abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109677963
Waar is er al op gezocht?

Op mecvs.net zit een drukbezocht forum met mensen die ook veel verstand van zaken hebben. Zeker n bezoekje waard.
  Moderator donderdag 29 maart 2012 @ 23:23:55 #102
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109678149
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:20 schreef hugsy33 het volgende:
Waar is er al op gezocht?

Op mecvs.net zit een drukbezocht forum met mensen die ook veel verstand van zaken hebben. Zeker n bezoekje waard.
Van alles :) B12 dus, maar ook suikerziekte, bloedarmoede, the usual ;) En ik zit nu op het forum te neuzen :Y
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_109678501
Heb je wel eens een slaaponderzoek gehad bv?

Zijn je organen gecheckt?

Dingen als lupus, lyme, hiv?(en bij lyme niet met n wb of elisa maar pcr bloedkweek bv)
  Moderator donderdag 29 maart 2012 @ 23:31:59 #104
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109678567
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:30 schreef hugsy33 het volgende:
Heb je wel eens een slaaponderzoek gehad bv?

Zijn je organen gecheckt?

Dingen als lupus, lyme, hiv?
Nee nooit een slaaponderzoek gehad. Wel echos van mijn maag/en buik. Daarnaast gastroscopie, endoscopie en cystoscopie. Ben dus wel al redelijk binnenstebuiten gekeerd :')

Edit: volgens mij nooit gechecked op lupus, lyme en hiv. Mijn zus heeft lyme maar die heeft hele andere symptomen, maar weet niet of dat uitmaakt?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_109678800
Nee lyme is bij iedereen anders(heb t zelf al 5jr), hiv en lupus is niet waarschijnlijk hoor maar dat is wel n deel van het rijtje dat ze uit horen te zoeken.
  Moderator donderdag 29 maart 2012 @ 23:41:15 #106
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109678955
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:37 schreef hugsy33 het volgende:
Nee lyme is bij iedereen anders(heb t zelf al 5jr), hiv en lupus is niet waarschijnlijk hoor maar dat is wel n deel van het rijtje dat ze uit horen te zoeken.
Ah ok. Het is sowieso goed om alles te checken! Heb even naar lyme gekeken maar de meeste symptomen heb ik niet, lupus nog minder en hiv durf ik niet te checken _O-

Ik kreeg een mail van het gezondheidscentrum dat ik me moet laten testen op de volgende dingen: volledig bloedbeeld, ijzer, transferrine, creatinine, natrium, kalium, leverfunctie (ALAT, ASAT, GGTP, Alk fosfatase, Bilirubine), glucose, TSH, FT4, vitamine B12, vitamine D, CRP, BSE.

Ik heb al tientallen malen bloed laten prikken maar wel goed om eens een compleet beeld te krijgen :Y
pi_109679239
Ja zeker, daar moet je gewoon op aandringen bij de huisarts.

En eventueel een seconf opinion vragen bij n andere internist ^O^
pi_109684174
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:41 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik kreeg een mail van het gezondheidscentrum dat ik me moet laten testen op de volgende dingen: volledig bloedbeeld, ijzer, transferrine, creatinine, natrium, kalium, leverfunctie (ALAT, ASAT, GGTP, Alk fosfatase, Bilirubine), glucose, TSH, FT4, vitamine B12, vitamine D, CRP, BSE.
Het gezondheidscentrum geeft tips per mail?

Ik ben zelf overigens ook geen steek verder gekomen en heb ook geen idee welke vervolgstap ik moet nemen.
Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
----------------------------------------
  Moderator vrijdag 30 maart 2012 @ 09:29:13 #109
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109684806
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:00 schreef Like-a-Bunny het volgende:

[..]

Het gezondheidscentrum geeft tips per mail?

Ik ben zelf overigens ook geen steek verder gekomen en heb ook geen idee welke vervolgstap ik moet nemen.
Sorry, ik bedoel het vermoeidheidscentrum :@ voor de intake moet ik mijn bloed laten onderzoeken zodat ze daar een goed beeld van hebben :) misschien ook iets voor jou?
pi_109686948
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:29 schreef MaJo het volgende:

[..]

Sorry, ik bedoel het vermoeidheidscentrum :@ voor de intake moet ik mijn bloed laten onderzoeken zodat ze daar een goed beeld van hebben :) misschien ook iets voor jou?
Nou ja, ik ben wat sceptisch geworden over dit soort centra. Ik ben zelf in Nijmegen geweest en heb daar buiten de diagnose een ontzettend slechte ervaring gehad. Over Lelystad heb ik helaas ook negatieve dingen gehoord, maar ze kiezen zo te horen in ieder geval de biomedische insteek i.p.v. de psychische (CGT :N ).
pi_109756391
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:18 schreef MaJo het volgende:
*kick*

Toch maar eens mijn verhaal hier posten. Ik loop al jarenlang met ernstige vermoeidheidsklachten en het wordt alleen maar erger. Al als kind kon ik tot diep in de middag slapen en nog steeds slaap ik makkelijk 16 uur achter elkaar en ben ik dan nog doodop. Ik heb al vele onderzoeken gehad, onder andere bij de internist, en een paar jaar geleden zijn ze erachter gekomen dat ik een Vitamine B12 difficientie heb. Hiervoor krijg ik regelmatig prikken in mijn been. Ik dacht dat de oplossing eindelijk gevonden was *O* Maar nee -O- De prikken helpen voor geen meter en ik word maar moeier en moeier. Momenteel werk ik 32 uur in de week en op mijn vrije dag en in het weekend lig ik het grootste deel van de dag te slapen. Hoewel ik vroeger van uitgaan hield kan ik dat nauwelijks meer opbrengen. Eens in de zoveel weken ga ik een avond stappen maar ik herstel er maar niet van, ik blijf moe :X

Ik zag dat er een vermoeidheidscentrum bestaat en daar heb ik me nu aangemeld. Hopelijk wordt er nu een keer echt iets gevonden.

Nog wat verdere info: ik heb ook last van depressies (slik ik medicijnen voor) en ik ben gediagnosticeerd met ADD (slik ik geen medicijnen meer voor). Ook heb ik prikkelbaar darmsyndroom. Allemaal dingen die niet echt meehelpen met de moeheid :') Maar ik heb het gevoel dat die ernstige moeheid ergens anders vandaan komt. Iemand nog tips/ideeën?
Klinkt allemaal enorm herkenbaar. Ga inderdaad eens op mecvs.net kijken, bezoek het forum, post je verhaal daar. De klachten die jij hebt zijn wel vrij typisch voor mensen met ME namelijk. Welk vermoeidheidscentrum heb je het trouwens over?

http://www.mecvs.net/modu(...)b-tid-1-pid-803.html

Lees ook dat eens door en kijk hoeveel van jouw klachten je daarin herkent.
pi_109756554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:41 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ah ok. Het is sowieso goed om alles te checken! Heb even naar lyme gekeken maar de meeste symptomen heb ik niet, lupus nog minder en hiv durf ik niet te checken _O-

Ik heb al tientallen malen bloed laten prikken maar wel goed om eens een compleet beeld te krijgen :Y
hiv is beter behandelbaar als je d'r vroeg bij bent, kun je d'r nog lang en gelukkig mee leven. Geen flauw idee of het voor jou nodig is om te testen. Maar als je ook maar een vermoeden hebt kun je er best zo snel mogelijk bij zijn.

Wat betreft lyme en de meeste ziektes verschillen de symptomen idd vaak. Heb door de jaren heen zelf ook steeds meer symptomen van bartonella gekregen bijv. Waar ik er in aanvang maar een aantal had.

Bartonella en babesia zou ik trouwens ook eens googelen als ik jou was. Vooral bartonella schijnt veel vaker voor te komen dan lyme.
pi_109838284
*dubbel* :(
pi_109838307
Talkshow 5op2: ME/cvs-patiënte Sonja Silva en internist Dr. Theo Wijlhuizen

Datum: Dinsdag 27 maart 2012, 16u30

Zender: Nederland 2, ntr, 5op2. Dagelijkse talkshow met actuele en maatschappelijke onderwerpen
Middagmagazine. Sonja Silva heeft ME, ook wel het chronisch vermoeidheidssyndroom genoemd. Het zet haar leven op z’n kop! Onderzoek naar de oorzaak loopt al tientallen jaren maar nog steeds is er weinig vooruitgang. Artsen weten er niet goed raad mee.

de talkshow komt ME/cvs-patiënte en TV-figuur Sonja Silva aan het woord die vertelt over haar ziekte en de impact op haar leven. Daarnaast is er toelichting over de geschiedenis van ME door medisch historicus Toine Pieters van het VU medisch centrum. Tot slot komt ook internist Dr. Wijlhuizen aan het woord die veel ME/cvs-patiënten ziet en uitleg komt geven over de ziekte en het definiëren ervan.

Dr. Coucke over zijn boek 'De CVS-mythe'

TV Oost, 28 maart 2012. Vandaag hebben we het met dokter Francis Coucke over zijn boek ‘De CVS-mythe’. De dokter vindt dat heel wat patiënten met een chronische aandoening verkeerd behandeld worden. Al jaren pleit Coucke voor een betere opleiding van de artsen in verband met CVS.

pi_109861645

Deze video gaat over een recente grote doorbraak in het ME/CVS onderzoek. Rituximab schakelt de B-cellen van het immuunsysteem tijdelijk uit, wat bepaalde patiënten beter maakte of zelfs genas. ME/CVS zit dus niet 'tussen de oren', maar is een immuunziekte. Dit filmpje mag niet worden opgevat als 'promotie' van het medicijn bij ME/CVS. Het onderzoek zit nog in een heel vroege fase en Rituximab is een medicijn dat aanzienlijke gevaren inhoudt. Meer onderzoek is nodig.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator woensdag 4 april 2012 @ 14:17:56 #116
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109894251
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 10:44 schreef Like-a-Bunny het volgende:

[..]

Nou ja, ik ben wat sceptisch geworden over dit soort centra. Ik ben zelf in Nijmegen geweest en heb daar buiten de diagnose een ontzettend slechte ervaring gehad. Over Lelystad heb ik helaas ook negatieve dingen gehoord, maar ze kiezen zo te horen in ieder geval de biomedische insteek i.p.v. de psychische (CGT :N ).
Vervelend dat je geen positieve ervaring ermee hebt. Ik weet totaal niet wat ik kan verwachten maar ik ben in ieder geval uitgenodigd voor een intake. Ik ga zo naar de huisarts voor een doorverwijzing en een bloedprikformulier :)

quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 11:05 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Klinkt allemaal enorm herkenbaar. Ga inderdaad eens op mecvs.net kijken, bezoek het forum, post je verhaal daar. De klachten die jij hebt zijn wel vrij typisch voor mensen met ME namelijk. Welk vermoeidheidscentrum heb je het trouwens over?

http://www.mecvs.net/modu(...)b-tid-1-pid-803.html

Lees ook dat eens door en kijk hoeveel van jouw klachten je daarin herkent.
Ik heb al een beetje rondgekeken en zal er later ook mijn verhaal posten. Wel fijn om eindelijk een beetje herkenning te vinden in plaats van de reactie die ik meestal krijg. "Ach je bent een beetje moe en gewoon lui". Nou nee, ik ben kapot moe -O- Heb jij zelf ook ME?

Het centrum waar ik het over heb zit in Lelystad trouwens. Check ook: www.vermoeidheidscentrum.nl
  woensdag 4 april 2012 @ 14:26:36 #117
359659 dinosteen
Stenen zijn hard
pi_109894561
Volgens psychiater Michael Maes is omega-3 een
mogelijk wapen tegen het chronischevermoeidheidssyndroom.

http://www.me-cvs.nl/inde(...)k=true&highlight=lez

Hennepzaad olie is een goeie bron van omega 3.
pi_109910338
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 14:17 schreef MaJo het volgende:
Het centrum waar ik het over heb zit in Lelystad trouwens. Check ook: www.vermoeidheidscentrum.nl
Kijk dan even het eerste filmpje dat ik poste, dat gaat zover ik heb uit kunnen vinden over Lelystad en klinkt toch weer positief. Misschien dat ik dat ook nog eens moet proberen.

En je zult het vast al eens gedaan hebben, maar vergelijk je klachten eens met de Canadese criteria m.b.t. ME -> http://www.mecvs.net/module-Info-view-pid-117.html

Voor mijzelf is dat het gene geweest dat me deze richting ingeduwd heeft omdat het lijkt alsof ze mijn lijstje met klachten gekopieerd hebben. :|W

quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 19:17 schreef Biancavia het volgende:

Deze video gaat over een recente grote doorbraak in het ME/CVS onderzoek. Rituximab schakelt de B-cellen van het immuunsysteem tijdelijk uit, wat bepaalde patiënten beter maakte of zelfs genas. ME/CVS zit dus niet 'tussen de oren', maar is een immuunziekte. Dit filmpje mag niet worden opgevat als 'promotie' van het medicijn bij ME/CVS. Het onderzoek zit nog in een heel vroege fase en Rituximab is een medicijn dat aanzienlijke gevaren inhoudt. Meer onderzoek is nodig.
Thanks. Veel over gelezen maar fijn om het op beeld te hebben. :)

[ Bericht 31% gewijzigd door Like-a-Bunny op 04-04-2012 20:28:47 ]
  Moderator woensdag 4 april 2012 @ 23:16:26 #119
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109920658
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:20 schreef Like-a-Bunny het volgende:

[..]

Kijk dan even het eerste filmpje dat ik poste, dat gaat zover ik heb uit kunnen vinden over Lelystad en klinkt toch weer positief. Misschien dat ik dat ook nog eens moet proberen.

En je zult het vast al eens gedaan hebben, maar vergelijk je klachten eens met de Canadese criteria m.b.t. ME -> http://www.mecvs.net/module-Info-view-pid-117.html

Voor mijzelf is dat het gene geweest dat me deze richting ingeduwd heeft omdat het lijkt alsof ze mijn lijstje met klachten gekopieerd hebben. :|W

Ik ga het filmpje zo even kijken :Y En damn wat is die lijst met klachten herkenbaar :X Ik heb dikgedrukt waar ik last van heb:

1. Vermoeidheid

De patiënt moet een ernstige mate van nog niet eerder opgetreden, onverklaarde, aanhoudende of terugkerende fysieke of geestelijke vermoeidheid hebben, die het activiteitenniveau wezenlijk vermindert.

2. Malaise en/of vermoeidheid na inspanning

Er is een abnormaal verlies van fysiek en geestelijk uithoudingsvermogen, snelafnemende spiersterkte en cognitieve vaardigheden, malaise en/of vermoeidheid en/of pijn na inspanning. Verder kan inspanning leiden tot verergering van de andere verwante symptomen binnen de groep van symptomen waar de patiënt last van heeft. Er is een pathologisch lange herstelduur - gewoonlijk 24 uur of langer.

3. Slaapstoornissen*

Er is een niet-verkwikkende slaap of hoeveelheid slaap of verstoring van het slaappatroon, bijvoorbeeld een omgekeerd of chaotisch slaappatroon.

4. Pijn*

Spierpijn is in belangrijke mate aanwezig. De pijn kan ervaren worden in de spieren en/of gewrichten en is dikwijls wijdverspreid en verspringend van aard. Dikwijls is er sprake van ernstige hoofdpijn, van een nieuw type, patroon of ernst dan ooit voor de ziekte het geval was.

5. Neurologische/cognitieve verschijnselen

Twee of meer van de volgende klachten moeten aanwezig zijn:

verwardheid
verminderde concentratie en kortetermijngeheugen
desoriëntatie
problemen met het verwerken, rangschikken en terughalen van informatie; praktische afasie (men kan niet op het juiste woord komen); afwijkingen in de zintuiglijke waarneming, bv. problemen met ruimtelijke oriëntatie, wazig zien (onvermogen te focussen).
Ataxie (Stoornis in de samenwerking tussen de spieren), spierzwakte en -samentrekkingen komen veel voor.
Er kan sprake zijn van overbelastingsverschijnselen op cognitief of zintuiglijk niveau (bv. overgevoeligheid voor licht en geluid) en/of emotionele overbelasting, die kunnen leiden tot een ernstige terugval en/of angst.

6. Minstens één symptoom van twee van volgende categorieën

A. Verschijnselen die te maken hebben met het autonome zenuwstelsel:

orthostatische intolerantie; verlaagde bloeddruk door neurologische oorzaak (NMH)
hartkloppingen, veroorzaakt door verandering van lichaamshouding (POTS)
verlaagde bloeddruk door verandering van lichaamshouding
duizeligheid (licht gevoel in het hoofd)
extreem bleke huid
misselijkheid
prikkelbare darm
verstoring van de blaasfunctie en/of vaak moeten plassen
plotseling gejaagde hartslag, eventueel met hartritmestoornissen
kortademigheid bij inspanning

B. Neuro-endocriene verschijnselen

instabiele c.q. lagere lichaamstemperatuur met markeerbare dagelijkse schommeling hierin
periodiek hevig zweten
terugkerende gevoelens van koortsigheid
koude ledematen
slecht tegen hitte en kou kunnen
opvallende gewichtsverandering-anorexia of abnormale eetlust

verminderd aanpassingsvermogen en verergering van symptomen bij lichamelijke of geestelijke stress

C. Immunologische verschijnselen

gevoelige lymfklieren; tender is meer gevoelige dan pijnlijk
terugkerende zere keel
terugkerende griepachtige symptomen
algehele malaise

intoleranties voor voedsel, medicijnen of chemische stoffen, die voor aanvang van de ziekte niet aanwezig waren

Bizar zeg, wat een herkenning :o
pi_109921164
Reken jezelf alleen niet te rijk op zo'n lijstje, want alleen al de ziekte van Lyme veroorzaakt een soortgelijke lijst en is ontzettend lastig op te sporen.

Hier vind je wat ervaringen met Lelystad trouwens:
http://www.mecvs.net/Forum-viewtopic-t-1900-start-1500.html
  woensdag 4 april 2012 @ 23:30:10 #121
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_109921463
Mij hebben ze ook getest, had soort van zelfde symptonen. Ze dachten aan bloedarmoede maar uiteindelijk was het gewoon de puberfase. Ging bij mij ook weer snel over.
  Moderator donderdag 5 april 2012 @ 00:05:54 #122
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_109923287
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:24 schreef Like-a-Bunny het volgende:
Reken jezelf alleen niet te rijk op zo'n lijstje, want alleen al de ziekte van Lyme veroorzaakt een soortgelijke lijst en is ontzettend lastig op te sporen.

Hier vind je wat ervaringen met Lelystad trouwens:
http://www.mecvs.net/Forum-viewtopic-t-1900-start-1500.html
Dat is ook het lastige met symptomen checken, zoveel symptomen kunnen ook wijzen op andere dingen :) En bedankt voor de link!

quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:30 schreef xzaz het volgende:
Mij hebben ze ook getest, had soort van zelfde symptonen. Ze dachten aan bloedarmoede maar uiteindelijk was het gewoon de puberfase. Ging bij mij ook weer snel over.
Ik ben 29 en het wordt steeds erger dus dat lijkt me bij mij niet van toepassing ;)
pi_109923944
quote:
Rituximab schakelt de B-cellen van het immuunsysteem tijdelijk uit, wat bepaalde patiënten beter maakte of zelfs genas. ME/CVS zit dus niet 'tussen de oren', maar is een immuunziekte.
Post hoc ergo propter hoc?

quote:
Meer onderzoek is nodig.
Dat zeker :Y
I feel kinda Locrian today
pi_109928244
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 00:05 schreef MaJo het volgende:
Ik ben 29 en het wordt steeds erger dus dat lijkt me bij mij niet van toepassing ;)
Bijna leeftijdsgenoot (30) :) en terugkijkend loop ik hier al zeker 15 jaar mee rond. Net als jij merk ik dat het de afgelopen twee jaar steeds erger wordt.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 00:19 schreef starla het volgende:
Post hoc ergo propter hoc?
Dat is ook wat ik dacht, immuunssyteem uitschakelen om te genezen?
  donderdag 5 april 2012 @ 13:48:33 #125
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_109937941
Alleen al in een topic hier is de verwarring groot over ME/CVS apart en wat nou precies bij wat hoort, valt mij op. Voor zover ik zie snap ik ook niet waarom ME zo genoemd wordt, is wel een heel specifiek beeld eigenlijk terwijl CVS juist heel breed is. Als je dan kijkt naar het feit dat "ME/CVS een immuunziekte is", zou ik dat prima kunnen snappen voor ME, maar lijkt me dat voor CVS wel heel sterk?

Daarnaast voor de psycho-haters die hier zitten, elke ziekte, zeker met een dergelijke impact, heeft een psychologisch aspect. Je kan discussiëren in hoeverre je je daar op moet focussen maar het kan wel zeker grote verschillen maken voornamelijk wat betreft hoe je met je ziekte om gaat, hoe je je dagelijks leven inricht op je klacht, e.d. Nogmaals ik weet het natuurlijk niet specifiek voor dit beeld, maar vlak de psychologie/psychiatrie nooit uit.

Oh en over dat filmpje, niet gekeken maar zie in de samenvatting al staan "bij bepaalde patiënten"; Weet niet of je het dan een doorbraak kan noemen (maar, Media). Meer onderzoek is altijd nodig helaas :o
WFPB!
pi_109944015
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 13:48 schreef Dizorn het volgende:
Alleen al in een topic hier is de verwarring groot over ME/CVS apart en wat nou precies bij wat hoort, valt mij op. Voor zover ik zie snap ik ook niet waarom ME zo genoemd wordt, is wel een heel specifiek beeld eigenlijk terwijl CVS juist heel breed is. Als je dan kijkt naar het feit dat "ME/CVS een immuunziekte is", zou ik dat prima kunnen snappen voor ME, maar lijkt me dat voor CVS wel heel sterk?
Die verwarring ga je ook niet wegnemen zolang de oorzaak niet zwart op wit staat, aangezien zowel ME als CVS containerdiagnoses zijn. Maar men neigt de laatste tijd naar het afstappen van het hele begrip CVS aangezien er meer en meer biologische signalen naar voren komen. Daarbij is er meermaals aangetoond dat bijvoorbeeld CGT niet werkt tegen de symptomen als genoemd in de Canadese criteria.

Dat wil overigens niet zeggen dat CGT helemaal niet werkt, maar in ieder geval niet voor diegenen met inspanningsintollerantie.

quote:
Daarnaast voor de psycho-haters die hier zitten, elke ziekte, zeker met een dergelijke impact, heeft een psychologisch aspect. Je kan discussiëren in hoeverre je je daar op moet focussen maar het kan wel zeker grote verschillen maken voornamelijk wat betreft hoe je met je ziekte om gaat, hoe je je dagelijks leven inricht op je klacht, e.d. Nogmaals ik weet het natuurlijk niet specifiek voor dit beeld, maar vlak de psychologie/psychiatrie nooit uit.
Niemand ontkent psychosomatiek, want dat dat een invloed heeft is allang bekend. Maar de aanpak van psychologische kant doet precies het omgekeerde van wat jij aanhaalt en zegt in veel gevallen (NKCV bijv.) dat lichamelijke klachten bedacht zijn, niet bestaan of puur uit het hoofd komen en dat is gewoon pertinent niet waar.

quote:
Oh en over dat filmpje, niet gekeken maar zie in de samenvatting al staan "bij bepaalde patiënten"; Weet niet of je het dan een doorbraak kan noemen (maar, Media). Meer onderzoek is altijd nodig helaas :o
Er is nog geen oorzaak gevonden en dus ook nog geen remedie, maar dit is het meest vooruitstrevende resultaat van de afgelopen 25 jaar. Maar meer onderzoek en vooral meer budget is absoluut nodig.
  donderdag 5 april 2012 @ 19:59:32 #127
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_109952799
Als de CGT of iets dergelijks gebracht wordt op een manier waardoor je gaat denken dat de klachten bedacht zijn, dan faalt de therapie/therapeut een beetje :+
WFPB!
pi_109972955
CGT komt er voor wat het nkcv in het kort op neer dat je geen rekening moet houden met je klachten en gewoon via een vast schema je behandeling stapsgewijs moet opbouwen, ziek of niet. Werkt bij veel patiënten averechts.

Een psycholoog/psychiater zou zoals jij zegt veel goed kunnen doen, bij het accepteren van klachten, je situatie e.d., maar wat ze bij het nkcv doen werkt wat dat aangaat averechts.

Maarrr je zou idd kunnen argumenteren dat ME niet bestaat, maar vooral een verzameling is van onderliggende klachten/ziektebeelden. Al lijkt een aantal wetenschappers er van overtuigd dat er een bepaalde gemene deler is. Het zou mij niet verbazen als die er niet blijkt te zijn en ME gewoon de verzameling is van alle ziekten die je energie ernstig beperken maar niet onderzocht worden.

Bij mij lijken iig Bartonella en een in m'n jeugdjaren opgedane darmdysbiose de grote boosdoeners waarop allerlei bacteriën meegelift zijn.
pi_110015813
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 10:00 schreef Solstice1 het volgende:
CGT komt er voor wat het nkcv in het kort op neer dat je geen rekening moet houden met je klachten en gewoon via een vast schema je behandeling stapsgewijs moet opbouwen, ziek of niet. Werkt bij veel patiënten averechts
Dat is ook mijn ervaring.

Geloof in CGT als therapie vind ik trouwens prima, mits het om de juiste redenen gebeurd, maar het NKCV draait/liegt/bedriegt opzettelijk en slokt het volledige onderzoeksbudget van Nederland op dit gebied op en dat is ontzettend kwalijk.

quote:
Bij mij lijken iig Bartonella en een in m'n jeugdjaren opgedane darmdysbiose de grote boosdoeners waarop allerlei bacteriën meegelift zijn.
Hoe is dat bij je vastgesteld als ik vragen mag?
pi_110127918
Bloedonderzoek. Ik ben onder behandeling bij een Belgische arts(De Meirleir), daar wordt m'n bloed geprikt en doorgestuurd naar Red Labs, waar ze het onderzoeken.
  maandag 22 april 2013 @ 10:58:05 #131
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125590798
* Kick na bijna een jaar *

Wat een heftig topic dit.
Ik kwam via via op een site over CVS/ME omdat ik een bepaald symptoom/afwijking heb en al zoekende naar details en oorzaken daarvan, kwam ik o.a. op CVS, waarvan ik heel erg ben geschrokken.
Zeker als ik jullie verhalen lees hoop ik uit het diepst van mijn hart dat ik dat niet heb.

De feiten zijn echter zo: ik ben al negen jaar compleet uitgeput. Ik kan praktisch niets meer en na een inspanning kun je mij sowieso een dag, en gewoonlijk langer, afschrijven - zonder overigens werkelijk te recupereren, het is net of ik na elke inspanning een stukje kwijt ben dat ik nooit meer terug vind.
Ik was bijna opgelucht toen ik een paar jaar terug mijn baan kwijtraakte en heb me toen een tijdje wat beter gevoeld, maar alles bij elkaar lijkt het of ik me op een hellend vlak bevind, in plaats van beter of gelijk gaat het over de gehele linie geleidelijk slechter met me en kan ik steeds minder.
Mijn arts weet al heel lang niet meer wat hij met me aanmoet. Ik heb verschillende therapieën gevolgd (sommige jarenlang) en de tendens lijkt nog altijd te zijn dat het zich tussen de oren bevindt.

Als jullie ooit nog eens iets gaan posten in dit topic zal ik meelezen. Ik wens jullie allemaal veel sterkte en hoop dat jullie je ooit energieker gaan voelen.
  maandag 22 april 2013 @ 11:20:59 #132
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_125591521
Ik heb ook het labeltje CVS opgeplakt gekregen, inmiddels alweer 12 jaar geleden toen ik als puber vanuit een griepje maar last bleef houden van spierpijn, vermoeidheid, problemen om te focussen, vreemde pijntjes, trager herstel van blaren/spierpijn/beperkte inspanning en binnen enkele weken kon ik eigenlijk amper meer iets en ging er een streep door de opleiding, bijbaan, sociaal leven en sport.
Leefde gezond, at prima, weinig drank/drugs, geen roker en veel sport. Alleen een echt nachtmens en had altijd weinig slaap nodig ... Leuk om dan CVS te krijgen. :o

Ook compleet binnenste buiten qua onderzoeken, bloedprikken, ziekenhuis afdelingen en op vrijwel ieder punt (longen, hart, botten, zuurstofopname etc) scoorde ik bovengemiddeld tov anderen van mijn leeftijd. Was duidelijk te zien dat ik veel sportte en ze zagen niet vaak jongeren die dusdanig goede waarden hadden ... ik kon alleen amper een boterham smeren of ik moest alweer gaan liggen. :')
Uiteindelijk beland in een centrum voor dergelijke klachten nadat de huisarts mij eerst in de psychische problematiek hoek wilde duwen en omdat ik voldeed aan praktisch alle klachten kreeg ik dat labeltje en kon ik m'n handje op gaan houden.

Maar bij deze een mogelijk lichtpuntje, zo spontaan als dat de klachten kwamen, zo spontaan merkte ik ook beetje bij beetje dat m'n lichaam weer meer leek aan te kunnen. Dan praten we over een beginnend herstel zo'n 3 jaar geleden en over bescheiden stapjes. Kunnen stofzuigen én op dezelfde dag de hond uitlaten. :')
Het lastig te beschrijven, maar al die jaren voelde gewoon als een constante griep qua slapheid, futloosheid en gebrek aan energie en nu ben ik in training voor de marathon en ik had 3 jaar geleden echt rollend over de vloer gelegen van het lachen als iemand dát had gemeld.

Ik kan weer lekker wandelen met de honden, even een boodschapje doen, gewoon mee uit eten, potje voetballen en ook gewoon weer hardlopen en ik moet eerlijk zijn, dat zag ik echt niet meer gebeuren na al die jaren waarin ik amper iets kon en 2 dagen van te voren al rust moest pakken als ik wist dat ik ergens heen moest of het hele weekend voor pampus op de bank liggen als ik op vrijdag mee ging de markt op.

Het is zo frustrerend als je van de ene op de andere dag niets meer kunt en ook gewoon niet weet wát je mankeert, zei weleens "Zou zomaar morgen dood neer kunnen vallen", want je hebt geen benul van wat je hebt. Ik probeerde in het begin van de problematiek nog gewoon door te sporten, de griep 'eruit' sporten, dagelijkse ritme te behouden en niet toe te geven aan m'n lichaam, maar het is iets dat je sloopt en ik hoop voor iedereen die nog steeds met deze problematiek rondloopt dat het ooit verdwijnt, dat ze erachter komen wát deze bizarre klachten veroorzaakt en dat het iets wordt dat echt op de medische agenda terecht komt.

Over de problemen van omstanders die het niet snappen "Ik ben ook weleens moe", "Ik zie niets aan je", "Ik zag je gisteren anders nog een spelletje spelen op de computer" etc, het psychische aspect, je gewicht onder controle houden, toch maar een ritme aanhouden, vrienden blijven zien etc. maar niet te beginnen want het ontregeld je compleet en toen ik het op 16 jarige leeftijd kreeg en dus echt niets kon zei ik een keer semi-sarcastisch "Als het op m'n 20ste nog zo is, trek dan de stekker er maar uit" ... voelde me echt een kasplantje. :r
  maandag 22 april 2013 @ 16:27:05 #133
359659 dinosteen
Stenen zijn hard
pi_125602684
Onstaan chronische wonden.

quote:
All chronic wounds begin as acute wounds with a fibrin clot, but instead of progressing through the four phases of healing they become ‘stuck’ in a prolonged inflammatory phase. It has been proposed that this lengthened inflammatory phase causes increased levels of proteases such as MMPs, elastase, plasmin and thrombin, which destroy components of the ECM and damage the growth factors and their receptors that are essential for healing[20]. Other factors that may contribute to the failure of some wounds to heal include elevated levels of oxygen free radicals, which chemically alter these essential components[21],[22].

20. Mast BA, Schultz GS. Interactions of cytokines, growth factors, and proteases in acute and chronic wounds. Wound Repair Regen 1996; 4(4): 411-20.

21. James TJ, Hughes MA, Cherry GW, Taylor RP. Evidence of oxidative stress in chronic venous ulcers. Wound Repair Regen 2003; 11(3): 172-6.

22. Moseley R, Hilton JR, Waddington RJ, Harding KG, Stephens P, Thomas DW. Comparison of oxidative stress biomarker profiles between acute and chronic wound environments. Wound Repair Regen 2004; 12(4): 419-29.
Het lichaam is niet sterk genoeg om zich zelf te genezen anders had je nu nergens last van. Om te genezen heb je een goede balans van proteases nodig in het lichaam. Verder is het belangrijk dat je voldoende anti-oxidanten in je lichaam hebt.

Anti-oxidanten zijn gemakkelijk te vinden in diverse groenten. Proteases ( proteolytic enzymes ) wat lastiger je kan ze halen uit bijvoorbeeld annanas. Wel is het belangrijk dat je het enzyme rijke groente of fruit niet verhit boven de 50 graden vernieting je namelijk alle enzymen. Ik heb zelf nu sinds een weekje nergens meer last van :) Dat terwijl ik er 9 maanden last van heb gehad.
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:07:28 #134
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_125632439
Ik lees bij niemand hier gedegen onderzoek naar zijn schildklier. Van een slecht functionerende schildklier kun je ook heel erg ME-achtige klachten krijgen, bijna identiek als aan ME. Voordat massa's mensen zich dus gaan herkennen in ME (wat mij betreft meer een verzamelnaam van een groot aantal moeilijk te diagnosticeren klachten en dus maar dat label aangegeven) : de kans is groot dat er een aanwijsbare reden is voor je klachten, maar je arts niet weet waar-ie moet zoeken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_130319846
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:07 schreef SEMTEX het volgende:
Ik lees bij niemand hier gedegen onderzoek naar zijn schildklier. Van een slecht functionerende schildklier kun je ook heel erg ME-achtige klachten krijgen, bijna identiek als aan ME. Voordat massa's mensen zich dus gaan herkennen in ME (wat mij betreft meer een verzamelnaam van een groot aantal moeilijk te diagnosticeren klachten en dus maar dat label aangegeven) : de kans is groot dat er een aanwijsbare reden is voor je klachten, maar je arts niet weet waar-ie moet zoeken.
Bij mij is de schildklier wel getest, maar daar was niks geks aan gevonden.

Ondertussen ben ik al weer een week of twee aan het bijkomen van een tuinfeestje dat ik onlangs gegeven heb voor de familie. Ik wist dat het veel werk zou zijn (man&kind hebben flink geholpen), en heb de weken voorafgaand met opzet heel veel geslapen (met behulp van melatoninetabletten om eindelijk eens een hele nacht dóór te slapen, waarom heb ik die dingen nooit eerder gebruikt) en werkelijk geen klap uitgevoerd behalve wat lezen en zo (het was toch vakantie), waardoor even de illusie bestond dat ik een beetje energie had.
De dag na het feest compleet gaar, keelpijn, spierpijn, grieperig enzovoorts, het bekende liedje na inspanning. Ook weer helemaal wazig in mijn hoofd, niets kunnen onthouden, geen herinneringen hebben aan de twee, drie dagen erna, concentratie zo slecht dat ik niet eens kon lezen, de eerste paar avonden erna een soort paniekaanvallen en extreem koud hebben (buiten was het 's nachts 26 graden, ik lag met dubbel donsdekbed, sokken aan en een kruik te klappertanden).
Het heeft ongeveer een week geduurd voor ik weer enigszins kon functioneren, maar de vermoeidheid zit nog steeds in mijn lijf en ik merk dat ik van de minste inspanning al weer compleet van slag raak. :{
Bij mij zijn deze klachten overigens begonnen na de geboorte van mijn kind.
En ja, ik heb jarenlang moeten aanhoren dat het tussen mijn oren zat. Onverwerkt zeer uit mijn jeugd waardoor ik overspannen raakte en zo, burn-out, dat soort diagnoses (en behandeltrajecten) zijn er de eerste zes jaar voorbij gekomen.
pi_130319904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:07 schreef SEMTEX het volgende:
Als er iets is dat standaard wordt getest door de HA is het wel een schildklierfunctie...
I feel kinda Locrian today
pi_130321912
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:29 schreef starla het volgende:

[..]

Als er iets is dat standaard wordt getest door de HA is het wel een schildklierfunctie...
Dat ook. En bloedarmoede.
pi_130328029
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 18:28 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bij mij is de schildklier wel getest, maar daar was niks geks aan gevonden.

Ondertussen ben ik al weer een week of twee aan het bijkomen van een tuinfeestje dat ik onlangs gegeven heb voor de familie. Ik wist dat het veel werk zou zijn (man&kind hebben flink geholpen), en heb de weken voorafgaand met opzet heel veel geslapen (met behulp van melatoninetabletten om eindelijk eens een hele nacht dóór te slapen, waarom heb ik die dingen nooit eerder gebruikt) en werkelijk geen klap uitgevoerd behalve wat lezen en zo (het was toch vakantie), waardoor even de illusie bestond dat ik een beetje energie had.
De dag na het feest compleet gaar, keelpijn, spierpijn, grieperig enzovoorts, het bekende liedje na inspanning. Ook weer helemaal wazig in mijn hoofd, niets kunnen onthouden, geen herinneringen hebben aan de twee, drie dagen erna, concentratie zo slecht dat ik niet eens kon lezen, de eerste paar avonden erna een soort paniekaanvallen en extreem koud hebben (buiten was het 's nachts 26 graden, ik lag met dubbel donsdekbed, sokken aan en een kruik te klappertanden).
Het heeft ongeveer een week geduurd voor ik weer enigszins kon functioneren, maar de vermoeidheid zit nog steeds in mijn lijf en ik merk dat ik van de minste inspanning al weer compleet van slag raak. :{
Bij mij zijn deze klachten overigens begonnen na de geboorte van mijn kind.
En ja, ik heb jarenlang moeten aanhoren dat het tussen mijn oren zat. Onverwerkt zeer uit mijn jeugd waardoor ik overspannen raakte en zo, burn-out, dat soort diagnoses (en behandeltrajecten) zijn er de eerste zes jaar voorbij gekomen.
Shit, dat is echt zwaar klote. -O-

Heb je ook wel periodes dat het beter gaat?
pi_130328315
quote:
15s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:00 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Shit, dat is echt zwaar klote. -O-

Heb je ook wel periodes dat het beter gaat?
Ja, en dan neem ik prompt teveel hooi op mijn vork, waarna ik weer terug bij af ben. :{
Ik denk dat ik er heel wat mee op zou schieten als ik dat eens zou afleren, maar ja, als je al jaren zo energieloos bent en je voelt je ineens wat beter, is de verleiding om zomaar twee dingen op één dag te doen ook zo groot...
pi_130328861
Echt te herkenbaar. Ik ben al sinds 2001 bezig trouwens, maar de laatste twee jaar gaat het redelijk. Vooral door zo veel mogelijk stress te vermijden.
Maar ik heb ook altijd te veel gedaan op goede dagen. Je weet immers nooit wanneer het weer afgelopen is, dus wil je daar gebruik van maken. Nu is het eigenlijk redelijk stabiel. Maar ik kom dan ook bijna het huis niet uit. :')
pi_130330358
Ik ook niet, ik leef als een bejaarde en smeer mijn bezigheden over zo veel mogelijk dagen uit. Boodschappen doen én naar de bieb is eigenlijk te veel op 1 dag.
Mijn agenda bestaat uit voornamelijk lege bladzijden, dat is voor mij de enige manier om het vol te houden.
Ik word gek als er meer dan twee dingen in één week gepland staan.
pi_130377138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 22:46 schreef Gwywen het volgende:
Ik ook niet, ik leef als een bejaarde en smeer mijn bezigheden over zo veel mogelijk dagen uit. Boodschappen doen én naar de bieb is eigenlijk te veel op 1 dag.
Mijn agenda bestaat uit voornamelijk lege bladzijden, dat is voor mij de enige manier om het vol te houden.
Ik word gek als er meer dan twee dingen in één week gepland staan.
Die periodes heb ik ook gehad. Boodschappen doen is een hele daginvulling. En dan daarna niet meer in staat zijn om te kunnen koken. Het is echt zo moeilijk als je op dat punt bent, zo frustrerend. Maar er kunnen betere tijden aankomen.
Ik werk nu parttime in loondienst, merendeels vanuit huis, op afspraak met mijn werkgever. Als ik eens een paar uur op kantoor moet zijn kom ik helemaal uitgewrongen thuis en heb ik daar nog twee dagen last van.
Voor de rest werk ik als freelancer, ook vanuit huis. Correctiewerk voor uitgeverijen en creatief schrijven. Dat is zo fijn! Daar ben ik een paar jaar geleden mee begonnen toen ik weer eens thuis kwam te zitten na een periode van te veel werken in een functie die eigenlijk niet bij me paste. Iets doen wat ik écht leuk vind, voor mezelf, en waarbij ik mijn eigen tijd kan indelen.
Al met al maak ik bij elkaar nu vaak weken van 40 uur, maar omdat het allemaal vanuit huis is (en ik er verder een zeer beperkt sociaal leven op na houd), kan ik dit prima bolwerken.
Dat had ik overigens vijf of zes jaar geleden ook niet kunnen denken hoor. Het is allemaal in hele kleine stapjes gegaan. En ook dankzij een fantastische werkgever die met mij heeft meegedacht wat ik wél kan. Ik doe nu iets waar ik goed in ben, misschien wel wat onder mijn niveau, maar wel iets waar mijn eigen inbreng en ideeën gewaardeerd worden en waarbij ik geen eindverantwoordelijkheid draag.

Oh ja, en ik heb geen kinderen. Dat scheelt natuurlijk ook al een berg!
pi_130381683
Dat zou ik ook graag willen doen, correctie- of redactiewerk. Ik doe het al voor een klein regionaal magazine op vrijwilligersbasis, en ik vind dat erg goed te doen. Juist omdat je het kunt doen op de momenten dat het even gaat.
Overigens heb ik nooit een officiële diagnose oid gehad voor ME/CVS maar ik ben op een gegeven moment het behandeltraject en de eindeloze bezoeken aan de huisarts, die dan weer dit, dan weer dat opperde om "uit te proberen of dat misschien helpt" dat ik bij mezelf heb gezegd: oké, ik accepteer gewoon dat ik niks kan en geen sociaal leven heb, en ik probeer ermee te leven.
Waar ik wel telkens tegenaan loop zonder die diagnose is dat mensen die je steeds weigert (omdat je gewoonweg niet in staat bent om uit te voeren wat ze van je vragen) op een gegeven moment geen genoegen meer nemen met "vermoedelijk mankeer ik zus en zo".
De reacties hierop zijn soms echt stuitend. Alsof je pas het recht hebt om nee te zeggen wanneer je officieel iets mankeert.
Snor drukken, eronderuit komen en iedereen moet zijn steentje bijdragen zijn termen die ik iets te vaak heb gehoord. Terwijl bijv. een ochtendje meehelpen op de school van mijn dochter mij meer kost dan wanneer een andere ouder een week mee op kamp gaat, bij wijze van. Ik heb zo het gevoel dat ik - naar vermogen - juist meer bijdraag dan anderen, want ik moet er dagenlang van bijkomen, maar anderen voelen het niet zo en menen dat ik me verschuil achter een ingebeelde ziekte die me op dat moment wel erg goed uitkomt.
Dat doet zo'n pijn. Nog even los van de energie die het kost om tegen dit soort mensen op te moeten boksen. Energie die ik helemaal niet heb en die ik liever aan m'n eigen welzijn zou besteden.
[/klaagmodus]
  Moderator woensdag 25 juni 2014 @ 21:50:13 #144
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_141552056
*kick*

Na vervelende ervaringen in Lelystad maar steeds heftig wordende vermoeidheid ben ik naar Nijmegen gegaan. De vermoeidheid is inmiddels zo erg dat ik nog maar 3 dagen per week kan werken. Vandaag heb ik opnieuw de diagnose gekregen die ik twee jaar terug ook kreeg: CVS. Nu lees ik allemaal negatieve ervaringen hier en op het me/cvs forum over de behandeling van Nijmegen. Ik zelf grijp echter alles aan. Mij maakt het niets uit dat zij het zien als een psychische ziekte, dat maakt toch niks uit? Als de behandeling maar helpt! Ik ga er dus met een open blik in en trek me niks aan van al die negatieve verhalen. Als ik er negatief in ga zal het sowieso niet werken 8)7

Ik zal laten weten wat mijn ervaringen zijn!
pi_141620461
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 21:50 schreef MaJo het volgende:
*kick*

Na vervelende ervaringen in Lelystad maar steeds heftig wordende vermoeidheid ben ik naar Nijmegen gegaan. De vermoeidheid is inmiddels zo erg dat ik nog maar 3 dagen per week kan werken. Vandaag heb ik opnieuw de diagnose gekregen die ik twee jaar terug ook kreeg: CVS. Nu lees ik allemaal negatieve ervaringen hier en op het me/cvs forum over de behandeling van Nijmegen. Ik zelf grijp echter alles aan. Mij maakt het niets uit dat zij het zien als een psychische ziekte, dat maakt toch niks uit? Als de behandeling maar helpt! Ik ga er dus met een open blik in en trek me niks aan van al die negatieve verhalen. Als ik er negatief in ga zal het sowieso niet werken 8)7

Ik zal laten weten wat mijn ervaringen zijn!
ik blijf ook bij mijn stelling dat ME/CVS ook verschillende ziektes zijn die nog niet 'bekend' zijn en daardoor op de grote hoop gegooid worden. daardoor kan bij de ene persoon de behandeling in Nijmegen aan slaan, en bij de ander de behandeling in Lelystad (of Amsterdam/Groningen/België of welke ander behandelcentrum).

Verder, bij mij heeft Nijmegen wel geholpen, ik ben niet genezen, maar ik kan wel 24 uur in de week werken en in het weekeind nog wat leuks doen zonder helemaal gesloopt te zijn, en dat is voor mij al een hele verbetering ten opzichte van niet werken en alleen maar in bed liggen.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  Moderator vrijdag 27 juni 2014 @ 20:16:37 #146
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_141626736
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 16:37 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

ik blijf ook bij mijn stelling dat ME/CVS ook verschillende ziektes zijn die nog niet 'bekend' zijn en daardoor op de grote hoop gegooid worden. daardoor kan bij de ene persoon de behandeling in Nijmegen aan slaan, en bij de ander de behandeling in Lelystad (of Amsterdam/Groningen/België of welke ander behandelcentrum).

Verder, bij mij heeft Nijmegen wel geholpen, ik ben niet genezen, maar ik kan wel 24 uur in de week werken en in het weekeind nog wat leuks doen zonder helemaal gesloopt te zijn, en dat is voor mij al een hele verbetering ten opzichte van niet werken en alleen maar in bed liggen.
Dat is ook het lastige met ME/CVS, omdat de oorzaak niet bekend is is het ook lastig inschatten welke behandeling goed werkt en of het überhaupt wel werkt. Voordeel van Nijmegen is sowieso dat het vergoed wordt door de zorgverzekering, dat is met Lelystad niet het geval :X

Fijn dat het voor jou geholpen heeft! Ik zit juist in een neerwaartse spiraal op het moment, ik werk sinds deze maand nog maar 24 uur ipv 32 uur. Ik ben erg benieuwd naar de behandeling, hopelijk heb ik er ook baat bij! Alleen nog wel 6 maanden wachten :X -O-
pi_147305665
Ik ben momenteel 27 en loop al 10-11 jaar met CVS rond. Heb nooit de juiste hulp gehad omdat hulp/zorgverleners hier totaal geen verstand van hebben. Ik heb in 10 jaar tijd te maken gehad met o.a. Maatschappelijk Werk, psycholoog, psychiater, veel verschillende huisartsen!!, bedrijfsartsen, fysiotherapeut, acupuncturist, internist en zo nog wel meer behandelaars. Ik heb ook alle stoffen en de waarden daarvan in mijn bloed grondig laten onderzoeken. Alléén mijn vit. D was dusdanig laag dat ik hiervoor supplementen nodig had. Daarnaast nam ik ook extra foliumzuur omdat dat tegen de ondergrens aan lag. Ik kan met mijn eigen ervaring (na vaak bloed testen) nu zeggen dat de pilletjes van de apotheek, drogist of ander spul dat vit. D bevat niét goed werkt om deze waarden op te krikken. Cholecalciferol in drankvorm (in een ampul) met hoge dosering (25000 IE) heeft mij wel geholpen om binnen 3 maanden op te krikken wat mij met 3 jaar pillen slikken niet lukte! Ik nam al die tijd 2-3 keer hogere dosering dan de bedoeling was, zelfs dat hielp niet. Maar ik kan ook zeggen dat het stabiel krijgen van alle waarden in mijn bloed NIET heeft bijgedragen aan het oplossen of verminderen van mijn chronische vermoeidheid.
Uiteindelijk werd ik flink wanhopig en zelfs suïcidaal omdat ik letterlijk niks meer normaal kon doen. Ik heb ook antidepressiva gebruikt om te kijken of een depressie de oorzaak was van mijn vermoeidheid, maar ook dit bleek een dood spoor.
Wel heb ik gemerkt dat ik onbewust een automatisme heb aangeleerd waardoor ik constant fysiek gespannen ben, wat zelfs nog in mijn slaap door gaat. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn spieren zo gespannen zijn dat ze nooit werkelijk rust krijgen en geen gelegenheid om te herstellen! Dus veel afvalstoffen in het lichaam en weinig celvernieuwing. Deze gespannenheid valt nauwelijks op omdat ik er in mijn gedachten nooit depressief of piekerend bij ben geweest. Het gebeurde gewoon volledig onbewust. Ik ben hier pas sinds kort achter gekomen.
Het is dat ik zelf tóch altijd ben blijven doorzoeken en speuren op het internet, dat ik uiteindelijk bij het NKCV in Nijmegen uitgekomen ben. Tot mijn grote verbazing (dit gedeelte heb ik mij door het NKCV laten vertellen) had de internist óf de huisarts bij VERMOEDEN van CVS, wat ik ZELF overigens al vaker had benoemd, mij juist moeten doorverwijzen, dus naar het NKCV in Nijmegen. Ben erg kwaad geweest op de huisarts omdat hij zei er simpelweg 'niet aan gedacht te hebben' om mij naar Nijmegen door te verwijzen. Wat de meesten in dit forum ook al benoemen dus: huisartsen en/of andere zorgverleners hebben hier totaal geen verstand van, of je kunt ieder geval niet blind op ze vertrouwen. Het heeft me zodoende 10 jaar van me leven gekost met alle maatschappelijke, sociale en financiële gevolgen van dien.
Ik ben nu pas begonnen met het CGT programma dat in Nijmegen is ontwikkeld. Dit volg ik bij -een in Nijmegen opgeleid- medewerkster/therapeut van PsyQ.
Ik wil graag zeggen tegen een ieder die hiermee worstelt: Laat je doorverwijzen naar Nijmegen. Ik ben nóg niet geholpen door de CGT behandeling, maar ik ben hier ieder geval een stuk verder mee gekomen dan ik had kunnen denken. Laat je niet door de huisartsen/zorgverleners beperken,
met hun boodschap: leer hier maar mee leven.. Ze hebben hier gewoon nauwelijks tot geen verstand van en weten niet waar ze het over hebben.
pi_147308613
D'r zijn veel mensen die slechter worden van CGT en maar een beperkt aantal mensen dat er beter van wordt. De bewijskwaliteit voor hun onderzoeken is matig tot laag, wat zelfs aangegeven wordt in de grotendeels door hun gefabriceerde nieuwe richtlijn(ze waren de enige "experts" die uitgenodigd waren).

http://www.me-cvsverenigi(...)ncreet-effect-cgtget

RIZIV over CGT.

Op mecvs.net kun je meer vinden over de ziekte. D'r zijn ook specialisten die een serie wetenschap voor patienten hebben gemaakt:

https://www.youtube.com/user/WetenschapvMEcvsVer
pi_147309712
Ik ben er in ieder geval niet beter van geworden. Zo oppervlakkig ook, CGT. Een trucje aanleren, zo voelde het voor mij. Leverde alleen maar meer stress op. Het ging pas echt slecht met mij ná al die CGT. :(
  Moderator woensdag 10 december 2014 @ 22:43:59 #150
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_147469796
Eindelijk wat meer actie in het topic!

Ik ben nu sinds oktober bezig met de door Nijmegen ontwikkelde CGT behandeling (ook bij PsyQ). Ik sta er in ieder geval voor open en merk al wel kleine verbeteringen. Zo doe ik geen middagtukkies meer, dat had ik me een paar maanden geleden echt niet kunnen voorstellen :o

Ik denk dat als je bij voorbaat al twijfelt aan de CGT het sowieso niet werkt. Ik ga daarom ook de artikelen hierboven niet lezen omdat ik niet weer negatief wil denken. Ben juist een stuk positiever :)

Ik moet zeggen dat ik van tevoren er ook niet veel bij voor kan stellen en nog steeds niet weet of het echt gaat helpen, maar ik heb best al wat inzichten gekregen die ik eerst niet had. Dat is me al heel veel waard!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')