abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98797433
Een chromosoom is opgebouwd uit paren van genen, die opgebouwd zijn uit DNA moleculen paren. Dus je hebt een stapeltje DNA met erfelijk materiaal, (dat opgebouwd is uit basenparen, verhaal met A, C, T en G), die vormen samen een gen, en de paren van genen vormen weer een chromosoom. Een chromosoom kan weer een uiteenlopend aantal genenparen hebben. En chromosomen zelf komen ook weer in paren (in totaal heb je er 46, 23 paar)

Da's hoe ik het begrepen heb :)
  dinsdag 28 juni 2011 @ 23:22:20 #227
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_98798683
Dus een gen is een groepje DNA-moleculen? En een chromosoom is een andere groepering van een groepje DNA-moleculen?

Ik zoek naar een soort scheikundige beschrijving van DNA en een gen, dus bijv in termen van moleculen, zodat ik me er concreet iets bij kan voorstellen. Dat het een is opgebouwd uit het ander zegt me nog niet zoveel.....
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_98799324
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:03 schreef MeloD het volgende:
Een chromosoom is opgebouwd uit paren van genen, die opgebouwd zijn uit DNA moleculen paren. Dus je hebt een stapeltje DNA met erfelijk materiaal, (dat opgebouwd is uit basenparen, verhaal met A, C, T en G), die vormen samen een gen, en de paren van genen vormen weer een chromosoom. Een chromosoom kan weer een uiteenlopend aantal genenparen hebben. En chromosomen zelf komen ook weer in paren (in totaal heb je er 46, 23 paar)

Da's hoe ik het begrepen heb :)
Het dikgedrukte gedeelte klopt niet helemaal.

1. DNA is in feite de erfelijke informatie die gelegen is in een dubbele helix. Het bestaat uit:
- De basenparen. Deze staan in een bepaalde volgorde, oftewel de genetische code.
- De 'sugar-phosphate backbone' (hier zitten de basen aan vast).
DNA is 1 molecuul. Het is gewoon een polymeer, oftewel een lange keten van aan elkaar gebonden stoffen. DNA bestaat in principe uit heel veel deoxynucleosides achter elkaar.

2. Een gen is een stuk DNA dat functionele informatie codeert. Dit is een hele simpele definitie, maar voor het begrip is dit denk ik genoeg ;) Het is dus gewoon bijvoorbeeld 100 basenparen lang, dat wordt dan afgelezen en daar gaat de cel dan weer verder mee aan het werk. Geen idee hoeveel je er over wilt weten, dus vraag gerust verder.

3. Er zijn 46 eenheden die DNA bevatten. Dit zijn de 46 chromosomen. Deze vormen 23 paren. In een chromosoom zit meer dan alleen DNA. Er zitten bijvoorbeeld proteďnen in waar DNA om wordt gewikkeld (samen met DNA ook wel chromatin en nucleosomen).

4. De chromosomen zijn dus in paren opgedeeld. Ze coderen allebei voor dezelfde dingen, dus over het algemeen zien ze er hetzelfde uit. Toch kunnen die delen enigszins verschillen, oftewel er kunnen allelen zijn. Zo kan chromosoom A een allel hebben voor bruine ogen, terwijl chromosoom B een allel heeft voor blauwe ogen. Eén chromosoom heeft dus GEEN paren van genen, maar de genen vormen wel paren met de genen van een ander chromosoom. De enige uitzondering zijn de geslachtschromosomen (X en Y), waar de werking een heel stuk lastiger ligt.

Edit1: Nucleosides gelden voor RNA. Deoxynucleosides gelden voor DNA. My bad.
Edit2: Stukje over X en Y toegevoegd.
Edit3: Nog een plaatje toegevoegd.
pi_98806464
Dat is nog eens een antwoord _O_
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 29 juni 2011 @ 08:57:18 #230
124676 RobertoCarlos
pi_98807419
Bedankt voor de antwoorden. Ik kom een stapje verder, het gaat mij echter niet zozeer om de details, maar om het daadwerkelijk voorstellen van de begrippen DNA, een gen of chromosoom. Ik zit dus nog erg op een basisniveau :)

Ik heb nog 2 (laatste!) vragen:

1) Gen
"Een gen is een stuk DNA dat functionele informatie codeert" Is een gen dan een combinatie van basen die in het DNA-molecuul steeds terug keren? Als ik een DNA-molecuul zie, hoe weet ik dan wat een gen is?

2) Chromosoom
"In een chromosoom zit meer dan alleen DNA." Maar waar zitten al die stoffen (proteinen, DNA, etc.) dan "in"? Is een chromosoom een blob van deze stoffen die "aan elkaar kleven" in de nucleus? Of zit dat ook weer in een omhulsel?
En dat paren dan? Is dat dan een verbinding van 2 van deze 'blobs' die ook weer aan elkaar 'kleven' (cq verbinding maken)?

Thanx alvast :)
pi_98811786
Biologie. O+
pi_98812026
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2011 08:57 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bedankt voor de antwoorden. Ik kom een stapje verder, het gaat mij echter niet zozeer om de details, maar om het daadwerkelijk voorstellen van de begrippen DNA, een gen of chromosoom. Ik zit dus nog erg op een basisniveau :)

Ik heb nog 2 (laatste!) vragen:

1) Gen
"Een gen is een stuk DNA dat functionele informatie codeert" Is een gen dan een combinatie van basen die in het DNA-molecuul steeds terug keren? Als ik een DNA-molecuul zie, hoe weet ik dan wat een gen is?
Volgens mij kun je dat zien aan bepaalde stopcodons.

quote:
2) Chromosoom
"In een chromosoom zit meer dan alleen DNA." Maar waar zitten al die stoffen (proteinen, DNA, etc.) dan "in"? Is een chromosoom een blob van deze stoffen die "aan elkaar kleven" in de nucleus? Of zit dat ook weer in een omhulsel?

De chemische structuur van DNA. Blauw, rood, groen en paars: basen. Oranje: deoxyribosegroep. Geel: fosfaatgroep. De twee- en drievoudige waterstofbruggen zijn aangegeven met stippellijntjes. De 3'- en de 5'-uiteinden van de "ruggengraten" staan eveneens aangegeven
Een DNA-streng is opgebouwd uit nucleotiden. Iedere nucleotide bestaat uit 3 onderdelen:
-base
-deoxyribosegroep
-fosfaatgroep.

De basen vormen basenparen en zijn verantwoordelijk voor de erfelijke informatie. De deoxyribose- en de fosfaatgroepen vormen samen de twee "ruggengraten" van het DNA.

quote:
En dat paren dan? Is dat dan een verbinding van 2 van deze 'blobs' die ook weer aan elkaar 'kleven' (cq verbinding maken)?

Thanx alvast :)
In het DNA kunnen twee soorten basenparen gevormd worden.
-Guanine en cytosine kunnen samen een basenpaar vormen met drie waterstofbruggen.
-Adenine en thymine kunnen samen een basenpaar vormen met twee waterstofbruggen.

De verbindingen komen tot stand door waterstofbruggen dus. Dat is een scheikundig begrip.

Tot zover wat ik kon vinden erover/nog wist.
  woensdag 29 juni 2011 @ 16:44:02 #233
319308 Tink89
To live is to dance
pi_98824927
Net het laatste tentamen van m'n bachelor gehad... fingers crossed!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_98883820
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:47 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgens mij kun je dat zien aan bepaalde stopcodons.
Toch even muggenziften :P Bij DNA naar mRNA (transcriptie) spreek je van een termination signal. Bij mRNA naar aminozuren (translatie) spreek je van een stopcodon. Subtiel verschil, het spijt me :'(

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 16:44 schreef Tink89 het volgende:
Net het laatste tentamen van m'n bachelor gehad... fingers crossed!
Hoe ging het?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 09:08:28 #235
319308 Tink89
To live is to dance
pi_98896624
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:03 schreef SH. het volgende:

Hoe ging het?
Aardig... het waren open vragen (mto-e), dus ben benieuwd wanneer de uitslag komt...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_98950271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:03 schreef SH. het volgende:

[..]

Toch even muggenziften :P Bij DNA naar mRNA (transcriptie) spreek je van een termination signal. Bij mRNA naar aminozuren (translatie) spreek je van een stopcodon. Subtiel verschil, het spijt me :'(
Ah, nou toch een belangrijk verschil lijkt me. :P

Meer mensen die hier ook wachten op de lotinguitslag? :)
pi_98989448
Ik wacht ook gezellig op de lotinguistlag. Hoop dat ik Leiden binnenkom met mijn gemiddelde..
  zondag 3 juli 2011 @ 18:17:01 #238
124676 RobertoCarlos
pi_98989837
quote:
16s.gif Op zondag 3 juli 2011 18:07 schreef Boon1278 het volgende:
Ik wacht ook gezellig op de lotinguistlag. Hoop dat ik Leiden binnenkom met mijn gemiddelde..
Ach, in augustus vallen er toch veel mensen nog af, ook in Leiden. Komt goed.
pi_98991012
quote:
2s.gif Op zondag 3 juli 2011 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ach, in augustus vallen er toch veel mensen nog af, ook in Leiden. Komt goed.
Hoezo dat? Mensen die toch nog van gedachte veranderen qua studie?
  zondag 3 juli 2011 @ 19:25:17 #240
124676 RobertoCarlos
pi_98992466
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 18:45 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoezo dat? Mensen die toch nog van gedachte veranderen qua studie?
Bijvoorbeeld. Of mensen die ze zich op meerdere plekken ingeschreven hebben, oude mensen die pyschologie toch maar niet kunnen combineren met hun werk, mensen die ergens anders ingeloot zijn, etc, etc
pi_98998631
Huh heeft Leiden nu wel een serieuze numerus fixus dan? Dacht dat het altijd was dat als je voor (ik dacht) 1 juni aangemeld had dat je dan gewoon toegelaten was? En dat het daarna pas indien nodig loten werd?
pi_98999088
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:38 schreef MeloD het volgende:
Huh heeft Leiden nu wel een serieuze numerus fixus dan? Dacht dat het altijd was dat als je voor (ik dacht) 1 juni aangemeld had dat je dan gewoon toegelaten was? En dat het daarna pas indien nodig loten werd?
Bijna overal is loting. Als het niet overal is.
  zondag 3 juli 2011 @ 22:48:23 #243
124676 RobertoCarlos
pi_99002632
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:38 schreef MeloD het volgende:
Is al een tijdje zo, iig vorig jaar...
pi_99007876
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 21:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Bijna overal is loting. Als het niet overal is.
Dit jaar overal ja :P
  maandag 4 juli 2011 @ 11:22:12 #245
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99014845
Blijkbaar is het in Tilburg ook, maar zaten ze vorig jaar net onder de grens & mocht iedereen binnen.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_99031559
Leiden had eerst braaf gemeld dat iedereen wel binnen zou komen. Maar nu gaan ze centraal loten, dus is het niet meer zeker... Ach zal toch vast wel binnenkomen :P
pi_99031861
Teveel psychologiestudenten is ook helemaal niet goed :P
pi_99032073
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 18:50 schreef Boon1278 het volgende:
Leiden had eerst braaf gemeld dat iedereen wel binnen zou komen. Maar nu gaan ze centraal loten, dus is het niet meer zeker... Ach zal toch vast wel binnenkomen :P
http://ib-groep.nl/partic(...)s_WO/Psychologie.asp

Leiden zit niet vol, dus je hebt 100% zeker binnen :P
pi_99032202
Ja, dat zag ik ook al staan. Ach toch bijt ik stiekem de komende 10 dagen nog even mijn nagels kort
  maandag 4 juli 2011 @ 19:17:23 #250
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_99032707
Wow, wat een aanmeldingen in Groningen!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')