abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89947456
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:04 schreef ATON het volgende:

En ook zeker niet het boek/verslag van S.Jacobovici HET FAMILIEGRAF VAN JEZUS,
Deze heb ik dan toevallig gelezen. Vind je dit werkelijk overtuigend?

Het grappige in het boek van Jacobovici is dat hij François Bovon als bron aanhaalt om bevestiging te zoeken voor het gelijkstellen van Mariamne aan Maria Magdalena. Deze ontkent dat zelf echter.
quote:
Fourth, I do not believe that Mariamne is the real name of Mary of Magdalene.
Het duurde een tijdje voordat ik doorhad, dat de auteur denkt dat het christelijk geloof zou gaan wankelen als blijkt dat Jezus getrouwd was, en een kind zou hebben. Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. Er is geen dogma dat Jezus maagd is gebleven ofzo. Anyway, de Talpiot tombe lijkt nadrukkelijk niet het familiegraf van Jezus te zijn.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89951532
Dwerfion schreef:
quote:
Deze heb ik dan toevallig gelezen. Vind je dit werkelijk overtuigend?
Ja hoor. Ik stel me de vraag of je het wel over hetzelfde boek hebt of dan doch niet zeer aandachtig hebt gelezen.
Op blz. 81 lezen we:
- "Mariamne ook bekend als Mara" Griekse inscriptie. Volgens gezaghebbende wetenschappers zoals professoren F.Bovon en K.King van Harvard, is dit Maria Magdalena als werkelijke naam. De hoogleraren lijken niet te weten dat dit ossuarium bestaat.
Op blz. 87 lezen we:
- Uitgaande van het vage vermoeden dat de tweede Maria van IAA 80/500-5009 wel eens in verband zou kunnen staan met Magdalena, voerde het team van Simcha een onderzoek uit nar de naam Mariamne; dit leidde hen regelrecht naar het werk van François Bovon, hoogleraar in nieuwtestamentische wetenschappen aan de Harvard University.
Hij overhandigde me ( Simcha ) een map met kopieën van een heel oud manuscript, handgeschreven in het Grieks, samen met de vertaling van prof.Bovon. Boven aan de eerste pagina stonden de woorden 'Handelingen van Filippus. In deze tekst was Maria Magdalena een apostel die preekte en doopte en wonderlijke genezingen verrichtte. Deze Maria was wel heel anders dan de Magdalena uit de leer van de kerk en allesbehalve een 'gevallen vrouw'.
" Heb je gelet op de Griekse versie van haar naam?" vroeg Simcha." Volgens de apostel Filippus, die zichzelf de broer van Maria noemt, wordt zin niet Magdalena, de 'vrouw uit Magdala' genoemd, maar is ze bekend onder haar eigen echte naam, hetzelfde woord dat is op de zijkant van IAA 80/500: Mariamne."
" Zeg me eens: hoe groot is de kans ", zei Simcha. " De archeologen die betrokken waren bij de ontdekking in 1980 in Israël weten niets over dat verband van Mariamne met Maria Magdalena, of over de Handelingen van Filippus of over het meest recente onderzoek met betrekking tot oude teksten uit de nieuwtestamentische periode. Integendeel, en dat is toch wel heel wonderlijk: niemand van de vooraanstaande experts op het gebied van de oude christelijke en gnostische teksten weet iets over de tombe of over de ossuaria in het magazijn van de IAA."
Hoe onweerlegbaar het door Bovon gelegde verband ook was, absoluut bewezen was het allerminst. Het bewijs van dit cluster van bijbelse namen zou schuilen in de aantallen.
Op blz. 95 lezen we:
- Aangezien het de enige was van 193 ossuaria met een vrouwennaam, zou je kunnen zeggen dat slechts één op de 193 vrouwen ' Mariamne, ook bekend als Mara' hebben geheten.
(...) Dat betekende dat je, op grond van een voorlopige berekening zou kunnen zeggen dat de kans dat een ' Jezus, zoon van Jozef' gevonden werd in een graftombe samen met een Latijnse vorm van 'Maria', 1 op de 365.928 was.
Op blz.107 lezen we:
- " Zelfs als je dat gegeven van Maria Magdalena buiten beschouwing laat, lijkt het er toch nog op dat maar een heel klein aantal families eigenaar van een graftombe zijn geweest. Misschien een handvol. Maar zelfs als het een kans op vijf was dat het de familie van Jezus was, waarom zou je dat graf dan met de grond gelijk laten maken? Want dat was wat de IAA dacht dat er gebeurd was. Verwoest! En waarom zou je die ossuaria laten opslaan zonder er ruchtbaarheid aan te geven ? Ik ben bang dat hier meer achter zit. Besef je hoe duister Kloner's rapport van 1996 eigenlijk is? Een graftombe van die omvang, met die ongebruikelijke versiering boven de ingang, zou gemeld moeten zijn in een van de vaktijdschriften die een groter publiek bereiken."
" Vreemd," zei Jim, " ze hebben nooit een wetenschappelijk verslag gepubliceerd."
" Je moet goed begrijpen", verklaarde ik, " dat Kloner's rapport uit 1996 waarschijnlijk maar door hooguit een stuk of twintig, dertig mensen is gelezen. Een intern IAA-rapport zou per definitie onvindbaar verdwijnen in een achtergrond van meer dan duizend soortgelijke ossuariacatalogi. Als je dus nooit dat interne IAA-rapport had gelezen, of als je toevallig niet zo happig was op het lezen van ossuariumcatalogi...". " Kon je niet weten dat deze graftombe bestaat", vulde Jim aan.
"En dat," zei Simcha,"is de reden dat Professor Bovon het nooit geweten heeft!"

En dan in 2007 komt prof.Bovon nog even een andere verklaring geven. ook al onder druk gezet?
In zijn kont gebeten dat hij er niet verder in was betrokken en in het ongewisse werd gelaten over het lopende onderzoek ? Of een combinatie van beiden?

quote:
Het grappige in het boek van Jacobovici is dat hij François Bovon als bron aanhaalt om bevestiging te zoeken voor het gelijkstellen van Mariamne aan Maria Magdalena. Deze ontkent dat zelf echter.
Nog grappiger is dat hij dat achteraf ontkent!!

quote:
Het duurde een tijdje voordat ik doorhad, dat de auteur denkt dat het christelijk geloof zou gaan wankelen als blijkt dat Jezus getrouwd was, en een kind zou hebben. Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. Er is geen dogma dat Jezus maagd is gebleven ofzo. Anyway, de Talpiot tombe lijkt nadrukkelijk niet het familiegraf van Jezus te zijn.
En misschien zal het dan weer eentijdje duren voordat je er de gevolgen van inziet.
- Een huwelijk kan kinderen voortbrengen en dan zitten de christenen met de vraag: Hoe moet dat kind God noemen ? Opa ?
- En als men erkend dat dit het graf van Jezus is, wie hebben ze dan naar de hemel afgeschoten ?
- En wat met deze wereldgodsdienst die de lijm is van alle staten van de US ? Zullen ze nieuwe munt moeten slaan en de randtekst verwijderen.
pi_89954726
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 11:32 schreef ATON het volgende:
Dwerfion schreef:

[..]

Ja hoor. Ik stel me de vraag of je het wel over hetzelfde boek hebt of dan doch niet zeer aandachtig hebt gelezen.
Op blz. 81 lezen we:
- "Mariamne ook bekend als Mara" Griekse inscriptie. Volgens gezaghebbende wetenschappers zoals professoren F.Bovon en K.King van Harvard, is dit Maria Magdalena als werkelijke naam. De hoogleraren lijken niet te weten dat dit ossuarium bestaat.
Op blz. 87 lezen we:
- Uitgaande van het vage vermoeden dat de tweede Maria van IAA 80/500-5009 wel eens in verband zou kunnen staan met Magdalena, voerde het team van Simcha een onderzoek uit nar de naam Mariamne; dit leidde hen regelrecht naar het werk van François Bovon, hoogleraar in nieuwtestamentische wetenschappen aan de Harvard University.
Hij overhandigde me ( Simcha ) een map met kopieën van een heel oud manuscript, handgeschreven in het Grieks, samen met de vertaling van prof.Bovon. Boven aan de eerste pagina stonden de woorden 'Handelingen van Filippus. In deze tekst was Maria Magdalena een apostel die preekte en doopte en wonderlijke genezingen verrichtte. Deze Maria was wel heel anders dan de Magdalena uit de leer van de kerk en allesbehalve een 'gevallen vrouw'.

" Heb je gelet op de Griekse versie van haar naam?" vroeg Simcha." Volgens de apostel Filippus, die zichzelf de broer van Maria noemt, wordt zin niet Magdalena, de 'vrouw uit Magdala' genoemd, maar is ze bekend onder haar eigen echte naam, hetzelfde woord dat is op de zijkant van IAA 80/500: Mariamne."
In de tekst van de Handelingen van Filippus (uit de vierde eeuw) komt geen Maria Magdalena voor. Wel een Mariamne.Wat Bovon heeft gedaan is een link leggen tussen het personage Mariamne zoals deze voorkomt in de Handelingen van Filippus en het personage Maria Magdalena in andere werken uit die tijd.(Manichese Psalmen, het evangelie van Maria en de Pistis Sophia) Historisch gezien hecht hij er geen waarde aan, alleen literair voor de periode van de 3e/4e na Christus.

quote:
" Zeg me eens: hoe groot is de kans ", zei Simcha. " De archeologen die betrokken waren bij de ontdekking in 1980 in Israël weten niets over dat verband van Mariamne met Maria Magdalena, of over de Handelingen van Filippus of over het meest recente onderzoek met betrekking tot oude teksten uit de nieuwtestamentische periode. Integendeel, en dat is toch wel heel wonderlijk: niemand van de vooraanstaande experts op het gebied van de oude christelijke en gnostische teksten weet iets over de tombe of over de ossuaria in het magazijn van de IAA."
Hoe onweerlegbaar het door Bovon gelegde verband ook was, absoluut bewezen was het allerminst. Het bewijs van dit cluster van bijbelse namen zou schuilen in de aantallen.
Op blz. 95 lezen we:
- Aangezien het de enige was van 193 ossuaria met een vrouwennaam, zou je kunnen zeggen dat slechts één op de 193 vrouwen ' Mariamne, ook bekend als Mara' hebben geheten.
(...) Dat betekende dat je, op grond van een voorlopige berekening zou kunnen zeggen dat de kans dat een ' Jezus, zoon van Jozef' gevonden werd in een graftombe samen met een Latijnse vorm van 'Maria', 1 op de 365.928 was.
- Of de naam Jezus voorkomt op het 'Jezus - zoon van Jozef' ossuarium is al dubieus.
- De interpretatie dat de vertaling moet zijn 'Mariamne, ook bekend als Mara', is ook uiterst onwaarschijnlijk.
- De 'Judas, zoon van Jezus'-kist maakt het vervolgens nog onwaarschijnlijker dat het om Jezus van Nazareth gaat. Er is geen enkele aanwijzing dat hij een zoon had en/of getrouwd was.
quote:
Op blz.107 lezen we:
- " Zelfs als je dat gegeven van Maria Magdalena buiten beschouwing laat, lijkt het er toch nog op dat maar een heel klein aantal families eigenaar van een graftombe zijn geweest. Misschien een handvol.
- Als Jezus' familie een familiegraf zou hebben, dan zou deze waarschijnlijk in Galilea liggen, niet in Jeruzalem. Ze kwamen immers uit Galilea.
- Als er een plek is met het graf van Jezus in Jeruzalem, dan ligt het meer voor de hand te gaan zoeken onder de Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Dat is de plek waar met een zekere waarschijnlijkheid het graf van Jezus was. Alleen zul je daar geen ossuarium van Jezus vinden.
quote:
En dan in 2007 komt prof.Bovon nog even een andere verklaring geven. ook al onder druk gezet?
In zijn kont gebeten dat hij er niet verder in was betrokken en in het ongewisse werd gelaten over het lopende onderzoek ? Of een combinatie van beiden?
Deze reactie past weer mooi bij het complot denken van Jacobovici.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dwerfion op 15-12-2010 13:19:11 ]
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89955396
quote:
- Als Jezus' familie een familiegraf zou hebben, dan zou deze waarschijnlijk in Galilea liggen, niet in Jeruzalem. Ze kwamen immers uit Galilea.
Als eens gehoord van mensen die verhuizen ? Kan bijvoorbeeld zijn om hun job of status.
quote:
- Als er een plek is met het graf van Jezus in Jeruzalem, dan ligt het meer voor de hand te gaan zoeken onder de Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Dat is de plek waar met een zekere waarschijnlijkheid het graf van Jezus was. Alleen zul je daar geen ossuarium van Jezus vinden.
Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....
pi_89956442
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef ATON het volgende:

Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....
Ja, dat is inderdaad hilarisch. Wat ben ik toch een grapjas.

Anyway, die waarschijnlijkheid ligt duidelijk hoger dan de claims van Jacobovici.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89958045
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:55 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad hilarisch. Wat ben ik toch een grapjas.

Anyway, die waarschijnlijkheid ligt duidelijk hoger dan de claims van Jacobovici.
Zeker voor een devoot gelovige. Dit zou ook uit de sprookjes van de gebroeders Grimm kunnen komen, maar wordt als feit verkocht. Om je te bescheuren:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Helena_%28heilige%29
Moet je ook eens doorklikken naar de geliefde echtgenoot van deze trees: Constantijn de Grote. Daar kun je ook lezen hoe ze Adam, in het MIDDELPUNT van de wereld, gevonden heeft.
Wat heeft dát nog te maken met historisch correct. Wil je verder op dit niveau ? Dan zonder ondergetekende.
pi_89958831
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeker voor een devoot gelovige. Dit zou ook uit de sprookjes van de gebroeders Grimm kunnen komen, maar wordt als feit verkocht. Om je te bescheuren:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Helena_%28heilige%29
Moet je ook eens doorklikken naar de geliefde echtgenoot van deze trees: Constantijn de Grote. Daar kun je ook lezen hoe ze Adam, in het MIDDELPUNT van de wereld, gevonden heeft.
Wat heeft dát nog te maken met historisch correct. Wil je verder op dit niveau ? Dan zonder ondergetekende.
ATON die klaagt over het historisch niveau? En zelf met Jacobovici aankomt? :) Jij bent net zo'n grapjas, merk ik.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89960639
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Als eens gehoord van mensen die verhuizen ? Kan bijvoorbeeld zijn om hun job of status.

[..]

Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....
En, kan ik van u hier misschien antwoord op krijgen, of is Kleinduimpje van een ander geloof ?

[ Bericht 4% gewijzigd door ATON op 15-12-2010 16:04:01 ]
pi_89961742
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:40 schreef ATON het volgende:

[..]

En, kan ik hier dan geen antwoord op verwachten of past dit niet in uw sprookje ?
Je negeert toch net zo goed mijn inhoudelijke reacties?

Maar ik wil best reageren hoor. Waarop precies eigenlijk? Dat Adams schedel gevonden zou zijn, lijkt me inderdaad niet historisch. Dat kan ik met je eens zijn. Maar dat vergelijken met de traditie dat Jezus' graf ergens onder de Heilige Grafkerk ligt, lijkt me niet echt een goed plan.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89962439
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:06 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je negeert toch net zo goed mijn inhoudelijke reacties?

Maar ik wil best reageren hoor. Waarop precies eigenlijk? Dat Adams schedel gevonden zou zijn, lijkt me inderdaad niet historisch. Dat kan ik met je eens zijn. Maar dat vergelijken met de traditie dat Jezus' graf ergens onder de Heilige Grafkerk ligt, lijkt me niet echt een goed plan.
Komt anders wel uit dezelfde bron hoor. En daar hebben gelovigen blijkbaar minder moeite mee.
En laten uitschemeren dat Jacobovici alleen staat in deze vondst is ook al wat kort door de bocht niet ? En de rol van Bovon is ook maar een bijrolletje, waar hij blijkbaar achteraf niet zo mee was opgezet. Ik denk dat ie door zijn broodheren is teruggefloten. Tja, kan ik nog begrijpen. En waar zou ik niet zijn ingegaan op uw inhoud ?
pi_89962924
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Komt anders wel uit dezelfde bron hoor. En daar hebben gelovigen blijkbaar minder moeite mee.
Dit heeft weer niets te maken met wel of niet gelovig zijn. Je moet je bronnen gewoon wegen per punt waar ze zich over uitspreken. Dat heeft met de historische methode te maken.
quote:
En laten uitschemeren dat Jacobovici alleen staat in deze vondst is ook al wat kort door de bocht niet ?
Wat filmmaker Jacobovici er van vind, moet hij weten. De mening van historici vind ik interessanter.
quote:
En de rol van Bovon is ook maar een bijrolletje, waar hij blijkbaar achteraf niet zo mee was opgezet. Ik denk dat ie door zijn broodheren is teruggefloten. Tja, kan ik nog begrijpen.
Lekker blijven complotdenken.... :)
quote:
En waar zou ik niet zijn ingegaan op uw inhoud ?
Daar: De historische Jezus #3
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89964071
Dwerfion :
quote:
Op blz. 81 lezen we:
- "Mariamne ook bekend als Mara" Griekse inscriptie. Volgens gezaghebbende wetenschappers zoals professoren F.Bovon en K.King van Harvard, is dit Maria Magdalena als werkelijke naam. De hoogleraren lijken niet te weten dat dit ossuarium bestaat.
Dat is dan bij deze voor de ( tweede maal ) recht gezet. Overgelezen ? Wie was hier nu weer de deskundige die opmerkingen had omtrent de Taliot-site ? En wie was het die beweerde dat er in het evangelie van Filippus, niet Maria Magdalena ( wat überhaupt geen reeële naam is ), maar wél Mariamne staat. En hoeveel ossuaria heeft men tot nu toe gevonden met die naam uit die tijd ? Juist ! Ben je terug mee ?

quote:
Dit heeft weer niets te maken met wel of niet gelovig zijn. Je moet je bronnen gewoon wegen per punt waar ze zich over uitspreken. Dat heeft met de historische methode te maken.
... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!
pi_89964493
Er is trouwens al eens eerder een ossuarium van Jezus, zoon van Jozef, gevonden:

quote:
Ossuary 80/503 "Yeshua bar Yosef Jesus, Son of Joseph

It is the plainest of the ten ossuaries found in the tomb, a modest coffin, perhaps made in haste. Alarmingly, there is a large cross mark right next to the name Jesus. A cross, deliberately carved. The archaeologists, however, immediately and ever since, dismissed this as a masons mark. Besides, they say, Christians didnt use crosses until the time of Constantine in the 4th century. This Jesus, Son of Joseph ossuary couldnt belong to that Jesus, son of Joseph.

Back in 1926, another Jesus, son of Joseph ossuary was discovered languishing in the basement of what is now the Rockefeller Museumby none other that Eleazer Sukenik, the archaeologist famous for his 1948 discovery of the Dead Sea Scrolls. The Hebrew University professor did not publicize his astonishing find until 1931 at a conference in Berlin. The news made headlines around the world. And then the world forgot all about it.

Today, that same ossuary is on display at the Israel Museum. It is in no way connected with Jesus of Nazareth but instead is on display to send a message: dont get excited if you find archaeological mention of any Jesus. The name is common.

http://www.jesusfamilytomb.com/the_tomb/yeshua_bar_yosef.html
pi_89965096
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Er is trouwens al eens eerder een ossuarium van Jezus, zoon van Jozef, gevonden:

[..]

Dat weet ik, maar niet in een cluster van 6 ( zes ) figuren uit het N.T. die bij elkaar horen. Er is ook het Petrus-ossuarium wat men gevonden heeft en een bewijs is dat hij niet in Rome terecht gesteld is. Er is ook het 'Yehosef bar Qafa - ossuarium' ( zoon van Kajafas ) wat men met minder bewijs heeft aangenomen, alhoewel er ook meerdere met die naam rondliepen.
En dan hebben we nog het graf van Simon van Cyrene ( Libië ) met zijn zonen Alexander en Rufus. Deze tombe is ontdekt in 1941 door E.Sukenik, maar ook in de vergetelheid geraakt tot in 2003 deze cluster van 12 ossuaria herontdekt is door T.Powers, analist van de Bib.Arch.Society en voor echt bevonden. Maar ja, deze vondsten brengen de evangelisten niet in verlegenheid zoals de Talpiot-tombe, integendeel zou ik zeggen. Als het maar in het kraampje past. Kun je ook nalezen in het boek van die dubieuze Jacobovici. Hahaha.

[ Bericht 11% gewijzigd door ATON op 15-12-2010 17:37:30 ]
pi_89965831
Ook de man waarvan de uitspraken afkomstig zijn voor wat betreft de zeer grote onwaarschijnlijkheid dat deze combinatie van namen toe te schrijven zou kunnen zijn aan toeval distantieert zich momenteel hiervan:

quote:
In his personal website Feuerverger has distanced himself from this claim, explaining: "I now believe that I should not assert any conclusions connecting this tomb with any hypothetical one of the NT family."[55] Also, the Discovery Channel website has removed all previous associations of Feuerverger's name with the 1/600 estimate of the Talpiot tomb not belonging to Jesus family.

http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb#Statistical_analysis
pi_89966688
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ook de man waarvan de uitspraken afkomstig zijn voor wat betreft de zeer grote onwaarschijnlijkheid dat deze combinatie van namen toe te schrijven zou kunnen zijn aan toeval distantieert zich momenteel hiervan:

[..]

En als je het boek zou lezen, waar je uiteraard niet aan denkt, zou je begrijpen waarom. Zelfde reden kun je ook lezen in het boek van de archeoloog/godsdienstwetenschapper James Tabor. Maar weer, past niet in je kraam.
  woensdag 15 december 2010 @ 18:13:35 #67
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89967006
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En als je het boek zou lezen, waar je uiteraard niet aan denkt, zou je begrijpen waarom. Zelfde reden kun je ook lezen in het boek van de archeoloog/godsdienstwetenschapper James Tabor. Maar weer, past niet in je kraam.
Als ik zou lees wat jij allemaal oplepelt, dan lijkt het bijna zo te zijn dat er een historische jezus is geweest. Waar later een hercules sausje overheen is gegoten.
pi_89967992
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als ik zou lees wat jij allemaal oplepelt, dan lijkt het bijna zo te zijn dat er een historische jezus is geweest. Waar later een hercules sausje overheen is gegoten.
Zolang men maar de historische versie gescheiden kan houden van de mythologische met hercules-sausje.
pi_89976711
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:59 schreef ATON het volgende:
Dwerfion :

[..]

Dat is dan bij deze voor de ( tweede maal ) recht gezet. Overgelezen ? Wie was hier nu weer de deskundige die opmerkingen had omtrent de Taliot-site ? En wie was het die beweerde dat er in het evangelie van Filippus, niet Maria Magdalena ( wat überhaupt geen reeële naam is ), maar wél Mariamne staat.
Ik heb niet beweerd dat Maria Magdalena in het evangelie van Filippus niet voorkomt. Ik stelde dat Maria Magdalena niet voorkomt in de Handelingen van Filippus. In die Handelingen komt Mariamne voor. Die literaire(!) persoonlijkheid heeft Bovon gekoppeld aan Maria Magdalena uit andere werken (zoals eerder genoemd). Voor Bovon heeft Mariamne niets te maken met de geschiedenis uit de 1e eeuw.

quote:
... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!
Je blijft doorgaan met mensen bekritiseren simpelweg omdat ze gelovig zijn? Het is inmiddels al een aardig lijstje van ad hominems die je toepast.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar niet in een cluster van 6 ( zes ) figuren uit het N.T. die bij elkaar horen.
Dit klopt dus niet. Ik loop ze langs:

1. Jezus, zoon van Jozef: als er inderdaad Jezus staat (wat goed betwijfeld kan worden), dan is dat inderdaad een (belangrijk) persoon uit het N.T. In die tijd heette 1 op de 79 mannen 'Jezus zoon van Jozef'
2. Mariamne Mara: wat waarschijnlijk betekent Mariamne's dochter Mar(t)a. Het is niet waarschijnlijk dat het op Maria Magdalena slaat. Slaat het daar toch op, dan hebben we inderdaad een tweede persoon uit het N.T.
3. Maria: 1 op de 4 vrouwen heette in die tijd Maria. Als de suggestie is dat dit de moeder van Jezus zou zijn, zou je dan niet verwachten dat dat er bij staat? Jezus werd immers nogal vereerd door christenen.
4. Matia oftewel Mattheus. Onder de vele, vele namen uit het N.T. komt inderdaad ook een Mattheus voor. Geen familierelatie met Jezus.
5. Judas, zoon van Jesus. Geen persoon uit het Nieuwe Testament. Het gaat dus om een andere 'Jezus zoon van Jozef' dan de hoofdpersoon van het N.T.
6. Joseh. Deze naam past in principe bij Jezus (als die naam er echt staat), omdat deze in Markus de broer van Jezus wordt genoemd.

Samengevat:
- De namen Joseh, Maria en Matia komen inderdaad voor in het N.T. Alleen Maria en Joseh hebben (mogelijk) een familierelatie, maar dit staat weer niet op de ossuaria.
- Jezus komt ook voor in het NT, alleen is het onduidelijk of er uberhaupt Jezus staat op het ossuarium.
- Judas, zoon van Jezus en Mariamne zijn geen N.T.personen.

Voor de liefhebbers nog wat argumenten waarom ook dit weer een hype was:
http://www.craigaevans.com/tombofjesus.htm
http://www.reasonablefait(...)=NewsArticle&id=5567
http://sbl-site.org/publications/article.aspx?articleId=656
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89977483
Dwerfion:
quote:
Ik heb niet beweerd dat Maria Magdalena in het evangelie van Filippus niet voorkomt. Ik stelde dat Maria Magdalena niet voorkomt in de Handelingen van Filippus. In die Handelingen komt Mariamne voor. Die literaire(!) persoonlijkheid heeft Bovon gekoppeld aan Maria Magdalena uit andere werken (zoals eerder genoemd). Voor Bovon heeft Mariamne niets te maken met de geschiedenis uit de 1e eeuw.
Toch wel een oerdomme kloot die Prof. F.Bovon he ? Nou hebben ze toch wel een Mariamne uit de 1e eeuw gevonden zeker ? Wat toevallig zeg, er er waren er toen maar ..een.
Aton:
quote:
... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!
antw.Dwerfion
quote:
Je blijft doorgaan met mensen bekritiseren simpelweg omdat ze gelovig zijn? Het is inmiddels al een aardig lijstje van ad hominems die je toepast.
Paranooooia! Of moeten we die verzinsels van de ( Heilige ) Helena, echtenote van Constantijn de Grote nog ernstig nemen ook ? Probeer eens dezelfde bril die je gebruikt om de argumenten betreft de Talpiot-tombe eens te bekijken ? Ik heb verder met jou geloof niks te maken. Daar is een andere topic voor die al een tijdje op apegapen ligt. Deze topic gaat omtrent de historische Jezus en geen 4e eeuwse verzinsels. En wat betreft uw verder argumenten: In hetzelfde bedje ziek. Uitgaan van een veronderstelling als vaststaand feit. Hier is geen argumenteren meer aan.
Als het niet in uw boekje staat, doe je of heeft het nooit plaats gevonden of hebben deze personen nooit bestaan.

[ Bericht 12% gewijzigd door ATON op 16-12-2010 06:55:52 ]
pi_89988685
Ik ga hier niet meer op in; kansloos dit. :N
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89989065
Het probleem van de 'gelovigen' is dat ze er van uit gaan dat de genealogie, gegeven in de vier canonnieke evangelieën juist zijn, en dat is niet zo. Een mooi voorbeeld is reeds te vinden in de twee auteurs die de stamboom van Jozef opsommen. Ze hebben dit allemaal ook maar van horen zeggen. In de eeuwen die daar op volgden zijn er nogmaals ' wijzigingen' aangebracht. Zelfs in de vier evangelieën heeft men personen opzettelijk verzwegen, gezien dit toen gevaar opleverden onder Romeins bewind. De Nazareese erfgenamen waren toen vogelvrij-verklaarden.
Maar er bestaan en pak apocrieve geschriften die goed dienst kunnen doen als vergelijkend materiaal. Het is niet zo omdat het niet in het N.T. staat, dat deze personen niet bestonden. Ze passen niet in de religie van het christendom. Maar is het hier te doen om de christelijke mythologie een historische achtergrond te geven of de ware toedracht te ontdekken?

quote:
1. Jezus, zoon van Jozef: als er inderdaad Jezus staat (wat goed betwijfeld kan worden), dan is dat inderdaad een (belangrijk) persoon uit het N.T. In die tijd heette 1 op de 79 mannen 'Jezus zoon van Jozef'
Die twijfel komt wel enkel uit één bepaalde hoek, deze die met alle middelen deze rapporten in twijfel willen trekken. 14% noemden Jehosef, maar men kan dit ook als Jahisof uitspreken. Zo kan men gemakkelijk spreken van ' twijfel' als men deze naam uit zijn context haalt.
quote:
2. Mariamne Mara: wat waarschijnlijk betekent Mariamne's dochter Mar(t)a. Het is niet waarschijnlijk dat het op Maria Magdalena slaat. Slaat het daar toch op, dan hebben we inderdaad een tweede persoon uit het N.T.
Alle middelen zijn goed om aan deze naam een andere betekenis te geven, hoe ongeloofwaardig dan ook. De naam Mariamne kwam toen 4 % voor , en "mara " wil zo veel zeggen als 'meesteres/leider/lerares'.
quote:
3. Maria: 1 op de 4 vrouwen heette in die tijd Maria. Als de suggestie is dat dit de moeder van Jezus zou zijn, zou je dan niet verwachten dat dat er bij staat? Jezus werd immers nogal vereerd door christenen.
Maria of een variante was een naam die 1 op 4 vrouwen had, maar de vraag of er nog ' de moeder van Jezus' hoefde bij te staan omdat enkele eeuwen later de christenen haar zo belangrijk vonden is weer zo een typische veronderstelling van christenen. Toen was het niet de moeder die vermeld werd, maar de vader zoals men ook kan lezen op de ossuaria : 'Judas, zoon van Jezus' en ' Jezus, zoon van Jozef'.
quote:
4. Matia oftewel Mattheus. Onder de vele, vele namen uit het N.T. komt inderdaad ook een Mattheus voor. Geen familierelatie met Jezus.
Maar wél met Mariamne! De ouders van Mariamne waren Eucharia, zus van Judas de Galileeër en Mattheus Syro, Jaïr-priester en Levi van Alphaeus. Het zou best kunnen dit het ossuarium van de schoonvader van Jezus gaat. Er zijn nog vier ossuaria waarvan men niet weet van wie ze zijn, maar misschien komt dat nog.
quote:
5. Judas, zoon van Jesus. Geen persoon uit het Nieuwe Testament. Het gaat dus om een andere 'Jezus zoon van Jozef' dan de hoofdpersoon van het N.T.
Staat niet in het N.T. waar hiermee de 4 cannonieken wordt bedoeld, gezien men aan ' de leerling die hij lief had ' en de jongeling die op de vlucht sloeg in de 'Olijfhof' ene Johannes gelinkt heeft. En het zou zelfs een contradictie zijn dat er in het N.T. sprake zou zijn van een zoon. Maar dit gaat hier om de historische reconstructie en geen dogma.
quote:
6. Joseh. Deze naam past in principe bij Jezus (als die naam er echt staat), omdat deze in Markus de broer van Jezus wordt genoemd.
Het zou kunnen dat het hier om de vader of de broer van Jezus gaat, maar in beide gevallen doet dit niks af van de cluster.
pi_90035605
Geboorte Jezus

Herodus is overleden in 4 v.C. Als we het kerstverhaal van Mattheus en Lukas erbij halen was Herodus nog in leven en nog in goeden doen. Als we ervan uitgaan dat hij alle kinderen tot twee jaar ( volgens Matt.) , kunnen we stellen dat Jezus reeds geboren was tussen 6 en 7 v.C.
Mattheus en Lukas geven echter al een zeer uiteenlopend verslag. In Marcus en Johannes vinden we er niks van terug. Als we de gegevens samenvoegen van beide auteurs zien we dat er één element overeenstemd: een "ster ". In de periode tussen 6 en 7 v.C. vinden we geen meteoor die toen zichtbaar was. Als het geen UFO was, wat dan wél ? Op 29 juli 7 v.C. was er wel een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het sterrebeeld Vissen. Dit weten we nog niet zo lang, maar met een computerprogramma kan men mometeel de sterren- en planetenconstellaties reconstrueren. En wat zien we dan ? Alle elementen uit het kerstverhaal zijn aanwezig in wat men toen te zien kreeg. Men kan hieruit besluiten dat dit geen werkelijk verslag is van Jezus' geboorte, maar een vastleggen van een datum die, ongeacht welke telling men ook gebruikt, of het nu om de Joodse, de Egyptische of Griekse kalender of de Gregoriaanse kalender gaat, door dit wondermooi verhaal een astronomische datum duidelijk maakt en onveranderlijk is. Het verhaal zelf is fictie, maar laat een verborgen boodschap zien.
  vrijdag 17 december 2010 @ 11:39:20 #74
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90036213
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:25 schreef ATON het volgende:
Geboorte Jezus

Herodus is overleden in 4 v.C. Als we het kerstverhaal van Mattheus en Lukas erbij halen was Herodus nog in leven en nog in goeden doen. Als we ervan uitgaan dat hij alle kinderen tot twee jaar ( volgens Matt.) , kunnen we stellen dat Jezus reeds geboren was tussen 6 en 7 v.C.
Mattheus en Lukas geven echter al een zeer uiteenlopend verslag. In Marcus en Johannes vinden we er niks van terug. Als we de gegevens samenvoegen van beide auteurs zien we dat er één element overeenstemd: een "ster ". In de periode tussen 6 en 7 v.C. vinden we geen meteoor die toen zichtbaar was. Als het geen UFO was, wat dan wél ? Op 29 juli 7 v.C. was er wel een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het sterrebeeld Vissen. Dit weten we nog niet zo lang, maar met een computerprogramma kan men mometeel de sterren- en planetenconstellaties reconstrueren. En wat zien we dan ? Alle elementen uit het kerstverhaal zijn aanwezig in wat men toen te zien kreeg. Men kan hieruit besluiten dat dit geen werkelijk verslag is van Jezus' geboorte, maar een vastleggen van een datum die, ongeacht welke telling men ook gebruikt, of het nu om de Joodse, de Egyptische of Griekse kalender of de Gregoriaanse kalender gaat, door dit wondermooi verhaal een astronomische datum duidelijk maakt en onveranderlijk is. Het verhaal zelf is fictie, maar laat een verborgen boodschap zien.
Die sterrenhemel van paar 1000 jaar geleden simuleren, dat kunnen we al even hoor ;) volgens mij draaide ik in 1992 al skyglobe. Maarja vriend van mij was dan ook sterrenkijker fetisjist.
De komeet van halley is er toch ook weleens mee in verband gebracht?

Maar goed heet geboorte verhaal zit vol met mythes en is er alleen maar op gemaakt om zo aan te sluiten bij oude testament. Hoe krijg je iemand die aan de andere kant van israel woont zo ver dat ie in de stad van david wordt geboren, ach we verzinnen een volkstelling. Waarbij het overigens zeer onlogisch is dat iedereen terug zou moeten naar de stad van zijn voorouders. Maar goed.
De leukste hiaat die hier in zit vind ik nog altijd dat jezus voort moest zijn gekomen uit het geslacht van david. (via de lijn jozef) maarja, maria was nooit door jozef bezwangerd maar door de heilige geest of romeinse soldaat. En dat betekent dus ook meteen dat jezus geen zoon was van het huis van david. Zo waren er volgens mij nog wel wat meer dingen aan zijn geboorte die puur mythisch zijn en alleen maar als functie hebben om mensen die het oude testament kennen er te van overtuigen dat ze hier echt met de joodse verlosser te maken hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 17-12-2010 12:30:49 ]
  vrijdag 17 december 2010 @ 11:49:33 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_90036625
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:25 schreef ATON het volgende:
Geboorte Jezus

Herodus is overleden in 4 v.C. Als we het kerstverhaal van Mattheus en Lukas erbij halen was Herodus nog in leven en nog in goeden doen. Als we ervan uitgaan dat hij alle kinderen tot twee jaar ( volgens Matt.) , kunnen we stellen dat Jezus reeds geboren was tussen 6 en 7 v.C.
Mattheus en Lukas geven echter al een zeer uiteenlopend verslag. In Marcus en Johannes vinden we er niks van terug. Als we de gegevens samenvoegen van beide auteurs zien we dat er één element overeenstemd: een "ster ". In de periode tussen 6 en 7 v.C. vinden we geen meteoor die toen zichtbaar was. Als het geen UFO was, wat dan wél ? Op 29 juli 7 v.C. was er wel een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het sterrebeeld Vissen. Dit weten we nog niet zo lang, maar met een computerprogramma kan men mometeel de sterren- en planetenconstellaties reconstrueren. En wat zien we dan ? Alle elementen uit het kerstverhaal zijn aanwezig in wat men toen te zien kreeg. Men kan hieruit besluiten dat dit geen werkelijk verslag is van Jezus' geboorte, maar een vastleggen van een datum die, ongeacht welke telling men ook gebruikt, of het nu om de Joodse, de Egyptische of Griekse kalender of de Gregoriaanse kalender gaat, door dit wondermooi verhaal een astronomische datum duidelijk maakt en onveranderlijk is. Het verhaal zelf is fictie, maar laat een verborgen boodschap zien.
Dat verhaal van die kindermoord. Herodes was bang voor de joden. Hij deed van alles om bij ze in het gevlei te komen. Hij besteedde een vermogen aan het verfraaien van de joodse tempel.Een kindermoord onder Joodse kinderen is wel het laatste wat hij gedaan zou hebben.

Wat wel waar is: Herodes was niet alleen bang voor de joden maar ooko voor zijn eigen familie. Die moordde hij dus uit, waaronder een aantal van zijn eigen kinderen.

Wellicht dat dit laatste feit "een beetje aangepast" is door de evangelisten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')