oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 08:04 |
Deel twee! Vorig topic: [Paint] Renault Master ![]() ![]() Even uitleg: in september 2009 heb ik een vervanger gekocht van de oude bestelbus van m'n pa. Die bus gebruikten we om motorfietsen in te vervoeren naar de motocross. Het gaat om een Renault Master van 1984, maar wel met een nieuwe 2.2 liter injectiemotor (blauwe is nieuw). Wat is er al gebeurd: • Regulier onderhoud (banden, remmen, olie) • Radiateur en brandstofsysteem gerepareerd ![]() • Oud interieur verwijderd (het was een camper) • Twee schuif-kanteldakjes ingebouwd ![]() • Nieuwe sloten • Bevestigingsbalken van de dubbele cabine gemaakt en gemonteerd • LPG-tank aangeschaft (200 liter ![]() ![]() Wat gaat er gebeuren: • LPG-tank inbouwen • Luchtketels inbouwen ![]() • Frame maken om tussenwand van de dubbele cabine tegenaan te maken • Stoelen en gordels inbouwen • Centrale vergrendeling + elektrische ramen voor + comfortmodule + alarm inbouwen • Dak afmaken met lampen en luchthoorns ![]() • Aggregaat + compressor inbouwen en aansluiten • Audio inbouwen • Parkeersensoren/camera • En waar het allemaal mee begon (maar wat nog wel even zal duren): een toffe paintjob ![]() ![]() En nog een hele berg dingen die ik zo snel niet kan verzinnen. Zo, hier maar weer verder! [ Bericht 15% gewijzigd door oshiro op 17-12-2010 19:51:59 ] | |
2cv | vrijdag 17 december 2010 @ 08:33 |
Ik wil nu foto's ! ![]() | |
oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 08:59 |
Als ik nou eens echt vooruitgang heb dan maak ik er wel weer een berg. | |
ellevehC86 | vrijdag 17 december 2010 @ 09:29 |
Hij zei "NU" Oshiro!! Dus pak je fototoestel, maak foto's en zet ze online anders kom je op de lijst van de Fok!-knokploeg. | |
oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 12:42 |
Hee, IK ben hier de strateeg van de knokploeg he ![]()
| |
Anne | vrijdag 17 december 2010 @ 12:45 |
Deze (en de vorige) in Overzicht Projecten gezet. | |
oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 13:37 |
Dank ![]() ![]() | |
Prowl | vrijdag 17 december 2010 @ 13:39 |
Ik ook! ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 17 december 2010 @ 15:20 |
En dat wordt weer volgen, dat rijdende Gasbom ![]() ![]() | |
densmee | vrijdag 17 december 2010 @ 17:51 |
27 mj x 200 liter = zonnu grote vuurbal jonge http://www.flabber.nl/lin(...)-deel-9-haasten-3516 | |
oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 19:46 |
Whehe ![]() Er gaat maar 160 liter in he, 80% vulklep ![]() De speakers zijn iig binnen, best mooi spul ![]() | |
oshiro | vrijdag 17 december 2010 @ 19:58 |
P.S. OP geüpdatet. Audio wordt dus als volgt: ![]() 2x 45W, Alpine SPG-10C2, voor onderin dashboard. ![]() 2x 90W, Alpine SPG-69C3, voor in tussenwand. Geheel gaat voorlopig even op een crappy HU, als ik daar verder aan ga beginnen wordt die vervangen door een leuke met 3x RCA out en komen er 3 amps in. Ook een voor een nog toe te voegen sub ![]() Maar nu ik deze speakers heb kan ik iig m'n dashboard dichtbouwen (oude speakers zijn kapot) en kan ik meteen makkelijk passen en meten in het tussenschot. Als ik toch bezig ben kan ik het maar beter meteen kopen wat dat betreft. | |
oshiro | zaterdag 12 februari 2011 @ 19:55 |
Zo, toch maar weer eens melden! Het project is nog steeds niet dood, integendeel. Heb m'n stages afgerond, dus weer volop tijd om te bouwen! Dus: ![]() ![]() Speakers ingebouwd ![]() ![]() Vandaag bezig geweest met een tankframe, en daarop ook een hulpframe voor de luchtketels, morgen verder afmaken En nog wat plaatjes van de balkjes die we in de bus hebben gemaakt, waar de rest van de dubbele cabine aan vast komt: ![]() ![]() ![]() ![]() Morgen weer verder dus! | |
Sounddragon | zaterdag 12 februari 2011 @ 20:02 |
Deftig Oshi ![]() Spelen de speakers ook al, of moet eerst de rest er nog in ?? ![]() | |
oshiro | zaterdag 12 februari 2011 @ 20:32 |
De rest moet er nog in ja ![]() Nog even wat bedrading aanpassen naar de HU ook, is maar 1,5 kwadraat voor de voeding... Beetje ielig, maak ik 2,5 van. Dan even een crappy HU erin en daarna weer verder upgraden. Als eerste dus de wand van de dubbele cabine erin. Dat is nu nog maar een kwestie van veel zagen, lassen, slijpen, etcetera. Het denkwerk is wel redelijk af ![]() De 6x9's komen dus in de achterwand, en ik wil onder de stoelen, zegmaar waar je kuiten zitten, 1 of 2 12" subs kwijt ![]() | |
Panzerknacker666 | zaterdag 12 februari 2011 @ 21:12 |
Alarm lijkt me ook niet onverstandig! | |
oshiro | zaterdag 12 februari 2011 @ 21:15 |
Lag inderdaad in de planning ![]() Maar niet zo'n gecertificeerd ding, daar heb ik de centjes niet voor... All risk verzekering is na taxatie misschien wel te doen, schijnt niet erg duur te zijn voor oldtimers. Lijkt me overigens wel grappig om het sirenesignaal van het alarm door te lussen naar de luchthoorns. Meteen heel de buurt wakker. Had vandaag nog een hoorn getest, ze maken echt een onwijze pleurisherrie ![]() | |
oshiro | zondag 13 februari 2011 @ 19:52 |
Zo, vandaag weer bezig geweest, onderkant van het frame voor de luchtketels afgelast en gaten geboord + draad getapt om dat frame op het frame van de tank kwijt te kunnen. Morgenavond verder om de luchtketels er verder in te bouwen, aan het eind van de week hoop ik te kunnen beginnen aan het gedeelte waar de achterwand tegenaan komt en waar de bank op komt. Verder kan ik nu gaan beginnen aan zaken als de standkachel en de aggregaat inbouwen ![]() | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:00 |
En er was lucht! ![]() ![]() ![]() ![]() En ja, dat zie je goed, dat is een aggregaat die daar staat. Een Briggs & Stratton-motor met generator, setje van Generac. Ik schat ongeveer 36 jaar oud maar draait als een trein ![]() Verder zitten puzzelen met de indeling. Ik was er eerst heilig van overtuigd om het frame van de aggregaat om te bouwen en de compressor boven de generator te plaatsen (zonder ketel). Dat geheel zou dan midden in de bus komen, tegen de achterwand, met aan weerszijden een motorfiets. Maar tijdens wat opruimen bleek dat het ook erg netjes aan de zijkant zou staan... Oordeel zelf (stel je even voor dat de blauwe bak een forse compressor is): Zijkant: ![]() ![]() Midden: ![]() ![]() Maar nu de tanks op hun plek zitten (moet gastank nog wel aan bodem maken) kan ik verder met de kokers voor de tussenwand ![]() En... op zoek naar een compressor! Weet iemand nog wat? Een tweecilinder ofzo? ![]() ![]() | |
densmee | woensdag 9 maart 2011 @ 23:05 |
netjes, maar een compressor op een aggregaat zal nog niet zo meevallen ben ik bang, de startstroom moet nog al hoog zijn, ook al zijn de eerste slagen drukloos | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:11 |
Vaak genoeg gedaan, werkt als een trein! Redelijk beproefd concept ![]() Compressor gaat ook eenvoudigweg langzamer draaien en je spanningsfrequentie gaat over z'n nek doordat het toerental van de aggregaat inzakt.. Maar daar voelt die compressor niks van. Verder uiteraard de pressostaat zo afregelen dat ie niet bij 7 bar alweer start. En geen laptops op aansluiten sowieso want dat vinden sommige adapters niet fijn, met zo'n windvaan-geregelde frequentieregeling... | |
densmee | woensdag 9 maart 2011 @ 23:13 |
ja die oude aggregaten zullen er wel tegen kunnen die nieuwe schieten dan compleet in de stress | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:14 |
Er zit ook nul elektronica in dit ding, ontsteking is ook met contactpuntjes ![]() | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:15 |
Oja, wat vinden jullie? Aggregaat in het midden met compressor er bovenop, en kast eromheen? Of aggregaat naast compressor aan de zijkant, met kast er omheen (om het totaal)? | |
densmee | woensdag 9 maart 2011 @ 23:16 |
dat is wel ideaal, moet je bus wel ongeveer waterpas staan om een beetje mooi stroom te leveren en aan de zijkant lijkt mij het meest ideale | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:20 |
Mij persoonlijk ook, al twijfel ik nog sterk. Verder had ik het plan ooit de compressor uit elkaar te halen, en er via twee vrijloopkoppelingen een 24V-gelijkstroommotor naast te zetten. Dan kan ie ook op de 24V gevuld worden. Wordt wel een dikke motor dan, maar ik weet dat ze er zijn ![]() ![]() | |
densmee | woensdag 9 maart 2011 @ 23:22 |
zorg bij een lier voor een relais wat je er zelf tussen zet, die op de lieren zitten blijven regelmatig plakken en dan loopt alles in de soep | |
oshiro | woensdag 9 maart 2011 @ 23:27 |
Sowieso ![]() | |
-XX- | zondag 13 maart 2011 @ 22:21 |
Zeker wel vetttt!!! ![]() | |
oshiro | zondag 15 mei 2011 @ 16:11 |
Goed, weer eens wat aan het doen. Er is in de tussentijd wel wat gewerkt, maar ik was gewoon te lui om foto's te maken en te posten ![]() Dus, klein beetje laswerk aan de carosserie, er zat een lelijke roestplek bij een wielkast. Eerst slijpen: ![]() En dan lassen en even in de zink, voordat het later geplamuurd wordt (wielkast wordt later pas opnieuw gespoten): ![]() Lassen is overigens gebeurd met een plaatje dat we in eerste instantie uit het dak hebben gezaagd ![]() Volgende stap: strips maken voor op de bodem, waar alles aan vast komt te zitten: ![]() ![]() En waar ik ook even mee heb zitten stoeien... een accubak/platform: ![]() ![]() Al met al is dit meer denkwerk geweest dan doe-werk. Vooral de plaats van de bouten was nogal lastig, aangezien het uitmeten in verband met alle chassisbalken aan de onderkant erg lastig was. Volgende stap is het daadwerkelijk boren van de gaten in de bodem en de strips daaraan vast zetten (lassen denk ik). Om het geheel wat handzamer te maken zaag ik de twee kokers waar de LPG-tank op ligt waarschijnlijk doormidden. Dat scheelt een hele berg wanneer de boel uiteindelijk gespoten gaat worden. Ik heb verder ook een set lampen gekocht voor op de voorkant ![]() | |
oshiro | maandag 23 mei 2011 @ 12:22 |
Tankframe aflassen:![]() Gaten boren om het hele zooitje vast te bouten aan de bodem: ![]() ![]() En een andere lambdasonde van de sloop gehaald en ingebouwd: ![]() Bus schoot telkens na een tijdje draaien in de noodloop, dan liep hij ineens echt verschrikkelijk. Wanneer daarna het motormanagement-lampje aan ging liep hij weer normaal. Dus als test de lambdasonde afgekoppeld, toen bleef hij normaal lopen. Op de gok dus maar bij een autosloper een lambdasonde gehaald, er in gedraaid, en hij loopt weer helemaal perfect ![]() Vanavond weer verder, veel meet- en zaagwerk ![]() | |
oshiro | dinsdag 24 mei 2011 @ 00:41 |
Stukjes gezaagd en hechtlassen:![]() Drie totaal: ![]() En waar is dat nou voor: ![]() Begint ineens vorm aan te nemen zo ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door oshiro op 24-05-2011 00:48:39 ] | |
2cv | dinsdag 24 mei 2011 @ 01:39 |
Ziet er goed uit ! Ik wil ook bijna een busje. | |
oshiro | maandag 30 mei 2011 @ 17:45 |
Kleine update. Stoel er even in gezet voor het idee: ![]() ![]() Vervolgens de boel zo maken dat het gemonteerd kan worden. De horizontale koker is 50x50x3, vrij dunne wand dus. Daarom boutgaten door en door geboord en er stukjes pijp in gesoldeerd: ![]() ![]() Dan nog de laatste stijl maken en dan kan ik doorgaan met de bevestigingspunten van de stoelen. Het is een setje stoelen uit een Renault Scenic, en ik ben van plan de originele bevestigingspunten te gebruiken. Dus die ga ik er aan klussen! Wanneer dat af is begin ik aan de verhoogde vloer, en de kast waar de aggregaat in komt. | |
Opa_vertelt | maandag 30 mei 2011 @ 18:00 |
Goed bezig, oshiro! ![]() | |
oshiro | maandag 30 mei 2011 @ 22:50 |
Mijn dank ![]() Wel is er dan mooi ruimte voor de accu's, elektronica, standkachel en lade/kluis. Dat zijn de dingen die onder de vloer komen ![]() | |
Opa_vertelt | maandag 30 mei 2011 @ 23:18 |
Klinkt goed hoor! Dat verhogen van de vloer is wel slim. ![]() | |
oshiro | dinsdag 31 mei 2011 @ 02:02 |
Ja, er zit nu al een verlaging in. En anders zit het voor geen meter, je benen moeten niet in de lucht hangen als je zit ![]() Resultaat is wel dat er een opstapje gemaakt moet worden, maar dat is niet echt een probleem. Heb nog steeds een oude opstapplaat liggen van de oude bus, die wil ik daar in maken. Lijkt me gaaf! | |
Opa_vertelt | dinsdag 31 mei 2011 @ 02:09 |
Zo'n opstapplaat zou misschien wel de mooiste oplossing zijn, ja. ![]() | |
Dengaman | dinsdag 31 mei 2011 @ 03:21 |
Vette bak... | |
oshiro | dinsdag 25 december 2012 @ 18:17 |
Hee jongens. Zal ik dit topic eens een update geven? Ik ben even lui geweest met posten op fok... Zomer 2012: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Korte samenvatting: nieuwe zijschuifruitjes, dubbele cabine zo goed als af (moet nog bekleed worden), nieuwe radiateur, nieuwe remmen, en nog een heeeele berg zooi... To do list: gordels voorstoelen vastzetten en dan vrijdag keuren voor kenteken! ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door oshiro op 25-12-2012 18:25:47 ] | |
Barcaconia | dinsdag 25 december 2012 @ 18:24 |
Mooie update. Eindelijk. ![]() | |
2cv | dinsdag 25 december 2012 @ 21:27 |
| |
densmee | dinsdag 25 december 2012 @ 21:58 |
geen last gehad van het inslijpen van het raam, ik heb een keer iets staan afbramen langs mijn toenmalige witte combo en de volgende dag was hij bruin metalic van de weggesprongen vonken die in de lak gebrand waren en gaan roesten | |
oshiro | woensdag 26 december 2012 @ 00:08 |
Nope, enkel de bintjes erachter hebben we doorgeslepen, de rest van de plaat hebben we gedaan met een knabbelschaar. Sneller en netter. We hebben de ruitjes nu gemonteerd met schuimrubber tussen het frame en de plaat, dat moet later nog kit worden. Maar nu kunnen ze er makkelijk uit, voor het overspuiten later (dus lakschade is ook geen issue). Ook moet er nog een flens achter de andere kant van het plaatwerk waar ik een kozijnlijst aan kan lassen, en dan bobbelt het plaatwerk ook minder door de extra stevigheid. | |
densmee | woensdag 26 december 2012 @ 00:13 |
top knabbelschaar werkt ook erg lekker moet ik zeggen | |
oshiro | woensdag 26 december 2012 @ 00:14 |
Zeker weten, supersnel en je kan makkelijk door de bocht, werkt met een slijptol toch niet zo lekker. | |
Sjoegerd | woensdag 26 december 2012 @ 00:19 |
![]() ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 26 december 2012 @ 02:00 |
jammer van de potentiële wegenbelasting die dit dingetje de strop om de nek gaat leggen lijkt me. verder leuk project ![]() | |
oshiro | woensdag 26 december 2012 @ 02:13 |
Daarom al besloten er slaapplek en keukentje in te maken voor de volgende keuring (naar LPG)... dan is het een camper ![]() | |
oshiro | woensdag 2 januari 2013 @ 23:11 |
Puik nieuws, hij is iig goedgekeurd voor nieuw kentekenbewijs (ombouw van diesel naar benzine en extra zitplaatsen). Dus als ik dat binnen heb, eerst overschrijven (staat op naam van m'n pa), dan verzekeren en APK, en rijden met die handel. ![]() | |
Sounddragon | woensdag 2 januari 2013 @ 23:35 |
Naais! feli's kerel; eindelijk lol van al het werk ![]() | |
densmee | woensdag 2 januari 2013 @ 23:36 |
goed bezig. | |
gateway | donderdag 3 januari 2013 @ 12:12 |
netjes! | |
oshiro | maandag 21 januari 2013 @ 01:40 |
Zo, goedgekeurd en verzekerd.![]() ![]() Tevens een Pioneer TS-W305DVC van een collega van m'n pa overgenomen voor het wereldse bedrag van 20 euro, kan ik me geen buil aan vallen dacht ik zo ![]() | |
invine | maandag 21 januari 2013 @ 08:36 |
Gele koplampen zeg ik! | |
oshiro | maandag 21 januari 2013 @ 11:24 |
Ik heb wel gele lampen liggen (van die H4 lampen met een geel bolletje er omheen gemaakt). Maar de oude bus had zelfs geen gele lampen, en heb er nog nooit een met gele lampen gezien eigenlijk... | |
invine | maandag 21 januari 2013 @ 11:39 |
Moet je iets eerst zien voordat je het zelf kan doen? Ik heb mijn auto ook nooit gezien met gele lampen, maar heb ze er ook gewoon inzitten (renault clio 99). Ook met van de bolletjes eromheen geklikt. | |
oshiro | maandag 21 januari 2013 @ 11:45 |
Tja ik zit er niet zo mee ![]() Verder nog wat technische dingen: een zagend geluid in z'n 4 bij lage toeren, ergens speling op ophanging rechtsvoor (bonkt) en moet nog kleppen stellen. Kachelventilator piept af en toe, brandstofmeter springt af en toe naar 0, en hij zuipt ook als een scheepskameel maar dat zal wel horen ![]() | |
invine | maandag 21 januari 2013 @ 13:06 |
Het zou hem wel staan ![]() | |
oshiro | maandag 21 januari 2013 @ 13:21 |
Zit aan de binnenkant, vandaar ![]() | |
Knevelt | maandag 21 januari 2013 @ 15:13 |
Zullen we met de Renault meegaan?![]() | |
oshiro | maandag 21 januari 2013 @ 16:33 |
Kom maar op! Alleen net ff 2,5 week te laat. ![]() | |
oshiro | woensdag 23 januari 2013 @ 01:31 |
Dit ding zuipt dus echt bijna net zoveel brandstof als dat er koelwater door de waterpomp heen gaat ![]() Nu is het Douvrin-blok niet echt een zuinigheidswonder, maar peekaa's komen er ook nauwelijks uit (97). Begin wel erg te denken om LPG en moderne zescilinder in een stroomversnelling te brengen... | |
oshiro | donderdag 31 januari 2013 @ 03:08 |
Dat bonken rechtsvoor wordt nu echt te gek voor woorden. Heb hem opgekrikt, hele voorkant omhoog op de put, alles gechecked, niks te vinden... Niet remblokken, geen rubbers, geen kogels, geen stabi/reactiestangen... helemaal niks... Snap er niks van! Zit lichte speling op een homokineet maar dat is links ook, zou dus links ook zo moeten klinken maar het is enkel rechts. Iemand nog vlugge tips? | |
2cv | donderdag 31 januari 2013 @ 03:17 |
Opboren en M12 er in jassen ? ![]() Wanner bonkt het precies ? | |
vannelle | donderdag 31 januari 2013 @ 05:54 |
Ik mis schokbrekers....schotels nog in orde? | |
oshiro | donderdag 31 januari 2013 @ 13:23 |
Als ik over hobbels, afritjes en drempels ga ![]() | |
oshiro | donderdag 31 januari 2013 @ 13:24 |
Yep, allemaal heel, veer uit 1 stuk, onder spanning, bouten goed en vast, veert voor de rest zoals het hoort. Staat ook niet ingezakt oid. | |
2cv | vrijdag 1 februari 2013 @ 04:05 |
Ik gok een rubber bus ergens. Zitten er in de draagarmen rubber bussen ? En zijn de rubber bussen in de ogen van de schokbrekers nog goed ? Die laatsten zijn vaak 'verstopt' achter een grote ring. En voel je het ook of hoor je het alleen ? Mijn idee is: alleen horen = gare rubber bus, ook voelen = metaal op metaal contact (rubber bus geheel foetsie). | |
fraubitch | vrijdag 1 februari 2013 @ 04:30 |
Woooh! Het rijdt! ![]() | |
oshiro | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:24 |
Je voelt het idd bonken door de wagen heen. Heb echter gewrikt met koevoeten en alles en echt nergens zit ook maar een beetje ruimte op. Alle binnenbussen zitten ook netjes gecentreerd in de buitenbussen. Misschien dat ik binnenkort de schokbreker er maar eens onder vandaan haal... | |
oshiro | vrijdag 1 februari 2013 @ 18:24 |
Ja! ![]() Ik ben je nog een proefrit verschuldigd ook. | |
2cv | vrijdag 1 februari 2013 @ 20:29 |
Klein testritje op lage snelheid doen zonder schokbrekers. | |
fraubitch | vrijdag 1 februari 2013 @ 21:33 |
En ik je mijn excuses! Binnenkort maar eens afspreken weer! | |
oshiro | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:26 |
Dat lijkt me een helse uitdaging als je een onafhankelijk geveerde vooras hebt, dan ligt je wiel nogal diep in z'n wielkast en staat het hele kreng scheef ![]() Voor zo'n lomp ding zit er wel double wishbone vering op... ![]() Misschien helpt dit voor foutzoeken! | |
oshiro | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:27 |
Doen ja ![]() | |
2cv | zaterdag 2 februari 2013 @ 00:37 |
Eh ... Kortste klap is dan preventief schokdempers vervangen vrees ik ... | |
oshiro | zaterdag 24 september 2016 @ 00:12 |
Hij doet het nog hoor.![]() ![]() ![]() Nu met eigenbouw dakbalk. En een zonneklep. En een embleem, ook zelf gemaakt. Voorlopige voortgang: klein grut voor APK en dergelijke, compressorproject dat veel te ver gaat, elektrische stuurbekrachtigingspomp, en nieuw dashboard. En daarnaast een andere versnellingsbak gevonden, en ik weet welk blok erin gaat komen voor de motorswap... Verzoekje voor mods... Aangezien ik niet meer kon reageren in het vorige topic: wat mij betreft kan deze post gemerged worden met PTA / [PROJECT] Renault Master ![]() | |
DieselTank | zaterdag 24 september 2016 @ 00:14 |
dikke hood scoop erop | |
oshiro | zaterdag 24 september 2016 @ 00:19 |
Scheelt toch 10 pk. In negatieve zin. Het ding zit voor de kachelaanjager ![]() Enige pluspuntje is dat er nu geen water meer door het rooster regent. Er zit een afvoerbuisje in de tunnel achter het rooster dat precies op de bovenrand van de radiateur uit komt. Daar bleef water staan, en de roest daardoor heeft me een radiateur gekost... | |
DieselTank | zaterdag 24 september 2016 @ 00:22 |
Ik dacht dat ze juist meer pk gaven, nouja dan maar een race streep erop tekenen dat compenseert het weer. | |
oshiro | zaterdag 24 september 2016 @ 00:24 |
Turbo's geven peekaa's. *hint hint* | |
bokkepoot | zaterdag 24 september 2016 @ 09:33 |
Masters ![]() ![]() Jaren in een MK2 facelift gereden. Geweldige bakken ![]() | |
-niemand- | zaterdag 24 september 2016 @ 19:01 |
Mercedes om60? | |
oshiro | zaterdag 24 september 2016 @ 21:41 |
Haha, nee! Nieuwe motorsteunen maken, en flens voor versnellingsbak enzo vind ik allemaal wat te ingewikkeld. Ik zou het wel kunnen maar het kost me tijd en ruimte en dat is op dit moment vrij schaars... Daarbij rijdt dit ding op benzine dus diesel swap lag niet in de planning ![]() | |
Mark | maandag 26 september 2016 @ 11:04 |
Topics samengevoegd ![]() | |
derLudolf | maandag 26 september 2016 @ 14:12 |
Dit soort busjes doen mee altijd denken aan vakantie in Frankrijk ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 26 september 2016 @ 16:52 |
Vorige en dit topic ook es doorgelezen. Verdikke wat gaaf zeg ![]() | |
fraubitch | maandag 26 september 2016 @ 16:53 |
Het topic leeft weer! | |
derLudolf | maandag 26 september 2016 @ 16:55 |
Heb je al een proefrit gemaakt? ![]() | |
oshiro | dinsdag 27 september 2016 @ 12:32 |
Hahaha, ja, bekend! Tegenwoordig zijn het meer ducato's en Transits en andere modernere rammelbakken... Ja! Ik laat FB niet meer in de buurt van auto's. Ze weet zelf wel waarom. ![]() | |
oshiro | dinsdag 27 september 2016 @ 12:38 |
Nee, na flink wat meetwerk bleek dat haast een onmogelijke opgave. Dus nu ligt het volgende blok in de planning: ![]() Dit is een blok van een Renault 21 Turbo. Zelfde gatenpatroon voor bak, en zelfde montagepunten voor motorsteunen. Blok is exact hetzelfde op een kortere krukas (2L ipv 2,2) en een versterkingsplaat en nog wat andere dingen als zuigers en zwaardere drijfstangen na. En een turbo. Originele inlaatspruitstuk van de bus gaat erop, en een custom uitlaatspruitstuk om de turbo verder naar beneden te krijgen, ongeveer op de plaats van het oliefilter. Oliefilter wordt verplaatst naar loze ruimte voor meer ruimte voor de turbo, en dan komt er ook meteen een oliekoeler bij. Over de intercooler ben ik nog niet helemaal uit. Die andere versnellingsbak komt er dan ook meteen op. Mijn huidige blok heeft niet genoeg koppel voor die bak, hij is een flink stuk langer (nu bij 120 km/h 4500 toeren, bij nieuwe bak zakt het naar 3600). Plan is wel om het hele blok direct te megasquirten (of iets vergelijkbaars) en klaar te maken voor LPG. Ik heb overigens nog niet zo'n blok, maar daar werk ik aan! [ Bericht 4% gewijzigd door oshiro op 27-09-2016 12:45:56 ] | |
fraubitch | vrijdag 30 september 2016 @ 16:45 |
Uhm. Ik heb er geen een kapot gereden. Nooit een ongeluk gehad. zie het niet | |
oshiro | zaterdag 1 oktober 2016 @ 13:04 |
O okee. Dan is het goed. dit ding is een tank dus het zal allemaal wel loslopen ![]() | |
oshiro | zaterdag 1 oktober 2016 @ 17:37 |
Goed, ik was dus ook met het dashboard bezig. Dit is wat er nu in zit (met kapje eraf gehaald):![]() Zoals je ziet is de hoeveelheid informatie vrij beperkt. Ik wil meer. Per toeval kwam ik erachter dat veel dashboards van Renault rond deze tijd sterk vergelijkbaar zijn. Sterker nog: de montage van een dashboard van een Espace 1 of 2 is exact gelijk. Het past perfect, stekkers, schroefgaten, alles. Alleen zit er natuurlijk wat meer bedrading op. Dus, zo'n ding gekocht (uiteindelijk heb ik er 3 gekocht...): ![]() Alles op die tafel kostte me in totaal nog geen 40 euro (ex verzenden). Dat spruitstuk is voor m'n Starlet. Maar: op dit dashboard zit een olieniveaumeter. In mijn ogen vrij nutteloos. Hij werkt toch niet als je rijdt. Dus, die gaan we verbouwen. Wat ontwerpen, 3D-printen en solderen later: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De enkele meter is nu omgebouwd naar een gecombineerde meter voor olietemp (leds) en oliedruk (wijzer). Nu nog twee sensors (gewoon van VDO) in het blok en extra bedrading aanleggen voor het dashboard (ik heb extra stekkers) en het moet werken ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 1 oktober 2016 @ 17:56 |
Dude...... ![]() | |
fraubitch | zondag 2 oktober 2016 @ 14:01 |
Ja! Dat!! | |
derLudolf | zondag 2 oktober 2016 @ 14:29 |
Wat gaaf ![]() | |
bokkepoot | zondag 2 oktober 2016 @ 16:57 |
Gaaf, FDM 3D geprint niet? | |
oshiro | zondag 2 oktober 2016 @ 18:00 |
Nee, dit is SLS, selective laser sintering. Bij shapeways laten doen, was nog geen 5 euro per blokje! De leds worden aangestuurd door een ATMEGA 328p, de wijzer volledig analoog dmv een dubbele opamp. De prints zijn in China gemaakt door AllPCB. Ontwerp door yours truly. | |
bokkepoot | zondag 2 oktober 2016 @ 19:33 |
Dat is echt te goedkoop, helemaal voor een SLS printer. Maar wel gaaf, 3D geprinte delen in je auto.. | |
oshiro | zondag 2 oktober 2016 @ 21:29 |
Is zeker leuk. Maar het is tegenwoordig zo toegankelijk, het is alleen maar makkelijk. Ik sluit ook niet uit dat er nog meer bij komt. Ik post nog wel wat foto's van het complete dash. | |
oshiro | maandag 3 oktober 2016 @ 14:57 |
Ik denk er nog over na om de naald een stukje in te korten. Als het niet lukt maakt het niet uit, ik heb er toch nog een paar over... |