wedden van niet, van mijn part kwakkelen tot maartquote:Op maandag 20 december 2010 10:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Wedde...wedde dat het over paar dagen weer helemaal anders is
hoop het wel.quote:Op maandag 20 december 2010 10:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Wedde...wedde dat het over paar dagen weer helemaal anders is
Bronquote:'Het wordt één grote chaos!'
Door Gijsbert Termaat
KROMMENIE - Piet Paulusma is stellig over de komende dagen. "We krijgen vandaag en morgen te maken met echt heel bar slecht winterweer. Ik voorspel één grote chaos met veel neerslag in de vorm van sneeuw en ijzel." Positief is wel dat de weerman een witte kerst verwacht. "Voor het weekend voorzie ik opnieuw langdurige vorst en voor het grootste deel van ons land een witte kerst. Kan het mooier?"
ederland wordt nu al weken in de greep gehouden door gigantische hoeveelheden sneeuw en strenge vorstperiodes, waardoor er veel overlast is ontstaan. En dan te bedenken dat de winter volgens de kalender vandaag pas begint.
Kleine ijstijd
Volgens weerdeskundigen en wetenschappers zijn deze extreme weersomstandigheden mogelijk het begin van een nieuwe periode in de klimaatgeschiedenis. Er zijn sterke aanwijzingen dat we beland zijn in de Kleine IJstijd. Als dat uitkomt krijgen we tientallen jaren zeker te maken met ijzingwekkende winters.
"Na twee eerdere opmerkelijk koude winters is West-Europa op dit moment in de ban van een uitzonderlijk koude en sneeuwrijke start van de winter 2010/2011. In Nederland is het koudegetal gisteren de 50 gepasseerd, terwijl dit getal medio december 1962 (dus de historische barre winter van 1963) nog op 24 bleef steken. Sinds 1901 zijn maar vijf Nederlandse winters kouder begonnen dan de huidige winter,” vertelt weerman en klimaatdeskundige Hajo Smit.
Smit glundert als hij om de zes uur de nieuwe weerkaarten van de laatste modelberekening ziet binnenkomen. Af en toe ziet hij een „zachte oplossing”, maar meestal zijn het dik winterse scenario’s die uit de weercomputers rollen. Smit weet het zeker: de komende tijd kunnen we nog wat meemaken.
'De zon is dood'
"De zon is dood”, gaat de 89-jarige emeritus hoogleraar Kees de Jager een stapje verder. "Er zijn momenteel verontrustend weinig zonneexplosies en daardoor wordt het kouder op aarde. In het hart van de Kleine IJstijd tussen 1650 en 1710 waren er helemaal geen zonnevlekken en ook nu zien we tot onze verbazing het aantal explosies lager en lager worden. De oorzaak? Ik tast in het duister.”
Ook Piet Paulusma voorziet een toekomst met extreme winters. "Ik onderschrijf de mening van wetenschappers dat dit allemaal verband houdt met de aanwezigheid van zonnevlekken. Het is allemaal heel bijzonder wat er gebeurt. Zelfs de NASA stort zich op de zonnevlekken. Dat zegt mij al genoeg.”
Alsof er bij het lezen van Piet Paulusma niet al allerlei alarmbellen zouden moeten gaan rinkelenquote:Op dinsdag 21 december 2010 09:47 schreef JDude het volgende:
Best een interessant verhaal. Tot je de bron ziet.
In Hoofddorp vanochtend vroeg ook wat fijne sneeuw. Er is weer een klein laagje bovenop gekomen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:13 schreef Crazy-M het volgende:
toen ik wegreed in tilburg wederom sneeuw.
snelwegen omgeving tilburg zijn tot den bosch slecht te rijden.
daarna gaat het wel weer
Dat van die zonnevlammen was vorig jaar al bekend.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:47 schreef JDude het volgende:
Best een interessant verhaal. Tot je de bron ziet.
Tis dan ook al vaker geroepenquote:Op dinsdag 21 december 2010 16:39 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Dat van die zonnevlammen was vorig jaar al bekend.
YESS! Laat maar komen hoor.quote:Op dinsdag 21 december 2010 21:43 schreef xFriendx het volgende:
Volgens die 24 uurs radar op buienradar kan oa de Randstad morgen eind van de middag en avond zich op gaan maken voor een nieuwe sneeuwlaag?
Zo ja, dan smeer ik em op tijd
Precies den helder zit daar ook bij zie ik !quote:Op woensdag 22 december 2010 00:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
YESS! Laat maar komen hoor.
Hehe eindelijk de noordkop ook weer watquote:Op woensdag 22 december 2010 09:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
Precies den helder zit daar ook bij zie ik !
quote:Koudste december ooit in de maak
De kans is groot dat we dit jaar opnieuw een witte kerst krijgen, voor het tweede jaar op rij. Sinds 1901 is het niet meer voorgekomen dat er twee opeenvolgende jaren sprake was van een witte kerst. De kou lijkt zich na de kerst bovendien te gaan verscherpen.
Tijdens de kerstdagen ligt dus overal een sneeuwdek zodat met recht gesproken kan worden van een witte kerst. Er kan ook tijdens de kerst nog wat extra sneeuw vallen, maar vaker is het droog en mogelijk schijnt de zon zelfs even. De temperatuur ligt overdag rond -4 en 's nachts daalt de temperatuur naar -8 tot -14, boven de verse sneeuw mogelijk nog lager.
Dankzij de aanscherpende kou lijkt december 2010 uiteindelijk een recordkoude maand te worden. De gemiddelde temperatuur over de hele maand is nu nog -1,5 graden, maar die daalt door de bittere kou naar -2,6 graden. Er is nog wel een onzekerheid van zo'n 0,4 graden. Daarmee stoot december 2010 vrijwel zeker de koudste decembermaand tot dusver, december 1933 met -2,1 graden, van de troon.
Dit zou juist de winter kunnen zijn dat we het in 2010 en 2011 kunnen, december nu en januari nog eensquote:Op woensdag 22 december 2010 14:23 schreef aloa het volgende:
[..]
Dan ook maar een 11stedentocht, want die hadden ze in 1933 wel.
eeuuuhh nee, dat kan niet: staat in de regels van de elfstedentocht dat ze hem maar 1 maal per winter organiserenquote:Op woensdag 22 december 2010 14:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dit zou juist de winter kunnen zijn dat we het in 2010 en 2011 kunnen, december nu en januari nog eens
serieus joh?quote:Op woensdag 22 december 2010 15:01 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
eeuuuhh nee, dat kan niet: staat in de regels van de elfstedentocht dat ze hem maar 1 maal per winter organiseren
ging niet doorquote:Op woensdag 22 december 2010 13:06 schreef Co_OL het volgende:
[..]
Hehe eindelijk de noordkop ook weer watwat er nu ligt is bar weinig
Dat zou inderdaad kunnen volgens mij.quote:Op woensdag 22 december 2010 15:41 schreef Frutsel het volgende:
Naja, we zetten in op de eerste 2 weken van januari
Feitelijk zeg je dus dat ze hem in januari 2011 kunnen houden, maar ook in december 2011, dat zijn immers twee verschillende winters?
klopt, dat is een mogelijkheidquote:Op woensdag 22 december 2010 15:41 schreef Frutsel het volgende:
Feitelijk zeg je dus dat ze hem in januari 2011 kunnen houden, maar ook in december 2011, dat zijn immers twee verschillende winters?
Denk dat ze tegenwoordig het liefste zo snel mogelijk weer 'n tocht organiseren.quote:Op woensdag 22 december 2010 15:44 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, dat is een mogelijkheidal zullen ze het dan denk ik proberen te rekken tot januari 2012
2012 is dan de laatste mogelijkheid, daarna vergaat de wereldquote:Op woensdag 22 december 2010 15:44 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, dat is een mogelijkheidal zullen ze het dan denk ik proberen te rekken tot januari 2012
quote:Op woensdag 22 december 2010 15:45 schreef Frutsel het volgende:
[..]
2012 is dan de laatste mogelijkheid, daarna vergaat de wereld
het is niet voor het eerst dat er een ruime tijd tussen 2 tochten zit. als je kijkt naar het verleden zijn er nog wel langere periodes zonder tocht geweestquote:Op woensdag 22 december 2010 15:44 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Denk dat ze tegenwoordig het liefste zo snel mogelijk weer 'n tocht organiseren.
10CM erbijquote:Op donderdag 23 december 2010 10:20 schreef Frutsel het volgende:
Limburg mag zich opmaken voor nog eens 20cm... ook 10cm mogelijk in de lijn Breda, Amersfoort, Coevorden
[ afbeelding ]
Met dank aan O-O
Als deze kaart daadwerkelijk uitkomt krijgt de randstad niet veel, wat lichte sneeuw tussen 12 en 19 uur ofzo en morgen een klein beetje.. geen tig centimeter ofzoquote:Op donderdag 23 december 2010 10:21 schreef RiKe het volgende:
En hoe gaat het lopen voor de randstad?
Uit die kaarten wordt ik niet veel wijzer...
Ik denk dat die net als DH, pech heeftquote:Op donderdag 23 december 2010 10:21 schreef RiKe het volgende:
En hoe gaat het lopen voor de randstad?
Uit die kaarten wordt ik niet veel wijzer...
* TommyGun meldtquote:Op vrijdag 24 december 2010 07:52 schreef Tauchmeister het volgende:
Nu 23cm op de tuintafel in Eindhoven. En het blijft maar doorsneeuwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |