhalte Javalaan. Passen nu 8 voertuigen maar moeten er 16 worden over 2 weken. Voor lijn 2 zullen er ongeveer 8/10 nodig zijn.
Daarbij is onderhoud soms problematisch geweest afgelopen jaar omdat alle wagen in dienst waren en als er dan 1 kapot was die niet omgeruild kon worden en dus een dienst uit moest vallen. Ook zijn er wagens die schade rijden en dus uit roulatie gehaald worden en dus was het steeds kantjeboord.

Lijn 9 gaat nog wel een jaar of 4 duren. Lijn 2 heeft prio. Voor lijn 9 moeten alle haltes aangepast worden, sporen verlegd worden, bochten aangepast worden. En alles hangt af van de concessies, want als HTM de concessie niet kan krijgen gaan ze er ook niet in investeren
  zondag 26 februari 2012 @ 00:04:23 #118
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_108402101
In de Libelle (ja, je leest het goed) stond en artikeltje over slapen in een tram of trein :Y check
http://controversy.nl/index2.htm *O*
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:20:05 #119
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_112480321
schopje,

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_112484325
Hé! Het Hundertwasserhaus!
Oja, en een tram :P
pi_116076596
Na een vakantie in Frankrijk heb ik weer een kleine voorraad opgebouwd van tramstadreportages. Het wordt zo langzamerhand toch wel leuk om een collectie op te bouwen van verschillende steden.

Grenoble is een van de steden die ik nu kan afstrepen van mijn lijstje. Vriendin met een boek op de camping, en ik een dagje op pad naar een nieuwe stad. Gelegen aan de voet van de Alpen en rondom omgeven door bergen voelde ik mij als in een dal.

Met een modern tramsysteem geopend in 1987 is het inmiddels een van de oudere tramsystemen van onze zuider(over)buren. Het systeem is hierdoor al volwassener en het net is de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Momenteel heeft het geheel een netlengte van 33,6 kilometer.

Alors, wie verder wil lezen over het tramsysteem van Grenoble kan zich wenden tot Wikipedia. Hieronder een korte impressie van mijn dagje aan deze stad. Na het parkeren van de auto in één van de Parc+Relais van de stad kocht ik een dagkaart om zonder zorgen het gehele net te berijden.


[Ii]Twee Citadis 402-trams van lijn C kruisen elkaar bij de halte Neyrpic - Belledonne.[/I]

Op de augustusvrijdag van mijn bezoek werd het leeuwendeel van de diensten gereden met een van de 50 Citadis 402-trams uit de serie 6001-6050. In 2005 kwamen de eerste 35 voertuigen, in 2009 aangevuld met 15 vrij identieke trams.

Echt vol waren de trams niet, in tegenstelling tot sommige andere tramsteden. De frequenties in Grenoble waren ook niet erg hoog, met tienminutendiensten op drie van de vier lijnen, en kwartierdiensten op de lijn D. Drie van de vier lijnen deden het onderwijscomplex in het oosten van de stad aan, waar een serene rust heerste. Er zal een verband geweest zijn.


Interieur van de Citadis 402-trams, imiddels een bekend gezicht.

Een van de Citadis 402-trams. Het is best rustig in de tram.

Wegens werkzaamheden, die ik overigens niet heb kunnen ontdekken, was een van de lijnen die deels langs de universiteit reed, ingekort. Ik vermoedde gewoon een niet geheel onterechte ingekrompen dienstregeling.

Een tram van lijn C over de overloopwissels vlak voor het universiteitscomplex.

Een tram van de lijn die nog wel doorreed naar Plaine des Sports bij station Universites.

Bij het eindpunt Plaine des Sports is de stalling van het trambedrijf gevestigd. Een vrij onneembare vesting leek het, ik heb het maar niet eens geprobeerd om er binnen te geraken.


Stalling van de Semitag, het vervoersbedrijf van Grenoble. Aangezien op vier diensten na alle ritten werden uitgevoerd met Citadistrams, moesten achter de muren van het gebouw zo'n vijtig TFS-trams staan. Ik heb er slechts eentje gezien.

Terug naar de trein/tramhalte Gare Universites, waar een tram van lijn D op weg is naar het eindpunt Plaine des Sports.



Vanaf het station wilde ik met de tram weer naar de stad, maar halverwege de rit werden we vriendelijk verzocht om de tram te verlaten. Waarom begreep ik niet, maar verder reden was er niet bij. Iets met de tramlijn meelopen en in mijn beste Frans iets aan een agent vragen maakte veel duidelijk: een overval op een juwelier waarbij door daders en agenten behoorlijk was geschoten. Gelukkig had ik mijn dagje iets anders georganiseerd, anders had het geheel er misschien heel wat anders uitgezien. (zie en hier.



Na het centrum van Grenoble te hebben overleefd en van -beperkte- schrik een lekker Wokje te nemen, toogde ik naar lijn D, de enige lijn die op die bewuste vrijdag naar mijn waarneming werd bereden met TFS-trams. De TFS-trams kende ik van eerdere bezoeken aan Nantes en Parijs en doen bij mij inmiddels behoorlijk gedateerd aan.



TAG 2023 bij de eindhalte van lijn D te Hector Berlioz Universites.


En een andere TFS-trams in bewegend beeld.


Tot slot een foto van het interieur van de TFS-trams, de kleuren komen overeen met die van de Eurotrams in Straatsburg.
pi_116088577
^O^
pi_116091515
Paar daagjes geleden, een foto van de vertrekkende motorwagen M1602 met een sleep rijtuigen bij het depot van de RTM in Ouddorp.

pi_116258855
En die tram van de RTM in Ouddorp in bewegend beeld.

pi_116258906
Vandaag met enige toeval voor de eerste keer het tramnet van Charleroi bezocht. Het is eigenlijk niet te geloven waarom die hele metro daar ooit gebouwd is. Wat een enorme kapitaalvernietiging! Ik ben van Anderlues naar Charleroi gereisd; bij 5 van de metrohaltes stapte er gewoon niemand in of uit; stations fantômes! Worden hele roltrapsystemen in dienst gehouden voor 10 reizigers per dag?

En of het nou ook snel is? 26 minuten doet de tram er over van Anderlues naar station Depremie/Damprémy; een bus zou meer door de woonkernen gaan en is waarschijnlijk even snel. En een lagevloer. En niet zo ongelooflijk schuddend zodat je er welhaast misselijk van geraakt.

In Anderlues bij de beginhalte Monument staan de reizigers eindeloos kou te leiden zonder enige schuilgelegenheid, terwijl de tram minutenlang stilstaan om de hoek. Waarom keert de tram niet gewoon op de halte?

Hoewel men het geheel als een metro doet voorstellen, komt het nog meer boerentramachtig over. Lage frequenties, bestuurders die uitgebreid met klanten babbelen bij de haltes, kaartjes verkopen en zelfs uit de cabina stappen om de kaartjes te ontwaarden.

De stations; je waant je terug in de seventies. Wat een lelijkheid (wel schoon). En is er op het hele metronet één reclamebord wat verhuurd is? Geen adverteerder gezien, NERGENS.

Voor een buitenlander is België maar een vreemd land. Het tramnet van Charleroi heeft mijn beeld van Belgiïe verder doen vertwijfelen. Desondanks vond ik het een erg interessante ervaring om de tram van Charleroi eens te mogen bekijken, net zoals de tramstalling en twee van de weinige BN-trams in NMVB-kleuren die deze vrijdag nog dienst deed.


abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')