Dat van dat eten heeft voor mij een enorm verschil gemaakt. Ik heb een dieet van Christine Tobback, als ik me daar aan houdt voel ik me een stuk beter. Wijk ik d'r vanaf dan betaal ik meteen de prijs. Mijn behandelaar over de maag:quote:Op donderdag 11 december 2014 10:53 schreef Gwywen het volgende:
Ik merk dat het me vooral helpt om op het bejaarde af regelmatig te leven.
Ik ga tegenwoordig om half tien richting bed, probeer 3x per week een halfuur te wandelen, enz.
Ik betaal ook meteen de rekening als ik daarvan afwijk, of als ik een keer een pizza eet omdat ik te moe ben om te koken (extreem gezond eten werkt bij mij positief, ongezond of te weinig groente krijg ik een dag later de rekening).
Wat ik vooral nog onder de knie moet krijgen is toegeven als het niet gaat.
Ik ben nog steeds te veel geneigd om op m'n tandvlees mijn verplichtingen af te werken.
Gaaf! En ook weer hoopgevend voor mensen die er al tien jaar of langer mee rondlopen. Als je mij vijf jaar geleden had verteld wat ik nu allemaal doe en kan, dan had ik dat ook niet geloofd.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:38 schreef Lastpost het volgende:
Blijft bizar om deze verhalen te lezen en mijn eigen post uit 2012. Inmiddels gaat het na al die jaren een stuk beter en heb ik eerder dit jaar zelfs de marathon voltooid.
Een hoop moeite gekost, de boel is nog lang niet als vanouds en moet nog steeds goed letten op mijn voeding, ritme en dagbesteding maar de vooruitgang de laatste jaren is bizar geweest.
Heb hetzelfde verhaal te horen gekregen bij het Roessingh. Me heel lang streng gehouden aan hun leefregels. Na een jaar of 4/5 alleen maar verdere achteruitgang ben ik toch maar eens verder gaan zoeken. Vooral de GET was killing voor me. Maar het CGT werkte m'n gezondheid ook alleen maar tegen. De trucs waar ik wel wat aan had gebruik ik nu nog wel, de rest heb ik laten varen. Zou het geweldig voor je vinden als je hier op lange termijn wat aan hebt C.D.M. Maar ik ben zeer sceptisch gezien de hoge uitval voor en tijdens een CGT-behandeling en de verslechtering die een groot deel van de patiënten(incl. mezelf) hiervan ervaart.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:34 schreef C.D.M. het volgende:
Ik merk hier dat sommigen menen dat het NKCV zegt dat de lichamelijke klachten bedacht zijn of uit het hoofd komen. Deze ervaring deel ik niet. Mij is verteld, dat de oorzaak van de vermoeidheid soms bijvoorbeeld een overblijfsel is na het genezen van een ziekte, of na een ingrijpende gebeurtenis. Of soms is het niet duidelijk wat de oorzaak is. Maar wel is duidelijk dat er bepaalde factoren zijn die de vermoeidheid in stand houden! En deze factoren, die bijvoorbeeld psychisch zijn en/of in het gedrag zitten, worden met de CGT voor CVS (want je hebt verschillende soorten CGT) aangepakt.
Zoals ik ook al eerder zei, heb ik zulke factoren voordat ik in Nijmegen terecht kwam ook al bij mezelf gemerkt.
Bijvoorbeeld dat ik met een hele gespannen houding zit, lig, slaap, loop, tanden poets, noem maar op!
Ik maak mezelf onbewust doodmoe. Het is me jarenlang niet opgevallen omdat ik in m'n kop gewoon zo druk was met van alles en nog wat en de adrenaline mijn gedrag maskeerde. Ook merk ik dat ik vreselijk slecht adem haal. Ademhaling heeft ook weer invloed op je stemming, op welke hormonen er worden aangemaakt. Voor de behandeling startte lette ik zelf al op al dit soort dingen en probeerde het af te leren.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen met CVS zo is, maar ik kan zonder opscheppen zeggen dat ik altijd heel erg bezig ben geweest met zelfanalyse (vooral mentaal). Maar dat deze dingen in mijn gedrag mij ZELF nooit waren opgevallen schrok ik gewoon van.
In mijn gedachten ben ik altijd wat haastig geweest (heb dit helaas onbewust overgenomen uit mijn opvoeding). In mijn gedachten moet ik van mezelf zoveel mogelijk doen en het zo snel mogelijk af hebben. Moet dat ook echt? Nee helemaal niet zelfs! Maar het zit in mijn gedachten en daardoor span ik me al vreselijk in, hou ik mijn adem veel meer in en dergelijke waardoor ik een lichte taak of handeling opeens heel zwaar maak! Dit is dus voor mijzelf zo'n factor wat de vermoeidheid in stand houdt.
Zo heb ik zelf gelukkig al een aantal factoren ontdekt waar ik anders mee om ga en ik merk dat ik meer energie over houdt!
Ik ben een tijdje bij een Psycho Somatisch Fysiotherapeut geweest die mij op weg heeft geholpen om dit te leren. Het strekken (langer maken) van de spieren helpt heel veel bij mij! Heb dan veel minder last van een brandend/gloeiend of irriterend gevoel in mijn spieren. Natuurlijk logisch, want van inspanning maak je je spieren korter. Dat ik na 10 jaar merkte dat ik zo simpel mijn pijn kon verlichten was voor mij een klein wonder. Ik was er zelf gewoon nooit op gekomen.
Ik had mensen een aantal jaar geleden ook voor gek verklaard als ze überhaupt al hadden gezegd dat ik weer langer dan een paar minuten echt actief had kunnen zijn. Het ging vooral de eerste jaren echt met baby-stapjes terwijl ik in m'n hoofd allerlei reuzensprongen bedacht had wanneer het dag wat beter leek te gaan. Dagboeken vol met voedingschema's, dagbestedingen, per uur genoteerd hoe het ging om patronen te ontdekken, andere voeding, geen frisdrank meer, vaste momenten om iets te ondernemen etc. Gek werd je ervan.quote:Op dinsdag 16 december 2014 23:06 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Gaaf! En ook weer hoopgevend voor mensen die er al tien jaar of langer mee rondlopen. Als je mij vijf jaar geleden had verteld wat ik nu allemaal doe en kan, dan had ik dat ook niet geloofd.
Hij noemt 3000 symptomen die ook onder de normale bevolking voorkomen, dus hoeveel waarde moet ik hieraan hechten?quote:
Moet je helemaal zelf weten. Het is een filmpje uit een serie van 20 overigens, misschien dat de rest wat meer context geeft.quote:Op woensdag 17 december 2014 15:53 schreef starla het volgende:
[..]
Hij noemt 3000 symptomen die ook onder de normale bevolking voorkomen, dus hoeveel waarde moet ik hieraan hechten?
ook alle 3000 symptomen tegelijk?quote:Op woensdag 17 december 2014 15:53 schreef starla het volgende:
[..]
Hij noemt 3000 symptomen die ook onder de normale bevolking voorkomen, dus hoeveel waarde moet ik hieraan hechten?
Hmmm, ja...dat is niet helemaal normaal neequote:Op woensdag 17 december 2014 19:55 schreef Elleska het volgende:
3/4 als in driekwart van het lijstje
Ik heb deze reactie over het hoofd gezien. Als ik 4 uur slaap verergeren al mijn klachten. Ik ben meer gestresst/gespannen, vergeetachtiger, mijn (chronische) loopneus wordt erger.. Ga zo maar door. Ook blijf ik de hele dag gapen en ertegen vechten dat ik in slaap val.quote:Op dinsdag 16 december 2014 21:51 schreef fs180 het volgende:
iedereen heeft die symtonen, wat gebeurde er toen je maar 4 uur per nacht ging slapen
Sorry, is alweer paar jaar geleden dus was vergeten dat je eerst een account moet aanmaken als je de prijzen wil zien of wilt kunnen bestellen. Ik heb me meteen aangemeld als 'voorkeursklant' waardoor ik maandelijks automatisch een doosje kreeg tegen een vaste 'lagere' prijs. Je meld je dus eigenlijk aan als 'vaste klant' zodat je maandelijks besteld (voor een bepaald aantal productpunten) en korting krijgt. Ik kan nog wel inloggen en de prijs die ik te zien krijg voor voorkeursklant is: ¤61,60. De normale prijs voor niet-voorkeursklanten zal dan zijn ¤88,-. Daar kwam nog bij dat wanneer je als voorkeursklant iemand anders verteld over de producten en diegene gaat bestellen, jij extra korting krijgt en/of een soort commissie. Dus m.a.w.; als 5 mensen het bedrijf kennen dankzij jou en daarom nu producten afnemen, krijg je automatisch een percentage aan geld hiervoor terug. Maar als je, zoals ik, dankzij je CVS hier geen zin in hebt dan vertel je het aan niemand, omdat je toch weinig onder de mensen komt, en neem je stilzwijgend alleen maandelijks de producten afquote:Op donderdag 8 januari 2015 19:04 schreef Biancavia het volgende:
Wat kosten die dan? Ik kan nergens een prijs vinden op die site.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb of ik zicht op werk in de toekomst heb. Ik hoop het natuurlijk wel, maar ik wil nu wel een keer iets volhouden. Dankzij de chronische vermoeidheid heb ik nooit een diploma kunnen halen en heb ik veel gaten in mijn CV. Maar ik zie wel, mijn gezondheid zet ik nu op de eerste plaats. Ergens zat ik bijvoorbeeld te denken aan een cursus proberen te volgen bij Wim Hof (The Iceman). Heb daar hele opmerkelijke dingen over gezien. Ook zelf heb ik ervaring met ademhalingstechnieken en ook zeer bijzondere effecten gemerkt hiervan! Maar los van dat, ja ik merk zeker verschil zonder de supplementen. Ik voel dat ik terug bij af ben. Ben ieder geval blij dat ik het effect ervan heb kunnen ervaren.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 23:18 schreef Biancavia het volgende:
Dat is balen, dat je ze niet meer kunt veroorloven. Heb je nog wel zicht op werk in de toekomst?
En je nu weer veel verschil, zonder die supplementen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |