abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 december 2010 @ 14:49:34 #1
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_89550888
quote:
De brief die gisteren op de Podium-pagina onder de kop ’Slappe Nederlander’ werd gepubliceerd, zal bij menig lezer nogal provocerend zijn overgekomen. Maar je kunt deze korte tekst ook in de categorie ’ongemakkelijke waarheid’ opnemen.

De briefschrijver is een jonge Marokkaan die bondig en helder uitlegt hoe er vanuit zijn familie en gemeenschap tegen de Nederlandse samenleving wordt aangekeken: ’slap’ en ’zwak’. „De meeste Marokkanen snappen niets van democratie. Wie bij ons de macht heeft, overlegt niet.”

Directe aanleiding voor deze rauwe observatie wordt door het Trouw-commentaar van afgelopen maandag gevormd. Daarin wordt over het lot getreurd van christenen die in islamitische landen onderdrukt, vervolgd en verjaagd worden. Desondanks, stelt de commentator, moeten moslimgelovigen hier niet met gelijke munt worden terugbetaald: „Wij moeten juist laten zien dat wij geloven in de gelijkwaardigheid van alle burgers.”

Inderdaad, tegen onverdraagzaamheid past alleen maar beschaving. En ook de Marokkaanse briefschrijver is het hiermee eens: „Ik vind dat ook, maar onze mensen denken toch: ze verdedigen zich niet, ze zijn bang voor ons.” Met andere woorden: wij verbieden hun kerken bij ons te stichten, wij onderdrukken hun geloof en zij helpen ons moskeeën te bouwen en subsidiëren onze religieuze verenigingen. Leg eens aan een (orthodoxe) moslim uit wat het christelijke concept van het toekeren van de andere wang inhoudt.

Wat de briefschrijver tastbaar heeft willen maken, is de discrepantie en fundamentele verschillen tussen beide geloven, en, hieruit voortvloeiend, culturen en mentaliteiten. Daar waar de commentator de maakbaarheid van de mens en vermogen tot veranderen impliciet benadrukt, lijkt de briefschrijver te antwoorden: wat naïef, het gaat hoofdzakelijk om krachtsverhoudingen. De sterkste overwint en daar past geen andere wang bij om een nieuwe klap te incasseren. Natuurlijk kun je blindelings achter de fata morgana van de gelijkwaardigheid van religies aan blijven hollen. Maar, anders dan het christendom, is de islam niet voor softe treuzelaars die in hun naasten alleen de goedheid willen ontwaren. Het is onderwerpen of onderworpen worden. En terwijl kerken worden aangevallen in Irak en christenen uit het Midden-Oosten worden verjaagd, nemen steeds meer moslimgelovigen van orthodoxe snit bezit van de openbare ruimte in Europa.

In de Parijse wijk van Goutte d’Or-Château Rouge bijvoorbeeld. Al een jaar of vijftien wordt daar ostentatief door moslimgelovigen iedere vrijdag op straat gebeden, terwijl er in die wijk vier moskeeën zijn. Iedere vrijdag kunnen buurtbewoners hun huizen niet verlaten omdat drie- tot vierduizend gelovigen hun bidmatjes in diverse straten hebben ontrold. De Franse wet is hierover duidelijk: dit is verboden. Maar het wordt wel onder toeziend oog van politieagenten gedoogd. Wie daartegen protesteert, wordt geïntimideerd en haalt het niet in zijn hoofd om bij de politie een klacht in te dienen. Met tolerantie en gelijkwaardigheid valt inderdaad niet te marchanderen. Maar defaitisme en zelfverloochening kunnen ook tot maar een en hetzelfde oordeel leiden: slap en zwak.

Bron

Niets aan toe te voegen. Wie het cultuurrelativisme omarmt, omarmt de lafheid.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zondag 5 december 2010 @ 14:52:31 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_89550966
Niets nieuws natuurlijk. Marokkanen lagen de Nederlandse autoriteiten keihard uit. En geef ze eens ongelijk, ze kunnen alles flikken hier.
  zondag 5 december 2010 @ 14:52:50 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89550974
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:49 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Bron

Niets aan toe te voegen. Wie het cultuurrelativisme omarmt, omarmt de lafheid.
Tja, als je het wereldbeeld van een demente pandabeer hebt wel, ja.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 5 december 2010 @ 14:54:20 #4
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_89551015
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:52 schreef BasEnAad het volgende:
Niets nieuws natuurlijk. Marokkanen lagen de Nederlandse autoriteiten keihard uit. En geef ze eens ongelijk, ze kunnen alles flikken hier.
En dat is toch onbegrijpelijk?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_89551054
Links! Rechts!

Door jouw continue gezeik lust ik geen sachertorte meer, terwijl ik dat vroeger heerlijk vond. Tegenwoordig zit er echter aan iedere hap die ik van dit abrikozen-chocoladegenot neem een bijtend zure bijsmaak.
pi_89551063
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Tja, als je het wereldbeeld van een demente pandabeer hebt wel, ja.
Niets aan toe te voegen.
  zondag 5 december 2010 @ 14:58:11 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89551157
We wisten al van de primitieve stammencultuur.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_89551289
Wat een onzinbrief. In plaats van zich kapot te schamen om het achterlijke gedrag dat zijn ''gemeenschap'' vertoont gaat hij extra nadruk leggen op de genoemde discrepantie in beschaving. Het is echt geen verschil in cultuur, geloof of iedere vorm van ongeschreven wetmatigheid want dan stel je overduidelijk dat Marokkanen zich niet kunnen aanpassen wat ze juist heel goed kunnen.

Het gemeenschapsgevoel draagt alleen maar bij om bepaalde vormen van onbeschoftheid in stand te houden en die brief presenteert dat ook als een zekere trots. Inleveren op beschaving werkt alleen averechts. Asociale mensen breng je alleen tot inkeer door te pappen en nat te houden tot ook hun schaamtegrens wordt overschreden. IMO is dat de enige manier die werkt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 5 december 2010 @ 15:02:22 #9
136343 BasEnAad
pi_89551301
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:54 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

En dat is toch onbegrijpelijk?
Inderdaad. De mensen die het beleid maken, hebben waarschijnlijk zelf geen overlast. Waarom ze nog steeds geloven in de zachte aanpak is mij een raadsel. Ik heb wel het idee dat die naieviteit aan het afnemen is.
Ik snap ook niet waarom Nederland er wel in slaagt om in Somalië 20 piraten zonder pardon van een gekaapt schip te halen, maar niet in actie komt wanneer er wijken in Nederland worden geterroriseerd.
  zondag 5 december 2010 @ 15:08:55 #10
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_89551528
Inderdaad. Die drol van een briefschrijver moet zich kapot schamen dat een groot deel van zijn volk zo onopgevoed is ipv aan te geven dat het een "cultureel" iets zou zijn ofzo.

Nederland moet trots zijn op haar waarden en deze zeker niet aanpassen aan de achterlijkheid van ongeletterde woestijnbewoners.

Verder is het voorbeeld van Parijs een Frans probleem...niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Waar in Frankrijk de elite (en dus ook de politiek) tot op de dag van vandaag geen enkele aandacht toont voor problemen met migranten omdat ze er simpelweg niks mee te maken willen hebben, is dat in Nederland nooit zo extreem geweest.
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
  zondag 5 december 2010 @ 15:12:57 #11
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_89551657
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:02 schreef BasEnAad het volgende:
Ik snap ook niet waarom Nederland er wel in slaagt om in Somalië 20 piraten zonder pardon van een gekaapt schip te halen, maar niet in actie komt wanneer er wijken in Nederland worden geterroriseerd.
:') Jankbal. Ga anders in een hoekje huilen met je "geterroriseerd".
pi_89551664
De heftig ontkennende reacties op de brief geven toch wel aan dat de schrijver er niet ver naast zit.
Ook als je gewoon kijkt naar de parktijk zie je ook dat het eeuwige praten met de daarbijhorende futiliteitenpolitiek totaal geen zoden aan de dijk zetten.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_89551665
Dat sommige mensen geen links-rechts discussie willen, is alleen maar omdat zij de fouten van links niet willen/durven toe te geven. Als een groep Marokkanen de softe aanpak uitlacht, dan is dit geheel de schuld van links, want links gelooft (terwijl er geen enkel bewijst bestaat) in de glorie van een softe aanpak en lage straffen.

Maar buiten dat, ik heb het al eerder gezegd, het Marokkaanse criminaliteitsprobleem is gecreeerd en wordt in stand gehouden door: links.
pi_89551694
quote:
De sterkste overwint
Dat zijn ware woorden. Het doet er niet toe wie gelijk heeft, of onze normen en waarden wel goed zijn of welke cultuur nou beter is. Het Westen is door al zijn beschaving zwak geworden en zal, als er niks verandert, wat ik niet denk, binnen 50 jaar vallen.
  zondag 5 december 2010 @ 15:13:56 #15
136343 BasEnAad
pi_89551696
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:12 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

:') Jankbal. Ga anders in een hoekje huilen met je "geterroriseerd".
Steek jij je kop maar weer in de sneeuw, en vlug een beetje.
  zondag 5 december 2010 @ 15:14:41 #16
pi_89551723
quote:
3s.gif Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef Zienswijze het volgende:
Dat sommige mensen geen links-rechts discussie willen, is alleen maar omdat zij de fouten van links niet willen/durven toe te geven. Als een groep Marokkanen de softe aanpak uitlacht, dan is dit geheel de schuld van links, want links gelooft (terwijl er geen enkel bewijst bestaat) in de glorie van een softe aanpak en lage straffen.

Maar buiten dat, ik heb het al eerder gezegd, het Marokkaanse criminaliteitsprobleem is gecreeerd en wordt in stand gehouden door: links.
Je bent vergeten naar Andere Tijden te kijken. Links was tegen gastarbeiders.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 5 december 2010 @ 15:14:52 #17
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_89551730
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef RQPS het volgende:

[..]

Dat zijn ware woorden. Het doet er niet toe wie gelijk heeft, of onze normen en waarden wel goed zijn of welke cultuur nou beter is. Het Westen is door al zijn beschaving zwak geworden en zal, als er niks verandert, wat ik niet denk, binnen 50 jaar vallen.
We hebben een profeet in ons midden, mensen. Vertel ons meer!
  zondag 5 december 2010 @ 15:17:15 #18
pi_89551802
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:14 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

We hebben een profeet in ons midden, mensen. Vertel ons meer!
De belastingen gaan omhoog en ergens komende week gaat het sneeuwen.
pi_89551808
Eclaire84, je hoeft niet constant zo achterlijk te reageren als je elke keer een reactie tegenkomt dat in niet in jouw nauwe straatje past.
Kijk naar de realiteit/praktijk en zie dat mensen met een softe aanpak aan het kortste eind trekken.
Ik denk dat de problemen met Marokkanse jongeren in Gouda op dit moment wel een goed voorbeeld daarvan is.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_89551867
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef RQPS het volgende:

[..]

Wel ja, als je onder zwak verstaat: het grootste leger, de enige macht met imperialistische ambities, mogelijkheden én daden, de grootste en meest weerbare economie, de beste wetenschap, de grootste culturele reikwijdte, de beste leefomgeving voor de inwoners. Ik vermoed dat als dat zwak is, dan ja, is het Westen zwak en gedoemd tot een onvermijdelijke ondergang die niet lang op zich laat wachten.
pi_89551880
quote:
Op zondag 5 december 2010 15:14 schreef Mendeljev het volgende:

Asociale mensen breng je alleen tot inkeer door te pappen en nat te houden tot ook hun schaamtegrens wordt overschreden. IMO is dat de enige manier die werkt.
Waar haal jij dit vandaan? Of ben je simpelweg linkse rechters aan het napraten? Zet voor de grap deze criminelen eens in Dubai*; moet je eens zien hoe snel ze dat criminele gedrag afleren.

Het Marokkaanse criminaliteitsprobleem is gecreeerd en wordt in stand gehouden door links. Ik hoor graag van enkele linksen enkele tegenargumenten hierop, mits zij die hebben.

* ik pleit niet voor handen afhakken, maar je begrijpt wat ik bedoel.
  † In Memoriam † zondag 5 december 2010 @ 15:19:33 #22
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89551888
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Links! Rechts!

Door jouw continue gezeik lust ik geen sachertorte meer, terwijl ik dat vroeger heerlijk vond. Tegenwoordig zit er echter aan iedere hap die ik van dit abrikozen-chocoladegenot neem een bijtend zure bijsmaak.
:D
  zondag 5 december 2010 @ 15:20:56 #23
136343 BasEnAad
pi_89551933
Een oorzaak is natuurlijk ook die walgelijke weg-met-ons-instelling die er heerst onder velen in Nederland. Een soort krampachtige houding om te laten zien dat je toch echt niet nationalistisch (vies woord!) bent.
pi_89551969
quote:
3s.gif Op zondag 5 december 2010 15:13 schreef Zienswijze het volgende:

links houd het probleem in stand door pappen en nathouden, maar rechts zorgt over 10 jaar voor de volgende generatie probleempjes omdat het alle subsidies voor "theedrinken" weghaalt. al op jonge leeftijd moeten kinderen uit achterstandsgezinnen begeleiding krijgen, en daarvoor moeten we inderdaad met de ouders theedrinken, en extra bijscholing aanbieden aan de kinderen. zorgen dat die kinderen een toekomst krijgen aangeboden en die ook kunnen grijpen, en niet afzakken naar hangen op straat en de criminaliteit in gaan.

de huidige generatie hangjongeren is voor een groot deel al verziekt en moet inderdaad met harde hand aangepakt worden, maar om te zorgen dat we niet over 10 jaar met een nieuwe generatie hangjongeren zitten, moeten we toch echt linkse "theedrink" politiek bedrijven.

dat de meeste op dit forum zich beperken tot óf links, óf rechts, is alleen maar zonde. beide kanten hebben goede en slechte punten, alleen door die te combineren kan je het probleem echt oplossen. of denk je nou serieus dat ongeveer 50% van nederland het helemaal niet snapt en een stuk dommer is dan jou rechtse medemensen?

ik geef ook helemaal toe dat ik het waarschijnlijk allemaal niet bij het juiste eind heb, maar maak je alsjeblieft eens los van die eeuwige links/rechts discussie en ga kijken wat werkt en niet werkt, zonder daar gelijk een schuldvraag aan te koppelen, maar om met een echte oplossing te komen.
pi_89552016
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 15:20 schreef BasEnAad het volgende:
Een oorzaak is natuurlijk ook die walgelijke weg-met-ons-instelling die er heerst onder velen in Nederland.
Heb je voorbeelden van die weg-met-ons-instelling; hoe die instelling gedeeltelijk verantwoordelijk is voor "het probleem"; en hoeveel die "velen" eigenlijk zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')