Ruim een jaar geleden zijn mijn vriendin en ik ingetrokken in ons appartementje. Van begin af aan had ik het plan om een modelspoorbaan te maken. Ik ben destijds voortvarend van start gegaan, maar al snel kwam de klad erin. Met als gevolg dat de baan er al maanden verwaarloosd (en voor de helft af gemaakt) bij lag. Daarom heb ik een paar weken geleden besloten om alles weg te halen. De lege ruimte wordt opgevuld met een heuse patchkast voor mijn netwerkspeeltjes.
In dit topic laat ik zien hoe ik e.e.a. heb aangepakt.
De voorbereiding![2nsnl10.jpg]()
Na het weghalen van de modelbaan bleef een kale muur over, omdat ik de baan direct na het verhuizen opbouwde, heb ik niet de moeite genomen om tot aan de vloer te behangen.
Het stopcontact zat vroeger verwerkt in de modelbaan en zit nu tijdelijk op deze rare manier aangesloten.
![t5m0ap.jpg]()
Eerst maar eens behangetje tegen de muur. (de goedkoopste glasvezel van de Hornbach (net zoals in de rest van huis, met lijm van de Hema)
Kabels wegwerken![217pzr.jpg]()
Het nieuwe stukje behang is geverfd. Van een restjes van de voorzetwand van de woonkamer heb ik een koof voor de kabels gemaakt (de restjes hebben zo'n 16 maanden in de berging gelegen, wie wat bewaard, heeft wat

)
![eq6xbq.jpg]()
Het stopcontact is vervangen door 3 lasklemmen.
![xatqc1.jpg]()
De pvc buis komt nu netjes in een doosje uit en de stroomkabels lopen verder door de koof.
En daar is de kast...![313n5et.jpg]()
Een klein sprongetje in de tijd. (was zo druk bezig dat ik vergat foto's te maken.
De achterzijde van de patchkast zit nu tegen muur, met 4 grote (en diepe) schroeven. Tussen de kast en de muur zitten twee houten latten, ter verkoming van de doorvoer van geluidstrillingen (zie ook
Metalen patchkast ophangen, hoe resonantie te voorkomen? ). Aan de onderste twee schroeven heb ik een MDF plaat gemaakt voor het stopcontact en andere apparaten die wel in de kast komen, maar geen 19" montage mogelijkheden hebben.
(De kabel zijn nu nog wat rommelig, die komen later netjes met klitteband vast te zitten.)
![2e1acy8.jpg]()
Ook de koof wordt behangen (met twee lagen behang).
Huidige stand van zake![zx8gzs.jpg]()
De koof is nu geverfd en ik heb tijdelijk mijn switch en wifi accesspoint aangesloten.
Nog te doen:
• Plintje leggen
• Voorzijde van de kast plaatsen
• Routers en switches in de kast schroeven
• Kabels ordenen
• Legplank boven de kast maken voor accesspoint