abonnement Unibet Coolblue
pi_89542636
In augustus 1830 brak, in Brussel, na een voorstelling, in het centrum, een opstand uit tegen koning Willem I, Koning der Nederlanden, welke leidde tot de afscheiding van het huidige België.

Het is nu 180 jaar geleden dat het keerpunt plaatsvond.



Uploaded with ImageShack.us

Dit topic gaat niet alleen over de geschiedenis van het Nederlandse leger in die strijd, gezien het Nederlandse leger voor meer dan driekwart uit 'Belgen' bestond, maar vooral over de toestand van europa, hoe de Fransen 'ons' eronder wilde lopen., Hoe 'België' een koninklijke 'relatie' van het Verenigd Koninkrijk werd, en Nederland en België hun macht in West-Europa, verloren.



Uploaded with ImageShack.us
pi_89542643
Het tegenwoordige Gardement Grenadiers en Jagers hebben hier hun sporen verdient;



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Oproer van Brussel
Tiendaagse Veldtocht
Citadel van Antwerpen

Drie krijgsverrichtingen die tegenwoordig nog prijken op het vaandel!
  zondag 5 december 2010 @ 13:16:56 #4
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_89547609
Vrouwkes met die mutjes op, die noemden ze toch grenadiers?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_89558264
Dan liever de lucht in!

Ik ben trouwens een Brabander :+ .
  zondag 5 december 2010 @ 19:01:35 #6
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89558933
We hebben daar kont geschopt in België.. pas toen de Fransen zich ermee gingen bemoeien..moesten we terug.

weten we gelijk wie er achter die hele onafhankelijkheidsdrang van onze zuidelijke provincies zat...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_89562867
De Nederlanden waren juist gevormd om een sterk tegenwicht tegen de Franse natie, na Napoleon, het lag de Fransen er alles aan om dat te verstoren. Wel apart dat ze er nu geen verantwoordelijkheid voor willen nemen. danzij de fransen is de taalgrens verschoven naar het noorden, want zelfs in Noord Frankrijk sprak men Frans ( Duinkerken herrinnert er nog aan ) en nu is het juist de 'taalkwestie' ( het Frans voornamelijk ) die het land verscheurt.
pi_89631330
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 19:01 schreef Pumatje het volgende:
.....
weten we gelijk wie er achter die hele onafhankelijkheidsdrang van onze zuidelijke provincies zat...
Dus indirect opper je nu een aanval op Frankrijk om even wat zaken uit het verleden recht te zetten? }) ;)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 7 december 2010 @ 14:13:36 #10
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89631546
zoiets, zie meer in een herovering van onze verloren zuiderlijke provincie, frankrijk kun je erbij pakken als je wilt, 1e wat ze doen als ze Nederlandse troepen zien is waarschijnlijke een witte vlag in elkaar zetten.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_89645641
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 13:16 schreef Rave_NL het volgende:
Vrouwkes met die mutjes op, die noemden ze toch grenadiers?
Je bedoelt Markentenster?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketentster

Grenadier is die bovenste persoon met die Beremuts op, de onderste is een Jager.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grenadier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jagers_(infanterie)
pi_89668575
quote:
Wow dat is interessant zeg! Ik heb ze allemaal gekeken. Ik hoor ook veel Vlamingen die inderdaad beamen dat een groot Nederland beter was geweest. "gemiste kans".

Ik ben in 2005 ook naar de tentoonstelling geweest over 175 jaar Belgie waar de originele zelfstandigheidsverklaring lag.
pi_89737241
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 11:10 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Wow dat is interessant zeg! Ik heb ze allemaal gekeken. Ik hoor ook veel Vlamingen die inderdaad beamen dat een groot Nederland beter was geweest. "gemiste kans".

Ik ben in 2005 ook naar de tentoonstelling geweest over 175 jaar Belgie waar de originele zelfstandigheidsverklaring lag.
Ik ben ook bij die tentoonstelling geweest, maar dan in 's Hertogenbosch, volgens mij lag daar ook de originele zelfstandigheidsverklaring, maar dat weet ik niet meer met zekerheid.
pi_89960283
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 19:01 schreef Pumatje het volgende:
We hebben daar kont geschopt in België.. pas toen de Fransen zich ermee gingen bemoeien..moesten we terug.

weten we gelijk wie er achter die hele onafhankelijkheidsdrang van onze zuidelijke provincies zat...
De grap is dat veel van de troepen daar Vlamingen en Walen waren.
Grappig is dat in musea nogal eens van de Hollandse bezetter wordt gesproken.
pi_89960604
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:31 schreef Ikzanik het volgende:

[..]

De grap is dat veel van de troepen daar Vlamingen en Walen waren.
Grappig is dat in musea nogal eens van de Hollandse bezetter wordt gesproken.
Inderdaad.. zat weinig "Hollands"bij. Zelfs wat "Duitsers" overigens.
pi_89960908
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:39 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Inderdaad.. zat weinig "Hollands"bij. Zelfs wat "Duitsers" overigens.
Karel Bernhard van Saksen-Weimar-Eisenach was ook een Duitse Generaal in Nederlandse dienst;

http://nl.wikipedia.org/w(...)ksen-Weimar-Eisenach
pi_89987480
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:13 schreef Pumatje het volgende:
zoiets, zie meer in een herovering van onze verloren zuiderlijke provincie, frankrijk kun je erbij pakken als je wilt, 1e wat ze doen als ze Nederlandse troepen zien is waarschijnlijke een witte vlag in elkaar zetten.
Leuke moderators hier op fok.

Ik zie geen witte vlag op dit filmpje kut!

Eddy loves Hondjes & the movies :)
Eddy heeft een schizoïde persoonlijkheidsstoornis :(
DEF / BAF F-16
pi_89988119
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 15:39 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Inderdaad.. zat weinig "Hollands"bij. Zelfs wat "Duitsers" overigens.
Ho, ho. Weinig? Het NL leger bestond gewoon uit Nederlanders hoor. Dat velen uit het latere België afkomstig waren doet daar niets aan af. Alleen het officierskorps werd nog wel eens gevuld vanuit het buitenland, maar toen was het nog min of meer normaal je rang te kopen.

Universiteiten leverden indertijd veel bataljons. De studenten van Utrecht, Groningen, Amsterdam, Leiden enz. hadden wel zin in een veldtocht. :)

In de Tiendaagse Veldtocht liet Nederland de Belgen weliswaar alle hoeken van "hun" land zien maar om te zeggen dat er een echte veldslag werd gevoerd... nee.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_89988123
quote:
13s.gif Op donderdag 16 december 2010 03:20 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Leuke moderators hier op fok.

Ik zie geen witte vlag op dit filmpje kut!

Doe jij eens normaal.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90022505
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 08:08 schreef Karrs het volgende:

[..]

Ho, ho. Weinig? Het NL leger bestond gewoon uit Nederlanders hoor. Dat velen uit het latere België afkomstig waren doet daar niets aan af. Alleen het officierskorps werd nog wel eens gevuld vanuit het buitenland, maar toen was het nog min of meer normaal je rang te kopen.

Universiteiten leverden indertijd veel bataljons. De studenten van Utrecht, Groningen, Amsterdam, Leiden enz. hadden wel zin in een veldtocht. :)

In de Tiendaagse Veldtocht liet Nederland de Belgen weliswaar alle hoeken van "hun" land zien maar om te zeggen dat er een echte veldslag werd gevoerd... nee.
En de Friezen niet te vergeten, al viel dat, geloof ik, wel al onder het Koninkrijk.

http://www.friezen-in-de-tiendaagse-veldtocht.nl/
pi_90034677
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 08:08 schreef Karrs het volgende:

[..]

Ho, ho. Weinig? Het NL leger bestond gewoon uit Nederlanders hoor. Dat velen uit het latere België afkomstig waren doet daar niets aan af. Alleen het officierskorps werd nog wel eens gevuld vanuit het buitenland, maar toen was het nog min of meer normaal je rang te kopen.

Universiteiten leverden indertijd veel bataljons. De studenten van Utrecht, Groningen, Amsterdam, Leiden enz. hadden wel zin in een veldtocht. :)

In de Tiendaagse Veldtocht liet Nederland de Belgen weliswaar alle hoeken van "hun" land zien maar om te zeggen dat er een echte veldslag werd gevoerd... nee.
Je mist een beetje waar hij op doelt.
In het Nederlandse leger zaten wel veel Nederlanders maar ook uit Belgen natuurlijk, sinds de samenvoeging. De troepen die in België gestationeerd waren bestonden vaak voor een groot deel uit Walen en Vlamingen, daar hadden we het over.
Om een voorbeeld te noemen, het regiment dat in het kasteel van Bouillon lag bestond voornamelijk uit Walen, aangevuld met een paar Nederlanders, Vlamingen en Zwitsers.
  vrijdag 17 december 2010 @ 11:07:25 #22
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_90034965
quote:
13s.gif Op donderdag 16 december 2010 03:20 schreef Cousin_Eddy het volgende:

[..]

Leuke moderators hier op fok.

Ik zie geen witte vlag op dit filmpje kut!

Doe eens even normaal ofzo ?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 30 april 2011 @ 07:09:58 #23
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_96168345
Ik ben in het Nationaal museum in Brussel geweest en daar hebben ze een megauitrusting over al hun oorlogen sinds 1815, heel interessant, ik zal morgen wat foto's plaatsen
pi_96198078
Een intressante link met de geschiedenis van België sinds de opstand;

http://www.belgium.be/nl/(...)s/belgie_vanaf_1830/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')