Deze heb ik dan toevallig gelezen. Vind je dit werkelijk overtuigend?quote:Op dinsdag 14 december 2010 21:04 schreef ATON het volgende:
En ook zeker niet het boek/verslag van S.Jacobovici HET FAMILIEGRAF VAN JEZUS,
Het duurde een tijdje voordat ik doorhad, dat de auteur denkt dat het christelijk geloof zou gaan wankelen als blijkt dat Jezus getrouwd was, en een kind zou hebben. Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. Er is geen dogma dat Jezus maagd is gebleven ofzo. Anyway, de Talpiot tombe lijkt nadrukkelijk niet het familiegraf van Jezus te zijn.quote:Fourth, I do not believe that Mariamne is the real name of Mary of Magdalene.
Ja hoor. Ik stel me de vraag of je het wel over hetzelfde boek hebt of dan doch niet zeer aandachtig hebt gelezen.quote:Deze heb ik dan toevallig gelezen. Vind je dit werkelijk overtuigend?
Nog grappiger is dat hij dat achteraf ontkent!!quote:Het grappige in het boek van Jacobovici is dat hij François Bovon als bron aanhaalt om bevestiging te zoeken voor het gelijkstellen van Mariamne aan Maria Magdalena. Deze ontkent dat zelf echter.
En misschien zal het dan weer eentijdje duren voordat je er de gevolgen van inziet.quote:Het duurde een tijdje voordat ik doorhad, dat de auteur denkt dat het christelijk geloof zou gaan wankelen als blijkt dat Jezus getrouwd was, en een kind zou hebben. Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. Er is geen dogma dat Jezus maagd is gebleven ofzo. Anyway, de Talpiot tombe lijkt nadrukkelijk niet het familiegraf van Jezus te zijn.
In de tekst van de Handelingen van Filippus (uit de vierde eeuw) komt geen Maria Magdalena voor. Wel een Mariamne.Wat Bovon heeft gedaan is een link leggen tussen het personage Mariamne zoals deze voorkomt in de Handelingen van Filippus en het personage Maria Magdalena in andere werken uit die tijd.(Manichese Psalmen, het evangelie van Maria en de Pistis Sophia) Historisch gezien hecht hij er geen waarde aan, alleen literair voor de periode van de 3e/4e na Christus.quote:Op woensdag 15 december 2010 11:32 schreef ATON het volgende:
Dwerfion schreef:
[..]
Ja hoor. Ik stel me de vraag of je het wel over hetzelfde boek hebt of dan doch niet zeer aandachtig hebt gelezen.
Op blz. 81 lezen we:
- "Mariamne ook bekend als Mara" Griekse inscriptie. Volgens gezaghebbende wetenschappers zoals professoren F.Bovon en K.King van Harvard, is dit Maria Magdalena als werkelijke naam. De hoogleraren lijken niet te weten dat dit ossuarium bestaat.
Op blz. 87 lezen we:
- Uitgaande van het vage vermoeden dat de tweede Maria van IAA 80/500-5009 wel eens in verband zou kunnen staan met Magdalena, voerde het team van Simcha een onderzoek uit nar de naam Mariamne; dit leidde hen regelrecht naar het werk van François Bovon, hoogleraar in nieuwtestamentische wetenschappen aan de Harvard University.
Hij overhandigde me ( Simcha ) een map met kopieën van een heel oud manuscript, handgeschreven in het Grieks, samen met de vertaling van prof.Bovon. Boven aan de eerste pagina stonden de woorden 'Handelingen van Filippus. In deze tekst was Maria Magdalena een apostel die preekte en doopte en wonderlijke genezingen verrichtte. Deze Maria was wel heel anders dan de Magdalena uit de leer van de kerk en allesbehalve een 'gevallen vrouw'.
" Heb je gelet op de Griekse versie van haar naam?" vroeg Simcha." Volgens de apostel Filippus, die zichzelf de broer van Maria noemt, wordt zin niet Magdalena, de 'vrouw uit Magdala' genoemd, maar is ze bekend onder haar eigen echte naam, hetzelfde woord dat is op de zijkant van IAA 80/500: Mariamne."
- Of de naam Jezus voorkomt op het 'Jezus - zoon van Jozef' ossuarium is al dubieus.quote:" Zeg me eens: hoe groot is de kans ", zei Simcha. " De archeologen die betrokken waren bij de ontdekking in 1980 in Israël weten niets over dat verband van Mariamne met Maria Magdalena, of over de Handelingen van Filippus of over het meest recente onderzoek met betrekking tot oude teksten uit de nieuwtestamentische periode. Integendeel, en dat is toch wel heel wonderlijk: niemand van de vooraanstaande experts op het gebied van de oude christelijke en gnostische teksten weet iets over de tombe of over de ossuaria in het magazijn van de IAA."
Hoe onweerlegbaar het door Bovon gelegde verband ook was, absoluut bewezen was het allerminst. Het bewijs van dit cluster van bijbelse namen zou schuilen in de aantallen.
Op blz. 95 lezen we:
- Aangezien het de enige was van 193 ossuaria met een vrouwennaam, zou je kunnen zeggen dat slechts één op de 193 vrouwen ' Mariamne, ook bekend als Mara' hebben geheten.
(...) Dat betekende dat je, op grond van een voorlopige berekening zou kunnen zeggen dat de kans dat een ' Jezus, zoon van Jozef' gevonden werd in een graftombe samen met een Latijnse vorm van 'Maria', 1 op de 365.928 was.
- Als Jezus' familie een familiegraf zou hebben, dan zou deze waarschijnlijk in Galilea liggen, niet in Jeruzalem. Ze kwamen immers uit Galilea.quote:Op blz.107 lezen we:
- " Zelfs als je dat gegeven van Maria Magdalena buiten beschouwing laat, lijkt het er toch nog op dat maar een heel klein aantal families eigenaar van een graftombe zijn geweest. Misschien een handvol.
Deze reactie past weer mooi bij het complot denken van Jacobovici.quote:En dan in 2007 komt prof.Bovon nog even een andere verklaring geven. ook al onder druk gezet?
In zijn kont gebeten dat hij er niet verder in was betrokken en in het ongewisse werd gelaten over het lopende onderzoek ? Of een combinatie van beiden?
Als eens gehoord van mensen die verhuizen ? Kan bijvoorbeeld zijn om hun job of status.quote:- Als Jezus' familie een familiegraf zou hebben, dan zou deze waarschijnlijk in Galilea liggen, niet in Jeruzalem. Ze kwamen immers uit Galilea.
Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....quote:- Als er een plek is met het graf van Jezus in Jeruzalem, dan ligt het meer voor de hand te gaan zoeken onder de Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Dat is de plek waar met een zekere waarschijnlijkheid het graf van Jezus was. Alleen zul je daar geen ossuarium van Jezus vinden.
Ja, dat is inderdaad hilarisch. Wat ben ik toch een grapjas.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef ATON het volgende:
Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....
Zeker voor een devoot gelovige. Dit zou ook uit de sprookjes van de gebroeders Grimm kunnen komen, maar wordt als feit verkocht. Om je te bescheuren:quote:Op woensdag 15 december 2010 13:55 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad hilarisch. Wat ben ik toch een grapjas.
Anyway, die waarschijnlijkheid ligt duidelijk hoger dan de claims van Jacobovici.
ATON die klaagt over het historisch niveau? En zelf met Jacobovici aankomt?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker voor een devoot gelovige. Dit zou ook uit de sprookjes van de gebroeders Grimm kunnen komen, maar wordt als feit verkocht. Om je te bescheuren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Helena_%28heilige%29
Moet je ook eens doorklikken naar de geliefde echtgenoot van deze trees: Constantijn de Grote. Daar kun je ook lezen hoe ze Adam, in het MIDDELPUNT van de wereld, gevonden heeft.
Wat heeft dát nog te maken met historisch correct. Wil je verder op dit niveau ? Dan zonder ondergetekende.
En, kan ik van u hier misschien antwoord op krijgen, of is Kleinduimpje van een ander geloof ?quote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Als eens gehoord van mensen die verhuizen ? Kan bijvoorbeeld zijn om hun job of status.
[..]
Is dat ook niet de plaats waar ze de schedel van Adam hebben gevonden? In geval ge die geschiedenis niet kent, wil ik die ook wel eens uitleggen hoor. We zijn nu toch bezig. En weet ge wat ik zo grappig vind in deze quote ? " met een zekere waarschijnlijkheid ".....
Je negeert toch net zo goed mijn inhoudelijke reacties?quote:Op woensdag 15 december 2010 15:40 schreef ATON het volgende:
[..]
En, kan ik hier dan geen antwoord op verwachten of past dit niet in uw sprookje ?
Komt anders wel uit dezelfde bron hoor. En daar hebben gelovigen blijkbaar minder moeite mee.quote:Op woensdag 15 december 2010 16:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je negeert toch net zo goed mijn inhoudelijke reacties?
Maar ik wil best reageren hoor. Waarop precies eigenlijk? Dat Adams schedel gevonden zou zijn, lijkt me inderdaad niet historisch. Dat kan ik met je eens zijn. Maar dat vergelijken met de traditie dat Jezus' graf ergens onder de Heilige Grafkerk ligt, lijkt me niet echt een goed plan.
Dit heeft weer niets te maken met wel of niet gelovig zijn. Je moet je bronnen gewoon wegen per punt waar ze zich over uitspreken. Dat heeft met de historische methode te maken.quote:Op woensdag 15 december 2010 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Komt anders wel uit dezelfde bron hoor. En daar hebben gelovigen blijkbaar minder moeite mee.
Wat filmmaker Jacobovici er van vind, moet hij weten. De mening van historici vind ik interessanter.quote:En laten uitschemeren dat Jacobovici alleen staat in deze vondst is ook al wat kort door de bocht niet ?
Lekker blijven complotdenken....quote:En de rol van Bovon is ook maar een bijrolletje, waar hij blijkbaar achteraf niet zo mee was opgezet. Ik denk dat ie door zijn broodheren is teruggefloten. Tja, kan ik nog begrijpen.
Daar: De historische Jezus #3quote:En waar zou ik niet zijn ingegaan op uw inhoud ?
Dat is dan bij deze voor de ( tweede maal ) recht gezet. Overgelezen ? Wie was hier nu weer de deskundige die opmerkingen had omtrent de Taliot-site ? En wie was het die beweerde dat er in het evangelie van Filippus, niet Maria Magdalena ( wat überhaupt geen reeële naam is ), maar wél Mariamne staat. En hoeveel ossuaria heeft men tot nu toe gevonden met die naam uit die tijd ? Juist ! Ben je terug mee ?quote:Op blz. 81 lezen we:
- "Mariamne ook bekend als Mara" Griekse inscriptie. Volgens gezaghebbende wetenschappers zoals professoren F.Bovon en K.King van Harvard, is dit Maria Magdalena als werkelijke naam. De hoogleraren lijken niet te weten dat dit ossuarium bestaat.
... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!quote:Dit heeft weer niets te maken met wel of niet gelovig zijn. Je moet je bronnen gewoon wegen per punt waar ze zich over uitspreken. Dat heeft met de historische methode te maken.
quote:Ossuary 80/503 "Yeshua bar Yosef Jesus, Son of Joseph
It is the plainest of the ten ossuaries found in the tomb, a modest coffin, perhaps made in haste. Alarmingly, there is a large cross mark right next to the name Jesus. A cross, deliberately carved. The archaeologists, however, immediately and ever since, dismissed this as a masons mark. Besides, they say, Christians didnt use crosses until the time of Constantine in the 4th century. This Jesus, Son of Joseph ossuary couldnt belong to that Jesus, son of Joseph.
Back in 1926, another Jesus, son of Joseph ossuary was discovered languishing in the basement of what is now the Rockefeller Museumby none other that Eleazer Sukenik, the archaeologist famous for his 1948 discovery of the Dead Sea Scrolls. The Hebrew University professor did not publicize his astonishing find until 1931 at a conference in Berlin. The news made headlines around the world. And then the world forgot all about it.
Today, that same ossuary is on display at the Israel Museum. It is in no way connected with Jesus of Nazareth but instead is on display to send a message: dont get excited if you find archaeological mention of any Jesus. The name is common.
http://www.jesusfamilytomb.com/the_tomb/yeshua_bar_yosef.html
Dat weet ik, maar niet in een cluster van 6 ( zes ) figuren uit het N.T. die bij elkaar horen. Er is ook het Petrus-ossuarium wat men gevonden heeft en een bewijs is dat hij niet in Rome terecht gesteld is. Er is ook het 'Yehosef bar Qafa - ossuarium' ( zoon van Kajafas ) wat men met minder bewijs heeft aangenomen, alhoewel er ook meerdere met die naam rondliepen.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:08 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Er is trouwens al eens eerder een ossuarium van Jezus, zoon van Jozef, gevonden:
[..]
quote:In his personal website Feuerverger has distanced himself from this claim, explaining: "I now believe that I should not assert any conclusions connecting this tomb with any hypothetical one of the NT family."[55] Also, the Discovery Channel website has removed all previous associations of Feuerverger's name with the 1/600 estimate of the Talpiot tomb not belonging to Jesus family.
http://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb#Statistical_analysis
En als je het boek zou lezen, waar je uiteraard niet aan denkt, zou je begrijpen waarom. Zelfde reden kun je ook lezen in het boek van de archeoloog/godsdienstwetenschapper James Tabor. Maar weer, past niet in je kraam.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ook de man waarvan de uitspraken afkomstig zijn voor wat betreft de zeer grote onwaarschijnlijkheid dat deze combinatie van namen toe te schrijven zou kunnen zijn aan toeval distantieert zich momenteel hiervan:
[..]
Als ik zou lees wat jij allemaal oplepelt, dan lijkt het bijna zo te zijn dat er een historische jezus is geweest. Waar later een hercules sausje overheen is gegoten.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:04 schreef ATON het volgende:
[..]
En als je het boek zou lezen, waar je uiteraard niet aan denkt, zou je begrijpen waarom. Zelfde reden kun je ook lezen in het boek van de archeoloog/godsdienstwetenschapper James Tabor. Maar weer, past niet in je kraam.
Zolang men maar de historische versie gescheiden kan houden van de mythologische met hercules-sausje.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als ik zou lees wat jij allemaal oplepelt, dan lijkt het bijna zo te zijn dat er een historische jezus is geweest. Waar later een hercules sausje overheen is gegoten.
Ik heb niet beweerd dat Maria Magdalena in het evangelie van Filippus niet voorkomt. Ik stelde dat Maria Magdalena niet voorkomt in de Handelingen van Filippus. In die Handelingen komt Mariamne voor. Die literaire(!) persoonlijkheid heeft Bovon gekoppeld aan Maria Magdalena uit andere werken (zoals eerder genoemd). Voor Bovon heeft Mariamne niets te maken met de geschiedenis uit de 1e eeuw.quote:Op woensdag 15 december 2010 16:59 schreef ATON het volgende:
Dwerfion :
[..]
Dat is dan bij deze voor de ( tweede maal ) recht gezet. Overgelezen ? Wie was hier nu weer de deskundige die opmerkingen had omtrent de Taliot-site ? En wie was het die beweerde dat er in het evangelie van Filippus, niet Maria Magdalena ( wat überhaupt geen reeële naam is ), maar wél Mariamne staat.
Je blijft doorgaan met mensen bekritiseren simpelweg omdat ze gelovig zijn? Het is inmiddels al een aardig lijstje van ad hominems die je toepast.quote:... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!
Dit klopt dus niet. Ik loop ze langs:quote:Op woensdag 15 december 2010 17:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar niet in een cluster van 6 ( zes ) figuren uit het N.T. die bij elkaar horen.
Toch wel een oerdomme kloot die Prof. F.Bovon he ? Nou hebben ze toch wel een Mariamne uit de 1e eeuw gevonden zeker ? Wat toevallig zeg, er er waren er toen maar ..een.quote:Ik heb niet beweerd dat Maria Magdalena in het evangelie van Filippus niet voorkomt. Ik stelde dat Maria Magdalena niet voorkomt in de Handelingen van Filippus. In die Handelingen komt Mariamne voor. Die literaire(!) persoonlijkheid heeft Bovon gekoppeld aan Maria Magdalena uit andere werken (zoals eerder genoemd). Voor Bovon heeft Mariamne niets te maken met de geschiedenis uit de 1e eeuw.
antw.Dwerfionquote:... schreef Dwerfion. M.a.w. enkel de sprookjes die Helena verkocht heeft voor waar nemen die in je kraam past? Stevige bron!!
Paranooooia! Of moeten we die verzinsels van de ( Heilige ) Helena, echtenote van Constantijn de Grote nog ernstig nemen ook ? Probeer eens dezelfde bril die je gebruikt om de argumenten betreft de Talpiot-tombe eens te bekijken ? Ik heb verder met jou geloof niks te maken. Daar is een andere topic voor die al een tijdje op apegapen ligt. Deze topic gaat omtrent de historische Jezus en geen 4e eeuwse verzinsels. En wat betreft uw verder argumenten: In hetzelfde bedje ziek. Uitgaan van een veronderstelling als vaststaand feit. Hier is geen argumenteren meer aan.quote:Je blijft doorgaan met mensen bekritiseren simpelweg omdat ze gelovig zijn? Het is inmiddels al een aardig lijstje van ad hominems die je toepast.
Die twijfel komt wel enkel uit één bepaalde hoek, deze die met alle middelen deze rapporten in twijfel willen trekken. 14% noemden Jehosef, maar men kan dit ook als Jahisof uitspreken. Zo kan men gemakkelijk spreken van ' twijfel' als men deze naam uit zijn context haalt.quote:1. Jezus, zoon van Jozef: als er inderdaad Jezus staat (wat goed betwijfeld kan worden), dan is dat inderdaad een (belangrijk) persoon uit het N.T. In die tijd heette 1 op de 79 mannen 'Jezus zoon van Jozef'
Alle middelen zijn goed om aan deze naam een andere betekenis te geven, hoe ongeloofwaardig dan ook. De naam Mariamne kwam toen 4 % voor , en "mara " wil zo veel zeggen als 'meesteres/leider/lerares'.quote:2. Mariamne Mara: wat waarschijnlijk betekent Mariamne's dochter Mar(t)a. Het is niet waarschijnlijk dat het op Maria Magdalena slaat. Slaat het daar toch op, dan hebben we inderdaad een tweede persoon uit het N.T.
Maria of een variante was een naam die 1 op 4 vrouwen had, maar de vraag of er nog ' de moeder van Jezus' hoefde bij te staan omdat enkele eeuwen later de christenen haar zo belangrijk vonden is weer zo een typische veronderstelling van christenen. Toen was het niet de moeder die vermeld werd, maar de vader zoals men ook kan lezen op de ossuaria : 'Judas, zoon van Jezus' en ' Jezus, zoon van Jozef'.quote:3. Maria: 1 op de 4 vrouwen heette in die tijd Maria. Als de suggestie is dat dit de moeder van Jezus zou zijn, zou je dan niet verwachten dat dat er bij staat? Jezus werd immers nogal vereerd door christenen.
Maar wél met Mariamne! De ouders van Mariamne waren Eucharia, zus van Judas de Galileeër en Mattheus Syro, Jaïr-priester en Levi van Alphaeus. Het zou best kunnen dit het ossuarium van de schoonvader van Jezus gaat. Er zijn nog vier ossuaria waarvan men niet weet van wie ze zijn, maar misschien komt dat nog.quote:4. Matia oftewel Mattheus. Onder de vele, vele namen uit het N.T. komt inderdaad ook een Mattheus voor. Geen familierelatie met Jezus.
Staat niet in het N.T. waar hiermee de 4 cannonieken wordt bedoeld, gezien men aan ' de leerling die hij lief had ' en de jongeling die op de vlucht sloeg in de 'Olijfhof' ene Johannes gelinkt heeft. En het zou zelfs een contradictie zijn dat er in het N.T. sprake zou zijn van een zoon. Maar dit gaat hier om de historische reconstructie en geen dogma.quote:5. Judas, zoon van Jesus. Geen persoon uit het Nieuwe Testament. Het gaat dus om een andere 'Jezus zoon van Jozef' dan de hoofdpersoon van het N.T.
Het zou kunnen dat het hier om de vader of de broer van Jezus gaat, maar in beide gevallen doet dit niks af van de cluster.quote:6. Joseh. Deze naam past in principe bij Jezus (als die naam er echt staat), omdat deze in Markus de broer van Jezus wordt genoemd.
Die sterrenhemel van paar 1000 jaar geleden simuleren, dat kunnen we al even hoorquote:Op vrijdag 17 december 2010 11:25 schreef ATON het volgende:
Geboorte Jezus
Herodus is overleden in 4 v.C. Als we het kerstverhaal van Mattheus en Lukas erbij halen was Herodus nog in leven en nog in goeden doen. Als we ervan uitgaan dat hij alle kinderen tot twee jaar ( volgens Matt.) , kunnen we stellen dat Jezus reeds geboren was tussen 6 en 7 v.C.
Mattheus en Lukas geven echter al een zeer uiteenlopend verslag. In Marcus en Johannes vinden we er niks van terug. Als we de gegevens samenvoegen van beide auteurs zien we dat er één element overeenstemd: een "ster ". In de periode tussen 6 en 7 v.C. vinden we geen meteoor die toen zichtbaar was. Als het geen UFO was, wat dan wél ? Op 29 juli 7 v.C. was er wel een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het sterrebeeld Vissen. Dit weten we nog niet zo lang, maar met een computerprogramma kan men mometeel de sterren- en planetenconstellaties reconstrueren. En wat zien we dan ? Alle elementen uit het kerstverhaal zijn aanwezig in wat men toen te zien kreeg. Men kan hieruit besluiten dat dit geen werkelijk verslag is van Jezus' geboorte, maar een vastleggen van een datum die, ongeacht welke telling men ook gebruikt, of het nu om de Joodse, de Egyptische of Griekse kalender of de Gregoriaanse kalender gaat, door dit wondermooi verhaal een astronomische datum duidelijk maakt en onveranderlijk is. Het verhaal zelf is fictie, maar laat een verborgen boodschap zien.
Dat verhaal van die kindermoord. Herodes was bang voor de joden. Hij deed van alles om bij ze in het gevlei te komen. Hij besteedde een vermogen aan het verfraaien van de joodse tempel.Een kindermoord onder Joodse kinderen is wel het laatste wat hij gedaan zou hebben.quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:25 schreef ATON het volgende:
Geboorte Jezus
Herodus is overleden in 4 v.C. Als we het kerstverhaal van Mattheus en Lukas erbij halen was Herodus nog in leven en nog in goeden doen. Als we ervan uitgaan dat hij alle kinderen tot twee jaar ( volgens Matt.) , kunnen we stellen dat Jezus reeds geboren was tussen 6 en 7 v.C.
Mattheus en Lukas geven echter al een zeer uiteenlopend verslag. In Marcus en Johannes vinden we er niks van terug. Als we de gegevens samenvoegen van beide auteurs zien we dat er één element overeenstemd: een "ster ". In de periode tussen 6 en 7 v.C. vinden we geen meteoor die toen zichtbaar was. Als het geen UFO was, wat dan wél ? Op 29 juli 7 v.C. was er wel een conjunctie van Jupiter en Saturnus in het sterrebeeld Vissen. Dit weten we nog niet zo lang, maar met een computerprogramma kan men mometeel de sterren- en planetenconstellaties reconstrueren. En wat zien we dan ? Alle elementen uit het kerstverhaal zijn aanwezig in wat men toen te zien kreeg. Men kan hieruit besluiten dat dit geen werkelijk verslag is van Jezus' geboorte, maar een vastleggen van een datum die, ongeacht welke telling men ook gebruikt, of het nu om de Joodse, de Egyptische of Griekse kalender of de Gregoriaanse kalender gaat, door dit wondermooi verhaal een astronomische datum duidelijk maakt en onveranderlijk is. Het verhaal zelf is fictie, maar laat een verborgen boodschap zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |