FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Renault Master
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 08:04
Deel twee!
Vorig topic: [Paint] Renault Master

Oudemaster.jpg

24052010697-1.jpg

Even uitleg: in september 2009 heb ik een vervanger gekocht van de oude bestelbus van m'n pa. Die bus gebruikten we om motorfietsen in te vervoeren naar de motocross.
Het gaat om een Renault Master van 1984, maar wel met een nieuwe 2.2 liter injectiemotor (blauwe is nieuw).

Wat is er al gebeurd:
• Regulier onderhoud (banden, remmen, olie)
• Radiateur en brandstofsysteem gerepareerd
th_11082010770.jpg
• Oud interieur verwijderd (het was een camper)
• Twee schuif-kanteldakjes ingebouwd
th_28022010612.jpg
• Nieuwe sloten
• Bevestigingsbalken van de dubbele cabine gemaakt en gemonteerd
• LPG-tank aangeschaft (200 liter :P)
th_28082010774.jpg

Wat gaat er gebeuren:
• LPG-tank inbouwen
• Luchtketels inbouwen
th_11042010643.jpg
• Frame maken om tussenwand van de dubbele cabine tegenaan te maken
• Stoelen en gordels inbouwen
• Centrale vergrendeling + elektrische ramen voor + comfortmodule + alarm inbouwen
• Dak afmaken met lampen en luchthoorns
th_11042010641.jpg
• Aggregaat + compressor inbouwen en aansluiten
• Audio inbouwen
• Parkeersensoren/camera
• En waar het allemaal mee begon (maar wat nog wel even zal duren): een toffe paintjob :).

RenaultGPbewerkt.png

En nog een hele berg dingen die ik zo snel niet kan verzinnen.

Zo, hier maar weer verder!

[ Bericht 15% gewijzigd door oshiro op 17-12-2010 19:51:59 ]
2cvvrijdag 17 december 2010 @ 08:33
Ik wil nu foto's ! ;(
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 08:59
Als ik nou eens echt vooruitgang heb dan maak ik er wel weer een berg.
ellevehC86vrijdag 17 december 2010 @ 09:29
quote:
3s.gif Op vrijdag 17 december 2010 08:59 schreef oshiro het volgende:
Als ik nou eens echt vooruitgang heb dan maak ik er wel weer een berg.
Hij zei "NU" Oshiro!!

Dus pak je fototoestel, maak foto's en zet ze online anders kom je op de lijst van de Fok!-knokploeg.
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 12:42
quote:
8s.gif Op vrijdag 17 december 2010 09:29 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]

Hij zei "NU" Oshiro!!

Dus pak je fototoestel, maak foto's en zet ze online anders kom je op de lijst van de Fok!-knokploeg.
Hee, IK ben hier de strateeg van de knokploeg he :')

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2006 00:27 schreef LedZep het volgende:
MELDING ALFA ROGER OMEGA 1

TOPIC IN ONZ, TITEL "MET-YVANA", ALLE EENHEDEN IN POSITIE!

OSHIRO - benoemd als strateeg, jij leidt de rel (onder mijn supervisie uiteraard)
Houniet - leider strijdkrachten
Annevrijdag 17 december 2010 @ 12:45
Deze (en de vorige) in Overzicht Projecten gezet.
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 13:37
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:45 schreef Anne het volgende:
Deze (en de vorige) in Overzicht Projecten gezet.
Dank :). Zal dat topic van de Wolseley ook eens updaten :D.
Prowlvrijdag 17 december 2010 @ 13:39
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 08:33 schreef 2cv het volgende:
Ik wil nu foto's ! ;(
Ik ook! :P
Turquaz52vrijdag 17 december 2010 @ 15:20
En dat wordt weer volgen, dat rijdende Gasbom _O-

:Px
densmeevrijdag 17 december 2010 @ 17:51
27 mj x 200 liter = zonnu grote vuurbal jonge http://www.flabber.nl/lin(...)-deel-9-haasten-3516
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 19:46
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 17:51 schreef densmee het volgende:
27 mj x 200 liter = zonnu grote vuurbal jonge http://www.flabber.nl/lin(...)-deel-9-haasten-3516
Whehe :D.

Er gaat maar 160 liter in he, 80% vulklep :P.

De speakers zijn iig binnen, best mooi spul :9.
oshirovrijdag 17 december 2010 @ 19:58
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2010 19:46 schreef oshiro het volgende:

[..]

Whehe :D.

Er gaat maar 160 liter in he, 80% vulklep :P.

De speakers zijn iig binnen, best mooi spul :9.
P.S. OP geüpdatet.

Audio wordt dus als volgt:
images.php?src=18111.jpg
2x 45W, Alpine SPG-10C2, voor onderin dashboard.

images.php?src=18112.jpg
2x 90W, Alpine SPG-69C3, voor in tussenwand.

Geheel gaat voorlopig even op een crappy HU, als ik daar verder aan ga beginnen wordt die vervangen door een leuke met 3x RCA out en komen er 3 amps in. Ook een voor een nog toe te voegen sub :9.

Maar nu ik deze speakers heb kan ik iig m'n dashboard dichtbouwen (oude speakers zijn kapot) en kan ik meteen makkelijk passen en meten in het tussenschot. Als ik toch bezig ben kan ik het maar beter meteen kopen wat dat betreft.
oshirozaterdag 12 februari 2011 @ 19:55
Zo, toch maar weer eens melden! Het project is nog steeds niet dood, integendeel.
Heb m'n stages afgerond, dus weer volop tijd om te bouwen!

Dus:
th_12012011793.jpg th_12022011008.jpg
Speakers ingebouwd

th_12022011002.jpg th_12022011003.jpg
Vandaag bezig geweest met een tankframe, en daarop ook een hulpframe voor de luchtketels, morgen verder afmaken

En nog wat plaatjes van de balkjes die we in de bus hebben gemaakt, waar de rest van de dubbele cabine aan vast komt:
th_12022011004.jpg th_12022011005.jpg
th_12022011006.jpg th_12022011007.jpg

Morgen weer verder dus!
Sounddragonzaterdag 12 februari 2011 @ 20:02
Deftig Oshi ^O^

Spelen de speakers ook al, of moet eerst de rest er nog in ?? ;)
oshirozaterdag 12 februari 2011 @ 20:32
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:02 schreef Sounddragon het volgende:
Deftig Oshi ^O^

Spelen de speakers ook al, of moet eerst de rest er nog in ?? ;)
De rest moet er nog in ja :+.

Nog even wat bedrading aanpassen naar de HU ook, is maar 1,5 kwadraat voor de voeding... Beetje ielig, maak ik 2,5 van. Dan even een crappy HU erin en daarna weer verder upgraden.
Als eerste dus de wand van de dubbele cabine erin. Dat is nu nog maar een kwestie van veel zagen, lassen, slijpen, etcetera. Het denkwerk is wel redelijk af :)

De 6x9's komen dus in de achterwand, en ik wil onder de stoelen, zegmaar waar je kuiten zitten, 1 of 2 12" subs kwijt :).
Panzerknacker666zaterdag 12 februari 2011 @ 21:12
Alarm lijkt me ook niet onverstandig!
oshirozaterdag 12 februari 2011 @ 21:15
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 21:12 schreef Panzerknacker666 het volgende:
Alarm lijkt me ook niet onverstandig!
Lag inderdaad in de planning :).

Maar niet zo'n gecertificeerd ding, daar heb ik de centjes niet voor... All risk verzekering is na taxatie misschien wel te doen, schijnt niet erg duur te zijn voor oldtimers.

Lijkt me overigens wel grappig om het sirenesignaal van het alarm door te lussen naar de luchthoorns. Meteen heel de buurt wakker. Had vandaag nog een hoorn getest, ze maken echt een onwijze pleurisherrie :D.
oshirozondag 13 februari 2011 @ 19:52
Zo, vandaag weer bezig geweest, onderkant van het frame voor de luchtketels afgelast en gaten geboord + draad getapt om dat frame op het frame van de tank kwijt te kunnen.
Morgenavond verder om de luchtketels er verder in te bouwen, aan het eind van de week hoop ik te kunnen beginnen aan het gedeelte waar de achterwand tegenaan komt en waar de bank op komt.

Verder kan ik nu gaan beginnen aan zaken als de standkachel en de aggregaat inbouwen :)
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:00
En er was lucht! :)

th_05032011018.jpg th_05032011019.jpg th_05032011020.jpg

En ja, dat zie je goed, dat is een aggregaat die daar staat. Een Briggs & Stratton-motor met generator, setje van Generac. Ik schat ongeveer 36 jaar oud maar draait als een trein :D. Heb ik alweer een aantal jaartjes staan. 2,5 kVA dus een stukje forser dan de gemiddelde bouwmarktaggregaat.

Verder zitten puzzelen met de indeling. Ik was er eerst heilig van overtuigd om het frame van de aggregaat om te bouwen en de compressor boven de generator te plaatsen (zonder ketel). Dat geheel zou dan midden in de bus komen, tegen de achterwand, met aan weerszijden een motorfiets.
Maar tijdens wat opruimen bleek dat het ook erg netjes aan de zijkant zou staan... Oordeel zelf (stel je even voor dat de blauwe bak een forse compressor is):

Zijkant:
th_06032011021.jpg th_06032011022.jpg

Midden:
th_06032011023.jpg th_06032011024.jpg

Maar nu de tanks op hun plek zitten (moet gastank nog wel aan bodem maken) kan ik verder met de kokers voor de tussenwand :).
En... op zoek naar een compressor! Weet iemand nog wat? Een tweecilinder ofzo? :+ Ik heb 2,5 kW tot m'n beschikking :D
densmeewoensdag 9 maart 2011 @ 23:05
netjes,
maar een compressor op een aggregaat zal nog niet zo meevallen ben ik bang, de startstroom moet nog al hoog zijn, ook al zijn de eerste slagen drukloos
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:11
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:05 schreef densmee het volgende:
netjes,
maar een compressor op een aggregaat zal nog niet zo meevallen ben ik bang, de startstroom moet nog al hoog zijn, ook al zijn de eerste slagen drukloos
Vaak genoeg gedaan, werkt als een trein! Redelijk beproefd concept :).
Compressor gaat ook eenvoudigweg langzamer draaien en je spanningsfrequentie gaat over z'n nek doordat het toerental van de aggregaat inzakt.. Maar daar voelt die compressor niks van.
Verder uiteraard de pressostaat zo afregelen dat ie niet bij 7 bar alweer start.

En geen laptops op aansluiten sowieso want dat vinden sommige adapters niet fijn, met zo'n windvaan-geregelde frequentieregeling...
densmeewoensdag 9 maart 2011 @ 23:13
quote:
3s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:11 schreef oshiro het volgende:

[..]

Vaak genoeg gedaan, werkt als een trein! Redelijk beproefd concept :).
Compressor gaat ook eenvoudigweg langzamer draaien en je spanningsfrequentie gaat over z'n nek. Maar daar voelt die compressor niks van.
Verder uiteraard de pressostaat zo afregelen dat ie niet bij 7 bar alweer start.
ja die oude aggregaten zullen er wel tegen kunnen die nieuwe schieten dan compleet in de stress
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:14
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:13 schreef densmee het volgende:

[..]

ja die oude aggregaten zullen er wel tegen kunnen die nieuwe schieten dan compleet in de stress
Er zit ook nul elektronica in dit ding, ontsteking is ook met contactpuntjes :D
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:15
Oja, wat vinden jullie? Aggregaat in het midden met compressor er bovenop, en kast eromheen?
Of aggregaat naast compressor aan de zijkant, met kast er omheen (om het totaal)?
densmeewoensdag 9 maart 2011 @ 23:16
quote:
10s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:14 schreef oshiro het volgende:

[..]

Er zit ook nul elektronica in dit ding, ontsteking is ook met contactpuntjes :D
dat is wel ideaal, moet je bus wel ongeveer waterpas staan om een beetje mooi stroom te leveren

en aan de zijkant lijkt mij het meest ideale
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:20
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:16 schreef densmee het volgende:

[..]

dat is wel ideaal, moet je bus wel ongeveer waterpas staan om een beetje mooi stroom te leveren

en aan de zijkant lijkt mij het meest ideale
Mij persoonlijk ook, al twijfel ik nog sterk.

Verder had ik het plan ooit de compressor uit elkaar te halen, en er via twee vrijloopkoppelingen een 24V-gelijkstroommotor naast te zetten. Dan kan ie ook op de 24V gevuld worden. Wordt wel een dikke motor dan, maar ik weet dat ze er zijn :). Dikke kabels ook, trouwens, 70 ampère er doorheen :D. Maar goed, een dikke lier gebruikt dat ook dus het kan. Die staat trouwens ook nog op m'n verlanglijstje...
densmeewoensdag 9 maart 2011 @ 23:22
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:20 schreef oshiro het volgende:

[..]

Mij persoonlijk ook, al twijfel ik nog sterk.

Verder had ik het plan ooit de compressor uit elkaar te halen, en er via twee vrijloopkoppelingen een 24V-gelijkstroommotor naast te zetten. Dan kan ie ook op de 24V gevuld worden. Wordt wel een dikke motor dan, maar ik weet dat ze er zijn :). Dikke kabels ook, trouwens, 70 ampère er doorheen :D. Maar goed, een dikke lier gebruikt dat ook dus het kan. Die staat trouwens ook nog op m'n verlanglijstje...
zorg bij een lier voor een relais wat je er zelf tussen zet, die op de lieren zitten blijven regelmatig plakken en dan loopt alles in de soep
oshirowoensdag 9 maart 2011 @ 23:27
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:22 schreef densmee het volgende:

[..]

zorg bij een lier voor een relais wat je er zelf tussen zet, die op de lieren zitten blijven regelmatig plakken en dan loopt alles in de soep
Sowieso :)
-XX-zondag 13 maart 2011 @ 22:21
Zeker wel vetttt!!! :D
oshirozondag 15 mei 2011 @ 16:11
Goed, weer eens wat aan het doen. Er is in de tussentijd wel wat gewerkt, maar ik was gewoon te lui om foto's te maken en te posten :)

Dus, klein beetje laswerk aan de carosserie, er zat een lelijke roestplek bij een wielkast. Eerst slijpen:
th_14052011064.jpg
En dan lassen en even in de zink, voordat het later geplamuurd wordt (wielkast wordt later pas opnieuw gespoten):
th_14052011065.jpg
Lassen is overigens gebeurd met een plaatje dat we in eerste instantie uit het dak hebben gezaagd :D.

Volgende stap: strips maken voor op de bodem, waar alles aan vast komt te zitten:
th_14052011066.jpg th_14052011069.jpg

En waar ik ook even mee heb zitten stoeien... een accubak/platform:
th_14052011067.jpg th_14052011068.jpg

Al met al is dit meer denkwerk geweest dan doe-werk. Vooral de plaats van de bouten was nogal lastig, aangezien het uitmeten in verband met alle chassisbalken aan de onderkant erg lastig was.
Volgende stap is het daadwerkelijk boren van de gaten in de bodem en de strips daaraan vast zetten (lassen denk ik). Om het geheel wat handzamer te maken zaag ik de twee kokers waar de LPG-tank op ligt waarschijnlijk doormidden. Dat scheelt een hele berg wanneer de boel uiteindelijk gespoten gaat worden.
Ik heb verder ook een set lampen gekocht voor op de voorkant :). Dus daar ga ik een balk voor maken, welke op het dak komt (van pijp en lasbochten). Op die balk komen dan de lampen.
oshiromaandag 23 mei 2011 @ 12:22
Tankframe aflassen:
th_21052011070.jpg

Gaten boren om het hele zooitje vast te bouten aan de bodem:
th_21052011071.jpg th_21052011072.jpg

En een andere lambdasonde van de sloop gehaald en ingebouwd:
th_21052011073.jpg

Bus schoot telkens na een tijdje draaien in de noodloop, dan liep hij ineens echt verschrikkelijk. Wanneer daarna het motormanagement-lampje aan ging liep hij weer normaal. Dus als test de lambdasonde afgekoppeld, toen bleef hij normaal lopen. Op de gok dus maar bij een autosloper een lambdasonde gehaald, er in gedraaid, en hij loopt weer helemaal perfect :)

Vanavond weer verder, veel meet- en zaagwerk :D. Dan gaan we aan de kokers beginnen waar de tussenwand tegenaan geschroefd wordt.
oshirodinsdag 24 mei 2011 @ 00:41
Stukjes gezaagd en hechtlassen:
th_23052011074.jpg

Drie totaal:
th_23052011075.jpg

En waar is dat nou voor:
th_23052011077.jpg

Begint ineens vorm aan te nemen zo :). Binnenkort bevestigingen eraan maken en aflassen.

[ Bericht 1% gewijzigd door oshiro op 24-05-2011 00:48:39 ]
2cvdinsdag 24 mei 2011 @ 01:39
Ziet er goed uit ! Ik wil ook bijna een busje.
oshiromaandag 30 mei 2011 @ 17:45
Kleine update.

Stoel er even in gezet voor het idee:
th_26052011078.jpg th_26052011079.jpg

Vervolgens de boel zo maken dat het gemonteerd kan worden. De horizontale koker is 50x50x3, vrij dunne wand dus. Daarom boutgaten door en door geboord en er stukjes pijp in gesoldeerd:
th_28052011081.jpg th_28052011082.jpg

Dan nog de laatste stijl maken en dan kan ik doorgaan met de bevestigingspunten van de stoelen. Het is een setje stoelen uit een Renault Scenic, en ik ben van plan de originele bevestigingspunten te gebruiken. Dus die ga ik er aan klussen!
Wanneer dat af is begin ik aan de verhoogde vloer, en de kast waar de aggregaat in komt.
Opa_verteltmaandag 30 mei 2011 @ 18:00
Goed bezig, oshiro! ^O^
oshiromaandag 30 mei 2011 @ 22:50
Mijn dank :) De vloer wordt ongeveer 35cm verhoogd. Het randje tussen de bak en de voorcabine is 22 cm, dus ik moet nog even wat moois verzinnen om dat mooi af te laten lopen.
Wel is er dan mooi ruimte voor de accu's, elektronica, standkachel en lade/kluis. Dat zijn de dingen die onder de vloer komen :)
Opa_verteltmaandag 30 mei 2011 @ 23:18
Klinkt goed hoor! Dat verhogen van de vloer is wel slim. :Y
oshirodinsdag 31 mei 2011 @ 02:02
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 23:18 schreef Opa_vertelt het volgende:
Klinkt goed hoor! Dat verhogen van de vloer is wel slim. :Y
Ja, er zit nu al een verlaging in. En anders zit het voor geen meter, je benen moeten niet in de lucht hangen als je zit :)

Resultaat is wel dat er een opstapje gemaakt moet worden, maar dat is niet echt een probleem. Heb nog steeds een oude opstapplaat liggen van de oude bus, die wil ik daar in maken. Lijkt me gaaf!
Opa_verteltdinsdag 31 mei 2011 @ 02:09
Zo'n opstapplaat zou misschien wel de mooiste oplossing zijn, ja. :)
Dengamandinsdag 31 mei 2011 @ 03:21
Vette bak...
oshirodinsdag 25 december 2012 @ 18:17
Hee jongens. Zal ik dit topic eens een update geven? Ik ben even lui geweest met posten op fok...

Zomer 2012:
th_535967_4241781734460_1981149508_n_zps2470e0ef.jpgth_404715_4241782694484_780598913_n_zps32c3d351.jpgth_75124_4241783214497_2083253257_n_zps64a747ca.jpgth_325530_4241783774511_1694443947_o_zpsc962d465.jpg

th_282298_4241749613657_1471630809_n_zps92b9d6e0.jpgth_320297_4241749893664_1012568731_n_zps69feb73e.jpgth_545414_4305232040678_1326197707_n_zpsc88412a5.jpgth_548794_4305231640668_330989301_n_zps0c7d17d7.jpgth_285733_4354166224002_928164562_n_zps3a3109ce.jpgth_485712_4354166664013_1119966331_n_zps3df751e7.jpgth_485795_4354166984021_1930029563_n_zpsc58c360e.jpgth_222514_4354161623887_862542050_n_zpsb323e933.jpgth_548820_4354161503884_344552794_n_zps25970d62.jpgth_66359_4354155663738_1243802736_n_zps4b9e3221.jpgth_282334_4354156063748_393655292_n_zps1e9bc188.jpgth_75620_4358719777838_723509684_n_zpsac043b48.jpgth_308090_4358718817814_1883503311_n_zps4571a649.jpgth_318941_4365001014865_1975332550_n_zpscad0e0e5.jpgth_579448_4374509172563_152821368_n_zps6c3ed342.jpgth_430019_4374509492571_1448018322_n_zps048c83b8.jpgth_375929_4374509972583_815670574_n_zps89c41e31.jpgth_230800_4362752158645_1011980705_n_zpsd45ead18.jpgth_316593_4469785274406_816168006_n_zps15ccf70e.jpgth_65468_4469785514412_1707748871_n_zpsb9e27555.jpgth_542820_4469785874421_2098696374_n_zps93982464.jpgth_378862_4546208064928_1046859700_n_zps8b3fc6c8.jpgth_189910_4581118737673_96239980_n_zps6635b55d.jpgth_16022_4651675501548_1302734641_n_zps55dd1afd.jpgth_205172_4651675661552_559934796_n_zps6437b1b7.jpgth_522381_4559425795363_743458780_n_zpsa44d86fe.jpgth_10046_4675458696113_1781347372_n_zps091d2fc1.jpgth_61438_4675458816116_315526968_n_zpsc8fa4799.jpgth_396983_4675458376105_2010762467_n_zps53e5fb07.jpgth_149758_4675459296128_251692274_n_zps24a2b79b.jpgth_532586_4675459496133_1600372426_n_zps4f31067c.jpg

Korte samenvatting: nieuwe zijschuifruitjes, dubbele cabine zo goed als af (moet nog bekleed worden), nieuwe radiateur, nieuwe remmen, en nog een heeeele berg zooi...

To do list: gordels voorstoelen vastzetten en dan vrijdag keuren voor kenteken! :D

[ Bericht 1% gewijzigd door oshiro op 25-12-2012 18:25:47 ]
Barcaconiadinsdag 25 december 2012 @ 18:24
Mooie update. Eindelijk. ;)
2cvdinsdag 25 december 2012 @ 21:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 18:24 schreef Barcaconia het volgende:
Mooie update. Eindelijk. ;)
densmeedinsdag 25 december 2012 @ 21:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 18:24 schreef Barcaconia het volgende:
Mooie update. Eindelijk. ;)
geen last gehad van het inslijpen van het raam, ik heb een keer iets staan afbramen langs mijn toenmalige witte combo en de volgende dag was hij bruin metalic van de weggesprongen vonken die in de lak gebrand waren en gaan roesten
oshirowoensdag 26 december 2012 @ 00:08
Nope, enkel de bintjes erachter hebben we doorgeslepen, de rest van de plaat hebben we gedaan met een knabbelschaar. Sneller en netter.
We hebben de ruitjes nu gemonteerd met schuimrubber tussen het frame en de plaat, dat moet later nog kit worden. Maar nu kunnen ze er makkelijk uit, voor het overspuiten later (dus lakschade is ook geen issue). Ook moet er nog een flens achter de andere kant van het plaatwerk waar ik een kozijnlijst aan kan lassen, en dan bobbelt het plaatwerk ook minder door de extra stevigheid.
densmeewoensdag 26 december 2012 @ 00:13
top knabbelschaar werkt ook erg lekker moet ik zeggen
oshirowoensdag 26 december 2012 @ 00:14
Zeker weten, supersnel en je kan makkelijk door de bocht, werkt met een slijptol toch niet zo lekker.
Sjoegerdwoensdag 26 december 2012 @ 00:19
:D.. Lange tijd niks van gezien, ziet er goed uit! ^O^
FkTwkGs2012woensdag 26 december 2012 @ 02:00
jammer van de potentiële wegenbelasting die dit dingetje de strop om de nek gaat leggen lijkt me. verder leuk project ^O^
oshirowoensdag 26 december 2012 @ 02:13
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 02:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
jammer van de potentiële wegenbelasting die dit dingetje de strop om de nek gaat leggen lijkt me. verder leuk project ^O^
Daarom al besloten er slaapplek en keukentje in te maken voor de volgende keuring (naar LPG)... dan is het een camper :D. 1/4e wegenbelasting...
oshirowoensdag 2 januari 2013 @ 23:11
Puik nieuws, hij is iig goedgekeurd voor nieuw kentekenbewijs (ombouw van diesel naar benzine en extra zitplaatsen).
Dus als ik dat binnen heb, eerst overschrijven (staat op naam van m'n pa), dan verzekeren en APK, en rijden met die handel. :D
Sounddragonwoensdag 2 januari 2013 @ 23:35
Naais! feli's kerel; eindelijk lol van al het werk *O*
densmeewoensdag 2 januari 2013 @ 23:36
goed bezig.
gatewaydonderdag 3 januari 2013 @ 12:12
netjes!
oshiromaandag 21 januari 2013 @ 01:40
Zo, goedgekeurd en verzekerd.

266878_4849958338495_994992723_o_zps87aeb5f5.jpg148905_4849958578501_1757069348_n_zpseed6818c.jpg

Tevens een Pioneer TS-W305DVC van een collega van m'n pa overgenomen voor het wereldse bedrag van 20 euro, kan ik me geen buil aan vallen dacht ik zo :D.
invinemaandag 21 januari 2013 @ 08:36
Gele koplampen zeg ik!
oshiromaandag 21 januari 2013 @ 11:24
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:36 schreef invine het volgende:
Gele koplampen zeg ik!
Ik heb wel gele lampen liggen (van die H4 lampen met een geel bolletje er omheen gemaakt). Maar de oude bus had zelfs geen gele lampen, en heb er nog nooit een met gele lampen gezien eigenlijk...
invinemaandag 21 januari 2013 @ 11:39
quote:
3s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:24 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik heb wel gele lampen liggen (van die H4 lampen met een geel bolletje er omheen gemaakt). Maar de oude bus had zelfs geen gele lampen, en heb er nog nooit een met gele lampen gezien eigenlijk...
Moet je iets eerst zien voordat je het zelf kan doen? Ik heb mijn auto ook nooit gezien met gele lampen, maar heb ze er ook gewoon inzitten (renault clio 99). Ook met van de bolletjes eromheen geklikt.
oshiromaandag 21 januari 2013 @ 11:45
Tja ik zit er niet zo mee ;) waar ik meer mee zit is dat het lichtbeeld van de linker lampunit een beetje vaag is (in koplampstelapparaat) en dat het glas van de rechterlamp een beetje wazig is geworden. Vind ik wel jammer!

Verder nog wat technische dingen: een zagend geluid in z'n 4 bij lage toeren, ergens speling op ophanging rechtsvoor (bonkt) en moet nog kleppen stellen. Kachelventilator piept af en toe, brandstofmeter springt af en toe naar 0, en hij zuipt ook als een scheepskameel maar dat zal wel horen :')
invinemaandag 21 januari 2013 @ 13:06
Het zou hem wel staan ;) je kan je koplampen ook polijsten, kan wel wat schelen als de aanslag aan de buitenkant zit.
oshiromaandag 21 januari 2013 @ 13:21
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 13:06 schreef invine het volgende:
Het zou hem wel staan ;) je kan je koplampen ook polijsten, kan wel wat schelen als de aanslag aan de buitenkant zit.
Zit aan de binnenkant, vandaar :)
Kneveltmaandag 21 januari 2013 @ 15:13
Zullen we met de Renault meegaan?

9FEYTof.jpg
oshiromaandag 21 januari 2013 @ 16:33
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 15:13 schreef Knevelt het volgende:
Zullen we met de Renault meegaan?

[ afbeelding ]
Kom maar op! Alleen net ff 2,5 week te laat.
N285-Paris-Dakar-1987-Renault-B90-4x4.jpg
oshirowoensdag 23 januari 2013 @ 01:31
Dit ding zuipt dus echt bijna net zoveel brandstof als dat er koelwater door de waterpomp heen gaat :'). Rustige schatting is 1:5 of 1:6... Geen idee waarom het zoveel is, had eerder 1:8 gedacht...

Nu is het Douvrin-blok niet echt een zuinigheidswonder, maar peekaa's komen er ook nauwelijks uit (97). Begin wel erg te denken om LPG en moderne zescilinder in een stroomversnelling te brengen...
oshirodonderdag 31 januari 2013 @ 03:08
Dat bonken rechtsvoor wordt nu echt te gek voor woorden. Heb hem opgekrikt, hele voorkant omhoog op de put, alles gechecked, niks te vinden... Niet remblokken, geen rubbers, geen kogels, geen stabi/reactiestangen... helemaal niks... Snap er niks van! Zit lichte speling op een homokineet maar dat is links ook, zou dus links ook zo moeten klinken maar het is enkel rechts.
Iemand nog vlugge tips?
2cvdonderdag 31 januari 2013 @ 03:17
Opboren en M12 er in jassen ? :P

Wanner bonkt het precies ?
vannelledonderdag 31 januari 2013 @ 05:54
quote:
5s.gif Op donderdag 31 januari 2013 03:08 schreef oshiro het volgende:
Dat bonken rechtsvoor wordt nu echt te gek voor woorden. Heb hem opgekrikt, hele voorkant omhoog op de put, alles gechecked, niks te vinden... Niet remblokken, geen rubbers, geen kogels, geen stabi/reactiestangen... helemaal niks... Snap er niks van! Zit lichte speling op een homokineet maar dat is links ook, zou dus links ook zo moeten klinken maar het is enkel rechts.
Iemand nog vlugge tips?
Ik mis schokbrekers....schotels nog in orde?
oshirodonderdag 31 januari 2013 @ 13:23
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 03:17 schreef 2cv het volgende:
Opboren en M12 er in jassen ? :P

Wanner bonkt het precies ?
Als ik over hobbels, afritjes en drempels ga :D.
oshirodonderdag 31 januari 2013 @ 13:24
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 05:54 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik mis schokbrekers....schotels nog in orde?
Yep, allemaal heel, veer uit 1 stuk, onder spanning, bouten goed en vast, veert voor de rest zoals het hoort. Staat ook niet ingezakt oid.
2cvvrijdag 1 februari 2013 @ 04:05
quote:
3s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:23 schreef oshiro het volgende:

[..]

Als ik over hobbels, afritjes en drempels ga :D.
Ik gok een rubber bus ergens. Zitten er in de draagarmen rubber bussen ? En zijn de rubber bussen in de ogen van de schokbrekers nog goed ? Die laatsten zijn vaak 'verstopt' achter een grote ring.

En voel je het ook of hoor je het alleen ? Mijn idee is: alleen horen = gare rubber bus, ook voelen = metaal op metaal contact (rubber bus geheel foetsie).
fraubitchvrijdag 1 februari 2013 @ 04:30
Woooh! Het rijdt! :D
oshirovrijdag 1 februari 2013 @ 18:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 04:05 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik gok een rubber bus ergens. Zitten er in de draagarmen rubber bussen ? En zijn de rubber bussen in de ogen van de schokbrekers nog goed ? Die laatsten zijn vaak 'verstopt' achter een grote ring.

En voel je het ook of hoor je het alleen ? Mijn idee is: alleen horen = gare rubber bus, ook voelen = metaal op metaal contact (rubber bus geheel foetsie).
Je voelt het idd bonken door de wagen heen. Heb echter gewrikt met koevoeten en alles en echt nergens zit ook maar een beetje ruimte op. Alle binnenbussen zitten ook netjes gecentreerd in de buitenbussen.
Misschien dat ik binnenkort de schokbreker er maar eens onder vandaan haal...
oshirovrijdag 1 februari 2013 @ 18:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 04:30 schreef fraubitch het volgende:
Woooh! Het rijdt! :D
Ja! :D
Ik ben je nog een proefrit verschuldigd ook.
2cvvrijdag 1 februari 2013 @ 20:29
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:24 schreef oshiro het volgende:

[..]

Je voelt het idd bonken door de wagen heen. Heb echter gewrikt met koevoeten en alles en echt nergens zit ook maar een beetje ruimte op. Alle binnenbussen zitten ook netjes gecentreerd in de buitenbussen.
Misschien dat ik binnenkort de schokbreker er maar eens onder vandaan haal...
Klein testritje op lage snelheid doen zonder schokbrekers.
fraubitchvrijdag 1 februari 2013 @ 21:33
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 18:24 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja! :D
Ik ben je nog een proefrit verschuldigd ook.
En ik je mijn excuses! Binnenkort maar eens afspreken weer!
oshirozaterdag 2 februari 2013 @ 00:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 20:29 schreef 2cv het volgende:

[..]

Klein testritje op lage snelheid doen zonder schokbrekers.
Dat lijkt me een helse uitdaging als je een onafhankelijk geveerde vooras hebt, dan ligt je wiel nogal diep in z'n wielkast en staat het hele kreng scheef :D
Voor zo'n lomp ding zit er wel double wishbone vering op...
VoorwielophangingRenault_zpsb2858555.png
Misschien helpt dit voor foutzoeken!
oshirozaterdag 2 februari 2013 @ 00:27
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:33 schreef fraubitch het volgende:

[..]

En ik je mijn excuses! Binnenkort maar eens afspreken weer!
Doen ja :D is gezellig!
2cvzaterdag 2 februari 2013 @ 00:37
quote:
3s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 00:26 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dat lijkt me een helse uitdaging als je een onafhankelijk geveerde vooras hebt, dan ligt je wiel nogal diep in z'n wielkast en staat het hele kreng scheef :D
Voor zo'n lomp ding zit er wel double wishbone vering op...
[ afbeelding ]
Misschien helpt dit voor foutzoeken!
Eh ... Kortste klap is dan preventief schokdempers vervangen vrees ik ...
oshirozaterdag 24 september 2016 @ 00:12
Hij doet het nog hoor.
DCvTeNW.jpg
XI8jA6B.jpg
lWN8KGB.jpg

Nu met eigenbouw dakbalk. En een zonneklep. En een embleem, ook zelf gemaakt.
Voorlopige voortgang: klein grut voor APK en dergelijke, compressorproject dat veel te ver gaat, elektrische stuurbekrachtigingspomp, en nieuw dashboard.

En daarnaast een andere versnellingsbak gevonden, en ik weet welk blok erin gaat komen voor de motorswap...

Verzoekje voor mods... Aangezien ik niet meer kon reageren in het vorige topic: wat mij betreft kan deze post gemerged worden met PTA / [PROJECT] Renault Master :D
DieselTankzaterdag 24 september 2016 @ 00:14
dikke hood scoop erop
oshirozaterdag 24 september 2016 @ 00:19
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 september 2016 00:14 schreef DieselTank het volgende:
dikke hood scoop erop
Scheelt toch 10 pk. In negatieve zin. Het ding zit voor de kachelaanjager :').
Enige pluspuntje is dat er nu geen water meer door het rooster regent. Er zit een afvoerbuisje in de tunnel achter het rooster dat precies op de bovenrand van de radiateur uit komt. Daar bleef water staan, en de roest daardoor heeft me een radiateur gekost...
DieselTankzaterdag 24 september 2016 @ 00:22
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 september 2016 00:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Scheelt toch 10 pk. In negatieve zin. Het ding zit voor de kachelaanjager :').
Enige pluspuntje is dat er nu geen water meer door het rooster regent. Er zit een afvoerbuisje in de tunnel achter het rooster dat precies op de bovenrand van de radiateur uit komt. Daar bleef water staan, en de roest daardoor heeft me een radiateur gekost...
Ik dacht dat ze juist meer pk gaven, nouja dan maar een race streep erop tekenen dat compenseert het weer.
oshirozaterdag 24 september 2016 @ 00:24
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 september 2016 00:22 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik dacht dat ze juist meer pk gaven, nouja dan maar een race streep erop tekenen dat compenseert het weer.
Turbo's geven peekaa's. *hint hint*
bokkepootzaterdag 24 september 2016 @ 09:33
Masters _O_ _O_

Jaren in een MK2 facelift gereden. Geweldige bakken :P
-niemand-zaterdag 24 september 2016 @ 19:01
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 september 2016 00:24 schreef oshiro het volgende:

[..]

Turbo's geven peekaa's. *hint hint*
Mercedes om60?
oshirozaterdag 24 september 2016 @ 21:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2016 19:01 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Mercedes om60?
Haha, nee! Nieuwe motorsteunen maken, en flens voor versnellingsbak enzo vind ik allemaal wat te ingewikkeld. Ik zou het wel kunnen maar het kost me tijd en ruimte en dat is op dit moment vrij schaars...

Daarbij rijdt dit ding op benzine dus diesel swap lag niet in de planning :D
Markmaandag 26 september 2016 @ 11:04
Topics samengevoegd :)
derLudolfmaandag 26 september 2016 @ 14:12
Dit soort busjes doen mee altijd denken aan vakantie in Frankrijk :D De kano verhuur bedrijven hadden allemaal van deze 9 persoons Trafic's en Masters om de klanten en boten weer op te halen :D
derLudolfmaandag 26 september 2016 @ 16:52
Vorige en dit topic ook es doorgelezen. Verdikke wat gaaf zeg 8-) Wat komt er nu in, een V6?
fraubitchmaandag 26 september 2016 @ 16:53
Het topic leeft weer!
derLudolfmaandag 26 september 2016 @ 16:55
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2016 16:53 schreef fraubitch het volgende:
Het topic leeft weer!
Heb je al een proefrit gemaakt? :P
oshirodinsdag 27 september 2016 @ 12:32
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2016 14:12 schreef derLudolf het volgende:
Dit soort busjes doen mee altijd denken aan vakantie in Frankrijk :D De kano verhuur bedrijven hadden allemaal van deze 9 persoons Trafic's en Masters om de klanten en boten weer op te halen :D
Hahaha, ja, bekend! Tegenwoordig zijn het meer ducato's en Transits en andere modernere rammelbakken...
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2016 16:53 schreef fraubitch het volgende:
Het topic leeft weer!
Ja!
quote:
14s.gif Op [quote]1s.gif [b]Op maandag 26 september 2016 16:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je al een proefrit gemaakt? :P
Ik laat FB niet meer in de buurt van auto's. Ze weet zelf wel waarom. :P
oshirodinsdag 27 september 2016 @ 12:38
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2016 16:52 schreef derLudolf het volgende:
Vorige en dit topic ook es doorgelezen. Verdikke wat gaaf zeg 8-) Wat komt er nu in, een V6?
Nee, na flink wat meetwerk bleek dat haast een onmogelijke opgave.
Dus nu ligt het volgende blok in de planning:
automark-6.jpg

Dit is een blok van een Renault 21 Turbo. Zelfde gatenpatroon voor bak, en zelfde montagepunten voor motorsteunen.
Blok is exact hetzelfde op een kortere krukas (2L ipv 2,2) en een versterkingsplaat en nog wat andere dingen als zuigers en zwaardere drijfstangen na. En een turbo.
Originele inlaatspruitstuk van de bus gaat erop, en een custom uitlaatspruitstuk om de turbo verder naar beneden te krijgen, ongeveer op de plaats van het oliefilter. Oliefilter wordt verplaatst naar loze ruimte voor meer ruimte voor de turbo, en dan komt er ook meteen een oliekoeler bij. Over de intercooler ben ik nog niet helemaal uit.
Die andere versnellingsbak komt er dan ook meteen op. Mijn huidige blok heeft niet genoeg koppel voor die bak, hij is een flink stuk langer (nu bij 120 km/h 4500 toeren, bij nieuwe bak zakt het naar 3600).

Plan is wel om het hele blok direct te megasquirten (of iets vergelijkbaars) en klaar te maken voor LPG.


Ik heb overigens nog niet zo'n blok, maar daar werk ik aan!

[ Bericht 4% gewijzigd door oshiro op 27-09-2016 12:45:56 ]
fraubitchvrijdag 30 september 2016 @ 16:45
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 september 2016 12:32 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hahaha, ja, bekend! Tegenwoordig zijn het meer ducato's en Transits en andere modernere rammelbakken...

[..]

Ja!

[..]

Ik laat FB niet meer in de buurt van auto's. Ze weet zelf wel waarom. :P
Uhm. Ik heb er geen een kapot gereden. Nooit een ongeluk gehad. zie het niet
oshirozaterdag 1 oktober 2016 @ 13:04
quote:
8s.gif Op vrijdag 30 september 2016 16:45 schreef fraubitch het volgende:

[..]

Uhm. Ik heb er geen een kapot gereden. Nooit een ongeluk gehad. zie het niet
O okee. Dan is het goed.

dit ding is een tank dus het zal allemaal wel loslopen :D
oshirozaterdag 1 oktober 2016 @ 17:37
Goed, ik was dus ook met het dashboard bezig. Dit is wat er nu in zit (met kapje eraf gehaald):
WnBqGQX.jpg
Zoals je ziet is de hoeveelheid informatie vrij beperkt. Ik wil meer.

Per toeval kwam ik erachter dat veel dashboards van Renault rond deze tijd sterk vergelijkbaar zijn. Sterker nog: de montage van een dashboard van een Espace 1 of 2 is exact gelijk. Het past perfect, stekkers, schroefgaten, alles. Alleen zit er natuurlijk wat meer bedrading op. Dus, zo'n ding gekocht (uiteindelijk heb ik er 3 gekocht...):
wQlG8u9.jpg
Alles op die tafel kostte me in totaal nog geen 40 euro (ex verzenden). Dat spruitstuk is voor m'n Starlet.

Maar: op dit dashboard zit een olieniveaumeter. In mijn ogen vrij nutteloos. Hij werkt toch niet als je rijdt. Dus, die gaan we verbouwen. Wat ontwerpen, 3D-printen en solderen later:
L5cgXNj.jpg
FlBwLRa.jpg
vAbAR5L.jpg
Cw3ESIA.jpg
ePOeoAE.jpg
IB61Gjh.jpg

De enkele meter is nu omgebouwd naar een gecombineerde meter voor olietemp (leds) en oliedruk (wijzer). Nu nog twee sensors (gewoon van VDO) in het blok en extra bedrading aanleggen voor het dashboard (ik heb extra stekkers) en het moet werken :)
#ANONIEMzaterdag 1 oktober 2016 @ 17:56
Dude...... _O_
fraubitchzondag 2 oktober 2016 @ 14:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 17:56 schreef Charged het volgende:
Dude...... _O_
Ja! Dat!!
derLudolfzondag 2 oktober 2016 @ 14:29
Wat gaaf :D
bokkepootzondag 2 oktober 2016 @ 16:57
Gaaf, FDM 3D geprint niet?
oshirozondag 2 oktober 2016 @ 18:00
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:57 schreef bokkepoot het volgende:
Gaaf, FDM 3D geprint niet?
Nee, dit is SLS, selective laser sintering. Bij shapeways laten doen, was nog geen 5 euro per blokje! De leds worden aangestuurd door een ATMEGA 328p, de wijzer volledig analoog dmv een dubbele opamp. De prints zijn in China gemaakt door AllPCB. Ontwerp door yours truly.
bokkepootzondag 2 oktober 2016 @ 19:33
Dat is echt te goedkoop, helemaal voor een SLS printer.

Maar wel gaaf, 3D geprinte delen in je auto..
oshirozondag 2 oktober 2016 @ 21:29
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2016 19:33 schreef bokkepoot het volgende:
Dat is echt te goedkoop, helemaal voor een SLS printer.

Maar wel gaaf, 3D geprinte delen in je auto..
Is zeker leuk. Maar het is tegenwoordig zo toegankelijk, het is alleen maar makkelijk. Ik sluit ook niet uit dat er nog meer bij komt. Ik post nog wel wat foto's van het complete dash.
oshiromaandag 3 oktober 2016 @ 14:57

Ik denk er nog over na om de naald een stukje in te korten. Als het niet lukt maakt het niet uit, ik heb er toch nog een paar over...