abonnement Unibet Coolblue
pi_101057473
En wacht maar tot je kennis maakt met SJ :'(

M'm buren hebben een maand of 2 terug een dochterje gekregen. Alleraardigst natuurlijk, plus het gekreis hoor je toch niet. En misschien jaagt het die wolven weg. Anyway.

In Zweden is zwangerschapsverlof zeer royaal uitgemeten. Van wat ik begrepen heb krijg je 1 jaar verlof. Kan je ook met ze tweeën opnemen, beide dan 6 maanden. Volgens mij hebben ze dat nu ook, want ze zijn altijd thuis ... ik ook wel, maar ik heb nog vakantie als excuus.

Als je dat zo bekijkt over de dag hebben ze het toch wel aardig geregeld. Hij bouwt een schuurtje, zij speelt een beetje met de paarden, tussendoor nog dit en dat met het kind. Ik misgun het ze absoluut niet, aardige mensen en alles, maar het typeert wel een beetje de Zweedse instelling tot werken in het algemeen. De productiviteit ligt waarschijnlijk wel hoog. Industrialisatie en automatisering dragen daar zeker veel aan bij. Maar het aantal gewerkte uren zeer zeker niet. De nadruk ligt zeer op het leven buiten de werkplaats.

Vooral niet te druk. Rustig aan. Lagom.

En fika.

Dat was toch anders in Rotterdam, waar de overhemden met opgerolde mouwen in de kast hingen. En met die (Hollandse?) instelling kom je erg ver hier, je steekt al snel boven de middenmoot uit en je wordt geapprecieerd als harde werker. w/
pi_101057865
*O* Ouderschapsverlof en Zweden *O*

Joh, je krijgt veel meer dan een jaar. Samen hebben de ouders 480 dagen te verdelen. En die hoef je niet allemaal in één keer op te nemen. Mag je ongeveer 8 jaar over doen. Dus lange vakanties, vrijdagen vrij. Lang weekendje hier en daar. :P

Zelf ben ik bij mijn eerste kindje 6 maanden thuis geweest, bij mijn tweede bijna 5. Heerlijk. En nog genoeg dagen over!
Overigens mag je niet samen vrij zijn. Ja, dat mag natuurlijk wel, maar dan heeft één ouderschapsverlof en de ander vakantie.
Nadruk ligt hier inderdaad veel meer op het gezin en gezinsleven dan in Nederland.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101058121
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:50 schreef Knutknuttsson het volgende:
*O* Ouderschapsverlof en Zweden *O*

Joh, je krijgt veel meer dan een jaar. Samen hebben de ouders 480 dagen te verdelen. En die hoef je niet allemaal in één keer op te nemen. Mag je ongeveer 8 jaar over doen. Dus lange vakanties, vrijdagen vrij. Lang weekendje hier en daar. :P

Zelf ben ik bij mijn eerste kindje 6 maanden thuis geweest, bij mijn tweede bijna 5. Heerlijk. En nog genoeg dagen over!
Overigens mag je niet samen vrij zijn. Ja, dat mag natuurlijk wel, maar dan heeft één ouderschapsverlof en de ander vakantie.
Nadruk ligt hier inderdaad veel meer op het gezin en gezinsleven dan in Nederland.
ook de reden dat de meeste PhD kandidaten op m'n faculteit al getrouwd zijn en kinderen hebben. Daar sta ik een beetje buiten. Het is wel een ideale regeling, trouwens.
pi_101058376
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:53 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ook de reden dat de meeste PhD kandidaten op m'n faculteit al getrouwd zijn en kinderen hebben. Daar sta ik een beetje buiten. Het is wel een ideale regeling, trouwens.
Ja, het is wel een regeling waar ik honderd procent achter sta. En niet alleen omdat ik er toevallig gebruik van maak.

Hoe zit het trouwens met de leeftijd onder studenten? Natuurlijk valt het grootste deel in de "studentenleeftijd", maar als ik zo om mij heen kijk dan zijn er toch aardig wat dertig plussers die , al dan niet in deeltijd, weer de studiebanken ingaan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101058434
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:43 schreef Olwen het volgende:

Als je dat zo bekijkt over de dag hebben ze het toch wel aardig geregeld. Hij bouwt een schuurtje, zij speelt een beetje met de paarden, tussendoor nog dit en dat met het kind. Ik misgun het ze absoluut niet, aardige mensen en alles, maar het typeert wel een beetje de Zweedse instelling tot werken in het algemeen. De productiviteit ligt waarschijnlijk wel hoog. Industrialisatie en automatisering dragen daar zeker veel aan bij. Maar het aantal gewerkte uren zeer zeker niet. De nadruk ligt zeer op het leven buiten de werkplaats.

Het lange zwangerschapsverlof in Zweden is juist ooit bedacht als productiviteits verhoging. Het draagt namelijk bij aan het aantal uren dat vrouwen in totaal over hun leven werken en dus de groei van de economie in met name de voorgaande decennia. Zweedse vrouwen werken veel vaker full-time dan Nederlandse bijvoorbeeld, waardoor het totaal aantal uren dat elke Zweed gemiddeld in zijn leven werkt weer hoger ligt dan gemiddeld.

Uit het boek van Ina Brouwer over de kinderopvang in Nederland en Zweden over tijd:

quote:
"Sweden is leader in the labour participation and economic independence of women. Holland still performs very moderately. It is true that 70% of the Dutch women work, but three-quarters have a part-time job. This makes women only economically independent in the higher segments. A full pension of their own is still an exception. The percentage of women working full-time has hardly increased since 1971. In Sweden 80% of the women work, most of them full-time. The greater part of the women is economically independent, even if the retiring age has been reached."
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101058930
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:58 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ja, het is wel een regeling waar ik honderd procent achter sta. En niet alleen omdat ik er toevallig gebruik van maak.

Hoe zit het trouwens met de leeftijd onder studenten? Natuurlijk valt het grootste deel in de "studentenleeftijd", maar als ik zo om mij heen kijk dan zijn er toch aardig wat dertig plussers die , al dan niet in deeltijd, weer de studiebanken ingaan.
onder studenten zo tussen 20-28, geloof ik. Tenminste, toen ik studeerde was het zo. Tegenwoordig ben ik geen student meer, maar werknemer van de universiteit. Maar, met m'n 25 ben ik veruit de jongste op de faculteit.
pi_101059304
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 22:07 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

onder studenten zo tussen 20-28, geloof ik. Tenminste, toen ik studeerde was het zo. Tegenwoordig ben ik geen student meer, maar werknemer van de universiteit. Maar, met m'n 25 ben ik veruit de jongste op de faculteit.
Ah ok!
Maar onder studenten zijn de dertigers en veertigers geen uitzonderingen, toch? Zo is mijn buurman van 38 ook weer begonnen met een studie en ook een paar van mij collega's gaan weer aan de bak. Het gemak waarmee ze dat voor elkaar krijgen brengt bij mij ook weer enige kriebel teweeg. Het lijkt wel of het hier makkelijker is om weer een studie op te pikken dan in Nederland namelijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101059602
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 22:14 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ah ok!
Maar onder studenten zijn de dertigers en veertigers geen uitzonderingen, toch? Zo is mijn buurman van 38 ook weer begonnen met een studie en ook een paar van mij collega's gaan weer aan de bak. Het gemak waarmee ze dat voor elkaar krijgen brengt bij mij ook weer enige kriebel teweeg. Het lijkt wel of het hier makkelijker is om weer een studie op te pikken dan in Nederland namelijk.
ik heb ze niet meegemaakt. Wellicht binnenkort, dan ga ik beginnen met lesgeven..
pi_101527491
hej
ik ben af gelopen week naar zweden verhuisd :D
lekker rustig hier in het noorden ^^ beetje weinig werk alleen...
heb wel al een baantje aan geboden gekregen maar moet nog eens even zien of dat wat word. de voorwaarden zijn een beetje vreemd, in geschreven voor school om zo snel mogelijk goed zweeds te leren. pers. nr. aan gevraagd ook al. moet nu alleen nog verzekering en bankrekening regelen maar ik geloof dat je daar een pers. nr. voor nodig hebt dus dat word dan weer even afwachten...
pi_101527823
välkommen! Waar woon je, en wat voor soort werk ben je naar opzoek? En waarom ben je naar Zweden gekomen?
pi_101529358
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 16:41 schreef Jagärtrut het volgende:
välkommen! Waar woon je, en wat voor soort werk ben je naar opzoek? En waarom ben je naar Zweden gekomen?
tack! we wonen in solleftea (heb geen zweedse tekens op dit keyboard :P) ben naar zweden gekomen voor mijn vrouw en zoontje. Zij heeft dik 3 jaar in NL met mij gewoont maar ze kon het niet meer aan daar. het was gewoon te gejaagd en druk voor haar dus heeft ze gezegd tegen me dat ze terug wou naar Zweden. dus zodoende hebben we besloten om (terug) naar Zweden te verhuizen. Mijn zoontje is helemaal blij hier. mormor en morfar is hij helemaal gek op :P word die lekker verwend natuurlijk. mij bevalt Zweden ook erg. alles best wel rustig aan en niemand die stom naar je kijkt als je er een beetje anders bij loopt dan het gros van de mensen (tja ben en blijf toch nederlander en ze kennen me hier niet he ;) ).


wat werk betreft pak ik op het moment gewoon maar alles aan wat ik te pakken kan krijgen. in dit dorp zit ook een nederlandse en die heeft een winkeltje en willen een 2de openen maar daar zoeken ze dus iemand voor (inktpatronen vullen :') ) maar dan zou ik de eerste 3 maanden onbetaald "in de leer" moeten gaan. vind dat beetje zonde als ik toch een betaalde baan zou kunnen krijgen eventueel. maar ja alles gaat hier veelal mond op mond.
ik weet wel dat ik zodra ik goed zweeds kan praten (en verstaan uiteraard) bij E-on zou kunnen werken omdat ik engels nederlands en duits ook goed kan ;) erg handig hier schijnt het met al die callcentres.

maar goed: ik ben heeeel blij hier in zweden te zijn ;)
pi_101702616
Mijn Papa woont in Ornskoldsvik sinds 2009, afgelopen zomer voor het eerst heen geweest ! :) Mooi O+ De Hoge Kust is schitterend.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101722698
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:09 schreef Joene het volgende:
Mijn Papa woont in Ornskoldsvik sinds 2009, afgelopen zomer voor het eerst heen geweest ! :) Mooi O+ De Hoge Kust is schitterend.
daar woon ik zo een 80 kilometer vandaan is heerlijk hier lekker rustig en zeer mooie omgeving
pi_101740623
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 20:34 schreef McWurth het volgende:

[..]

daar woon ik zo een 80 kilometer vandaan is heerlijk hier lekker rustig en zeer mooie omgeving
Oooh mooi ! Wij waren met de auto vanuit nederland helemaal erheen gereden ! VER ! ^O^
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101741565
quote:
8s.gif Op vrijdag 9 september 2011 08:09 schreef Joene het volgende:

[..]

Oooh mooi ! Wij waren met de auto vanuit nederland helemaal erheen gereden ! VER ! ^O^
:D ja is twee dagen rijden of iets? met pauze tussendoor en overnachting that is... 2000KM maar hoor ;) ik ga altijd met vliegtuig en bus heen en weer scheelt me heel wat uurtjes :D maar soms is de bus zo vol dat je niet eens normaal kan zitten :P

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
pi_101748774
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:25 schreef McWurth het volgende:

[..]

:D ja is twee dagen rijden of iets? met pauze tussendoor en overnachting that is... 2000KM maar hoor ;) ik ga altijd met vliegtuig en bus heen en weer scheelt me heel wat uurtjes :D maar soms is de bus zo vol dat je niet eens normaal kan zitten :P

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
een bepaald soort winkels? Wat voor winkels?

Vlieg je dan op Arlanda, en vandaar met de bus? Nee toch? Waarschijnlijk naar Sudnsvall ofzo?
pi_101749532
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:25 schreef McWurth het volgende:

[..]

:D ja is twee dagen rijden of iets? met pauze tussendoor en overnachting that is... 2000KM maar hoor ;) ik ga altijd met vliegtuig en bus heen en weer scheelt me heel wat uurtjes :D maar soms is de bus zo vol dat je niet eens normaal kan zitten :P

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
Ben je van plan om zelf een winkel te openen?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101752253
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:25 schreef McWurth het volgende:

[..]

:D ja is twee dagen rijden of iets? met pauze tussendoor en overnachting that is... 2000KM maar hoor ;) ik ga altijd met vliegtuig en bus heen en weer scheelt me heel wat uurtjes :D maar soms is de bus zo vol dat je niet eens normaal kan zitten :P

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
Paps komt ook altijd met vliegtuig vanaf UMEA - ARLanda en dan naar Schiphol.

Met de auto was het 2300km idd , 1,5 dag rijden best een pittig stukje over de E4 danwel de bomen weg ! hahaha
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101752309
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:25 schreef McWurth het volgende:

[..]

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
Paps is naar nederland volgende week anders kon die je ms de rit besparen ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 9 september 2011 @ 18:31:05 #220
313962 alexmeijer
jag pratar inte holländska.
pi_101756789
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 09:25 schreef McWurth het volgende:

[..]

:D ja is twee dagen rijden of iets? met pauze tussendoor en overnachting that is... 2000KM maar hoor ;) ik ga altijd met vliegtuig en bus heen en weer scheelt me heel wat uurtjes :D maar soms is de bus zo vol dat je niet eens normaal kan zitten :P

denk dat ik volgende week eens naar Ornskoldsvik ga, heb gehoord dat ze daar bepaald soort winkels gewoon niet hebben dus dat is weer een iets waar ik over na ga denken ;) :D
2 dagen over 2000km? waarvan 600-800 door duitsland wat je makkelijk met 200-250 kan doen
Tik jag slå dig mycket hårt att inte ens Google kan hitta
pi_101758011
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 13:52 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

een bepaald soort winkels? Wat voor winkels?

Vlieg je dan op Arlanda, en vandaar met de bus? Nee toch? Waarschijnlijk naar Sudnsvall ofzo?
vanaf arlanda naar sundsvall ja idd en dan nog wat met de auto rijden klein uurtje ofzo geloof ik ik slaap meestal :P moet overal altijd wachten schiphol is wachten dan op arlanda wachten en in sundsvall is schoonoeders ook altijd weer laat :P dus dan slaap ik liever wanneer ik reis ^^

en die winkels.. mja had gehoord dat er geen muziek winkel is eigenlijk... wat ik wel vreemd vind overigens zit toch zo een beetje 60000 mannetjes in dat dorp....

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2011 14:21 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ben je van plan om zelf een winkel te openen?
met wat hulp van vrienden ja idd :)

quote:
8s.gif Op vrijdag 9 september 2011 15:59 schreef Joene het volgende:

[..]

Paps is naar nederland volgende week anders kon die je ms de rit besparen ?
ik ga lekker met de mercedes van me schoonvader :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:31 schreef alexmeijer het volgende:

[..]

2 dagen over 2000km? waarvan 600-800 door duitsland wat je makkelijk met 200-250 kan doen
tja met een kind van 2 jaar oud ga je niet achterlijk hard rijden en heb je regelmatig pauze nodig :)
pi_101758262
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 18:31 schreef alexmeijer het volgende:

[..]

2 dagen over 2000km? waarvan 600-800 door duitsland wat je makkelijk met 200-250 kan doen
ja, dat lijkt me heel erg verantwoord als je er al 1300 km. op hebt zitten....
pi_101758821
Wie rijdt er nou 2300km in1,5 dag?? En vooral waarom? Overigens sta ik vaker in de file in Duitsland dan dat ik fatsoenlijk door kan rijdem. Baustelle na baustelle :O
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101807547
ben gisteren naar IKEA in Sundsvall geweest. wel een groot verschil vergeleken met NL. hier heb je ook schreeuwende kinderen maar het is echt wel 100x zo rustiger dan in NL :D
en de mensen zijn veel aardiger ook ^^

ben wel tot 2 uur 's nachts bezig geweest spullen in elkaar te zetten haha :P
pi_101807591
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wie rijdt er nou 2300km in1,5 dag?? En vooral waarom? Overigens sta ik vaker in de file in Duitsland dan dat ik fatsoenlijk door kan rijdem. Baustelle na baustelle :O
ik en mijn vrouw ? :) gaat prima ? eerste dag hadden we snachts gereden tot savonds :) en de andere dag nog een uurtje of 6/7 echt prima te doen met goede stops er tussen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101955121
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:20 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wie rijdt er nou 2300km in1,5 dag?? En vooral waarom? Overigens sta ik vaker in de file in Duitsland dan dat ik fatsoenlijk door kan rijdem. Baustelle na baustelle :O
Hamburg <-> bremen ja, al 5 jaar lang. Vanaf Oldenburg kun je echter wel lekker doorgassen naar Emmen :)
pi_101965313
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 21:41 schreef sweboy het volgende:

[..]

Hamburg <-> bremen ja, al 5 jaar lang. Vanaf Oldenburg kun je echter wel lekker doorgassen naar Emmen :)
Vorige keer Bremen- Flensburg gereden, word je ook niet vrolijker van.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_101970009
Najah ik heb dus Den Oever - Ornskoldsvik gereden, met plus minus 150km wegwerkzaamheden in duitsland . Meer frustratie over de e4 in zweden met zn 80/100 gewissel gek van.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:00:41 #229
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_101971619
Even een TVP voor alle handige dingen die nog voorbij kunnen komen :)

Ik werk op zee, en daardoor een paar maanden geleden een leuk Zweeds meisje ontmoet in Stockholm. Na een paar keer op bezoek geweest te zijn geweest, zou ik er graag wel voor een langere tijd naar toe willen. Door mijn werk ben ik 6 weken op zee en heb daarna 6 weken verlof. ik kan dus ook gewoon bij m'n huidige Nederlandse werkgever kunnen blijven varen, omdat het hun niet uitmaakt waar ik woon. Ik moet zoiezo vliegen, dus als er nu Amsterdam of Stockholm op de ticket staat maakt voor hun niets uit.

Het enige nadeel is dat ze nog bij haar ouders woont in Huddinge en dat ik hun niet tot last wil zijn om er half bij in te trekken. Ik zal dus iets voor mezelf moeten zoeken, om in een hotel te leven wordt ook onbetaalbaar :)
pi_101971737
Vakantie ding huren ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101973153
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:00 schreef kwaitnait het volgende:
Even een TVP voor alle handige dingen die nog voorbij kunnen komen :)

Ik werk op zee, en daardoor een paar maanden geleden een leuk Zweeds meisje ontmoet in Stockholm. Na een paar keer op bezoek geweest te zijn geweest, zou ik er graag wel voor een langere tijd naar toe willen. Door mijn werk ben ik 6 weken op zee en heb daarna 6 weken verlof. ik kan dus ook gewoon bij m'n huidige Nederlandse werkgever kunnen blijven varen, omdat het hun niet uitmaakt waar ik woon. Ik moet zoiezo vliegen, dus als er nu Amsterdam of Stockholm op de ticket staat maakt voor hun niets uit.

Het enige nadeel is dat ze nog bij haar ouders woont in Huddinge en dat ik hun niet tot last wil zijn om er half bij in te trekken. Ik zal dus iets voor mezelf moeten zoeken, om in een hotel te leven wordt ook onbetaalbaar :)
woningen zijn ook niet goedkoop in zweden :(
pi_101973553
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:33 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Vorige keer Bremen- Flensburg gereden, word je ook niet vrolijker van.
Ja, Dan ga je juist via Hamburg he :)
pi_101973573
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:54 schreef McWurth het volgende:

[..]

woningen zijn ook niet goedkoop in zweden :(
Ligt eraan waar je wilt kopen. Strandvägen in stockholm is niet goedkoop nee :)
  donderdag 15 september 2011 @ 13:07:25 #234
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_101973586
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:54 schreef McWurth het volgende:

[..]

woningen zijn ook niet goedkoop in zweden :(
Inderdaad, dat was een van de eerste dingen die me opviel :P Hoe zit het met de rest van het levensonderhoud?
pi_101973648
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 11:02 schreef Joene het volgende:
Najah ik heb dus Den Oever - Ornskoldsvik gereden, met plus minus 150km wegwerkzaamheden in duitsland . Meer frustratie over de e4 in zweden met zn 80/100 gewissel gek van.
Lol wut? E4 O+. Ik vind dat juist prachtig. De ene keer snelweg, dan autoweg, dan weer dwars door een dorp O+.

Nederlanders en hun eeuwige gejaag via de snelweg :').
pi_101973667
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 12:54 schreef McWurth het volgende:

[..]

woningen zijn ook niet goedkoop in zweden :(
Eh. Wat? The fuck? Waar heb jij in godesnaam gekeken? Naar huizen bekleed met goud ofzo? :').

Je hebt voor een ton een prachtig huis met 1000m2 grond...
pi_101973791
Niet in omgeving Stockholm, in het noorden betaal je sowieso maar 1/4 ja :P Dus dat is niet echt nuttige info dat je voor een ton zon groot huis hebt.

Zweden is duur in levensonderhoud.
pi_101973869
Kap man, Stockholm is gewoon nog 25%-50% duurder dan Amsterdam... stelletje malloten.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101974246
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:09 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Lol wut? E4 O+. Ik vind dat juist prachtig. De ene keer snelweg, dan autoweg, dan weer dwars door een dorp O+.

Nederlanders en hun eeuwige gejaag via de snelweg :').
Het is een hele mooie weg, maar het is apetraag als je zo 1100 km door zweden heen moet :D
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_101975099
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:15 schreef heaven7 het volgende:
Niet in omgeving Stockholm, in het noorden betaal je sowieso maar 1/4 ja :P Dus dat is niet echt nuttige info dat je voor een ton zon groot huis hebt.

Zweden is duur in levensonderhoud.
Is dat zo?

- Zorgverzekering: nagenoeg gratis
- Brandstoffen: 10-20% goedkoper
- Elektriciteit: 50% goedkoper
- Voer in supermarkt: vrijwel gelijk, behalve vlees, dat is iets duurder

Goed, je betaalt wat meer inkomstenbelasting, maar dat heb je in een jaar al terugverdiend als je een nieuwe auto koopt :').
pi_101975214
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:18 schreef Drive-r het volgende:
Kap man, Stockholm is gewoon nog 25%-50% duurder dan Amsterdam... stelletje malloten.
Ja, wereldhoofdstad. Maar daarvoor ga je niet in Zweden wonen.
pi_101975243
quote:
8s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:30 schreef Joene het volgende:

[..]

Het is een hele mooie weg, maar het is apetraag als je zo 1100 km door zweden heen moet :D
Ja, dan trek je er toch meer tijd voor uit, dan zie je ook nog eens wat :').
pi_101975280
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:58 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Is dat zo?

- Zorgverzekering: nagenoeg gratis
- Brandstoffen: 10-20% goedkoper
- Elektriciteit: 50% goedkoper
- Voer in supermarkt: vrijwel gelijk, behalve vlees, dat is iets duurder

Goed, je betaalt wat meer inkomstenbelasting, maar dat heb je in een jaar al terugverdiend als je een nieuwe auto koopt :').
Het jaar dat ik in Zweden woonde was ik echt meer geld kwijt in de supermarkt dan ik in NL was geweest. Maargoed, die discussie is vaker gevoerd.
pi_101975438
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:04 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Het jaar dat ik in Zweden woonde was ik echt meer geld kwijt in de supermarkt dan ik in NL was geweest. Maargoed, die discussie is vaker gevoerd.
Ik heb er een halfjaar gestudeerd en ik was echt niet meer kwijt dan hier. Daarbij verdien je daar ook veel meer, dus het is in verhouding.
pi_101975521
Niet bij wat ik gedaan heb. Gewoon brood en chips bv zijn echt 3 keer zo duur als hier. Blok kaas ook.
  donderdag 15 september 2011 @ 14:53:20 #246
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_101976964
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:08 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ik heb er een halfjaar gestudeerd en ik was echt niet meer kwijt dan hier. Daarbij verdien je daar ook veel meer, dus het is in verhouding.
Wat is modaal dan in Zweden? Ik denk dat het wel goed te doen valt als je een beetje oppast.. Misschien wat minder stappen als in Nederland.. :P
pi_101977918
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:11 schreef heaven7 het volgende:
Niet bij wat ik gedaan heb. Gewoon brood en chips bv zijn echt 3 keer zo duur als hier. Blok kaas ook.
Fatsoenlijk brood is duur ja. Maar dat moet je ook niet eten daar want het is sowieso niet te eten :P. Je moet ook knackebröd etc. eten. Komt daar niet voor niets vandaan :+.

En chips duur??? Je hebt 800 verschillende smaken en het is net zo duur als hier. En al was het 3x zo duur, eet je het dan zo vaak dat je er financieel aan onderdoor gaat?
pi_101980610
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:08 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ik heb er een halfjaar gestudeerd en ik was echt niet meer kwijt dan hier. Daarbij verdien je daar ook veel meer, dus het is in verhouding.
ik verdien echt niet zoveel meer als dat ik in Nederland zou kunnen verdienen. Levensonderhoud is hier gewoon meer dan in Nederland. Niets aan te doen. Daarentegen betaal ik bijvoorbeeld vrij weinig voor verzekeringen, en is idnerdaad benzine goedkoper (niet dat ik een auto heb). Huurprijzen vind ik ook meevallen, maar je moet wel enorm veel wachtdagen hebben...
pi_101980634
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:53 schreef kwaitnait het volgende:

[..]

Wat is modaal dan in Zweden? Ik denk dat het wel goed te doen valt als je een beetje oppast.. Misschien wat minder stappen als in Nederland.. :P
en inderdaad, die dingen zijn vreselijk duur. Een biertje krijg je niet goedkoper dan 6 euro. En uit eten is ook belabberd duur. Maar goed, dat doe je dan ook niet elke dag.
pi_101980753
Uit eten is echt niet duur :D. Sowieso overdag en tegen de avond overal dagens rätt voor 6-7 euro. Vaak hebben ze op vrijdag after-work specials en zaterdag/zondag normale prijs (wat je zeker ook in NL betaalt). Het enige waar je vanaf moet blijven is wijn/sterke zooi. Bier en perencider is relatief niet duur.
pi_101980779
quote:
14s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:40 schreef r8v2 het volgende:
Uit eten is echt niet duur :D. Sowieso overdag en tegen de avond overal dagens rätt voor 6-7 euro. Vaak hebben ze op vrijdag after-work specials en zaterdag/zondag normale prijs (wat je zeker ook in NL betaalt). Het enige waar je vanaf moet blijven is wijn/sterke zooi. Bier en perencider is relatief niet duur.
ehh, waar heb jij gewoond?
pi_101980814
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 14:02 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ja, wereldhoofdstad. Maar daarvoor ga je niet in Zweden wonen.
Waarom zou Stockholm duurder moeten zijn dan Amsterdam? Het klopt gewoon niet.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101980875
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:41 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ehh, waar heb jij gewoond?
Ik heb in Halmstad gewoond maar ik heb heel Zuid-Zweden van links naar rechts al gehad zowat. Inclusief Stockholm ;).
pi_101987523
kopen is niet duur nee zeker waar ik woon is het behoorlijk goedkoop ik heb het dan ook over huren. als je maar iedere keer 6 weken hier bent en je moet een woningen huren is dat vrij duur.

ik vind de apartementjes die je kan huren erg prijzig iig.

eten is ook vrij duur maar ja ik woon ook redelijk ver boven Stockholm waar we gewoon wat meer belasting betalen dan in stockholm bijvoorbeeld :')
pi_101987621
Hier in Uppsala koop je een appartment van 24m2 voor een miljoen kronen.

Daarentegen huur ik iets van iets over de 40 m2 voor 4000 per maand. Dat vind ik niet slecht..
  donderdag 15 september 2011 @ 20:02:54 #256
277396 kwaitnait
Ich bin der Henk
pi_101988525
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:43 schreef McWurth het volgende:
kopen is niet duur nee zeker waar ik woon is het behoorlijk goedkoop ik heb het dan ook over huren. als je maar iedere keer 6 weken hier bent en je moet een woningen huren is dat vrij duur.

Dat probleem heb ik in Nederland ook, dat ik voor dingen een heel jaar moet betalen terwijl ik er maar een half jaar gebruik van maak. Ik denk dat ik er niet aan ontkom :)
pi_102006540
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:18 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Fatsoenlijk brood is duur ja. Maar dat moet je ook niet eten daar want het is sowieso niet te eten :P. Je moet ook knackebröd etc. eten. Komt daar niet voor niets vandaan :+.

En chips duur??? Je hebt 800 verschillende smaken en het is net zo duur als hier. En al was het 3x zo duur, eet je het dan zo vaak dat je er financieel aan onderdoor gaat?
Wtf, voor een fatsoenlijke zak OLW of Estrella betaal je tussen de 22 en 29,90 kronen. Dat is aanzienlijk duurder dan onze Lays van max ¤1,20 :{ En het gaat er niet om of je er financieel aan onderdoor gaat, het gaat erom dat ik zei dat boodschappen doen in Zweden duurder is dan in NL :{

En op knäckebröd kan ik niet leven, droge meuk zonder voedingsstoffen :{w

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2011 07:25:42 ]
pi_102015577
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:46 schreef Jagärtrut het volgende:
Hier in Uppsala koop je een appartment van 24m2 voor een miljoen kronen.

Daarentegen huur ik iets van iets over de 40 m2 voor 4000 per maand. Dat vind ik niet slecht..
In Uppsala kan je ook een appartement kopen van 90m2 voor 250.000 kroon hoor. Ligt er aan wat je wil. Centrum is duur inderdaad, maar in de omliggende wijken is genoeg leuks en betaalbaars te vinden.
in Stockholm iets kopen is veel duurder.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_102015719
In centrum Stockholm moet je ook eigenlijk alleen maar gaan wonen als je buitenlandse kentekenplaten hebt :P.
pi_102018216
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:46 schreef Jagärtrut het volgende:
Hier in Uppsala koop je een appartment van 24m2 voor een miljoen kronen.

Daarentegen huur ik iets van iets over de 40 m2 voor 4000 per maand. Dat vind ik niet slecht..
Mwa, ons vorige apartement in stockholm was 1 miljoen kronen (Bij Årstaberg), 73 M2. In januari dit jaar verkocht. Nu huisje 20 minuten van stockholm af, ook nog betaalbaar (2.65M voor 200 M2 en 1400 M2 grond)
pi_102018287
quote:
4s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:18 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Fatsoenlijk brood is duur ja. Maar dat moet je ook niet eten daar want het is sowieso niet te eten :P. Je moet ook knackebröd etc. eten. Komt daar niet voor niets vandaan :+.

En chips duur??? Je hebt 800 verschillende smaken en het is net zo duur als hier. En al was het 3x zo duur, eet je het dan zo vaak dat je er financieel aan onderdoor gaat?
Ja, 800 soorten, maar geen freaking paprika:(
pi_102019025
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:01 schreef sweboy het volgende:

[..]

Ja, 800 soorten, maar geen freaking paprika:(
Ica maxi heeft eigen merk paprika :P
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_102019755
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 19:03 schreef McWurth het volgende:

[..]
en die winkels.. mja had gehoord dat er geen muziek winkel is eigenlijk... wat ik wel vreemd vind overigens zit toch zo een beetje 60000 mannetjes in dat dorp....

[..]
FYI,

Ik heb zo'n 2 jaar in Örnsköldsvik gewoond, en ze hebben er wel degelijk een muziekwinkel (http://www.ostmansmusik.se)

Soms denk ik er nog wel eens aan om weer terug te verhuizen (ik woon nu bij Stockholm), maar ik wil graag een breder aanbod wat betreft werk, uitgaan, etc.
pi_102019802
Paprika-chips is sowieso niet te eten. Dill och graslök O+.
pi_102024140
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:48 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

In Uppsala kan je ook een appartement kopen van 90m2 voor 250.000 kroon hoor. Ligt er aan wat je wil. Centrum is duur inderdaad, maar in de omliggende wijken is genoeg leuks en betaalbaars te vinden.
in Stockholm iets kopen is veel duurder.
Ik kijk regelmatig op hemnet, en zie echt niets voorbij komen voor die prijs. Ik speel nog wel eens met het idee om wat te kopen, maar niet op deze manier!
pi_102030932
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:40 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik kijk regelmatig op hemnet, en zie echt niets voorbij komen voor die prijs. Ik speel nog wel eens met het idee om wat te kopen, maar niet op deze manier!
Mijn appartement in 'Sävja is voor die prijs verkocht, wel alweer 3 jaar geleden. Was een heel ruim opgezet appartement, met helaas maar één slaapkamer. Zat wel een aardige avgift bij van 4400, maar de kosten van de hypotheek waren natuurlijk zo laag dat we onder de 5000 kroon bleven.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_102046490
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:38 schreef zarlor het volgende:

[..]

FYI,

Ik heb zo'n 2 jaar in Örnsköldsvik gewoond, en ze hebben er wel degelijk een muziekwinkel (http://www.ostmansmusik.se)

Soms denk ik er nog wel eens aan om weer terug te verhuizen (ik woon nu bij Stockholm), maar ik wil graag een breder aanbod wat betreft werk, uitgaan, etc.
dat is een muziekinstrument winkel ;)
pi_102048553
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:51 schreef r8v2 het volgende:
In centrum Stockholm moet je ook eigenlijk alleen maar gaan wonen als je buitenlandse kentekenplaten hebt :P.
Of als je werkt in het centrum en geen zin in een lange reistijd hebt... Ik woon graag in de stad, maar daar hangt wel een idiote prijs aan in Stockholm.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_102065822
Heeft een van jullie nog tips om aan tijdelijke betaalbare woonruimte (3 maanden) te komen in Stockholm?
pi_102065973
blocket.se
pi_102068044
Paprika-chips is sowieso niet te eten. Dill och graslök O+.

Jag älskar ostbogar :9~
pi_102071814
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:17 schreef Jagärtrut het volgende:
blocket.se
Dank, speur ook Thelocal.se af en post tweets in mijn beste Zweeds. :')
pi_102129619
ik ga weer naar school tegenwoordig ;) zweeds leren. is best wel goed te doen maar de gramatika is best wel moeilijk, had ik met nederlands al moeite mee. moet wel zeggen dat binnen twee weken tijd heb ik zoveel geleerd dat ik me nu wel redelijk goed verstaanbaar kan maken in winkels en met vrienden/familie hier. ik vraag ook gewoon aan iedereen om me te verbeteren op een manier zodat ik er ook wat van leer ;)

zweedse mensen zijn ^O^
  maandag 19 september 2011 @ 20:12:36 #274
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_102152325
Deze zomer Livet Deluxe in het Zweeds gelezen, best goed te doen.

En hoef niet te wachten tot november op de vertaling om te weten hoe deze trilogie afloopt :)
pi_102173564
hej! ben helaas niet woonachtig in Zweden maar 'heb er iets mee'. Ik kijk ook graag naar Zweedse programma's/series (liefst wel met ondertiteling) om de taal steeds een stapje meer te leren op een speelse manier.
Ik heb al een tijd gezocht, maar kom er ondanks vertaalpogingen niet achter, dus vandaar dat ik hoopte dat wellicht iemand hier weet wat de titel is van de Zweedse versie van 'Over mijn lijk'?
[i]Als je iets loslaat heb je 2 handen om iets aan te pakken[/i]
pi_102173746
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 11:10 schreef Ilske het volgende:
hej! ben helaas niet woonachtig in Zweden maar 'heb er iets mee'. Ik kijk ook graag naar Zweedse programma's/series (liefst wel met ondertiteling) om de taal steeds een stapje meer te leren op een speelse manier.
Ik heb al een tijd gezocht, maar kom er ondanks vertaalpogingen niet achter, dus vandaar dat ik hoopte dat wellicht iemand hier weet wat de titel is van de Zweedse versie van 'Over mijn lijk'?
Hoezo ga je er vanuit dat zo'n soort programma in Zweden bestaat?
pi_102173887
http://nl.wikipedia.org/wiki/Over_Mijn_Lijk

quote:
Ook in Zweden loopt het programma
[i]Als je iets loslaat heb je 2 handen om iets aan te pakken[/i]
pi_102174545
Het was even zoeken, maar alstu: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=99464
pi_102175468
Je bent mijn held! Tack sa mycket! ^O^
[i]Als je iets loslaat heb je 2 handen om iets aan te pakken[/i]
pi_102175743
Inget problem ;).
  woensdag 21 september 2011 @ 23:11:03 #281
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_102244307
Iemand Livet Deluxe (ook) al gelezen? Wilde niet wachten op de NL'se vertaling, een hoop bijgeleerd qua Zweeds :)
  maandag 10 oktober 2011 @ 00:06:58 #282
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_102901859
Ze zouden Solsidan eens moeten uitzenden in Nederland wat mij betreft.

http://www.imdb.com/title/tt1593584/
pi_103205516
Weet iemand het Nederlandse equivalent van Wiskunde C op het Zweedse gymnasium? Is benodigd voor een studie waar ik naar zit te kijken, maar het strookt niet zo met het Nederlandse wiskunde-systeem. En ik krijg geen reactie van Högskolaverket.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_103206668
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:24 schreef jakkop het volgende:
Weet iemand het Nederlandse equivalent van Wiskunde C op het Zweedse gymnasium? Is benodigd voor een studie waar ik naar zit te kijken, maar het strookt niet zo met het Nederlandse wiskunde-systeem. En ik krijg geen reactie van Högskolaverket.
Heb je gemaild of gebeld naar Högskoleverket? Mijn ervaring is dat bellen met Högskoleverket veel sneller gaat dan mailen. Antwoord op mail duurt daar soms enkele weken!
Is Wiskunde C in Nederland niet betrekkelijk nieuw ook?

Welke studie vraagt trouwens om specificatie van het vakkenpakket? Is het VWO-diploma waarin je aan kan tonen dat je wiskunde hebt gevolgd niet voldoende?

[ Bericht 4% gewijzigd door Knutknuttsson op 17-10-2011 20:59:33 ]
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103208003
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 20:44 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Heb je gemaild of gebeld naar Högskoleverket? Mijn ervaring is dat bellen met Högskoleverket veel sneller gaat dan mailen. Antwoord op mail duurt daar soms enkele weken!
Is Wiskunde C in Nederland niet betrekkelijk nieuw ook?

Welke studie vraagt trouwens om specificatie van het vakkenpakket? Is het VWO-diploma waarin je aan kan tonen dat je wiskunde hebt gevolgd niet voldoende?
Ik heb gemaild, maar ik zal eens proberen te bellen, bedankt voor de tip. Wiskunde C is in Nederland vrij nieuw inderdaad, (heb zelf examen gedaan voor dat het ingevoerd is, deed Wiskunde A1,2), maar het gaat me om het Zweedse Wiskunde C.

Waar ze om vragen is dit:

quote:
Graduation from upper secondary school and fulfilment of the general requirements for studying at universities in your home country are mandatory for the admission to the studies. Mathematics C (or corresponding), Social Studies A (or corresponding) and English B (or corresponding) with grade G (pass).
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_103209538
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:04 schreef jakkop het volgende:

[..]

Ik heb gemaild, maar ik zal eens proberen te bellen, bedankt voor de tip. Wiskunde C is in Nederland vrij nieuw inderdaad, (heb zelf examen gedaan voor dat het ingevoerd is, deed Wiskunde A1,2), maar het gaat me om het Zweedse Wiskunde C.

Waar ze om vragen is dit:

[..]

Aah! Verkeerd gelezen. Excuus
Ik weet niet of het vergelijkbaar is. Matte C is een aardig hoog niveau. Maar dat zal A1,2 op het VWO ook zijn. Hebben ze op die universiteit/Hogeschool niet eerder Nederlandse studenten gehad misschien?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103212125
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:27 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Aah! Verkeerd gelezen. Excuus
Ik weet niet of het vergelijkbaar is. Matte C is een aardig hoog niveau. Maar dat zal A1,2 op het VWO ook zijn. Hebben ze op die universiteit/Hogeschool niet eerder Nederlandse studenten gehad misschien?
Ah dat had ik er nog niet bij gezegd, maar ik heb HAVO gedaan. Heb contact gehad met verschillende uni's, en ze hebben allemaal gezegd dat het genoeg is. (Wat mij overigens ook wel verbaasde...) Weet niet of ze eerder Nederlandse studenten hebben gehad, maar ze verwezen me in ieder geval door naar HSV.

Wat me op een ander onderwerp brengt, weet je of ik evt. een wiskunde certificaat in Zweden zou kunnen halen? Op het juiste niveau dus.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_103213950
Ja, je kan losse Matte C kurser doen. Zowel in een klas als op afstand. Google maar op Matte C kurs o.i.d.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103284588
Wie was er nu aan het klagen dat huren in Stockholm steeds duurder werd? :P.

http://www.e24.se/pengar/(...)ftonbladet.se]-[]-[]
pi_103289298
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 16:23 schreef r8v2 het volgende:
Wie was er nu aan het klagen dat huren in Stockholm steeds duurder werd? :P.

http://www.e24.se/pengar/(...)ftonbladet.se]-[]-[]
Bostadsrätter en småhus zijn geen huurwoningen natuurlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 30 oktober 2011 @ 11:38:38 #291
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103736497
Is er iemand hier die de Zweedse nationaliteit heeft aangenomen?
pi_103740185
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:38 schreef Fizd het volgende:
Is er iemand hier die de Zweedse nationaliteit heeft aangenomen?
Ik niet, benjij dat van plan?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103749402
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 11:38 schreef Fizd het volgende:
Is er iemand hier die de Zweedse nationaliteit heeft aangenomen?
dit ga ik dus proberen, volgende week afspraak ervoor (duurt normaal 5 jaar voordat je dit kunt doen)
maar ga kijken of er snellere manieren zouden kunnen zijn. :D
pi_103749836
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:22 schreef McWurth het volgende:

[..]

dit ga ik dus proberen, volgende week afspraak ervoor (duurt normaal 5 jaar voordat je dit kunt doen)
maar ga kijken of er snellere manieren zouden kunnen zijn. :D
Wat zijn de voordelen? Behalve stemrecht.
Hou je de Nederlandse ook?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 30 oktober 2011 @ 22:25:07 #295
155420 Fizd
Candle in the eye.
pi_103765610
Zover ik weet mag je als nederlander woonachtigend in zweden maar over 1 nationaliteit beschikken, volgens bepaalde EU-regels.
pi_103768771
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:25 schreef Fizd het volgende:
Zover ik weet mag je als nederlander woonachtigend in zweden maar over 1 nationaliteit beschikken, volgens bepaalde EU-regels.
Maar als je getrouwd bent met een Zweed/Zweedse, dan kan je de Zweedse nationalitiet aanvragen, zonder de Nederlandse te verliezen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103774917
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 23:12 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Maar als je getrouwd bent met een Zweed/Zweedse, dan kan je de Zweedse nationalitiet aanvragen, zonder de Nederlandse te verliezen.
maar waarom zou je het doen? Wat voor voordelen levert het op? Zeker als je niet trouwt met een Zweed(se)....
pi_103775440
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 08:02 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

maar waarom zou je het doen? Wat voor voordelen levert het op? Zeker als je niet trouwt met een Zweed(se)....
Behalve stemrecht niets, volgens mij. Ik overweeg het dan ook niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_103798184
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:35 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wat zijn de voordelen? Behalve stemrecht.
Hou je de Nederlandse ook?
de voordelen zijn onder andere dat ik niet terug wil naar nederland. wat heeft het dan voor zin om nederlander te blijven??
heb het goed hier mijn kind en vrouw zijn hier en vrouwlief wil echt niet meer in nederland wonen. ook al zouden we eventeel scheiden dan wil ik nog niet terug naar nederland. ik ga echt geen 2000KM tussen mij en mijn kind willen.
stemrecht intreseerd me niet overigens stemmen doe ik alleen als het over de euro of iets gaat (land belangen zeg maar)
ook heb je geloof ik recht op studie financiering en dergelijke maar daar weet ik niet veel van dat hoor ik donderdag wel.
pi_103799527
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 19:21 schreef McWurth het volgende:

[..]

de voordelen zijn onder andere dat ik niet terug wil naar nederland. wat heeft het dan voor zin om nederlander te blijven??
heb het goed hier mijn kind en vrouw zijn hier en vrouwlief wil echt niet meer in nederland wonen. ook al zouden we eventeel scheiden dan wil ik nog niet terug naar nederland. ik ga echt geen 2000KM tussen mij en mijn kind willen.
stemrecht intreseerd me niet overigens stemmen doe ik alleen als het over de euro of iets gaat (land belangen zeg maar)
ook heb je geloof ik recht op studie financiering en dergelijke maar daar weet ik niet veel van dat hoor ik donderdag wel.
Zelfs als je nooit meer terug gaat, zie ik de voordelen nog niet. Kost wel tijd en moeite, dus waarom zou je? Ik ga ook waarschijnlijk nooit meer terug, maar zie echt niet in waarom ik er vanaf moet.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')