quote:
Op woensdag 15 december 2010 13:01 schreef Sexy_Steve het volgende:[..]
Dat is al sinds GT1 zo, en ik vind dat juist wel het leuke aan het spel dat je ook 'moet' sparen voor auto's. Het zou saai zijn als je gewoon á la NFS de standaard rode draad volgt en alle snelle auto's je zo in je schoot geworpen worden. dan hoef je zelf weinig creatief meer te zijn met autokeuzes en afstellen. Kijk bijvoorbeeld naar de Like The Wind Challenge (oval). waar veel mensen op vastlopen omdat ze geen auto hebben die snel genoeg is om het makkelijk te winnen. als oplossing heb je dan bijvoorbeeld de corvette die je volop tuned en moet afstellen en daarna moet je ook zelf nog wel wat skills hebben om het te halen. dan ervaar je genoegdoening.
Of je gaat sparen voor de Mazda of Minolta race car en na lange tijd herhalingsraces rijden kan je hem kopen. Beide scenario's brengen een hoop frustratiemomenten met zich mee, en dat is in mijn ogen nou net waar Gran Turismo al jaren door wordt gekenmerkt.
Edit: in mijn ogen zijn er in GT5 al veel te veel races die je veel te makkelijk kan halen. Je rijdt bijv met je Zonda op amateurniveau tegen standaard 1.2 opeltjes en clio's. dat was in GT1 wel anders, daar was je aan veel meer limieten gebonden (stock auto's en/of gelimiteerde tuning) en moest je ook nog zelf écht skills hebben. Ook het B-Spec maakt het cashen veel te makkelijk. het is wel leuk, daar niet van

Ik ben het deels wel met je eens. In dit deel wordt je het over het algemeens gezien, nog te gemakkelijk gemaakt. Aan maar weinig races zitten restricties verbonden, zodat je feitelijk op je dooie gemakkie met een over powered bak iedereen er dik uit racet. En neem van mij maar aan, dat 9 van de 10 dit doen. Wat dat betreft zit Forza 3 beter in elkaar, daar heb je nog races erbij, waar je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Wat betreft races waar je een bepaalde auto voor nodig hebt die je net niet voor handen hebt, bijvoorbeeld: Like the wind, die heb ik toen gewoon overgeslagen. Op een gegeven moment in een van de races een level hoger won ik een Nissan Calsonic, daar heb ik Like the wind mee gedaan. Kan me ook eigenlijk best ergeren aan sommige personen hier, die constant om wagens zitten te schooien. Doe er zelf moeite voor, ga racen, ga credits sparen en stop niet al je credits in het nutteloos pimpen van barrels. Als je een wagen voor een bepaalde race niet hebt, sla die over, groot kans dat je de wagen een paar races verder als gift krijgt. Ik zit nu zelf op drie kwart van level 29 en heb nog niet een keer de neiging gehad om een wagen van iemand anders te lenen. Tot nu toe alles als gift gekregen, of nieuw of als occasion aangeschaft en heb nog steeds bijna 6 miljoen aan credits.
Vind wel dat er zo nu en dan teveel ruimte zit tussen de levels. Vanaf level 25 krijg je de Endurance races, dan heb je vier levels aaneengesloten races en level 29 niets. Als je bijvoorbeeld zoals ik geen behoefte hebt aan Rally en Nascar, moet je een heel level allemaal onzin races herhalen, om een level hoger te komen. En dat is een hele opgave, want je moet steeds meer XP bijeen sparen om te levelen. Straks heb je er op een gegeven moment 2 levels tussenzitten en tussen de 24 uur van Le Sarthe en 24 uur van Nordschleife, zit zelfs 5 levels tussen. Vraag me af hoe dit in te vullen, zie het echt niet zitten om het hele spel met saaie races nog eens over te doen.