abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90102546
Ach, zo iedereen vindt zichzelf ook een bovengemiddeld automobilist :P
pi_90103506
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 22:30 schreef Morendo het volgende:

[..]

We hebben voor het eerst sinds grosso modo een honderd jaar weer een liberale premier, dus die stelling kun je niet serieus verdedigen.
De premier die we nu hebben is juist m'n punt. Hij is zo'n beetje de definitie van asociaal. Ik vind trouwens ook niet dat hij liberaal is. Maar dit gaat verder off-topic, daarom had ik het ook in kleine lettertjes gezet.

Ik denk nog steeds dat het deels ligt aan de mensen die kosten wat het kost moeten presteren. En dat vooral heel duidelijk moeten maken aan hun omgeving. Het zal me ook niets verbazen als we binnenkort het nieuwsbericht krijgen dat vuurwerkverkopen weer flink gestegen zijn, ondanks de economische situatie. Komt puur door dat mensen het als een gelegenheid zien om te pochen met wat ze hebben. Terwijl ze de weken ervoor en erna dik bezuinigen op andere dingen. Maar dat is niet erg, de buitenwereld ziet dat toch niet.

Mensen zijn zo druk bezig met zichzelf en met het beeld dat anderen van ze hebben, dat ze juist die anderen vergeten. Het boeit men niet hoe het anderen vergaat, zolang ze maar kunnen zien dat zij succes hebben.

Ook als mensen het over bijvoorbeeld werk of vakanties hebben. Zodra er iemand vertelt waar die op vakantie is geweest moet de volgende er meteen achteraan gooien dat ze zelf daar en daar zijn geweest. En dat is natuurlijk veel interessanter. Belangstelling voor de ander is er steeds minder.
pi_90103754
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:18 schreef Desunoto het volgende:

[..]

De premier die we nu hebben is juist m'n punt. Hij is zo'n beetje de definitie van asociaal. Ik vind trouwens ook niet dat hij liberaal is. Maar dit gaat verder off-topic, daarom had ik het ook in kleine lettertjes gezet.

Ik denk nog steeds dat het deels ligt aan de mensen die kosten wat het kost moeten presteren. En dat vooral heel duidelijk moeten maken aan hun omgeving. Het zal me ook niets verbazen als we binnenkort het nieuwsbericht krijgen dat vuurwerkverkopen weer flink gestegen zijn, ondanks de economische situatie. Komt puur door dat mensen het als een gelegenheid zien om te pochen met wat ze hebben. Terwijl ze de weken ervoor en erna dik bezuinigen op andere dingen. Maar dat is niet erg, de buitenwereld ziet dat toch niet.

Mensen zijn zo druk bezig met zichzelf en met het beeld dat anderen van ze hebben, dat ze juist die anderen vergeten. Het boeit men niet hoe het anderen vergaat, zolang ze maar kunnen zien dat zij succes hebben.

Ook als mensen het over bijvoorbeeld werk of vakanties hebben. Zodra er iemand vertelt waar die op vakantie is geweest moet de volgende er meteen achteraan gooien dat ze zelf daar en daar zijn geweest. En dat is natuurlijk veel interessanter. Belangstelling voor de ander is er steeds minder.
:')
pi_90103881
' :') ' maakt echt een heel sterk punt, ik krijg meteen de behoefte om er op in te gaan!
pi_90104118
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 19:33 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Grijpen jullie eigenlijk in als het gaat om geweld?
Er word iemand in elkaar geslagen, midden in de stad. Wat doe je?
Ligt er aan wat er aan de hand is. Als twee aso's elkaar in elkaar zitten te slaan boeit het mij vrij weinig. Als een 'onschuldig' persoon in elkaar wordt geslagen help ik diegene. Beide situaties heb ik meegemaakt.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_90104313
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:27 schreef Desunoto het volgende:
' :') ' maakt echt een heel sterk punt, ik krijg meteen de behoefte om er op in te gaan!
Het is te stupide voor woorden :')
  zaterdag 18 december 2010 @ 23:48:15 #157
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_90104659
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:09 schreef JX het volgende:
Ik woon ook in het buitenland (Schotland) en merkt ook het grote verschil tussen Nederland en andere landen. Net als in Ierland zijn mensen in Schotland veel socialer en steken eerder een hand uit om te helpen. Naar mijn idee zijn Nederlanders te druk om sociaal te doen en, zoals in de Sire reclames, steeds minder tolerant. Mensen hebben gewoon geen tijd meer voor elkaar, hebben een te zakelijke mentaliteit en staan daardoor niet voor elkaar open..

Als ik aan Schotten uitleg waarom de Schotse cultuur vriendelijker is, noem ik vaak het volgende voorbeeld:
In de 18 jaar dat ik in een bepaalde plaats in Nederland woonde, kwam ik steevast bij een winkel waar altijd dezelfde figuren achter de toonbank stonden. In al die jaren geen enkele groet van herkenning of wat dan ook. Als ik in Schotland 3 keer in een bepaalde winkel ben geweest wordt ik de volgende keer hartelijk gegroet, wordt er een praatje gemaakt en weten ze binnen no time mijn naam! O+

In het begin moest ik er zelfs aan wennen om vriendelijker te zijn. Zo wordt steevast de buschauffeur bedankt bij het uitstappen bijvoorbeeld, door zowel jong als oud (!). Vond ik in het begin erg frappant en raar, maar nu niet meer dan normaal. Hier hoor je dan ook niet veel berichten over buschauffeurs die in elkaar getimmerd worden ;)

Ik zie ook genoeg mensen elkaar helpen in Schotland terwijl ik in Nederland inderdaad precies het tegenovergestelde merk. Zo pleurde ik een tijdje terug van mijn motor in Schotland en stapten er direct mensen uit hun auto om te helpen of te vragen of ik OK was. Terwijl, zodra ik in Schiphol ben geland voor een bezoek aan Nederland, direct diep ongelukkig wordt van mensen die je omver lopen of een deur niet even netjes open kunnen houden.

Dus ja, Nederland wordt inderdaad steeds asocialer, erg jammer :(
Dat buschauffeurverhaal herken ik, dat is in veel landen, die ik ken gebruikelijk, maar komt ook in Nederland voor. Toen ik vroeger in NL met de bus ging, gebeurde dat al niet, maar ik was een tijdje geleden in Hilversum er daar is dat ook de normaalste zaal van de wereld om te bedanken als je de bus uitloopt.

In dat winkelverhaal herken ik geen duidelijk verschil, waar dan ook ter wereld: In het algemeen bij supermarkten zijn cassieres onvriendelijk, maar dat ligt vaak an hun baas/ salaris en beleid . Bij kleinere winkels wordt je wel zeker vaak herkent "als vaste klant". Het verschil zit em vaak wel in hoe "nieuwe klanten" benaderd worden.

Op straat echter merk je wel, dat Nederlanders erg respectloos zijn: Wachten in een rij bij de kassa, de bus/trein of waar dan ook waar meerdere mensen op een doel afmoeten. Nederlanders zijn in dat opzicht Neanderthalers zonder geduld en met een "ikke"-gedachte ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door edcetera op 18-12-2010 23:50:50 (typos) ]
The best firms advertise the least...
  zaterdag 18 december 2010 @ 23:51:38 #158
198365 Morendo
The Real Deal
pi_90104795
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:48 schreef edcetera het volgende:
Wachten in een rij bij de kassa, de bus/trein of waar dan ook waar een meerdere mensen op een doel afmoeten. Nederlanders zijn in dat opzicht Neanderthalers zonder geduld en met een "ikke"-gedachte ;(
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_90104847
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het is te stupide voor woorden :')
Omdat je jezelf erin herkent?
pi_90104992
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:52 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Omdat je jezelf erin herkent?
Niemand zal zich er in herkennen behalve de in jou hoofd gecreëerde personen :')
pi_90105261
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 december 2010 23:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Niemand zal zich er in herkennen behalve de in jou hoofd gecreëerde personen :')
Je hebt de rest van de posts in dit topic niet gelezen? De ervaringen in bepaalde andere landen waar mensen veel vriendelijker zijn dan in Nederland? De mensen die een keer vallen en vervolgens niet geholpen worden omdat andere mensen haast hebben? Er gaan ook nergens belletjes rinkelen als het ene bericht zegt dat de werkloosheid in Nederland stijgt en het volgende bericht zegt dat de Sinterklaasinkopen weer met een aantal procent gestegen zijn? Gewoon een paar voorbeelden... mensen zijn echt heel veel met zichzelf bezig en minder met anderen.
pi_90105700
Ach straks neemt het oosten het over en daar hebben ze het in het verleden heel anders aangepakt met religie daar geld de vraag wel of geen God niet en is niet doorgedrongen in het collectieve geheugen. Omdat dat ze eigenlijk weinig kan schelen in tegenstelling tot het westen hoeven ze zich daar bij voorbaat niet beter voor de te doen als ze al zijn. Je hebt daar zoiets als wereldse plicht.

Bedrijven in Japan en china die vergaderen niet om degene met de grootste bek vooralsnog zijn zin te laten krijgen en andere als schaapjes te laten volgen omdat ze het eens moeten zijn, want dat is gewoon verspilling van je tijd. Daar heeft iedereen ze mening al klaar en stemmen ze er om.
UITGESCHREVEN
  zondag 19 december 2010 @ 00:16:02 #163
198365 Morendo
The Real Deal
pi_90105841
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 00:13 schreef picardmike het volgende:
Ach straks neemt het oosten het over
You got that right:

Die Lebenslust bringt dich um.
pi_90106302
quote:
5s.gif Op zondag 19 december 2010 00:02 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Je hebt de rest van de posts in dit topic niet gelezen? De ervaringen in bepaalde andere landen waar mensen veel vriendelijker zijn dan in Nederland? De mensen die een keer vallen en vervolgens niet geholpen worden omdat andere mensen haast hebben? Er gaan ook nergens belletjes rinkelen als het ene bericht zegt dat de werkloosheid in Nederland stijgt en het volgende bericht zegt dat de Sinterklaasinkopen weer met een aantal procent gestegen zijn? Gewoon een paar voorbeelden... mensen zijn echt heel veel met zichzelf bezig en minder met anderen.
In hoeveel en welke landen heb jij gewoond?
signatuurloos
pi_90106306
Die duiders, de exegeten, die bleke academici die zo overduidelijk aanwezig in elke discussie hun zegje moeten doen - ik vind ze ergerlijker dan de kwestie zelf. Deze ontwikkelingen kondigen helemaal geen nieuwe tijd aan. Ze beantwoorden juist aan een constante in ons cultuur.
Graag op anoniem
  zondag 19 december 2010 @ 00:48:14 #166
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_90107354
quote:
Op zaterdag 18 december 2010 22:36 schreef Morendo het volgende:[/b]
Maar goed, uit dit topic komt toch iets paradoxaals naar voren: iedereen hier vindt van zichzelf dat hij een fatsoenlijk burger is, zo'n iemand zich weet te gedragen in de publieke ruimte en wat voor een ander over heeft. Tegelijkertijd is vrijwel iedereen negatief over medeburgers, de gemeenschap als geheel, want dat zijn veelal asociale tokkie's.
Iedereen weet het in Nederland beter, dat is onze cultuur en of je dat slecht moet noemen weet ik niet, we hebben er als klein land wel veel mee bereikt en doen het nog steeds als beste ondanks crisis etc. Maar als ons kritisch zijn in haat, egoisme en onverschilligheid gaat veranderen (wat ik als onze Nederlandse crisis zie), dan maak ik me zorgen (als Nederlandse criticus ;) ) . Ik ben een optimist, die gaat voor vrijheid en duidelijke keuzes. Dan maar even stap op de plaats voor de Amerikanen en ontwikkelinghulp aan Afrika waar we teveel crediet aan hebben gegeven. Verder een duidelijk standpunt maken op de rest van Europa en die andere 2 continenten, dat we RESULTAAT willen zien en alleen op een stabiele manier doorgaan en niet meer leeggezogen kunnen en willen worden. We zullen ons sociaal hart en vrije gedachte moeten blijven tonen (dat is ons verkoopimago wereldwijd) maar nu op zakelijk handelsgebied ook weer onze tanden laten zien (ook tov van uitbuiters als Azie en de VS en dat slappe gedoe in rest van de EU). Alleen dan blijven we die post-VOC-mentaliteit behouden en niet met slap geouwehoer en "pappen en nathouden" van de laatste 30-40 jaar. (kleine edit: de laatste 20 jaar, daarvoor waren we bezig met ons progressieve beleid, wat achteraf wat haken en ogen had en nog steeds niks an gedaan hebben behalve meer regels, die averechts hebben gewerkt)

I rest my case

[ Bericht 6% gewijzigd door edcetera op 19-12-2010 01:19:24 ]
The best firms advertise the least...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')