de beste foto's zijn trouwens als je naar de techniek gaat kijken ruk. het is meer het inzicht of het verrassend effect wat de foto goed maakt. de techniek is bijzaakquote:Op zondag 12 december 2010 02:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het gaat nog gekker, ik leer nog regelmatig nieuwe dingen bij.
Het voornaamste echter wat je als fotograaf moet leren is dat bij de beste foto die je ooit zag je je niet afvroeg of ie op P, op Av, op Tv of op M was gemaakt en of de AF toevallig aan of uit stond.
tot nu toe klopt er nog niets van maar ga doorquote:Op zondag 12 december 2010 02:29 schreef xEefjee het volgende:
Nou, waarschijnlijk de A stand dan he ; ).
en ik denk dat je dat effect hebt gedaan of door middel van photoshop, of door de camera een beetje in en uit te zoomen. Al denk ik eerder het laatste.
Wil je nog meer weten?
dat de M stand niet heilig is. dat een goede foto meer afhangt van de technieken en keuzes die hij maakt af hangt als van of hij wel of niet gaat nadenken over de belichting in de M stand waren de foto's identiek geworden aangezien ik alleen mijn sluiter kon aanpassen tot het streepje in het midden stond. dus dat is de simpelste van de hele fotoquote:Op zondag 12 december 2010 02:31 schreef xEefjee het volgende:
En wat heeft dat dan te maken met de m stand?
dat je daar niet aan gedacht hebt is erg.quote:Op zondag 12 december 2010 02:37 schreef xEefjee het volgende:
Ik zeg niet dat de M stand heilig is, maar ik vind wel dat je het met het zelfde gemak in de m stand kan doen.
Waarom maak je dit dan in een andere stand, dan de M stand? Terwijl je toch het zelfde resultaat krijgt?
En dat van de lensbaby verklaart het ja, het spijt me ontzettend dat ik daar niet aan gedacht had.
leer eerst de trucjes wat je met een camera, lenzen en filters kan. en ga dan pas kijken of je het ook in fotoshop kan. fotoshop is makkelijker maar als je niet weet welk resultaat je moet behalen... dan gaan de foto's er geshopt uit zien.quote:Op zondag 12 december 2010 02:42 schreef xEefjee het volgende:
Ohja, want een lensbaby is zo'n voor de hand liggende lens he!
En als ik lekker wil zeuren over de m stand doe ik dat toch, jij zeurt anders ook behoorlijk over de andere standen.
Zal ik je lekker alleen laten met die grapjes van je? Want die onzin van jou hoef ik echt niet meer aan te horen.
Ah, dat is het verschil. Zodra je voor een beginnerscursus betaalt laat je je de grootste onzin aankletsen en slik je het voor zoete koek en als een paar ouwe apen je op een forum gratis wat ervaringskennis aanreiken wil je die onzin niet horen.quote:Op zondag 12 december 2010 02:42 schreef xEefjee het volgende:
Ohja, want een lensbaby is zo'n voor de hand liggende lens he!
En als ik lekker wil zeuren over de m stand doe ik dat toch, jij zeurt anders ook behoorlijk over de andere standen.
Zal ik je lekker alleen laten met die grapjes van je? Want die onzin van jou hoef ik echt niet meer aan te horen.
Als gevorderde gebruiker hoor je inderdaad de techniek onder de knie te hebben, sterker nog, als je de techniek niet onder de knie hebt ben je per definitie geen gevorderde gebruiker, maar dat je wéét hoe je met de M-stand om moet gaan en alles handmatig kúnt belichten, betekent nog niet dat je dat ook daadwerkelijk altijd en overal zou móeten willen doen. Zolang je weet hoe je lichtmeter werkt, is Av een uitstekende stand waarin je net zoveel controle hebt over je foto als in M.quote:Op zondag 12 december 2010 01:32 schreef xEefjee het volgende:
Ik vind persoonlijk dat als je een wat meer gevorderde gebruiker je de techniek onder de knie moet hebben, en het dus ook kunnen toepassen. Het is nutteloos als jij weet hoe je de m stand moet gebruiken maar je doet het niet.
Bij de Av stand vind ik dat het is van: diafragma instellen, klik en klaar. Bij de m stand ben je (in het begin) langer bezig met kijken wat de goede belichting is, ik vind dat je daar van leert.
En je realiseert je dat je in discussie bent met een aantal mensen (zoals Ouwesok) die zelf dus ook al tig jaren fotograaf zijn? Ook hier zitten wel mensen met verstand van zaken hoor, maak je geen zorgen.quote:Op zondag 12 december 2010 01:59 schreef xEefjee het volgende:
Wauw, super grappig allemaal.
Ik zit inmiddels op de fotovakschool, en ik krijg les van mensen die al tig jaren fotograaf zijn.
Dus ik denk dat die mensen heus wel verstand hebben van zaken ; ).
Maar blijf vooral leuke grapjes vertellen.
Dat je dat laatste überhaupt durft te vragen zeg...quote:Op zondag 12 december 2010 02:37 schreef xEefjee het volgende:
Ik zeg niet dat de M stand heilig is, maar ik vind wel dat je het met het zelfde gemak in de m stand kan doen en dat ik vind dat daar voordelen aan zitten.
Waarom maak je dit dan in een andere stand, dan de M stand? Terwijl je toch het zelfde resultaat krijgt?
Daar heb je die lichtmeter toch voor?quote:Ben jij er zo een die d'r camera eerst op P zet om te kijken welke ISO, sluitertijd en diafragma de camera aangeeft, vervolgens de camera op de enige echte professionalstand M zet en exact dezelfde instellingen invoert? Seriously, als de P-stand al voldoet, dan is het toch volstrekt onmogelijk dat er in M sneller gewerkt kan worden?
Mwah, ik gebruik liever m'n ogenquote:Op zondag 12 december 2010 07:36 schreef ebeaydojraes het volgende:
Daar heb je die lichtmeter toch voor?
Pentax heeft een extra feauture op de M-stand (iets dat canon en Nikon niet hebben). Je kunt met M-lenzen in de M-stand toch lichtmeten door op de lichtmeetknop te drukken. Verdomd handig. Alhoewel ik het tegenwoordig steeds minder gebruik. Ik fotografeer zeker in de winter vaak binnen bij weinig licht dan staat de lens toch op (vrijwel) helemaal open. Dan doen de oude M-lenzen het ook prima op alle meetstanden, gewoon met je belichtingscompensatie je diafragmakeuze compenseren (en eventueel je voorkeuren meerekenen).quote:Op zaterdag 11 december 2010 21:49 schreef SemPai het volgende:
Dankzij de M-stand kan ik op mijn Pentax allerlei fraaie, oude, manuele lenzen gebruiken.
Zo heb ik sinds kort een 50mm 1.7 (gekocht voor ¤25,-) die prima werkt, maar enkel in de M-stand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |