Beste Henk en Ingrid.
Het zal jullie niet ontgaan zijn, we leven in een tijd van bezuinigingen. Bejaarden, chronisch zieken, gezinnen, iedereen levert in. In deze tijden is het dan ook niet meer dan eerlijk om het eerst aan de extraatjes te komen, en daarna te bezuinigen op dingen die broodnodig zijn, een investering.
Studenten die jarenlang op kosten van de staat een luizenleventje leiden, dat kun je toch niet meer verkopen aan burgers die iedere maand krom liggen om de lasten te betalen? Nou dan! Aanpakken die hap.
Natuurlijk volgt er een luidkeels protest van de mensen die het betreft. Natuurlijk, zult u denken, mensen laten zich hun hobby's niet zomaar afpakken. Maar ook zij zullen moeten beseffen dat het feest over is, en dat er zaken zijn met hogere prioriteit dan het sponsoren van hun borrelverenigingen.
Betogen over hoe belangrijk deze hobby's wel niet zijn, en hoe erg het wel niet is dat er minder tijd voor overblijft, gaan jullie daarom waarschijnlijk het ene oor in, en het andere weer uit.
Het laatste wat ik wil, is overkomen als iemand die de bezuinigingen niet in zijn achtertuin wil hebben. Daarom zal ik mijn betoog over een andere boeg gooien. Eerst laat ik zien dat de situatie totaal anders is dan hij wordt voorgespiegeld. Vervolgens toon ik aan dat deze bezuinigingen veel meer kapot maken dan alleen het verenigingsleven.
Eerder had ik het over studenten die jarenlang op kosten van de staat een luizenleventje leiden. Dat mag best afgelopen zijn toch? Dat is het ook. Allang. Studeer je langer dan de tijd die voor je studie staat? Dan krijg je geen studiefinanciering meer. Je kan nog lenen, dus is alles na die 4 jaar voor eigen rekening. En die van papa natuurlijk. Maar dat is niet jullie probleem.
Maar de universiteit legt bij op iedere student toch? Kost je de uni niet heel veel? Ook die vraag kan ik met een volmondig 'nee' beantwoorden. Vertraging loop je op doordat je bezig bent met andere dingen dan studeren. Dan zit je dus niet in een collegebank, of te overleggen met een docent. Je neemt net zoveel onderwijs af als ieder ander, alleen uitgesmeerd over meer tijd. Het geld dat de uni voor je ontvangt wordt wel in onderwijs gestoken. Maar daar maakt de langstudeerder dus heel weinig gebruik van. Het komt vooral harder werkende studenten ten goede. En de uni heeft iedere cent nodig. Het is dus vooral een bezuiniging die de universiteiten treft, en niet de 'asociale' langstudeerders. Die kosten niet zoveel.
http://www.tudelft.nl/liv(...)d14de065e7b8&lang=nlEn voor wie is deze bezuiniging bedoeld? Voor de lamzakken natuurlijk. Hé lullo, ga's wat doen! Al slaat deze bezuiniging kant nog wal, daar kun je toch enige sympathie voor opbrengen, nietwaar?
Alleen bestaat de lullo allang niet meer. Of het is een heeel kleine groep. De meerderheid heeft zijn vertraging te wijten aan verkeerde studiekeuzen, topsport, na het HBO nog een WO studie willen volgen, activisme, persoonlijke problemen, handicaps, en het lef om een studie te willen doen die pittig voor je is.
http://www.nationaleonder(...)m_id=353&anp_id=3238Goed. Nu hebben we duidelijk dat deze bezuiniging gericht is op een niet-bestaande groep die eigenlijk niks kost. Okay. Nu eens kijken wat we ermee stuk maken, met die bezuinigingen.
Met stip op één staat niet de borrelvereniging, maar ons hoger onderwijs zélf. Dat mag ook een flinke boete betalen als studenten te vaak hun tentamens niet halen. Het beste van studenten eisen gaat een hoop geld kosten. Er worden heel wat oogjes dichtgeknepen straks.
De emanciperende werking van het hoger onderwijs gaat hiermee ook door de plee. Deze wet schaft namelijk de deeltijdstudie ook af. Afstuderen in 4 jaar dus, en anders 4700 euro per jaar betalen. Welk modaal verdienende persoon kan dat geld missen?
Via een avondstudie als nog eruit halen wat erin zit, na slechte ervaringen op de middelbare school? Vergeet het maar. De maatschappij schuift steeds meer op naar een maatschappij waar je op je 18de al precies moet weten wat je wil, en geen mindere periodes mag hebben. Want je krijgt maar één kans. En als die verkeken is, zijn je kaarten geschud tot aan je 65ste.
Ach Henk en Ingrid, wat een ellende moet dat straks geven, als jullie dit heel goed beseffen, en jullie kind in een wat heftiger puberperiode zit..
Dan hebben we nog de zieken en gehandicapten. Die wordt het ook flink moeilijk gemaakt om hoger onderwijs te volgen. Voor hen is er wel
iets geregeld. Ze mogen een jaar extra over hun studie doen.
Maar dat is lang niet afdoende. Met sommige ziektes zit je echt zo aan meer dan 3 jaar vertraging.. Denk aan een kanker, die terug komt. Auto-immuun ziektes die zoveel energie vreten dat je maar op halve kracht kan studeren. En om je dan maar in de schulden te gaan steken... ik weet niet of een reumapatiënt of psychoot zulke goede carrière perspectieven heeft dat hij dat wel even terugbetaalt.. Kortom, je mag alleen in Nederland studeren als je niet té ziek bent. Dit riekt naar pure discriminatie als je het mij vraagt.
Dus.. we gooien de kwaliteit van ons hoger onderwijs, onze sociale mobiliteit en ons principe van gelijke behandeling door de plee.. waarvoor ook al weer? Oh ja, om een niet-bestaande groep, die niets kost aan te pakken. Snapt iemand het nog?
En dan hebben we nog wel meer gevolgen. Deze regeling gaat ons Olympisch goud kosten.
Veel sporters zijn slimme, en hardwerkende mensen. Dat weerspiegelt zich ook in hun schoolresultaten. Daarom zullen veel topsporters in staat zijn een studie te volgen. Maar de piekperiode in veel sporten valt samen met de leeftijd waarin je gaat studeren. Met deze regeling kun je beide niet meer combineren. Het is full-time het een of het ander.. En dan zal er veel talent zijn dat dan toch besluit voor de studie te gaan...
En, last but not least, (nu maak ik me toch een beetje schuldig aan het verdedigen van verenigingen..) wordt het studentenactivisme hiermee stuk gemaakt.
En dat zijn heus niet alleen maar zuipgelegenheden. Studenten organiseren debatten, symposia, cabaretfestivals. Kent u de Solar Challenge? Die wedstrijd in Australië, waarbij een Nederlandse universiteit vaak de show steelt? Met haar zelf ontworpen zonne-auto? Studenten geven een jaar van hun tijd aan het ontwerpen, bouwen, en racen met zo'n auto.. ik denk dat er volgend jaar een stuk minder animo zal zijn om hieraan mee te doen..
Ach, die Solar Challenge, techniek en innovatie.. laat andere landen daar maar de medailles wegkapen. Je kunt niet overal even goed in zijn, toch?
Waar waren er ook al weer goed in, in Nederland?
Ik hoop dat ik jullie duidelijk heb kunnen maken dat de studentenprotesten die jullie stad vandaag overhoop gooien, om meer gaan dan het krampachtig verdedigen van een hobby. Ons onderwijs, onze positie in de kenniseconomie en belangrijke waarden als emancipatie en gelijkheid staan op het spel. En daarom doen studenten vandaag terecht huilie huilie.
Met vriendelijke groet,
Een student die net op tijd klaar zal zijn (afkloppen)
[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 16-12-2010 13:41:51 ]