In de jaren 70 werden de tanks en pantserwagens ook zo gecamoufleerd.quote:Op maandag 20 december 2010 15:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, helaas niet
als deze hevige sneeuwval elk jaar blijft aanhouden, misschien wel? Who knows
het is pas sinds een jaar of 3 dat ik me herrineren kan dat er weer flink sneeuw valt in de winter in ons mooie Neerland. daarnaast wil je geen gigantisch wit object hebben in een bos
Maar dit zijn tanks die enkele weken geleden uit Noorwegen zijn teruggekomen van 11tankbataljon.
Enne Sloggi, bij de 1 na laatste tank is de wintercamo goed genoeg te zien hoor, en die werkt goed. op de voorste tank is het er al bijna af.
Ik zie hetquote:Op maandag 20 december 2010 15:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Enne Sloggi, bij de 1 na laatste tank is de wintercamo goed genoeg te zien hoor, en die werkt goed. op de voorste tank is het er al bijna af.
..quote:Op maandag 20 december 2010 15:50 schreef Sloggi het volgende:
Zijn pook heb je dus in principe nooit vast als je in de tank zit?
Heeft de Leo ook een ander startprocedure onder de -5, dat je het bijvoorbeeld het startventiel langer moet indrukken, en de drukcylinder van de hydraulische starter op druk moet brengen?quote:Op maandag 20 december 2010 15:46 schreef Pumatje het volgende:
ik bedien het kanon , coaxiale machinegeweer en waarnemingsmiddelen, ben inderdaad de schutter.
Besturing doe ik niet, maar kan ik wel..
allemaal automatisch via de koudstartprocedure. Direct inschakelbaar via het Bestuurders bedienings en aflees paneel.quote:Op maandag 20 december 2010 15:53 schreef Clan het volgende:
[..]
Heeft de Leo ook een ander startprocedure onder de -5, dat je het bijvoorbeeld het startventiel langer moet indrukken, en de drukcylinder van de hydraulische starter op druk moet brengen?
Zo, dat is nou makkelijk met al die computers, op de AMX Pri waren we in de winter een uur bezig met alles nalopen, met name de oliedruk overal, ik zal eens het instrumentenbord laten zien van de AMX Pri,quote:Op maandag 20 december 2010 15:56 schreef Pumatje het volgende:
[..]
allemaal automatisch via de koudstartprocedure. Direct inschakelbaar via het Bestuurders bedienings en aflees paneel.
en Sloggi, dit doen we met kalkverf..
Kut, hij hapt niet.quote:
quote:en Sloggi, dit doen we met kalkverf..
Nope, wel het meerendeel. Analoog is vaak het meest betrouwbaar in oorlog.quote:Op maandag 20 december 2010 16:02 schreef Clan het volgende:
[..]
Zo, dat is nou makkelijk met al die computers, op de AMX Pri waren we in de winter een uur bezig met alles nalopen, met name de oliedruk overal, ik zal eens het instrumentenbord laten zien van de AMX Pri,
Even inscannen uit het boek, zal er tegenwoordig allemaal digitaal uitzien?
Ja, laat de vijand maar niet meeluisterenquote:Op maandag 20 december 2010 16:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nope, wel het meerendeel. Analoog is vaak het meest betrouwbaar in oorlog.
ik heb zelf vrijwel niets meer analoog behalve mijn Elevatiequadrant.
bestuurder heeft gevechtsruimtedruk,brandstofhoeveelheden , Toeren per minuut,km teller etc... wel wat meer in analoog... ziet er best hetzelfde uit als in jou PRI hoor![]()
ik denk echter niet dat ik nog meer kan vertellen , ook al zal ik dat graag willen.. ivm met geheimhouding.
Dat sowieso, anders hadden we nu allemaal Fritz of zo geheten.quote:Op maandag 20 december 2010 16:24 schreef Pumatje het volgende:
Maar betreft de leo 2.. thank god dat de Duitsers Rusland in zijn getrokken destijds. Anders hadden we nooit de beste tank ter wereld gehad.
Centurion, die heb ik vroeger van binnen gezien, maar ik bedoel de latere versies van de Leopard, bij de landmachtdagen.quote:Op maandag 20 december 2010 16:24 schreef Pumatje het volgende:
Centurion zeker ?
anyway, ik snap dat je er niet 1,2,3 uitkwam.. maar met wat uitleg. Kan ik je zo schietklaar maken.
Maar betreft de leo 2.. thank god dat de Duitsers Rusland in zijn getrokken destijds. Anders hadden we nooit de beste tank ter wereld gehad.
Ik denk dat die Duitsers het zwaarder hadden, de Tigers hadden zoveel kilometers zonder onderhoud afgelegd dat ze langzaam maar zeker vastliepen, de aanleverroutes waren echt te groot, daarnaast liep het in Rusland tegen de -37 graden.quote:Op maandag 20 december 2010 16:30 schreef Pumatje het volgende:
Ik ga zelf in de nacht van Zaterdag op Zondag in de week van Nieuwjaar op Oefening in Oost-Duitsland..
-25 daar... ga ervaren hoe die lui zich voelden in de winter.
Leopard1 ? Dat ding was een godsgeschenk aan de KL. De centurion .. werd letterlijk ingezet, inclusief aanhangwagen. Dit omdat hij anders na 250 km met een lege tank stond, er zou een compleet brandstofbataljon moeten worden opgericht om die aanhangwagens te moeten weghalen en dit door bevoorradingstroepen te moeten doen.quote:Op maandag 20 december 2010 16:29 schreef Clan het volgende:
[..]
Centurion, die heb ik vroeger van binnen gezien, maar ik bedoel de latere versies van de Leopard, bij de landmachtdagen.
Centurion was echt een bakbeest, daar leek de Leopard echt speelgoed tegenover. De Leopard was blijkbaar een verademing, niet zo lomp in het veld.
Tigers zuigen, de laatste versie van de Panther met beter onderstel, met volledige revisie daar moet je aan denkenquote:Op maandag 20 december 2010 16:32 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik denk dat die Duitsers het zwaarder hadden, de Tigers hadden zoveel kilometers zonder onderhoud afgelegd dat ze langzaam maar zeker vastliepen, de aanleverroutes waren echt te groot, daarnaast liep het in Rusland tegen de -37 graden.
Leopard 1 kwam pas in, ik meen 1973, bij Nederlandse defensie, dat was idd een godsgeschenk, de Britse Centurion ging toen langzaam weg, maar de Leo 1 zag er nog best ouderwets uit, De Leo 2 heeft meer het uiterlijk van de huidige.quote:Op maandag 20 december 2010 16:35 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Leopard1 ? Dat ding was een godsgeschenk aan de KL. De centurion .. werd letterlijk ingezet, inclusief aanhangwagen. Dit omdat hij anders na 250 km met een lege tank stond, er zou een compleet brandstofbataljon moeten worden opgericht om die aanhangwagens te moeten weghalen en dit door bevoorradingstroepen te moeten doen.
Daarnaast meer sleutelen dan rijden? Klinkt niet als een Leopard1. Dingen waren nog betrouwbaarder dan de Leo2, ze zijn niet voor niets nog steeds in dienst. alhoewel hij wel last had van de kans dat de track er makkelijk af liep in mul zand bij stuuracties...goed dat is ook het nadeel van aandrijving achter. Achja..viel nog goed mee hoor.
Tigers waren toen de beste tanks die er waren, de Tiger Panther was natuurlijk de beste uit de serie, ze zijn zelfs bij het Ardennenoffensief ingezet, waar ze voor het merendeel in de modder vastliepen. De Tiger II zijn zwakste plek was de kont, maar als je kijkt hoeveel Shermans en T versies die hebben uitgeschakeld was dat toch een staaltje vakkunde.quote:Op maandag 20 december 2010 16:37 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Tigers zuigen, de laatste versie van de Panther met beter onderstel, met volledige revisie daar moet je aan denken![]()
Ik denk verder dat onze gevoelstemperatuur er in de buurt van gaat komen, maar natuurlijk.. zo zwaar als daar zal ik het nooit hebben, het is en blijft een walk in the park. een Oefening, enkel tactisch een uitdaging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |