Vandaag Dinsdag 15 Maart om 1 uur Thaise tijd is moeders hier thuis, in vrede overleden, in gezelschap van mij en twee vrienden, een Hollander en een gepensioneerde Amerikaanse leger hoofdverpleegster.
Het afgelopen half jaar kon ma niet meer lopen, maar dankzij de full time zorg van onze lieve Birmese dames ging het toch goed. Ik heb altijd overwogen om haar, zoals ze zo graag wilde, 'terug naar huis' te brengen, maar alles altijd besproken met vrienden en familie, wetende dat ze hier toch een beter leven had, in vrijheid en op een manier zoals zij dan het prettigst vond.
Maar de afgelopen 4 dagen zag ik het moment ineens duidelijk snel dichterbij komen, ze las geen boeken meer wat ze normaal de hele dag deed, en ik kon haar bijna niet meer kon verstaan. Gisteravond was het heel duidelijk, en ik dacht dat ze vanmorgen misschien wel niet meer wakker zou worden. Toen de verpleegster vanmorgen kwam zag die gelijk dat het nog hooguit 2 tot 3 uur zou duren, en daarom hebben we ma fijn in haar eigen bed gelaten en haar het gedoe om naar het ziekenhuis te gaan te besparen.
Wij zijn tot het einde bij haar gebleven, ik heb haar hand vast gehouden en tegen haar gesproken. Vlak nadat ze was heengegaan dartelden er ineens 5 minuten heel opmerkelijk twee prachtige zwarte vlinders samen rond haar kamer.
Thaise vrienden hebben goed geholpen met alle dingen te regelen, zoals ik er op stond is ma binnen twee uur opgehaald, en is nu in een tempel. Morgenvroeg om 9 uur lokale tijd is de crematie. De 3 verzorgers wilden hier zeker bij zijn, en ik en misschien nog een enkele vrienden.
De Fokkers hier heel erg bedankt dat jullie de moeite hebben genomen met mooie kaarten ma d'r leven onlangs nog wat extra kleur en blijdschap te geven.
Groet, HJM
♬ ♫ ♭ ♯ ♪ ♬ ♫ ♭ ♯ ♪
Viva Colombia ♬ ♫ ♭ ♯ ♪ ♬ ♫ ♭ ♯ ♪