abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89680008
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 12:27 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ik ben toch pro-oliestokers, dus geef mij dan maar de 4.0TDI, als jij zo graag de benzinebak wil :P
Fossiele brandstoffen :{w
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_89680094
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:42 schreef BrinkydeBMW het volgende:

[..]

Die van VW is begrensd? Of een andere motor?
De VW 6.0 V10 TDI is begrensd op zowel koppel als pk's :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89680260
quote:
12s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Fossiele brandstoffen :{w
Ik zou graag op iets anders rijden hoor, maar wat zijn dan de alternatieven?
Waterstof kost meer energie om te maken dan dat je er uit haalt, dus inrendabel en erg duur.
Hybride auto's verbruiken bijna net zo veel benzine als de non-hybride tegenhangers, en dan rijd je met zo'n accu rond ook nog. Zullen we eens praten over die productieprocessen, om over de recycling nog maar te zwijgen?
Volledig electrisch vergt grote accu's, en moeten opgeladen worden. Instant tanken zoals bij een tankstation is niet mogelijk, en een ruilsysteem waarbij je een lege voor een volle accu zou ruilen is ook niet haalbaar omdat je voor jouw mooie nieuwe accu ws een oude gebruikte terugkrijgt. Onderhoud van zo'n ruilpool is altijd het probleem, maakt niet uit over welk product het gaat.
Dus, totdat er een beter en werkbaar alternatief komt: diesel _O_
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89680604
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 12:27 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ik ben toch pro-oliestokers, dus geef mij dan maar de 4.0TDI, als jij zo graag de benzinebak wil :P
Niks mis met een dikke diesel hoor, 4.2TDI zou ik net zo graag willen. Of wat te denken van een Q7 V12 diesel. _O_ Ach... dromen... Voorlopig ben ik gelukkig met mijn 130 PK benzine, af en toe even doortrekken naar de 100 in zijn 2 is ook leuk. :D
pi_89680735
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:04 schreef Mattor het volgende:

[..]

Niks mis met een dikke diesel hoor, 4.2TDI zou ik net zo graag willen. Of wat te denken van een Q7 V12 diesel. _O_ Ach... dromen... Voorlopig ben ik gelukkig met mijn 130 PK benzine, af en toe even doortrekken naar de 100 in zijn 2 is ook leuk. :D
Wacht, die was het :D Die V12 is begrensd :D
God, ik ben er wel lekker mee in de war :{
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89681049
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:08 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Wacht, die was het :D Die V12 is begrensd :D
God, ik ben er wel lekker mee in de war :{
Kan, maar misschien bedoel je de 65 AMG modellen? Die zijn zeker qua koppel begrensd om de versnellingsbak te sparen.
pi_89681159
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:14 schreef Mattor het volgende:

[..]

Kan, maar misschien bedoel je de 65 AMG modellen? Die zijn zeker qua koppel begrensd om de versnellingsbak te sparen.
Nee, ik bedoel echt de VAG V12 6.0 TDI die in de Audi Q7 ligt. Dat ding gaat onbegrensd echt door de 700pk heen :9
Alleen is je versnellingsbak dan ook inderdaad in no time naar de eeuwige jachtvelden :P
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89681304
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:14 schreef Mattor het volgende:

[..]

Kan, maar misschien bedoel je de 65 AMG modellen? Die zijn zeker qua koppel begrensd om de versnellingsbak te sparen.
Mercedes bouwt daar nog zijn oude 5-baks automaat in, omdat de 7G-tronic dat ook niet trekt.
pi_89681355
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:20 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Mercedes bouwt daar nog zijn oude 5-baks automaat in, omdat de 7G-tronic dat ook niet trekt.
Inderdaad, 63 AMG heeft wel de 7-bak volgensmij.
pi_89681391
Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom het slecht is om een auto meteen op z'n donder te geven na het starten? Ik geloof wel dat het zo is maar ik zou willen weten waarom :)

De vergelijking met een voorspel hebben we al gehad, graag nu de technische uitleg maar dan voor de leek :').
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_89681553
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:22 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom het slecht is om een auto meteen op z'n donder te geven na het starten? Ik geloof wel dat het zo is maar ik zou willen weten waarom :)

De vergelijking met een voorspel hebben we al gehad, graag nu de technische uitleg maar dan voor de leek :').
Doordat de olie nog koud is, is deze stroperiger dan wanneer die warm is. Bovendien is de meeste olie onder in de motor in het carter terecht gekomen. Voordat je plankgas geeft moet je dus zorgen dat je motor oliedruk heeft opgebouwd c.q. de olie door de motor rondgepompt heeft, anders slijt de boel gewoon enorm. Als de olie warm is en dus lekker vloeibaar, smeert ie nog beter, dus nog minder slijtage :)

Edit: beeeeetje kort door de bocht, maar dit is de jip en janneke versie :P
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  woensdag 8 december 2010 @ 16:26:07 #262
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_89681579
Ik wilde het ook net typen, een technische vraag die ik wist! Maar dat dus, stroperige olie omdat hij koud is
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_89681641
En vergeet bij diesels niet het koudrijden, dus nadat de turbo loeiend heet is geworden hem niet zomaar meteen uitzetten (dan stokt de koeling), maar nog even een paar minuten rustig koudrijden.

Als je de auto langer wilt houden spaart dat de vervangen van de turbolader uit (= duur).

Oja, het lijkt me enorm gaaf om eens een tank te rijden, zoals dat hier kan:

https://www.panzerschule.de/panzerfahrt-buchen.html
pi_89681663
Bij turbomotoren helemaal relevant overigens, omdat de turbo oliedruk nodig heeft om lekker te kunnen draaien. Met een koude motor meteen vol gas is dus een turbo die niet lekker draait maar wel vol op z'n sodemieter krijgt. You do the math :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89681741
Hier leer ik van. Danku ^O^
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_89681754
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:27 schreef von_Preussen het volgende:
En vergeet bij diesels niet het koudrijden, dus nadat de turbo loeiend heet is geworden hem niet zomaar meteen uitzetten (dan stokt de koeling), maar nog even een paar minuten rustig koudrijden.

Als je de auto langer wilt houden spaart dat de vervangen van de turbolader uit (= duur).

Oja, het lijkt me enorm gaaf om eens een tank te rijden, zoals dat hier kan:

https://www.panzerschule.de/panzerfahrt-buchen.html
Die van mij is er eens af geklapt. De klep die de turbodruk regelt bleef hangen, en toen ik van volgas op de autobahn ineens het gas losliet, klapte dus de turbo uit elkaar. De stukjes van de schoepen kwamen zelfs nog uit de intercooler :X :X
En inderdaad, laatste stukkie altijd kalm aan en eventjes laten draaien als je aangekomen bent :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_89682065
En wat we dan ook nog even moeten toevoegen is dat stationair warmdraaien ook niet goed voor je motor is, omdat deze dan onbelast is en inefficiënt draait zal de olie ook niet goed warm worden en is je smering dus alsnog kut.
pi_89684064
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:25 schreef Bartholomeus het volgende:
Doordat de olie nog koud is, is deze stroperiger dan wanneer die warm is. Bovendien is de meeste olie onder in de motor in het carter terecht gekomen. Voordat je plankgas geeft moet je dus zorgen dat je motor oliedruk heeft opgebouwd c.q. de olie door de motor rondgepompt heeft, anders slijt de boel gewoon enorm. Als de olie warm is en dus lekker vloeibaar, smeert ie nog beter, dus nog minder slijtage :)

Edit: beeeeetje kort door de bocht, maar dit is de jip en janneke versie :P
Normaal gesproken is oliedruk binnen enkele seconden aanwezig en zelfs hoger op lagere temperaturen door de hogere viscositeit. Het zegt in principe niet heel veel over de smering. De olie moet zich nog wel door de kanalen heenwerken. Met verbeterde oliën is ook nog het verschil tussen de viscositeit op lage en hoge temperaturen verkleind, wat meestal een dunnere olie op lagere temperaturen oplevert.

Ik zou zeggen dat het met de smering wel redelijk ok is, ook op lage temperaturen. Belangrijk is de gelijkmatige opwarming van het blok; door een koude motor zwaar te belasten riskeer je kromtrekken van het blok en overmatige slijtage doordat onderdelen niet goed in elkaar ''passen''.
pi_89686495
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:29 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Die van mij is er eens af geklapt. De klep die de turbodruk regelt bleef hangen, en toen ik van volgas op de autobahn ineens het gas losliet, klapte dus de turbo uit elkaar. De stukjes van de schoepen kwamen zelfs nog uit de intercooler :X :X
En inderdaad, laatste stukkie altijd kalm aan en eventjes laten draaien als je aangekomen bent :)
:Y anders zoals hier is gezegd, gaat alles wat eerder slijten en dus minder plezier aan je auto :P
Brinky, de nieuwe BMW
  woensdag 8 december 2010 @ 18:53:01 #270
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_89687593
Pff, ik heb m'n schrikmoment vanmiddag wel even gehad.
Was aan het werk, rijdt een collega over m'n oom's teen heen met de reachtruck. :X
pi_89687803
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:53 schreef Goddelijker het volgende:
Pff, ik heb m'n schrikmoment vanmiddag wel even gehad.
Was aan het werk, rijdt een collega over m'n oom's teen heen met de reachtruck. :X
AUW! Gebroken, eraf?
Tap tap tap
  woensdag 8 december 2010 @ 18:57:44 #272
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_89687817
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:53 schreef Goddelijker het volgende:
Pff, ik heb m'n schrikmoment vanmiddag wel even gehad.
Was aan het werk, rijdt een collega over m'n oom's teen heen met de reachtruck. :X
Auuuw!

quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

AUW! Gebroken, eraf?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 8 december 2010 @ 18:58:00 #273
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_89687826
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

AUW! Gebroken, eraf?
Nee, he-le-maal niks. :D
Alleen 3 blauwe/paarse/rode tenen.
  woensdag 8 december 2010 @ 18:59:20 #274
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_89687891
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:58 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Nee, he-le-maal niks. :D
Alleen 3 blauwe/paarse/rode tenen.
Gelukkig maar! Hopelijk is hij snel van zijn 3 blauwe tenen af, want dat doet eigenlijk ook al zeer genoeg..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_89687916
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 18:58 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Nee, he-le-maal niks. :D
Alleen 3 blauwe/paarse/rode tenen.
mazzel :D
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')