Dat was Simonquote:Op zondag 26 december 2010 11:31 schreef Berjan1986 het volgende:
Namelijk dat Jezus 100 jaar voor Christus leefde
Paulus kent Jezus enkel uit zijn fantasie. Waarom zou ik Paulus dan niet esoterisch noemen ?quote:Ik heb zo'n idee dat je niet eens weet wat esoterisch inhoudt ATON, anders zou je Paulus niet esoterisch noemen. Paulus staat juist voor het orthodoxe Christendom, en daar houdt de esoterie zich niet mee bezig. Tenminste de Paulus die nu in de Bijbel staat. Ik ben ervan overtuigd dat Paulus meer gnosis had, dan wij nu weten (mede door de vertalingen).
O kijk, en welke vragen heb ik nu weer niet beantwoord ? Ik dacht dat die bal duidelijk in jou kamp ligt. En dat je een ander pad wil bewandelen is me reeds een tijdje duidelijk, maar dan moet je me de bedoeling van Jezus eens uit leggen waarom hij op een ezel zijn intrede in Jeruzalem gemaakt heeft.quote:Maar goed, je beantwoord mijn vraag nog steeds niet, en mijn opmerkingen gooi je allemaal achter je vandaan, alsof je te hoog bent om erop in te gaan. Je denkt maar aan een mogelijkheid, namelijk dat Jezus een Zeloot was die zich naar de vrijheid wilde vechten, en daar is omgekomen. Dat is je goed recht, maar ik bewandel liever een ander pad.
En hier laat je duidelijk zien dat je nog eens het begrip ' Christus ' verstaat. Moet je echt eens opzoeken hoor. Anders wil ik je het nog maar weer eens spellen.quote:Namelijk dat Jezus 100 jaar voor Christus leefde, daar overstraald werd door de Christus (een bewustzijn die Siddhartha Gautama ook omstraalde voor hij Boeddha werd) en een nieuwe leer verkondigde van eenheid en harmonie, en dat er een onpersoonlijke God was.
O kijk, dan zat dit script toch een tijdje op ijs. Grappig.quote:Pas veel later is men zich in zijn leer gaan verdiepen, toen hij nog leefde was er weinig belangstelling voor (dit gebeurd veel vaker, mensen met een "vreemde" mening worden vaak geminacht en later pas heilig verklaard). De tijd was er toen dat de mensheid meer had met gebeurtenissen in hun eigen tijd dan met een eeuw geleden. Daarom schreven de "volgelingen" over Jezus in hun tijd.
Daar kan ik voor jou geen antwoord op geven. Ik ben geen therapeut.quote:Wat is er zo vreemd aan deze redenatie? Kun je dat uitleggen ATON?
Zo dom was die ook weer niet hoor.quote:Ik vind het vreemd om te denken dat Jezus 4 voor Christus geleefd zou moeten hebben omdat er namen in staan die in die tijd leefden. 600 jaar na Christus was er een monnik die moest bepalen wanneer Jezus geleefd zou hebben, kan hij er geen honderd jaar naast zitten?
Vetgedrukte kan ATON zich wel aanrekenenquote:Een historische Jezus?
Het feit dat belangrijke elementen van het evangelieverhaal van Jezus duidelijk mythisch zijn betekent niet automatisch dat de hele beschrijving fictie is. In de afgelopen twee eeuwen hebben geleerden veel verschillende reconstructies van de echte Jezus gemaakt. Hij is bijvoorbeeld afgebeeld als een priesterlijke Zeloot die het volk opstookte tegen de Romeinse bezetting, een apocalyptische profeet, een vooruitstrevende Farizeeër, een Galilese genezer en wonderdoener, en een Hellenistische wijze. In een commentaar op de vele historische Jezussen, schrijft Robert Price:
Alle neigen zich te concentreren op bepaalde clusters van elementen in de evangeliën die op een bepaalde manier worden uitgelegd, waarbij andere gegevens als onjuist terzijde worden geschoven. . . . Wat de ene reconstructie van Jezus links laat liggen, wordt in de volgende opgepakt en tot hoeksteen gemaakt. . . . Elke reconstructie klinkt goed tot je de volgende hoort.1
In de jaren 80 van de vorige eeuw werd het Jesus Seminar, een groep vooruitstrevende bijbelonderzoekers werkzaam in Californië, gevormd; het heeft een belangrijke rol gespeeld bij het aantonen van de onbetrouwbaarheid van de vroegchristelijke verslagen. De leden ervan geloven dat Jezus in de eerste plaats een wijze was die onderwees dat het koninkrijk van de hemel binnenin ons is. Ze verwerpen de evangelieverhalen waarin hij wonderen verricht, en beschouwen hem als te verlicht om zijn tegenstanders te hebben gedreigd met verdoemenis bij het Laatste Oordeel. Sterker nog, ze verwerpen ongeveer driekwart van de uitspraken in de evangeliën die aan Jezus worden toegeschreven als niet authentiek. Maar hun selectieve beschrijving vertelt ons meer over hun eigen vooroordelen en voorkeuren dan over een historische Jezus.2
Algemeen wordt gedacht dat het evangelie van Marcus, het kortste en eenvoudigste van de vier canonieke evangeliën, als eerste werd geschreven. De auteurs van de evangeliën van Mattheus en Lucas hebben grote gedeelten ervan overgenomen, maar het schijnt dat ze ook in het bezit waren van een ander document, bekend als Q (dat staat voor Quelle, of bron) dat nu verloren is, en dat de woorden van Jezus zou hebben bevat. Men denkt dat Q in drie stadia is geschreven: Q1 bevat gezegden van wijsheid, Q2 meer sektarische, apocalyptische gezegden, en alleen Q3 verwijst naar een grondlegger genaamd Jezus. Deze legendarische figuur wordt afgebeeld als een zuiver menselijke leraar, en dat is de manier waarop de eerste christenen, zoals de Ebionieten en Nazoreeën Jezus beschouwden; er wordt niets gezegd over Jezus als de zoon van God, of over zijn kruisiging en opstanding.
Sommige wetenschappers zijn echter van mening dat zelfs Q1 kan worden gebaseerd op het leven van een werkelijke, rondreizende Galilese predikant van de jaren 20 of 30 van de 1ste eeuw, die een van de prototypen was voor de Jezus uit het evangelie.3 Tegenstanders van deze opvatting betogen dat de uitspraken ideeën vertegenwoordigen die in verschillende broederschappen en mysteriescholen algemeen werden gehuldigd lang vóór het christendom was ontstaan. In het bijzonder dragen ze volop de kenmerken van de Cynici, met parallellen in de werken van Seneca, Epictetus, Diogenes Laërtius, enz. Robert Price zegt dat de uitspraken niet de kenmerken van een individu tot uitdrukking brengen maar die van een beweging, de scherpe en humoristische kijk van de Cynici op het leven.4
De joodse historicus Flavius Josephus noemt drie figuren van wie mensen dachten dat ze messiassen waren en die door de Romeinen werden gekruisigd: Jehuda van Galilea (6 n.Chr.), Theudas (44 n.Chr.) en Benjamin de Egyptenaar (60 n.Chr.). Het is mogelijk dat het verhaal over Jezus deels op hun leven is gebaseerd.5
G.A. Wells stelt dat Paulus Jezus beschouwde als een hemelse, vooraf bestaande figuur die misschien een of twee eeuwen vóór zijn eigen tijd naar de aarde was gekomen. Alvar Ellegard is nog een stap verder gegaan en heeft geopperd dat het belangrijkste voorbeeld voor Jezus de Leraar van Gerechtigheid was die in de Dode-Zeerollen (ontdekt eind jaren 40 en begin jaren 50 van de vorige eeuw) wordt genoemd.6 Ellegard stelt dat deze figuur de stichter was van de joodse hervormingsbeweging bekend als de Essenen, en stierf rond 100 v.Chr. Hij werd gezien als een grote profeet en ook als een martelaar, die voortdurend werd bestookt en uiteindelijk ter dood werd gebracht door de joodse priesterlijke hiërarchie. Volgens Ellegard waren Paulus en zijn collegas de eersten die naar deze figuur verwezen als Jezus, en zij waren het die de gedachte naar voren brachten dat hij de messias of verlosser was. Hij erkent dat de leraar uit de Rollen in veel opzichten verschilt van de Jezus van de evangeliën, maar benadrukt dat laatstgenoemde grotendeels een fictieve figuur is.
Er is onenigheid over de vraag of Paulus en zijn medegelovigen Jezus zagen als een man die op aarde had geleefd op een verder in het verleden liggend tijdstip, of dat ze hem volkomen beschouwden als een mythische figuur, een spiritueel wezen dat leefde en handelde in de bovennatuurlijke wereld, evenals alle andere verlossende goden van die tijd. Hoewel Paulus duidelijk maakt dat hijzelf nooit een historische Jezus had ontmoet, zijn er een handjevol passages in zijn geschriften die kunnen worden geïnterpreteerd als een verwijzing naar een vroeger aards bestaan van Jezus. Earl Doherty voert echter aan dat deze beter kunnen worden uitgelegd in overeenstemming met het platonische denken over parallelle werkelijkheden in de hogere spirituele wereld.7 Volgens hem leveren verslagen van christenen van vóór de evangeliën geen enkel bewijs van een wijdverbreide traditie over een menselijke grondlegger die een profeet, leraar, wonderdoener en uitlegger van de Schrift was noch in het recente noch in het verre verleden.
In een zeer speculatieve reconstructie van het leven van de Leraar van Gerechtigheid (die misschien Judah werd genoemd), voert Michael Wise aan dat hij een priesterlijke profeet was, een lid van de elite, en rond 105 v.Chr. een hoge positie bereikte als leider van de politieke coalitie die koning Alexander Jannaeus steunde (die regeerde van ca. 103 tot 76 v.Chr.).8 Alexander werd gesteund door de Sadduceeën en onderdrukte de Farizeeën, maar toen zijn vrouw, Alexandra, koningin werd, veranderde ze volkomen van gedachten en steunde de Farizeeën. Judah, die zichzelf ging beschouwen als de messias, bood het hoofd aan het nieuwe regime, en noemde het de heerschappij van Satan. Hij werd gearresteerd, beschuldigd van valse profetie, en rond 74 v.Chr. verbannen, en binnen een paar jaar was hij gedood. Wise brengt de leraar niet specifiek in verband met de Essenen.
Robert Eisenman stelt dat de Dode-Zeerollen één eeuw te vroeg zijn gedateerd, en dat ze moeten worden gezien als werken uit de 1ste eeuw n.Chr. die afkomstig zijn van de gemeenschap die werd geleid door Jacob de Rechtvaardige. Volgens deze opvatting werd laatstgenoemde de Leraar van Gerechtigheid genoemd. De leraar zou door een boze priester in een hinderlaag zijn gelokt, verraden en vermoord, en dit komt nauw overeen met het geheime plan van de hogepriester Ananus om Jacob in de val te laten lopen en te doden.9 Als deze theorie wordt bevestigd, dan wordt de hypothese van Ellegard verworpen dat de Leraar van Gerechtigheid de historische Jezus is, en wordt de poging van Wise om zijn leven te reconstrueren ondermijnd. Een belangrijker kandidaat voor een historische Jezus is te vinden in de joodse Talmud.
Ken je wel wat van gnosis? Er zijn zoveel woorden die puur gnosis zijn uit te leggen en niet orthodox. Dat Paulus in de derde Hemel is geweest bijvoorbeeld, de gnostici kenden zeven hemelen. De machten en krachten en tronen, puur gnosis en niet orthodox. Mysterion, is puur gnosis en niet de geheimenissen wat de vertalers ervan gemaakt hebben. Moet ik nog even doorgaan?quote:Paulus kent Jezus enkel uit zijn fantasie. Waarom zou ik Paulus dan niet esoterisch noemen ?
Wat voor gnosis had hij dan ? Nada, enkel van horen zeggen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esoterie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek
Dit komt voor in de mysteriegodsdiensten, daarom hebben deze mensen dit opgeschreven. Het heeft te maken met de planeten, zal wel een keer een bron opzoeken.quote:O kijk, en welke vragen heb ik nu weer niet beantwoord ? Ik dacht dat die bal duidelijk in jou kamp ligt. En dat je een ander pad wil bewandelen is me reeds een tijdje duidelijk, maar dan moet je me de bedoeling van Jezus eens uit leggen waarom hij op een ezel zijn intrede in Jeruzalem gemaakt heeft.
Er is een Christusbewustzijn, en Christus is ook gezalfde, dat weet ik ook wel. Maar het heeft weinig met jouw bewering te maken dat Jezus zichzelf als troonopvolger zag. Je leest de evangelieen te letterlijk, terwijl het esoterische geschriften zijn.quote:En hier laat je duidelijk zien dat je nog eens het begrip ' Christus ' verstaat. Moet je echt eens opzoeken hoor. Anders wil ik je het nog maar weer eens spellen.
Niks grappig, het is pas in vijftig geschreven omdat men er toen pas aandacht voor had. Nogmaals: Dit gebeurd met veel grote mensen, in hun leven worden ze verafschuwt en uitgelachen, pas veel later komt men achter de grote waarheid.quote:O kijk, dan zat dit script toch een tijdje op ijs. Grappig.
Waar slaan dit soort teksten nou weer op? Jij voelt je echt heel wat met je "waarheid" he? Maar zoals hierboven staat: Je gooit een deel weg die jou niet aanstaat en houdt een gedeelte die jouw mening kunnen staven. Maar zo werkt het niet Aton, zo werkt het niet.quote:Daar kan ik voor jou geen antwoord op geven. Ik ben geen therapeut.
Nee, maar hij had wel erg weinig informatie Aton, erg weinig informatie.quote:Zo dom was die ook weer niet hoor.
Dat trekt er beter op! Paulus gebruikte zijn fantasie om Jezus als kapstok om zijn leer aan op te hangen. En nu kunnen we terug verder met de historische Jezus.quote:Op zondag 26 december 2010 12:12 schreef nostradama het volgende:
esotherie/gnostiek en fantasie zijn niet hetzelfde, Aton. Misschien gebruikte Paulus zijn fantasie ook wel om de esotherische leer door te geven , dit naast de historische reden zoals jij hebt uitgelegd. Het een sluit het ander niet uit.
Dit bedoel ik helemaal niet, ik vind dat alle religies met elkaar in verbinding staan. Nogmaals: Het maakt mij niet uit hoe je het noemt. Het is een soort bewustzijn dat religie overstijgt. Sterker nog: Boeddha en Jezus wilden helemaal geen religie starten, maar de mensheid veranderen. Dat is wat ik denk.quote:Berjan ik ken mijn klassiekers. Maar gebruik maken van de term christusbewustzijn bij Boeddha is zever en newage praat om het Christendom bestaanszekerheid en grond te kunnen blijven geven. Dat is iets wat eigen is aan het Christendom. Het verdr(aaien van feiten en het steeds vanalles inpassen in hun denkwereld. Achtereen schrijven ze weer een nieuwe Bijbel waarin ze kunnen aantonen dat alles ontstond vanuit het Christendom.
quote:Op zondag 26 december 2010 12:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat trekt er beter op! Paulus gebruikte zijn fantasie om Jezus als kapstok om zijn leer aan op te hangen. En nu kunnen we terug verder met de historische Jezus.
En dan moeten we het doen met het antwoord dat het te maken heeft met de planeten, Berjan ?quote:O kijk, en welke vragen heb ik nu weer niet beantwoord ? Ik dacht dat die bal duidelijk in jou kamp ligt. En dat je een ander pad wil bewandelen is me reeds een tijdje duidelijk, maar dan moet je me de bedoeling van Jezus eens uit leggen waarom hij op een ezel zijn intrede in Jeruzalem gemaakt heeft.
Het interesseert me geen reet of jij me grappig vind of niet. Esoterie heeft alles met de stand van de planeten te maken, en ook op een ezel door Jeruzalem is esoterisch. Jij denkt dat bepaalde dingen niet waar zijn en andere dingen neem je wel als feit, dat is pas wat ik noem "Kiezen wat je goed uitkomt en de rest weg laten". Maar als je zo door doet, kom je de historische Jezus nooit te kennen. Je denkt van wel, maar het is het niet.quote:En dan moeten we het doen met het antwoord dat het te maken heeft met de planeten, Berjan ?
Nu, dit is wat men noemt een Deus ex machina. Ik blijf je wel grappig vinden hoor.
Ik wel, met veel interesse, maar de nodige reservering die ik altijd heb bij een docu op NCG of Discovery.quote:Op zondag 26 december 2010 13:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
ATON, Berjan en alle anderen. Hebben jullie de docu gekeken?
http://www.livius.org/men-mh/messiah/messiah00.html#overviewquote:1. Judas, son of Hezekiah (4 BCE)
2. Simon of Peraea (4 BCE)
3. Athronges, the shepherd (4 BCE)
4. Judas, the Galilean (6 CE)
5. John the Baptist (c.28 CE)
6. Jesus of Nazareth (c.30 CE)
7. The Samaritan prophet (36 CE)
8. King Herod Agrippa (44 CE)
9. Theudas (45 CE)
10. The Egyptian prophet (52-58 CE)
11. An anonymous prophet (59 CE)
12. Menahem, the son of Judas the Galilean (66 CE)
13. John of Gischala (67-70 CE)
14. Vespasian (67 CE)
15. Simon bar Giora (69-70 CE)
16. Jonathan, the weaver (73 CE)
17. Lukuas (115 CE)
18. Simon ben Kosiba (132-135)
19. Moses of Crete (448)
Gezonde reservering. Steeds dat krampachtig gedoe om hun docu's in de bijbel te laten passen. Zeker pseudo-weenschappelijk. Sommige zaken verkopen ze als feit zonder te verpinken, zoals b. de stad nazareth. Ook gaan ze er van uit dat Jozef en Jezus timmerlui waren. Zulke docu's zap ik reeds na 5 min. weg. Idem dito met hun ' Piramide-docu's'. Die zijn pas hylarisch.quote:Ik wel, met veel interesse, maar de nodige reservering die ik altijd heb bij een docu op NCG of Discovery.
Ik zeg het nog diplomatiekquote:Op zondag 26 december 2010 14:21 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976
Gezonde reservering. Steeds dat krampachtig gedoe om hun docu's in de bijbel te laten passen. Zeker pseudo-weenschappelijk. Sommige zaken verkopen ze als feit zonder te verpinken, zoals b. de stad nazareth. Ook gaan ze er van uit dat Jozef en Jezus timmerlui waren. Zulke docu's zap ik reeds na 5 min. weg. Idem dito met hun ' Piramide-docu's'. Die zijn pas hylarisch.
Volgens Steiner was dat een andere Jezus:quote:Op zaterdag 25 december 2010 13:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik ga met Blavatsky mee als ze zegt dat Jezus honderd jaar voor Christus leefde, en dat er weinig over vermeld is. Simpelweg omdat dit soort dingen niet in geschriften vermeld worden, als er iemand overschaduwt werd door een Boddhisvata.
quote:Jesjoe ben Pandira en de opdracht van de Essenen
Tussen het allereerste optreden van Zarathoestra en het optreden
van Jesjoe ben Pandira liggen duizenden jaren. Een onmetelijke
boog heeft zich door verschillende cultuurtijdperken heen gespannen
naar dit punt waarop de menswording een feit kon
worden. Jesjoe ben Pandira leefde ongeveer honderd jaar voor de
gebeurtenissen die tot het mysterie van Golgotha zouden leiden
en onderwees in de kringen van de Essenen. Rudolf Steiner
beschrijft in de hier vertaalde voordrachten hoe de inhoud van
het Esseense mysterieweten het strikte kader van de joodse traditie
te buiten ging.
Enkele decennia later zullen deze uitspraken op een verrassende
wijze worden bevestigd. De ontdekking kort na de Tweede
Wereldoorlog van de Dode-Zeerollen (Qumran 1947) en van de
grotendeels gnostische geschriften van Nag Hammadi (1945)
bracht aan het licht welke onderlinge verwantschap tussen sommige
van deze teksten bestaat. De geschriften van Qumran bijvoorbeeld
bevatten een leer die verwant is aan de visie van Zarathoestra
op de strijd tussen goed en kwaad. Ook daar is er sprake
van twee geesten die voortdurend proberen de mens te beïnvloeden.
Het zijn de geest van de waarheid en de geest van de leugen.
Deze strijd wordt niet zelden in een eschatologisch perspectief
geplaatst, dat in zijn toon en beelden verwantschap vertoont met
de apocalyptische geschriften uit de Nag Hammadi-bibliotheek.
Blijkbaar stonden de Essenen in contact met een netwerk van
esoterische dopersbewegingen,° ook buiten Palestina (in Syrië,
Mesopotamië, Noord-Egypte). Binnen de joodse traditie vormden
ze echter een derde stroom, naast de Sadduceeën en de Farizeeën.
De Essenen waren gericht op het bewaken van de zuiverheid
van het fysieke lichaam, dat drager moest worden van het Christus-
zonnewezen. Door strenge ascese leerde de inwijdeling zichzelf
kennen als een Zoon van het Licht. Een voortdurende zorg
voor de reinheid naar lichaam en geest moest hem deze status
doen behouden. Daarbij was het hem niet enkel om zijn persoonlijke
verlossing te doen. De taak van de Essenen bestond er
hoofdzakelijk in om de kiem die door Abraham in de volgende
generaties was binnengebracht, van generatie tot generatie te
behoeden. Driemaal veertien of tweeënveertig is het getal dat in
het geslachtsregister van het evangelie naar Mattheus wordt
genoemd. Driemaal veertien is het aantal generaties dat doorlopen
moest worden om iedere invloed van de erfelijkheid uit te
wissen. Pas dan is de reinheid gewaarborgd. In de inwijdingspraktijk
van de Essenen duikt dit getal weer op in de tweeënveertig
stappen die moetenworden doorlopenomdeze oorspronkelijke
reine kiem° door de generatiestroom terug gaande op te
zoeken en in zichzelf te voorschijn te brengen. Enkel een lichamelijkheid
die op deze manier was voorbereid, beschikte over de
reinheid waarmee Zarathoestra zich zou kunnen verbinden: het
fysieke lichaam waarvan Zarathoestra zich bediende, moest zo
rijp zijn dat het na tweeënveertig generaties al aan het begin
stond van de vergeestelijking (zie blz. 110).
Het is onder leiding van Jesjoe ben Pandira dat deze voorbereiding
in de kring der Essenen haar meest intensieve fase ingaat.
In de joodse traditie, bijvoorbeeld in de talmoed,wordt uitvoerig
verslag uitgebracht van het leven en werk van Jesjoe ben Pandira,
die de marteldood zou zijn gestorven. Daar hij ook af en toe de
benaming Jesjoe de Nazoreeër° toebedeeld krijgt,
is het niet verwonderlijk dat er in de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling
een verwisseling optreedt met de latere Jezus van Nazareth.
Niettemin is er een verband. En uitgerekend in het evangelie
naar Mattheus komt dit verband het sterkst naar voren. Niet
alleen in de zinswendingen van de evangelietekst, die gelijkenis
vertonen met zinswendingen uit de Qumran-teksten,° maar ook
doordat Mattheus zelf een leerling is geweest in de stroming die
zich vanaf Mattai, een van de vijf leerlingen van Jesjoe ben Pandira,
verder heeft ontwikkeld.
http://www.christofoor.nl/srsv/v543evan.pdf
Hoe het technisch allemaal precies zit weet ik ook niet, maar jij beweert dat er geen 2 verschillende entiteiten nodig waren om een overschaduwing door de Christus geest mogelijk te maken.quote:Op zaterdag 25 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Ik kan me echter met dit verhaal niet verzoenen om de simpele reden dat er geen twee verschillende entiteiten nodig zijn om een overschaduwing te krijgen van een hoger staande geest. Hij probeert hier gewoon de leer van de transmigratie door te geven, maar volgens mij op een niet korrekte manier. Bovendien is voor een overschaduwing van bv. een Boddhisvata wel degelijk een bewuste goedkeuring van een bepaald persoon noodzakelijk. Dit is onmogelijk voort een kind. Deze zit tevens op zijn kindsfase volledig in zijn karmische lotsbestemming. Het offeren van zijn eigen leven omwille van een hoger bewustzijn is in deze periode niet van toepassing omdat een kind nog zeer onbewust en onwetend is. Als die overschaduwing al zou zijn gebeurd dan was het op volwassen leeftijd. Dan komt de doop door Johannes hiervoor in aanmerking. Maar ook hier ben ik er van overtuigd dat het gaat over een doorgeving van een esotherische en geheime (innerlijke) lering.
Je zegt dat er voor een overschaduwing door de Boddhisatva goedkeuring van een bepaalde persoon noodzakelijk is, en dat die niet gegeven kan worden door een onvolwassen iemand.quote:Het menselijk wezen waarin de Christus later zou neerdalen, moest volkomen volmaakt zijn: het moest enerzijds een volledig zuivere ziel hebben en anderzijds een uitzonderlijk sterke persoonlijkheid bezitten. En geen van de beide Jezuskinderen bezaten elk van deze twee eigenschappen. De Nathanische Jezus had wel een reine ziel, maar bezat geen persoonlijkheid ; en de Salomonische Jezus bezat wel een uitzonderlijk sterke persoonlijkheid, maar hoewel hij een zeer edele ziel had, was deze toch niet zuiver gebleven omdat er in de loop der incarnaties Luciferische en Ahrimanische invloeden binnengeslopen waren. Maar gezamenlijk beschikten de twee Jezuskinderen wél over deze twee eigenschappen,
Vertel, wat heb je voor ideeën over de vlucht van jozef maria en jezus naar egypte?quote:Op zondag 26 december 2010 20:00 schreef ATON het volgende:
Zeer mooie en waardevolle posting Kleinduimpje. De Essenen hadden in de Nijldelta ook een soorgelijke strekking; de Therapeuten. De vlucht naar Egypte mag daar rustig mee in verband worden gebracht.
Daniel 1967, even duidelijk, ik ben meer op de hoogte dan wat jij ooit zult zijn.quote:Op zondag 26 december 2010 21:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Vertel, wat heb je voor ideeën over de vlucht van jozef maria en jezus naar egypte?
Waarom zou dat überhaupt gebeurd zijn? Het is alleen maar het logisch gevolg van de mythische kinderslachting. Maar daar zijn we het over eens dat die waarschijnlijk nooit heeft plaatsgevonden.
Wat is dan het nut van de reis naar egypte?
Bent je er overigens van op de hoogte dat jezus bij de protestanten halfbroers had?
Sjonge, wat een woordenquote:Daniel 1967, even duidelijk, ik ben meer op de hoogte dan wat jij ooit zult zijn.
Wie had dat nu gedacht, dat jij nog ooit eens een post van mij goed zou vinden.quote:Op zondag 26 december 2010 20:00 schreef ATON het volgende:
Zeer mooie en waardevolle posting Kleinduimpje. De Essenen hadden in de Nijldelta ook een soorgelijke strekking; de Therapeuten. De vlucht naar Egypte mag daar rustig mee in verband worden gebracht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |