Nou, ok dan.
Maar hoe geef ik hier weer een dreumesdraai aan, zodat het ook in het dreumestopic kan? ;-)
Alles in principe te koop bij de "Turk"
Voor heel veel personen (denk wel een man of 6-8)
Men neme:
- Een pak couscous (middel)
- Een blikje harissa (Phare du Cap Bon, Tunesische sambal)
- Een kg vlees (rund of lam of iets anders dat kan sudderen - of geen vlees, kan ook!)
- 2 aardappels
- wortel (winterpeen of equivalent aan bospeen)
- 4 van die groene grote pepers (tussen een paprika en spaanse peper in)
- 2 grote uien
- 3 tenen knoflook
- halve witte kool
- blik kikkererwten
- groot blik tomatenpuree
- Zakje tabhel kruiden (4 epices - zo te krijgen. Anders los: karwij, kummel, zwarte peper en paprika poeder)
- 1 liter bouillon evt van blokje
En een couscousière is ook wel heel handig, maar zeker niet noodzakelijk.
Snij:
Ui, knoflook snipperen. Vlees in stukken (8x8 cm). Wortel en aardappel in stukken (ook cm of 8).
Pepers in drieen snijden. Kool in stukken snijden.
Flinke laag olijfolie in de pan. Vlees snel aanbakken en er weer uit halen.
Ui, knoflook en vier eetlepels tomatenpuree aanzetten. Naar smaak ong 2 dessertlepels kruiden erbij. Eetlepel harissa erbij (of - als je niet van pittig houdt - niet). Groenten erbij. Roeren.
Vlees er weer bij. Afblussen met bouillon, zodat alles een beetje onder staat.
Na een half uur doe je de couscous in een schaal. Doe met een soeplepel de bouillon uit de pan erbij totdat de couscous een vingerkootje onder staat. Roeren. 5 minuten laten staan.
De gewelde couscous in het bovenste deel van de couscousiere doen. Dit op het onderste deel zetten en deksel erop.
Laten pruttelen to het gaar is (meestal een paar uur). Goed proeven, eventueel peper, zout, kruiden e.d. toevoegen. Half uurtje voordat je het spul af gaat zetten, de witte kool erbij. Dan kan die ook nog garen, maar niet tot prut.
Kikkererwten opwarmen in pannetje of de ping.
Dan het opdienen: couscous in een grote schaal doen. Kuiltje maken in het midden, Met een schuimspaan groenten en vlees uit de pan halen en in de kuil doen. Met de sopelepel nog wat bouillon eroverheen. Kikkererwten on top.
Heerlijk!!
Als het niet duidelijk is, zeggen jullie het maar, het is een recept van mond op mond, dus ik maak het altijd wel op gevoel.
Ik heb wel een heel leuk Tunesisch kookboek (La Cuisine Tunisienne - hoe origineel). Dat kan ik alleen niet vinden op bol.com. Voor de geïnteresseerden wil ik wel een paar kopietjes maken van de beste gerechten.
Zo, ik krijg er trek van.
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.