Niet erg overtuigend, vind jezelf ook niet?quote:Op dinsdag 28 december 2010 21:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nazareth bestond reeds op het eind van de 1ste eeuw, maar niet aan het begin ervan. "
Ik verzin die gissingen niet, ik zou niet durven, maar ze komen uit een in dit verband onverdachte bron, namelijk van een site met de naam: Jesusneverexisted: http://www.jesusneverexisted.com/nazareth.htmlquote:Waarschijnlijk" en "meeste huizen" zijn gissingen die iedereen kan maken hoor. Zelfs van de kleinste en eenvoudigste nederzettingen heeft men fundamenten gevonden én kunnen dateren. " Waarschijnlijk" is een gok die hier geen waarde heeft.
Ik doelde op opmerkingen zoalsquote:Op dinsdag 28 december 2010 19:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik ken helemaal niks, ik geef alleen mijn mening. Mag dat al niet meer op een forum?
Natuurlijk mag dat, 't is hier een forum tenslotte. Wat ik bedoel is dat ik twee mensen zie die menen de meest plausibele schriftopvatting te hebben. Bij mij rijst steeds meer het vermoeden dat je die opvatting zult vinden in de schrift die je het meest nabij staat.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Dit is niet esoterisch, maar als je Handeling leest lees je dat
Ja. Soms zie ik KD goede argumenten geven waar je vervolgens weinig tot niks mee doet. Ik ben dan niet Christelijk, maar ik moet zeggen dat ik jouw esoterische lezing niet echt terug vindt in de bijbel.quote:Ik pretendeer niks, ik geef enkel mijn mening. Is dat meteen al pretenderen?
Hij noemt regelmatig namen en bronnen, dus ik denk dat je daar simpelweg over heen leest.quote:En ja, ik vind KD nogal kerkelijk aangelegen. Andere mening heeft hij niet, of wijst hij simpelweg af. Al moet ik toegeven dat hij soms wel sterke punten naar voren schuift. Al noemt hij bijna geen namen, maar zegt hij "Wetenschappers vinden dit en dit" en dat is natuurlijk niet sterk.
En waar ergens uit deze link moet ik nu besluiten dat er wél een stad Nazareth was begin onze jaartelling ? Een dorpje is al genoeg. Een boerenhof is nog geen dorp. Kan je me dat even aanstippen ?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Niet erg overtuigend, vind jezelf ook niet?
[..]
Ik verzin die gissingen niet, ik zou niet durven, maar ze komen uit een in dit verband onverdachte bron, namelijk van een site met de naam: Jesusneverexisted: http://www.jesusneverexisted.com/nazareth.html
?quote:Dit is niet esoterisch, maar als je Handeling leest lees je dat
Nee hehe, vind je het gek? Esoterisch betekend verborgen, en ja dan kun je niet alles letterlijk lezen en dat is moeilijk. Je moet weet hebben van verborgen betekenissen en dingen geestelijk/symbolisch zien. Dus ja, zolang mensen niets weten van esoterie zullen ze ook nooit dingen in de Bijbel zien van esoterie, maar veel problemen die in de Bijbel voorkomen (vooral in de evangelieen) worden opgelost door de esoterie.quote:a. Soms zie ik KD goede argumenten geven waar je vervolgens weinig tot niks mee doet. Ik ben dan niet Christelijk, maar ik moet zeggen dat ik jouw esoterische lezing niet echt terug vindt in de bijbel.
Daar ben ik me van bewustquote:Mensen die meer openstaan voor esoterie zullen esoterische opvattingen vinden. Mensen die eerder neigen naar een God die streng straft zullen hel en verdoemenis in de bijbel vinden. Etc.![]()
Maar dat maakt het nog niet waar, natuurlijk. Als ik van een flat afval wil ik ook graag dat er geen zwaartekracht is. Dat gaat me helaas niet helpen.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:51 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar ja, ik zou niet eens WILLEN geloven in een God die mensen naar de hel stuurt (al zullen Christelijke zielen wel denken dat wij het zelf verdienen en dat God enkel redt) en de esoterische manier van benaderen is mij veel beter te begrijpen.
Op deze site zul je dat ongetwijfeld niet vinden, deze heeft tenslotte niet voor niets de genoemde naam, maar het is niet verboden ook zelf na te denken.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar ergens uit deze link moet ik nu besluiten dat er wél een stad Nazareth was begin onze jaartelling ? Een dorpje is al genoeg. Een boerenhof is nog geen dorp. Kan je me dat even aanstippen ?
Kijk, met zulke flauwe kul schieten we niet op. Wijs me gewoon aan waar er bewijs geleverd wordt van de stad Nazareth, zelfs op deze site die dat wil verdedigen. Kun je daar geen stukje uit knippen/plakken ? Toch eenvoudig niet ? Ik ben dan nog zo tolerant te stellen dat er al een dorpje/uitwijkje zal bestaan hebben einde 1ste eeuw, om reden dat de evangelisten hierdoor de vergissing kunnen gemaakt hebben met ' Jezus de nazarener ' en ' Jezus van Nazareth '.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Op deze site zul je dat ongetwijfeld niet vinden, deze heeft tenslotte niet voor niets de genoemde naam, maar het is niet verboden ook zelf na te denken.
Ik vind in ieder geval dat er niet zoveel over blijft van de stelling dat Nazareth in de jeugdtijd van Jezus niet bestaan zou hebben, en gekibbel over wat nu precies een stad is en wat een dorp vind ik niet zo interessant, Middeleeuwse steden waren bijvoorbeeld ook niet groot.
En waarom eind 1ste eeuw wel, en niet 100/150 jaar daarvoor?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, met zulke flauwe kul schieten we niet op. Wijs me gewoon aan waar er bewijs geleverd wordt van de stad Nazareth, zelfs op deze site die dat wil verdedigen. Kun je daar geen stukje uit knippen/plakken ? Toch eenvoudig niet ? Ik ben dan nog zo tolerant te stellen dat er al een dorpje/uitwijkje zal bestaan hebben einde 1ste eeuw, om reden dat de evangelisten hierdoor de vergissing kunnen gemaakt hebben met ' Jezus de nazarener ' en ' Jezus van Nazareth '.
Zeg, ben je eigenlijk al goed wakker?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, met zulke flauwe kul schieten we niet op. Wijs me gewoon aan waar er bewijs geleverd wordt van de stad Nazareth, zelfs op deze site die dat wil verdedigen.
Heb helaas niet zoveel tijd om mee te discussieren.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Deze site wil dat natuurlijk helemaal niet verdedigen, maar stelt zich als doelstelling te bewijzen dat er geen stad Nazareth omstreeks het jaar 0 bestond, en dat Jezus dientengevolge fictie was.
Scheelt nogal wat he, 100-150 jaar?quote:En waarom eind 1ste eeuw wel, en niet 100/150 jaar daarvoor?
Dit is een "christen" argument. Zwaartekracht is meetbaar, en de Bijbel niet. Hoe bedoelden de schrijvers van de geschriften het? De Bijbel gaat het je niet vertellen hoor.quote:Maar dat maakt het nog niet waar, natuurlijk. Als ik van een flat afval wil ik ook graag dat er geen zwaartekracht is. Dat gaat me helaas niet helpen.
Omdat er gewoon geen enkel archeologisch bewijs voor gevonden is dat de stad Nazareth reeds bestond ten tijde van Jezus. Is dat niet duidelijk genoeg ? En heb je vorige posting niet gelezen ?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En waarom eind 1ste eeuw wel, en niet 100/150 jaar daarvoor?
quote:Kijk, met zulke flauwe kul schieten we niet op. Wijs me gewoon aan waar er bewijs geleverd wordt van de stad Nazareth, zelfs op deze site die dat wil verdedigen. Kun je daar geen stukje uit knippen/plakken ? Toch eenvoudig niet ? Ik ben dan nog zo tolerant te stellen dat er al een dorpje/uitwijkje zal bestaan hebben einde 1ste eeuw, om reden dat de evangelisten hierdoor de vergissing kunnen gemaakt hebben met ' Jezus de nazarener ' en ' Jezus van Nazareth '.
Waarom ben je dan niet duidelijker ? Of heb je je mening ondertussen herzien ? Schrijf er dan gewoon bij deze link: Deze auteur is ook van mening dat Nazareth niet bestond ten tijde van Jezus. Dat is toch niet zo moeilijk.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Zeg, ben je eigenlijk al goed wakker?
Deze site wil dat natuurlijk helemaal niet verdedigen, maar stelt zich als doelstelling te bewijzen dat er geen stad Nazareth omstreeks het jaar 0 bestond, en dat Jezus dientengevolge fictie was.
Ik deel uw mening compleet ! Wat ik wel nog wil aan toevoegen: Men heeft er een mythe van gemaakt met Paulus de leugenaar op kop.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heb helaas niet zoveel tijd om mee te discussieren.
Maar wat daar in bold staat is wel een beetje cru.
Het is slechts 1 van de argumenten van de complete berg argumenten waarmee jezus tot fictie te reduceren is, in ieder geval de mythische jezus.
Waarom? Wat is dit nou weer voor brakke redenatie? En waarom doe je niks met de quote die ik je gaf? Daarin gaat Martin veel gedetailleerder in op de datering van het evangelie van Markus, daarin zegt hij duidelijk dat naar zijn mening Markus geschreven is kort voor de vernietiging van de tempel. Dat jij met behulp van brakke redenaties andere woorden in zijn mond tracht te leggen is niet bijster sterk.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker heb ik dat gezien. Natuurlijk op het moment dat ik je deze vraag stelde zat ik door het korte tijdsbestek maar aan deel 7. En wat horen we in deel 2 op 13,12 ? Hij zegt hier duidelijk dat Markus in 70 geschreven is. Maar gezien het jaar 70 de grote oorlog plaats vond, kunnen we rustig aannemen dat dit ná deze periode geschreven is.
Volgens Markus doelt Jezus met die uitspraak waarschijnlijk op zijn dood en opstanding maar wordt deze tekst door omstanders verkeerd uitgelegd.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:31 schreef ATON het volgende:
In deel 6 wordt er een interpretatie gegeven omtrent de woorden van Jezus in verband met de verwoesting van de tempel. Hij antwoord op een vraag van één zijner discipelen dat er geen steen van deze gebouwen overeind zou blijven; En kijk, we hebben nog steeds de ' klaagmuur '.
Ik volg de interpretatie van Dale Martin niet. Jezus voorspelt de verwoesting van Jeruzalem, maar dat zag zelfs een hond met een hoed op er aan komen. In welke andere evangelies wordt er gesproken over de verwoesting van de Tempel als een voldongen feit ?? Waar Dale Martin wél aan voorbij gaat is dat Jezus ook beweerde dat hij die tempel in drie dagen opnieuw zou opbouwen. Indien Markus de verwoesting van de Tempel als een reeds voldongen feit zou beschrijven, waar stond die nieuwe tempel dan wel ? Dat Jezus wat uit zijn nek gekletst had ?
Waar haal je dit nou weer vandaan? Waar baseer je dit op?quote:Op woensdag 29 december 2010 09:31 schreef ATON het volgende:
Waar ( tot zover ik nu ben in het bekijken van de delen ) niet over spreekt is wat Jezus daar werkelijk mee bedoelde; die tempel in drie dagen opbouwen. Om dat dit een zinspeling was op de tempel in Leontopolis bij Alexandrië. Die stond er reeds mét de zadokpriesters inclusief. Het zou maar drie dagen duren om het religieus centrum van Jeruzalem administratief te verplaatsen naar deze nieuwe locatie.
Nou, ga je gang. Ik ben benieuwd.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Als je vraagt naar namen, wil ik ze best noemen hoor. ( quote Koningdavid )
Welke tekst bedoel je dan? Deze?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:00 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
![]()
Dit is niet esoterisch, maar als je Handeling leest lees je dat
Maar je had het specifiek over het jodendom. Welke joden leerden reïncarnatie?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Alle delen kenden dat in de Middellandse zeegebieden, ken je de mysteriegodsdiensten? Enorm populair, en zij onderwezen reïncarnatie,
Ik kom met one-liners? Dat is nieuw voor me. Maar goed, wat wil je nader onderbouwd zien?quote:Op woensdag 29 december 2010 10:00 schreef Berjan1986 het volgende:
En ik wordt het zat dat je met oneliners komt, en dan aan mij wel bewijs gaat vragen. Onderbouw jouw mening ook, anders zal een discussie/gesprek ook weinig helpen.
Kun je nog een eind weg lullen? Ik had het over het hele MIDDELLANDSE ZEEGEBIED, en daar hoort Israël ook bij. Het Jodendom is meer met andere religies verweven als de bijbel je doet denken. Vraag maar eens aan een dominee, en kijk hem dan recht aan zodat hij je niet voor liegt.quote:Maar je had het specifiek over het jodendom. Welke joden leerden reïncarnatie?
Waarom vraag je iets, om het zelf in te vullen? Vraag dan gewoon niksquote:Welke tekst bedoel je dan? Deze?
Handelingen 17:
24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt.
Asl ej gewoon even naar de vraag kijkt, komt de oneliner er zelf te voorschijn. Moet ik alles uitleggen KD?quote:Ik kom met one-liners? Dat is nieuw voor me. Maar goed, wat wil je nader onderbouwd zien?
Dit is trouwens wel een ander beeld van God, dan die de Christenen hebben. Dat ziet zelfs een kleuter nog. God van de Christenen had een offer nodig, om hem te behagen (het bloed van christus was een welriekend offer voor God bijvoorbeeld).quote:24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt.
Maar nogmaals, waarom zou dat dorpje wel eind eerste eeuw hebben bestaan maar daarvoor niet? Dan maak je een tamelijk precieze uitspraak waar je argumenten voor dient te hebben.quote:Op woensdag 29 december 2010 11:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, met zulke flauwe kul schieten we niet op. Wijs me gewoon aan waar er bewijs geleverd wordt van de stad Nazareth, zelfs op deze site die dat wil verdedigen. Kun je daar geen stukje uit knippen/plakken ? Toch eenvoudig niet ? Ik ben dan nog zo tolerant te stellen dat er al een dorpje/uitwijkje zal bestaan hebben einde 1ste eeuw, om reden dat de evangelisten hierdoor de vergissing kunnen gemaakt hebben met ' Jezus de nazarener ' en ' Jezus van Nazareth '.
... sprak de meester in brakke redenaties. Waarom huppel je over de datum die Martin geeft in deel 2 op 13.12 ?? Past niet in je kraam ? Onnodig nog me aan te spreken. Ik geef geen reactie meer op uw postings. Leer eerst eens begrijpelijk lezen, zoals Martin tracht duidelijk te maken.quote:Waarom? Wat is dit nou weer voor brakke redenatie? En waarom doe je niks met de quote die ik je gaf? Daarin gaat Martin veel gedetailleerder in op de datering van het evangelie van Markus, daarin zegt hij duidelijk dat naar zijn mening Markus geschreven is kort voor de vernietiging van de tempel. Dat jij met behulp van brakke redenaties andere woorden in zijn mond tracht te leggen is niet bijster sterk.
Wat vind je het sterkste argument?quote:Op woensdag 29 december 2010 11:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Heb helaas niet zoveel tijd om mee te discussieren.
Maar wat daar in bold staat is wel een beetje cru.
Het is slechts 1 van de argumenten van de complete berg argumenten waarmee jezus tot fictie te reduceren is, in ieder geval de mythische jezus.
Haha, gast.quote:Op woensdag 29 december 2010 13:01 schreef ATON het volgende:
KD:
[..]
... sprak de meester in brakke redenaties. Waarom huppel je over de datum die Martin geeft in deel 2 op 13.12 ?? Past niet in je kraam ? Onnodig nog me aan te spreken. Ik geef geen reactie meer op uw postings. Leer eerst eens begrijpelijk lezen, zoals Martin tracht duidelijk te maken.
Oei, een Christelijke sitequote:Dat Nazareth heeft bestaan in de tijd van Jezus wordt algemeen aanvaard door de archeologen die daar opgravingen hebben gedaan: Ken Dark, Richard Freund, Fanny Vitto, James Strange en Nurit Feig. Daarnaast heb je de archeologen die deel uitmaakten van het Nazareth Village Project: http://www.nazarethvillage.com/research/content/archaeology
Wat een onderbouwing weer. Dan kan je net zo goed stellen dat joden massaal de keizer aanbaden omdat dit ook voorkwam in het hele Middelandse Zeegebied. Laat ik je dit vragen, ken je joodse geschriften uit die tijd die verhandelen over reïncarnatie?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:57 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Kun je nog een eind weg lullen? Ik had het over het hele MIDDELLANDSE ZEEGEBIED, en daar hoort Israël ook bij. Het Jodendom is meer met andere religies verweven als de bijbel je doet denken. Vraag maar eens aan een dominee, en kijk hem dan recht aan zodat hij je niet voor liegt.
Ben je gepikeerd ofzo? Ik vraag of dat de tekst is die je bedoelde? Dat is toch een legitieme vraag?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:57 schreef Berjan1986 het volgende:
Waarom vraag je iets, om het zelf in te vullen? Vraag dan gewoon niks
Nee, maar je moet wel zaken onderbouwen. Ik weet dat dit allesbehalve jouw sterkste punt is, maar je zou het best eens wat meer kunnen proberen.quote:Op woensdag 29 december 2010 12:57 schreef Berjan1986 het volgende:
Asl ej gewoon even naar de vraag kijkt, komt de oneliner er zelf te voorschijn. Moet ik alles uitleggen KD?
En hoe spreekt dat precies dat stuk tegen dan? Zegt Paulus dat het offer van Jezus niet nodig is?quote:Op woensdag 29 december 2010 12:57 schreef Berjan1986 het volgende:
Dit is trouwens wel een ander beeld van God, dan die de Christenen hebben. Dat ziet zelfs een kleuter nog. God van de Christenen had een offer nodig, om hem te behagen (het bloed van christus was een welriekend offer voor God bijvoorbeeld).
Ik lees nou eenmaal meer dan jij over dit soort zaken (dat weet ik zeker)quote:Wat een onderbouwing weer. Dan kan je net zo goed stellen dat joden massaal de keizer aanbaden omdat dit ook voorkwam in het hele Middelandse Zeegebied. Laat ik je dit vragen, ken je joodse geschriften uit die tijd die verhandelen over reïncarnatie?
Ik ben niet gepikeerd, maar het is toch onlogisch om een vraag te stellen, dat te beantwoorden en daar vervolgens weer wat op te zeggen? Dan kun je die vraag net zo goed niet stellen, lijkt me logisch. Stel een vraag, wacht op antwoord (als je die krijgt) en reageer daar dan op.quote:Ben je gepikeerd ofzo? Ik vraag of dat de tekst is die je bedoelde? Dat is toch een legitieme vraag?
Nou draai je het weer om. Ik kwam met een stelling, en jij zei enkel: DAT KLOPT NIET, en toen vroeg je aan mij om mijn stelling te onderbouwen.quote:Nee, maar je moet wel zaken onderbouwen. Ik weet dat dit allesbehalve jouw sterkste punt is, maar je zou het best eens wat meer kunnen proberen.
Christenen beweren dat Jezus mens moest worden, omdat enkel een mens de straf kon dragen.quote:En hoe spreekt dat precies dat stuk tegen dan? Zegt Paulus dat het offer van Jezus niet nodig is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |