abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91798726
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:31 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Bij indoctrinatie hoort dat het ongewenst is. Daar hoort mijns inziens iets van een nadeel bij.
Indoctrinatie heeft niks met waarde-oordeel te maken.

quote:
Ik heb de postings van Daniel1976 gelezen; waar doel je precies op? Ik vind het prima dat kinderen liedjes leren over Jona, Noach en Jezus. Dat is doorgaans onderdeel van een christelijke opvoeding.
Geloofsovertuiging heeft niks met opvoeding te maken. Een eenzijdig bijbrengen van een geloofsovertuiging bij kinderen = indoctrinatie. ( en is niet gelijk aan leren )
pi_91799089
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Indoctrinatie heeft niks met waarde-oordeel te maken.
Zeker wel. Uit je eigen 'bron':
quote:
Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.
quote:
Geloofsovertuiging heeft niks met opvoeding te maken. Een eenzijdig bijbrengen van een geloofsovertuiging bij kinderen = indoctrinatie. ( en is niet gelijk aan leren )
Waarom is het indoctrinatie? Wat is volgens jou opvoeden?

Sowieso is opvoeden vrijwel uitsluitend eenzijdig. Het is doorgaans het kind dat moet worden opgevoed. Niet de ouder.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_91799490
Mensen die elkaar uitmoorden over welk sprookje het mooist klinkt 8)7 :7
pi_91799563
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:56 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Zeker wel. Uit je eigen 'bron':
Neen, uit de definitie op Wikipedia
quote:
Waarom is het indoctrinatie? Wat is volgens jou opvoeden?
vraag 1 : Omdat het een eenzijdig bijbrengen is van een geloofsovertuiging
vraag 2 : en de andere levensbeschouwingen achterwege laten, wat geen juiste manier van opvoeden is.
quote:
Sowieso is opvoeden vrijwel uitsluitend eenzijdig. Het is doorgaans het kind dat moet worden opgevoed. Niet de ouder.
Maar neemt niet weg dat dit voor het kind met de paplepel bijbrengen van een godsdienst 'indoctrinatie' is. Ouders en omgeving zijn schuldig aan indoctrinatie
pi_91799867
quote:
4s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:04 schreef DoctorPressure het volgende:
Mensen die elkaar uitmoorden over welk sprookje het mooist klinkt 8)7 :7
Juist. En dat zou deel van de opvoeding moeten zijn.
pi_91800153
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, uit de definitie op Wikipedia

[..]

vraag 1 : Omdat het een eenzijdig bijbrengen is van een geloofsovertuiging
vraag 2 : en de andere levensbeschouwingen achterwege laten, wat geen juiste manier van opvoeden is.

Vanuit het oogpunt van de christen is logisch dat je je kind christelijk opvoed, omdat je weet dat het christelijke geloof de waarheid is. Dat wil je je kind niet onthouden. Net als allerlei morele overtuigingen en fatsoensnormen, die je je kind ook bijbrengt.
quote:
Maar neemt niet weg dat dit voor het kind met de paplepel bijbrengen van een godsdienst 'indoctrinatie' is. Ouders en omgeving zijn schuldig aan indoctrinatie
Hoe kun jij indoctrinatie koppelen aan schuldig als je net nog zegt dat bij indoctrinatie geen waardeoordeel hoort?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_91800582
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Meen je dat nou?
  maandag 24 januari 2011 @ 15:32:22 #283
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91800844
Mensen angst aanpraten lijkt me niet best. Als het eindoordeel deel uitmaakt van 'de waarheid', en niet het juiste geloof hebben zondig is ....

Het kan niet zo zijn dat ongelovigheid strafbaar is.
The view from nowhere.
pi_91800998
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:32 schreef deelnemer het volgende:
Mensen angst aanpraten lijkt me niet best. Als het eindoordeel deel uitmaakt van 'de waarheid', en niet het juiste geloof hebben zondig is ....

Het kan niet zo zijn dat ongelovigheid strafbaar is.
Het zou natuurlijk best zo kunnen zijn. Maar het lijkt me inderdaad geen goede zaak om uit angst te gaan geloven.
pi_91801140
quote:
4s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:26 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Meen je dat nou?
Hahaha, natuuuuuurlijk niet!
  maandag 24 januari 2011 @ 15:39:03 #286
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_91801181
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:35 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk best zo kunnen zijn. Maar het lijkt me inderdaad geen goede zaak om uit angst te gaan geloven.
Het zou zo kunnen zijn, maar zo'n God verdient geen gelovigen.
The view from nowhere.
  maandag 24 januari 2011 @ 15:55:27 #287
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91802039
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Duidelijk, maar ik wil het nog wel stukje verder op mijn eigen historie betrekken.
Wat wij leerden / er ingestampt kregen (met 3 t/m 10e levens jaar ben je bereid alles te geloven, zeker als alle volwassenen om je heen het ook geloven, het is aannemelijk voor een kind:
Dat ongelovigen zeker nooit in de hemel kwamen,
joden wel, want daar had god apart plan mee.
Maar moslims konden ook niet op een plaatsje in de hemel rekenen, want die geloven in baäl ipv van jaweh. Nou de boeddhisten hindoeisten etc die waren zeker wel verdoemd, net als communisten die goddeloos waren.

Vanaf mijn 3e levensjaar is er geroepen dat het christendom het enige ware geloof op aarde was.
Daar horen die kinderliedjes als integraal onderdeel bij. Dat is gewoon een vorm van indoctrinatie. Hoe zeer sommigen hier ook over de definitie van dat woord gaan zeiken.

Mijn kritiek is dat er op veel te jonge leeftijd wordt begonnen met een veel te eenzijdige manier van religieus opvoeden.
pi_91802417
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 15:55 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]
Mijn kritiek is dat er op veel te jonge leeftijd wordt begonnen met een veel te eenzijdige manier van religieus opvoeden.
En wat is dan het criterium om het als te eenzijdig te betitelen? Wat is nog wel verantwoord?
  maandag 24 januari 2011 @ 16:07:58 #289
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91802684
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

En wat is dan het criterium om het als te eenzijdig te betitelen? Wat is nog wel verantwoord?
Tsja ik zou zeggen niet op zo'n jonge leeftijd beginnen met dit soort ideologieën in je kinderen te stoppen. Vanaf een jaar of 10 / 12 is vroeg genoeg.
Dan kan een kind tenminste zelf nadenken over wat hem als de absolute waarheid wordt verkondigd.
pi_91803900
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:07 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja ik zou zeggen niet op zo'n jonge leeftijd beginnen met dit soort ideologieën in je kinderen te stoppen. Vanaf een jaar of 10 / 12 is vroeg genoeg.
Dan kan een kind tenminste zelf nadenken over wat hem als de absolute waarheid wordt verkondigd.
Ik zie niet in hoe je als ouder je kind bepaalde zaken zo lang kunt onthouden als je er van overtuigd bent dat het heel belangrijk is. Zeg maar het belangrijkste in je leven. Het denken lijkt me verder niet de belangrijkste factor in het wel of niet aanhangen van een ideologie. Daarin speelt je hart/emoties/etc. veel grotere rollen.
pi_91805661
Ik zou zelf, als Nico ter Linden, een grote nadruk willen leggen op het verhalende karakter van de bijbel, wanneer je kinderen wegwijs maakt in het Christendom. Duidelijk maken dat het verhalen zijn, vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen, en niet altijd bedoeld om letterlijke historie te beschrijven.
pi_91807406
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:30 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe je als ouder je kind bepaalde zaken zo lang kunt onthouden als je er van overtuigd bent dat het heel belangrijk is. Zeg maar het belangrijkste in je leven. Het denken lijkt me verder niet de belangrijkste factor in het wel of niet aanhangen van een ideologie. Daarin speelt je hart/emoties/etc. veel grotere rollen.
En dát is net wat ik met het 'indoctrineren van een godsdienst' mee bedoel. Men is als ouder overtuigd gemaakt de waarheid te bezitten, en die nonsens geeft men door aan zijn kinderen. Cirkel is gesloten. Maar als men aan die ouders zou vragen wat voor onderzoek ze zelf al gedaan hebben betreft hun geloof, zijn ze nooit verder geraakt dan de zondagschool. Godsdienst en opvoeding zijn twee verschillende zaken. Een goede opvoeding kan best zonder die godsdienst. Godsdienst is voor volwassenen en niet voor kinderen.
  maandag 24 januari 2011 @ 17:32:13 #293
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91807503
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:29 schreef ATON het volgende:

[..]

En dát is net wat ik met het 'indoctrineren van een godsdienst' mee bedoel. Men is als ouder overtuigd gemaakt de waarheid te bezitten, en die nonsens geeft men door aan zijn kinderen. Cirkel is gesloten. Maar als men aan die ouders zou vragen wat voor onderzoek ze zelf al gedaan hebben betreft hun geloof, zijn ze nooit verder geraakt dan de zondagschool. Godsdienst en opvoeding zijn twee verschillende zaken. Een goede opvoeding kan best zonder die godsdienst. Godsdienst is voor volwassenen en niet voor kinderen.
Precies, hulde voor je post, mag omgekeerd ook weleens gezegd worden ;)
pi_91807519
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:59 schreef Haushofer het volgende:
Ik zou zelf, als Nico ter Linden, een grote nadruk willen leggen op het verhalende karakter van de bijbel, wanneer je kinderen wegwijs maakt in het Christendom. Duidelijk maken dat het verhalen zijn, vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen, en niet altijd bedoeld om letterlijke historie te beschrijven.
Er zijn educatief waardevoller sprookjes voor kinderen geschreven dan de bijbel.
pi_91809654
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:59 schreef Haushofer het volgende:
Maar wat vind jij dan van ouders die níet duidelijk maken dat het 'maar' verhalen zijn, die hun kinderen voorhouden dat het wél letterlijke historie is, sterker nog, dat het de énige weg tot zaligheid is? Is dat indoctrinatie, in jouw ogen?
pi_91812210
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:29 schreef ATON het volgende:

Gelovigen denken een bepaalde waarheid te bezitten. En jij net zo goed. Maar hoe kun je nou anders handelen dan vanuit wat je denkt dat goed en waar is?
pi_91813653
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:10 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Gelovigen denken een bepaalde waarheid te bezitten. En jij net zo goed. Maar hoe kun je nou anders handelen dan vanuit wat je denkt dat goed en waar is?
En met wát voor recht ?? Omdat het je als kind het je zo is voorgezegd ? Wat heb jij al gedaan om uit te vlooien of het wel geen sprookjes zijn dat ze je hebben wijs gemaakt ? Wat voor recht heb je dit dan door te geven aan je kinderen ? Iedere familie heeft een " familiedraak ". Weet je wat dat is, een " familiedraak "? Moet je dat maar eens vragen aan je afhaalchinees. Die zal in al zijn wijsheid je de raad geven dat elke ouder de taak én de plicht heeft, die draak te doden.
pi_91816341
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Er zijn educatief waardevoller sprookjes voor kinderen geschreven dan de bijbel.
Daar kan ik over meepraten.

Ik kom uit zo'n hervormd gezin, met die liedjes die Daniel 1976 opsomde, en dezelfde verhaaltjes , Elly en Rikkert etc. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op de basisschool nooit over hel en verdoemenis heb gehoord en van mijn ouders ook niet. Het was allemaal blij blij, mijn hartje is zo blij. zo'n hoera hoera geloof. Wel viel me als klein ventje al op hoe onlogisch sommige verhalen waren, bijvoorbeeld die mensen die in de oogst moesten werken, de ene 12 uur, de andere 6 uur, en de laatste maar een uurtje, en op het einde kregen ze allemaal hetzelfde loon. En de ene zoon verbraste pa's fortuin en belandt in de goot, en de andere zoon is brave hendrik. Komt de ene terug, pa helemaal blij en krijgt ie nog een keer van alles. De uitleg heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Klinkt toch als, doe maar wat je wilt, je kan altijd nog op het laatste nippertje terug komen. en dan is God nog even blij. Ok, dan trek ik me de eerste 85 jaar van mijn leven wel niks aan van die god, want ik had wel door dat het een heleboel gedoe was waarvan een deel volslagen onlogisch.

Of die schaapherder die zijn 100 schapen in de steek laat om er eentje te redden, wat nu als er daardoor nog 10 opgegeten worden? Ook nooit een steekhoudend argument voor gevonden.

Toen ik 10 was gaf mijn moeder me 'de hobbit' te lezen. Dat ging er wel in. "Heeft die meneer nog meer boeken geschreven?" Ja hoor, maar daar ben je nog wat jong voor.. Dat viel wel mee, ik kon niet meer stoppen met lezen en sindsdien vond ik die bijbel verhalen maar knullig vergeleken bij echt goede verhalen.

Ook vond ik de boeken van Tonke Dragt erg geweldig. Een boek als 'Verhalen van de tweelingbroers' , daar leer je op moreel gebied veel meer van als kind. Of Guus Kuijer (Het grote boek van Madelief) , dat is ook heel wat beter voor kinderen dan de bijbel.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 24 januari 2011 @ 20:31:48 #299
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91816700
Het enige leuke liedje van elly en rikkert is de kauwgomballenboom :@

Maar ik mag je de hand schudden we komen uit dezelfde hoek
pi_91817041
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Het enige leuke liedje van elly en rikkert is de kauwgomballenboom :@

Maar ik mag je de hand schudden we komen uit dezelfde hoek
Ook zeer bekend terrein voor mij. Met name dat verhaal over die zoons vond ik toen ik klein was ook al erg vreemd, die logica ging er bij mij niet in. Dat maakte mij er niet minder gelovig op helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')