abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90487093
Daniel schreef:
quote:
Wat ik wel weet is dat de broers en zussen van jezus worden verzwegen bij de katholieken zoals in Engeland niemand ooit zal leren dat michiel de ruyter met zijn boot de thames op is gevaren naar london. Voor katholieken is het apert onmogelijk dat jezus broers of zussen had. Maria was onbevlekt ontvangen en jezus was onbevlekt ontvangen en daarmee stopt het.
Het staat anders wel klaar en duidelijk in de evangeliën aangegeven hoor. Dat men dit stil kan houden is enkel omdat christenen nooit eens de moeite nemen deze teksten zélf eens door te nemen. Als ik bv. de optelling maak van de apostelen in de 4 evangeliën, kom ik op 14 en niet op 12. Als ik die apostelen even ' doorlicht ' zitten er minstens 4 zeloten tussen en zelfs familie van Jezus waren. Zo kan ik ook in dezelfde evangeliën lezen dat Jezus en Jakobus broers waren en zonen van Jozef, terwijl de rest halfbroers en halfzusters waren van Jakobus Cleopas, de broer van Jozef. Dat deze evangelisten niet steeds hun viool gelijkgestemd was kan ik ze ook niet kwalijk nemen, gezien de tijd waarin dit geschreven is en het ook maar mensen waren. En dan heb ik het nog niet over de talloze vervalsingen achteraf.
pi_90490213
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 07:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb je de skyline van N.Y. al eens bekeken ? Ik denk niet dat er 2000 jaar geleden al een dorp stond. Logisch ?
Wat je hiermee wilt zeggen is mij niet duidelijk.

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 07:44 schreef ATON het volgende:

[..]

En volgens archeologische opgravingen: nada.
Dit klopt niet. Er zijn wel degelijk dingen opgegraven uit de tijd van Jezus.

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 07:44 schreef ATON het volgende:
Er is wel een gebouw opgegraven, maar uit een veel vroegere periode. Moet dat weer een van die ' schoonheidsfoutjes ' in de Bijbel zijn zeker ?
Nee hoor. Nazareth heeft gewoon bestaan, dat jij het op basis van vergezochte taalkundige redenaties aannemelijk tracht te maken dat Nazareth destijds niet bewoond was, doet daar niets aan af. Dat je archeologie er met de haren bijsleept is dan helemaal merkwaardig. Des te meer omdat volgens archeoloog Ken Dark, misschien wel de grootste expert op dit gebied, de hypothese dat Nazareth een taalkundig verzinsel is, archeologisch onhoudbaar is.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_90490236
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 10:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog steeds een fractie van wat men aan de Bijbeluitgaven verdient. Al ooit hiervan iets zelf gelezen, of ga je enkel luisteren naar wat je wordt voorgelezen ? O, en je hebt nog enkele boeken niet van commentaar voorzien.
Van dit lijstje heb ik alleen het boek van Jacobovici gelezen. Een boek dat niet overtuigt, maar wel lekker wegleest.

A.N. Wilson lijkt me wel een serieuze auteur, dus zijn boek zou ik nog wel eens willen lezen. Hij is interessant omdat hij eerst het geloof verloor en vorig jaar weer tot bekering kwam.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_90490267
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 11:26 schreef ATON het volgende:
Daniel schreef:
Dat men dit stil kan houden is enkel omdat christenen nooit eens de moeite nemen deze teksten zélf eens door te nemen
Nee, inderdaad. Ik ken dan ook helemaal geen christenen die de bijbel lezen. :')
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_90490541
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 13:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Van dit lijstje heb ik alleen het boek van Jacobovici gelezen. Een boek dat niet overtuigt, maar wel lekker wegleest.

A.N. Wilson lijkt me wel een serieuze auteur, dus zijn boek zou ik nog wel eens willen lezen. Hij is interessant omdat hij eerst het geloof verloor en vorig jaar weer tot bekering kwam.
Hou je dan maar aan je Bijbel, m'n beste, als die meer overtuiging geeft.
pi_90490580
quote:
10s.gif Op maandag 27 december 2010 13:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Ik ken dan ook helemaal geen christenen die de bijbel lezen. :')
O, ben je dan ook atheîst ?
pi_90490803
Koningdavid:
quote:
Ach, er is wel meer wat je niet duidelijk is.
pi_90491407
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 13:17 schreef ATON het volgende:
Koningdavid:

[..]

Ach, er is wel meer wat je niet duidelijk is.
Ah, we gaan weer op die tour, ATON? Triest.
pi_90492867
Koningdavid,
Is het deze Ken Dark die je bedoeld ?

http://www.nazarethmyth.info/bibl.html
pi_90493787
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 13:00 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Wil je nu hiermee zeggen dat je als auteur aan geloofwaardigheid wint als je je opnieuw bekeerd tot een geloof? Lijkt mij een zeer subjectieve benadering van feiten van uwentwege
  maandag 27 december 2010 @ 15:27:32 #186
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_90496369
Even iets over de (maagdelijke) geboorte en zo...

De oudste versie van dit oerverhaal, voor zover we nu weten, handelt over de geboorte van Horus in Egypte 5000 jaar geleden, en is in de tempel van Luxor vastgelegd in hiërogliefen. Precies hetzelfde verhaal werd daarna ook opgetekend voor zowel Mithra in het huidige Irak (1400 BC) als voor Attis in Griekenland (1200 BC). En in India werd ongeveer 2900 jaar geleden Krisha op exact dezelfde wijze geboren, 400 jaar later gevolgd door Dionysos in Griekenland. Keer op keer zien we precies dezelfde verhaallijn. En niet alleen wanneer het gaat om de geboorte, want veelal stonden deze mannen na drie dagen ook nog eens allemaal weer op uit de dood. Blijkbaar is dit oerverhaal zo belangrijk voor ons dat ieder volk het (aangepast) blijft doorvertellen.

Benieuwd wat de gelovers hier van vinden.
  maandag 27 december 2010 @ 16:29:13 #187
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90498634
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 13:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

[..]

Dit klopt niet. Er zijn wel degelijk dingen opgegraven uit de tijd van Jezus.

[..]

Nee hoor. Nazareth heeft gewoon bestaan, dat jij het op basis van vergezochte taalkundige redenaties aannemelijk tracht te maken dat Nazareth destijds niet bewoond was, doet daar niets aan af. Dat je archeologie er met de haren bijsleept is dan helemaal merkwaardig. Des te meer omdat volgens archeoloog Ken Dark, misschien wel de grootste expert op dit gebied, de hypothese dat Nazareth een taalkundig verzinsel is, archeologisch onhoudbaar is.
Je bedoelt toch niet dit soort katholieke archeologie die hier (http://www.jesusneverexisted.com/nazareth.html) zo kei hard onderuit wordt gehaald?
pi_90498986
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 15:27 schreef hoatzin het volgende:

De oudste versie van dit oerverhaal, voor zover we nu weten, handelt over de geboorte van Horus in Egypte 5000 jaar geleden, en is in de tempel van Luxor vastgelegd in hiërogliefen. Precies hetzelfde verhaal werd daarna ook opgetekend voor zowel Mithra in het huidige Irak (1400 BC) als voor Attis in Griekenland (1200 BC). En in India werd ongeveer 2900 jaar geleden Krisha op exact dezelfde wijze geboren, 400 jaar later gevolgd door Dionysos in Griekenland. Keer op keer zien we precies dezelfde verhaallijn. En niet alleen wanneer het gaat om de geboorte, want veelal stonden deze mannen na drie dagen ook nog eens allemaal weer op uit de dood. Blijkbaar is dit oerverhaal zo belangrijk voor ons dat ieder volk het (aangepast) blijft doorvertellen.

Zeer mooi zoekwerk. En net hetzelfde verhaal voor ' de heilige familie ' ( bv.op de rug stoel Toetanchamon ) en het pantheon ( zelfs dat van Indië ). Duidelijk dat de auteurs van het N.T. in de biblioteek van Alexandrië hebben gezeten.
  maandag 27 december 2010 @ 16:42:44 #189
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90499233
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:37 schreef ATON het volgende:
Zeer mooi zoekwerk. En net hetzelfde verhaal voor ' de heilige familie ' ( bv.op de rug stoel Toetanchamon ) en het pantheon ( zelfs dat van Indië ). Duidelijk dat de auteurs van het N.T. in de biblioteek van Alexandrië hebben gezeten.
Ohh die heb ik nog op de foto staan, eens onderzoeken. Maandje Egypte kan ik iedereen aanraden, ik probeer het elk jaar te doen.
pi_90499320
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Je bedoelt toch niet dit soort katholieke archeologie die hier (http://www.jesusneverexisted.com/nazareth.html) zo kei hard onderuit wordt gehaald?
Met dank voor deze link, alhoewel ik nog niet zo ver wil gaan als het adres doet vermoeden.
pi_90501740
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 15:27 schreef hoatzin het volgende:

Ik ben oprecht benieuwd wat je bronnen hiervoor zijn, vooral voor dikgedrukte :)
pi_90503213
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 17:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben oprecht benieuwd wat je bronnen hiervoor zijn, vooral voor dikgedrukte :)
Ik denk dat dit wel een hele klus is deze afzonderlijke bronnen op te hoesten. Ben al een uurtje zoet met enkel maar de bron te zoeken waarin het Mesopotamische epos staat van het oorspronkelijke ' Mozes in het mandje '- verhaal. Abraham had zijn mosterd ook niet uit Ur. :-)
pi_90503525
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 18:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk dat dit wel een hele klus is deze afzonderlijke bronnen op te hoesten. Ben al een uurtje zoet met enkel maar de bron te zoeken waarin het Mesopotamische epos staat van het oorspronkelijke ' Mozes in het mandje '- verhaal. Abraham had zijn mosterd ook niet uit Ur. :-)
Nou, als ik bv de Nederlandse Wiki lees, zie ik

quote:
Volgens sommigen zijn bepaalde kenmerken van de figuur Jezus ontleend aan Mithras. Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de twee: zo werd Mithras (net als volgens de traditie Jezus) op 25 december geboren van een maagdelijke moeder...
en op de Engelse Wiki lees ik

quote:
Mithras is born from a rock.
met als bronvermelding

quote:
Commodian, Instructiones 1.13: "The unconquered one was born from a rock, if he is regarded as a god."
en ook

quote:
"Virgin Birth"

It is sometimes said that the birth of Mithras was a virgin birth, like that of Jesus. But no ancient source gives such a birth myth for Mithras. In Mithraic Studies it is stated that Mithras was born as an adult from solid rock, "wearing his Phrygian cap, issues forth from the rocky mass. As yet only his bare torso is visible. In each hand he raises aloft a lighted torch and, as an unusual detail, red flames shoot out all around him from the petra genetrix."
Dus waar kan ik vinden dat Mithras uit een maagd geboren is?
pi_90508073
Haushofer:
quote:
Dus waar kan ik vinden dat Mithras uit een maagd geboren is?
Hier bv.:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithras
Op 25 december, uit een maagd.
  maandag 27 december 2010 @ 20:54:06 #195
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90509005
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:30 schreef ATON het volgende:
Op 25 december, uit een maagd.
Kunnen we die gelijkenis over 25 december liever weg laten? Iedereen weet toch dat zelfs de mytische jezus niet op 25 december is geboren, maar dat kerstmis het geassimileerde bomenfeest ter ere van de zonnewende van de germanen is?!

Het valt ook wel op dat kerst veel intenser wordt gevierd dan andere christelijke feesten die voor een christen eigenlijk veel belangrijker zouden moeten zijn, zoals pasen en pinksteren. Zou dat iets met de historie van kerst te maken hebben?
pi_90509044
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:54 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kunnen we die gelijkenis over 25 december liever weg laten? Iedereen weet toch dat zelfs de mytische jezus niet op 25 december is geboren, maar dat kerstmis het geassimileerde bomenfeest ter ere van de zonnewende van de germanen is?!
En het Romeinse winterfeest. Het was redelijk universeel.
  maandag 27 december 2010 @ 20:55:23 #197
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90509047
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:44 schreef ATON het volgende:
Met dank voor deze link, alhoewel ik nog niet zo ver wil gaan als het adres doet vermoeden.
Dank voor je reactie, maar in dit geval zit ik eigenlijk meer op die van koningdavid te wachten ;)
  maandag 27 december 2010 @ 21:12:07 #198
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90509826
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:55 schreef MisterSqueaky het volgende:
En het Romeinse winterfeest. Het was redelijk universeel.
ok ;),
de bomen komen dan van de germanen.
pi_90510622
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:54 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Het valt ook wel op dat kerst veel intenser wordt gevierd dan andere christelijke feesten die voor een christen eigenlijk veel belangrijker zouden moeten zijn, zoals pasen en pinksteren. Zou dat iets met de historie van kerst te maken hebben?
Je bedoelt zeker de Joelefeesten of zonnewende ? Vandaar ook het franse woord Joëlle : kerstdag. Zonnewendes zitten in elke godsdienst en cultuur toch ?
  maandag 27 december 2010 @ 21:30:54 #200
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90510765
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 21:27 schreef ATON het volgende:
Je bedoelt zeker de Joelefeesten of zonnewende ? Vandaar ook het franse woord Joëlle : kerstdag. Zonnewendes zitten in elke godsdienst en cultuur toch ?
Uhh mij is vertelt met godsdienstgeschiedenis dat kerstmis is uitgevonden toen het christendom west europa bereikte althans het feest op 25 december. Zit ik er naast? Ik zal eens een gaan goegelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')