http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564quote:De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad.
Uit de notitie van 11 november blijkt dat elke student één jaar langer mag doen over een studie dan de looptijd die er voor staat. Voor elk jaar dat volgt moet de student 3000 euro extra betalen. Dat ene jaar mag maar een keer worden gebruikt, en geldt dus niet meer als studenten bijvoorbeeld na een bachelor nog een master gaan doen.
Opbrengst
Het gaat in totaal om 80.000 langstudeerders. Het ministerie wil met deze maatregelen in vier jaar tijd dat aantal met een kwart verlagen. Er is ook al uitgerekend welke opbrengst verwacht wordt. In 2012 zou de maatregel 180 miljoen euro moeten opleveren, daarna neemt dat bedrag af tot 140 miljoen euro per jaar.
Naast de 3000 euro extra die studenten moeten betalen, komt er ook een efficiencykorting voor onderwijsinstellingen. Dat houdt in dat voor elke student die te lang over de opleiding doet, de instelling 3000 euro wordt gekort op haar budget. Dat zou in 2012 190 miljoen euro moeten opleveren.
Bachelor
Uit het document blijkt dat de langstudeerders vooral op bacheloropleidingen op het hbo en de universiteit zitten. Uitgesplitst naar studierichting blijkt dat vooral masterstudenten rechten, economie en taal en cultuur langer over hun studie doen.
Het ministerie van OCW wil niet reageren op de uitgelekte stukken.
quote:http://www.trajectum.hu.nl/nieuws/11630
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil 'luie' studenten en 'lakse' onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
Wat kost straks mijn master, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen? En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
Meer ruimte lijkt er te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastig probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de 'grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig'.
Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen..
Precies, we worden dubbel genaaid. Eerst dik betalen voor het onderwijs, dat is een investering in jezelf, dat doen ze in Amerika toch ook?quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:16 schreef dennishk het volgende:
Het wordt wat mij betreft bijna een morele kwestie. Als ik als student al wordt uitgekleed omdat ik een tweede studie volg, en daarna als ik een mooi salaris verdien als bedankje 52% mag inleveren, dan word ik daar eerlijk gezegd niet erg blij van. Ik had een net bedrag gespaard, en weet met behulp van bijbaantjes, ouders en redelijk zuinig leven uit de schulden te blijven en af te studeren met een 5-tallig bedrag. Deze regels gaan mij dus royaal geld kosten en de derving van investering over tijd in acht genomen gaat het hier dus over een 6-tallig bedrag wat ik mis ga lopen. Ik ga me toch maar eens verdiepen in internationale belastingstructuren en trusts om omzetbelasting en dividendbelasting te ontlopen, omdat het kan.
Opkankeren met die scriptiegroepen. Je moet er toch niet aan denken om je scriptie met kakelende werkgroepjes te moeten vergaderen, en dagen te moeten wachten op de in comic-sans-MS getypte, nietszeggende feedback van je groepsgenootje?quote:Op dinsdag 14 december 2010 19:46 schreef Ewelina het volgende:
Net scriptiegroep gehad. De universiteit overweegt serieus om maar gewoon werkgroepen op te zetten met verschillende onderwerpen, zodat je binnen die groep je scriptie schrijft. Om maar op tijd klaar te zijn.
Dit schooljaar valt er nog buiten.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:22 schreef Bienelientjee het volgende:
Vergeef me als dit een super domme vraag is hoor!
Hoe zit dat nu als je een opleiding begonnen bent, die gestopt hebt en vervolgens een nieuwe studie begint? Ik heb namelijk een half jaar Pabo gedaan, ben toen gestopt en ben de 4 jaar van Pedagogiek gaan doen. Dankzijeen slechte stagebegeleidster heb ik dus niet kunnen afstuderen, dus dat doe ik dit jaar in mijn 5e jaar pedagogiek. Moet ik dit jaar dan al zo veel extra gaan betalen vanwege dat ene jaartje pabo of val dat erbuiten nog?
Voordeel is dat ze daar het collegegeld niet kunnen verhogen aangezien er toch geen nieuwe regering gaat komenquote:Op woensdag 15 december 2010 17:54 schreef ethiraseth het volgende:
Nog steeds heel hard aan het overwegen weg te gaan uit Nederland. Ik betaal op deze manier liever belasting aan Belgie.
precies. Daar weet je wat je hebt en zo blijft het ook. Het is misschien niet altijd even goed (heb zo'n vermoeden dat Belgie toch wat minder goed georganiseerd is dan Nederlandquote:Op woensdag 15 december 2010 17:59 schreef AMDB het volgende:
[..]
Voordeel is dat ze daar het collegegeld niet kunnen verhogen aangezien er toch geen nieuwe regering gaat komen
En je kan tenminste met een diploma van de uni afkomen, en wordt niet gedwongen wegens financiële redenen of een tegenwerkende universiteit zonder diploma aan de onderkant van de arbeidsmarkt deel te nemen.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
precies. Daar weet je wat je hebt en zo blijft het ook. Het is misschien niet altijd even goed (heb zo'n vermoeden dat Belgie toch wat minder goed georganiseerd is dan Nederland), maar het is tenminste stabiel.
Dat ook. Godzijdank heb ik mijn BA wel, dus ik zit niet aan een middelbaar schooldiploma vast, maar toch. Zonder MA is het ook niet veel waard meer.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:03 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
En je kan tenminste met een diploma van de uni afkomen, en wordt niet gedwongen wegens financiële redenen of een tegenwerkende universiteit zonder diploma aan de onderkant van de arbeidsmarkt deel te nemen.
Er gaven ook zeer veel studenten aan er niet van gediend te zijn. Overigens kreeg ik bij een eenmalig seminar wel zeer bruikbare feedback. Mijn eigen onderzoek zou bijvoorbeeld niet uit te voeren zijn binnen zo'n groep. Fijne manier om de creativiteit in de kiem te smoren.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Opkankeren met die scriptiegroepen. Je moet er toch niet aan denken om je scriptie met kakelende werkgroepjes te moeten vergaderen, en dagen te moeten wachten op de in comic-sans-MS getypte, nietszeggende feedback van je groepsgenootje?
![]()
![]()
![]()
Eerste positieve effect wordt al zichtbaar.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:54 schreef ethiraseth het volgende:
Nog steeds heel hard aan het overwegen weg te gaan uit Nederland. Ik betaal op deze manier liever belasting aan Belgie.
Wat had hij dan moeten zeggen? Stem PvdA?quote:Op woensdag 15 december 2010 18:57 schreef Ewelina het volgende:
Rutte ziet de bui al hangen: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/284048/Rutte-in-Elsevier-Stem-in-maart-op-CDA-PVV-of-VVD.htm?rss=true
Kan je van Nederland een nog matiger land maken dan het dankzij rechts al is.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Eerste positieve effect wordt al zichtbaar.
quote:Op woensdag 15 december 2010 18:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat had hij dan moeten zeggen? Stem PvdA?
Hij is premier, hij moet zich van elk stemadvies onthouden. maar goed, dat Rutte alleen premier van rechts Nederland is was toch al duidelijk.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat had hij dan moeten zeggen? Stem PvdA?
Wat had je dan echt verwacht. Geef nou eens eerlijk antwoord?quote:
Beschouw jij jezelf dan als van toegevoegde waarde?quote:Op woensdag 15 december 2010 18:58 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Kan je van Nederland een nog matiger land maken dan het dankzij rechts al is.
Meer waarde dan jij bent in elk geval, dat wel.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Beschouw jij jezelf dan als van toegevoegde waarde?
Een premier hoort geen stemadvies te geven. Het komt wanhopig over.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:59 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat had je dan echt verwacht. Geef nou eens eerlijk antwoord?
Ik dreig ook niet met een of ander vertrek, met de impliciete boodschap dat het enig gevolg zou hebbenquote:Op woensdag 15 december 2010 19:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Meer waarde dan jij bent in elk geval, dat wel.
Een premier kan campagneleider zijn?quote:Op woensdag 15 december 2010 19:02 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Een premier hoort geen stemadvies te geven. Het komt wanhopig over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |