abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86453992
quote:
Zonnevlekken verdwijnen na 2016

Op de zon zijn regelmatig zonnevlekken te zien. De gouden regel in de astronomie is: des te meer zonnevlekken, des te actiever de zon. Toch lijkt hier een einde aan te komen. Wetenschappers voorspellen dat het oppervlak van de zon in 2016 vrijwel volledig zonnevlekvrij is. De decennia daarna blijven de vlekken mogelijk ook weg.

Om een zonnevlek te creëren is een sterk magnetisch veld nodig. Wetenschappers Matthew Penn en William Livingston van het Nationale Zonneobservatorium van Tucson beweren dat een gemiddelde zonnevlek een magnetisch veld heeft van 2700 gauss (magnetische fluxdichtheid). In vergelijking: de gemiddelde kracht van het magnetische veld van de aarde is minder dan één gauss. De afgelopen jaren daalde de gemiddelde waarde van 2700 naar 2200 gauss. Volgens Livingstone en Penn is een minimale waarde van 1500 gauss nodig om zonnevlekken te produceren.

Van 1645 tot 1715 waren er ook nauwelijks zonnevlekken zichtbaar op het oppervlak van de zon. Wetenschappers denken dat dit kwam door een langdurig zonneminimum met een zwak magnetisch veld. Als de lage gemiddelde gauss-waarde een teken is dat er weer een zonneminimum nadert, dan heeft dit niet alleen gevolgen voor de zon, maar ook voor de aarde en de rest van het zonnestelsel.

Zo is het mogelijk dat de temperatuur op aarde wereldwijd daalt en dat we in een kleine ijstijd belanden.
“Dit zijn zeer interessante observaties”, zegt zonnefysicus Scott McIntosh van het National Center for Atmospheric Research in Colorado (VS). “De onderzoekers zijn nauwkeurig te werk gegaan en de verwachtingen lijken te kloppen.”
Hmm.. er is idd al een tijdje sprake van de verminderde activiteit op de zon. Vanaf 2016 weer elfstedentochten en extreme vrieswinters? :P

Meer weten over de zon en de huidige activiteit?
Magneetstormen & Zonnevlammen
  woensdag 15 september 2010 @ 11:18:27 #2
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_86454216
Als dat zo is dan spring ik van blijdschap een gat in de ozonlaag.
Binnie noe helemoale van god los
pi_86454392
Het is naar mijn idee nog wel even afwachten wat de "big alignment" gaat doen met de zon en met ons maar verder verwacht ik inderdaad dat de zon (tijdelijk) stil gaat vallen. Wordt dus veel verre vakanties boeken in de zomer :P
Domo Arigato!
  woensdag 15 september 2010 @ 11:24:12 #4
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_86454399
Dus eerst extreme zonneactiviteit in 2012 en daarna extreem weinig activiteit :?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=88016
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_86454418
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:18 schreef Lubbert het volgende:
Want?
Je hebt aandelen in brandstof die dan ontzettend schaars en duur zal worden? :7
pi_86454535
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:24 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Want?
En vooral: brandstof die weer gebruikt zal mogen worden!
censuur :O
  woensdag 15 september 2010 @ 11:31:36 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_86454673
Dan emigreer ik naar de tropen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_86454778
Pff, nog kouder.. :{
pi_86455528
sneeuw, ijs, schaatsen, houtkachel aan ^O^ *O*
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 15 september 2010 @ 12:02:37 #10
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_86455683
quote:
:')
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_86457542
Kleine variaties in de zonne activiteit hebben maar een marginale rol in het klimaat. We hebben net een periode gehad van 2 tot 4 jaar waarin er ook al geen tot zeer weinig zonnevlekken waren. In die periode is geen dramatische global cooling geweest (bovendien kun je op basis van 4 jaar geen uitspraken doen over cooling of opwarming, daarvoor zijn veel meer jaren nodig. Maar dat terzijde). Dat dit in 2016 dan wel het geval zal zijn is dan ook onwaarschijnlijk. ENSO variaties (El Niño/El Niña) hebben een veel grotere invloed (bijv. 2008 was jaar met een erg sterke El Niña).

De koppeling (forcing) tussen de zonneactiviteit en de globale temperatuur wordt al sinds de jaren 70 overruled door de forcing van de extra CO2 in de atmosfeer. Een nieuw Maunder minimum zal maar een kleine verzwakking van de opwarming tot gevolg hebben (minder sterke stijging, zeker geen sterke afkoeling). Dit is de stand van de wetenschap op dat vlak; kleine variaties in zonneactiviteit hebben nauwelijks invloed op het klimaat.

quote:
The difference in solar radiative forcing between Maunder Minimum levels and current solar activity is estimated between 0.17 W/m2 (Wang 2005) to 0.23 W/m2 (Krivova 2007).

In contrast, the radiative forcing of CO2 since pre-industrial times is 1.66 W/m2 (IPCC AR4), far outstripping solar influence.
(Bron)

Ik ben dan ook erg benieuwd of de volgende quote uit de mond van een wetenschapper komt, of dat een journalist er wat moois van gemaakt heeft:
quote:
Zo is het mogelijk dat de temperatuur op aarde wereldwijd daalt en dat we in een kleine ijstijd belanden.
Haal die quote uit het bericht en het is meteen veel minder alarmistisch.

Kijk je naar het sciencemag artikel, dan zie je ook dat geen van wetenschappers de voorspelling doet dat een nieuw Maunder minimum een nieuwe kleine ijstijd zou inluiden. Het lijkt eraan toegevoegd te zijn om de boel wat sexier te maken.

Overigens is dit niet de eerste keer dat wetenschappers speculeren over een nieuw Maunder minimum.

===========
Zelfs al zou een nieuw Maunder minimum voor een tijdenlijke afkoeling zorgen dan is de volgende opmerking alsnog buitengewoon onverstandig:
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
En vooral: brandstof die weer gebruikt zal mogen worden!
- Een Maunder minimum zal op een gegeven moment weer opgeheven worden. De extra CO2 uitstoot zal dan in combinatie met verhoogde zonneactiviteit voor extra opwarming zorgen.
- Acidificatie van de oceanen gaat gewoon door:
  woensdag 15 september 2010 @ 13:05:47 #12
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86457675
top post :) zouden meer fokkers moeten doen...
  woensdag 15 september 2010 @ 15:50:43 #13
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_86463684
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:24 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Want?
Neuj, ik heb gewoon een teringhekel aan de warmte van de zon. Van mij mag het 12 maanden per jaar winter zijn.
Binnie noe helemoale van god los
pi_86468513
tvp
pi_86471999
Dat de winters voor 2016 ook maar flink veel kou, sneeuw, en ijs afleveren
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_86645206
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:50 schreef -CRASH- het volgende:
Flikker eens op met kou, sneeuw en ijs :{w
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_86702498
quote:
Op maandag 20 september 2010 18:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Flikker eens op met kou, sneeuw en ijs :{w
Dat dus.
Zonder wrijving geen glans
pi_87324213
Ik wil lente/zomer, geen winter :(
  † In Memoriam † vrijdag 8 oktober 2010 @ 19:45:22 #19
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_87333246
quote:
Op woensdag 15 september 2010 19:50 schreef -CRASH- het volgende:
+100 ^O^
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_87351710
Een echte ouderwetse winter met gemiddelde temperaturen van -5 graden? Mag hoor ^O^
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_87352622
quote:
en dan ben je dood. Doe je Antoinie Kamerling dan van ons de groeten? })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 11:29:01 #22
8781 crew  Frutsel
pi_90225332
quote:
'We belanden in Kleine IJstijd'

Piet Paulusma: Het wordt één grote chaos!

ROTTERDAM - Weerman Piet Paulusma ziet het somber in voor de komende dagen. Volgens de Friese weerman krijgen we vandaag en morgen te maken met bar slecht winterweer.

Voor het weekeinde voorzie ik opnieuw langdurige vorst en voor het grootste deel van ons land een witte kerst. Kan het mooier?

Weerman Piet Paulusma
,,Ik voorspel één grote chaos met veel neerslag in de vorm van sneeuw en ijzel'', zegt Paulusma in de Telegraaf.

Kleine IJstijd
Volgens weerdeskundigen en wetenschappers zijn er sterke aanwijzingen dat ons land in een Kleine IJstijd terecht is gekomen. De barre weersomstandigheden van de laatste weken markeren wellicht het begin van een nieuwe periode in de klimaatgeschiedenis. Als die voorspelling uitkomt krijgen we de komende decennia te maken met zeer strenge winters.

Uitzonderlijk
Weerdeskundige Hajo Smit: ,,Na twee eerdere opmerkelijk koude winters is West-Europa op dit moment in de ban van een uitzonderlijk koude en sneeuwrijke start van de winter. In Nederland is het koudegetal gisteren de 50 gepasseerd, terwijl dit getal tijdens de strenge winter van '62/'63 nog op 24 bleef steken. Sinds 1901 zijn maar vijf Nederlandse winters kouder begonnen dan de huidige winter."

Zon dood
Volgens Kees de Jager (89), emeritus hoogleraar sterrenkunde, heeft het veranderende klimaat te maken met de zon. ,,De zon is dood'', zegt hij. ,,Er zijn momenteel verontrustend weinig zonne-explosies en daardoor wordt het kouder op aarde. In het hart van de Kleine IJstijd tussen 1650 en 1710 waren er helemaal geen zonnevlekken en ook nu zien we tot onze verbazing het aantal explosies lager en lager worden. De oorzaak? Ik tast in het duister.''

Piet Paulusma ziet eveneens extreme winters in de nabije toekomst. ,,Ik onderschrijf de mening van wetenschappers dat dit allemaal verband houdt met de afwezigheid van zonnevlekken. Het is allemaal heel bijzonder wat er gebeurt. Zelfs de NASA stort zich op de zonnevlekken. Dat zegt mij al genoeg.''
  dinsdag 21 december 2010 @ 11:45:25 #23
8372 Bastard
Persona non grata
pi_90226043
Het woord: global warming klopt ook van geen kanten he, het is meer extreme wheater ofzo.
The truth was in here.
  dinsdag 21 december 2010 @ 12:44:33 #24
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_90228718
Ik meen me te herinneren dat we van de klimaatverandering van wereldwijd stijgende temperaturen zelf vooral veel meer regen (in winter sneeuw) zullen meekrijgen (en stijgend water).

Dat (niet zo nadenkende) mensen denken dat het hier sahara wordt is eigenlijk een verkeerde uitleg van de klimaatproblemen. Wereldwijd stijgt gemiddelde temperatuur (en dat doet het ook gewoon, ook de laatste 2 jaar weer forser dan ze dachten), maar lokaal is dat wisselend. Wij pakken extra regen van de oceaan mee. En zie: het sneeuwt meer dan ik me kan herinneren.
  dinsdag 21 december 2010 @ 12:46:17 #25
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_90228809
Ik snap het niet:

Eerst de opwarming van de aarde en boehoehoe Nederland loopt onder water!
Nu gaan we ineens weer een ijstijdje in.

Ze weten ook niet wat ze willen.

Eerst zien dan geloven derhalve.
Ik ben een eckte rapnegert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')