abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:20:34 #151
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90942206
Kijk, ik heb ook een expert:

Moraaltheoloog legt link tussen celibaat en misbruik.
quote:
Volgens Roger Burggraeve, emeritus hoogleraar moraaltheologie aan de K.U.Leuven, kan het celibaat wel degelijk leiden tot seksueel misbruik.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_90942342
Voor de liefhebbers de brieven zoals ze volgens mij moeten werken. Ik stuur ze morgen op deze manier.

Eigen huidige adres.

Schrijfplaats, huidige datum.

Adres doopparochie

Betreft: Verzoek tot verwijdering/schrapping van mijn gegevens uit het doopregister

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij wil ik, doopnamen, achternaam, u verzoeken mijn gegevens geheel te verwijderen/schrappen uit het doopregister en uw administratie, en mij hiervan een afschrift te sturen.
Bij wijze van formele akte verklaar ik, achternaam, doopanamen, geboortedatum, dat ik heden weloverwogen en in vrijheid heb besloten om de rooms-katholieke kerk te verlaten.
Ik acht mijzelf niet langer met de rooms-katholieke kerk verbonden.
Ik aanvaard alle (zeer onwaarschijnlijke) gevolgen die volgens het recht van de rooms-katholiek kerk aan mijn besluit tot kerkverlating bij formele act zijn verbonden.
Ik verzoek mijn doopparochie om er zorg voor te dragen dat al mijn gegevens uit het doopregister geheel worden verwijderd/geschrapt.
Voor de volledigheid treft u bijgaand een kopie van mijn legitimatiebewijs aan.

Ik weet dat het ongebruikelijk is maar ik vind dat de burger zijn fundamentele recht moet kunnen uitoefenen om over zijn persoonlijke gegevens te beschikken. Ik beschouw de doopregisters als databases met een persoonlijk karakter, waardoor ze onderworpen zijn aan de wetgeving op het gebied van bescherming persoonsgegevens. Tenslotte dienen ze ook de actuele situatie weer te geven.

Ik verzoek u vriendelijk, maar toch dringend binnen 7 dagen een schriftelijke reactie te geven op mijn verzoek tot verwijdering/schrapping van mijn gegevens uit het doopregister .
Ik ga er van uit u op deze wijze voldoende te hebben geďnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met mij op. Rest mij u te danken voor de door u genomen tijd en moeite.
Met vriendelijke groeten,

Doopnamen, Achternamen
Bijlage: kopie legitimatiebewijs

Eigen huidige adres.

Adres doopbisdom

Betreft: Verzoek tot uitschrijving kerk

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij wil ik u verzoeken mijn gegevens geheel te verwijderen/schrappen uit het doopregister en uw (digitale) administratie en mij hiervan een afschrift te sturen.
Bij wijze van formele akte verklaar ik doopnamen, achternaam, geboortedatum, dat ik heden weloverwogen en in vrijheid heb besloten om de rooms-katholieke kerk te verlaten.
Ik aanvaard alle (zeer onwaarschijnlijke) gevolgen die volgens het recht van de rooms-katholiek kerk aan mijn besluit tot kerkverlating bij formele act zijn verbonden.
Ik verzoek mijn doopparochie om er zorg voor te dragen dat al mijn gegevens uit het doopregister geheel worden verwijderd/geschrapt en ik verzoek het bisdom dat mijn naam en verdere gegevens zowel in het bisdom als op andere niveaus in de rooms-katholieke kerk geheel worden verwijderd, zodat ik niet langer als lid van de rooms-katholieke kerk wordt geteld.
Ik weet dat het ongebruikelijk is maar ik vind dat de burger zijn fundamentele recht moet kunnen uitoefenen om over zijn persoonlijke gegevens te beschikken. Ik beschouw de doopregisters als databases met een persoonlijk karakter, waardoor ze onderworpen zijn aan de wetgeving op het gebied van bescherming persoonsgegevens. Tenslotte dienen ze ook de actuele situatie weer te geven.
Ik verzoek u vriendelijk, maar toch dringend binnen 7 dagen een schriftelijke reactie te geven op mijn verzoek tot uitschrijving kerk.
Ik ga er van uit u op deze wijze voldoende te hebben geďnformeerd. Mocht u echter nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met mij op. Rest mij u te danken voor de door u genomen tijd en moeite.
In afwachting van uw bevestiging en met vriendelijke groeten,

Doopnamen, achternaam

Eigen huidige adres.

Adres huidige parochie

Betreft: Verzoek tot uitschrijving kerk en parochie

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij wil ik, doopnamen, achternaam, u verzoeken mij uit te schrijven als gelovige en mijn gegevens geheel te verwijderen uit uw administratie en mij hiervan een afschrift te sturen.
Deze brief is ook verzonden naar bisdom, de parochie waar ik ben gedoopt en naar de centrale administratie van het kerkgenootschap.
Bij wijze van formele akte verklaar ik, achternaam, doopnamen, geboortedatum, dat ik heden weloverwogen en in vrijheid heb besloten om de rooms-katholieke kerk te verlaten.

Ik verzoek de doopparochie te doopparochieplaats om er zorg voor te dragen dat al mijn gegevens uit het doopregister geheel worden verwijderd, wanneer dat mogelijk is en anders te schrappen. Tevens verzoek ik u dat mijn naam en verdere gegevens zowel in het bisdom als op andere niveaus in de rooms-katholieke kerk geheel worden verwijderd, zodat ik niet langer als lid van de rooms-katholieke kerk wordt geteld.

Ik verzoek u vriendelijk, maar toch dringend binnen 7 dagen een schriftelijke reactie te geven op mijn verzoek tot uitschrijving kerk en parochie.
Met vriendelijke groeten en in afwachting van uw bevestiging,

Doopnamen, achternaam

[ Bericht 0% gewijzigd door bart2009 op 06-01-2011 22:52:01 ]
pi_90942418
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:06 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Dat is jouw mening dan.
Gaan we weer... :|W

De samenvatting hierboven is duidelijk en wordt gestaafd door wetenschappelijke onderzoeken en rapporten. Genoeg literatuur te vinden ook over dit onderwerp waaruit blijkt dat misbruik zijn grondslag vindt in verschillende facetten, maar níet in lust. Maar omdat Telecaster dat toch niet helemaal kan rijmen met zijn gedachten omtrent dit onderwerp en altijd in de veronderstelling heeft verkeerd dat het celibaat daar debet aan is, worden bronnen gepareerd met: "tja, dat is dan jouw mening". :')_! Nee, dat is niet míjn mening, dat zijn de ondervindingen van mensen die niet met hun boerenverstand zomaar iets roepen, maar er uitvoerig onderzoek naar doen.

quote:
Je vindt de kwetsbaarste, minst mondige goep de minst voor de hand liggend..?
Jup.
pi_90942490
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:20 schreef Telecaster het volgende:
Kijk, ik heb ook een expert:

Moraaltheoloog legt link tussen celibaat en misbruik.

[..]

En deze man is expert omdat hij hoogleraar theologie is?
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:31:55 #155
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90942769
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Nee, dat is niet míjn mening, dat zijn de ondervindingen van mensen die niet met hun boerenverstand zomaar iets roepen, maar er uitvoerig onderzoek naar doen.
Maar natuurlijk.

En hoeveel van die "experts" zijn zelf van 't katholiek smaakje bijgeloof, worden betaald door de kerk of hebben daar anderszins andere belangen bij?
quote:
Jup.
Ah. Een kind verkrachten is in jouw logica een stuk minder risicovol dan een volwassene verkrachten, volgens jou.

Right.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_90942810
Nu is in mijn originele bestand met de brief aan de doopparochie het woord schrappen verdwenen uit iedere zin.
Potverdorie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
})
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:32:52 #157
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90942828
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
En deze man is expert omdat hij hoogleraar theologie is?
En jouw man is expert op gebied van kinderverkrachting omdat hij gerechtspsychiater is?
pi_90943207
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:31 schreef Telecaster het volgende:
Maar natuurlijk.

En hoeveel van die "experts" zijn zelf van 't katholliek smaakje bijgeloof, worden betaald door de kerk of hebben daar anderszins andere belangen bij?
Wacht even... ga je nu echt op deze fucking goedkope manier proberen wetenschappelijke rapporten en onderzoeken onderuit te schoffelen? Laat dan ook maar. :W

quote:
Ah. Een kind verkrachten is in jouw logica een stuk minder risicovol dan een volwassene verkrachten, volgens jou.

Right.
Ik heb het niet gehad over risico's.
pi_90943254
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:32 schreef Telecaster het volgende:

[..]

En jouw man is expert op gebied van kinderverkrachting omdat hij gerechtspsychiater is?
Doei, dit is zinloos.
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:44:11 #160
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90943339
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Wacht even... ga je nu echt op deze fucking goedkope manier proberen wetenschappelijke rapporten en onderzoeken onderuit te schoffelen? Laat dan ook maar. :W
Kijken of angevoerde bronnen goedbeschouwd wel neutraal zijn en niet gekleurd vind ik nou niet bepaald een goedkope truc.

Tenzij jij ook subiet alle posts van de Fok!-mohammedaantjes over de zogenaamde wetenschappers die de lof zingen van de zogenaamde wetenschappelijke wonderen die in de koran zouden staan voor zoete koek slikt.
quote:
Ik heb het niet gehad over risico's.
Jij vindt het niet logisch dat een priester die iemand wil misbruiken daar een kind voor uitzoekt.

Toch?
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:44:46 #161
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90943369
quote:
13s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Doei, dit is zinloos.
Sja. Wat jij wil.

Lastig he, iemand met een andere mening op een discussieforum?
pi_90944285
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:44 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Wat jij wil.

Lastig he, iemand met een andere mening op een discussieforum?
Dat is niet lastig, het wordt lastig als je te pas en te onpas wetenschappelijke bronnen negeert omdat criminologen of psychotherapeuten ineens betaald worden door de kerk of daar bepaalde belangen bij hebben. Dat geintje heb je eerder ook al geflikt, en als je zelfs de wetenschappelijke consensus niet als ijkpunt kunt aanhouden, dan houdt het gewoon op.

De man die je noemde is moraaltheoloog en heeft op een vrije zaterdagmiddag een journalist van Knack te woord gestaan. Wil je dat serieus tegenover eerdergenoemde onderzoeken zetten?
  donderdag 6 januari 2011 @ 19:04:09 #163
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90944379
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Dat is niet lastig, het wordt lastig als je te pas en te onpas wetenschappelijke bronnen negeert omdat criminologen of psychotherapeuten ineens betaald worden door de kerk of daar bepaalde belangen bij hebben. Dat geintje heb je eerder ook al geflikt, en als je zelfs de wetenschappelijke consensus niet als ijkpunt kunt aanhouden, dan houdt het gewoon op.
Sja. Het was ooit de wetenschappelijke consensus dat de zon om de aarde draaide.

Wat is er mis met kritisch zijn en kijken of er geen verborgen belangen spelen?
pi_90945349
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:44 schreef Telecaster het volgende:
Kijken of angevoerde bronnen goedbeschouwd wel neutraal zijn en niet gekleurd vind ik nou niet bepaald een goedkope truc.
Verdiep je dan op z'n minst eens in het onderwerp. Hoef je ook niet met een simpel interviewtje op de proppen te komen.

quote:
Jij vindt het niet logisch dat een priester die iemand wil misbruiken daar een kind voor uitzoekt.
Ja en nee.

Vanuit het perspectief van zo een priester is het logisch omdat hij gezag uitoefent, in een cultuur leeft waarin zaken sneller in de doofpot verdwijnen en alles bij elkaar in een zogenaamd ideale situatie verkeert om daar misbruik van te maken.

Vanuit het perspectief van een gezond iemand is het allerminst logisch. Een hulpeloos, kwetsbaar wezen of dat nu een dier of een mens is roept bij ieder gezond mens gevoelens van tederheid, medelijden, en liefde op. Gevoelens die je er toe drijven te helpen en dat arme wezen uit die situatie te redden. Je geniet niet van die afhankelijkheid. De drang om boven die gevoelens te willen staan, of beter gezegd: de oorzaak te willen zijn van die hulpeloosheid en alle touwtjes in handen te hebben, noem ik ziek. En daarom allerminst logisch.
  donderdag 6 januari 2011 @ 19:25:18 #165
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90945410
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Vanuit het perspectief van een gezond iemand is het allerminst logisch.
Dat ben ik dan met je eens. Maar gezonde mensen verkrachten natuurlijk sowieso niemand.

Als je die stap mentaal al gemaakt hebt zijn kinderen het meest voor de hand liggend als slachtoffer, om de redenen die je zelf al noemt. Ziek genoeg.
pi_90945611
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:32 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Onder andere. En daarin gesteund wordt door collega's:
Hans-Ludwig Kröber
Norbert Leygraf
Manfred Lütz

[ Bericht 2% gewijzigd door Xa1pt op 06-01-2011 20:01:58 ]
  donderdag 6 januari 2011 @ 19:30:06 #167
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_90945650
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Onder andere. En daarin gesteund wordt door collega's:
Hans-Ludwig Kröber

Prof. Dr. med. Norbert Leygraf
dr. Manfred Lütz
OK, dank je voor deze verdere onderbouwing.
pi_90946098
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:30 schreef Telecaster het volgende:

[..]

OK, dank je voor deze verdere onderbouwing.
Even goeie vrienden hoor, maar het irriteerde me net dat ik een beetje fatsoenlijk onderbouwde samenvatting quote en dat vervolgens niet heel serieus genomen leek te worden. Maar goed, tijd voor bier. Cheers!
pi_90947308
Xa1pt, ik weet niet helemaal wat jou mening nu is over de stelling in dit topic.

Je ziet/vind dus niet dat er bij de katholieke kerk meer misbruik is als bij Lutherse/protestantse kerken? Of dat de kerkelijke structuur en of geloofsleer daartoe bijgedragen heeft?
pi_90948244
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:03 schreef bart2009 het volgende:
Xa1pt, ik weet niet helemaal wat jou mening nu is over de stelling in dit topic.

Je ziet/vind dus niet dat er bij de katholieke kerk meer misbruik is als bij Lutherse/protestantse kerken?
Als je dat ziet is dat omdat dat zo door de huidige media-hype het geval lijkt. In het eerdergenoemde artikel lijkt het er zelfs op dat dit onder de 'gangbare trend' ligt. Dus dat soort conclusies zijn me iets te voorbarig.

quote:
Of dat de kerkelijke structuur en of geloofsleer daartoe bijgedragen heeft?
De geloofsleer sowieso niet. De kerkelijke structuur wel, maar dat is nu ook aan het veranderen, godzijdank.

[ Bericht 69% gewijzigd door Xa1pt op 06-01-2011 20:57:54 ]
pi_90951214
Ik adviseer iedereen om ze in 3voud uit te printen. 2 kopien van het origineel.
Voor dat ik ze uitprint veranderd geďnformeerd in genformeerd. Mijn naam is ook een keer veranderd. Na drie keer is het gelukt toen ik de internetstekker er uit had getrokken.
pi_90951331
quote:
12s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je dat ziet is dat omdat dat zo door de huidige media-hype het geval lijkt. In het eerdergenoemde artikel lijkt het er zelfs op dat dit onder de 'gangbare trend' ligt. Dus dat soort conclusies zijn me iets te voorbarig.

[..]

De geloofsleer sowieso niet. De kerkelijke structuur wel, maar dat is nu ook aan het veranderen, godzijdank.

Jij noemt 241 zaken tegen priesters (voorbeelden/vertrouwenspersonen) een gangbare trent onder de geloven?
pi_90952042
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:20 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Jij noemt 241 zaken tegen priesters (voorbeelden/vertrouwenspersonen) een gangbare trent onder de geloven?
Nee, het aantal zaken binnen de kerk afgezet tegen de zaken buiten de kerk.
pi_90953120
Je vergeet hierbij dat het niet de gelovigen zijn die de kinderen misbruikten, maar de leraren van de middelbare priesteropleiding waar de kinderen 24 uur per dag intern zijn.

Die mensenzijn de voorbeelden van de katholieken. Hierbij kan je een vergelijk trekken tussen priesterleraren en politiek leiders.

Begrijp je dan niet dat zaken buiten de kerk niet te vergelijken zijn met dit grootse misbruikschandaal waar je zowat niets over hoort in de media.

[ Bericht 0% gewijzigd door bart2009 op 07-01-2011 02:28:15 ]
pi_90973762
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:51 schreef bart2009 het volgende:
Je vergeet hierbij dat het niet de gelovigen zijn die de kinderen misbruikten, maar de leraren van de middelbare priesteropleiding waar de kinderen 24 uur per dag intern zijn.

Die mensenzijn de voorbeelden van de katholieken. Hierbij kan je een vergelijk trekken tussen priesterleraren en politiek leiders.
Maar die vallen toch ook gewoon onder de paraplu 'kerk'?

quote:
Begrijp je dan niet dat zaken buiten de kerk niet te vergelijken zijn
Nou ja, als je zegt dat het er binnen de kerk ernstiger aan toe is dan daarbuiten ben je dat al aan het vergelijken.

quote:
met dit grootse misbruikschandaal waar je zowat niets over hoort in de media.
Lolwut? Als er één onderwerp groot uitgemeten is in de media is dit het wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')