abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89586051
Ik had hier ontzettend last van een droge lucht in huis, mijn weerstation gaf 27% aan. Nu hou ik er wel van om een lekker potje te stoken dus op zich verbaasd het me niet :P.
Dus ik gisteren maar zo'n luchtbevochtiger gekocht, er zit een waterreservoir van 5l in en middels ultrasone trillingen van een metalen plaatje wordt er koud water omgezet in waterdamp.
Inmiddels is de luchtvochtigheid gestegen naar 43%, al een heel stuk beter.

Maarrr toen ik vanmorgen een eitje ging koken viel me op dat het vuur nogal geel is. Na een tijdje de keukendeur dicht te laten en de ramen goed open was het weg. Dus ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat het door die luchtbevochtiger komt.
Maar hoe kan dit nou? In de zomer als de luchtvochtigheid 60-70% is dan heb ik daar ook geen last van, dus wat schiet dat apparaat nog meer de lucht in behalve water? En kan het kwaad?
.
  maandag 6 december 2010 @ 14:22:23 #2
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89586296
Ik denk eerder dat er iets heel anders aan de hand is.
Open vuur dat erg geel wordt zonder reden is vaak een indicatie van Koolstofmonoxide.
pi_89586322
Als het goed is komt er niks anders in de lucht dan waterdamp.... Door de ultrasone geluidsgolven gaan de watermoleculen sneller trillen waardoor het water verdampt. heb je er misschien olie bijgedaan voor een lekker geurtje? Mischien verdampt er in het begin nog wat zooi mee die er in de fabriek ingekomen is? Het zou iig allemaal geen kwaad moeten kunnen.
pi_89586370
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:22 schreef TheThirdMark het volgende:
Open vuur dat erg geel wordt zonder reden is vaak een indicatie van Koolstofmonoxide.
Ja dat denk ik ook eerder.... vooral omdat het na ventilatie weer weg is....
  Milf maandag 6 december 2010 @ 14:24:26 #5
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_89586383
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:22 schreef TheThirdMark het volgende:
Controleer de ketel maar even dan. :o
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_89588109
Wees alsjeblieft voorzichtig, een gele vlam geeft idd aan dat de verbranding niet goed is, dus controleer (of laat het zsm doen door een deskundige) je ketel / geiser / CV, en tot die tijd ramen op een kier houden en die bevochtiger uit laten.
pi_89590847
Dit heeft niets te maken met een onvolledige verbranding of zo, maar alles met je luchtbevochtiger.

De bevochtiger brengt niet alleen vocht in de lucht maar ook alle stoffen die zich hierin bevinden.
Waar jij last van hebt is de kalk die in het water zit en nu dus in je lucht.

Afhankelijk van de hardheid van je water en een eventueel filter in je bevochtiger, kan het ook zo zijn dat je in de komende dagen overal, vooral direct rondom je luchtbevochtiger, heel fijne witte stof tegenkomt: dit is de kalkneerslag.

De enige manier om dit helemaal tegen te gaan is om of je water vooraf te koken of gedistileerd water te gebruiken. Uiteraard helpt een kalkfilter in je luchtbevochtiger ook, maar deze zul je regelmatig moeten vervangen.

Wij hadden hier eerst ook last van, maar na het vervangen van het kalkfilter is het nu opgelost en hebben wij weer een (kalkvrij) aangenaam klimaat in huis. :)
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_89591073
Mag ik ff off-topic aan je vragen welke luchtbevochtiger je hebt en of je er tevreden mee bent? Ik zoek er ook maar lees veel dat die ultrasone dingen een kalkwaas op je meubelen achterlaat.

Edit: wat hierboven staat dus!
pi_89591233
Door het water te koken haal je niet het kalk eruit hoor.
pi_89591675
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:15 schreef Barcafan het volgende:
Mag ik ff off-topic aan je vragen welke luchtbevochtiger je hebt en of je er tevreden mee bent? Ik zoek er ook maar lees veel dat die ultrasone dingen een kalkwaas op je meubelen achterlaat.

Edit: wat hierboven staat dus!
Wij hebben er twee:
1. Oscar een koudwater verdamper
2. Boneco 7142 ultrasoon met eventueel voorverwarming

Met beiden hebben we geen last van kalkstof, maar dat kan ook liggen aan het feit dat wij erg zacht water hebben. Voor de zekerheid vervangen wij toch om de 2 a 3 maand het anti-kalkpatroon.

Oscar werkt door lucht door een vochtig filter heen te trekken. Dit werkt goed, maar in ons geval helaas niet voldoende. Voor een ruimte tot zeg 60 a 70m3 of in de zomer red hij het, maar nu met deze koude, droge lucht en daarbij de 140m3 van ons heeft hij toch duidelijk hulp nodig.
Daarnaast is het filtergebruik van Oscar nogal hoog indien hij 24/7 op de hoogste stand staat.

Bone mag het nu lekker beneden overnemen en Oscar vertrekt naar onze slaapkamer zodra hier ook het parket ligt :7

Zonder bevochtiger was het bij ons om een gegeven moment onder de 20% (althans de hygrometer gaf error en hij meet vanaf 20% ;) ) en nu zitten we weer lekker tussen de 45 a 50%.
Ons parket, meubels en zelfs de planten zijn ons dankbaar 8-)
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_89591918
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:19 schreef Wokkel het volgende:
Door het water te koken haal je niet het kalk eruit hoor.
Nope, klopt inderdaad!
De meeste waterkokers, althans die van ons dan, hebben echter een kalkfilter... misschien een beetje te simpel gezegd ja.
pi_89592006
Bedankt! Ik zat zelf ook al naar de bone te kijken, op het moment is het 34% bij ons en me vloer (parket) schreeuwt om een beetje meer vocht!
pi_89594697
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 16:10 schreef Sony het volgende:
Dit heeft niets te maken met een onvolledige verbranding of zo, maar alles met je luchtbevochtiger.

De bevochtiger brengt niet alleen vocht in de lucht maar ook alle stoffen die zich hierin bevinden.
Waar jij last van hebt is de kalk die in het water zit en nu dus in je lucht.

Afhankelijk van de hardheid van je water en een eventueel filter in je bevochtiger, kan het ook zo zijn dat je in de komende dagen overal, vooral direct rondom je luchtbevochtiger, heel fijne witte stof tegenkomt: dit is de kalkneerslag.

De enige manier om dit helemaal tegen te gaan is om of je water vooraf te koken of gedistileerd water te gebruiken. Uiteraard helpt een kalkfilter in je luchtbevochtiger ook, maar deze zul je regelmatig moeten vervangen.

Wij hadden hier eerst ook last van, maar na het vervangen van het kalkfilter is het nu opgelost en hebben wij weer een (kalkvrij) aangenaam klimaat in huis. :)
Ik had al 1 ander verhaal gevonden op Internet die hetzelfde had. Mijn cv ketel is een moderne HR ketel van Nefit die elk jaar onderhoud krijgt. Volgens mij is dat ook een gesloten systeem.

Ik heb een honeywell ultrasoon verdamper en blijkbaar spuugt hij nogal wat kalk in de lucht, maar verder werkt het wel goed ja. Je hoort hem wel, maar niet storend in de woonkamer. Ik zou hem niet zo snel in de slaapkamer neerzetten, daarvoor hoor je hem toch weer iets te goed.
Volgens mij kan ik er geen kalk filter inzetten...het was ook vrij goedkoop apparaat (¤ 63).
.
pi_89615745
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 14:15 schreef killerb het volgende:
Ik had hier ontzettend last van een droge lucht in huis, mijn weerstation gaf 27% aan. Nu hou ik er wel van om een lekker potje te stoken dus op zich verbaasd het me niet :P.
Dus ik gisteren maar zo'n luchtbevochtiger gekocht, er zit een waterreservoir van 5l in en middels ultrasone trillingen van een metalen plaatje wordt er koud water omgezet in waterdamp.
Inmiddels is de luchtvochtigheid gestegen naar 43%, al een heel stuk beter.

Maarrr toen ik vanmorgen een eitje ging koken viel me op dat het vuur nogal geel is. Na een tijdje de keukendeur dicht te laten en de ramen goed open was het weg. Dus ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat het door die luchtbevochtiger komt.
Maar hoe kan dit nou? In de zomer als de luchtvochtigheid 60-70% is dan heb ik daar ook geen last van, dus wat schiet dat apparaat nog meer de lucht in behalve water? En kan het kwaad?
:) Ik heb toevallig donderdagavond ook een luchtbevochtiger gekocht, met trilplaatje (koud stoom).
En ik stond vrijdagavond te koken en ook naar mijn gasfornuis te staren van: "Huh?".
Inderdaad een hele rare kleur vlammen, erg geel/oranje in plaats van blauw.

Weet ook niet hoe het komt! Ben benieuwd... ;)
>Edit> Dat het met de bevochtiger te maken heeft is voor mij wel zeker.

[ Bericht 2% gewijzigd door 78RPM op 06-12-2010 23:48:53 ]
Neeeee! Sinterklaas wil bier!
pi_89693874
Ik ben nu een paar dagen verder en heb nog steeds gele vlammen :P
Maar, vervelender is dat alles onder een witte waas komt te liggen van het kalk, ik vraag me af of het zo gezond is dat ik dat in adem??
.
pi_89714286
Waas is vervelend, maar kan volgens mij geen kwaad. Er zijn ook genoeg mensen die kalk-tabletten slikken voor de botten, dus als je nu wat aankomt dan kun je zeggen dat dat komt doordat je botten zwaarder zijn geworden ;)

Heb je geen ontkalkingspatroon of zo in je bevochtiger? Hier namelijk helemaal geen last en wij pompen nu ergens tussen de 10 en 15 liter water de lucht in de afgelopen twee weken...
  donderdag 9 december 2010 @ 12:34:51 #17
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_89714413
Snap geen ruk van wat je zegt. Ik verdamp 7 liter water per etmaal met mijn verdamper, gooi er gewoon PH 7 leidingwater in. Kalk slaat neer en gaat echt niet mee met de damp hoor, kijk maar eens in je verdamper na verloop van tijd.

Witte waas in huis?? vage poep maar het lijkt me zwaar stug dat dit door een verdamper komt
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 9 december 2010 @ 12:36:20 #18
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89714455
Niet alles blijft in je verrdamper achter hoor DaBuzzzz, elke waterdruppel bevat kalk, dus het is best mogelijk dat er een (lichte) witte waas over je meubels komt te liggen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 9 december 2010 @ 12:42:07 #19
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_89714638
Ik lees nu inderdaad andere vermeldingen. Lijkt wel voorbehouden aan de ultrasone en stoomverdampers. Ik heb een lamel verdamper en de kalk blijft in het apparaat, althans ik heb geen enkele vorm vaan aanslag.
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_89714853
quote:
Op donderdag 9 december 2010 12:30 schreef Sony het volgende:
Waas is vervelend, maar kan volgens mij geen kwaad. Er zijn ook genoeg mensen die kalk-tabletten slikken voor de botten, dus als je nu wat aankomt dan kun je zeggen dat dat komt doordat je botten zwaarder zijn geworden ;)

Heb je geen ontkalkingspatroon of zo in je bevochtiger? Hier namelijk helemaal geen last en wij pompen nu ergens tussen de 10 en 15 liter water de lucht in de afgelopen twee weken...
10-15 liter per dag?
pi_89717463
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 12:42 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ik lees nu inderdaad andere vermeldingen. Lijkt wel voorbehouden aan de ultrasone en stoomverdampers. Ik heb een lamel verdamper en de kalk blijft in het apparaat, althans ik heb geen enkele vorm vaan aanslag.
Waas komt bij alle soorten luchtbevochtigers voor, maar bij het ene type meer dan het ander.
De hardheid van het leidingwater en of je wel of niet een anti-kalkprotroon gebruikt heeft ook erg veel invloed.

Wij hebben relatief zacht water en vervangen het patroon eens in de twee a drie maanden, maar vrienden van ons in Rotterdam moeten al na een anderhalve maand vervangen om de neerslag te vermijden.

Wij verdampen inderdaad 10 tot 15 liter per dag ja. Is niet bepaald weinig, maar heeft er ook meer te maken dat het operlvlakkte ca 75m2 is met een plafondhoogte van 3,4m, vloerverwarming, parketvloer, houten meubels en open haarden... deze combi met nog een keer het droge weer, geeft dus een noodzaak van deze hoeveelheid vocht. Ik zit er ook aan te denken om een grondwaterput te slaan als dat zo doorgaat ;)
pi_89738320
Het is inderdaad een ultrasoon verdamper, en er kan geen anti-kalk filter in helaas, dus ik heb het er maar mee te doen vrees ik. Of meer geld uitgeven aan een betere...
.
pi_89821778
Hmm, ik zie het vandaag voor het eerst met daglicht maar me hele kamer + meubels zitten onder de witte stof :{. Ik heb hem maar even uitgezet...
Misschien maar eens zo'n kalk filter op de waterleiding installeren, scheelt sowieso in het schoonmaken etc.
.
  zondag 12 december 2010 @ 01:05:52 #24
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89822001
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 00:58 schreef killerb het volgende:
Hmm, ik zie het vandaag voor het eerst met daglicht maar me hele kamer + meubels zitten onder de witte stof :{. Ik heb hem maar even uitgezet...
Misschien maar eens zo'n kalk filter op de waterleiding installeren, scheelt sowieso in het schoonmaken etc.
Waar woon je precies? Het klinkt toch wel heel erg sterk als kalk-neerslag.
Sommige plaatsen (Rotterdam, Utrecht e.o.) hebben gewoon keihard kalkhoudend water. Tis niet anders, helaas, en inderdaad, dan moet je een kalkfilter installeren.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89940029
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 00:58 schreef killerb het volgende:
Ben nu ook aan het kijken voor een bevochtiger, met natte was, natte handdoeken op de verwarming etc. krijgen we het hier gewoon nog niet boven de 30-35%. Maar dat valt tegen zo'n ding uitzoeken -O- Je hebt 3 types:

* Stoom lijkt me het best tegen 'white dust' (kalkneerslag) maar die verbruiken minstens 300W.
* Koude mist werkt met een natte lont waar lucht overheen geblazen wordt, maar die lonten moeten antibacterieel behandeld worden en kosten je 5-10¤ per lont (=2/3 maanden).
* Ultrasoon heeft met name last van dat 'white dust', tenzij je er eentje met een antikalkfilter koopt. Nu lijkt de Vicks/Honeywell V5200 me wel wat, maar die is 100¤ in Nederland.

Zit nog te twijfelen of het een Vicks V3100 met dure lonten wordt of een goedkopere ultrasone en dan zo'n Brita kan om het water te ontkalken. Iig een tip, op amazon.co.uk zijn ze stukken goedkoper. Ander stekkertje is zo gefixed als je een beetje handig bent en ander een verloopstekker.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')