abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95752892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wie dit topic opende zat er flink naast.

Enige verstandige (of geluk) van diegene is dat ie zijn money niet naar zijn mouth gezet heeft...

Ach ja, hele hordes 'zijn bearish op goud'...

Je kan het niet eten enzo. Er komt geen rente uit.

Wie het niet begrijpt is het ook niet waard.
Waarom heb jij deze buitenkans laten schieten?
pi_95753411
Omdat het helemaal geen buitenkans was.

Er wordt hier een claim op goud aangeboden. En met claims kan vanalles misgaan. Zeker als de tegenpartij uit onwetendheid handelt.

Papiergoud is geen goud.

Ik heb het liever fysiek. Iedereen die de waarde van goud begrijpt heeft het liever fysiek.
pi_95753876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:57 schreef GoudIsEcht het volgende:
Omdat het helemaal geen buitenkans was.

Er wordt hier een claim op goud aangeboden. En met claims kan vanalles misgaan. Zeker als de tegenpartij uit onwetendheid handelt.

Papiergoud is geen goud.

Ik heb het liever fysiek. Iedereen die de waarde van goud begrijpt heeft het liever fysiek.
Ik zou het ook fysiek willen, maar ja.. nu is het zo duur! Had ik vorig jaar maar wat gekocht.
pi_95753994
Haha.

Vorig jaar zeiden mensen precies hetzelfde.

Ik kocht toen nog gewoon bij zoals ik al een paar jaar doe.

Als je de fundamentals zou begrijpen zou je nu ook gewoon kopen.
pi_95754039
Helaas begrijp ik ze niet.
pi_95754423
Ik moet even nadenken of ik het ergens al kort heb uitgeschreven.

Deed dat vroeger wel vaker, maar heb daar steeds minder zin in...

Je kan iig een tijdje proberen mee te lezen op dit draadje: http://forum.goud.com/de-(...)-4501.html#post76604

Het gaat er wel eens heftig aan toe, maar met geduld zul je een heel eind komen. En mocht je iets niet begrijpen kan je altijd vragen stellen.

In de kern komt het er op neer dat het probleem van deze crisis en het financiële systeem schuld is.

Nagenoeg iedereen houdt een claim op een ander (een hypotheek, een ETF - die ook niet meer is dan een claim op fysiek product, een spaarrekening - niet meer dan een lening aan de bank en een claim op je 'eigen' uitgeleende geld, etc etc) als waarde.

Op het moment dat de tegenpartij niet aan die claim kan voldoen stort die waarde in.

Al die claims zijn dus schulden die als waarde worden gehouden. We zitten in een systemische schuld orgie.

De 'oplossing' voor de crisis tot nu toe was meer schuld, en meer geld (geld is eigenlijk ook een claim op productie).

Goud in eigen bezit is waarde. Goud is schuldenvrij, en blusmiddel voor schuld.

Vandaar dat we goud ook zien oplopen om te compenseren voor al die schulden.

Een aangezien we in een systemische schuld orgie zitten gaat de schuld blijven oplopen.

En goud vanwege zijn 'technische eigenschap' als schuldvrije waarde dus ook.
pi_95754557
Dit stukje is ook nog wel de moeite van het lezen waad: http://zaplog.nl/zaplog/a(...)rategie_een_snapshot
pi_95754655
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ik moet even nadenken of ik het ergens al kort heb uitgeschreven.

Deed dat vroeger wel vaker, maar heb daar steeds minder zin in...

Je kan iig een tijdje proberen mee te lezen op dit draadje: http://forum.goud.com/de-(...)-4501.html#post76604

Het gaat er wel eens heftig aan toe, maar met geduld zul je een heel eind komen. En mocht je iets niet begrijpen kan je altijd vragen stellen.

In de kern komt het er op neer dat het probleem van deze crisis en het financiële systeem schuld is.

Nagenoeg iedereen houdt een claim op een ander (een hypotheek, een ETF - die ook niet meer is dan een claim op fysiek product, een spaarrekening - niet meer dan een lening aan de bank en een claim op je 'eigen' uitgeleende geld, etc etc) als waarde.

Op het moment dat de tegenpartij niet aan die claim kan voldoen stort die waarde in.

Al die claims zijn dus schulden die als waarde worden gehouden. We zitten in een systemische schuld orgie.

De 'oplossing' voor de crisis tot nu toe was meer schuld, en meer geld (geld is eigenlijk ook een claim op productie).

Goud in eigen bezit is waarde. Goud is schuldenvrij, en blusmiddel voor schuld.

Vandaar dat we goud ook zien oplopen om te compenseren voor al die schulden.

Een aangezien we in een systemische schuld orgie zitten gaat de schuld blijven oplopen.

En goud vanwege zijn 'technische eigenschap' als schuldvrije waarde dus ook.
Ofwel: het probleem is dat ons systeem achterlijk is. Schulden zijn in ons systeem goed, en we gebruiken een relatief nutteloos metaal zonder echte intrinsieke waarde als blusmiddel.

Niet dat ik een beter systeem voorhanden heb overigens.
pi_95755125
De stelling dat goud geen intrinsieke waarde zou hebben is net zulke onzin als dat je het niet kan eten.

Nou is dat laatste natuurlijk wel waar, maar niet relevant.

Onze maatschappij zit zo in elkaar dat we willen ruilen en waarde willen opslaan.

Dat is een structurele vraag, en goud biedt daar - althans de jongste 6000 jaar - de beste mogelijkheden voor.

Daarmee vervult goud dus eigenlijk een soort 'technische rol' en heeft het juist daardoor wel degelijk intrinsieke waarde.

Je kunt het niet eten en het is geen fabriek, maar dat is dus ook niet nodig.

En inderdaad is die schuldendynamiek een groot probleem. Dat is historisch zo gegroeid en ergens wel verklaarbaar, maar het vraag hoe dan ook om een oplossing.

Centrale banken van China, India, Rusland kopen goud. De rijken der aarde kopen goud. De Chinese bevolking koopt goud. Europa verkoopt al sinds de Euro nog nauwelijks goud.

Dat is niet omdat je het niet kan eten, of omdat het geen intrinsieke waarde is.

Veel mensen hier op fok! kunnen dat allemaal maar moeilijk begrijpen en zweren bij digits op hun scherm die 'rente geven' of 'dividend genereren'.

Daarbij schreeuwen ze ook nog vaak om het hardst hoe dom goud wel niet is, of dat het in een bubbel zit.

Maar ze lijken er toch allemaal naast te zitten.

Ik reageer daar wel eens te fel op, maar vind ook weinig dingen zo irritant als mensen die heel hard schreeuwen terwijl ze ongelijk hebben.

Voor wie zich wel interesseert is er in elk geval genoeg te vinden, en het is nog lang niet te laat om je er eens in te verdiepen.
pi_95755553
Bedankt voor de uitleg.

Gelukkig heb ik niet genoeg vermogen om te moeten kiezen tussen goud en/of aandelen.

Maar wat mij opvalt is dat wat je ook kiest, je kiest voor vertrouwen in een ander. Vertrouwen in een onderneming wat het in de toekomst nog beter gaat doen, of juist andersom, of vertrouwen dat er straks iemand is die een bepaalde metaalsoort van je wil kopen voor meer dan wat je er nu voor hebt betaald. Nog wat in/deflatie voor wat variatie, en wat tussenpersonen omdat die ook een boterham verdienen.
pi_95756636
Ja natuurlijk heeft degene met wie je je bezit (aandelen, goud of pepernoten) ruilt uiteindelijk een stem in wat het waard is.

De huidige aanzwellende schuld-tsunami doet mij - en met mee een aantal anderen met een flinke stem - denken dat er steeds meer behoefte zal zijn aan gouden reddingsboten.

Ik vind het woord 'verwachting' daarbij de lading nog net wat beter dekken dan 'vertrouwen', vooral omdat je je er altijd van bewust zou moeten zijn dan de toekomst onzeker is.
pi_111867928
En, wat zou de tussenstand thans zijn?
pi_111882229
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En, wat zou de tussenstand thans zijn?
De goudkoers is sinds 15-12-2010 gestegen van 33.500 naar 40.000 euro/kg, dus ons Zonnetje zou een welverdiende zeperd gehaald hebben.. :7
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:43:23 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111884510
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:50 schreef dvr het volgende:

[..]

De goudkoers is sinds 15-12-2010 gestegen van 33.500 naar 40.000 euro/kg, dus ons Zonnetje zou een welverdiende zeperd gehaald hebben.. :7
Nog allemaal ruim binnen de marge. Ik zou immers ook zo'n 4000 euro aan rente verdiend hebben. Dan sta ik nog maar 2500 euro in de min.
The End Times are wild
pi_111889081
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:43 schreef LXIV het volgende:

Nog allemaal ruim binnen de marge. Ik zou immers ook zo'n 4000 euro aan rente verdiend hebben. Dan sta ik nog maar 2500 euro in de min.
Bij welke bank heb jij je geld staan? Want daar wil ik dan ook een rekening! ;)
pi_125317657
*en weer actueel*
  maandag 15 april 2013 @ 18:15:45 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125318148
quote:
7s.gif Op maandag 15 april 2013 17:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
*en weer actueel*
Mwah....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 18:37:36 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125318962
Ik sta wel in de plus.

Dik
The End Times are wild
pi_125319320
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:37 schreef LXIV het volgende:
Ik sta wel in de plus.

Dik
Hangt ervan af wat je met de centen gedaan zou hebben

quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is natuurlijk geen cashflow. Maar KPN heeft de afgelopen 8 jaar het aantal aandelen gereduceerd van 2.5 miljard naar 1.7 miljard. Naar verwachting (heb je het al) gaan ze daarmee de komende tijd door.
Feitelijk is het een omgekeerde claim-emissie. Want KPN kan kiezen om bijv. 1,20 aan dividend uit te keren, of voor de helft van het geld aandelen in te kopen.
In het laatste geval komt dit overeen met het uitkeren (op de koerswaarde) van 60 cent dividend. Logisch gezien moet een kpn-aandeel (bij een gelijkblijvende marketcap) dan 60 cent stijgen.
Het is een buffer onder koersdalingen.
;)
  maandag 15 april 2013 @ 18:46:25 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125319357
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dik
Hangt ervan af wat je met de centen gedaan zou hebben

quote:
Ik heb niks gedaan. Die puts KPN van toen had ik allang verkocht. Oktober 2011. Met verlies, dat wel.
The End Times are wild
pi_125319493
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb niks gedaan. Die puts KPN van toen had ik allang verkocht. Oktober 2011. Met verlies, dat wel.
Aan de short goud zou je toch niet zoveel verdiend hebben, zelfs niet na de huidige crash?

De verdienste zou dan toch moeten zitten in hoe je in de tussentijd de premie zou hebben belegd?
  maandag 15 april 2013 @ 18:49:42 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125319528
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Aan de short goud zou je toch niet zoveel verdiend hebben, zelfs niet na de huidige crash?

De verdienste zou dan toch moeten zitten in hoe je in de tussentijd de premie zou hebben belegd? De Buffet optie zeg maar.
Ja, dat klopt. Goud stond toen op $1450 ofzo?
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 18:50:39 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125319574
Maar ik zou het nog eens 10 jaar vastgehouden hebben natuurlijk. In principe oneindig lang.

En dan op zeker moment met de rente genoeg goud kopen om af te lossen.
The End Times are wild
pi_125319633
Toen: ongeveer 34k euro / kg?

Nu: ongeveer hetzelfde? uitgezonderd de rente.
  maandag 15 april 2013 @ 20:02:44 #175
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125323162
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat is toch al heel wat. En nog tijd genoeg!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')