Je mag daar zéker van uit gaan, Daniël. Het duidelijkste archeologische bewijs voor de populariteit van de echtgenote van JHWH is de ontdekking van honderden figuurtjes van een naakte vruchtbaarheidsgodin in elke plaats in Juda uit de laatmonarchale tijd. Veelzeggender nog zijn de opschriften die zijn gevonden in de uit de vroege 8ste eeuw v.C. daterende ruïneheuvel van Kuntillet Arjrud, een locatie die blijk geeft van culturele banden met het noordelijk koninkrijk. Zij verwijzen naar de godin Ashtoret als echtgenote van JHWH. En mochten we er van uit gaan dat de gehuwde status van JHWH niet meer was dan een zondig drogbeeld van het noorden, een identieke formule waarin sprake is van JHWH en zijn Ashtoret, komt voor in een laatmonarchaal opschrift uit de Sjefela van Juda.quote:Hmm, ga er zelfs vanuit dat jaweh getrouwd was (en later is zijn vrouw er blijkbaar ook weer vandoor gegaan), dat jezus getrouwd was is niet eens zo heel onwaarschijnlijk. Vrouwen worden niet vaak vermeld in de bijbel.
Ach, daar stond ten onrechte de naam van daniel boven, quote is van mij.quote:
Je kunt hem oersaai noemen, in mijn ervaring is het nogal lastig om duidelijk te maken wat er nou mee bedoeld wordt. Ook jouw toelichting verandert daar in mijn optiek weinig aan. Bovennatuurlijk / buiten de natuur is... what exactly? "Natuur" betekent volgens mij niets anders dan "de aard der dingen", het geheel van eigenschappen dat iets heeft. Wat bedoelen we dan met "buiten de natuur"? Buiten de eigenschappen ervan?quote:Op maandag 13 december 2010 01:12 schreef koningdavid het volgende:
Hopelijk krijgen we niet weer zo'n oersaaie definitiediscussie nu:
Een wonder is volgens mij een bovennatuurlijke gebeurtenis. Een gebeurtenis die veroorzaakt wordt door een 'kracht' die buiten de natuur staat.
En zeker niet te vergeten; Johanna, de vrouw van Chusas, een hoge ambtenaar van Herodes Antipas. zie Lukas 8. ( wel zeer merkwaardig dat Chusas daar zo maar mee instemden dat zijn echtgenote optrok met Jezus. Misschien heeft ze wel een post-it op de koelkast geplakt: "Schat, kostje even opwarmen. Ben volgende week terug, groetjes Jooke." )quote:Op zaterdag 11 december 2010 22:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
?
Is het je wel eens opgevallen dat het vooral vrouwen zijn die Christus als Messias erkennen en de eerste getuigen vormen (Maria, de Kanaätische vrouw, de vrouw van Pilatus)? Verder begrijp ik niet goed wat je met deze uitspraak bedoelt.
Kun je dit toelichten?quote:Op maandag 13 december 2010 00:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit is raar. Ten eerste was het christendom een stuk minder aardig voor slavenhouders dan de Greco-Romeinse cultuur, gok ik zo.
Haushofer heeft hier wel een punt dat dit wat mager is als bewijsvoering.quote:Het zijn vooral mannen die een grote rol spelen in de bijbel. Er spelen ook enkele vrouwen een rol in de bijbel en ik werd er tijdens mijn uurtjes bijbelstudie ook altijd gewezen op de bedenkelijke rol die de vrouw vaak speelt in de bijbel. Denkende aan bijvoorbeeld: herodias of jezebel.
Door het feit dat maria van magdalena überhaupt genoemd is in een positieve zin verhoogt de kans dat ze de vrouw van de historische jezus geweest zou kunnen zijn.
Stel dat Jezus wel gehuwd zou zijn, dan zou het toch wel een domme, zo niet grove, vraag zijn om te vragen: ' Waarom houdt u meer van haar dan van ons allemaal?.'quote:Op maandag 13 december 2010 11:03 schreef ATON het volgende:
Daniël 1976 schreef:
[..]
Haushofer heeft hier wel een punt dat dit wat mager is als bewijsvoering.
Hopelijk hebt u er niks op tegen dat ik hier enkele argumenten bijvoeg:
Het vrouwelijk gevolg, althans in Galilea, volgden Jezus en zijn mannelijke discipelen en sommigen gingen met hem mee naar Judea. We weten met haast absolute zekerheid dat deze discipelen gehuwd waren en dat hun echtgenotes mee optrokken, met eventuele andere vrouwelijke familieleden in hun kielzog. Het lijdt geen twijfel dat ze een grote rol speelden, aangezien ondubbelzinnig wordt verklaard dat ze Jezus en zijn discipelen materieel steunden.
Echter dienen we te benadrukken dat het voor een joodse leraar/leider/rabbi niet alleen ongebruikelijk was om alleenstaande vrouwen op te nemen in zulk gezelschap, maar letterlijk ongehoord. In feite zou je verwachten dat dit een van de redenen was waarom de joodse leiders juist de groep van Jezus bekristiseerden, maar dat is het niet. Zoals prof.Witherington schrijft: " Het was voor een joodse vrouw niet alleen ongehoord haar huis te verlaten en mee te reizen met een rabbijn, maar schandalig. Nog schandaliger was het feit dat vrouwen, meer dan wel minder respectabel, zich onder de reisgezellen van Jezus bevonden."
Traditioneel wordt gedacht dat ' Magdalena' is afgeleid van de stad Magdala in Galilea, hoewel A.Leaney in zijn commentaat op het evangelie naar Lukas zegt dat dit slechts ' waarschijnlijk' waar is; hij wijst erop dat de stad niet op een andere manier wordt genoemd in het N.T. Evenmin komt Magdala als zodanig voor bij Josephus, tenzij onder de naam Tarichea.
Ging de relatie met Jezus verder dan een puur geestelijke band ? Hoewel het waar is dat ' koinonos ' ( gezellin ) een onschuldiger betekenis kan hebben in de zin van 'collega', is de bovenvermelde context bepalend. Als een man een vrouw op een zakelijke conferentie voorstelt als zijn partner, begrijpen we hun relatie immers anders dan als hij dat doet op een feestje. Nog moeilijker voor traditionalisten is het Koptische ' hotre ', ( Nag Hammadi rollen ) wat vertaald kan worden als 'gezellin', dat met zekerheid een intiem partnerschap aanduidt, maar ook naar een echtgenoot kan verwijzen.
In het evangelie volgens Philippus staat nog een vermaarde vers:
" En de gezellin ( weer koinonos ) van de [...] Maria Magdalena. [Jezus hield op een andere wijze] van haar dan van [de andere] leerlingen, en hij kuste haar vaak op de [...]. De overige [leerlingen zagen hoe hij van Maria hield] en vroegen hem:' Waarom houdt u meer van haar dan van ons allemaal?.'
Hoewel de meeste moderne vertalingen schrijven ' hij [...] placht haar vaak op de mond te kussen' moet het woord ' mond ' een gok zijn, omdat juist dat fragment in het origineel ontbreekt. ( ??) Traditionele christenen omzeilen meestal elke aanname van intimiteit tussen Jezus en Maria door te verklaren dat hij haar natuurlijk op de wang kuste omdat vroege christenen elkaar op die manier begroetten. Maar omdat deze passage duidelijk maakt dat waar hij haar ook kuste, het de andere discipelen enorm ergerde, zal het nauwelijks de begroeting tussen ' een broer en zuster in God ' zijn geweest.
In Johannes 20:16 lezen we ook :" Jezus zeide tot haar ; Maria ! Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabboeni, dat is gezegd: meester;" De term ' Rabboeni' is een Arameese nevenvorm van Rabbi. ( zie ook Mar.9:5, Joh.1:38 , Matt.26:25 ) Maar Rabboeni heeft tevens een vertrouwelijke betekenis. Swidler schrijft dat getrouwde vrouwen in de Joodse samenleving in de 1ste eeuw n.C. hun man als Rabbi ( mijn meester) dienden aan te spreken. Het feit dat Maria Magdalena Jezus zo aanspreekt hoeft niet op een meester-leerling te duiden, maar kan evenzeer slaan op een man-vrouw relatie.
En nu kunnen we de vraag ook stellen; is er enig bewijs dat Jezus niét gehuwd zou zijn.
Ach Kleinduimpje, ik heb hier al dommere vragen weten stellen hoor. Blijkbaar iets van alle tijden. Verder geen opmerkingen ? ... Ik wel: Waarom hebt u hier de " Pop-versie " uit Wiki geplakt, terwijl ik reeds de wetenschappelijk correct geschreven versie heb gegeven ? Was die voor u niet leesbaar genoeg ?quote:Stel dat Jezus wel gehuwd zou zijn, dan zou het toch wel een domme, zo niet grove, vraag zijn om te vragen: ' Waarom houdt u meer van haar dan van ons allemaal?.'
Hoe dan?quote:Op maandag 13 december 2010 11:03 schreef ATON het volgende:
Daniël 1976 schreef:
[..]
Haushofer heeft hier wel een punt dat dit wat mager is als bewijsvoering.
Hopelijk hebt u er niks op tegen dat ik hier enkele argumenten bijvoeg:
Het vrouwelijk gevolg, althans in Galilea, volgden Jezus en zijn mannelijke discipelen en sommigen gingen met hem mee naar Judea. We weten met haast absolute zekerheid dat deze discipelen gehuwd waren en dat hun echtgenotes mee optrokken...
Het staat me bij dat dit ergens in één van de evangelieën wordt genoemd, maar wat betekent dat dan? Ik dacht dat jij de evangelieën onbetrouwbaar vond.quote:Met eventuele andere vrouwelijke familieleden in hun kielzog. Het lijdt geen twijfel dat ze een grote rol speelden, aangezien ondubbelzinnig wordt verklaard dat ze Jezus en zijn discipelen materieel steunden.
Kleinduimpje heeft hier een punt, en het zou fijn zijn als je er ook inhoudelijk op zou kunnen in gaan. Ik denk dat jij dat ook van je discussiepartners verwacht.quote:Op dinsdag 14 december 2010 05:38 schreef ATON het volgende:
Kleinduimpje schreef:
[..]
Ach Kleinduimpje, ik heb hier al dommere vragen weten stellen hoor. Blijkbaar iets van alle tijden. Verder geen opmerkingen ? ... Ik wel: Waarom hebt u hier de " Pop-versie " uit Wiki geplakt, terwijl ik reeds de wetenschappelijk correct geschreven versie heb gegeven ? Was die voor u niet leesbaar genoeg ?
Hoe dan ? Daarom: ( zie vorige posting )quote:Op dinsdag 14 december 2010 09:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe dan?
[..]
Het staat me bij dat dit ergens in één van de evangelieën wordt genoemd, maar wat betekent dat dan? Ik dacht dat jij de evangelieën onbetrouwbaar vond.
En als je het niet uit een evangelie hebt: waaruit dan wel?![]()
Op de rest hoop ik later es te komen.
Wat op Wiki staat is niet conform wat er in het Filippus-evangelie staat. Even surfen naar de oorspronkelijke tekst zal duidelijk maken dat mijn citaat juister is. Inhoudelijk heb ik hier al het meest geplaatst. Wat verwacht u van mij ? Dat ik hier complete werken citeer ? Dit is een discussieforum en geen universitair college mag ik aannemen. Dit materiaal is té complex dit in 1- 2- 3 even duidelijk te maken. Hopelijk mag ik van u enig begrip.quote:Op dinsdag 14 december 2010 09:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kleinduimpje heeft hier een punt, en het zou fijn zijn als je er ook inhoudelijk op zou kunnen in gaan. Ik denk dat jij dat ook van je discussiepartners verwacht.
De tekst die ik voor het gemak citeer uit Wikipedia is dezelfde als die welke gegeven wordt in het overzichtswerk door J. Slavenburg en W. Glaudemans.quote:Op dinsdag 14 december 2010 10:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat op Wiki staat is niet conform wat er in het Filippus-evangelie staat. Even surfen naar de oorspronkelijke tekst zal duidelijk maken dat mijn citaat juister is. Inhoudelijk heb ik hier al het meest geplaatst. Wat verwacht u van mij ? Dat ik hier complete werken citeer ? Dit is een discussieforum en geen universitair college mag ik aannemen. Dit materiaal is té complex dit in 1- 2- 3 even duidelijk te maken. Hopelijk mag ik van u enig begrip.
Gezien dit niet relevant is nog verder te citeren, gezien dit dan weer over heel wat anders gaat. En je hebt dan toch het verschil gemerkt ? Is dit duidelijk of wenst u daar nog verder op door te gaan ?quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
De tekst die ik voor het gemak citeer uit Wikipedia is dezelfde als die welke gegeven wordt in het overzichtswerk door J. Slavenburg en W. Glaudemans.
Ik heb geen reden aan de juistheid hiervan te twijfelen.
Bovendien gaat het maar om minieme, in dit verband volledig irrelevante verschillen met jouw weergave.
Ik citeer de zin waar het om gaat: "Waarom houdt u meer van haar dan van ons allemaal?", notabene uit je eigen quote.
Er is inderdaad een verschil tussen mijn weergave en die van jou, en die is dat jij de reactie van Jezus op die vraag, welke alleszins relevant is, weglaat.
Over correct citeren gesproken.
En mag ik vragen wat u van J.Slavenburg al hebt gelezen ?quote:De tekst die ik voor het gemak citeer uit Wikipedia is dezelfde als die welke gegeven wordt in het overzichtswerk door J. Slavenburg en W. Glaudemans.
precies, en Maria was een ingewijde in die esoterie en mannen als Petrus niet. Vandaar het grote verschil..quote:In eenvoudige bewoordingen komt het hier op neer dat een blinde steeds een blinde blijft, zelfs als ge hem in een verlichte plaats brengt. Zo blijkt dat deze teksten eerder een esotherisch karakter hebben dan een zuiver rapporterende. En voor de rest van mijn posting ? gewoon doen of het er niet staat en de balk in uw oog laten zitten ? Daar wordt men blind van, weet je ?
Wél uit de andere gegevens die meer wijzen in een gehuwde staat dan een vrijgezel. En nu kan men opperen dat Jezus daarom niet met Mariame gehuwd was, maar dan sta ik niet in voor de gevolgen. :-) Ik vind het vreemd vinden dat met de nog resterende sporen in het N.T. men moet bewijzen dat Jezus gehuwd was, terwijl eerder de vraag zou moeten worden gesteld waar er bewijs is dat hij niet was gehuwd. Lezen we dat Petrus gehuwd was ? Nee toch. En hoe komt die dan aan een schoonmoeder ? En de rest van zijn volgelingen ? Is er een reden om aan te voeren dat dit allemaal vrijgezellen waren met een troep vrouwen op hun hielen ? Waar zit hem de logica ??quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:03 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
precies, en Maria was een ingewijde in die esoterie en mannen als Petrus niet. Vandaar het grote verschil..
Maar het zegt natuurlijk niet of Maria en Jezus getrouwd waren, dat is mijns inziens dan ook speculatie.
Het gaat hier niet over heel wat anders, het is het (gesluierde) antwoord op de vraag.quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Gezien dit niet relevant is nog verder te citeren, gezien dit dan weer over heel wat anders gaat.
Hier wordt als reden voor die speciale liefde voor Maria mijns inziens aangevoerd dat Maria het Licht ziet, en daarmee het ware wezen van Jezus, waar de andere discipelen dat niet zien.quote:En je hebt dan toch het verschil gemerkt ? Is dit duidelijk of wenst u daar nog verder op door te gaan ?
En waarom hij meer van ' haar ' houdt dan van al de rest ? Net om dezelfde reden als uw blindheid:
De Heer antwoordde hen met de woorden:
"Waarom houd ik niet van jullie
zoals van haar?
Wel, als een blinde
en iemand die kan zien
samen in het donker zijn,
verschillen ze niet van elkaar.
Maar als het licht wordt,
zal de ziende het licht zien
en de blinde in het donker blijven."
In eenvoudige bewoordingen komt het hier op neer dat een blinde steeds een blinde blijft, zelfs als ge hem in een verlichte plaats brengt. Zo blijkt dat deze teksten eerder een esotherisch karakter hebben dan een zuiver rapporterende.
Ik ontken ook niet dat de vraag of Jezus getrouwd zou kunnen zijn geweest tijdens zijn openbare arbeid, of wellicht eerder getrouwd geweest zou kunnen zijn, en tijdens zijn openbare arbeid weduwnaar, een gerechtvaardigde vraag is.quote:En voor de rest van mijn posting ? gewoon doen of het er niet staat en de balk in uw oog laten zitten ? Daar wordt men blind van, weet je ?
Bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:23 schreef ATON het volgende:
Kleinduimpje schreef:
[..]
En mag ik vragen wat u van J.Slavenburg al hebt gelezen ?
O, en wat voor ' licht ' kan dat dan wel zijn ?? Ge bedoeld toch niet dat ie een Aliens was in mensengedaante, of toch ? Nog liever dat dan gewoon iemand ( Mariamne ) die hem wél begreep en zijn discipelen niet. O kijk, zo komen we er wel achter.quote:Hier wordt als reden voor die speciale liefde voor Maria mijns inziens aangevoerd dat Maria het Licht ziet, en daarmee het ware wezen van Jezus, waar de andere discipelen dat niet zien.
Gij ziet hem dan nog liefst als de ' Lustige Weduwenaar ' op stap met een rits vrouwen op zijn hielen. Ik denk dat niet hoor. Ik zie hem als een kandidaat koning van een verenigd en onafhankelijk Israêl, de voorlaatste telg van het geslacht David, met zijn toekomstige koningin.quote:Ik ontken ook niet dat de vraag of Jezus getrouwd zou kunnen zijn geweest tijdens zijn openbare arbeid, of wellicht eerder getrouwd geweest zou kunnen zijn, en tijdens zijn openbare arbeid weduwnaar, een gerechtvaardigde vraag is.
Het tegendeel van wat ?quote:Ik wijs je er alleen op dat een citaat waarmee je dat probeert aan te tonen eerder op het tegendeel wijst.
Ik ben hier niet bezig met de Olympics hoor, en als dit de enige tegenargumenten zijn die ge hebt is het misschien raadzaam even aan de kant te gaan staan om nieuwe informatie op te doen.quote:Je reactie hierop kan ik alleen maar erg onsportief noemen, wat me er eigenlijk vanaf zou moeten laten zien nog verder op jou te reageren.
Moet je zeker zijn laatste boek eens lezen: HET GRAF VAN JEZUS. En.... verslik je er niet in hoor. Ik zal iets verklappen om het nog spannender te maken : Ergens kunt ge nog het woordje FAMILIE voor plaatsen. En moest het zijn dat ge met zijn schrijfsels niét akkoord bent, vraag ik me dan toch sterk af waarom 1- ge hem citeert in een vorige posting, en 2 - waarom ge d'r al verschillende boeken van hebt gelezen. Veel leesgenot en laat eens iets weten wat ge er van vondt.quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld:
De "logische" Jezus,
De Oerknal van het Christendom,
Een sleutel tot gnosis,
De Nag Hammadi geschriften.
Dit Licht:quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:33 schreef ATON het volgende:
[..]
O, en wat voor ' licht ' kan dat dan wel zijn ?? Ge bedoeld toch niet dat ie een Aliens was in mensengedaante, of toch ? Nog liever dat dan gewoon iemand ( Mariamne ) die hem wél begreep en zijn discipelen niet. O kijk, zo komen we er wel achter.
En wat moet ik hier nu mee ? Wat heeft dit met de historische Jezus te maken of met zijn burgerlijke staat ? Heb ik reeds niet duidelijk gemaakt dat het evangelie van Johannes een bewerkte en/of esotherische oefening is ? Nogmaals, dit zijn teksten die bij de "Jezus van Paulus" horen. Denkt ge nu werkelijk dat ik deze evangelies nog niet gelezen heb ? Beter eens het boek van J.Slavenburg eens lezen, en dan discussiëren we verder.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:06 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dit Licht:
Johannes 8
12 Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.
Johannes 9
5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht voor de wereld.
Johannes 12
35 Nog een korte tijd is het licht bij u, antwoordde Jezus. Ga uw weg zolang het licht is en laat de duisternis u niet overvallen; wie in het donker loopt weet niet waar hij heen gaat. 36 Geloof in het licht zolang u het licht bij u hebt, dan bent u kinderen van het licht. Na deze woorden ging Jezus weg en hij hield zich voor hen schuil.
Johannes 12
46 Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is.
Denk daar maar eens over na, in verband met het geciteerde fragment uit het Evangelie van Filippus, ik kan ook niet alle denkwerk voor je verrichten.quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:21 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat moet ik hier nu mee ? Wat heeft dit met de historische Jezus te maken of met zijn burgerlijke staat ?
Ik denk dat Slavenburg hier doorschiet.quote:Beter eens het boek van J.Slavenburg eens lezen, en dan discussiëren we verder.
- 1 WAAROM citeerde u dan eerst J.Slavenburg als bron ? Omdat het u goed uitkwam ?quote:Op dinsdag 14 december 2010 20:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Denk daar maar eens over na, in verband met het geciteerde fragment uit het Evangelie van Filippus, ik kan ook niet alle denkwerk voor je verrichten.
[..]
Ik denk dat Slavenburg hier doorschiet.
Dit is wel een interessant commentaar hierop door Riemer Roukema:
http://www.riemerroukema.(...)af%20van%20Jezus.pdf
Ik hoef het toch zeker niet met iedereen die ik als bron gebruik in alles eens te zijn?quote:Op dinsdag 14 december 2010 21:04 schreef ATON het volgende:
[..]
- 1 WAAROM citeerde u dan eerst J.Slavenburg als bron ? Omdat het u goed uitkwam ?
- 2 In dit artikel staat niks over de overige ossuaria en de cluster die dit vormt onmogelijk tweemaal kan voorkomen. En Roukema vergeet er wel bij te vertellen over welke ' deskundigen' hier hun bedenking over hebben. Best te begrijpen dat Dr.R.Roukema hier niet wild van wordt, zeker niet als je hoogleraar bent aan de Univ. PROTESTANTSE Theologie . Er zijn al werklozen genoeg. Ge moet u zeker beperken tot de mening van derden en zéker niet dit boek lezen. En ook zeker niet het boek/verslag van S.Jacobovici HET FAMILIEGRAF VAN JEZUS, en nog minder werken van J.D.Tabor zoals DE JEZUSDYNASTIE, hoogleraar Godsdienstwetenschappen Univ.N.Carolina ( die zelf aan de opgravingen heeft deelgenomen) samen met Prof. Shimon Gibson, Dr.Yosef Gat en A.Feuerverger Prof Statistiek Univ. Toronto en de rits an deskundigen verbonden aan het IAA waarvan Slavenburg een opsomming geeft en die verder onderzoek hebben gedaan. Allen zijn het unaniem eens: Dit kan anders niet dan het familiegraf van Jezus zijn. Zeker niks daarvan lezen. Zéér slecht voor je geloof. Ik denk niet dat ik u nog iets te vertellen heb.
quote:Tomb of Jesus (Roza Bal)
During his research into Jesus' death, Mirza Ghulam Ahmad had initially suggested that Jesus may have been buried in either Galilee, or Syria, until eventually uncovering evidence to conclude that the tomb of Jesus was located in Srinagar, Kashmir.[citation needed] Thus based upon this evidence, Ahmadis today believe the tomb of Jesus is presently located in the Srinagar region of Kashmir.
Ancient literary works[16] in Kashmir testify to the view that Yuz Asaf and Jesus are the same person. One ancient manuscript for instance describes the shrine of Yuz Asaf as the grave of Issa Rooh-Allah (Jesus the Spirit of God).[17] The importance of the shrine has been preserved in the memory of the descendants of the ancient Israelites to this day. They call the shrine "The tomb of Hazrat Issa Sahib", "The Tomb of Lord Jesus".[18]
The building constructed is named "Roza Bal" or "Rauza Bal". "Rauza" is generally a term used to denote the tomb of a celebrated personality, i.e. noble, wealthy, or saintly. In accordance with Jewish tradition, the tomb is arranged with the feet pointing in the direction of Jerusalem.
Ahmadis give the Yuz Asaf enshrined in the tomb the epithet Shahzada Nabi, Prophet Prince. However, given the strong influence of hardline clerics and militancy in the Kashmiri region, many of the Srinagar residents distance themselves from the Ahmadiyya claims of Prophet Yuz Asaf as being the Prophet Jesus.[citation needed]
[edit] Tomb of Mary
The Ahmadis also believe[7] that Mary had accompanied her son on the journey to Kashmir.
Numerous Muslim and Persian documents the Tafir-Ibn-I-Jarir, the Kanz-al-Ummal, and the Rauzat-us-Safa have references that contribute to the theory of Christ's escape. Some of these also mention that Jesus was accompanied by Mary, and there is another burial place in Pakistan, along his theoretical route to Kashmir, known as Mai Mari da Ashtan, or "resting place of Mother Mary." [19]
http://en.wikipedia.org/w(...)Jesus_.28Roza_Bal.29
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |