abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89938811
Hey Allemaal. Voor mijn studie ben ik bezig met een project over homofoob geweld. Ik zou graag jullie reacties op het volgende betoog willen horen. Misschien kunnen we in discussie gaan. Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen.

----------------------------------------------------------------------------------

Iedereen heeft er een mening over: homo’s en lesbiennes. Veel mensen vinden het normaal, vanzelfsprekend en natuurlijk, maar toch is er nog steeds een groep mensen in Nederland die vind dat het nergens op slaat. Amsterdam was vroeger de meest homovriendelijke stad van Europa, maar tegenwoordig lijkt het alsof ook deze stad zich tegen de homoseksuele heeft gekeerd. Kranten staan vol met voorbeelden van homofoob geweld. Maar waar komt deze agressie eigenlijk vandaan? En is deze eigenlijk wel terecht?

Laten we in eerste instantie kijken naar een veelgenoemd argument tegen homo’s en lesbiennes, namelijk de Bijbel. In het oude testament staat onder andere, dat als een man met een man ligt hoe hij bij een vrouw ligt, hij zonder mankeren ter dood gebracht dient te worden (Leviticus 20:13). De manier van interpretatie van de Bijbel is een veelbesproken punt. Veel gelovigen lezen over homoseksuelen in de Bijbel en nemen zonder twijfel aan wat hen verteld wordt, namelijk dat het uiten van homoseksuele gevoelens een zonde is die bestraft zou moeten worden, toch zijn er ook veel gelovigen die vinden dat je de Bijbel in de tegenwoordige tijd moet plaatsen, het nieuwe testament is aanzienlijk minder tegen homo’s dan het oude. Veel christelijke mensen vinden ook dat je de Bijbel niet te letterlijk moet nemen vanwege het feit dat hij duizenden jaren geleden ontstaan is. Toen werd homofilie heel anders bekeken dan nu en dat zal ook de Bijbel beïnvloed hebben.

Een andere reden voor homofobie is onbegrip. Veel mensen begrijpen gewoon niet hoe het mogelijk is dat mensen op het zelfde geslacht vallen. Het is dan makkelijker om gewoon te zeggen dat het vies is om homo of lesbisch te zijn dan dat je al die moeite moet doen om te begrijpen hoe het zit. Homoseksuele kiezen er heus niet voor om homo te zijn, dit overkomt ze. Ze ontdekken op een dag dat ze niet op het andere geslacht vallen en moeten hier maar mee leven. Als ze het feit dat ze homoseksueel zijn hebben geaccepteerd en ze komen er openlijk voor uit, dan zijn ze blij dat ook zij, net als ieder ander normaal mens, hand in hand kunnen lopen met hun grote liefde. Dat men dit niet accepteert is ongelooflijk jammer. Ik denk dat als mensen beter hun best zouden doen om te begrijpen wat het inhoud om homoseksueel te zijn, dat dat een erg groot deel van de homohaat voorkomen zou kunnen worden.

Er bestaan erg veel theorieën over de oorzaak van homoseksualiteit, sommige mensen zeggen dat het in de vroege jeugd ontstaan is. Andere zeggen dat het aangeboren is. Eigenlijk maakt het niet uit hoe het ontstaan is. Een feit staat vast, de homoseksualiteit kan niet veranderd worden. Dit betekend dat mensen die zeggen dat homo’s en lesbiennes zich aanstellen of dat ze om aandacht vragen door te zeggen dat ze anders zijn, hier geen gelijk in hebben. Het is namelijk een feit dat de homoseksuele er (als ze dat al zouden willen) niets aan kunnen doen dat ze zijn wie ze zijn.

Of het nu door de kerk komt, of het onbegrip is of dat het komt doordat er gedacht wordt dat homo’s en lesbiennes zich aanstellen. Homoseksuele mensen zouden gewoon moeten kunnen leven zonder angst voor de buitenwereld. Daarom denk ik ook dat de agressie nergens op slaat. Ieder mens is gelijk, en homoseksuele mensen horen daar net zo goed bij.
  dinsdag 14 december 2010 @ 22:46:25 #2
226558 Brombaard
trots baarddrager
pi_89939886
EEN ECHTE TIP:

Als je schrijft "is deze wel terecht?", dan lijkt het net alsof de heersende opvatting is dat agressie tegen homo's door de meeste mensen terecht wordt gevonden.
pi_89940415
-> R&P
Ik typ straat.
Mijn fashion blog: http://ludosfashionblog.wordpress.com/
pi_89940769
Dankje!
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:05:50 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_89940833
Ik ben pro homofobisch geweld. Alle homofoben moeten in elkaar geslagen worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_89940915
opzichtige aanstellers dat het zijn :r
niet meer
  dinsdag 14 december 2010 @ 23:10:55 #7
132170 TheaterMaMa
levenskunstenaar
pi_89941114
ik hou d'r ook niet van
Niet naar wat men is wordt men beoordeeld, maar naar wat men schijnt
pi_89941341
Geweld is sowieso een optie voor de geestelijk wat minder bedeelden.
pi_89942445
Gaat dit over het onderwerp of het betoog? Want ik vind dat je betoog nogal 4-VWO stijl is geschreven, vraag me af wat voor studie dat dan nog is.
pi_89942555
Het gaat niet over het betoog, het gaat over je mening over homofoob geweld, ik studeer CMV. Het betoog is meer om je stof te geven om op te reageren.
pi_89942726
WTF en ik dacht dat mijn VMBO4 betoogje K.U.T. was; Het is zoizo zeer kort (Tussen opdrachtje?). Waar gaat je betoog om, een betoog gaat om wat meer dan het uiten van je mening het punt is ook dat je ergens mee komt wat je wil veranderen, een regel of een wet.
Het niveau waarop je schrijft is vrij matig, je stel veel vragen, maar geeft weinig antwoorden. Je hebt het vrijwel de heletijd over "Ze" en "veel mensen", maar één keer zeg je "men".
Als god bestaat, is hij een enorme sadist!
Ben jij ook een Atheïst, plaats dan ook deze signature in je profiel!
pi_89942734
"Er bestaan erg veel theorieën over de oorzaak van homoseksualiteit, sommige mensen zeggen dat het in de vroege jeugd ontstaan is. Andere zeggen dat het aangeboren is. Eigenlijk maakt het niet uit hoe het ontstaan is. Een feit staat vast, de homoseksualiteit kan niet veranderd worden. Dit betekend dat mensen die zeggen dat homos en lesbiennes zich aanstellen of dat ze om aandacht vragen door te zeggen dat ze anders zijn, hier geen gelijk in hebben. Het is namelijk een feit dat de homoseksuele er (als ze dat al zouden willen) niets aan kunnen doen dat ze zijn wie ze zijn. "

Bronnen! Ik wil bronnen zien. Op die bronnen kun je ook terugvallen mochten er eventuele vragen over zijn. Op wanneer er een discussie oplaait. Welke theorieën? Wie zegt dat homoseksualiteit niet veranderd kan worden? etc, etc.
pi_89942805
Ohja, citaten zijn ook erg belangrijk in een betoog, stukken uit litratuur of de politiek.
Als god bestaat, is hij een enorme sadist!
Ben jij ook een Atheïst, plaats dan ook deze signature in je profiel!
pi_89943000
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 23:42 schreef Rodrigo_Borgia het volgende:
Ohja, citaten zijn ook erg belangrijk in een betoog, stukken uit litratuur of de politiek.
This might help...

How to Write a BA Thesis - Charles Lipson (ISBN: 0-226-48125-5, The University of Chicago Press, Chicago 60637)
pi_89943243
Heel erg bedankt voor jullie kritiek, ik zal er zeker iets mee doen. Ik heb het betoog eerlijk gezegd ook vrij snel geschreven (beetje stres, project moet bijna af zijn). Een betere versie is in de maak, ik post hem morgen ofzo wel.

Maar... Waarom ik het betoog eigenlijk gemaakt heb is omdat wil jullie mening over homofoob geweld wil weten, dus wat vinden jullie ervan en waarom vinden jullie dat?
pi_89943510
vind dat je bekende homo's met rust moet laten,die zorgen tenminste nog voor wat entertainment.
maar verder zit dit land al vol met tuig en die homo's blijven maar lastig doen en om aandacht vragen :( :r
niet meer
pi_89946093
Zet vooral je betoog op internet, zodat de plagiaatscanner 'm vindt. :')
  woensdag 15 december 2010 @ 02:26:50 #18
230788 n8n
Pragmatisch
pi_89946147
Waarom vraag stel je de vraag of agressie tegen homo's 'wel terecht' is?
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_89948074
Ik zou je toch met klem willen aanraden wat aan je schrijfstijl te doen. Er staan redelijk veel spel- en stijlfouten in waarvan sommige er zelfs voor zorgen dat er wat anders staat dan je wellicht bedoeld hebt. Paar voorbeelden waar ik met toch wel aan stoor:

quote:
Homoseksuele kiezen er heus niet voor om homo te zijn
Het woordje heus is in mijn ogen misplaatst in een betoog.
quote:
Homoseksuele mensen zouden gewoon moeten kunnen leven zonder angst voor de buitenwereld.
Algemene conclussie, niks mis mee al zou ik het anders formuleren. Je stelt dat homoseksualiteit en homoseksuelen geaccepteerd dienen te worden als normale medemensen en sluit ze in dezelfde zin buiten door de niet-homo's "de buitenwereld" te noemen.
quote:
Daarom denk ik ook dat de agressie nergens op slaat.
Uiterst overbodige toevoeging.

Heb je verder onderzoek gedaan naar de recente gevallen van homohaat in Amsterdam? Zo ja, snap ik niet hoe je bij de Bijbel bent uitgekomen als mogelijke oorzaak. Zo nee, misschien handig om eens te doen.

Verder idd bronnen vermelden en deze bronnen ook valideren (niemand zit te wachten op een vermelding van een onbeduidend persoon/onderzoek en dit doet afbreuk aan je betoog).

Persoonlijk snap ik niet hoe je ertoe komt om iemand om zijn geaardheid in elkaar te slaan, wel denk ik dat de drempel om homo's te discrimineren een stuk lager is omdat het binnen bepaalde kringen acceptabel is deze mensen te "straffen". Er zijn nou eenmaal mensen die homoseksualiteit niet kunnen/willen accepteren, dit houdt echter niet in dat je in een vrij land als Nederland hier geweldadig tegenover kan en mag reageren.

Verder zie ik homoseksualiteit ook niet als iets natuurlijks, het is een afwijking van de "norm" en gaat in tegen de biologie van de mens. Dit houdt echter niet in dat ik deze mensen op welke manier dan ook hun geluk misgun. Het accepteren dat het een biologische afwijking betreft (neem dit niet te letterlijk op aub) impliceert automatisch dat het geen rationele keuze is om homo te zijn/worden. Deze mensen afrekenen op een "zonde" vind ik persoonlijk dus niet kunnen maar dat is puur een reactie op de geïnstitutionaliseerde geloofsbewegingen waar ik sowieso al een aversie tegen heb.

Aan de andere kant denk ik ook dat een hoop homo's te lijden hebben onder de uithoering van homoseksualiteit in de media. Het is op het moment behoorlijk hip om jezelf zo relnichterig mogelijk te profileren (bijvoorbeeld: Gordon, Gerard Joling, Mike de Boer) wat toch enige ergernis oproept bij de mensen die hier niet zo tolerant tegenover zijn.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  woensdag 15 december 2010 @ 09:47:46 #20
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89948624
Ik snap dat sommige mensen er problemen mee hebben. Helemaal wanneer homo's zich ala gaypride gaan gedragen. Wanneer homos zich heel extravagant gaan kleden en constant elkaar bespringen in het publiek snap ik de problemen hiermee goed, maar ik erger mij hier ook aan wanneer hetero stelletjes dit doen.
De geweldsstap snap ik gewoon niet. Als je zo iemand inelkaar tieft, dan is ie echt nog steeds homo hoor. En als je hem niet inelkaar sloeg dan is de kans dat hij in je kont eindigt echt wel vrij klein hoor...
Ik begrijp dat voor veel mensen het gemakkelijker is homo's eruit te pikken als je dan toch iemand wilt gaan lopen pesten, homo is zelfs een ingeburgerd scheldwoord geworden wat niets meer met geaardheid te maken heeft, alleen de geweldsstap gaat mij echt veel te ver.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  woensdag 15 december 2010 @ 09:55:58 #21
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_89948825
geweld is niet de oplossing maar ik vind dat homo's er niet zo mee te koop moeten lopen. het is en blijft natuurlijk een 'afwijking'. tenminste als je het gemiddelde van de populatie bekijkt
  woensdag 15 december 2010 @ 09:56:22 #22
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_89948834
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 09:21 schreef De_Rikster het volgende:
Verder zie ik homoseksualiteit ook niet als iets natuurlijks, het is een afwijking van de "norm" en gaat in tegen de biologie van de mens. Dit houdt echter niet in dat ik deze mensen op welke manier dan ook hun geluk misgun. Het accepteren dat het een biologische afwijking betreft (neem dit niet te letterlijk op aub) impliceert automatisch dat het geen rationele keuze is om homo te zijn/worden. Deze mensen afrekenen op een "zonde" vind ik persoonlijk dus niet kunnen maar dat is puur een reactie op de geïnstitutionaliseerde geloofsbewegingen waar ik sowieso al een aversie tegen heb.
Homoseksualiteit is net zo natuurlijk als alle andere verschijnselen die ons mensen vormt. Het komt imo voort uit de kleine variaties die ervoor zorgen dat evolutie kan bestaan. In feite is variatie in seksuele voorkeur niet anders dan variatie in haarkleur.
Die 'norm' waar je het over hebt bestaat alleen maar omdat wij mensen die verzinnen, voor de evolutie en de natuur is er niet zoiets als een 'nom'. Er is slechts variatie.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_89948903
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 09:55 schreef henkzijlstra het volgende:
geweld is niet de oplossing maar ik vind dat homo's er niet zo mee te koop moeten lopen. het is en blijft natuurlijk een 'afwijking'. tenminste als je het gemiddelde van de populatie bekijkt
Ten eerste lopen ze er niet allemaal mee te koop, sterker nog, het grootste deel zie je niet. Je denkt dat je bij een hetero in de bus zit, op je werk zit, weet ik veel waar zit, maar ze zijn vaak gewoon homoseksueel. Ten tweede, wat is 'te koop lopen'? Als ik met mijn vriendin hand in hand loop, loop ik er dan mee te koop? Of heb je het over mensen die praktisch lopen te seksen in het openbaar? Die zie ik niet vaak moet ik zeggen.
Ten tweede, de definitie van een afwijking heeft niets te maken met gemiddelden. Op die manier heeft iedereen wel een afwijking want iedereen heeft wel iets dat afwijkt van het gemiddelde.
  woensdag 15 december 2010 @ 10:05:33 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_89949068
homofoob, islamofoob, xenofoob, nephofoob.... een fobie is een angst gestoeld op ervaring en een onrealistische hyperreactie op die ervaring, het is een psychiatrische aandoening wanneer het je dagelijkse functioneren aantast en is meestal wel op te lossen met therapie.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_89949311
Mensen moesten eens weten hoe het is om constant in de verdediging te moeten voor je eigen bestaansrecht. Ik begin dit soort discussies zo vermoeiend en frustrerend te vinden. Gelukkig heb ik alleen maar mensen in mijn directe omgeving die me onvoorwaardelijk accepteren. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')